اقامتگاه های کپری ایران | تناقضی زیبا از زاغه‌نشینی و تجمل

0

برای آشنایی با فرهنگ هر منطقه، خوب است در سفرهایتان در اقامتگاه‌های سنتی ساکن بشوید. یکی از انواع اقامتگاه‌های سنتی در ایران، اقامتگاه های کپری است. این اقامتگاه‌ها معماری برجسته‌ای دارند و بیشتر در جنوب کشور رایج هستند؛ زیرا برگ‌های نخل اصلی‌ترین مصالح ساخت کپرها است. در گذشته بیشتر زاغه‌نشین‌ها در کپرها زندگی می‌کردند؛ اما در حال حاضر اقامتگاه های کپری ایران در بین گردشگرها طرف‌دارهای بسیاری دارند. ترکیب معماری‌های سنتی و مدرنیته در این اقامتگاه‌ها حس‌وحال بسیار جالبی را به شما می‌دهد. کافی است یک‌بار امتحانش کنید.

اقامتگاه بومگردی فردیس قشم | از تماشایی‌ترین اقامتگاه های کپری ایران

اقامت در اقامتگاه های بومگردی قشم، حال‌وهوای دیگری دارد. یکی از زیباترین اقامتگاه‌های کپری در ایران، اقامتگاه‌بومگردی فردیس قشم است. این مجموعه معماری‌های قدیمی و سنتی جنوب را یادآوری می‌کند. در این اقامتگاه 20 اتاق به سبک معماری کپری ساخته‌اند. سقف این خانه‌ها به‌شکل هلالی است. روی سقف‌ها را با شاخه‌های باریک نخل پوشانده‌اند که در اصطلاح به آن‌ها کپر می‌گویند. فضای داخلی اتاق‌ها دایره‌ای و‌ دیوارهایش از جنس کاهگل است. برای واردشدن به هر اتاق باید از در دولنگه چوبی بگذرید که حس‌وحالی متفاوت را به شما می‌دهد. هر اتاق اقامتگاه، چشم‌‌اندازی بی‌نظیر به دریا دارد که نمی‌شود از آن چشم برداشت. اندازه هر اتاق به 15 متر می‌رسد. در هر اتاق سرویس سرمایشی گذاشته‌اند و حمام و سرویس بهداشتی اختصاصی دارد.

  • امکانات اقامتگاه فردیس قشم

در این اقامتگاه زیباترین چشم‌انداز از دریا در جلوی چشم‌هایتان است. برخورد موج‌ها به صخره‌ها و ساحل، موسیقی دل‌نوازی را در طبیعت پخش می‌کند. از بهترین تفریح‌ها در این اقامتگاه، قدم‌زدن در ساحل و آب‌تنی است. می‌توانید عکس‌هایی تماشایی از غروب آفتاب را ثبت کنید. در بخش‌های مختلف، آلاچیق‌هایی هم برای نشستن ساخته‌اند. اگر دلتان خواست، روی ننوهای آویزان‌شده تاب بخورید و از نسیم خنک لذت ببرید. والیبال ساحلی، ماهیگیری و قایق‌سواری هم بخشی از برنامه‌های هیجان‌انگیز در این اقامتگاه است. در اقامتگاه فردیس قشم با بهترین و خوش‌مزه‌ترین غذاهای جنوبی از شما میزبانی می‌کنند. شب‌ها هم دورهم‌نشینی و اجرای موسیقی جنوبی به راه است. جاهای دیدنی قشم مثل جنگل حرا، مراکز خرید درگهان، جزیره ناز، دره چاهکوه و دره ستارگان تا این اقامتگاه فاصله‌ای ندارد. فاصله فرودگاه قشم تا اقامتگاه فردیس هم ۳ کیلومتر است.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، ۳کیلومتری فرودگاه بین‌المللی قشم.
شماره تماس و رزرو: 09037836872
آدرس صفحه اینستاگرام: fardisbeach@

سرای در بلوچ | اقامتگاهی دیدنی در چابهار

اگر مسافر چابهار هستید، پیشنهاد می‌کنم شبی را در سرای در بلوچ اقامت کنید. سرای دُر بلوچ از جذاب‌ترین اقامتگاه های کپری ایران است. اقامت در این کپرها شما را با فرهنگ سنتی بلوچ آشنا می‌کند. در این اقامتگاه 30 کپر زیبا برای میزبانی از مسافرها ساخته‌اند. سبک معماری کپری از قدیمی‌ترین سبک خانه‌سازی‌های قدیمی در جنوب است. سقف هر اتاق را با برگ‌های نخل پوشانده‌اند. فضای داخلی کپرها هم دست کمی از بیرونش ندارد. چوب‌کاری‌های سقف را با ظرافت تمام انجام داده‌اند. در تزینات هر اتاق می‌شود صنایع‌دستی بلوچی را هم دید. درخت‌های سرسبز نخل فضای اطراف خانه‌ها را زیباتر کرده‌اند.

  • امکانات سرای در بلوچ

در بین کپرهای دُر بلوچ، 16 کپر را به‌شکل گرد ساخته‌اند و 12 کپر فضایی مستطیلی دارد. دو کپر دیگر را VIP نامیده‌اند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. شش اتاق مجهز به تخت‌خواب است و در اتاق‌های دیگر هم تشک و پتو گذاشته‌اند. یخچال، سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی از دیگر امکانات در این کپرهاست. اگر در این اقامتگاه ساکن بشوید، می‌توانید از منوی صبحانه‌ها رایگان استفاده کنید. شب‌های چابهار در این اقامتگاه با موسیقی‌های بلوچی و غذاهای سنتی لذت‌بخش‌تر می‌شود. خوب است بدانید این اقامتگاه در تهران بوتیکی از صنایع‌دستی زیبای بلوچ را راه‌اندازی کرده است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، منطقه آزاد، خیابان آبکان.
شماره تماس: 09356440000
آدرس صفحه اینستاگرام: dor_baluch@

هتل پارسیان قلعه گنج | از زیباترین اقامتگاه های کپری ایران

در یکی از روستاهای کرمان اقامتگاهی سنتی ساخته‌اند که به زیبایی فرهنگ زاغه‌نشینی را نشان می‌دهد. هتل پارسیان قلعه گنج، از شگفت‌انگیزترین اقامتگاه های کپری ایران و یکی از خاص ترین هتل های ایران است. در این هتل می‌توانید ترکیبی از سبک‌های سنتی و مدرن را ببینید. از معماری تماشایی هتل هر چه بگویم، کم گفته‌ام. هتل چهارستاره قلعه گنج، ۵ راهرو دارد که در هرکدام ۶ اتاقک‌مجزا ساخته‌اند. برای چشیدن غذاهای بومی چابهار، مثل بز قرمه و دوغ پای سری به رستوران هتل بزنید. می‌توانید در هوای گرم هم خودتان را به نوشیدنی‌های خوش‌طعم در کافی‌شاپ هتل مهمان کنید.

  • امکانات هتل پارسیان قلعه گنج

برای هر اتاق امکانات خوبی مثل تخت‌خواب، تلویزیون، سرویس سرمایشی و گرمایشی، حمام و سرویس بهداشتی اختصاصی تدارک دیده‌اند. هر اتاق مینی‌بار، سشوار، کپسول آتش‌نشانی و آب‌گرم‌کنی جداگانه هم دارد. در لابی هتل پارسیان قلعه گنج، با نوشیدنی‌های خوش‌مزه از شما پذیرایی می‌کنند. خوب است در لابی هتل گشتی بزنید و مجسمه‌های قدیمی و صنایع‌دستی کرمان را هم ببینید. هتل قلعه گنج فاصله زیادی تا جاهای دیدنی اطراف کرمان مثل تالاب جازموریان ندارد. در این هتل می‌توانید از تفریح‌هایی مثل شترسواری، تماشای رمل‌ها و آفرودسواری در کویر لذت ببرید. تماشای آسمان پرستاره کویر هم سفرتان را به‌یادماندنی می‌کند.

آدرس: استان کرمان، شهرستان قلعه گنج، روستای سرتک.

اقامتگاه کپرنشین | تنها اقامتگاه سنتی در لارک

جزیره لارک یکی از تماشایی‌ترین جزیره‌ها در جنوب ایران است که اقامتگاه‌های زیادی ندارد؛ اما اقامتگاه سنتی کپرنشین لارک فضای خوبی را برای گردشگرها در این جزیره آماده کرده است. این مجموعه یکی از جذاب‌ترین اقامتگاه های کپری ایران است. این اقامتگاه‌ را در ساحل جزیره ساخته‌اند. به همین خاطر می‌توانید از تماشای ساحل و طلوع و غروب خورشید لذت ببرید.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره لارک.

مجتمع اقامتی تفریحی نگین مکران سیریک | از دل‌انگیزترین اقامتگاه های کپری ایران

مجتمع اقامتی تفریحی نگین مکران سیریک از دیگر اقامتگاه های کپری در جنوب است. این اقامتگاه بومی و سنتی، تصویری از فرهنگ قدیمی جنوبی‌ها را به گردشگرها نشان می‌دهد. در این اقامتگاه، کپرهای مختلفی را برای سکونت گردشگرها آماده کرده‌اند. این اقامتگاه آن‌قدر به دریا نزدیک است که صبح‌ها با صدای امواج بیدار می‌شوید.

  • امکانات اقامتگاه نگین مکران سیریک

این اقامتگاه 11 اتاق دارد. برای اقامت در کپرها امکانات خوبی را فراهم کرده‌اند. هر اتاق سیستم سرمایشی، تخت، سرویس بهداشتی و حمام دارد. محوطه اقامتگاه بسیار جذاب و باصفاست. کمی زیر آلاچیق‌ها بنشینید و نوشیدنی خنکی بنوشید. اگر سؤالی داشتید، پرسنل مهمان‌نواز مکران هم به‌خوبی شما را راهنمایی می‌کنند. تعدای از پرسنل به زبان انگلیسی هم مسلط هستند تا بتوانند ارتباط خوبی با گردشگرهای خارجی ایجاد کنند.

آدرس: استان هرمزگان، سیریک، انتهای خیابان ساحلی، جنب پارک ساحلی.

هتل عماد نظام فردوس | از زیباترین اقامتگاه های کپری ایران

هتل سنتی عماد نظام فردوس، هتلی تماشایی در خراسان جنوبی است. این مجموعه در محوطه هتل، اتاق‌های کپری زیبایی را ساخته‌ است که بخشی از فرهنگ زاغه‌نشین‌های خراسان را نشان می‌دهد. این اتاق‌ها معماری جذابی دارد. تضاد نمای سنتی بیرون و فضا مدرن داخل اتاق‌ها مسافرها را شگفت‌زده می‌کند. مسافرها در این هتل می‌توانند از امکانات رستوران، کافی‌شاپ و فضاهای تفریحی استفاده کنند. هتل عمادنظام یکی از زیباترین اقامتگاه های بومگردی فردوس است که برنامه‌های هیجان‌انگیزی برای گشت‌وگذار در کویر هم دارد.

آدرس: استان خراسان رضوی، فردوس، بلوار امام رضا(ع).
شماره تماس: 05632731200
آدرس سایت: https://emadnezam.com/facilities/

اقامتگاه بومگردی آدور | اقامتگاهی دل‌نشین در هرمزگان

یکی از زیباترین اقامتگاه‌های کپری ایران، اقامتگاه بومگردی آدور است. این اقامتگاه با ظرفیت 60 نفر، 15 اتاق برای اقامت مهمان‌هایش دارد. معماری قوسی در سقف خانه‌های اقامتگاه، توجه گردشگرها را به خودش جلب می‌کند. نگران امکانات داخل کپرها نباشید. هرکدام از کپرهای امکانات مناسبی مثل سرویس بهداشتی اختصاصی دارند. محوطه اطراف کپرها بسیار تماشایی است و آرامشش وصف‌نشدنی است. درخت‌های سرسبز اطراف هر کپر را پوشانده‌اند و مثل تابلویی نقاشی‌شده زیبا هستند. در نزدیکی اقامتگاه می‌توانید از دریاچه تماشایی هم دیدن کنید. اقامتگاه بوم‌گردی آدور تا فرودگاه جیرفت، حدود 46 دقیقه فاصله دارد. برای اقامت در اقامتگاه آدور بهتر است از قبل تماس بگیرید.

آدرس: استان کرمان، جیرفت، دهنو، شهسوار.
شماره تماس: 09399677808
آدرس صفحه اینستاگرام: adoor_ecolodge_jiroft@

در بخش‌های جنوبی و کویری ایران، اقامتگاه‌هایی به سبک کپری ساخته‌اند. اقامت در اقامتگاه های کپری ایران تجربه‌ای جدید و لذت‌بخش برایتان می‌شود. امیدوارم از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت برده باشید. اگر در سفرهای قبل در این اقامتگاه‌ها، ساکن شده‌اید، از تجربه‌هایتان در کامنت‌ها بنوسید.

هتل پارسیان قلعه گنج، هتل عماد نظام فردوس.

اقامتگاه بومگردی فردیس قشم، سرای در بلوچ.

بله در هر کپر امکاناتی مثل یخچال، سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی وجود دارد.

 

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.