بام قشم | بلندترین فلات جزیره

0

دریای نقره‌گون خلیج فارس، هوای شرجی، آفتاب مستقیم و مردم خون‌گرم نشان از خطه جنوب دارد. جنوب‌گردی از آن سفرهایی است که هرکسی برایش مشتاق است. هر گوشه از این خطه جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد. ‌اگر قصد سفر به جنوب ایران و بازدید از قشم را دارید، پیشنهاد می‌کنیم سری به بام قشم بزنید. این بام زیبا چشم‌اندازی از جزیره را به شما نشان می‌دهد که جایی نمی‌توانید پیدایش کنید.

بام قشم کجاست؟

از اسمش هم پیداست که سفرمان به طرف جنوب ایران است. برای بازدید از بام دیدنی قشم، بعد از رسیدن به جزیره قشم به طرف غرب شهر بروید. این بام کمی از مرکز شهر دور است. می‌توانید بین روستای طبل و روستای سلخ به این بام برسید.

معرفی بام جزیره قشم

بام جزیره زیبای قشم، بلندترین‌بام جزیره و از فلات‌های دیدنی آن است. این منطقه وسیع‌ترین بلندی‌های قشم را در خود دارد که بخشی از محدوده ژئوپارک قشم محسوب می‌شود. ژئوپارک‌ها مناطقی هستند که می‌شود تنوع‌ پدیده‌های زمین‌شناسی، باستان‌شناسی و بوم‌شناسی را در آن دید. به همین خاطر این بام تماشایی هم در این محدوده جای گرفته است. اگر درباره عجایب هفت‌گانه قشم هم مطلبی بخوانید، اسم این بام را در بین جاهای دیدنی آن می‌بینید. بخش‌های حاشیه‌ای و دامنه‌های بام از جنس ماسه‌سنگ، سیلت و مارن است؛ اما در محدوده قله بام، سنگ‌ها خاصیت آهکی دارند. می‌شود پوسته صدفی آن‌ها را به‌راحتی حس کرد.

جاذبه‌های گردشگری بام جزیره قشم

  • چشم‌انداز زیبای بام قشم

به این بام زیبا که برسید، عظمتش شما را شگفت‌زده می‌کند. به نظر می‌رسد که از همین ابتدای راه باید دوربینتان را دم دست بگذارید و عکس‌های بی‌نظیری ثبت کنید. مسیر را تا بالای بام ادامه بدهید. هر قدم که بالاتر می‌روید، چشم‌اندازتان هم وسیع‌تر می‌شود. زیبایی کوه‌های اطراف، منظره‌ای شگفت‌انگیز را می‌سازد. بعد از رسیدن به قله نفسی تازه کنید و از دیدن تصویر روبه‌رویتان لذت ببرید. از آن بالا بخشی از جزیره زیر پاهایتان است. ساحل شمالی خلیج فارس مثل نواری نقره‌‌ای در دوردست مشخص است. جلوه‌ای از جنگل‌های وسیع حرا هم در رأس نگاهتان است که تابلویی تماشایی را می‌سازد. از هر زاویه‌ای که به آن‌ها نگاه کنید، عکس‌های جالبی نصیبتان می‌شود.

عکس چشم‌انداز آسمان زیبای بام قشم

تصویر آسمان از بالای بام در روز و شب تماشایی است. روزها تابلویی از فلات‌ها را می‌سازد که در پس‌زمینه‌اش رنگ آبی خودنمایی می‌کند. در شب هم ستاره‌ها مثل پولک‌های درخشان نور می‌دهند. راستش را بخواهد از بالای بام، آسمان نزدیک‌تر به نظر می‌رسد. اگر برای دیدن آسمان پرستاره شب مشتاق هستید، بد نیست چادری برپا کنید و منتظر بمانید. تلسکوپ هم که داشته باشید، دیگر همه چیز برای رصد ستاره‌ها تکمیل است.

آثار باستانی در اطراف بام جزیره قشم

هرکدام از بام‌های این منطقه داستانی از گذشته‌های دور دارد. می‌شود ردی از زندگی مردم قدیم جزیره را در این بخش دید. اهالی جزیره در روزهای گرم سال به نزدیکی بام دیدنی قشم می‌آمدند و به‌عنوان سکونتگاه موقت از آن استفاده می‌کردند. بعضی از روستاهای اطراف این بام از بین رفته است که یکی از روستاهای معروف، روستای کلات کشتار بود. در خرابه‌های اطراف این منطقه، فضاهایی شبیه به آغل و انبار پیدا کرده‌اند. آب‌انباری هم در بام جزیره است که در زمان گذشته آب لازم را از آنجا تهیه می‌کردند.

محقق‌ها ابزارهای مختلف سنگی در این منطقه پیدا کردند. ساطور، سنگ مادر، سوراخ‌کننده، تراشه‌های لوالوا و سنگ‌های مادر دیسکی بخشی از این ابزارها بودند. در گذشته انسان‌ها برای شکار، کندن ریشه گیاهان و پوست حیوانات از این ابزارها استفاده می‌کردند. قدمت این ابزارها بیشتر از 150 هزار سال قبل است و به دوره پارینه سنگی می‌رسد. این ابزارها نشان می‌دهند که اولین محل زندگی مردم در این جزیره در همین اطراف بود. تعدادی آثار از جنس سفال هم در این بام پیدا کردند که برای دوره پس از اسلام است.

اطلاعات بازدید از بام قشم

عکس بام جزیره قشم

اطراف بام تماشایی قشم بکر است. به همین خاطر نمی‌توانید امکانات خاصی را در آنجا پیدا کنید. در هر ساعت از روز که بخواهید، امکان بازدید از این بام وجود دارد؛ اما بهتر است در صبح و قبل از گرم‌شدن هوا به آنجا بروید. اگر مشتاق دیدن شب‌هایش هم هستید، با تورهای گردشگری همراه بشوید. بازدید از این منطقه هزینه ورودی ندارد.

نکات مهم بازدید از بام جزیره قشم

برای گشت‌وگذار و صعود تا بالای قله باید کفش راحت و مناسبی بپوشید. آب آشامیدنی، خوراکی، کلاه و عینک آفتابی هم لازمتان می‌شود. کرم ضد آفتاب هم از واجبات است. اگر پای رفتن دارید، صعود از این بام را از دست ندهید؛ اما اگر در کمر یا زانو آسیب دیده‌اید، بالارفتن از این بام را فراموش کنید. سلامتی‌تان مهم‌تر است. برای گشت‌وگذار در این منطقه بهتر است با تورهای گردشگری هم‌سفر بشوید یا از یک راهنمای محلی کمک بگیرید.

جاهای دیدنی نزدیک به بام جزیره قشم

جزیره قشم از دیدنی‌ترین جزیره‌های خلیج فارس است و تجربه سفر به آن دل‌چسب می‌شود. برنامه خوبی برای بازدید از زیبایی‌‌های این جزیره بچینید.

  • دره ستارگان

 

دره ستارگان یکی از اسرارآمیزترین جاهای دیدنی قشم است که نیم ساعت تا بام تاریخی قشم فاصله دارد. اسم این دره در لیست عجایب هفت‌گانه قشم است. برای دیدن این دره زیبا باید به منطقه ژئوپارک قشم سری بزنید. صخره‌های زیبا و پرپیچ‌وتاب دره ستارگان تماشایی است. محلی‌ها باور دارند که این دره از برخورد ستاره یا شهاب‌سنگ به وجود آمده است؛ البته وجود صخره‌های فرسایش‌شده نشان می‌دهد که تا این بخش جزیره زیر آب بود. این دره شگفت‌انگیز انتظارتان را می‌کشد تا از آن دیدن کنید.

  • دره مجسمه ها

شاید در دره مجسمه ها انتظار دیدن مجسمه‌هایی دست‌ساخته را داشته باشید؛ اما تمام این مجسمه‌ها کار طبیعت است. به صخره‌ها خوب نگاه کنید، در تخیلات خودتان می‌توانید مجسمه‌هایی شبیه به حیوانات مختلف را پیدا کنید. از این صخره‌ها که بگذرید به چشم‌انداز زیبایی از دریا می‌رسید.

  • جنگل حرا

می‌شود از تماشایی‌ترین جاذبه‌های طبیعی قشم، جنگل حرا را معرفی کرد. جنگل حرا، جنگلی روی آب است که هر طرفش دیدن دارد. هنگامی که سطح آب پایین می‌رود، ریشه‌های درخت‌ها مشخص است و دیدنی می‌شود. جنگل حرا زیستگاه خوبی برای انواع پرندگان جزیره است. یکی از بخش‌های جالب درخت‌های جنگل این است که آن‌ها تصفیه‌کننده طبیعی هستند. ریشه درخت‌ها آب شور دریا را تبدیل به آب شیرین می‌کند.
اسم دیگر جاهای دیدنی قشم را برایتان می‌گذارم.

بهترین زمان بازدید

تصویری از ساحل جزیره قشم

دیگر می‌دانید که جنوب آب‌وهوای گرمی دارد. به خاطر وجود دریا، رطوبت هوا زیاد است و گاهی تحملش سخت می‌شود. اگر قصد بازدید از این بام زیبا را دارید، در پاییز و زمستان به قشم سفر کنید؛ البته هوا در ایام نوروز هم هنوز خوب است و قشم گردی در نوروز را دل‌نشین می‌کند.

اقامتگاه

برای اقامت در جزیره قشم باید در اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی روستاهای اطراف ساکن شوید. هتل‌های مرکز شهر هم برای میزبانی از گردشگرها مهیاست. اسم چند اقامتگاه نزدیک به بام تاریخی قشم را برایتان می‌گذارم.

  • اقامتگاه بوم‌گردی پیر حرا قشم؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی پسر ناخدا امینی؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی باغ آیین‌های زینت؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی باغ هنر قشم.

مسیر دسترسی

  • مسیر دسترسی به جزیره قشم

  • مسیر اول

برای رفتن به جزیره قشم باید یکی از راه‌های هوایی یا زمینی را انتخاب کنید. اگر مبدأ شما تهران است و با خودروی شخصی قصد سفرکردن دارید، به طرف جنوب ایران و استان هرمزگان بروید. بعد از پشت‌سرگذاشتن شهرهای اصفهان، شیراز، جهرم و لار به بندر پل می‌رسید. بندر پل یکی از بندرهای شهرستان خمیر در استان هرمزگان است. باقی مسیر تا جزیره را با لندیگ کرافت بروید.

  • مسیر دوم

در این مسیر از شهرهای مثل قم، کاشان، یزد و سیرجان می‌گذرید و به طرف بندرعباس می‌روید. اگر حرکتتان از تهران است، باید 1276 کیلومتر را پشت سر بگذارید. بعد از رسیدن به بندرعباس، مسیر را تا اسکله شهید حقانی ادامه بدهید. در این اسکله هم لندیگ کرافت‌ها هستند و شما را به جزیره قشم می‌رسانند.

بام زیبای قشم در غرب جزیره است. به این طرف که بروید در مسیرتان روستاهایی مثل طبل و سلخ را می‌بینید. حواس‌جمع که رانندگی کنید، تابلوهای کنار جاده مسیر را نشانتان می‌دهند. می‌توانید بام زیبای قشم را در حد فاصل بین این دو روستا پیدا کنید. مسیر ماشین‌رو که تمام شد، در جای مناسب خودرو را پارک کنید. تا رسیدن به بام 15 دقیقه باید پیاده‌روی کنید. مسیر این بام را اگر از محلی‌ها هم بپرسید، با مهربانی راهنمایی‌تان می‌کنند. از بازار قشم تا بام جزیره حدود یک‌ساعت فاصله دارد.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل پاییز و زمستان
آدرسهرمزگان، قشم، حد فاصل شمال و جنوب جزیره، نزدیک روستای سلخ

بام جزیره قشم یکی از زیباترین بخش‌های جزیره است. در این سفر مجازی با ره بال آسمان تلاش کردیم تا برای دیدن زیبایی‌های این بام مشتاق بشوید. اگر در سفرهای قبل از آن بازدید کردید، تجربه‌هایتان خواندن دارد. برایمان در کامنت‌ها بنویسید.

استان هرمزگان. بخش غربی جزیره قشم. بین روستای طبل و سلخ.

خیر. طبیعتش بکر است و امکانات خاصی ندارد.

خوب است در صبح به این بام زیبا بروید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.