منطقه سلطان احمد استانبول | معدن تاریخ و هنر ترکیه

0

به‌جرئت می‌توان گفت در منطقه سلطان احمد استانبول بیش از هرجایی می‌توان فرهنگ و تاریخ ترکیه را لمس کرد. این منطقه که زمانی پایتخت امپراتوری روم شرقی و عثمانی بوده، امروزه خانه دیدنی‌های بی‌شماری است که گردشگران را انگشت‌به‌دهان می‌گذارد. اگر قصد سفر به استانبول را دارید، می‌توانید از محله سلطان احمد گردشگری خود را آغاز کنید. اما جذاب‌ترین دیدنی‌های سلطان احمد چیست؟ هتل‌ها و رستوران‌های ارزان آن کدامند؟ چگونه می‌توان به آن رسید؟ در این مطلب به پاسخ سؤال‌هایی از این قبیل می‌پردازیم تا شما سفر راحت‌تر و لذت‌بخش‌تری را تجربه کنید. بد نیست پس از خواندن این مطلب، نگاهی به راهنمای سفر استانبول نیز بیندازید تا با کوله‌باری از اطلاعات سفر را آغاز کنید.

منطقه سلطان احمد استانبول کجاست؟

منطقه سلطان احمد یکی از جاهای دیدنی استانبول است که در شبه‌جزیره‌ای بر فراز تنگه بسفر تا آسیا قرار گرفته است.

معرفی محله سلطان احمد استانبول | خانه دیدنی‌های ترکیه

اگر به شهرهای تاریخی علاقه دارید، باید بگوییم استانبول جزء معدود شهرهایی است که همانند یک قطار تاریخی پویا، روزانه گردشگران به سفرهای تاریخی می‌برد. منطقه سلطان احمد یکی از بخش‌های استانبول است که روزگاری پایتخت عثمانی‌ها و امپراتوری روم شرقی بوده است. این محله شهر قدیمی استانبول محسوب می‌شود.

هر گوشه شهر قدیمی برگی از دفتر تاریخ است و شما را انگشت‌به‌دهان می‌گذارد. اگر به شرق این محله بروید، با قصر توپکاپی روبه‌رو خواهید شد. این قصر قرن‌ها خانه سلاطین عثمانی بوده و مرکز حکومت امپراتوری عثمانی به‌شمار می‌رفته است. توپکاپی را می‌توانید در دهانه شاخ طلایی و رو به تنگه بسفر بیابید. پشت این قصر نیز مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی قرار دارند. هر دوی این جاذبه‌ها جزء شاهکارهای معماری و مشهورترین بناهای دنیا به حساب می‌آیند.

جذابیت‌های منطقه سلطان احمد استانبول به اینجا ختم نمی‌شود. اگر از میدان هیپودروم (ارابه‌رانی) عبور کنید، می‌توانید آب‌انبار باسیلیکا سر بزنید. موزه موزائیک هم برای کسانی که به دوره امپراتوری روم علاقه دارند، مملو از آثار قسطنطنیه آن زمان است. موزه‌های باستان‌شناسی استانبول نیز از سه ساختمان تشکیل شده‌اند و شگفتی‌های باستانی متنوعی را به‌نمایش می‌گذارند. این موزه‌ها اشیای تمدن‌های باستانی که روزگاری بر آنتالیا و اطراف آن حکومت می‌کردند، دیده می‌شود. اکنون فقط با گوشه‌ای از عجایب خیره‌کننده منطقه سلطان احمد آشنا شدید. در ادامه با همراه باشید تا ریزترین جزئیات این محله را بررسی کنیم.

تفریحات منطقه سلطان احمد استانبول | تجربه‌های فراموش‌نشدنی

منطقه سلطان احمد بیش از هرچیز به دیدنی‌های تاریخی و جذابش شهرت دارد؛ پس احتمالاً بیشترین زمان شما در این محله صرف تماشای دیدنی‌های آن می‌شود. البته تفریحات محله سلطان احمد فقط به آثار تاریخی آن محدود نمی‌شود. اگر اهل خریدکردن هستید، استانبول برای شما بهشت است! یکی دیگر از تفریحات این منطقه گشت‌وگذار و خرید در بازارها متعدد آن است. تفریح خاطره‌انگیز و بی‌خرج دیگر قدم زدن کنار دیوارهای باستانی از دریای مرمره تا خلیج شاخ طلایی است. تماشای ساختمان‌های رنگارنگ بالات و فنر، نوشیدن چای بر فراز پشت‌بام‌ها و تماشای غروب آفتاب در اسکله گالاتا جزء دیگر تفریحات این منطقه است که هرگز فراموش نخواهید کرد.

در آخر پس از گذراندن روزی به پیاده‌روی و خرید کردن هیچ‌چیز بهتر از حمام کردن در حمام‌های بخار سنتی ترکی نیست؛ پس آن را از دست ندهید. در ادامه این مطلب هم با ما همراه باشید تا با تعدادی از دیدنی‌های این محله آشنا شویم.

بناهای تاریخی مهم منطقه سلطان احمد استانبول | تماشای تاریخ در بناهای محله

  • مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه نیاز به تعریف ندارد. به‌جرئت می‌توان این مسجد را جزء مشهورترین جاهای دیدنی ترکیه و نماد این کشور در نظر گرفت. ایاصوفیه علاوه بر معماری شاهکارش، قرن‌ها تاریخ را در خود پنهان کرده است. این مسجد که با نام کلیسای حکمت مقدس نیز شناخته می‌شود، در سال ۵۲۷ به‌فرمان ژوستینین (امپراتور مشهور روم شرقی) بنا شد. با فروریزی امپراتوری روم شرقی و روی کار آمدن عثمانی‌ها، این کلیسا تبدیل به مسجد شد. در طی زمان، مسجد ایاصوفیه دچار دگرگونی‌های مهمی شد که به شکوه و شگفتی آن افزودند. هنگامی که امپراتوری عثمانی برکنار و ترکیه تبدیل به جمهوری شد، این مسجد به موزه تغییر کاربری داد. امروزه موزه ایاصوفیه با گنبدی عظیم‌الجثه و طراحی هنرمندانه داخلش جزء شگفت‌انگیزترین بناهای جهان محسوب می‌شود که روزانه میزبان صدها گردشگر است.

  • بازار آراستا استانبول

بازار آراستا یکی دیگر از مهم‌ترین دیدنی‌های محله سلطان احمد استانبول است. این بازار کنار ورودی موزه موزاییک و پشت مسجد آبی واقع شده است. فضای این کوچک این بازار حس‌وحال دنج و سنتی آن را دوچندان کرده و شما را به استانبول قدیم می‌کشاند. بازار آراستا در قرن ۱۷ ساخته و در قرن ۱۸ بازسازی شد. از آن زمان تا امروز این بازار به فروش اجناسی چون فرش، سرامیک و صنایع دستی با قیمت‌هایی کمتر از بازار بزرگ پرداخته است.

  • کاخ توپکاپی

نمی‌شود به منطقه سلطان احمد استانبول بروید و سری به کاخ توپکاپی نزنید. این قصر عظیم از چندین ساختمان تشکیل شده که میان باغ‌های سرسبز گسترده‌ای جای گرفته‌اند. قصر توپکاپی قرن‌ها مرکز قدرت امپراتوری عثمانی بود. این قصر به‌سبک قصر ورسای فرانسه ساخته شده و شاهکاری بی‌بدیل محسوب می‌شود. جاذبه‌های گوناگونی نظیر باغ‌های تفرجگاهی، آشپزخانه‌های وسیع، چشم‌اندازهای تنگه بسفر و کوشک‌های کاشی‌کاری شده در توپکاپی وجود دارند. پیشنهاد می‌کنیم حداقل نصف روزی را به گشت‌وگذار در جاهای مختلف این کاخ بگذرانید.

  • آب انبار باسیلیکا

عکس از آب انبار بالیسکا

آب انبار باسیلیکا یکی از قدیمی‌ترین دیدنی‌های محله سلطان احمد استانبول است که ساخت آن به سال ۵۳۲ میلادی بازمی‌گردد. این آب‌انبار به‌دستور امپراتور یوستینیانوس اول ساخته شد و تأمین‌کننده آب شیرین کاخ بیزانس و محدوده اطرافش بود. این آب‌انبار ۳۳۶ ستون دارد که همچنان پابرجا باقی مانده‌اند. این ستون‌ها در ۱۲ ردیف ۲۸تایی چیده شده‌اند و سرستون‌ها و پاستون‌های آن‌ها طراحی منحصربه‌فردی دارند.

  • مسجد سلطان احمد

اگر کمی پیاده‌روی کنید و از مسجد ایاصوفیه دور شوید، به مسجد سطان احمد می‌رسید. این مسجد به‌دستور سلطان احمد اول در سال‌های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۹ در رقابت با ایاصوفیه بنا شد. این مسجد شاید شهرت ایاصوفیه را نداشته باشد؛ اما در تحت‌تأثیر قرار دادن گردشگران کم نمی‌آورد. گنبد عظیم آبی این مسجد نام مستعار «مسجد آبی» را به آن بخشیده است. داخل آن نیز با ۲۰ هزار کاشی آبی رنگ ایزنیکی (شهری در ترکیه) طراحی شده که فضایی به رنگ آبی و حس‌وحالی خاص به آن بخشیده است.

  • پارگ گول هانی

اگر پس از یک روز قدم زدن در منطقه سلطان احمد استانبول حسابی خسته شده‌اید و دنبال جایی سرسبز برای استراحت هستید، پارگ گول هانی مناسب شماست. در انتهای این پارک با تنگه بسفر و دریای مرمر برخورد می‌کنید که جزء تماشایی‌ترین مناظری است که می‌توانید در استانبول ببینید. پیشنهاد می‌کنیم برای استراحت سری به این پارک بزنید؛ خوش‌وبش کنید و به تماشای فضای سرسبز آن بپردازید. موزه‌ تاریخ علوم و فناوری در اسلام از دیگر دیدنی‌های سلطان احمد است که در این پارک قرار دارد.

  • موزه باستان‌شناسی

از قصر توپکاپی که بازدید کردید، در فضای باز جلوی آن سراغ موزه باستان‌شناسی بروید. این موزه از ۳ ساختمان تشکیل شده و مجموعه‌ای از آثار و اشیای باقی‌مانده طی هزاران سال در ترکیه است. در سال ۱۸۹۱ عثمان حمدی بی، نقاش آینده‌نگر و باستان‌شناس، به تکاپو افتاد تا آثار و اشیای عتیقه باقی‌مانده از مناطق تحت حکومت عثمانی را داخل ترکیه نگه دارد. در همین راستا موزه اصلی باستان‌شناسی در همان سال تأسیس شد. یکی از جذاب‌ترین آثار این موزه تابوت اسکند است. این تابوت در لبنان یافت شده و حکاکی‌های خاصی از جنگ‌آوری‌های اسکندر را روی خود دارد. بی‌شک قدم‌زدن در این موزه سفری جذاب در تاریخ باستان به حساب می‌آید.

  • میدان هیپودروم (میدان ارابه‌رانی)

تصویری از میدان هیپودروم

اگر از آثار باستانی ویرانه لذت می‌برید، میدان هیپودروم مناسب شماست. این میدان با نام میدان ارابه‌رانی نیز شناخته می‌شود و از این نام می‌توان کاربری آن را تشخیص داد. بخش اعظم این میدان امروزه تخریب شده است؛ اما ویران بودن این محل به حس قدرتمند باستانی آن می‌افزاید. شما می‌توانید هنگام بازدید از این گوشه منطقه سلطان احمد استانبول به تفریح‌های گوناگونی مانند پیاده‌روی و عکاسی بپردازید. در طی جنگ‌های صلیبی دوم، مجسمه اسب‌های برنزی این میدان به غارت ونیزی‌ها درآمد. امروزه این اسب‌های برنزی را می‌توانید در ورودی کلیسای سنت مارک ونیز مشاهده کنید.

  • موزه موزاییک

موزه موزاییک گوشه دیگری از منطقه سلطان احمد استانبول است که با آن می‌توانید جهان باستان استانبول را لمس کنید. در این موزه موزاییک‌های به‌جای‌مانده از اقامتگاه اشرافی امپراتورهای رومی یا همان کاخ بزرگ روم به نمایش گذاشته شده است. این کاخ زمانی دارای چندین قصر، تراس، پارک و کلیسا بوده است. آثار امروزی موزه موزاییک از تحقیقات باستان‌شناسی در زمین حیاط قصر در سال ۱۹۳۵ به دست آمده است. قدمت این موزاییک‌ها به قرن ششم بازمی‌گردد. این موزاییک‌ها نقش‌هایی نظیر حیوانات، گل‌ها و شخصیت‌های افسانه‌ای دارند که خبر از زندگی در جهان باستان می‌دهند. همان طور که پیش‌تر گفته شد، ورودی این موزه کنار بازار آراستا قرار دارد.

سایر دیدنی‌های منطقه سلطان احمد

تصویری از بازار بزرگ استانبول

  • خیابان‌های بالات و فنر؛
  • بازار بزرگ استانبول؛
  • چهارشنبه بازار؛
  • پارک گلخانه استانبول؛
  • موزه‌ تاریخ علوم و فناوری در اسلام؛
  • ایاصوفیه‌ کوچک؛
  • مسجد سوکولو محمد پاشا؛
  • موزه‌ هنرهای اسلامی و ترکی.

شبگردی در محله سلطان احمد استانبول

عکس از مسجد ابا صوفیه در شب

اگر اهل شب‌زنده‌داری هستید، باید بگوییم متأسفانه محله سلطان احمد مناسب شما نیست. این منطقه پس از غروب آفتاب کم‌وبیش سوت‌وکور می‌شود. با این حال فعالیت‌های خاصی وجود دارد که می‌توانید در شب‌های سلطان احمد سراغ آن‌ها بروید. یکی از این کارها تماشای مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی در نور کم شب است. در این حالت ابهت و شکوه این بناها دوچندان شده و شما را به شگفتی وامی‌دارد.

مزایای اقامت در منطقه سلطان احمد استانبول

  • منطقه سلطان احمد مملو از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول است.
  • رستوران‌ها، کافه‌ها و مغازه‌های متعددی در این منطقه وجود دارند.
  • این منطقه برای کسانی که عاشق آرامش و سکوت هستند، مناسب است؛ چراکه پس از غروب آفتاب محله در آرامش و سکوت خاصی فرو می‌رود.
  • هتل‌های مناسب متنوعی در این منطقه در بازه قیمت‌های مختلفی وجود دارد.

معایب اقامت در منطقه سلطان احمد استانبول

همان طور که سکوت پس از غروب برای برخی مزیت است، برای برخی عیب محسوب می‌شود. اگر اهل شب‌نشینی هستید، متأسفانه باید بگوییم شب‌های سلطان احمد چندان سرزنده نیست. منطقه سلطان احمد بیشتر به کسانی پیشنهاد می‌شود که دنبال سفری آرامش‌بخش هستند.

بهترین هتل ها و رستوران های منطقه سلطان احمد استانبول

حتماً شما هم پس از یک روز قدم زدن در منطقه سلطان احمد حسابی خسته و گرسنه شده‌اید. در ادامه تعدادی از رستوران‌ها و هتل‌ها این منطقه را بر اساس قیمت آن‌ها بررسی خواهیم کرد:

  • رستوران‌های منطقه سلطان احمد استانبول

  • رستوران‌های ارزان

کوفته‌پزی سنتی سلطان احمد کوفته، کباب بره و غذاهایی از این قبیل را با قیمتی مناسب ارائه می‌کند. رستوران چشمه نیز فضای زیبا و غذای لذیذی دارد. اگر هم دنبال پیده (نوعی پیتزای ترکی) و کباب هستید، سراغ رستوران دوی دوی بروید.

  • رستوران‌های با قیمت متوسط

موزاییک رستورانی است که انواع غذاهای ترکی و بین‌المللی سرو می‌کند. بنای این رستوران خانه‌ای از قرن نوزدهم است و معماری جالبی دارد. رستوران خراسانی نیز غذاهای کردی و عربی می‌پزد. سایر رستوران‌ها نظیر خانه ماهی سلطان احمد و روملی نیز جزء قیمت‌های متوسط محسوب می‌شوند.

  • رستوران‌های گران

گریتلی جزء رستوران گران‌قیمتی است که غذاهای دریایی سرو می‌کند. سیزنز نیز در همین دسته قرار می‌گیرد. ویژگی جالب سیزنز این است که مواد اولیه غذاهایش را از باغ‌ها و مزارع ترکیه تهیه می‌کند.

هتل‌های منطقه سلطان احمد استانبول

  • هتل‌های ارزان

هتل آلزر نزدیک میدان هیپودروم قرار گرفته است. کف چوبی و مبلمان سنتی آلزر آن را برای عاشقان محیط‌های دنج مناسب می‌کند. هاندان از دیگر هتل‌های ارزان است که طراحی سنتی منحصربه‌فردی دارد. صبحانه‌های خانگی این هتل به‌شدت محبوب است.

  • هتل‌های متوسط

دکوراسیون و طراحی داخلی هتل اسانس از سبک ویکتوریایی-عثمانی الهام گرفته است. این هتل تمرکز خاصی بر رضایت مشتری دارد و اوقات خوشی را برایتان به ارمغان می‌آورد. آرمادا هتل دیگری است که فقط ۱۰ دقیقه با دیدنی‌های مهم استانبول فاصله دارد. اتاق‌های آرمادا به دریا یا به شهر قدیم دید دارند و ایاصوفیه و مسجد آبی را می‌توان از رستوران پشت‌بام این هتل تماشا کرد. سایر هتل‌های متوسط شامل دارالسعادت، ملکه زو، دارالسعاده و آمیرا می‌شوند.

  • هتل‌های گران

هتل فور سیزن جزء هتل‌های مجللی است که چشم‌انداز اتاق‌هایش دریای مرمر یا شهر قدیمی هستند. از تراس بام هتل نیز می‌توان مناظر خاطره‌انگیزی نظیر ایاصوفیه در غروب آفتاب را مشاهده کرد. هتل جلال سلطان نیز در دسته هتل‌های گران‌قیمت قرار می‌گیرد.

مسیر دسترسی به محله سلطان احمد استانبول

برای رسیدن به منطقه سلطان احمد می‌تواند از راه‌های گوناگونی استفاده کنید. در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

خط تراموایی مدرن وجود دارد که در راستای شهر قدیمی استانبول رفت‌وآمد می‌کند. با این تراموا گالاتا به مناطق شمال شهر و کناره‌های غربی می‌رسد. یکی از ایستگاه‌های این تراموا در منطقه سلطان احمد است. همچنین شما می‌توانید سوار خط 61B اتوبوس شوید و خودتان را از تکسیم به بایزید (بیازیت) برسانید. در آنجا نیز سوار تراموا شوید و خودتان را به سلطان احمد برسانید.

اگر در فرودگاه جدید استانبول قرار دارید، می‌توانید استانبول کارت بخرید و سوار اتوبوس‌ها شوید تا به ایاصوفیه برسید. در فرودگاه صبیحه گوچکن نیز اتوبوس‌هایی وجود دارند که شما را به میدان تکسیم می‌رسانند. از میدان تکسیم نیز می‌توان با تراموا یا مترو به منطقه سلطان احمد رسید.

در این مطلب سفری مجازی همراه با ره بال آسمان به قلب باستانی ترکیه، یعنی منطقه سلطان احمد استانبول کردیم. احتمالاً شما هم تاکنون عاشق این محله شده‌اید؛ پس بهتر است چمدان خود را برای سفر به آن آماده کنید. برای دیدن کدام جاذبه این محله بیشتر هیجان دارید؟ آیا تابه‌حال به محله سلطان احمد سفر کرده‌اید؟ یادتان نرود خاطره یا نظر خود را برای ما بنویسید.

این منطقه شبه‌جزیره‌ای بر فراز تنگه بسفر تا آسیا قرار دارد.

ایاصوفیه، مسجد آبی، بازار بزرگ استانبول، میدان هیپودروم و کاخ توپکاپی برخی از مشهورترین دیدنی‌های منطقه سلطان احمد هستند.

این منطقه پس از غروب آفتاب در سکوت و آرامش خاصی فرو می‌رود.

در فرودگاه جدید باید استانبول کارت بگیرید؛ سوار اتوبوس شوید تا به ایاصوفیه برسید.

هتل هاندان و هتل آلزر جزء ارزان‌ترین هتل‌های محله سلطان احمد محسوب می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.