خانه های تاریخی اصفهان | برگی فراموش‌نشدنی از کتاب تاریخ اصفهان

2

اصفهان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. در این شهر زیبا می‌توانیم شاهد آثار تاریخی و فرهنگی متعدد باشیم. اصفهان را بی‌تردید باید نمادی از تاریخ و فرهنگ ایران دانست. در بین مناطق مرکز ایران، استان اصفهان محبوبیت بسیاری در بین گردشگران داخلی و خارجی دارد. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه، خانه های تاریخی اصفهان است.

خانه های تاریخی اصفهان بی‌شمارند. به‌طوری که شاید خود اصفهانی‌های اصیل هم همه آن‌ها را ندیده باشند، چه رسد به مسافران نصف جهان! اگر به دیدن آثار باستانی و خانه‌های تاریخی علاقمند هستید، کافی است از هرجای ایران بلیط هواپیما اصفهان را بخرید تا ۲ ساعت بعد از شروع پرواز، در اصفهان حضور داشته باشید. ما نیز قصد داریم در این مقاله شما را با خانه های تاریخی اصفهان بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی خانه های تاریخی اصفهان

شاید برایتان جالب باشد بدانید بیش از هزار خانه تاریخی در اصفهان به ثبت رسیده‌اند. این تعداد واقعاً یک رکورد تاریخی به حساب می‌آید. به این ترتیب فقط با قدم‌زدن در کوچه و پس‌کوچه‌های اصفهان نیز می‌توانید از چندین و چند خانه تاریخی دیدن کنید. برخی از خانه‌ها به یک موزه تبدیل شده‌اند. از برخی دیگر به‌عنوان اقامتگاه بوم‌گردی استفاده می‌کنند. بعضی از خانه های تاریخی اصفهان نیز میزبان کافه‌های سنتی بسیار باصفا هستند. البته در این میان یک سری از خانه های تاریخی اصفهان نیز چشم امید به بازسازی دارند و متأسفانه در حال نابودی هستند. امروز لیستی از بهترین و زیباترین خانه های تاریخی اصفهان برایتان آماده کردیم که زیبایی آن‌ها شما را به وجد می‌آورد. پس با ما همراه باشید تا این خانه‌های زیبا و باصفا را بهتر بشناسید.

  • خانه اخوان حقیقی

تصویری از خانه اخوان حقیقی

خانه اخوان حقیقی یکی از زیباترین خانه های تاریخی اصفهان است. این خانه زیبا که یادگار دوران صفوی است، در خیابان چهارباغ قرار دارد. خانه اخوان حقیقی در دوران پیش از انقلاب به‌صورت کامل بازسازی شد. به همین خاطر امروز با شمایلی بسیار عالی میزبان گردشگران و مسافران است. شیشه‌های رنگی، پنجره‌های قدی، نقاشی‌های روی دیوار و پتینه‌های سقف این خانه همانند یک موزه آثار هنری هستند.

آدرس: چهارباغ، پایین کوچه 11 پیچ
  • خانه امین التجار

تصویری از خانه امین التجار

خانه امین التجار یکی از خانه‌های تاریخی اصفهان است که به دوران قاجار تعلق دارد. این خانه را بسیاری با نام خانه انگورستان ملک اصفهان نیز می‌شناسند. خانه امین التجار به یک فرد نامی و تاجر معروف اصفهانی تعلق داشت. در حال حاضر نیز پسر وی، یعنی حبیب‌الله مالک حقیقی این خانه تاریخی است. در حال حاضر این خانه به‌خوبی بازسازی شده‌ است و گردشگران امکان بازدید از فضای داخلی آن را دارند. در میان عمارت، حیاطی بزرگ با حوضی سنگی و باصفا وجود دارد. وارد اتاق‌های این خانه که می‌شوید، دلتان باز می‌شود. نور از شیشه‌های رنگی به داخل می‌آید و تصویری زیبا را به وجود می‌آورد.

آدرس: اصفهان، خیابان شریف واقفی، خیابان ملک، محله شیخ یوسف
  • خانه آیت‌الله عالمه فانی

خانه آیت‌الله عالمه فانی یکی دیگر از یادگاری‌های دوران قاجار در اصفهان است. مردم خوش‌ذوق اصفهان از این خانه‌های تاریخی به‌خوبی مراقبت می‌کنند. این خانه در دوران قاجار به‌دست یک فرد عراقی خریداری شد. در حال حاضر خانه عالمه فانی به یک اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل شده است. اگر به‌دنبال اقامت در خانه‌های سنتی اصفهان و تجربه‌ای خاص هستید، سری به این خانه تاریخی بزنید.

آدرس: اصفهان، محله جوباره، خیابان ولیعصر، کوچه سلطان سنجر
  • خانه بخردی

تصویری از خانه بخردی

پیش از آنکه متن را بخوانید، کمی به تصویر این خانه زیبا خیره شوید. آیا شما هم همانند ما از تماشای این خانه زیبا سیر نمی‌شوید؟ واقعاً چه شد که خانه‌های ما را از این عمارت‌های بزرگ، به آپارتمان‌های کوچک تبدیل کردند؟ این خانه یکی از زیباترین نمونه‌های معماری دوران صفویه است. خانه بخردی با ایوانی بزرگ و ستون‌های بلند، دیوارهای سفیدی و حوضی باصفا در منطقه سنبلان اصفهان قرار دارد. این خانه زیبا امروزه به یک اقامتگاه سنتی تبدیل شده است. تمامی اتاق‌ها، ظاهری سنتی و در عین حال شیک و راحت دارند. با اقامت در این خانه قدیمی، حس‌وحال دوران صفویه را تجربه خواهید کرد.

آدرس: اصفهان، خیابان شهدا، خیابان ابن سینا، پلاک 56
  • خانه بنکدار

تصویری از خانه تاریخی بنکدار

خانه بنکدار یکی از معروف‌ترین خانه های تاریخی اصفهان است. سید حسن بنکدار فردی بود که این خانه را خریداری کرد تا در آن مراسم عزای سید الشهدا برگزار شود. سال‌های سال از این خانه برای برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان استفاده می‌شد؛ در نتیجه علاوه‌بر جنبه تاریخی و معماری زیبا، این خانه برای بسیاری از مردم اصفهان حکم یک حسینیه قدیمی را دارد.

آدرس: اصفهان، خیابان چهارباغ پایین، کوی آقاجان بیک، پلاک 30 و 32
  • خانه جمالیان

تصویری از خانه جمالیان

خانه جمالیان یکی از خانه‌های تاریخی است که قدمت آن به دوران صفویه باز می‌گردد. این خانه در سال 1383 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. پلان خانه جمالیان شباهت بسیاری به سایر خانه های تاریخی اصفهان دارد. در بخش میانی این خانه، حیاطی بزرگ و دلباز به چشم می‌خورد. در میان این حیاط، حوضی فیروزه‌ای و نسبتاً بزرگ تعبیه شده است. دورتادور حوض را با گلدان‌های شمعدانی زیبا تزئین کرده‌اند. این خانه را سالیان سال بازسازی نکرده‌اند. به امید آنکه در آینده نزدیک شاهد بازسازی این خانه تاریخی و زیبا باشیم.

آدرس: اصفهان، خیابان ولیعصر، کوچه سراج‌الملک
  • خانه جناب

تصویری از خانه جناب

قدمت خانه جناب به حدود 200 سال پیش باز می‌گردد. شخصی با نام محمد حسین میرزا، پدر سلطنت خانم که از بانوان مهم دربار قاجاریان بود، دستور ساخت این خانه را صادر کرد. این خانه چند طبقه داشت و از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شد؛ اما متاسفانه امروز خبری از آن شکوه و جلال نیست. در حال حاضر بخش‌هایی از این خانه تخریب شده و جای خود را به خانه‌های مدرن امروزی داده است.

آدرس: اصفهان، محله سینی پایینی، خیابان عبدالرزاق
  • خانه دکتر اعلم

تصویری از خانه دکتر اعلم

با حضور در خانه دکتر اعلم، احساس می‌کنید که وارد فیلم‌های قدیمی ایرانی شده‌اید. انگار که انتظار دارید همین الآن ناصرالدین شاه قاجار با سیبل‌های از بناگوش دررفته خود از درب وارد شود و به‌دنبال صدراعظم خودش بگردد! این خانه جزء زیباترین خانه های تاریخی اصفهان محسوب می‌شود. خانه دکتر اعلم را به‌خوبی بازسازی کرده‌اند. در این خانه از تزئینات و جزئیات دقیق استفاده شده است. ظرافت تزئینات این خانه قطعاً شما را به وجد خواهد آورد. البته از حق نگذریم، هنرمندانی که وظیفه بازسازی این خانه را به عهده داشتند، به بهترین نحو کار خود را انجام داده‌اند.

آدرس: اصفهان، خیابان عبدالرزاق، محله پشت بارو، بن بست زرگر
  • خانه دهدشتی

تصویری از خانه دهدشتی

خانه دهدشتی را می‌توان یکی از زیباترین و باصفاترین خانه های تاریخی اصفهان دانست. این خانه تاریخی در حال حاضر به کافه رستوران هوگر اصفهان تبدیل شده است. حیاط این خانه در مقایسه با سایر خانه‌های قدیمی و تاریخی، به‌مراتب بزرگتر و باصفاتر است. در میان این حیاط بزرگ، حوضی فیروزه‌ای خودنمایی می‌کند. دورتادور این حیاط، باغچه‌هایی بزرگ و گلکاری شده فضا را بسیار لطیف و دلپذیر می‌کنند. خانه دهدشتی اصفهان را با دقت تمام بازسازی کرده‌اند. ترکیب نمای سفید با درب و پنجره‌های چوبی، حس نوستالژی را در شما به وجود می‌آورد. با حضور در این خانه می‌توانید یک دمنوش سنتی خوشمزه را سفارش دهید، کنار حوض بنشینید و از تماشای معماری خانه لذت ببرید.

آدرس: اصفهان، دروازه دولت، خیابان باب‌الرحمه، کوچه شماره 1
  • خانه سرای بدیع

تصویری از خانه سرای بدیع

خانه سرای بدیع با حدود 240 سال عمر، یکی از قدیمی‌ترین خانه های تاریخی اصفهان محسوب می‌شود. متأسفانه در حق این خانه کم‌لطفی بسیاری کرده‌اند. خانه سرای بدیع از چهار منزل مسکونی تشکیل می‌شد. متأسفانه سه باب از این منازل مسکونی تخریب شدند و جای خود را به خانه‌های مدرن امروزی دادند. یک باب دیگر در حال نابودی که یک فرد علاقه‌مند به خانه‌های تاریخی آن را خریداری کرد. در حال حاضر این خانه جزء آثار تاریخی ایران به حساب می‌آید. سرای بدیع را با نام خانه حاج رسولی ها هم می‌شناسند.

آدرس: اصفهان، چهارباغ پایین، کوچه شماره 20
  • خانه سرتیپ سدهی

تصویری از خانه سرتیپ سدهی

زمانی که وارد خانه سرتیپ سدهی می‌شوید، دهانتان از تعجب باز خواهد ماند. زبان واقعاً قادر به وصف این زیبایی نیست. در گذشته بیشتر از آنچه ما به منزل خود اهمیت می‌دهیم، به محل سکونت و تزئینات آن اهمیت می‌دادند. خانه سرتیپ سدهی از چند منزل مسکونی، نارنجستان، چای‌خانه، دیوان‌خانه، حمام، درب‌های سه‌دری و پنج‌دری تشکیل شده است. قدمت این خانه به دوران قاجار باز می‌گردد. گویا فردی با نام سرتیپ سدهی، مالک حقیقی این خانه بود. البته در حال حاضر خانه سرتیپ سدهی جزء آثار تاریخی ملی ایران به حساب می‌آید.

آدرس: استان اصفهان، خمینی شهر، محله لادره فروشان، بلوار توحید
  • خانه سوکیاس

تصویری از خانه سوکیاس

خانه سوکیاس یکی از قدیمی‌ترین خانه های تاریخی اصفهان به حساب می‌آید. هنوز اطلاعات دقیقی درباره زمان دقیق ساخت این خانه در دست نیست؛ اما بسیاری آن را به دوران حکومت شاه عباس صفوی نسبت می‌دهند. یکی از نقاش‌های معروف ارمنی با نام آبراهام کورگیان بر این باور است که خانه سوکیاس را در سال 1655 ساخته‌اند. سوکیاسیان، نام آخرین مالک حقیقی این خانه است. متأسفانه به دلایل نامعلوم، تا دوران پهلوی دوم این خانه خالی از سکنه باقی ماند. نهایتاً در سال 1352، فرح پهلوی ملکه ایران این خانه را خریداری کرد و در اختیار دانشگاه فارابی اصفهان گذاشت.

آدرس: اصفهان، منطقه جلفا و محله تبریزی‌ها
  • خانه سیمون

تصویری از خانه سیمون

خانه سیمون در محله جلفا اصفهان قرار دارد. این خانه یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی اصفهان است. قدمت این خانه به دوران صفویه باز می‌گردد. خانه سیمون در طول تاریخ آسیب بسیاری دید. به‌حدی که در دوران پهلوی به اجبار بخش عمده ساختار این خانه را تغییر دادند تا جانی دوباره بگیرد. پس از دوران پهلوی، چند سال پیش مجدد این خانه با بازسازی، رنگی تازه‌ای به خود گرفت. خانه سیمون جزء املاک کلیسا وانک به حساب می‌آید. این خانه در ادوار مختلف، کاربردهای متفاوتی داشت. مدرسه ارامنه، بیمارستان ارامنه و محل سکونت موقت ارامنه جنگ‌زده جزء کاربردهای مهم این خانه در طول تاریخ است.

آدرس: اصفهان، محله جلفا، رو‌به‌روی کلیسای وانک
  • خانه شهشهانی

تصویری از خانه شهشهانی

خانه شهشهانی را می‌توان یکی از گنجینه‌های واقعی اصفهان دانست. قدمت ساخت این خانه به دوران صفویه باز می‌گردد. خانه شهشهانی در یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین محله‌های اصفهان قرار دارد. بر اساس اسناد تاریخی، افراد معروف و بزرگ بسیاری در این محله سکونت داشتند. این خانه در ابتدا به فردی با نام میرزا حسین آقانقلی تعلق داشت. میرزا حسین فاقد فرزند و وارث بود. او در انتهای عمر خود، سفری بی‌بازگشت را تجربه کرد. پس اقوام وی، اموال او را برای فروش گذاشتند. سگینه بیگم ساز شهشهانی فردی بود که اقدام به خرید این خانه تاریخی کرد. از آن روز تا کنون، سگینه بیگم ساز شهشهانی مالک حقیقی این خانه تاریخی و زیباست.

آدرس: اصفهان، محله شهشهان، کوچه صحه میرزا اسدالله خان، پلاک 32
  • خانه شیخ بهایی

تصویری از خانه شیخ بهایی

بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی یکی از مشاهیر دوران صفویه است. او را با نام عالم همه‌چیز‌دان می‌شناختند. شیخ بهایی در علوم مختلف همانند عرفان، نجوم، ریاضی، شعر، ادب، منطق، تاریخ و البته معماری دستی بر آتش داشت. خانه شیخ بهایی در حقیقت به عمه شاه عباس صفوی، مریم سلطان بیگم تعلق داشت. پس از مرگ وی، شاه عباس صفوی این خانه را به شیخ بهایی بخشید. جالب است بدانید که شخص شیخ بهایی این عمارت را طراحی کرده بود. این خانه تاریخی یکی از معروف‌ترین خانه های تاریخی اصفهان در سطح جهانی است.

آدرس: اصفهان، محله شهشهان، پشت مسجد عتیق
  • خانه شیخ‌الاسلام

تصویری از خانه شیخ اسلام

خانه شیخ‌الاسلام یک عمارت شاهانه و بسیار بزرگ است. محل ورودی این خانه به‌حدی زیباست که تا چند دقیقه مات و مبهوت زیبایی آن خواهید شد. همین طور باید چشمان خود را بگردانید و از جزئیات تزئینات این عمارت زیبا لذت ببرید. ایوانی بزرگ با دو ستون بلند در کنار مقرنس‌کاری‌های هنرمندانه در بخش ورودی خودنمایی می‌کنند. این خانه به اواسط دوره صفویه تعلق دارد. گویا شاه عباس صفوی، این عمارت را به دخترش، سرو قدخانم و دامادش محقق سبزواری هدیه داده بود. علامه سبزواری همان شیخ‌الاسلام اصفهان بود. تا مدت‌ها نوادگان وی در این خانه سکونت داشتند. در حال حاضر این خانه محل برگزاری کارگاه‌های هنرهای سنتی اصفهان است.

آدرس: اصفهان، چهارراه تختی، کوچه هتل پرشیا
  • خانه علافچیان

تصویری از خانه علافچیان

خانه علافچیان را می‌توان یکی از نمونه‌های بارز معماری برجسته دوران قاجار دانست. زمانی که وارد خانه علافچیان می‌شوید، شاه‌نشین عمارت با ستون‌هایی 17متری در برابر شما خودنمایی می‌کند. در میان حیاط این خانه تاریخی حوضی گرد و فیروزه‌ای به چشم می‌خورد. به‌محض ورود به این خانه، غرق در عظمت طراحی و معماری آن خواهید شد. با اولین نگاه، حسرت زندگی افرادی را می‌خورید که در گذشته داخل این عمارت تماشایی زندگی می‌کردند. دورتادور حیاط، حجره‌های کوچک و بزرگ مختلف با درب چوبی به چشم می‌خورند. در حال حاضر این خانه به هتل آفتاب تعلق دارد. پس اگر می‌خواهید اقامتی سنتی و عالی را در اصفهان تجربه کنید، سری به این خانه تاریخی بزنید.

آدرس: اصفهان، خیابان ولیعصر، کوچه اژه‌ای، بن بست نسترن
  • خانه قدسیه

 

تصویری از خانه قدسیه

خانه قدسیه محل احداث اولین مدرسه ابتدایی اصفهان به سبک مدرن در سال 1287 بود. این مدرسه به دست فردی با نام عبدالحسین قدسی بنا شد. البته لازم به ذکر است که بنای اصلی خانه قدسیه به دوران صفویه تعلق دارد. این خانه تاریخی در بازارچه حاج محمد جعفر واقع شده است. پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید.

آدرس: اصفهان، خیابان عبدالرزاق، بازارچه حاج محمدجعفر، کوچه قدسیه
  • خانه کشیش

 

تصویری از خانه کشیش

خانه کشیش یکی دیگر از خانه های تاریخی اصفهان است که در محله جلفا قرار دارد. محله جلفا اصفهان محل سکونت اقلیت‌های مذهبی مسیحیان ایران است. کلیسای معروف وانک اصفهان نیز در همین محله قرار دارد. قدمت خانه کشیش به دوران صفویه باز می‌گردد. این خانه در طول تاریخ محل سکونت افراد مختلفی بود. در نهایت فردی با نام کارگین هانانیان، کشیش محله جلفا در این خانه سکونت داشت. پیکر هانانیان پس از مرگ، در کنار ناقوس کلیسای وانک به خاک سپرده شد. در حال حاضر این خانه به یکی از آثار تاریخی اصفهان تبدیل شده است.

آدرس: اصفهان، خیابان حکیم نظامی، کوچه سنگتراش‌ها شماره 24، بن بست زیتون شماره 10
  • خانه کیانپور

 

تصویری از خانه کیانپور

خانه کیانپور یکی از زیباترین خانه های تاریخی اصفهان است که آن را به یک اقامتگاه سنتی تبدیل کرده‌اند. تزئینات این خانه واقعاً ستودنی است. به محض ورود به این هتل، مات و مبهوت تزئینات آن خواهید شد. تصور کنید که مسئول پذیرش هتل در حال صحبت است؛ اما شما فقط به آینه‌کاری‌های پشت سر او نگاه می‌کنید. با حضور در این اقامتگاه سنتی، می‌توانید اقامتی مشابه شاهزاده‌های قجری را تجربه کنید.

آدرس: اصفهان، چهارباغ پایین، کوچه پشت بارو 14، کوچه شهید بحرینیان، بن بست گل داوودی، پلاک 76
  • خانه مارتا پیترز

تصویری از خانه مارتا پیترز

خانه مارتا پیترز نیز همانند خانه سوکیاس به دانشگاه فارابی اصفهان تعلق دارد. این خانه تاریخی که قدمت آن به دوران صفویه باز می‌گردد، به بخش هنری دانشگاه فارابی اصفهان تبدیل شده است. خانه مارتا پیترز در سال 1353 به‌صورت کامل بازسازی شد و از آن به‌عنوان محل برگزاری کلاس‌های هنری دانشگاه فارابی استفاده کردند.

آدرس: اصفهان، منطقه جلفا
  • خانه مشروطیت

تصویری از خانه مشروطیت

خانه مشروطیت اصفهان یکی از مهم‌ترین خانه های تاریخی اصفهان محسوب می‌شود. مشروطیت یکی از وقایع مهم در تاریخ ایران است. در آن دوران بزرگان و افراد آزادی‌خواه بسیاری در این جنبش نقش داشتند. خانه مشروطیت اصفهان میزبان بسیاری از جلسات جنبش مشروطه در اصفهان بود. علاوه بر اهمیت این رویداد تاریخی، معماری خانه مشروطیت به‌حدی زیباست که با خودتان آرزو می‌کنید کاش در این خانه سکونت داشتید. پنجره‌‌های رنگی فضایی رؤیایی را در خانه ایجاد کرده‌اند. درب و پنجره‌های چوبی و حیاطی باصفا حال دلتان را خوش می‌کند. دورتادور حیاط خانه مشروطیت اصفهان گلکاری شده است و درختان قدیمی بر آن سایه می‌اندازند. بادی خنک که از روی حوض بلند می‌شود، صورت شما را نوازش می‌کند و مشامتان پر از عطر گل خواهد شد.

آدرس: اصفهان، خیابان فرشادی، بازارچه حسن‌آباد
  • خانه مشیر الممالک

تصویری از خانه مشیر الممالک

خانه مشیر المملاک معروف به خانه چرمی، یکی از بزرگ‌ترین خانه های تاریخی اصفهان است. قدمت این خانه به دوران قاجار باز می‌گردد. این خانه یکی از خانه‌های اشرافی دوران قاجار است. علاوه بر حیاطی بزرگ و حوضی چلیپایی، این خانه میزبان بزرگترین ارسی موجود در تمام ایران است. عمارت اصلی 3 طبقه دارد. در فضای داخلی عمارت اصلی، از ستون‌هایی بسیار بلندقامت و بزرگ استفاده کرده‌اند. دورتادور طبقه سوم عمارت، پنجره‌های بزرگ به چشم می‌خورند که نورگرهای اصلی عمارت هستند. بخش شاه‌نشین عمارت، چرمی است و به همین خاطر آن را با نام «عمارت چرمی» می‌شناسند. بازدید از این عمارت را حتماً باید در برنامه سفر به اصفهان قرار دهید.

آدرس: اصفهان، خیابان هاتف، خیابان مشیر، ابتدای کوی هارونیه
  • خانه مصور الملکی

تصویری از خانه مصور الملکی

حاج مصور الملکی، یکی از هنرمندان برجسته اصفهان در دوران قاجار بود. خانه مصور الملکی در مقایسه با عمارت‌های اشرافی قجری همانند خانه چرمی، به‌مراتب کوچکتر است. بر اساس سبک معماری، قدمت این خانه به دوران صفویه باز می‌گردد. ظاهر خانه مصور الملکی، محل سکونت این هنرمند نامی، بسیار ساده و بدون آلایش است. در میان این خانه قدیمی، حیاطی دلباز با درختان کهنسال به چشم می‌خورد که بر خانه سایه می‌اندازند. درب و پنجره‌های چوبی این خانه یادگار دوران قاجار هستند. آیینه‌کاری، مقرنس‌ها و قطاربندی‌های این خانه قدیمی ظرافت بسیاری دارند و جزء بهترین نمونه‌ از معماری خانه های تاریخی اصفهان به حساب می‌آیند.

آدرس: اصفهان، خیابان آیت‌الله کاشانی، کوچه شهید اصفهانی، کوی محله نو، بن‌بست پشت بیمارستان کاشانی
  • خانه ملاباشی

تصویری از تاریخی ملا باشی

برای آنکه از خانه ملاباشی دیدن کنید، فقط کافی است تا چند لحظه به تصاویر بالا نگاه کنید. آیا واقعاً این خانه زیبا نیست؟ خانه ملاباشی یکی از قدیمی‌ترین خانه های تاریخی اصفهان است. قدمت این خانه به دوران صفویه باز می‌گردد. در سال 1380، فردی با نام معتمدی این خانه را خریداری کرد. معتمدی با کمک تیمی هنرمند و خبره، اقدام به بازسازی این خانه تاریخی نمود. در حال حاضر تزئینات داخل این خانه و استفاده از شیشه‌های رنگی، خانه ملاباشی را به یکی از زیباترین خانه های تاریخی اصفهان تبدیل کرده است. همچنین استفاده از اسباب و اثاثیه عتیقه، این خانه را از سایر خانه‌های تاریخی اصفهان متمایز می‌کند. در ضمن باید بدانید این خانه در نزدیکی خانه انگورستان واقع شده است. پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید.

آدرس: اصفهان، خیابان هشت بهشت غربی، خیابان ملک، در نزدیکی خانه امین‌التجار (انگورستان)
  • خانه نیل فروشان

تصویری از خانه نیل فروشان

پیش از شروع شاید واژه «نیل» برای شما کمی عجیب باشد. بسیاری با شنیدن نام نیل به یاد رودخانه نیل می‌افتند؛ اما نیل نوعی گیاه است. از عصاره نیل در گذشته به‌عنوان رنگ استفاده می‌کردند. این خانه در مالکیت فردی با نام نیل‌فروشان قرار داشت. به همین خاطر این خانه را با نام خانه نیل فروشان می‌شناسند. قدمت خانه نیل فروشان به اواخر دوره صفویه و اوایل دوره قاجار باز می‌گردد. این خانه دارای نمایی سفید و درب و پنجره‌هایی چوبی است. در میان حیاط بزرگ این خانه، حوضی فیروزه‌ای، سنگی و یک‌پارچه به چشم می‌خورد. دورتادور این حوض را با گلدان‌های سفالی شمعدانی تزئین کرده‌اند. بازدید از این خانه باصفا می‌تواند یک خاطره خوش در سفرتان به اصفهان باشد.

آدرس: اصفهان، خیابان ابن‌سینا، روبروی بازارچه دردشت، کوی کدخدا
  • خانه همدم السلطنه

تصویری از خانه همدم السلطنه

خانه همدم السلطنه یکی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان است که در نزدیکی میدان نقش جهان قرار دارد. قدمت این خانه تاریخی به دوران قاجار می‌رسد. جالب است بدانید این خانه را بسیاری به دختر بزرگ صدراعظم قدرتمند ایرانی، یعنی امیرکبیر نسبت می‌دهند. خانه همدم السلطنه اصفهان حدود 160 سال قدمت دارد. این خانه سالیان سال به یک متروکه تبدیل شده بود. نهایتاً با سرمایه‌گذاری فردی با نام کلاهدوزان و صرف 5میلیارد تومان هزینه، این خانه به یک رستوران زیبا و سنتی تبدیل شد. در بازسازی این خانه از تمام المان‌های سنتی استفاده کرده‌اند. در بخش مرکزی خانه، ایوانی باصفا و حیاطی بسیار زیبا تعبیه شده است. در این کافه رستوران، انواع غذاهای سنتی اصفهانی سرو می‌شود. فضای داخلی این خانه آرام و دلپذیر است و می‌توانید لحظات خوشی را در یکی از باصفاترین کافه های اصفهان تجربه کنید.

آدرس: اصفهان، انتهای خیابان حافظ، کوچه شماره 3
  • خانه هوانس

تصویری از خانه تاریخی هوانس

خانه هوانس یکی دیگر از خانه های تاریخی اصفهان است که امروزه آن را به یک رستوران سنتی تبدیل کرده‌اند. برخی افراد با این کار مخالفت می‌کنند؛ زیرا معتقدند که این کار باعث تخریب آثار تاریخی می‌شود. در عین حال برخی دیگر بر این باور هستند با چنین کاری، بازدید گردشگران از آثار تاریخی افزایش پیدا می‌کند. به هر صورت این خانه تاریخی که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد، امروز میزبان رستوران هوانس است. در میان این خانه، حیاطی دلباز و حوضی باصفا وجود دارد. دورتادور این حیاط دیدنی میز و صندلی‌های چوبی رستوران را قرار داده‌اند. در این رستوران انواع غذاهای سنتی اصفهان سرو می‌شود. لازم به ذکر است در این خانه تاریخی بخشی به‌عنوان عکاسخانه وجود دارد تا تصاویر یادگاری از سفرتان به اصفهان داشته باشید.

آدرس: اصفهان، خیابان خاقانی، کوچه هوانس، روبروی کلیسای هوانس
  • خانه وثیق انصاری

تصویری از خانه انصاری

خانه وثیق انصاری را می‌توان یکی از زیباترین خانه های تاریخی اصفهان دانست. این خانه از نظر تزئینات با سایر خانه‌های تاریخی اصفهان تفاوت دارد. در این خانه می‌توانید شاهد استفاده از پارچه و کاغذ دیواری در بخش شاه‌نشین باشید. این نوع از تزئینات در بین تمامی خانه‌های تاریخی اصفهان منحصر‌به‌فرد است. در تزئین اتاق‌ها نیز از حدود 50 نقش‌ونگار مختلف استفاده کرده‌اند. پس از نظر تزئینات به‌کاررفته، خانه وثیق انصاری را می‌توان یکی از خاص‌ترین خانه‌های اصفهان دانست. قدمت این خانه به‌حدود 150 سال می‌رسد. بد نیست بدانید هنوز هم بررسی معماری و تزئینات خانه وثیق انصاری، موضوع پایان‌نامه بسیاری از دانشجویان هنر، معماری و تاریخ است.

آدرس: خیابان هاتف، خیابان گلبهار، کوچه مشیر، بن بست وثیق
  • مجموعه خانه خان خوراسگان

تصویری از مجموعه خانه خان خوراسگان

مجموعه خانه خان خوراسگان شامل حدود 20 باب منزل مسکونی و یک باغ بزرگ است. قدمت این خانه به دوران صوفیه باز می‌گردد. این خانه با 2.2 هکتار وسعت، یکی از بزرگ‌ترین خانه های تاریخی اصفهان به حساب می‌آید. این خانه شامل بخش‌های مختلفی همانند کارگاه قالیبافی، گاورو، اصطبل، باغ و خانه‌های مسکونی می‌شود. در حقیقت خانه خان خوراسگان یک مجموعه کامل مسکونی به حساب می‌آید. در حال حاضر بخش‌های بسیاری از این خانه آسیب دیده است و در حال بازسازی آن هستند.

آدرس: شرق اصفهان، شهر خوراسگان، در دو طرف بزرگراه جی

خب دوستان عزیز و همراهان ره بال آسمان، نظر شما درباره خانه های تاریخی اصفهان چیست؟ به نظر شما زیباترین خانه تاریخی اصفهان کدام است؟ آیا خانه‌ای تاریخی را می‌شناسید که باید به این لیست اضافه شود؟ اگر مسافر این شهر بوده‌اید، به نظرتان اولویت با دیدن کدام خانه‌ها است؟ راستی، چگونه به اصفهان سفر کرده‌اید؟ زمینی یا هوایی؟ نظرتان درباره خرید بلیط قطار اصفهان و خرید بلیط اتوبوس اصفهان چیست؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

مجموعه خانه خان خوراسگان بزرگترین خانه تاریخی اصفهان است.

در محله جلفا، شهشهان و نزدیک میدان نقش جهان، بیشترین تعداد خانه‌های تاریخی اصفهان قرار دارند.

در خانه دهدشتی و خانه هوانس دو رستوران سنتی برتر اصفهان قرار دارند.

هتل آفتاب و خانه بخردی دو اقامتگاه سنتی برتر اصفهان هستند.

پاسخ به این مسئله کاملاً سلیقه‌ای است؛ اما خانه چرمی، خانه سرتیپ سدهی و خانه دهدشتی را می‌توان جزء زیباترین خانه‌های تاریخی اصفهان دانست.

2 نظرات
  1. نسترن می گوید

    خونه های قدیمی خیلی زیبان. همین که حیاط دارند. همین که کلی نور دارند. همین که آفتاب همیشه توشون میتابه. همه اینا خیلی زیباست. خانه ملاباشی از همه قشنگتر بود.

    1. بانو تقیان می گوید

      نسترن عزیز، ممنونیم برای توصیف جاندار و خوبتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.