خانه اعیانی کیش | جاذبه ای از دل تاریخ جزیره

0

جنوب‌گردی لذت بی‌نظیری دارد. برای مسافران، ماجراجویی در این منطقه از جغرافیای ایران حال‌وهوای دیگری دارد. طبیعت و تاریخ جنوب ایران پر از رمزورازها و دانستنی‌های جذابی است که کنجکاوی شما را برای دیدن و ماجراجویی برمی‌انگیزاند. علاوه بر طبیعت و تاریخ رازآلود، جغرافیای جنوب ایران نیز زیبایی‌های خیال‌انگیزی دارد. دریا و خورشید طلایی دو عنصر اصلی در زیباسازی آن هستند. در این مطلب از ره بال آسمان، قرار است به‌سراغ جزیره زیبای کیش، یکی از جزایر توریستی و زیبای خلیج فارس برویم و سفری پرماجرا به یکی جاذبه‌های رمزآلود آن داشته باشیم. مقصد ما خانه اعیانی در جزیره کیش است. برای آشنایی با این جاذبه از کیش با ما همراه باشید.

خانه اعیانی کجاست؟

خانه اعیانی کیش یکی از جاذبه‌های اصلی شهر باستانی حریره در این جزیره است. این منطقه در ساحل شمالی کیش در جنوب ایران واقع شده است. فاصله شهر باستانی حریره از مرکز جزیره حدود ۵ کیلومتر است. فرودگاه بین المللی کیش در جنوب این شهر باستانی قرار گرفته و مسافت بین این دو نقطه حدود ۶ کیلومتر است. در شمال شهر باستانی حریره کیش و خانه اعیانی آن، بندر آفتاب در استان هرمزگان واقع شده است. آب‌های خلیج فارس فاصله این دو منطقه را پر کرده است. بندرهای لنگه، بستان و دیوان نیز در ساحل هرمزگان و در شرق کیش جا خوش کرده‌اند. جزایر لاوان و هندورابی در شمال غربی و جزیره ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک با مسافت قابل‌توجهی در جنوب غربی جزیره کیش واقع شده‌اند.

آشنایی با تاریخچه شهر باستانی حریره و خانه اعیانی کیش

در ساحل شمالی جزیره کیش، شهری باستانی با نام حریره واقع شده است. این شهر با معماری خاص و معماگونه‌ای بنا شده است. در تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که این شهر باستانی مجموعه جالب‌توجهی شامل بخش‌هایی همچون خانه اعیانی، حمام، قنات، کانال‌های افقی و زیرزمینی، اتاق‌های با کف شیاردار، مسجد و کارگاه شیشه‌گری بوده است. وسعت این شهر به ۱۲۰ هکتار می‌رسیده است. کارشناسان قدمت آن را حداقل ۸۰۰ سال دانسته‌اند و تأسیس آن را به سده ۵ تا ۱۰ هجری قمری نسبت داده‌اند.

طبق گمانه‌زنی‌هایی، سعدی نیز در گلستان خود به این شهر اشاره کرده است. همچنین، در آثار تاریخ‌شناسان ایرانی و عربی نیز می‌توان رد پای حریره کیش را دید. این شهر نشانی از دوران شکوفایی جزیره و رونق تجاری آن با بازرگانان و تجار سیرافی دارد. در واقع، بعد از آنکه بندر سیراف از منظر تجاری از رونق افتاد، تجار این بندر ساحل شمالی جزیره کیش را به قطب اقتصادی منطقه تبدیل کردند. احداث شهر حریره گواه این مطلب است. همچنین، این شهر موقعیت بسیار مناسبی برای صید ماهی، مرجان و مروارید داشته است. دسترسی راحت آن به آب‌های خلیج فارس برای فعالیت‌های صیادی از مزیت‌های این شهر باستانی کیش بوده است.

معرفی خانه اعیانی در شهر باستانی حریره

نمایی از شهر حریره

خانه اعیانی یکی از جاهای دیدنی کیش در شهر باستانی حریره است که از منظر گردشگری کمتر به آن توجه شده است؛ اما جذابیت تاریخی بسیاری برای عاشقان تاریخ باستان دارد. این خانه که امروز ویرانه‌هایی از آن به جا مانده است، بی‌شک متعلق به یکی از تجار ثروتمند جزیره بوده است. در ویرانه‌های خانه تاریخی اعیانی، اثری از کاشی‌ دیده شده است. این کاشی‌ها ممکن است از مصالح وارداتی به این جزیره برای ساخت بنا باشند. همچنین، طرح ستاره داشتند که مشابه آن در زیباسازی بناهای سلیمانیه و تخت سلیمان نیز یافت شده است. این کاشی‌ها ممکن است ارتباط‌دهنده خانه اعیانی با دوره ایلخانی و تیموری باشد.

تصویری از شهر حریره

معماری خانه باستانی اعیانی به‌ سبک خانه‌های سنتی ایرانی با امکان سکونت چند خانواده است. نمونه این خانه‌های اعیانی با گنجایش چند خانوار در تاریخ معماری شهرهایی همچون اصفهان، کاشان و یزد نیز وجود دارد. خانه اعیانی کیش نیز یکی از چند خانه‌ قدیمی و تاریخی در ساحل خلیج فارس است که با معماری جذابی در حاشیه ساحل و هماهنگ با اقلیم این منطقه ساخته شده‌اند. این خانه با متراژ وسیعی در شهر باستانی حریره ساخته شده است و همچون یک عمارت قدیمی و اصیل ایرانی، از بخش‌های مختلفی همچون مطبخ، تالار مهمان، ایوان، چاه تشکیل شده است. امروزه، از مجموعه این بنای عظیم ویرانه‌ای متشکل از دیوارها، طاق‌های سنگی، پلکان، دالان و… به جا مانده است.

حمام باستانی از دیگر جاذبه‌های شهر حریره کیش

شهر حریره علاوه بر خانه اعیانی جاذبه‎‌های دیگری نیز دارد. حمام باستانی در این مجموعه تاریخی یکی دیگر از جذابیت‌های آن محسوب می‌شود. ماجراجویی در بنای باستانی حمام و دیگر بناهای بازمانده از شهر حریره، برای شیفتگان تاریخ، فوق‌العاده مهیج و دوست‌داشتنی خواهد بود. خانه اعیانی کیش در جنوب شرقی حمام باستانی شهر، روی تپه‌ای مرتفع بنا شده است و دیوار خارجی حمام تا این بنا کشیده است. به همین دلیل، به‌عقیده باستان‌شناسان، احتمال دارد این حمام باستانی ملکی خصوصی بوده و برای استفاده ساکنان خانه تاریخی اعیانی ساخته شده باشد. این حمام باستانی مساحتی حدود ۵۰۰ متر داشته و شامل بخش‌های مختلفی بوده است. صحن حمام، سربینه، گرمخانه، خزینه‌ها و دالان‌ها قسمت‌های تشکیل‌دهنده حمام باستانی در شهر حریره هستند. به‌عقیده بسیاری از تاریخ‌دان‌ها و باستان‌شناسان، احتمال دارد حمام باستانی حریره، قدیمی‌ترین حمام کشف‌شده در طول تاریخ ایران است.

دیگر جاهای دیدنی شهر باستانی حریره کیش

تصویری از شهر حریره جزیره کیش

همان طور که گفتیم، در شهر حریره، علاوه خانه تاریخی اعیانی، جاذبه‌های دیگری نیز وجود دارد. در گوشه‌وکنار این شهر تاریخی، می‌توان آثاری به‌جامانده از تمدن شهرنشینی در حاشیه خلیج فارس را تماشا کرد. ویرانه‌هایی از دیوارها، چاه، کانال آب، پلکان سنگی و… از دیگر جاذبه‌های تاریخی و تأمل‌برانگیز شهر حریره کیش است. همچنین، اگر به‌سمت شرق مجموعه حریره بروید، در دهانه خلیجی این منطقه، تجمعی از صدف‌ها و گوش‌ماهی‌هایی را خواهید دید. این صدف‌ها و گوش‌ماهی‌ها گویای رونق صید مروارید در گذشته این شهر ساحلی هستند.

جاهای دیدنی نزدیک به خانه اعیانی و شهر حریره

در اطراف شهر باستانی حریره و در شمال جزیره کیش، بسیاری از جاهای دیدنی این جزیره واقع شده‌اند. بعد از بازدید از حریره، پیشنهاد می‌کنیم حتماً به‌سراغ آن‌ها نیز بروید.

  • آب انبار تاریخی کیش

آب انبار تاریخی کیش یکی از جاهای دیدنی این جزیره است. این بنا در حاشیه جنوب غربی این شهر باستانی واقع شده است. برای رسیدن به آب انبار تاریخی کیش کافی است ۱٫۵ کیلومتر رانندگی کنید.

  • درخت سبز کیش

درخت سبز کیش یکی از جاذبه‌های طبیعی و در عین حال تاریخی جزیره است. تماشای آن برای هر گردشگری جذاب و دوست‌داشتنی خواهد بود. عمر چند صدساله درخت و دخیل‌هایی که برای حاجت‌روایی به آن بسته شده‌اند، به جذابیت درخت سبز افزوده است. این درخت در جنوب غربی حریره و تقریباً در فاصله ۲کیلومتری آن واقع شده است.

  • شهر زیرزمینی کاریز

نمایی از شهر زیرزمینی کاریز جزیره کیش

شهر زیرزمینی کاریز نیز از دیگر جاهای دیدنی کیش است. این شهر زیرزمینی، با جذابیت‌های تاریخی و معمایی خود، در بین گردشگران بسیار محبوب است. شهر زیرزمینی کاریز در فاصله ۳کیلومتری جنوب غربی مجموعه شهر باستانی حریره واقع شده است.

  • خانه مردم شناسی بومیان کیش

خانه مردم شناسی بومیان کیش نیز در ۴کیلومتری شمال غربی شهر باستانی حریره جا خوش کرده است. بازدید از آن شما را با فرهنگ بومی و شیوه زندگی مردمان گذشته و محلی جزیره کیش آشنا خواهد کرد.

  • کشتی یونانی

کشتی یونانی از جاذبه‌ های معروف کیش است که در ساحل غربی آن واقع شده است. این کشتی در جنوب غربی شهر حریره و خانه اعیانی واقع شده است و مسافت بین آن‌ها در حدود ۱۳ کیلومتر است.

  • اسکله قدیمی کیش و ساحل مرجان کیش

اسکله قدیمی کیش در جنوب شرقی حریره و با فاصله تقریبی ۸ کیلومتر جا خوش کرده است و از مکان‌های تفریحی جزیره کیش محسوب می‌شود. ساحل مرجان کیش نیز در جهت جنوب شرقی شهر باستانی حریره به‌روی نقشه دیده می‌شود. اگر بخواهید مسافت بین این دو نقطه از جزیره را طی کنید، باید در حدود ۱۱ کیلومتر برانید.

بهترین زمان بازدید از عمارت اعیانی و دیگر جاهای دیدنی حریره

اگر قصد بازدید از عمارت اعیانی و دیگر جاهای دیدنی کیش را دارید، باید با شروع سرما باروبَندیل سفرتان را ببندید. آب‌وهوای گرم جزیره و اقلیم جنوبی آن سبب شده تا فقط در روزهای سرد سال بتوانید به فکر سفر بیفتید. در واقع، از اواسط پاییز تا اوایل بهار بهترین زمان سفر به خانه اعیانی و دیگر جاهای دیدنی کیش است.

هتل‌ها و رستوران‌ها نزدیک به خانه اعیانی کیش

  • هتل فانوس در فاصله ۴کیلومتری؛
  • هتل دریایی ترنج در فاصله ۷کیلومتری؛
  • هتل آفتاب شرق در فاصله ۵کیلومتری؛
  • هتل گلدیس کیش در فاصله ۴کیلومتری؛
  • رستوران مادر بزرگ در فاصله ۲کیلومتری؛
  • رستوران پدیده البرز در فاصله ۴کیلومتری؛
  • رستوران نگین خلیج فارس در فاصله ۴٫۵ کیلومتری.

مسیر دسترسی به خانه اعیانی کیش و شهر حریره

هزینه بازدیدرایگان
زمان بازدید24 ساعت
آدرسکیش، بلوار میرمهنا، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان کرانه، شهر حریره

برای رفتن به خانه اعیانی، در ابتدا باید خودتان را به جزیره زیبا و توریستی کیش برسانید. سپس به‌سمت ساحلی شمالی جزیره پیش بروید تا به شهر باستانی حریره برسید. اگر بخواهید از مرکز جزیره به‌سمت این منطقه باستانی بروید، باید وارد بلوار امام شوید، میدان هرمز را پشت‌سر بگذارید و سپس مسیرتان را در بلوار حریره ادامه دهید. در ادامه، وارد خیابان کرانه شوید تا در نهایت، به شهر باستانی حریره برسید. در حاشیه ساحلی این شهر باستانی می‌توانید بقایای خانه اعیانی کیش را مشاهده کنید.

امیدواریم از سفرتان به جزیره زیبای کیش لذت ببرید و با آمدن پاییز و سردشدن هوا، به‌سراغ این جزیره تماشایی بروید و از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن بازدید کنید. در این سفر، از ماجراجویی در شهر باستانی حریره و خانه اعیانی کیش غافل نشوید. برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های ایران و مطالعه درباره جاهای دیدنی جنوب ایران، مجله گردشگری ره بال آسمان را دنبال کنید.

خانه اعیانی کیش یکی از جاذبه‌های اصلی شهر باستانی حریره در این جزیره است. این منطقه در ساحل شمالی کیش واقع شده است.

آب انبار تاریخی کیش، درخت سبز کیش، شهر زیرزمینی کاریز٬ خانه مردم‌شناسی بومیان کیش، کشتی یونانی، اسکله قدیمی کیش، ساحل مرجان کیش و… .

شروع سرما (از اواسط پاییز تا اوایل بهار) بهترین زمان سفر به خانه اعیانی و دیگر جاهای دیدنی کیش است.

بعد از رسیدن به کیش، به‌سمت ساحلی شمالی جزیره پیش بروید تا به شهر باستانی حریره برسید. وارد بلوار امام شوید، میدان هرمز را پشت‌سر بگذارید و سپس مسیرتان را در بلوار حریره ادامه دهید. وارد خیابان کرانه شوید تا در نهایت، به شهر باستانی حریره برسید. در حاشیه ساحلی این شهر باستانی می‌توانید بقایای خانه اعیانی کیش را مشاهده کنید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.