میدان آزادی ایروان | پاتوق گردشگران و جایی برای خوشگذرانی‌

0

میدان آزادی ایروان مکانی آشنا برای گردشگرانی است که می‌خواهند به قلب تپنده جاهای دیدنی ایروان سفر کنند. گردشگرانی که راهنمای سفر ایروان را مطالعه کرده‌اند، در جریان هستند که این میدان یکی از مهم‌ترین میدان‌های ارمنی‌ها به حساب می‌آید. به همین دلیل مراسم‌های مهم در این مکان برگزار می‌شود. ارمنی‌ها از هر فرصتی برای خوشگذرانی و دورهمی در این میدان استفاده می‌کنند. میدان آزادی همانند دیگر میدان‌های مهم هر شهری، به لحاظ باستانی نیز تاریخچه‌ای جالب دارد. این شرایط باعث شده تا میدان آزادی در فهرست بناهای تاریخی ایروان قرار بگیرد. از آنجایی که امکان ندارد راهی ارمنستان شوید و سری به میدان آزادی نزنید، در ادامه با هم به این میدان نگاهی می‌اندازیم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب، گردشگری خاطره‌انگیزی را در جاهای دیدنی ارمنستان تجربه کنید.

میدان آزادی ایروان کجاست؟

میدان آزادی یکی از خوش‌مسیرترین مکان‌های ایروان است. این میدان در تقاطع خیابان‌های سایات نووا، ماشتوتس، تریان و تومانیان قرار دارد. به لحاظ منطقه‌بندی‌ شهری میدان آزادی در ناحیه کنترون ایروان واقع شده است. منطقه کنترون یکی از دوازده ناحیه ایروان است. این منطقه در همسایگی منطقه‌های آجاپنیاک، مالاتیا سباستیا، شگناویت، اربونی، نور نورک، آرابکیر و کاناکر زیتون قرار گرفته است.

تاریخچه و قدمت میدان آزادی

عکس میدان اپرا و تئاتر ایروان

در این میدان سالن اپرا و تئاتر معروفی وجود دارد. به همین دلیل نیز تا قبل از سال ۱۹۹۱، میدان آزادی با نام میدان تئاتر و اپرا شناخته می‌شد. به دنبال جدایی ارمنستان از اتحاد جماهیر شوروی، میدان اپرا و تئاتر ایروان به نام میدان آزادی نام‌گذاری شد. هم اکنون این میدان سمبل آزادی و استقلال ارمنی‌های ایروان است.

بخش های میدان آزادی

عکس کافه‌های میدان آزادی

کاملاً مشخص است وقتی از میدانی با تاریخچه‌ای قدیمی صحبت می‌‌کنیم، انتظار می‌رود این میدان بخش‌های متفاوتی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین این بخش‌ها، مجموعه تئاتر و خانه اپرا ایروان است. به همین دلیل نیز قبل از اینکه این میدان تغییر نام پیدا کند، با نام میدان اپرا و تئاتر شناخته می‌شد. این مجموعه زیبا و بزرگ قسمت شمالی میدان آزادی را پوشش داده است. بخش غربی میدان آزادی بهشت کافه‌گردهاست. در گوشه‌و‌کنار این بخش کافه‌های شیک وجود دارد.

در این کافه‌ها نوشیدنی‌های گوارایی پیش روی گردشگران قرار می‌گیرد تا گلویی تازه کنند و گشت‌و‌گذار در ایروان را از سر گیرند. در این بخش پارک بزرگی هم خودنمایی می‌کند. این پارک منظره‌ دلگشایی دارد و شرایطی فراهم می‌کند تا کمی خستگی بگیرید و از طبیعت‌ لذت ببرید. این ویژگی‌ها، میدان آزادی را به پاتوق گردشگران تبدیل کرده است. ارمنی‌ها نیز هرازگاهی در این میدان جمع می‌شوند و دورهمی‌های شادمانه‌ای برگزار می‌کنند. میدان آزادی مرکز گردهمایی‌های ایروانی‌هاست. این میدان چیزی حدود ۵۰هزار نفر ظرفیت دارد.

نمادهای فرهنگی و مجسمه های میدان آزادی ایروان

برای شما گفتیم میدان آزادی به سمبلی ماندگار از فرهنگ و هنر ایروان تبدیل شده است. به همین دلیل نیز در این میدان تندیس‌های بزرگ و زیبایی خودنمایی می‌کند. تندیس‌های هوهانس تومانیان، نویسنده‌ شهیر ارمنی و آلکساندر اسپندیریان آهنگساز فقید ارمنی در مرکز میدان آزادی جا خوش کرده‌اند. اگر به فرهنگ مردمان ارمنستان علاقه‌ داشته باشید، حتماً به‌خوبی در جریان هستید که مردمان این منطقه عاشق موسیقی و هنر هستند. مجسمه بزرگ پیانو، گیتار و ساکسیفون غول‌پیکری که در میدان آزادی وجود دارد، از علاقه ارمنی‌ها به موسیقی حکایت می‌کند.

جاذبه های میدان آزادی ایروان

در کنار تندیس‌های زیبایی که به آن‌ها اشاره کردیم، در این میدان حوضچه‌ای بزرگ قرار دارد. این حوضچه‌ در تمامی فصل‌های سال پرآب و زیباست. این حوضچه عمق زیادی ندارد؛ اما آب آن همیشه زلال و تماشایی است. جالب است بدانید حتی در زمستان نیز آب این حوضچه خالی نمی‌شود. گردشگرانی که تاکنون به ارمنستان سفر کرده‌اند، بهتر از ما می‌دانند که ایروان زمستان‌های سوزانی دارد. زمستان که فرا می‌رسد، لایه‌ای ضخیم از یخ سطح حوضچه را می‌پوشاند. ارمنی‌ها این شرایط را به فال نیک می‌گیرند تا حوضچه میدان آزادی به پیست زیبایی برای پاتیناژ تبدیل شود. با این حساب اگر برای تعطیلات کریسمس راهی ایروان شده‌اید،‌ حتماً سری به میدان آزادی این شهر بزنید و خودتان را مهمان تماشای پاتیناژ زیبای دختران و پسران ارمنی کنید.

در اطراف میدان آزادی فقط یک مرکز خرید وجود دارد. در این مرکز خرید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود. با این حساب اگر اهل پاساژگردی هستید، با دست پر از میدان آزادی بیرون خواهید آمد. این میدان قلب تپنده ایروان شناخته می‌شود. به همین دلیل پارکینگ زیرزمینی بسیار بزرگی در اطراف آن قرار دارد. وجود این پارکینگ باعث شده حتی در شلوغ‌ترین روزها نیز نگران جای پارک نباشید.

شرایط بازدید از میدان آزادی

همان گونه که حتماً حدس زده‌اید گردشگری در این میدان کاملاً رایگان است. از آنجایی که در اطراف میدان، پارک بزرگ و مرکز خریدی زیبا قرار دارد، پیشنهاد می‌کنیم حتماً کفش راحتی به پا کنید و حسابی در این میدان چرخ بزنید. به لحاظ زیباشناختی نیز میدان آزادی با تندیس‌های تماشایی، حوضچه‌ای زیبا و نمایی به سالن اپرا، مکانی جالب برای عکس‌های هنری است. با این حساب همراه داشتن دوربین عکاسی یا گوشی هوشمند با دوربینی باکیفیت از واجبات گردشگری در این میدان به حساب می‌آید. گردشگری در این میدان دست‌کم یک ساعت زمان نیاز دارد.

جاهای دیدنی ایروان نزدیک به میدان آزادی ایروان

پس از اینکه حسابی در میدان آزادی گشت‌و‌گذار کردید، پیشنهاد می‌کنیم قسمت شرقی پارک را ادامه دهید تا به دریاچه سوان برسید. خوشبختانه میدان آزادی به بیشتر جاهای دیدنی ایروان نزدیک است. با این حساب اگر اهل بازدید از مکان‌های باستانی هستید، راه کلیسای سنت آستواتساتین نورک (St Astvatsatsin of Nork) را در پیش بگیرید. این کلیسا یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های مذهبی در تمامی ایروان است.

گالری ملی هنر در میدان جمهوری ایروان، موزه سرگئی پاراجانف (Parajanov Museum) و بازار سرپوشیده ایروان از دیگر جاهای دیدنی ایروان نزدیک به میدان آزادی به حساب می‌آیند. میدان آزادی در تقاطع خیابان ماشتوتس قرار گرفته است. این خیابان یکی از مهم‌ترین خیابان‌های ایروان است. خیابان ماشتوتس حدود ۲.۶ کیلومتر طول دارد و ۴ باند خودرو در آن تردد می‌کند. این شرایط باعث شده تا ماشتوتس مکانی خاطر‌ه‌انگیز برای خیابان‌گردی در ایروان باشد. در این خیابان موزه ماتناداران و مسجد کبود هم وجود دارد.

پس از گردشگری در میدان آزادی، اگر فرصت دست داد می‌توانید سری به موزه کاسکاد ایروان، مسجد آبی، کلیسای سنت گریگور و باغ وحش ایروان نیز بزنید. این مکان‌ها فاصله چندانی از میدان آزادی ندارند. مرکز خرید روسیا ایروان، بازار گومی شوکا، مرکز خرید مترونوم و بازار ورنیساژ ایروان از مراکز خرید مهم ایروان نزدیک به میدان آزادی به حساب می‌آیند.

بهترین زمان بازدید از میدان آزادی ایروان

گردشگرانی که تاکنون سفری به ارمنستان داشته‌اند، با ما هم عقیده‌اند که بهار، بهترین زمان سفر به ایروان است. این شهر بهارانه‌های دلپذیری دارد. عطر گل‌های بهاری پارک‌های ایروان در اردیبهشت هوش از سر گردشگران می‌برد. تابستان هم ایروان حسابی خوش می‌گذرد و گرمای هوا چندان آزاردهنده نیست. پاییزهای ایروان بهترین زمان برای سفری عاشقانه و دونفری به ارمنستان است. برخلاف بیشتر کشورهای همسایه که زمستان‌های نه‌چندان دلچسبی برای گردشگری دارند، ایروان در زمستان حسابی زیبا می‌شود. این کشور مهد پاتیناژ است. به همین دلیل بساط پاتیناژ در زمستان هر سال در میدان آزادی برپا می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر از طرفداران پاتیناژ هستید، چندین دست لباس گرم بردارید و کریسمس امسال راهی ایروان شوید.

رستوران ها و هتل های نزدیک به میدان آزادی

بهترین رستوران های ایروان در اطراف میدان آزادی صف کشیده‌اند. رستوران کرامبز بِرد فَکتوری با فاصله‌ای حدود ۱۵۵ متر، رستوران معروف کی.‌اف‌.‌سی با فاصله ۱۹۰ و رستوران لاکوزین با فاصله ۲۲۵‌متری، از بهترین رستوران های ایروان نزدیک به میدان آزادی به حساب می‌آیند. رستوران بل اتاجه نیز انتخاب خوبی برای شکم‌گردهاست. این رستوران ۲۳۰ متر از میدان آزادی دورتر است.

احتمال زیادی وجود دارد همسایگی میدان آزادی با جاهای دیدنی ایروان، شما را به وسوسه اقامت در اطراف میدان بیندازد. خوشبختانه در فاصله‌ای بسیار کم از این میدان، چندین هتل شیک و اشرافی وجود دارد. هتل هین یروانتسی با فاصله ۲۴۹ متر، هتل کسکاده با فاصله ۳۸۵ متر و هتل دابل تری بای هیلتون ایروان با فاصله ۳۸۵ متر از بهترین هتل های ایروان نزدیک به میدان آزادی به حساب می‌آیند. هتل سیتی بای پیک‌نیک هم گزینه‌ای مناسب برای اقامت در اطراف میدان آزادی است.

آدرس میدان آزادی ایروان

برای شما گفتیم میدان آزادی دومین میدان معروف ایروان است. این شرایط میدان آزادی را به میدانی خوش‌مسیر تبدیل کرده است. برای رسیدن به میدان آزادی در هر کجای ایروان که هستید راه خیابان‌های سایات نووا، ماشتوتس، تریان و تومانیان را در پیش بگیرید. تمامی این خیابان‌ها شما را به میدان آزادی می‌رساند. قطار شهری ایروان در ایستگاه‌های یریتاسارداکان، میدان جمهوری و مارشال باقرامیان نیز شما را به میدان آزادی می‌رساند.

میدان آزادی ایروان نقش کانون گردشگری این شهر را ایفا می‌کند. به همین دلیل نیز اهمیت بسیاری دارد که با این میدان کاملاً آشنا باشید. امیدواریم به لطف اطلاعاتی که از میدان آزادی با شما در میان گذاشتیم، گشت‌و‌گذاری خاطره‌انگیز در این منطقه داشته باشید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم اطلاعات سودمندی از گردشگری در میدان آزادی دارید، این اطلاعات مفید را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

برای رسیدن به میدان آزادی در هر کجای ایروان که هستید راه خیابان‌های سایات نووا، ماشتوتس، تریان و تومانیان را در پیش بگیرید.

این میدان در گذشته با نام میدان سالن اپرا و تئاتر نامیده می‌شد، پس از استقلال ارمنستان به نام میدان آزادی تغییر نامگذاری شد.

موزه کاسکاد ایروان، مسجد آبی، کلیسای سنت گریگور، باغ وحش ایروان، مرکز خرید روسیا ایروان، بازار گومی شوکا، مرکز خرید مترونوم و بازار ورنیساژ از جاهای دیدنی نزدیک به میدان آزادی ایروان به حساب می‌آیند.

گردشگری در بهار و تابستان ایروان بیشتر از همیشه خوش می‌گذرد. میدان آزادی ایروان زمستان‌های بسیار زیبایی دارد و کریسمس هر سال این میدان به مرکز پایکوبی و جشن‌های سال نو میلادی تبدیل شود.

هتل هین یروانتسی با فاصله ۲۴۹ متر، هتل کسکاده با فاصله ۳۸۵ متر و هتل دابل تری بای هیلتون یروان با فاصله ۳۸۵ متر از بهترین هتل های ایروان نزدیک به میدان آزادی به حساب می‌آیند.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.