موزه های بندرعباس | از موزه آب تا معبد هندوها

0

سفر بخش‌های مختلفی دارد. اگر دلتان می‌خواهد با فرهنگ، آداب و تاریخ هر شهر آشنا بشوید، خوب است سری به موزه‌های آن شهر بزنید. اشیای قدیمی در این موزه‌ها قصه‌ای شنیدنی دارند. این بار که مسیرمان به طرف جنوب ایران و هرمزگان است، قصد داریم به موزه های بندرعباس سری بزنیم. شاید بازدید از این موزه‌ها برای شما هم لذت‌بخش باشد. با خرید بلیط هواپیما بندرعباس به‌راحتی می‌توانید خودتان را به جنوب برسانید.

موزه مردم شناسی خلیج فارس (موزه خلیج فارس) | از جذاب‌ترین موزه های بندرعباس

موزه مردم شناسی خلیج فارس (موزه خلیج فارس)

موزه مردم‌شناسی بندرعباس از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین موزه‌های بندرعباس است. این موزه سه‌طبقه‌ای زیربنایی به‌اندازه 2500 متر دارد. در هر طبقه از این موزه می‌توانید بخش‌های مختلفی را ببینید. در طبقه همکف بخش‌های عمومی و کتابخانه‌ای تخصصی ساخته‌اند. در این بخش نمایشگاه‌های مختلفی هم برگزار می‌شود. در طبقه دوم اطلاعات و مجسمه‌های جذابی از صید و صیادی، بازارهای سنتی بندرعباس و آزادسازی قلعه هرمز وجود دارد. بخش صیادی یکی از جالب‌ترین بخش‌ها در این موزه است. در این بخش مجسمه‌هایی از ماهیگیرها در حال بافت تور ماهیگری را به نمایش گذاشته‌اند. می‌توانید اطلاعاتی هم از ساخت کشتی و لنج‌ها در آنجا پیدا کنید.

موزه مردم شناسی خلیج فارس (موزه خلیج فارس)

اگر به بخش‌های باستانی و قدیمی علاقه دارد، به طبقه سوم موزه بروید. تماشای اشیای تاریخی استان هرمزگان شما را سر ذوق می‌آورد. در این بخش از موزه خلیج فارس، از ظرف‌هایی دیدنی از جنس سنگ صابون، سفال و مس نگهداری می‌کنند. اگر دوست دارید به سکه‌های مختلف در دوره‌های اشکانی، ساسانی، ایلخانی و… نگاهی بیندازید. سکه‌های برنز، نیکل و نقره در این موزه بسیار تماشایی هستند.

معماری موزه خلیج فارس

موزه مردم شناسی خلیج فارس (موزه خلیج فارس)

برای ساخت این موزه از معماری سنتی و اصیل جنوب الهام گرفته‌اند. در معماری این بنا از دیوارهای پشت‌بند و در و پنجره‌های چوبی استفاده کرده‌اند. بادگیر موزه خلیج فارس هم که نورگیر مرکزی بناست، زیبایی چشمگیری دارد. بعد از بازدید از این موزه، سری هم به جاهای دیدنی بندرعباس بزنید. مجموعه برکه های باران بندرعباس، بازار ماهی بندرعباس و مسجد سلطانی در همان نزدیکی است.

آدرساستان هرمزگان، بندرعباس، بلوار پاسداران، جنب اداره ارشاد، موزه خلیج فارس.
شماره تماس07633554006
هزینه ورودیبه ازای هر گردشگر داخلی 3000 تومان و به ازای هر گردشگر خارجی 20000 تومان است.
ساعت بازدیدهمه‌روزه از ساعت 9 تا 17.

موزه آب بندرعباس | باستانی‌ترین موزه بندرعباس

موزه آب بندرعباس

خوب می‌دانید که استان‌های جنوب به‌خاطر آب‌وهوای گرم، همیشه با مشکل کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. جنوبی‌ها در گذشته برای تهیه و ذخیره آب از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کردند. در حال حاضر می‌توانید برای دیدن این اشیا به موزه آب بندرعباس بروید. موزه آب در بین موزه های بندرعباس جایگاه ویژه‌ای دارد. این موزه دو سالن مجزا دارد که دیدن هرکدام را به شما پیشنهاد می‌کنم. معماری فضای بیرونی بنا، نمونه‌ای از معماری اصیل جنوبی را نشان می‌دهد. ساخت این بنا به دوره صفویه می‌رسد و جزئیات بسیار چشمگیری دارد.

بخش‌های داخل موزه آب

موزه آب بندرعباس

در موزه آب بندرعباس وسایلی مثل انواع کوزه‌ها، خمره‌های سنگی به اسم موو و خمره‌های کروش را نگهداری می‌کنند. همچنین ابزارهایی مثل پایه مشک (مشک تروز)، کندر، جهله هم هست. در ورودی موزه می‌توانید از گاو چاه دیدن کنید. بازدید از این موزه با دیدن برکه‌های مدور و طولی لذت‌بخش‌تر می‌شود. ممکن است بعد از تماشا و گشت‌وگذار، دلتان غذایی خوش‌مزه بخواهد. کافی است به یکی از رستوران های بندرعباس بروید و با طعم و عطر غذاهای جنوبی آشنا بشوید. رستوران کلبه کباب، رستوران کوثر، رستوران الوند و رستوران سنتی تشریفات در همان اطراف است. اگر برای تماشای موزه آب مشتاق هستید با خرید بلیط قطار بندرعباس، می‌توانید سفرتان به هرمزگان را شروع کنید.

آدرساستان هرمزگان، بندرعباس، خیابان 22 بهمن، جنب شرقی شرکت برق منطقه‌ای هرمزگان، شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان.
شماره تماس07613335415
07613335411
ساعت بازدیدهمه‌روزه از ساعت 9 تا 17.

موزه حیات وحش بندرعباس | از هیجان‌انگیزترین موزه های بندرعباس

موزه حیات وحش بندرعباس

موزه حیات وحش از تماشایی‌ترین موزه های بندرعباس است. این موزه مساحتی به‌اندازه 185 مترمربع دارد. در بخش‌های شگفت‌انگیز این موزه می‌توانید انواع گونه‌های گیاهی را تماشا کنید. خوب است بدانید مستندهایی درباره زیستگاه‌های هرمزگان هم در این مجموعه پخش می‌کنند. مثلاً جزایر فارور، جنگل حرا، زیستگاه حفاظت‌شده گنو، دشت طارم طاشکوئیه، اکوسیستم تالابی ساحل دریا، زیستگاه خرس سیاه آسیایی، سواحل مرجانی و سازه زمین‌شناسی دودکش جن و… . نمونه‌های مختلفی از پستاندارها، آبزیان، اسفنج‌ها، مرجان‌ها و خارتنان‌ها نیز در این موزه قرار دارد. در بخشی از موزه حیات وحش بندرعباس از فسیل‌های هزارساله و قیمتی نگهداری می‌کنند.

بعد از بازدید از این موزه خوب است به بازارهای بندرعباس هم سری بزنید. قیمت جنس‌ها در این مراکز مقرون‌به‌صرفه است. در بازارهای سنتی و محلی هم می‌توانید سوغات بندرعباس مثل فرآورده‌های خرما و صنایع دستی را با قیمت ارزان‌تری بخرید.
آدرساستان هرمزگان، بندرعباس، گلشهر جنوبی، بلوار آزادی، ساختمان مرکزی محیط زیست.
ساعت بازدیدهمه‌روزه از ساعت 9 صبح تا ساعت 20.

موزه معبد هندوها | از دیدنی‌ترین موزه های بندرعباس

موزه معبد هندوها

معبد هندوها یکی از بناهای تاریخی در بندرعباس است؛ اما اگر به راهنمای سفر بندرعباس نگاه کنید، اسم این معبد را در لیست موزه‌ها می‌بینید. زیبایی و معماری این بنا در بین موزه‌های بندرعباس، محبوبیت زیادی دارد. قدمت این معبد به سال 1270 هجری شمسی برمی‌گردد. در آن زمان تعدادی از هندوها در بندرعباس ساکن بودند. به همین خاطر معبدی برای پرستش ساختند. نمای بیرونی معبد هندوها، شما را به یاد بناهای زیبای هند می‌اندازد. پلان معبد به‌شکل چهارگوش است و گنبدی تماشایی در بالای آن ساخته‌اند. این گنبد معماری بسیار چشم‌نوازی دارد و جالب‌ترین بخش بناست. برای دیدن گچ‌بری‌ها و مجسمه‌ها باید به داخل معبد هندوها بروید. می‌توانید روی دیوارهای داخلی، نقاشی‌های زیبایی هم ببینید.

با خرید بلیط اتوبوس بندرعباس می‌توانید سفری هیجان‌انگیز به جنوب داشته باشید. هتل های بندرعباس هم به‌خوبی از شما میزبانی می‌کنند. هتل آپادانا، هتل ایران، هتل آتیلار یک و هتل هرمز فاصله کمی تا معبد هندوها دارند.

آدرساستان هرمزگان، بندرعباس، بلوار امام خمینی، چهاراره برق، روبه‌روی بازار روز بندرعباس.
شماره تماس07632227226
هزینه ورودیبرای ورود هر نفر 50000 تومان است.
ساعت بازدیدهمه‌روزه از ساعت هشت تا ساعت 18.

حمام گله داری | از زیباترین موزه های بندرعباس

حمام گله داری

ساخت حمام گله داری بندرعباس به دوره قاجاری‌ها برمی‌گردد. این حمام بخش‌های مختلفی مثل سربینه، گر‌م‌خانه، خزینه و ورودی دارد. در معماری این بنا از هشتی‌های زیبایی استفاده کرده‌اند. حمام گله داری پنج گنبد تماشایی دارد. مصالح ساخت این حمام سنگ‌های اسفنجی و ساروج است. این نوع سنگ‌ها رطوبت را به‌خوبی جذب می‌کنند. این حمام امروزه یکی از موزه‌های تماشایی شهر است. مجسمه‌های جالبی را در بخش‌های مختلف آن به نمایش گذاشته‌اند. خوب است بازدید از این موزه را در برنامه‌های سفرتان بگذارید.

آدرساستان هرمزگان، بندرعباس، بلوار ساحلی بندرعباس، خیابان دلگشا، جنب هتل امین.
شماره تماس09391633300
هزینه ورودیهزینه ورودی برای هر نفر 20 هزار تومان است.
ساعت بازدیدهمه‌روزه از ساعت 9 تا 18.

موزه های بندرعباس از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی این شهر است. امیدواریم در این سفر مجازی با ره بال آسمان، برای بازدید از موزه‌ها مشتاق شده باشید. شاید هم در سفرهای قبل به آن‌ها سری زده‌اید. از تجربه‌هایتان در کامنت‌ها بنویسید. از خواندنشان لذت می‌بریم.

موزه مردم‌شناسی خلیج فارس.

موزه معبد هندوها، حمام گله داری، موزه مردم‌شناسی خلیج فارس.

در همه فصل‌ها می‌توانید به بازدید از موزه‌ها بروید؛ اما هوای پاییز و زمستان برای سفر به جنوب و گشت‌وگذار مناسب‌تر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.