راهنمای سفر به لالجین | سفر به شهر جهانی سفال

0

امروز قصد داریم تا به پایتخت سفال جهان سفر کنیم. این شهر زیبا در استان همدان به هنرمندان خبره و چیره‌دست خود شهرت دارد. با ما همراه باشید تا لالجین را بهتر بشناسید.

فهرست مطالب

لالجین کجاست؟

عکس شهرستان بهار همدان

پیش از آنکه لالجین یکی از شهرهای ایران باشد، پایتخت سفال جهان محسوب می‌شود. این شهر زیبا که به‌لطف هنرمندان خود، شهرت جهانی پیدا کرده، در استان همدان قرار دارد. این شهر در شمال استان همدان و بخش لالجین شهرستان بهار جا خوش کرده است. ارتفاع این شهر از سطح دریا به 1،731متر می‌رسد. لالجین با 508کیلومتر‌مربع وسعت، دومین شهر بزرگ شهرستان بهار به حساب می‌آید. فاصله این شهر تا همدان 17کیلومتر و تا بهار 7کیلومتر است.

طبیعت لالجین

لالجین فاصله کمی تا همدان دارد. به همین خاطر طبیعت و آب‌وهوای این شهر خیلی با همدان متفاوت نیست. میانگین دمای سالانه این شهر 10 درجه بالای صفر است. اوج گرمای لالجین در تابستان به 24درجه سانتی‌گراد و در سردترین حالت خود به منفی 5درجه سانتی‌گراد می‌رسد. به‌صورت میانگین در طول سال، 136روز لالجین یخبندان است. این شهر جزء مناطق کوهستانی به حساب می‌آید و هوایی بسیار سرد و معتدل دارد. از نظر منابع طبیعی باید بدانید اکثر مناطق اطراف این شهر را مناطق کوهستانی صعب‌العبور تشکیل می‌دهند. در ارتفاعات می‌توانید شاهد چشمه‌های جوشان، باغات میوه و پوشش گیاه متراکم باشید.

بهترین زمان سفر به لالجین

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

خب طبیعتاً وقتی که 136 روز این شهر یخبندان است، پس اصلاً نباید 6 ماه دوم سال را برای سفر به این شهر انتخاب کنید. در حقیقت تابستان بهترین زمان سفر به لالجین محسوب می‌شود. هوا حتی در اواسط فروردین ماه نیز سرد است و برای گردشگران شرایط سفر مطلوب نخواهد بود. تصور کنید که در اوج تابستان، زمانی که دمای هوای شهرهای بزرگی همانند تهران حتی از 45درجه هم عبور می‌کند، نهایتاً دمای لالجین 24 درجه سانتی‌گراد خواهد بود! پس این شهر بهترین گزینه برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای تابستان محسوب می‌‌شود.

جاهای دیدنی لالجین

  • رودخانه یکه چای

عکس رودخانه یکه چای

رودخانه یکه چای یکی از زیباترین رودخانه‌های استان همدان و البته جاهای دیدنی لالجین به حساب می‌آید. زمانی که صحبت از جاهای دیدنی لالجین می‌کنیم، معمولاً فقط سفال مطرح می‌شود. این در حالی است که بازدید از این رودخانه را به‌هیچ‌وجه نباید از دست دهید. رودخانه یکه چای از کوه‌های بهاربیگ و خلیل کرد سرچشمه می‌گیرد. دشت لالجین توسط این رود سیراب می‌شود و سرسبزی و آبادانی از خود به جای می‌گذارد. یکه چای در اصل بخشی از رودخانه معروف سیمینه رود است.

  • روستای دهنجرد

روستای دهنجرد یکی دیگر از جاهای دیدنی لالجین است. این روستای سرسبز و زیبا در 2کیلومتری لالجین و 22کیلومتری همدان قرار دارد. جالب اینجاست که مردم روستای دهنجرد نیز مشغول به سفالگری هستند و تخصص بسیاری نیز در این زمینه دارند. انگار که آب رودخانه یکه چای روی هنر مردم این منطقه تأثیر می‌گذارد! حدود هزار نفر در این روستا مشغول زندگی هستند. اقامت در خانه‌های روستایی دهنجرد می‌تواند برای بسیاری از گردشگران هیجان‌انگیز باشد.

  • کارگاه‌های سفالگری

عکس کارگاه‌های سفالگری

تماشای کارگاه‌های سفالگری، یکی از مهم‌ترین تفریحات در لالجین محسوب می‌شود. اینکه از نزدیک شاهد سفالگری مردم محلی باشید، برایتان بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. مردم می‌توانند از نزدیک شاهد باشند که هنرمندان لالجین چطور یک تکه گل بی‌شکل و شمایل را به یک اثر هنری زیبا و ظریف تبدیل می‌کنند.

اگر در تورهای گروهی بازدید از این شهر شرکت کنید، خود مؤسسات، برنامه بازدید از این کارگاه‌های آموزشی را فراهم می‌کنند. به این ترتیب می‌توانید از کارگاه‌های مختلف دیدن کنید. حتی در برخی از کارگاه‌ها، آموزش مختصری به گردشگران داده می‌شود. پس شاید بتوانید حتی پشت چرخ مخصوص سفالگری بنشینید و سختی کاری آن‌ها را درک کنید. با این کار سفرتان به سفری فراموش‌نشدنی و خاطره‌انگیز تبدیل خواهد شد.

تاریخچه لالجین

عکس تاریخچه لالجین

تاریخچه لالجین به دوران بسیار قبل باز می‌گردد. متأسفانه اسناد تاریخی دقیقی درباره تاریخچه این شهر وجود ندارد؛ اما بسیاری بر این باور هستند که این شهر حداقل بیش از هزار سال قدمت دارد. بر اساس کتب تاریخی، این روستا در قرن هشتم هجری قمری، یکی از مهم‌ترین و البته بزرگ‌ترین دهستان‌های منطقه همدان بوده. البته متأسفانه این روستا در طول تاریخ 2 بار به خاک و خون کشیده شد. بار اول در اثر حمله مغول‌ها و بار دیگر یورش افغان‌ها باعث نابودی کامل این روستا شدند. البته دشمنان این سرزمین فراموش کرده بودند که تا وقتی درخت را ریشه‌کن نکنند، نمی‌توانند جلوی رشد مجدد آن را بگیرند. مردم این روستا و سایر شهرهای ایران دوباره برخاستند و قدرتمندتر از دیروز، به زندگی خود ادامه دادند. حال پس از حدود هزار سال، این شهر دوباره برخاسته و هنر دست خود را به تمام دنیا عرضه کرده است.

لالجین شهر جهانی سفال

عکس لالجین شهر جهانی سفال

هنرمندان لالجین در زمینه تولید سفال استاد هستند. همچنین در نزدیکی این شهر، منابع کافی گل رس وجود دارد. به همین خاطر سفال‌های مردم این شهر، جزء بهترین سفال‌ها در سطح جهانی محسوب می‌شود. همین مسئله باعث شد تا در سال 1394، مسئولان وقت سازمان صنایع‌دستی این شهر تلاش کنند تا نام این شهر در سطح جهانی شهرت پیدا کند. این شهر در همان سال کاندید بهترین شهر در زمینه تولید سفال و صنعت سفالگری شد. پس از بررسی‌های دقیق سفال‌های این شهر و مقایسه آن با محصولات سایر شهرها، شورای جهانی صنایع‌دستی که تحت نظارت مستقیم یونسکو فعالیت می‌کند، لقب «پایتخت سفال جهان» را در سال 1395 به این شهر اعطا کرد.

اعطای این لقب به لالجین باعث شد تا این شهر، شهرتی بیش از قبل پیدا کند. به این ترتیب صادرات سفال‌های این شهر افزایش پیدا کرد و به رونق اقتصادی مردم آن کمک شایان توجهی نمود. در تمام ایران، شهر مشهد شهر جهانی سنگ‌های قیمتی و لالجین شهر جهانی سفال هستند. این یک افتخار بسیار بزرگ برای تمام مردم ایران به حساب می‌آید. واقعاً که مردم ایران مردمانی خوش‌ذوق و هنرمند هستند.

فرهنگ و هنر

عکس فروشگاه های آثار سفال‌گری لالجین

بر اساس آخرین سرشماری انجام‌شده، این شهر حدود 20هزار نفر جمعیت دارد. تمام مردم این شهر ترک‌زبان هستند. بد نیست بدانید که خود مردم شهر، لاجین را با نام «لالون» می‌شناسند. البته اشتباه نگیرید، این لالون با لالون تهران تفاوت دارد. مردم این شهر همگی مسلمان و پیرو آیین شیعه هستند. از نظر اقتصاد نیز می‌توانید حدس بزنید که چرخ اقتصاد مردم این شهر بر پایه چرخ سفال‌گری می‌چرخد. سفال‌گری در این شهر به‌حدی گسترش پیدا کرده که در سال 1370، کمبود کارگاه‌های سفال‌گری، به معضل و مشکل اصلی مردم تبدیل شده بود.

به همین خاطر با تلاش خود مردم، شهرک صنعتی سفال لانجین در سال 80 داخل این شهر احداث شد. به این ترتیب 500 کارگاه سفال‌گری در اختیار مردم قرار گرفت. از آن دوران تا به امروز، حدود 1000 کارگاه تولیدی دیگر نیز به جمع کارگاه‌های سفال‌گری این شهر اضافه شده است.

عکس آثار سفال‌گری لالجین

شاید برای شما جالب باشد بدانید که اکثر آثار سفال‌گری این روستا، به کشورهای خارجی همانند بلژیک، هلند، انگلیس، دانمارک، امارات، آلمان، قطار و غیره صادر می‌شوند. همین مسئله به رشد اقتصادی شهر کمک شایان توجهی کرده است و باعث شده تا مردم نیز بیشتر و بیشتر به این هنر آبا و اجدادی خود روی بیاورند.

در این میان نباید نعمات خدواند متعال را فراموش کرد. خداوند نیز که شاهد هنرمندی، کار و سخت‌کوشی مردم این شهر است، نعمات خود را به این خطه ارزانی داشته است. وجود دو رود پرآب قوری چای و یکه چای، منابع آب زیرزمینی فراوان، دشت‌های هموار و خاک حاصلخیز باعث شده تا مردم این شهر به کشاورزی نیز روی بیاورند. انگور یاقوتی، چغندر لبو، جو، سیب‌زمینی و البته گندم بنفش جزء مهم‌ترین محصولات این شهر به حساب می‌آیند.

اقامت در لالجین

لالجین با وجود آنکه جزء مهم‌ترین شهرهای توریستی استان همدان به حساب می‌آید؛ اما فاقد هتل‌های لوکس 5ستاره است. اگر قصد اقامت در این شهر را دارید، باید به‌دنبال کرایه سوئیت و ویلاهای شخصی یا اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی همانند خاطره لالجین باشید. هتل آپارتمان‌های متعددی نیز در سطح شهر با قیمت و خدمات مختلف به چشم می‌خورند. توجه داشته باشید که حتماً پیش از رزرو هتل، تصاویر داخل آن را مشاهده کنید یا حتی از نزدیک، فضای داخلی اتاق‌ها را ببینید. هزینه قامت در این شهر چندان گران نیست و می‌توانید چندروزی را در آرامش داخل این شهر سپری کنید.

رستوران در لالجین

  • رستوران سنتی لالجین: رو‌به‌روی پارک نماز، دور میدان؛
  • فست‌فود آبادان: بلوار اصلی، نرسیده به پامچال؛
  • دیزی بزباش محمد: ضلع جنوبی میدان اصلی لالجین؛

سوغات لالجین

عکس سوغات لالجین

سوغات لالجین همانند روز روشن است! خب از پایتخت سفال جهان، چه هدیه‌ای را باید سوغات بیاورید؟! قطعاً سفال! در هر گوشه از این شهر می‌توانید شاهد یک فروشگاه سفال باشید. محصولات سفالی بسیار زیبا و البته باکیفیت هستند. همه این محصولات با گل رس همین شهر تولید شده‌اند. همچنین لازم به ذکر است که اصلاً نباید قیمت این محصولات را با محصولات سفالی معمولی مقایسه کنید، زیرا این سفال‌ها کیفیت بسیار مطلوبی دارند و با ظرافت کامل تهیه شده‌اند. توجه داشته باشید که هنگام خرید به ترک‌ها و شیارهای ریز دقت کنید. زیرا همین ترک‌ها به‌زودی عمیق می‌شوند و باعث شکستن سوغاتی زیبای شما خواهند شد. پس حتماً تمامی زوایای سفالی که تهیه می‌کنید را بررسی کنید تا دچار مشکل نشوید.

مسیر دسترسی

این شهر در فاصله 300کیلومتری تهران قرار دارد. یعنی اگر تهران را مبدأ حرکت قرار دهید، بعد از حدود 3 ساعت و نیم با ماشین شخصی به این شهر خواهید رسید. مسیر دسترسی به این شهر هیچ ارتباطی به همدان ندارد. یعنی شما از جاده شمالی ساوه، مستقیم خودتان را به این شهر خواهید رساند. اگر از همدان را مبدأ قرار دهیم، از دو جاده همدان – بیجار و بلوار شهید سرلشگر همدانی می‌توانید برای دسترسی به لالجین استفاده کنید. یکی از این مسیرها از شرق و دیگری از غرب وارد لالجین می‌شوند.

اگر به‌جای سفر جاده‌ای، قصد انتخاب سفر هوایی یا ریلی را دارید، باید بدانید که این شهر کوچک فرودگاه یا ایستگاه قطار اختصاصی ندارد. به همین خاطر باید ابتدا خودتان را به همدان برسانید. از همدان تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس شما را به شهر زیبای لالجین می‌رسانند.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره شهر زیبای لالجین چیست؟ آیا می‌دانستید که این شهر پایتخت سفال جهان است؟ به نظرتان کدام شهر ایران نیز به هنرمندی تا این حد شهره است؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

لالجین یکی از شهرهای استان همدان است که در 17 کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

تابستان بهترین زمان سفر به این شهر است.

سفال بهترین سوغات لالجین محسوب می‌شود.

این شهر فاقد فرودگاه اختصاصی است. نزدیک‌ترین فرودگاه در شهر همدان قرار دارد.

این شهر فاقد ایستگاه قطار اختصاصی است. نزدیک‌ترین ایستگاه در شهر همدان قرار دارد.

استان همدان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.