دریاچه عباس آباد بهشهر | آرامش حضور در طبیعت مازندران

0

طبعیت دل‌انگیز استان مازندران و سرسبزی شاعرانه آن، برای هر مسافری، جذاب و دوست داشتنی است. در بین جاهای دیدنی مازندران، دریاچه‌ها محبوبیت بیشتری دارند. هر ساله در زمان سفر، مسافران بسیاری راهی دریاچه‌های این استان می‌شوند و ساعاتی را در طبیعت بهشتی آن‌ها سپری می‌کنند. در این مطلب از ره بال آسمان راهی استان مازندران هستیم و می‌خواهیم سری به یکی از زیباترین دریاچه‎‌های ایران بزنیم. مقصد ما دریاچه عباس آباد در حوالی بهشهر است. تا پایان این سفر همراه ما باشید تا با این دریاچه و باغ سرسبزش بیشتر آشنا شوید.

دریاچه عباس آباد کجاست؟

دریاچه عباس آباد از جاهای دیدنی مازندران محسوب می‌شود و در محدوده شرقی این استان جا خوش کرده است. این دریاچه در جنوب شرقی بهشهر، در مجموعه تاریخی و تفریحی باغ عباس آباد واقع شده است. فاصله بهشهر تا دریاچه عباس آباد در حدود ۱۱ کیلومتر است و طی کردن مسافت بین این دو نقطه از استان مازندران، فقط به ۲۰ دقیقه رانندگی نیاز دارد. فاصله گرگان تا عباس آباد بهشهر نیز برابر با ۹۰ کیلومتر است و این شهر در جهت شمال شرقی دریاچه واقع شده است.

گلوگاه در شرق این دریاچه با فاصله ۳۲ کیلومتر و ساری و قائم شهر نیز در غرب دریاچه به ترتیب با فاصله‌های تقریبی ۵۷ و ۸۲ کیلومتر به‌روی نقشه دیده می‌شوند. بابل و آمل نیز در غرب دریاچه زیبای عباس آباد واقع شده‌اند. فاصله بابل از این دریاچه برابر با ۱۰۰ کیلومتر و مسافت بین آمل با این جاذبه مازندرانی در حدود ۱۳۱ کیلومتر است. خلیج گرگان نیز، شمال این دریاچه مازندرانی را روی نقشه آبی کرده است.

آشنایی با تاریخچه دریاچه عباس آباد بهشهر

تصویری از قایق های دریاچه عباس آباد

دریاچه عباس آباد به همراه طبعیت زیبای خود در دل جنگلی سرسبز واقع در دامنه رشته‌کوه‌های البرز جا خوش کرده است و یکی از جذاب‌ترین دریاچه های ایران و جاهای دیدنی مازندران محسوب می‌شود. تاریخ ساخت باغ عباس آباد با بناهایی برای اقامت خانواده اشرافی، به دوران حکومت صفویان بازمی‌گردد. این مجموعه تاریخی و طبیعی به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شده است. این باغ جذاب بهشتی به دستور شاه عباس اول و توسط معماران هوشمند ایرانی بنا شده است و طراحی دیرینه قرینه‌سازی در این باغ ایرانی مشهود است.

به دلیل وجود دریاچه، طبیعت بهشتی جنگلی و هوای دل‌انگیز، این منطقه از طبیعت استان مازندران، گزینه مناسبی برای خوش‌نشین‌های درباری بوده است تا اقامتگاهی دوست داشتنی برای خود بنا کنند و از طبیعت لذت ببرند. در کنار دریاچه زیبای عباس آباد طراحی‌ها و بناهایی از روزگار صفوی یافت شده است که بخش‌های مختلف باغ را تشکیل می‌دهند. از این قسمت‌ها می‌توان به سد عباس آباد، برج دیده‌بانی، کاخ، آسیاب آبی و بنای داخلی دریاچه اشاره کرد.

عباس آباد بخشی از یک باغ بهشتی

نمایی از آبشار دریاچه عباس آباد

مجموعه عباس آباد تلفیقی از طبیعت و تاریخ است. حضور در جاذبه‌ای که ردپای تاریخ در آن هویداست و هم‌زمان با المان‌های طبیعت زیبا شده است، تجربه‌ای لذت‌بخش و خاص خواهد بود. دریاچه عباس آباد یکی از قسمت‌های مهم این مجموعه است و سدی که در این مجموعه احداث شده، جریان آب حاصل از چشمه و باران را به دریاچه‌ای تماشایی تبدیل کرده است. این سد از سنگ، آجر و ملات ساروج استفاده شده است. آب پشت این سد برای شالیزارها و روستاها استفاده می‌شود و حیات را به اطراف خود انتشار می‌دهد.

اگر به این دریاچه از نمای بالا نگاه کنید، شمایل یک قلب را خواهید که در میان سرزمینی سبز واقع شده است. در مرکز آن قلب زیبا، بنایی چهارگوش دیده می‌شود. بنای چهارگوش دریاچه عباس آباد در زمان کاهش آب دریاچه خودنمایی می‌کند و با پر شدن دریاچه، بخش بسیاری از آن به زیر آب می‌رود و فقط سقفش که با گیاهان سبز شده است، قابل دیدن خواهد بود. وجود این بنا داخل دریاچه علاوه بر جذابیت، کاربرد دیگری هم دارد. در واقع این بنا به طول عمر سد کمک می‌کند. با طراحی هوشمندانه‌ای که معماران صفوی در نظر داشتند، این سازه به‌گونه‌ای ساخته شده است که در زمان افزایش بیش از حد آب، از سد در مقابل نابودی حفاظت می‌کند.

علاوه بر این، وجود این بنای چهارگوش در میان آب دریاچه، در زمان خود مزیتی فوق‌العاده بود و مکانی دنج برای تفریح و استراحت اشرافیان محسوب می‌شد.

جاذبه های گردشگری در مجموعه دریاچه عباس آباد

تصویری زیبا از دریاچه عباس آباد

مجموعه عباس آباد در فضایی سرسبز با المان‌های تاریخی واقع شده است که همه از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران محسوب می‌شوند. علاوه بر بنای چهارگوش میان دریاچه، سازه‌های تاریخی بسیاری در این منطقه وجود دارد که همگی بازمانده از دوره صفویان هستند. دو برج آجری که در قسمت شرقی دریاچه سد عباس آباد واقع شده‌اند، نمونه‌ای از این سازه‌های تاریخی هستند. بقایای سازه آسیاب آبی در بخش جنوبی باغ و باقی‌مانده بنای حمام در منتهی‌الیه غربی نیز از دیگر آثار تاریخ یافت شده در مجموعه عباس آباد است. همچنین کاخ عباس آباد بهشهر یکی دیگر از بناهای تاریخی این منطقه است که در محدوده شمالی باغ بنا شده است و از دیگر جاذبه‌های گردشگری تاریخی در اطراف دریاچه عباس آباد و استان مازندران محسوب می‌شود.

کاخ عباس آباد بهشهر

تصویری از کاخ عباس آباد

اگر کمی از دریاچه و باغ دور شویم و به سمت شمال این منطقه برویم، بقایای کاخ عباس آباد بهشهر را خواهیم دید. موقعیت جغرافیایی این عمارت تاریخی، کوهی خوش‌منظره و مشرف به دشت بهشهر است. موقعیت جغرافیای و دید خوبی که به مناظر اطراف دارد، این فرضیه را تقویت می‌کند که این بقایا در زمان صفوی، کاخ پادشاهان و محلی برای استراحت اشراف‌زاده‌ها بوده است. این کاخ تنها بقایای یک بنای سلطنتی در منطقه است و در محوطه باغ، مشابه آن یافت نشده است.

تفریح و تجربه لحظه‌های خوش در مجموعه عباس آباد

نمایی از تفریح مردم در دریاچه عباس آباد

مجموعه عباس آباد در فضایی سرسبز و جنگلی واقع شده است و طبیعت بهشتی آن سبب شده تا به یکی از مناطق گردشگری تبدیل شود و مسافران خواهان وقت‌گذرانی در آن باشند. حضور در این طبیعت رؤیایی سرشار از آرامش و زیبایی، یکی از دلچسب‌ترین تفریحات این منطقه محسوب می‌شود. علاه بر لذت حضور در طبیعت و نفس‌کشیدن در هوای روح‌بخش آن، می‌توانید در تاریخ این منطقه نیز ماجراجویی کنید و به سراغ آثار تاریخی به‌جامانده از صفویان بروید.

همچنین می‌توانید به دل طبیعت باغ این دریاچه بزنید، در خاک سبز آن پیاده‌روی کنید و ریه‌هایتان را از اکسیژن خالص جنگل پر کنید. بعد از یک پیاده‌روی لذت‌بخش در طبیعت، می‌توانید بساط پیک‌نیک را راه بیندازید و غرق در آرامش عباس آباد شوید. اتراق در ساحل دریاچه عباس آباد و قایق‌سواری در آب‌ آن از دیگر تجربه‌های فرح‌بخش در این سفر محسوب می‌شوند. در کنار لذت از آرامش طبیعت، ماهیگیری در دریاچه عباس آباد بهشهر نیز تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود. اگر اهل این ورزش آمیخته با صبر هستید، حتماً تجهیزات ماهیگری را در این سفر همراه خود داشته باشید.

امکانات تفریحی و اقامتگاه‌های مجموعه عباس آباد

تصویری از عمارت مادری

از امکانات رفاهی مجموعه طبیعی و تاریخی باغ و دریاچه عباس آباد، می‌توان به کافه، رستوران، بوفه، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، سرویس بهداشتی، نمازخانه و… اشاره کرد. همچنین در محدود باغ دریاچه عباس آباد، وسایل بازی برای کودکان تعبیه شده تا آن‌ها نیز از این سفر لذت ببرند.

برای اقامت در این منطقه می‌توانید به‌سراغ کلبه‌های چوبی باغ بروید و شب را درون این کلبه‌ها و در دل طبیعت سپری کنید. اقامتگاه بوم‌گردی و گردشگری «عمارت مادری» در شمال دریاچه واقع شده است و در حدود ۵ کیلومتر با آن فاصله دارد. همچنین «اقامتگاه کومه» از دیگر اقامتگاه‌های نزدیک به مجموعه عباس آباد است که در فاصله ۱۵ کیلومتری شرق این دریاچه واقع شده است. از دیگر اقامتگاه‌های نزدیک به دریاچه، «اقامتگاه گل و بلبل» است که در جنوب شرقی دریاچه با فاصله‌ای در حدود ۱۷ کیلومتر جا خوشکرده است.

«هتل اشرف» در شمال غربی دریاچه با مسافتی در حدود ۸ کیلومتر واقع شده است و برای مسافران باغ و دریاچه، گزینه‌ای مطلوب محسوب می‌شود. هتل‌ها و خانه‌های بوم‌گردی در شهرها و روستاهای اطراف، از دیگر گزینه‌های اقامتگاه در سفر به دریاچه عباس آباد است.

رستوران‌ها در منطقه تفریحی دریاچه عباس آباد بهشهر

تصویری از اکبر جوجه

  • اکبرجوجه با ۸ کیلومتر فاصله در جهت شمال غربی دریاچه
  • رستوران کاج در فاصله ۸ کیومتری شمال غرب
  • رستوران اردیبهشت با ۵ کیلومتر فاصله در شمال دریاچه و…

بهترین فصل و زمان بازدید از دریاچه عباس آباد بهشهر

نمایی زیبا از دریاچه عباس آباد

در تمامی چهار فصل سال، طبعیت دریاچه عباس آباد بهشهر زیبا و ستودنی است. اما سفر در دو فصل بهار و پاییز بسیار پرطرف‌دارتر از همیشه است. هوای مطبوع و تازه بهاری و طبیعت زیبا در روزهای آغاز سال نو، بهانه‌ای دلچسب برای بستن بار و بندیل و راهی‌شدن به این منطقه هستند. همچنین با رسیدن پاییز و طبیعت هزار رنگ آن، دریاچه و باغ عباس آباد بیش از پیش تماشایی می‌شوند. بنابراین اگر در مقابل سرمای پاییزی منعطف هستید، با رعایت نکات ایمنی در جاده‌های بارانی، در فصل پاییز نیز راهی این منطقه از مازندران در شمال ایران شوید و از طبعیت خوش‌رنگ آن لذت ببرید.

جاذبه‌های نزدیک به دریاچه

نمایی از جنگل مازیچال

چطور به عباس آباد بهشهر برویم؟


برای رسیدن به این دریاچه، در ابتدا باید خودتان را به استان مازندران و شهر بهشهر برسانید. بعد از رسیدن به بهشهر باید به سمت جنوب شرقی برانید تا به دریاچه برسید. بعد از آنکه وارد بلوار امام رضا شدید، باید مسیرتان را در جاده عباس آباد ادامه دهید تا به یک دو راهی برسید. مسیر سمت راست شما را به سمت دریاچه هدایت می‌کند.

هزینه ورودی5,000 تومان
ساعت بازدید24ساعته
آدرساستان مازندران، بهشهر، جاده بهشهر- گلوگاه، ۶کیلومتری جاده عباس‌آباد

 لذتی که از آرامش طبعیت سرسبز شمالی به دست می‌آید و ماجراجویی در معماری‌های تاریخی صفوی از تجربه‌های تکرارنشدنی سفر به باغ و دریاچه عباس آباد بهشهر محسوب می‌شود. امیدواریم از سفر خود و بازدید از جاهای دیدنی بهشهر لذت ببرید و در حین سفر به این منطقه زیبا مراقب طبیعت و بناهای تاریخی آن نیز باشید. در سفر بعدی ره بال آسمان، دوست دارید که از کدام یک از دریاچه های ایران برایتان بگوییم؟

۱. باغ و دریاچه عباس آباد کجاست؟

باغ و دریاچه عباس آباد در بهشهر مازندران قرار دارد.






5/5


(2 نظر)

۲. برای اقامت در عباس آباد به کجا برویم؟

چندین اقامتگاه بومگردی و هتل اشرف برای اقامت در عباس آباد بهشهر قرار دارد.






5/5


(2 نظر)

۳. بهترین رستوران‌های نزدیک دریاچه عباس آباد کدامند؟

اکبرجوجه با ۸ کیلومتر فاصله در جهت شمال غربی دریاچه، رستوران کاج در فاصله ۸ کیومتری شمال غرب و رستوران اردیبهشت با ۵ کیلومتر فاصله در شمال دریاچه.






5/5


(2 نظر)

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.