روستای مایان طرقبه | گلی به جمال جاذبه های گردشگری مشهد

0

روستای مایان طرقبه با طبیعتی سرسبز و مردمانی باصفا پذیرای گردشگران استان خراسان رضوی است. این روستا در کنار چشم‌اندازی زیبا به طبیعت، در دل تاریخِ منطقه‌های شمال شرق ایران ریشه دارد. جالب است بدانید مسیر فرعی جاده ابریشم در گذشته‌های دور از مایان می‌گذشته است. گردشگری را سراغ نداریم که به روستاهای ایران علاقه‌مند باشد و رؤیای بازدید از مایان را در سر نداشته باشد. به همین دلیل از آنجایی که از زیبایی‌های مایان نمی‌توانیم دل بکنیم، در ادامه به گردشگری در این روستا اشاره می‌‌کنیم. به شما قول می‌دهیم این اطلاعات، روستاگردی خاطره‌انگیزی در مایان برای شما به‌دنبال داشته باشد.

روستای مایان کجاست؟

برای شما گفتیم مسیر فرعی جاده ابریشم از مایان می‌گذشته است. به همین دلیل حتماً‌ حدس‌ زده‌اید که مایان در محدوده استان خراسان رضوی باشد. دقیق‌تر اگر بخواهیم بگوییم، مایان در جنوب طرقبه قرار دارد. طرقبه یکی از باصفاترین جاهای دیدنی اطراف مشهد به حساب می‌آید. جالب است بدانید مایان در واقع به چندین روستا گفته می‌شود. در منطقه سرسبز طرقبه، مجموعه روستاهایی با نام مایانات وجود دارد. این روستا‌ها با نام‌های مایان علیا، مایان وسطی و مایان سفلی شناخته می‌شود. روستاهایی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم یکی از دیگری تماشایی‌تر و خوش آب‌و‌هواتر هستند. مایان سفلی در غرب فلات تخته مایان در منطقه طرقبه خودنمایی می‌کند. این روستا از شمال به چشمه‌ پونه و دره آب‌وبرق راه دارد. در جنوب مایان سفلی، منطقه‌های سربرج، تجر و مج قرار گرفته و از شرق به چشمه‌سرخ ختم می‌شود.

نمایی از رشته‌کوه بینالود

مایان علیا در قسمت جنوبی طرقبه قرار گرفته است. این روستا گردشگران بیشتری دارد. انصافاً هم باید به سلیقه این گردشگران تبریک گفت؛ زیرا مایان علیا نمایی بسیار تماشایی به دامنه کوه بینالود دارد. مایان وسطی که به آن درباغ هم گفته می‌شود، با فاصله‌ای اندک از مایان علیا و مایان سفلی قرار گرفته است. هر کدام از مجموعه روستاهای مایان، زیبایی‌های خاص خودش را دارد؛ اما از آنجایی که بیشتر گردشگران راه مایان علیا را در پیش می‌گیرند، در این متن بیشتر به مایان علیا اشاره می‌کنیم. ناگفته نماند فاصله کم این روستا‌ها از یکدیگر باعث شده تا اگر فرصت دست داد، سری به تمامی روستاهای علیا در منطقه طرقبه بزنید و حسابی روستاگردی کنید.

روستای مایان طرقبه چه ویژگی‌هایی دارد؟

مایان که مشهدی‌ها گاهی به آن مایون هم می‌گویند، به داشتن آب‌و‌هوای خوش معروف است. این آب‌و‌هوا شرایطی برای سرسبزی و طراوت روستا فراهم کرده است. به همین دلیل در مایان باغ‌‌‌‌های میوه سفره‌ای سبز و خوشمزه پیش روی گردشگران پهن کرده‌اند. در این باغ‌ها میوه‌های خوشمزه‌‌ای مانند زردآلو، آلبالو، هلو، گلابی و گیلاس به عمل می‌آید. در اطراف روستا هم درخت‌های اُرس مشاهده می شود. زرشک، آلبالوی وحشی، سماق و ریواس نیز در گوشه‌و‌کنار مایان به چشم می‌خورد.

در اطراف این روستا گیاهان دارویی مانند بومادران، کاکائو، زیره سیاه، کلپوره، مَلِر، و کنگر رشد می‌کند. اگر فصل بهار راهی مایان شده باشید، با رنگین‌کمانی از گل‌های زیبای شقایق در اطراف روستا مواجه خواهید شد. در مایان با حیوانات اهلی و روستایی روبه‌رو می‌شوید؛ اما اگر سری به اطراف روستا بزنید احتمال زیادی وجود دارد که میش، قوچ، کبک، تیهو و گربه پالاس ببینید. در منطقه‌های دورتر از مایان و دامنه‌های بینالود حیواناتی مانند عقاب‌طلایی، شاهین، بالابان، گرگ، کفتار، روباه و شغال زندگی می‌کنند.

روستای مایان چه جاذبه های گردشگری دارد؟

معماری مایان پلکانی است. به لطف این معماری، هر چقدر بیشتر راه روستا را ادامه دهید، نمایی زیباتر از طبیعت اطراف پیش روی شما قرار می‌گیرد. از طرف دیگر در این روستا رودخانه‌ای خروشان هم جریان دارد. این رودخانه نه‌‌تنها آبادی روستا را به همراه دارد، بلکه فرصتی فراهم می‌کند تا لحظه‌ای لب جوی بنشینید و گذر عمر ببینید. رودخانه مایان از دامنه‌های بینالود سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از ازغد، مایانات و روستای حصار گلستان به بند گلستان می‌ریزد.

عکس ارغوان بافی روستای مایان

مایان برای علاقه‌مندان صنایع‌دستی نیز روستایی خاص و تماشایی است. جالب است بدانید مایان قطب ارغوان بافی خراسان به حساب می‌آید. ارغوان‌بافی هنری است که در آن با تنیدن شاخه‌های باریک درختان در هم، سبدهای زیبایی می‌بافند. این شاخه‌ها از درخت ارغوان و بیدمشک گرفته می‌شود. به همین دلیل نیز به این هنر ارغوان‌بافی می‌گویند. این روزها سبدهای پلاستیکی، جای سبدهای ارغوانی را گرفته است. با این حال هنوز هم از این سبدها در آشپزخانه یا تزئین منزل استفاده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به مایان، حتماً چند سبد زیبا خریداری کنید و صنایع‌دستی این منطقه را به سوغات ببرید.

روستای مایان طرقبه چه امکانات گردشگری دارد؟

عکس روستای مایان

بیشتر معابر مایان آسفالت شده است. به همین دلیل مشکلی برای ناهمواربودن مسیر نخواهید داشت. قبل از روستای حصار گلستان چندین رستوران درجه‌یک وجود دارد تا گردشگران پس از گردشگری در مایان، حسابی دلی از عزا در بیاورند. در مایان سوپرمارکت و خدمات بهداشتی وجود دارد. خوشبختانه فاصله کم مایان تا طرقبه باعث می‌شود اگر به امکاناتی در مایان نیاز پیدا کردید، در عرض یک چشم‌به‌هم‌زدن به طرقبه بروید و مایحتاج لازم را فراهم کنید. به لحاظ امنیت نیز مایان، روستایی امن است که اهالی مردم‌داری ساکن آنجا هستند.

روستای مایان چه جاهای دیدنی دارد؟

این روستا یکی از قدیمی‌ترین روستاهای منطقه است. به همین دلیل در کنار نمای زیبا به کوه‌های بینالود، آثار باستانی تماشایی هم دارد. یکی از این آثار قبرستان مایان وسطی است. در این قبرستان چندین سنگ مزار وجود دارد که قدمت آن‌ها به دوران صفویان نسبت داده می‌شود. مرقد امامزاده میرزا عرب، دیگر جای تاریخی مایان به حساب می‌آید. گفته می‌شود که اصل و نسب این امامزاده به امام زین العابدین (ع)، می‌رسد. بیشتر اهالی مایان خود را از نسل این امامزاده می‌دانند. در مایان درختی کهنسال و ارزشمند نیز وجود دارد. این درخت به نمادی از استقامت و پایداری در میان اهالی مایان تبدیل شده است. چند آب‌انبار قدیمی هم در مایان به چشم می‌خورد. از قرار معلوم این آب‌انبارها در دورانی که مایان مسیری فرعی در راه جاده ابریشم بوده، کاربرد داشته است.

روستای مایان طرقبه در کدام فصل سال تماشایی‌تر است؟

عکس بهترین فصل بازدید از روستای مایان طرقبه

روستاگردری در مایان بهار هر سال بیشتر از همیشه خوش می‌گذرد. در این فصل رودخانه مایان خروشان‌تر از همیشه است تا گردشگران در این روستا حسابی تفریح کنند. در کنار این رودخانه زیبا، عطر خوش شکوفه‌های بهاری در تمامی قسمت‌های روستا می‌پیچد و هوش از سر گردشگران می‌برد. اگر می‌خواهید گردشگری خاطره‌انگیزی در مایان داشته باشید، اردیبهشت را در تقویم مسافرتی خود علامت بزنید. قرارگرفتن مایان در دامنه کوه‌های بینالود باعث شده این منطقه حتی در تابستان نیز آب‌و‌هوایی مطبوع داشته باشد.

عکس باغات روستای مایان

باغ‌های مایان در تابستان میوه می‌دهد تا خوشمزه‌ترین گلابی‌ها و گیلاس‌هایی که در عمرتان خورده‌اید را در مایان امتحان کنید. مایان حتی در پاییز هم تماشایی است. برگ‌ریزان پاییز، جلوه‌ای عاشقانه به مایان می‌دهد تا گردشگران عاشق‌پیشه پاییز را برای مایان‌گردی انتخاب کنند. اواسط پاییز به بعد مایان حسابی سرد می‌شود. زمستان‌ها نیز در این منطقه خبری نیست و شمع زیبایی‌های مایان رو به خاموشی می‌گذارد.

مایان به کدام جاهای دیدنی اطراف مشهد نزدیک است؟

 

اکنون که قدم‌رنجه کرده‌اید و تا مایان آمده‌اید، می‌توانید سری به روستای ازغد و حصار گلستان هم بزنید. فاصله کم طرقبه تا مایان این فرصت را به گردشگران می‌دهد تا در کنار روستاگردی، سری به جاهای دیدنی طرقبه هم بزنند. بند گلستان، پارک جنگلی وکیل‌ آباد، جاغرق و مجموعه تفریحی چالیدره از معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به مایان شناخته می‌شود.

روستای مایان چه امکانات اقامتی دارد؟

افسوس که در میان تمامی زیبایی‌های مایان و امکانات رفاهی این منطقه، خبری از امکانات رفاهی نیست. این ضعف را نزدیک‌بودن مایان به طرقبه جبران می‌‌کند. با این حساب اگر می‌خواهید حسابی خودتان را تحویل بگیرید، هتل بزرگ پارک حیات مشهد، هتلی تمام‌عیار با امکاناتی اشرافی برای اقامت در منطقه طرقبه به حساب می‌آید. از این هتل که بگذریم، هتل‌ پارس، هتل سحاب و هتل ثامن، از مکان‌های مناسب برای اقامت در اطراف طرقبه شناخته می‌شود.

روستای مایان طرقبه از کدام مسیر سرراست‌تر است؟

برای رسیدن به مایان باید در هر کجای مشهد که هستید، راه طرقبه را در پیش بگیرید. این منطقه خوش آب‌و‌هوا در انتهای بلوار وکیل‌ آباد قرار دارد. به همین دلیل انتهای بلوار وکیل آباد را ادامه دهید و کمربندی طرقبه را دور بزنید. سپس به سمت جاده حصار بروید. کمی که این جاده را ادامه دادید، به دوراهی می‌رسید که مسیر سمت چپ آن به مایان می‌رود. در این مسیر ابتدا به مایان سفلی می‌رسید، سپس چشمتان به جمال مایان وسطی روشن می‌شود و در نهایت زیبایی‌های مایان علیا پیش روی شما قرار می‌گیرد. پیشنهاد می‌کنیم مایان علیا را برای روستاگردی انتخاب کنید. به لحاظ مسافت می‌توان گفت مایان علیا حدود ۲۷ کیلومترر از مشهد دورتر است.

اگر بخواهیم خلاصه آدرس مایان را بدهیم، می‌شود: استان خراسان رضوی، مشهد، طرقبه، روستای حصار گلستان، روستای مایان.

روستای مایان طرقبه خوشگذرانی را در حق گردشگران تمام می‌کند. زیبایی‌های این روستا به اندازه‌ای است که به شما قول می‌دهیم پس از مایان‌گردی، به جان همراهان خود در ره بال آسمان دعا خواهید کرد. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم خاطره‌های خوشی از طرقبه و روستاهای زیبای این منطقه دارید، این خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

روستای مایان حدود ۲۷ کیلومترر از مشهد دورتر است.

آب و هوای دل‌انگیز، رودخانه‌ای خروشان و معماری پلکانی از ویژگی‌های دیدنی روستای مایان به حساب می‌آید.

بند گلستان، پارک جنگلی وکیل‌ آباد، جاغرق و مجموعه تفریحی چالیدره از معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به مایان شناخته می‌شود.

مایان بهارهای زیبایی دارد و اردیبهشت از همیشه تماشایی‌تر است. این روستا در تابستان هم باصفاست.

هتل‌ پارس، هتل سحاب و هتل ثامن، از مکان‌های مناسب برای اقامت در اطراف طرقبه شناخته می‌شود.

4.3/5 (4 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.