خانه مشروطه اصفهان | موزه ثقه‌الاسلام

0

از معماری‌بنایش تا نقش‌‌و رنگ کاشی‌ها، هرکدام قصه‌ای دورودراز دارد. امروز قصد داریم به خانه‌ای سر بزنیم که روی آجر به آجرش، غباری از روزهای پرفرازونشیب ایران نشسته است. خانه مشروطه اصفهان همان جایی است که مردم برای گرفتن عدالت، شب را سحر می‌کردند.

خانه مشروطه اصفهان کجاست؟

از اسم خانه پیداست که این بار مسافر اصفهان هستیم. برای بازدید از خانه مشروطه باید به این استان زیبا در مرکز ایران سفر کنید. بعد از رسیدن به اصفهان، سراغ خیابان نشاط را بگیرید. خیابان نشاط تقریباً در مرکز شهر است و فاصله چندانی با میدان نقش جهان ندارد. در نزدیکی همین خیابان، به این خانه تاریخی می‌رسید.

تاریخچه خانه مشروطیت اصفهان

  • مالک‌های خانه مشروطه

تصویری از خانه ی مشروطه

این خانه، قدمتی به‌اندازه یک قرن دارد و به دوره قاجار می‌رسد؛ البته آن را با خانه مشروطه تبریز اشتباه نگیرید. تبریز هم از شهرهای مهم آن دوره بود. جای تعجب نیست که در آن شهر هم خانه‌ای به همین اسم باشد. شخصی به اسم محمد تقی رازی اولین صاحب خانه مشروطه و یکی از علمای بزرگ اصفهان بود. او را به شیخ رازی یا محمد تقی خان ایوانکی هم می‌شناختند. این عالِم، بزرگ خاندان نجفی بود که به صاحب حاشیه هم شهرت داشت. خانه مشروطه، بعد از شیخ رازی به فرزندش یعنی حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی رسید. اگر چیزی از کتاب تاریخ دبیرستان یادتان باشد، شاید این شخص را بشناسید. حاج آقا نجفی، در دوره مشروطه، رهبری سیاسی مردم اصفهان و ریاست علمای این شهر را بر عهده داشت. مردم، آن را به ثقه‌الاسلام می‌شناختند.

  • مجلسی برای مردم عدالت‌خواه

عکس از موزه خانه ی مشروطه

همان‌طور که در صفحه‌های تاریخ خواندیم، در این دوره به مردم‌سالاری، مشورت و قانون‌گرایی توجه بسیاری می‌کردند. جمعی از عدالت‌خواهان، علما، افرادی که در رأس سیاست بودند، در این خانه جمع می‌شدند. مجلسی برگزار می‌کردند و درباره حکومت بدون استبداد و حقشان در جامعه مشورت می‌کردند. خانه مشروطه جای امنی بود تا هرکس تفکرش را بیان کند و به‌دنبال عدالت‌خواهی باشد. بعد از گذشت چند سال و پیروزی انقلاب اسلامی، شهرداری اصفهان خانه مشروطه را خرید و به‌خوبی آن را مرمت کرد. بخشی از خانه مشروطه را از سال 1387 به موزه‌ای دیدنی تبدیل کردند که گردشگرها از آن دیدن می‌کنند.

جاذبه‌های گردشگری خانه مشروطیت اصفهان

نمایی از خانه مشروطه

در بین خانه های تاریخی اصفهان، خانه مشروطیت، معماری چشم‌گیری دارد. همه 12 اتاق آن را با گچ‌بری‌هایی زیبا به سبک شیر و شکر تزیین کرده‌اند. در این سبک گچ‌بری، نقش‌ها را به‌صورت برجسته رسم می‌کنند. دو حیاط اندرونی و بیرونی و دو شاه‌نشین خانه در طرف شمالی و جنوبی جلوه ویژه‌ای به خانه می‌دهد. اتاق‌های هفت‌دری و پنج‌دری، سالن‌های پذیرایی خانه بودند و جلسه‌ها را در این اتاق‌ها برگزار می‌کردند. خانه مشروطیت اصفهان، حیاط باصفایی دارد. فواره‌های حوض، روشن است و گل‌کاری‌های حیاط، حس زندگی را به آدم منتقل می‌کند. نمی‌شود باور کرد که 100 سال از عمر این خانه می‌گذرد.

  • اتاق هفت‌دری

تصویری از اتاق هفت دری

زیباترین اتاق در خانه مشروطه اصفهان، اتاق هفت‌دری است. به این اتاق که پا بگذارید، محو زیبایی شیشه‌های اُرُسی می‌شوید. ارسی سبکی از پنجره‌های قدیمی است که روی پاشنه در نمی‌چرخد و برای بازشدن به طرف بالا می‌رود. این شیشه‌های مشبکی رنگارنگ، هر دو طرف اتاق را پوشانده است؛ البته اگر می‌خواهید اوج زیبایی اتاق را ببینید، در یک روز آفتابی به خانه مشروطه سری بزنید. با تابش نور خورشید، اتاق هفت‌دری غرق در رنگ‌ می‌شود. یادتان باشد دوربینتان را با خودتان ببرید. از این اتاق، عکس‌های زیبایی نصیبتان می‌شود. همه دیوارهای اتاق را نقاشی و آیینه‌کاری کرده‌اند. میزهای چوبی با قالی‌های خوش‌نقش‌ونگار هم گوشه‌ای از هنر نصف جهان را نشان می‌دهد. جالب است بدانید در هر اتاق مجسمه‌هایی از افراد سرشناس آن دوره وجود دارد. با دیدن این مجسمه‌ها، روزگار گذشته مثل پرده‌های فیلمی تاریخی از جلوی چشمتان می‌گذرد.

  • موزه خانه مشروطه اصفهان

اگر به تاریخ و دیدن اسناد قدیمی علاقه‌مند هستید، از موزه خانه مشروطه بازدید کنید. مدارک دوره مشروطه و اسناد قدیمی را در این موزه نگهداری می‌کنند. تابلوهای روی دیوار هم یادگاری از آن دوره است. خانه مشروطیت اصفهان بخش دیگری هم دارد. در بخش علمی و فرهنگی همایش‌های مختلفی برگزار می‌کنند.

جاهای دیدنی نزدیک به خانه مشروطه اصفهان

یادتان باشد به نصف جهان رفته‌اید؛ پس سفر یک‌روزه را فراموش کنید. جاهای دیدنی اصفهان زیاد است و باید برای دیدن هرکدام برنامه‌ای چید.

  • نقش جهان، هویت اصلی اصفهان

همه، اصفهان را به نقش جهانش می‌شناسند. در هر طرف نقش جهان، می‌شود بخشی از تاریخ این کشور را دید. به نقش جهان که رفتید، کالسکه‌سواری را هم امتحان کنید. عظمت مسجد شیخ لطف الله و زیبایی کاخ عالی قاپو بخشی از معماری‌اصیل ایرانی را نشان می‌دهد. بازارهای سنتی و صنایع‌دستی اصفهان هم در همان نزدیکی است. خوب که گوش کنید، صدای مسگرهای بازار هم می‌شنوید.

  • پل خواجو

درست است که این روزها آبی در زاینده‌رود جریان ندارد؛ اما پل خواجو بدون زاینده‌رود هم تماشایی است. عکاس‌ها در هر گوشه پل، صحنه‌های زیبا را ثبت می‌کنند. عده‌ای پیاده روی پل راه می‌روند و تاریخ را ورق می‌زنند. اگر صدای موسیقی شنیدید، تعجب نکنید. جوان‌ها در پای پل نشسته‌اند و موسیقی می‌نوازند.

عکس از چهل ستون

جاهای دیدنی اصفهان را برایتان می‌گذارم. به اینجاها سری بزنید که هرکدام جذابیت خودش را دارد. سی و سه پل، چهل ستون، باغ گلهای اصفهان، عمارت هشت بهشت، منارجنبان، کلیسای وانک، آکواریم اصفهان، باغ پرندگان اصفهان و مدرسه چهارباغ بخشی از این زیبایی‌ها هستند

بهترین زمان بازدید از خانه مشروطه اصفهان

تصویری از بهترین زمان بازدید از خانه مشروطه اصفهان

اصفهان از شهرهای مرکزی ایران است و آب‌وهوایی گرم و خشک دارد. در فصل بهار به‌ویژه ایام تعطیل عید، گردشگرهای بسیاری به این شهر دیدنی می‌روند. پاییز اصفهان هم دیدنی است و آب‌وهوای معتدل‌تری دارد. خبری از سرمای استخوان‌سوز زمستان و گرمای تابستان هم نیست؛ البته در هیچ زمان از سال، این شهر را بدون مسافر و گردشگر نمی‌بینید.

اقامتگاه نزدیک به خانه مشروطیت اصفهان

اگر هنوز خستگی راه را حس می‌کنید، نگران نباشید. هتل‌های خوب و معروفی در نزدیکی خانه مشروطه است و فاصله زیادی ندارد. اسم این هتل‌ها را برایتان می‌گذارم.

تصویری از هتل بهایی

  • هتل شیخ بهایی؛
  • هتل پارتیکان؛
  • هتل صفوی؛
  • هتل هشت بهشت؛
  • هتل ستاره.

اطلاعات بازدید از خانه مشروطه

تصویری از خانه مشروطه

خانه مشروطیت اصفهان در دو سانس باز است. در سانس اول می‌توانید در ساعت ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر از آن دیدن کنید. در سانس دوم از ساعت ۴ بعدازظهر تا ۸ شب از گردشگرها میزبانی می‌کنند؛ پس با خیال راحت زمانی را برای بازدید از آن بگذارید. گشت‌وگذار در خانه مشروطه حدود یک ساعتی زمان می‌برد. بازدید از این خانه هزینه‌ای هم ندارد و برای گردشگرهای خارجی و داخلی رایگان است. شماره تلفن این خانه را برایتان می‌گذارم. شاید به کارتان آمد.

هزینه بازدیدرایگان
ساعات بازدید۸ تا ۱۴ و ۱۶ تا ۲۰
شماره تماس03132212556
آدرساستان اصفهان، اصفهان، خیابان نشاط. کوچه چهاردهم

مسیر دسترسی

برای رفتن به خانه تاریخی مشروطه اصفهان، بعد از رسیدن به این شهر به طرف میدان نقش جهان بروید. مسیر را به طرف ضلع شرقی میدان و بخش دولت خانه صفوی ادامه دهید. بعد از پشت‌سرگذاشتن این راه، به چهارراه شکرشکن و محله قصر منشی می‌رسید. خیابان نشاط در این محله است. می‌توانید خانه مشروطه را در کوچه چهاردم یا مقصود بیک پیدا کنید. مسیر دسترسی دیگر، از طرف بازارچه حسن‌آباد است که راحت‌تر شما را به این خانه می‌رساند. بعد از رسیدن به مدرسه علمیه امام علی(ع)، کوچه شبنم را می‌بینید.

خانه مشروطه، بنایی تاریخی از گذشته‌های دور ایران است. امیدواریم از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت برده باشید. اگر در سفرهای قبل به این خانه سری زدید، از تجربه‌هایتان برایمان بنویسید.

اصفهان. ضلع شرقی نقش جهان. خیابان نشاط. کوچه مقصود بیک

هزینه‌ای ندارد و رایگان است.

بله. تا هتل پارتیکان، هتل صفوی، هتل شیخ بهایی فاصله زیادی نیست.

سانس اول از هشت صبح تا دو بعدازظهر. سانس دوم از چهار بعدازظهر تا هشت عصر

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.