دره شنگستان | دره‌ای که شاه‌بیت گردشگری کرمان است

0

دره شنگستان کرمان به اندازه‌ای خوش‌آب‌و‌هواست که کرمانی‌ها به آن‌ درکه کرمان می‌گویند. این دره چیزی حدود ۳۰ کیلومتر از کرمان دورتر است. به لطف این فاصله کم، حیف است که سری به کرمان بزنید و گشت‌و‌گذاری جانانه در این دره نداشته باشید. جالب است بدانید دره‌ای که از آن صحبت می‌کنیم نه‌تنها برای گردشگران معمولی جذابیت دارد، بلکه کوهنوردان حرفه‌ای هم از مصاف با آن لذت می‌برند. در اطراف این دره چندین روستا با منظره‌ای سرسبز و اهالی باصفا از گردشگران پذیرایی می‌کنند. مادر طبیعت برای این دره چیزی کم نگذاشته و رودخانه‌ای خروشان در آن جریان دارد. این رودخانه در مسیر خود از صخره‌ها می‌گذرد و آبشارهای کوچک و زیبایی را تشکیل می‌دهد. از آنجایی که مطمئن هستیم گردشگری در این دره حسابی به شما خوش می‌‌گذرد، پیشنهاد می‌کنیم اطلاعاتی که درباره دره شنگستان آماده کرده‌ایم را مطالعه کنید و مهمان سفری خاطره‌ساز در شنگستان شوید.

دره شنگستان کجاست؟

دره شنگستان کرمان

در ۳۰کیلومتری شمال شهر کرمان، دره‌ای سرسبز وجود دارد که به آن شنگستان می‌گویند. مسیر رسیدن به این دره نسبتاً هموار است و مشکلی برای دسترسی به آن پیدا نمی‌کنید. این دره فاصله کمی با روستا وامق آباد دارد. به همین دلیل به شنگستان، دره وامق آباد نیز می‌گویند. در نتیجه برای رسیدن به دره کافی است سراغ روستا وامق آباد را از کرمانی‌ها بگیرید. پس از رسیدن به این روستا، فاصله کمی با شنگستان ندارید. در پایان این مطلب شما را در جریان اطلاعات بیشتری برای مسیر دسترسی به شنگستان قرار می‌دهیم.

معرفی دره شنگستان

گردشگران علاقه‌مند به گشت‌‌وگذار در دره های ایران با ما هم عقیده‌اند که بسیاری از این دره‌ها، در منطقه‌هایی نسبتاً خشک و کم‌آب قرار دارند. این شرایط باعث شده تا گردشگران خوش‌ذوق، قدر دره های سرسبز را بدانند. شنگستان، دره‌ای آنچنان سرسبز نیست که تمامی قسمت‌های آن با درخت و گل پوشیده باشد. با این حال این دره به اندازه‌ای سرسبزی دارد که صفای دیده گردشگران باشد. اولین چیزی که در شنگستان خودنمایی می‌‌کند، منظره‌ای تماشایی از گل‌ها و گیاهانی مانند آلاله، بادام کوهی و بادرنج است. جالب است بدانید نظیر این منظره کمتر در اطراف کرمان پیدا می‌شود. در کنار گل‌ها و گیاهان زیبایی که به آن‌ها اشاره کردیم، باغ‌هایی پرمحصول با میوه‌هایی خوشمزه مشاهده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم از صاحب باغ اجازه بگیرید و با خوردن این میوه‌های خوشمزه دلی از عزا در بیاورید.

معرفی دره شنگستان

زیبایی‌های شنگستان فقط به گیاهان و گل‌های این دره خلاصه نمی‌شود. چکاوک‌های خوش‌الحان بر فراز این دره در حال پرواز هستند. گاهی اوقات نیز شاهینی تیزپرواز از بالای این دره عبور می‌کند. شنگستان میش‌های پرواری دارد. گه‌گداری نیز گرگ و روباه در گوشه‌و‌کنار این دره نمایان می‌شوند. با این حال جایی برای نگرانی نیست؛ زیرا تاکنون حمله‌ای از سمت حیوان‌های وحشی در این دره به گردشگران گزارش نشده است. شنگستان، دره‌ای است که حدود ۵ کیلومتر طول دارد. آب‌و‌هوای این دره نسبت به منطقه‌های اطراف دلنشین‌تر است. به لطف این شرایط می‌توانید گوشه‌ای دنج در این دره را انتخاب کنید و بساط منقل و چای آتشی به‌ راه بیندازید.

دیدنی های دره شنگستان

شنگستان بی‌دلیل به یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف کرمان تبدیل نشده است. این دره را کوه‌هایی بلند فرا گرفته است. قله گهر و سیمک از قله‌های معروفی است که کوهنوردان پنجه‌درپنجه‌ آن می‌اندازند. قله گهر ۳۲۱۸ متر ارتفاع دارد. مسیر رسیدن به این قله از شنگستان می‌گذرد. از صخره‌های سربه‌فلک‌کشیده شنگستان که بگذریم، به جویبارهای روان این دره می‌رسیم. از آنجایی که هر کجا آب باشد، سرسبزی هم وجود دارد. در گوشه‌و‌کنار شنگستان درخت‌های بید مجنون و زرشک جا خوش کرده‌اند. رودخانه‌ خروشانِ این دره پس از گذر از روستای شنگستان، از صخره‌ها به پایین می‌ریزد و آبشارهای کوچک‌و‌بزرگی را تشکیل می‌دهد. منظره‌های طبیعی شنگستان به اندازه‌ای تماشایی است که هرگز از تماشای آن‌ها سیر نخواهید شد.

جاهای دیدنی اطراف دره شنگستان

روستای شنگستان، اولین جایی است که در کنار دره پیشنهاد می‌کنیم. همان‌گونه که اشاره کردیم شنگستان چیزی حدود ۳۰ کیلومتر دورتر از کرمان است. استان کرمان به اندازه‌ای جاهای دیدنی دارد که دست‌کم چندین روز را باید به گشت‌و‌گذار در این منطقه اختصاص دهید.

عکس مجموعه گنجعلی خان از جاهای دیدنی بازار کرمان

از آنجایی که مطمئن هستیم ابتدا راهی شهر کرمان می‌شوید و سپس راه شنگستان را در پیش می‌گیرید، بهتر است وقت را غنیمت بدانید و گردشگری را از این شهر آغاز کنید. حمام وکیل کرمان، آرامگاه مشتاقیه، مجموعه ابراهیم خان و گنجعلی‌خان از جاهای دیدنی کرمان است که جاذبه تاریخی دارد.

به گردشگرانی که از گشت‌و‌گذار در جاهای طبیعی سیر نمی‌شوند نیز پیشنهاد می‌‌کنیم راه جنگل پردیسان قائم و آبشارهای سیمک را در پیش بگیرند. پیست اسکی سیرچ به علاقه‌مندان هیجان و برف‌بازی توصیه می‌شود.

بهترین زمان بازدید از دره شنگستان

آب‌‌وهوای کرمان در بهار از همیشه دل‌انگیزتر است. از طرف دیگر از آنجایی که رودخانه‌ای در این دره جریان دارد، آب این رودخانه در بهار هر سال خروشان‌تر می‌شود. گیاهان و گل‌های داخل دره نیز به موهبت این آب، سرسبز می‌شوند و به بار می‌نشینند. با این حساب می‌توان فروردین و اردیبهشت را بهترین زمان بازدید از دره شنگستان کرمان نام برد. به خرداد که رسیدیم، آب و هوای کرمان گرم می‌شود. خوشبختانه این گرما در دره آنچنان که باید و شاید گردشگران را اذیت نمی‌کند. به پاییز، پادشاه فصل‌ها که رسیدیم، شنگستان لباس عاشقی بر تن می‌کند و منظره‌ای عاشقانهبه خود می‌گیرد. مسافرت دونفره پاییزی به شنگستان از آن دسته تجربه‌هایی است که گردشگران عاشق‌پیشه و ماجراجو قدر آن را به‌خوبی می‌دانند. زمستان که از راه رسید، شنگستان به اندازه‌ای سرد می‌شود که بهتر است قید گردشگری در آن را بزنید.

اطلاعات بازدید از دره شنگستان کرمان

بازدید از دره شنگستان کرمان

قبل از اینکه راهی شنگستان شوید، بهتر است لوازم مخصوص کوهپیمایی را به کوله‌بار خود اضافه کنید. در حین عبور از این دره باید چندین مرتبه از عرض روخانه گذر کنید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم چندین دست لباس اضافه همراه داشته باشید. هر چقدر مجهزتر باشید، گردشگری در این دره بیشتر به شما خوش می‌گذرد. عینک آفتابی، ضد آفتاب، کلاه آفتابگیر، قمقمه، تنقلات و خوراکی، کمک‌های اولیه و کیسه زباله از لوازمی است که برای گردشگری در شنگستان به آن‌ها نیاز دارید.

لازم به ذکر است اهالی روستای وامق آباد، ورودی شنگستن را با حصار مسدود کرده‌اند. این کار به این دلیل انجام شده تا خودرو وارد دره نشود و طبیعت این منطقه دست‌نخورده باقی بماند. به همین دلیل باید خودرو را در ابتدای ورودی دره پارک کنید و با پای پیاده راهی شنگستان شوید.

مسیر دسترسی دره شنگستان کرمان

برای رسیدن به منطقه شنگستان و دره زیبای این ناحیه باید راهی استان کرمان شوید. سپس به شهر کرمان بروید. دره زیبایی که از آن صحبت می‌کنیم در ۳۰‌کیلومتری شمال این شهر قرار دارد. پس از ورود به شنگستان با مسیری روبه‌رو می‌شوید که مقدار کمی کوه‌پیمایی دارد. حدود ۲ ساعت در این مسیر به پیش بروید. در این مسیر از چندین باغ زیبا و پرمحصول گذر می‌کنید. سپس چشمتان به جمال روستای ده حسین روشن می‌شود. از این روستا به بعد با پوشش گیاهی انبوه‌تری روبه‌رو خواهید شد. راه خود را از بین درخت‌های بید و زرشک باز کنید.

حدود یک ساعت‌و‌نیم دیگر راه را ادامه دهید تا به آبشاری زیبا برسید. این آبشار، اولین آبشار در منطقه شنگستان است. در کنار آبشار بنشینید و نفسی تازه کنید. پس از استراحتی کوتاه، دوباره راه را در پیش بگیرید تا به آبشاری دیگر برسید. این آبشار را هم پشت سر بگذارید تا با سومین آبشار روبه‌رو شوید. بسته به توان و تخصصی که در کوهپیمایی دارید، می‌توانید گردشگری را در مکان سومین آبشار به پایان برسانید. اگر هم روحیه ماجراجویان دارید و می‌خواهید پنجه‌درپنجه صخره‌ها بیندازید، راه را ادامه دهید و به اعماق دره بروید.

سخن پایانی

دره شنگستان کرمان با آبشارهای زیبا، رودخانه‌ای خروشان و منظره‌ای دلفریب از گردشگری خاطره‌انگیزی نوید می‌دهد که هرگز آن را فراموش نخواهید کرد. امیدواریم به لطف اطلاعاتی که از این دره با شما مطرح کردیم، یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای خود را تجربه کنید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی درباره گردشگری در کرمان دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های شیرین را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

دره شنگستان در ۳۰کیلومتری شمال شهر کرمان واقع شده است.

شنگستان دره‌ای سرسبز است که سرتاسر آن را درخت‌های بید و زرشک پوشانده است. در این دره روخانه‌ای خروشان و چندین آبشار خودنمایی می‌کند.

عینک آفتابی، ضد آفتاب، کلاه آفتابگیر، قمقمه، تنقلات و خوراکی، کمک‌های اولیه و کیسه زباله از لوازمی است که برای گردشگری در شنگستان به آن‌ها نیاز دارید.

بهار و پاییز بهترین زمان برای گردشگری در دره شنگستان به حساب می‌آید.

جنگل پردیسان قائم و آبشارهای سیمک از جاهای کرمان است که فاصله کمی با دره شنگستان دارد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.