موزه آب بندرعباس | آشنایی با روش‌های شگفت‌انگیز استخراج آب

0

موزه آب بندرعباس اطلاعات جالبی درباره فرهنگ غنی اهالی این منطقه بازگو می‌‌کند. همان‌گونه که از نام این موزه پیداست، لوازمی که مردمان بندرعباس قدیم برای استخراج و مصرف آب استفاده می‌‌کردند در آن به نمایش گذاشته شده است. این لوازم از جایگاه ارزشمند آب در بین مردمان ایرانِ قدیم حکایت دارد. در کنار این لوازم، عتیقه‌ها و اشیا باستانی دیگری نیز در موزه آب نگهداری می‌‌شود. این موزه در یکی از منطقه‌های خوش‌مسیر بندرعباس قرار دارد؛ در نتیجه فرصتی پیدا می‌کنید تا در کنار آشنایی با فرهنگ اهالی منطقه، سری به دیگر جاهای دیدنی بندرعباس بزنید. آشنایی با مراحل حفر قنات و استخراج آب از دل زمین در روزگاران قدیم به اندازه‌ای جالب است که به‌راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت؛ پس خالی از لطف نیست اگر در ادامه با هم ببینیم موزه آب بندرعباس چه چیزهایی جالبی پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

موزه آب بندرعباس دقیقاً کجاست؟

موزه آب بندرعباس

موزه بندرعباس در خیابان ۲۲ بهمن این شهر قرار دارد. این خیابان یکی از پررونق‌ترین خیابان‌های بندرعباس است و چندین جای دیدنی در آن وجود دارد که موزه آب یکی از آن‌‌هاست. در کنار جاهای دیدنی، چندین مرکز خرید نیز در خیابان ۲۲ بهمن بندرعباس خودنمایی می‌کند. مجتمع تجاری ملکه‌ آسمان‌ها، پاساژ ایران و مرکز خرید زیتون ۲ از مراکز تجاری است که در خیابان ۲۲ بهمن قرار دارند. به لطف این شرایط می‌توانید در کنار موزه‌گردی، گشتی جانانه در بازارهای بندرعباس بزنید و با دستی پر از سوغات بندرعباس به دیار خود باز گردید.

شرکت آبِ منطقه‌ای هرمزگان، متولی ساخت موزه آبِ این شهر است. در نتیجه برای گشت‌و‌گذار در موزه باید راهی شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان شوید. پس از رسیدن به خیابان ۲۲ بهمن، آدرس شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان را از اهالی بپرسید. تابلوهای راهنما نیز در خیابان ۲۲ بهمن، آدرس شرکت آب منطقه‌ای را مشخص کرده‌اند. شرکت آب منطقه‌ای در قسمت شرقی شرکت برق منطقه‌ای هرمزگان قرار دارد. در انتهای این مطلب درباره مسیر دسترسی به موزه آب بندرعباس بیشتر صحبت خواهیم کرد.

معرفی موزه آب بندرعباس

معرفی موزه آب بندرعباس

شما بهتر از ما می‌دانید، آب از دیرباز تاکنون جایگاه ویژه‌‌ای در فرهنگ ما ایرانی‌ها داشته است. فرایند استخراج آب از دل زمین در روزگاران قدیم کار بسیار دشواری بود. این مراحل در منطقه‌های کم آبِ ایران دشواری‌های بیشتری داشت؛ در نتیجه اهالی این منطقه‌ها ارزش آب را به‌خوبی می‌دانند. احترام مردمان بندرعباس به آب باعث شد تا موزه‌ای اختصاصی در این سرزمین تأسیس شود. خوشبختانه این عمارت به‌خوبی مرمت شده و در شرایط مناسبی نگهداری می‌شود. در قسمت‌های مختلف این بنا از سنگ‌های گرانبهایی استفاده شده است.

معماری بیرون این ساختمان در کنار بهره‌گیری از سبک صوفی، از معماری عمارت‌های جنوب ایران بهره گرفته است. ساختمان موزه و زمین بیرون آن چیزی حدود ۱۷۰۰ مترمربع مساحت دارد. در بیرون موزه و قسمت‌های داخلی آن نمادهای بزرگی با هنرنمایی تمام ساخته شده است. این نماد‌ها هر کدام به نوعی به آب ارتباط دارند. بعضی از این نمادها به آب‌انبار و سدهای قدیمی اشاره می‌کنند.

تاریخچه موزه آب بندرعباس

تاریخچه موزه آب بندرعباس

تاریخ افتتاح این موزه به ۱۳۸۴ باز می‌گردد. با این حال دیرینگی ساختمان موزه از احداث آن در دوران صفویان حکایت دارد. به لطف این شرایط با گشت‌و‌گذار در موزه آب بندرعباس، شرایطی مهیا می‌شود تا یکی از عمارت‌های قدیمی دوران صفوی را از نزدیک ببینید. از آنجایی که چندین دهه از افتتاح موزه آب می‌گذرد، این موزه نسبت به روزهای نخستین خود تغییرات زیادی کرده و اطلاعات کامل‌تر و شرایط بهتری برای گردشگری دارد.

جاذبه‌های دیدنی موزه آب بندرعباس

جاذبه‌های دیدنی موزه آب بندرعباس

موزه آب بندر عباس دو بخش اصلی دارد. در هر کدام از این بخش‌ها، لوازم و عتیقه‌هایی مرتبط با آب نگهداری می‌شود. جالب‌ترین لوازمی که در این موزه نگهداری می‌شود، تجهیزاتی برای استخراج آب است. چرخ‌چاه‌هایی قدیمی در موزه آب وجود دارد که نظیر آن‌ها را تاکنون ندیده‌اید. برای نمونه می‌توان به چرخ گاوی در موزه آب اشاره کرد. منظور از چرخ گاوی، وسیله‌ای است که در روزگاران قدیم به کمک آن از چاه آب بیرون می‌کشیدند. این چرخ به گاو بسته می‌شد و با چرخیدن آن، آب زیادی از چاه بیرون می‌آمد. این آب داخل مزارع روان می‌شد تا چرخ کشاورزان منطقه بچرخد.

انواع ظروف مختلف، کوزه‌های باستانی، خمره های آب گلی و سنگی، پایه مَشک، گاوچاه و لوازم حفر قنات از دیگر چیزهای جالبی است که در موزه آب خودنمایی می‌‌‌کند. گاو چاهی که به آن اشاره کردیم در ابتدای ورودی موزه آب قرار دارد. در نتیجه گردشگران پس از ورود به موزه با سبک‌وسیاق استخراج آب در بندرعباس قدیم آشنا می‌شوند. چندین چاه دیگر در اطراف گاو چاه قرار دارند. این چاه‌ها با فناوری‌های پیشرفته‌تری احداث شده‌اند، اما باز هم به لحاظ دستاوردهای امروزی، قدیمی به نظر می‌رسند. در کنار دستاوردهای باستانی، موزه آب دستاوردهای جدید این صنعت را پیش روی علاقه‌مندان قرار داده است. برای نمونه می‌توان به قسمت شمالی موزه اشاره کرد که سدی با ابعادی کوچک در آن خودنمایی می‌کند. فناوری‌های جدید در ساخت این سد استفاده شده است.

علاقه‌مندان به گردشگری در جنوب ایران به‌خوبی می‌دانند که پل لاتیدان، یکی از جاهای دیدنی بندرعباس است. نمادی از این پل در محوطه جنوبی موزه آب ساخته شده است. به جاذبه‌هایی که از آن‌ها نام بردیم، چندین برکه زیبا را هم اضافه کنید. این برکه‌ها در مسیری از فضای بیرون موزه آب جریان دارند.

بهترین زمان بازدید از موزه آب بندرعباس

بهترین زمان بازدید از موزه آب بندرعباس

انصافاً باید گفت استان هرمزگان آب‌و‌هوای گرمی دارد؛ در نتیجه بهتر است فصل‌های سرد سال را برای سفر به بندرعباس انتخاب کنید. با این توضیحات حتماً به این نتیجه رسیده‌اید که بهار زمان مناسبی برای سفر به بندرعباس و گردشگری در موزه آب است. از اواسط بهار به‌بعد، هوای بندرعباس حسابی گرم می‌شود. این گرما تا اواخر تابستان ادامه پیدا می‌‌کند. به پاییز که رسیدیم، هوای این ناحیه خنک‌تر می‌شود؛ در نتیجه سفر پاییزی به بندرعباس حسابی خوش‌می‌گذرد. زمستان‌های بندرعباس به‌اندازه‌ای سرد نیست که شرایطی برای گردشگری مهیا نباشد. از آنجایی که مسافران کمتری در زمستان راهی این ناحیه می‌شوند، هزینه‌های گردشگری زمستانه در بندرعباس به مقدار چشمگیری کمتر از فصل‌های پرگردشگر است.

جاهای دیدنی نزدیک به موزه آب بندرعباس

موزه آب به اندازه‌ای جاهای تماشایی دارد که دست‌کم باید یکی دوساعت از زمان ارزشمند خود در سفر به بندرعباس را به گشت‌و‌گذار در این موزه اختصاص دهید. با این حال از آنجایی که موزه آب به دیگر جاهای دیدنی بندرعباس نزدیک است، حیف است فقط راهی این موزه شوید و سری به جاهای دیدنی این دیار نزنید. مکان‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌‌کنیم به‌عنوان بهترین جاذبه های گردشگری بندرعباس شناخته می‌شوند که فاصله کمی با موزه آب دارند.

پارک دولت

در منطقه شرقی بندرعباس، پارکی وسیع و زیبا خودنمایی می‌کند. این پارک یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های منطقه است و امکانات رفاهی شایسته‌ای دارد. قسمتی از پارک دولت به مسیر دوچرخه‌سواری اختصاص داده شده است. اگر به همراه دلدار خود راهی بندرعباس شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم دوچرخه‌ای دونفره کرایه کنید و با عشق زندگی‌تان تا افق زیبای خلیج فارس رکاب بزنید. از آنجایی که پارک دولت یکی از پاتوق‌های اصلی اهالی بندرعباس است، چندین کافه شیک در این پارک تعبیه شده. کافه‌هایی که از آن‌ها صحبت می‌‌کنیم نوشیدنی‌هایی گوارا و دسرهایی جانانه پیش روی مشتریان قرار می‌دهند. از جاذبه‌های پارک دولت بندرعباس هرچقدر بگوییم کم گفته‌ایم. این پارک پیست مجهزی برای کارتینگ دارد. اگر اهل هیجان‌ هستید و می‌خواهید در سفر به بندرعباس آدرنالین خونتان حسابی بالا برود، پیست کارتینگِ پارک ملت بندرعباس همان‌ جایی است که دنبال آن می‌گردید. پارک دولت فقط ۱.۶ کیلومتر از موزه آب دورتر است.

مسجد ناصری

در ۷کیلومتری موزه آب، مسجدی زیبا با نام مسجد ناصری خودنمایی می‌کند. دیرینگی این مسجد به دوران قاجار باز می‌گردد. مسجدی که از آن صحبت می‌کنیم به لحاظ معماری از سبک‌و‌سیاق ایرانی اسلامی بهره گرفته است. با این حال مصالح و طراحی معماری جنوبی نیز در این مسجد مشاهده می‌شود. جالب است بدانید اهمیت ساخت این مسجد در بین اهالی بندرعباس به اندازه‌ای بود که چوب‌های سقف آن را از هندوستان به ایران آوردند. مسجد ناصری گنبدی بزرگ و زیبا و دو مناره سربه‌فلک‌کشیده دارد. در گوشه‌و‌کنار این مسجد نقش‌ونگارهای اسلامی و کاشی‌کاری‌های زیبا مشاهده می‌شود. این مسجد به لحاظ مساحت نیز یکی از مسجد‌های بزرگ جنوب ایران است. سقف مسجد ناصری بر روی ۶ ستون عَلم شده است. تمامی این ستون‌ها به آجرکاری‌های زیبایی مزین ‌شده‌‌اند. گردشگری در مسجد ناصری را به تمامی علاقه‌مندان عمارت‌های دوران قاجار پیشنهاد می‌کنیم.

برکه های باران

اکنون که از موزه آب بندرعباس صحبت می‌کنیم و برای شما از جایگاه ویژه آب در این دیار می‌گوییم، حیف است اگر سخنی از برکه‌ های باران به میان نیاوریم. جالب است منظور از برکه‌ های باران، آب‌انبارهای پنجگانه‌ای است که در فاصله‌ای نزدیک به هم ساخته شده‌اند. این آب‌انبارها تا چندین دهه پیش قسمتی از آب اهالی بندرعباس را فراهم می‌کردند. آب‌انبارهایی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم، معماری گنبدی شکلی دارند و به قسمتی از تجربه زندگی بندرعباسی‌های قدیم تبدیل شده‌اند. برکه های باران فقط ۸ کیلومتر با موزه آب فاصله دارند.

موزه مردم‌شناسی خلیج فارس

موزه های بندرعباس یکی از دیگری تماشایی‌تر هستند. بعضی از این موزه‌ها فاصله چندانی با موزه آب هم ندارند. برای نمونه می‌توان به موزه مردم شناسی بندرعباس اشاره کرد که فقط ۹ کیلومتر از موزه آب دورتر است. این موزه نه‌تنها در بندرعباس بلکه در تمامی قسمت‌های جنوبی ایران به‌عنوان موزه‌ای بزرگ و ارزشمند شناخته می‌شود. موزه‌ مردم شناسی به بسیاری از جاهای دیدنی بندرعباس نزدیک است که برکه های باران یکی از نزدیک‌ترینِ این جاها به حساب می‌آید.

موزه مردم‌شناسی خلیج فارس در عمارتی سه‌طبقه با زیربنایی ۲۵۰۰متری ساخته شده است. نخستین طبقه این موزه به فضای عمومی، کتابخانه و نمایشگاه اختصاص دارد. دومین طبقه موزه مردم‌شناسی خیلج‌فارس به بخش مردم‌شناسی اختصاص داده شده است. در این بخش بازارهای محلی و قلعه هرمز شبیه‌سازی شده است. قسمتی از این بخش نیز به نمایش روش‌های مختلف و ابزارهای متفاوت ماهیگیریِ اهالی جنوب ایران اختصاص دارد. آثار باستانی و عتیقه‌های کهن در سومین طبقه موزه مردم‌شناسی خلیج فارس خودنمایی می‌کند.

اطلاعات بازدید موزه آب بندرعباس

اطلاعات بازدید موزه آب بندرعباس

درهای موزه آب به‌غیر از روزهای تعطیل از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر به‌روی گردشگران باز است. برای ورود به این موزه باید حتماً‌ بلیط تهیه کنید. با این حال خاطرتان جمع باشد موزه آب به اندازه‌ای تماشایی است که ارزش دارد فرصتی از سفر به بندرعباس را به گردشگری در این موزه اختصاص دهید.

شماره تماس موزه آب بندرعباس : ۰۷۶۱۳۳۳۵۴۱۵

مسیر دسترسی موزه آب بندرعباس

برای رسیدن به موزه باید راهی استان هرمزگان شوید. در این استان مسیر بندرعباس را در پیش بگیرید. به این شهر که رسیدید، راهی خیابان ۲۲ بهمن شوید. این خیابان را ادامه دهید تا به شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان برسید و چشمتان به جمال موزه آب روشن شود.

موزه آب بندرعباس در بین تمامی موزه‌های این ناحیه جاذبه‌های بیشتری برای علاقه‌مندان دارد. دلیل این جاذبه‌ها را می‌توان به جایگاه ویژه آب در فرهنگ اهالی این دیار جست‌وجو کرد. از آنجایی که مطمئن هستیم گردشگری در موزه آب به شما حسابی خوش می‌‌گذرد، پیشنهاد می‌کنیم گشت‌و‌گذار در این موزه را به برنامه سفر خود به استان هرمزگان اضافه کنید. در پایان اگر خاطره‌ خوش یا تجربه سودمندی از گردشگری در جنوب ایران دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر مخاطبانمان به اشتراک بگذارید.

موزه آب در خیابان ۲۲ بهمن بندرعباس واقع شده است.

تجهیزات قدیمی استخراج آب در این موزه به نمایش گذاشته شده است. در کنار این تجهیزات، سبک‌ زندگی مردمان بندرعباس قدیم نیز به علاقه‌مندان معرفی می‌شود.

بهار، پاییز و زمستان زمان مناسبی برای گردشگری در موزه آب بندر عباس به حساب می‌آید.

درهای موزه آب بندرعباس همه‌روزه به‌غیر از ایام تعطیل از ۹ صبح تا ۱۷ عصر باز است.

پارک دولت، مسجد ناصری، برکه‌ های باران و موزه مردم‌شناسی خلیج فارس از جاهای دیدنی بندرعباس است که فاصله کمی با موزه آب دارد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.