کویر ریگ زرین یزد | کویرگردی جانانه در مرکز ایران

0

کویر ریگ زرین یزد صحرایی تماشایی در همسایگی یزد است. این صحرا مقصدی مناسب‌ برای گردشگرانی است که می‌خواهند سفری را به شب، سکوت و کویر اختصاص دهند و خلوتی جانانه با خودشان داشته باشند. کویری که از آن صحبت می‌کنیم برای سفرهای پاییزی و زمستانی نیز گزینه‌ای جذاب به نظر می‌رسد. این کویر منظره‌ای تماشایی و طبیعتی بکر دارد. در نتیجه روزبه‌روز محبوبیت بیشتری در دل ایران‌گردها پیدا کرده است. ریگ زرین یزد که به آن کویر مغستان هم می‌گویند، با تلماسه‌های طلایی به انتظار گردشگران نشسته است. از آنجایی که رسم داریم همیشه بهترین‌ها را به همراهان خود معرفی کنیم، در این مطلب اطلاعات جالبی درباره کویر ریگ زرین خرانق آماده کرده‌ایم. به شما قول می‌دهیم مطالعه این مطلب تا انتها، سفر به این منطقه به یکی از بهترین خاطره‌های کویرگردی شما تبدیل خواهد شد.

کویر ریگ زرین یزد کجاست؟

نمایی از کویر ریگ زرین یزد

همان‌گونه که از نام این کویر پیداست، در استان یزد قرار دارد. برای رسیدن به این کویر باید راه مرکز ایران را در پیش بگیرید و به اردکان برسید. در فاصله‌ای کم با اردکان، روستایی با نام ساغند خودنمایی میکند. کویر ریگ زرین خرانق در همسایگی این روستا جا خوش کرده است. کویر ریگ زرین از شمال با ارتفاعات انارک، جنوب با منطقه گیرگون و کوه نمک و غرب با نوگبند و بیابان‌های نایین همسایه است. بسیاری از جاهای دیدنی اطراف یزد در این منطقه‌ها قرار دارد. به همین دلیل می‌توانید برنامه‌ای کامل برای سفر به یزد ترتیب دهد و گشت‌و‌گذاری خاطره‌ساز در این دیار داشته باشید. به لحاظ دسترسی به کویر ریگ زرین نیز خاطرتان جمع که مسیری سرراست دارد. در انتهای این مطلب درباره مسیر دستری به کویر ریگ زرین بیشتر صحبت خواهیم کرد.

معرفی کویر ریگ زرین خرانق

کویر ریگ زرین یزد در ارتفاع ۱۱۶۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. این کویر با چیزی حدود ۵۰ کیلومتر طول و ۱۳ کیلومتر عرض، وسعتی بی‌پایان برای کویرگردی در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. ریگ زرین از بسیاری لحاظ کویری منحصربه‌فرد در بین کویرهای ایران است. برای نمونه می‌توان به قرارگرفتن کوهی بلند در وسط این کویر اشاره کرد. گنبدهای نمکی بلندی در سمت جنوب این کویر خودنمایی می‌کند. در طرف شمال کویر ریگ زرین در ارتفاع ۱۱۶۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. این کویر با چیزی حدود ۵۰ کیلومتر طول و ۱۳ کیلومتر عرض، وسعتی بی‌پایان برای کویرگردی در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. ریگ زرین از بسیاری لحاظ کویری منحصربه‌فرد در بین کویرهای ایران است. برای نمونه می‌توان به قرار گرفتن کوهی بلند در وسط این کویر اشاره کرد. گنبدهای نمکی بلندی در سمت جنوب این کویر خودنمایی می‌کند.

کویر مغستان یزد

در طرف شمال نیز کوه‌های حاجی‌آباد زرین مشاهده می‌شود. در کمال تعجب باید گفت رودخانه‌ای فصلی در این کویر وجود دارد. آب این رودخانه در بهار هر سال جاری می‌شود. قسمت‌های باتلاقی نیز در شمال و جنوب این کویر قرار دارد. نیز کوه‌های حاجی‌آباد زرین مشاهده می‌شود. در کمال تعجب باید گفت رودخانه‌ای فصلی در این کویر وجود دارد. آب این رودخانه در بهار هر سال جاری می‌شود. قسمت‌های باتلاقی نیز در شمال و جنوب این کویر قرار دارد.

کویر مغستان

علاقه‌مندان گردشگری در کویرهای یزد به‌خوبی درجریان هستند که بیشتر این کویرها به جولانگاه گردشگران تبدیل شده است. به همین دلیل این کویرها حالت طبیعی خود را از دست داده‌اند و آثار خودروهای سافاری زیبایی تلماسه‌های کویر را مختل کرده است. با این حال کویر مغستان، کویری است که کمتر جای خود را در دل گردشگران باز کرده. به همین دلیل طبیعت این کویر دست‌نخورده باقی مانده است.

طبیعت کویر ریگ زرین یزد

طبیعت کویر ریگ زرین یزد

برای شما از طبیعت دست‌نخورده کویر ریگ زرین یزد گفتیم. به همین دلیل جانوران کویری در این صحرا جولان می‌دهند. امکان ندارد گشت‌و‌گذاری در ریگ زرین داشته باشید و چشمتان به گرگ، شغال، کفتار، عقرب، روباه شنی، مارمولک و بزمجه روشن نشود. جانورانی که از آن‌ها نام بردیم طبیعتی محافظه‌کار دارند و به انسان‌ها نزدیک نمی‌شوند؛ در نتیجه جایی برای نگرانی از رویارویی با این حیوان‌ها وجود ندارد. با این حال از آنجایی که کویر، طبیعتی وحشی دارد، پیشنهاد می‌کنیم به همراه راهنمایی کاربلد راهی کویر مغستان شوید.

کویر ریگ زرین یزد به لحاظ پوشش گیاهی نیز طبیعتی انبوه‌تر نسبت به دیگر کویرهای یزد دارد. اگر اهل‌ کویرگردی هستید، حتماً به‌خوبی می‌دانید که درختچه‌های گز در بیشتر کویرهای ایران رشد می‌کنند. این درختچه‌ها به‌وفور در ریگ زرین یزد دیده می‌شود. اسفناج وحشی، کاکوتی و خارشتر از دیگر گیاهان کویری است که در ریگ زرین یزد خودنمایی می‌کند.

تفریحات کویر ریگ زرین یزد

تفریحات کویر ریگ زرین یزد

وقتی صحبت از تفریحات کویری به‌میان می‌آید، ناخودآگاه به یاد شب‌های زیبا و ساکت کویر می‌افتیم. مطمئن باشید اگر خلوت‌گزین هستید و دنبال مکانی برای آرامش و تماشای هنرنمایی مادر طبیعت می‌گردید، کویر ریگ زرین یزد انتخاب مناسبی برای شماست. از طرف دیگر اشاره کردیم که ریگ زرین نسبت به دیگر جاهای دیدنی یزد، مکانی خلوت است و تفریحاتی مانند آفرود در این کویر آن‌چنان که باید و شاید به صحرا صدمه نزده. این گفته به این معنا نیست که در ریگ زرین خبری از تفریح‌های هیجان‌انگیز نباشد. در این کویر نیز بساط آفرود و سرگرمی‌های هیجان‌انگیز مهیاست.

خودروهای شاسی‌بلند که به آفرود معروف هستند، در ریگ زرین به انتظار گردشگران نشسته‌اند. این خودروها با تمامی سرعت در فراز تلماسه‌ها جولان می‌دهند و لحظه‌های فراموش‌نشدنی را برای گردشگران فراهم می‌کنند. قسمتی از کویر نیز به موتورسواری اختصاص دارد. در این قسمت می‌توانید با کرایه موتورهای مخصوص، صحرا را زیر پا بگذارید و حسابی تفریح کنید. امکان ندارد جایی صحبت از تفریحات کویری به میان آید و خبری از شترسواری در آن نباشد. بساط شترسواری در ریگ زرین برقرار است. شترهای مهربان و دوست‌داشتنی، سواری جانانه‌ای به گردشگران در کویر می‌دهند.

جالب است بدانید مکانی در این کویر به پرورش اسب اختصاص دارد. این مکان در کنار پرورش اسب، تفرجگاهی کویری است که امکانات رفاهی شایسته و سرگرمی‌های متنوعی در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. برای اقامت و گذران شب روی این تفرجگاه می‌توانید حساب باز کنید. سوئیت‌های این تفرجگاه ممکن است امکانات بهترین هتل های یزد را نداشته باشند؛ اما انصافاً به لحاظ خدمات رفاهی اقامتی خاطره‌انگیز را برای گردشگران رقم می‌زنند. با فرار رسیدن شب، بساط چای‌ آتشی در این تفرجگاه به راه می‌افتد و گردشگران دور هم جمع می‌شوند و به نوای موسیقی زنده گوش فرا می‌دهند.

جاهای دیدنی نزدیک به کویر ریگ زرین خرانق

شهر یزد به اندازه‌ای جاهای دیدنی دارد که دست‌کم چند سفر کامل را به گشت‌و‌گذار در این منطقه باید اختصاص دهید. از آنجایی که مطمئن هستیم با تعریف‌‌و‌تمجید‌هایی که از ریگ زرین داشتیم، هوس کویرگردی در این منطقه به سر شما زده، پیشنهاد می‌کنیم در کنار گشت‌و‌گذاری جانانه در این کویر، سری به جاهای دیدنی نزدیک به ریگ زرین یزد هم بزنید. مکان‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، گل سرسبد جاهای دیدنی اطراف یزد به حساب می‌آیند.

روستای خرانق

روستای خرانق اردکان

خرانق، روستایی قدیمی است که در دل تاریخ ریشه دارد. این روستا در بخش مرکزی شهرستان اردکان واقع شده است. روستایی که از آن صحبت می‌کنیم در شمال یزد و ۷۰کیلومتری اردکان خودنمایی می‌کند. برای تعریف از دیرینگی این روستا کافی است به این نکته اشاره کنیم که خرانق حدود ۴.۵۰۰ سال قدمت دارد. از آنجایی که با روستایی با تاریخچه‌ای غنی روبه‌رو هستیم، مکان‌های تاریخی بی‌شماری در آن برای گردشگری وجود دارد. این روستا یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های خشتی ایران را در خود جای داده‌ است. جالب است بدانید یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های یزد در روستای خرانق قرار دارد. کاروان‌سرا، پل، مسجد و منارجنبان روستا نیز از دیگر جاهای دیدنی خرانق است که تاریخچه‌ای بسیار کهن دارد.

اعتبار تاریخی این روستا باعث شده تا در کنار گردشگران ایرانی، علاقه‌مندان تاریخ ایران از دیگر کشورها نیز به خرانق بیایند؛ در نتیجه حیف است که راهی کویر ریگ زرین یزد شوید و سری به روستای خرانق نزنید. شترگلو، بوکن‌ها، آسیاب‌های آبی، آب‌انبار، گورستان قدیم و قریه شمس‌آباد از دیگر مکان‌های دیدنی است که پیشنهاد می‌کنیم در حین گردشگری در خرانق سری به آن‌ها بزنید.

روستای عقدا

روستای عقدا

اکنون که صحبت از روستاهای قدیمی یزد به میان آمد، دور از انصاف است اگر به روستای عقدا اشاره نکنیم. این روستا در حاشیه جاده یزد اصفهان واقع شده است. عقدا، روستایی است که حدود ۴۰ کیلومتر تا اردکان فاصله دارد. این روستا در روزگاران بسیار دور جایگاه ویژه‌ای در راه‌های ارتباطی یزد قدیم داشت. به همین دلیل جاهای دیدنی بی‌شماری دارد. به لحاظ تاریخی نیز دیرینگی روستای عقدا به ۶هزار سال پیش باز می‌گردد. معماری این روستا شباهت زیادی به عمارت‌های قدیمی یزد دارد؛ در کوچه‌پس‌کوچه‌های عقدا با کلبه‌هایی خشتی روبه‌رو می‌شوید که اهالی روستا با صفا و آرامش در آن زندگی می‌کنند. گفته می‌شود یکی از سرهنگ‌های ارتش یزدگرد سوم با نام عقدار، سنگ بنای فعلی روستا را گذاشته است. به همین دلیل نیز به این روستا، عقدا می‌گویند.

در بیابان‌های اطراف این روستا گیاهان دارویی رشد می‌کند. خاکشیر، زیره، کاکوتی، آویشن، بادام کوهی، ختمی و بنه از گیاهانی است که در این روستا پیدا می‌شود. جالب است بدانید عقدایی‌ها انارهای بسیار آبدار و خوشمزه‌ای تولید می‌کنند. اگر راهی این روستا شدید، حتماً انارهای عقدا را به سوغات ببرید.

زیارتگاه چک چک یزد

گردشگری در کویر ریگ زرین را با گشت‌و‌گذار در زیارتگاه چک چک یزد کامل کنید. این زیارتگاه، یکی از مهم‌ترین مراکز دیدنی زرتشتیان در سرتاسر دنیاست. چک چک، زیارتگاهی است که در منطقه‌ای با آب‌و‌هوای نسبتاً خوش واقع شده. به همین دلیل پس از گردشگری در کویری گرم و سوزان، گشت‌وگذار در چک چک حسابی می‌چسبد. این زیارتگاه در دل کوهی بلند بنا شده است.

زیارتگاه چک چک مکانی برای برگزاری مهم‌ترین مراسم زرتشتیان به حساب می‌آید. برای نمونه می‌توان به جشن مهرگان اشاره کرد که سالانه در این زیارتگاه با شکوه و جلال خاصی برگزار می‌شود. برای رسیدن به چک چک، راه ۴۳کیلومتری شرق اردکان را در پیش بگیرید.

بهترین زمان بازدید از کویر ریگ زرین یزد

علاقه‌مندان گردشگری در کویرهای ایران بهتر از ما می‌دانند که کویر حتی در بهار نیز گرم و سوزان است. این شرایط درباره کویر زرین نیز صدق می‌کند. با این حال اگر گرمایی نیستید، گشت‌و‌گذار بهارانه در ریگ زرین به خاطره‌ای خوش برای شما تبدیل خواهد شد. به تابستان که رسیدید، دور گردشگری در این کویر را قلم بگیرید. کویر ریگ زرین یزد در تابستان به اندازه‌ای گرم می‌شود که بهتر است عطای گردشگری در این منطقه را به لقایش ببخشید. به پاییز که رسیدید، بازار گردشگری در ریگ زرین رونق می‌گیرد. انصافاً باید گفت این کویر پاییزهای تماشایی دارد. دمای هوا نیز به مقدار زیادی کاهش پیدا می‌کند تا شرایط برای کویرگردی جانانه مهیا شود. زمستان‌ها نیز ریگ زرین برای گردشگری مناسب است. در این فصل شب‌ها هوا بسیار سرد می‌شود، اما کویر روزهای گرمی دارد و بساط گردشگری زمستانه در کویر ریگ زرین یزد مهیاست.

مسیر دسترسی کویر ریگ زرین یزد

برای رسیدن به ریگ زرین باید راه استان یزد را در پیش بگیرید. به این استان که رسیدید، راهی اردکان شوید. مسیر اردکان به سمت احمدآباد را ادامه دهید تا به ایستگاه راه‌آهن برسید. در کنار این ایستگاه، جاده‌ای خاکی وجود دارد. این جاده خاکی را ادامه دهید و حدود ۳۰ کیلومتر به پیش برانید. سپس چشم شما به تفرجگاه کویر ریگ زرین یزد روشن خواهد شد. در این تفرجگاه اقامت کنید و با نوشیدن فنجانی چای آتشی، خستگی بگیرید و خودتان را برای کویرگردی خاطره‌ساز آماده کنید.

کویر ریگ زرین یزد بی‌دلیل به یکی از بهترین کویرهای ایران برای گردشگری تبدیل نشده است. این کویر در کنار منظره‌های تماشایی و طبیعتی بکر، امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگری دارد. همان‌گونه که اشاره کردیم برای اقامت نیز می‌توانید روی تفرجگاه کویر ریگ زرین خرانق حساب باز کنید. امیدواریم اطلاعاتی که از این کویر با شما مطرح کردیم، کویرگردی جانانه‌ای را برایتان رقم بزند. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های شیرینی از گردشگری در استان یزد دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

کویر ریگ زرین در همسایگی شهر اردکان یزد قرار دارد.

در دل این کویر تفرجگاهی برای مسافران تعبیه شده است. این تفرجگاه امکانات رفاهی چشمگیری دارد و برای گذران شب نیز می‌توانید روی آن حساب باز کنید.

روستای خرانق، روستای عقدا و زیارتگاه چک چک از دیگر جاهای دیدنی اطراف یزد است که فاصله کمی با کویر ریگ زرین دارد.

بهار، پاییز و زمستان فصل‌های مناسبی برای گردشگری در کویر ریگ زرین یزد به حساب می‌آید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.