باغ های شیراز | بهشت‌هایی یکی از دیگری زیباتر

2

همه می‌دانیم که شیراز ازجمله زیباترین و مهم‌ترین شهرهای گردشگری در جنوب ایران به حساب می‌آید. جاهای دیدنی شیراز بی‌شمار هستند. از حمام و مسجد وکیل گرفته تا زیباترین باغ‌ها و خیابان‌ها در این شهر قرار دارند. در میان همه جاذبه های گردشگری شیراز، باغ های این شهر آن‌قدر متنوع و زیبا هستند که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در هر گوشه از شیراز، باغی زیبا قرار دارد و برای خود دل‌ربایی می‌کند. بی‌خود نیست که این شهر را شهر بهارنارنج می‌نامند. اگر قصد خرید بلیط هواپیما شیراز را دارید، عجله نکنید. پیش از آنکه بلیط خود را بخرید، در این مقاله همراه ما باشید. به شما قول می‌دهیم که در پایان نوشته بسیار مشتاق خواهید شد تا سریع‌تر سفر کنید و باغ های تاریخی شیراز را از نزدیک ببینید.

باغ ارم شیراز

وقتی که قرار است درباره باغ های شیراز صحبت کنیم، ادب حکم می‌کند که در صدر فهرست، نام باغ ارم شیراز را قرار دهیم. این باغ از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌ترین باغ های شیراز است. باغ ارم شیراز دارای درختانی همچون سروناز و بهارنارنج است. همچنین در باغچه‌های آن، گل‌های رز رنگارنگ به چشم می‌خورد. این باغ را می‌توان از نمادهای مهم شیراز دانست. در فصل اردیبهشت، مست عطر بهارنارنج در باغ ارم می‌شوید. گل‌ها نیز سر از خاک بیرون می‌آورند و مناظر را زیباتر می‌کنند. در میان این باغ و بوستان، عمارتی چشمگیر و سلطنتی به چشم می‌خورد.

الحق که ساخت چنین عمارت زیبایی، دست‌مریزاد دارد. خانه به این می‌گویند! نه به قوطی کبریت‌های بی‌روح امروزی که در آن ساکن هستیم! تزئینات و طراحی این عمارت، آن را به یک اثر هنری تبدیل می‌کند. جالب است بدانید که قدمت خود باغ ارم شیراز به دوران سلجوقی باز می‌گردد و یک بار در دوران زندیه، مرمت و بازسازی شده است. در دوران ناصرالدین‌شاه قاجار هم عمارتی که امروز شاهد آن هستیم را به جای عمارت ایلخانی قدیمی بنا کردند. اگر می‌خواهید زیباترین باغ های شیراز را به ترتیب ببینید، باغ ارم را در صدر لیست خود قرار دهید.

آدرس:شیراز، بلوار ارم
شماره تماس:0716273647
ساعت بازدید:همه روز حتی در ایام تعطیل از ساعت 8 صبح الی 22:30
بهترین زمان بازدید:اردیبهشت
مدت زمان پیشنهادی برای بازدید:3 ساعت
هزینه بازدید:3هزار تومان

باغ جهان نمای شیراز

باغ جهان نما شیراز نیز از جمله زیباترین باغ های شیراز است. وقتی که زیبایی باغ جهان نما را ببینید، با خودتان می‌گویید که واقعاً به‌سختی می‌توان برای مقام اول، بین باغ جهان نما و باغ ارم تفاوت قائل شد. قدمت این باغ زیبا به دوران آل اینجو و آل مظفر، یعنی قرن هشتم هجری قمری باز می‌گردد. باغ جهان نمای شیراز در نزدیکی آرامگاه حافظ، یعنی حافظیه شیراز قرار دارد؛ پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید.

همچنین به‌دلیل شلوغی این منطقه، برخی از بهترین رستوران های شیراز نیز در همین نزدیکی قرار دارند. باغ جهان نما از جمله قدیمی‌ترین باغ های شیراز است. این باغ پیش از حمله تیمور گورکانی بسیار آباد بود. داخل این باغ زیبا، عمارتی هشت‌ضلعی با نمای آجری به چشم می‌خورد. عمارتی که شاهد آن هستید، در سال 1185 به دست کریم‌خان زند ساخته شده است. خوشبختانه این عمارت هنوز ظاهر سالمی دارد. در این باغ نیز می‌توانید همانند باغ ارم، شاهد درختان نارنج و گل‌های رز باشید. به همین خاطر فصل بهار و مخصوصاً اردیبهشت ماه، بهترین زمان بازدید از باغ جهان نمای شیراز محسوب می‌شود.

آدرس:شیراز، چهارراه حافظیه، خیابان قرآن (حافظ)
شماره تماس:32275875
ساعت بازدید:همه‌روزه به جز روزهای تعطیل و جمعه‌ها از ساعت 7:30 صبح الی 22 شب
بهترین زمان بازدید:اردیبهشت
مدت زمان پیشنهادی برای بازدید:2 ساعت
هزینه بازدید:2هزار تومان

باغ دلگشا شیراز

باغ جهان نما، باغ ارم و باغ دلگشا، سه تفنگ‌دار معروف جاذبه‌های دیدنی شیراز هستند. وقتی که صحبت از معروف ترین باغ های تاریخی شیراز به میان بیاید، نام این سه را قطعاً در کنار هم مشاهده خواهید کرد. ما این باغ را در رتبه سوم قرار دادیم؛ اما نشان‌دهنده این نیست که از نظر زیبایی از دو باغ قبلی کم دارد. این باغ 6هکتاری، مملوء از درختان مرکبات و مخصوصاً نارنج است. اصلاً شیراز بخشی از بوی خوش بهارنارنج خود را باید مدیون باغ دلگشا بداند. باغ دلگشا در زمینی به ابعاد 360 متر در 160 متر قرار دارد و به شکل مستطیل است. در میان باغ می‌توانید شاهد جوی آب و چندین آب‌نما باشید. همچنین در بخش اصلی باغ، کوشکی بزرگ به چشم می‌خورد. باغ دلگشا به‌وسیله یک محور اصلی و یک محور فرعی، به چهار بخش تقسیم می‌شود. به همین خاطر بسیاری تصور می‌کنند که در طراحی باغ دلگشا، از سبک چهارباغ سنتی ایرانی استفاده کرده‌اند.

باغچه‌ای کوچک و معروف نیز با نام باغ طاووس در این باغ قرار دارد. این باغ شامل درختان کاج، سرو، نخل و نارنج می‌شود. قدمت عمارتی که در میانه باغ به چشم می‌خورد، به دوران زندیه باز می‌گردد. البته در ساخت این عمارت از شیوه معماری کاخ‌های معروف ساسانی بیشاپور استفاده کرده‌اند. این عمارت سه‌طبقه است و دو درب ورودی در دو طرف دارد. لازم به ذکر است که باغ دلگشا در فاصله 5 دقیقه سعدیه شیراز قرار گرفته است. پس می‌توانید برنامه بازدید از هر دو را در یک روز قرار دهید.

آدرس:شیراز، دامنه کوه فهندژ، در نزدیکی آرامگاه سعدی
شماره تماس:37309899
ساعت بازدید:8 صبح الی 10 شب
بهترین زمان بازدید:اردیبهشت
مدت زمان پیشنهادی برای بازدید:2 ساعت
هزینه بازدید:2هزار تومان

باغ عفیف آباد شیراز

خب نوبت به باغ عفیف آباد رسید؛ باغی که آن را با نام باغ گلشن شیراز نیز می‌شناسند. باغ عفیف آباد نیز از جمله زیباترین باغ های شیراز به حساب می‌آید. شیراز به این شکل است که با دیدن هر باغ پیش خودتان می‌گویید که این دیگر بهترین باغ شیراز است! اما با دیدن باغ بعدی، نظرتان تغییر می‌کند! باغ عفیف آباد دارای 13 هکتار وسعت است. به‌این‌ترتیب وسعتی در حدود دو برابر باغ دلگشا دارد. باغ عفیف آباد دارای ظاهری ساده و عین حال زیبا است. در این باغ از سبک گل‌آرایی کاملاً ایرانی استفاده کرده‌اند. در بدو ورود به باغ، چشمتان به جمال حوضی مستطیلی‌شکل و بزرگ می‌افتد که دورتادور آن را درختان محاصره کرده‌اند. دو اتاق با سقف‌های چوبی در دو طرف دالان درب ورودی وجود دارد که محل نگهبانی است.

جالب است بدانید که در دوران قاجار، این باغ در اختیار ارتش قرار گرفت. عمارتی که در آن دوران ساخته شد نیز هنوز پابرجا باقی مانده است. با روی‌کارآمدن دولت پهلوی، این باغ را به فرح پهلوی هدیه دادند. با وجود این به‌خاطر آنکه مدتی این باغ در اختیار ارتش بود، موزه ارتش شیراز را در همین باغ برپا کردند؛ پس حین بازدید از باغ عفیف آباد یادتان باشد که سری به موزه ارتش بزنید تا سرتان کلاه نرود! همچنین بازدید از حمام تاریخی و قهوه‌خانه سنتی داخل باغ نیز خالی از لطف نخواهد بود.

آدرس:شیراز، خیابان قصرالدشت، بالاتر از باغ قدیمی رحمت آباد و در انتهای خیابان عفیف آباد
ساعت بازدید:36267343
بهترین زمان بازدید:اردیبهشت
مدت زمان پیشنهادی برای بازدید:3 ساعت
هزینه بازدید:2هزار تومان

باغ نارنجستان قوام شیراز

در توصیف تمامی باغ های شیراز گفتیم که در تمامی آن‌ها درختان نارنج بسیاری وجود دارند. حال تصور کنید که چقدر درخت در باغ نارنجستان قوام وجود دارد که آن را با چنین نامی می‌خوانند! این باغ از جمله معروف ترین و البته زیباترین باغ های شیراز به حساب می‌آید. باغ نارنجستان قوام در بین مردم شیراز نیز شهرت بسیاری دارد. جالب است بدانید که باغ نارنجستان در دوران قاجار و سلطنت ناصرالدین شاه قاجار بنا شد. این باغ را به دستور علی محمدخان قوام‌السلطنه بنا کردند. به همین خاطر آن را با نام باغ نارنجستان قوام می‌شناسند. خاندان قوام از جمله خانواده‌های مهم و پرنفوذ شیراز بودند. در راهنمای سفر شیراز، بارها و بارها نام ابنیه با پسوند قوام به گوشتان می‌خورد.

باغ نارنجستان قوام از دو بخش بیرونی و اندرونی تشکیل می‌شود. در بخش بیرونی باغ نارنجستان می‌توانید از موزه نارنجستان دیدن کنید. در بخش اندرونی نیز خانه زینت‌الملوک، از باشکوه‌ترین خانه های تاریخی یزد قرار دارد. این دو بخش با یک تونل به هم متصل می‌شوند. در این تونل آن‌قدر درختان نارنج به‌صورت فشرده قرار دارند، که به آن تونل نارنج می‌گویند. اگر در فصل اردیبهشت و وقتی که این درختان زیبا و خوش‌عطر شکوفه می‌زنند از باغ دیدن کنید، قطعاً زیباترین سوژه برای عکاسی را شاهد خواهید بود. این باغ در مقایسه با سایر باغ های شیراز کمی کوچک است؛ اما این موضوع از ارزش و زیبایی آن نمی‌کاهد.

آدرس:شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به خیابان زینبیه (فلکه غدیر)
شماره تماس:32220257
ساعت بازدید:همه‌روزه از ساعت 8 صبح الی 19 عصر
بهترین زمان بازدید:اردیبهشت‌ماه
مدت زمان پیشنهادی برای بازدید:3 ساعت برای بازدید از باغ، بخش اندرونی و بیرونی
هزینه بازدید:2هزار تومان

باغ موزه هفت تنان شیراز

باغ موزه هفت تنان از دیگر باغ های تاریخی شیراز به حساب می‌آید. این باغ همان طور که از نامش مشخص است، از جمله موزه‌های شیراز نیز به حساب می‌آید. باغ موزه هفت تنان در بخش شمالی آرامگاه حافظ و باغ زیبای جهان نما قرار دارد. شما که حتماً از حافظیه دیدن می‌کنید؛ پس تنبلی را کنار بگذارید و برای تکمیل تجربه سفرتان به شیراز، سری هم به موزه هفت تنان بزنید. این باغ در دامنه کوه تخت ضرابی یا همان کوه چهل مقام قرار دارد. شاید پیش از آنکه بخواهید از باغ دیدن کنید، برایتان جای سؤال باشد که چرا چنین نامی را برای آن انتخاب کرده‌اند. در حقیقت داخل این باغ، هفت گور و سنگ قبر وجود دارد. متأسفانه هویت کسانی که در این باغ دفن شده‌اند، به‌صورت دقیق مشخص نیست؛ اما به احتمال فراوان، همگی از جمله عرفای معروف زمان خود بودند.

این باغ از جمله قدیمی‌ترین باغ های تاریخی شیراز به حساب می‌آید. عمارتی که در باغ به چشم می‌خورد، به دوران زندیه تعلق دارد؛ اما قدمت خود باغ به چند دهه پیش از دوران زندیه باز می‌گردد. حوضی بزرگ در میان باغ و رو‌به‌روی عمارت قرار دارد. همچنین در داخل عمارت می‌توانیم شاهد آثار نقاشی هنرمندانه دوران زندیه باشیم.

آدرس:شیراز، بلوار هفت تنان، روبه‌روی چهل مقام
شماره تماس:32277877
ساعت بازدید:از ساعت 8 صبح الی 18:30
بهترین زمان بازدید:اردیبهشت
مدت زمان پیشنهادی برای بازدید:1 ساعت
هزینه بازدید:2هزار تومان

باغ نظر و موزه پارس (عمارت کلاه فرنگی) شیراز

اگر پیش خودتان می‌گویید که دیگر هرچه در سفرمان به شیراز از باغ‌های مختلف دیدن کردیم بس است؛ باید بدانید که موزه پارس که در میان باغ نظر شیراز قرار دارد، از جمله مهم‌ترین و قدیمی‌ترین موزه‌های استان فارس به حساب می‌آید. در این موزه از آثار تاریخی متعلق به ادوار مختلف نگهداری می‌شود. این موزه را با نام موزه عمارت کلاه فرنگی شیراز نیز می‌شناسند. دلیل این نام‌گذاری، وجود عمارتی کلاه فرنگی است که قدمت آن به دوران زندیه باز می‌گردد.

جالب است بدانید که این عمارت با نظارت مستقیم شخص کریم خان زند در دو طبقه بنا شد. این بنا محل پذیرایی از مهمانان و سفیرهای خارجی بود. الحق که سفیرهای کشورهای خارجی، چه عشق‌وحالی در این باغ می‌کردند! این موزه در نزدیکی ارگ کریم خان زند شیراز قرار دارد. پس برنامه بازدید از هر دو را در یک روز قرار دهید. همچنین اگر قصد خرید بلیط قطار شیراز را دارید، می‌توانید در روز آخر سفرتان از این موزه دیدن کنید، سپس به سراغ مراکز خرید شیراز که در نزدیکی خیابان زند قرار دارند بروید، سوغات شیراز را بخرید و مستقیم به راه آهن بروید.

آدرس:شیراز، میدان شهدا، خیابان زند، روبه‌روی ارگ کریم خان زند
شماره تماس:07132224151
ساعت بازدید:نیمه اول سال از ساعت 8:30 الی 19:30 | نیمه دوم سال از ساعت 7:30 الی 18
بهترین زمان بازدید:اردیبهشت
مدت زمان پیشنهادی برای بازدید2 ساعت
هزینه بازدید:4هزار تومان

باغ ملی شیراز

از در آرامگاه حافظ که بیرون بیایید، باغ و بوستانی زیبا به چشمتان می‌خورد. این باغ را باغ ملی شیراز می‌نامند. باغ ملی از دیگر زیباترین باغ های شیراز به حساب می‌آید. این باغ درست در چهارراه حافظیه شیراز قرار دارد. از شرق این باغ به ورزشگاه حافظیه می‌رسد و از جنوب تا بیمارستان شهید دستغیب ادامه دارد. در گذشته دور، منطقه‌ای که باغ ملی شیراز در آن قرار دارد را با نام صحرای مصلای و جعفرآباد می‌شناختند. با گذشت زمان، بخش‌های مختلف این اراضی به مناطق مسکونی و اداری تبدیل شد. نهایتاً فقط همین باغ از اراضی صحرای مصلای و جعفرآباد باقی ماند. در سال 1315 هجری شمسی بود که این باغ را بهسازی کردند. در آن دوران درختان نارنج در این باغ کاشته شد و خیابان‌کشی آن را انجام داد. به این ترتیب اردیبهشت هر سال، این باغ سرشار از عطر خوش بهارنارنج می‌شود.

آدرس:شیراز، چهارراه حافظیه
ساعت بازدید:24ساعته
بهترین زمان بازدید:اردیبهشت
مدت زمان پیشنهادی برای بازدید:نیم‌ساعت تا 1 ساعت  
هزینه بازدید:رایگان

باغ جنت شیراز

باغ جنت نام باغی در جنوب شیراز است. این باغ یادگاری از دوران قاجار به حساب می‌آید. در این باغ می‌توانید شاهد آب‌نماهای سراسری، سروهای بلند قامت، گل‌کاری و چمن‌کاری باشید. بخش‌هایی از این باغ متأسفانه آسیب دیده است و دیگر همانند گذشته زیبایی ندارد. جالب است بدانید که باغ جنت شیراز یکی از محل‌های اسکان نوروزی مسافران و همچنین زمینی عالی برای دوچرخه‌سواری محسوب می‌شود. احتمالاً حالا با اطلاع از امکانات باغ جنت، دست خود را گاز گرفتید و گفتید «آخ آخ! چرا این‌ مقاله را قبل خرید بلیط اتوبوس شیراز نخواندم؟»

آدرس:ورودی غربی شیراز، بلوار امیرکبیر
ساعت بازدید:24ساعته
بهترین زمان بازدید:ایام نوروز
مدت زمان پیشنهادی برای بازدید:متغیر
هزینه بازدید:رایگان

باغ و عمارت شاپوری شیراز

عبدالصاحب شاپوری از جمله تاجران بسیار بزرگ شیرازی بود. او در بین سال‌های 1310 تا 1315 هجری شمسی، باغی در شیراز داشت. این باغ را به دست معماران برجسته شیرازی، همانند ابوالقاسم مهندسی سپرد تا عمارتی بزرگ در آن بنا کنند. این خانه نسل‌به‌نسل در اختیار خاندان شاپوری بود. تا سال 1370، خاندان شاپوری در همین عمارت زندگی می‌کردند؛ اما متأسفانه پس از آن متروکه شد. در همان دوران بود که سازمان میراث فرهنگی این باغ را خریداری و بازسازی کرد. عمارت این باغ به سبک قاجار ساخته شده است و ظاهری بسیار زیبا دارد. رو‌به‌روی عمارت، حوضی بسیار بزرگ وجود دارد. این حوض شکل منحنی بسیار خاصی دارد. وقتی که از رو‌به‌روی حوض به عمارت نگاه کنید، متوجه اوج هنر و زیبایی آن خواهید شد. عمارت شاپوری بی‌تردید از جمله زیباترین عمارت‌ها و ابنیه تاریخی در ایران به حساب می‌آید.

آدرس:خیابان انوری، روبه‌روی خیابان اهلی
ساعت بازدید:8 صبح الی 22 شب
بهترین زمان بازدید:بهار
مدت زمان پیشنهادی برای بازدید:2 ساعت
هزینه بازدید:رایگان

باغ منشی باشی شیراز

باغ منشی باشی از دیگر باغ های تاریخی شیراز است. قدمت این باغ به دوران قاجار باز می‌گردد. این باغ و عمارت داخل آن در سال 1354 به ثبت ملی رسید. در حال حاضر، شرکت مخابرات ایران این باغ را خریداری کرده است. شرکت مخابرات از این باغ به‌عنوان میهمان‌سرا و پارکینگ اختصاصی استفاده می‌کند.

آدرس:شیراز، خیابان فردوسی
ساعت بازدید:24ساعته
بهترین زمان بازدید:بهار
مدت زمان پیشنهادی برای بازدید:1 ساعت
هزینه بازدید:رایگان

باغ هنر شیراز

باغ هنر شیراز همانند سایر باغ های شیراز بزرگ نیست. این باغ فقط یک هکتار وسعت دارد. شهرداری محترم شیراز، این باغ زیبا را در جهت توسعه فرهنگ و هنر و استقبال از جوانان هنرمند شیرازی بنا کرد. در این باغ غرفه‌های مختلف برای نمایش آثار هنری در نظر گرفته شده است.

آدرس:شیراز، خیابان خاتونک
ساعت بازدید:همه‌روزه از ساعت 17 الی 22؛
البته باید بدانید که از ساعت 20:30 تا 23، هرشب اجرای برنامه‌های مختلف موسیقی در این باغ انجام می‌شود.
بهترین زمان بازدید:چهار فصل
مدت زمان پیشنهادی برای بازدید:3 ساعت
هزینه بازدید:رایگان

باغ مینو شیراز

تمام باغ های شیراز به دوران قاجار و زندیه تعلق ندارند. برای مثال باغ مینو شیراز به دست معمار معروف شیرازی، مرحوم ابوالقاسم مهندسی در دوره پهلوی بنا شد. سبک ساخت عمارت این باغ با تمامی باغ های شیراز تفاوت دارد. در ساخت عمارت باغ مینو شیراز از سبک اروپایی به‌خوبی استفاده کرده‌اند. مالکیت این باغ چندباری در طول باغ تغییر پیدا کرد. در نهایت مالک باغ تصمیم به فروش آن گرفت. به این ترتیب در سال 1382، این باغ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. متأسفانه این باغ آنچنان نگهداری و مرمت نمی‌شود. به همین خاطر در سال 1392، به‌دلیل سرمای هوا بسیاری پرندگان و درختان داخل باغ از بین رفتند.

آدرس:بزرگراه دکتر حسابی، روبه‌روی شهرک گلدشت حافظ، کوچه باغ پرندگان

باغ پرندگان شیراز

باغ پرندگان از جمله باغ های قدیمی شیراز نیست؛ اما خب هرچه باشد ابتدای نام آن با باغ و انتهای نام آن با شیراز تمام می‌شود! پس باید آن را در لیست باغ های شیراز قرار دهیم! باغ پرندگان در شهرهای مختلف کشورمان وجود دارد. باغ پرندگان یک باغ وحش نیست که پرندگان را در یک قفس قرار دهند، بلکه محوطه بزرگی را محفوظ می‌کنند تا پرندگان در آن محیط بتوانند آزادانه زندگی کنند. مراجعان نیز وارد این باغ می‌شوند تا از نزدیک زندگی آزادانه آن‌ها را ببینند. این باغ دارای 2هزار پرنده از 300 گونه مختلف است.

این پرندگان را از 42 کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی تهیه کرده‌اند. بازدید از این باغ به یکی از تجربه‌های خوش سفرتان تبدیل می‌شود. لازم به ذکر است برخی از بهترین هتل های شیراز نیز در محدوده بلوار دکتر حسابی قرار دارند؛ پس اگر در همین محدوده اقامت دارید، در کمترین زمان می‌توانید خودتان را به باغ پرندگان شیراز برسانید.

آدرس:شیراز، بلوار دکتر محمود حسابی، روبه‌روی گلدشت حافظ شیرازی، کوچه باغ پرندگان
آدرس:6504652
ساعت بازدید:همه‌روزه از ساعت 8 صبح الی اذان مغرب؛ لازم به ذکر است در ایام تعطیل رسمی، این پارک تعطیل است.
بهترین زمان بازدید:بهار
مدت زمان پیشنهادی برای بازدید:2 ساعت
هزینه بازدید:15هزار تومان

سایر باغ های شیراز که تغییر کاربری داده‌اند

  • باغ تخت شیراز

باغ تخت شیراز ازجمله قدیمی ترین باغ های تاریخی این شهر به حساب می‌آید. در ادوار مختلف تاریخی از جمله عصر تیموری، عهد صفوی و دوران قاجار روایات بسیاری درباره باغی بزرگ وجود دارد که همان باغ تخت شیراز امروزی است. اگر در اینترنت و گوگل درباره باغ تخت شیراز جست‌وجو کنید، متوجه می‌شوید که اکثر تصاویر به دوران قاجار تعلق دارند. در میان این باغ زیبا، استخری بسیار بزرگ قرار داشت که می‌توانستند در آن قایق‌سواری کنند. متأسفانه در دوران پهلوی این استخر خشک شد. از همان دوران بود که دیگر درختان سرسبز مرکبات از بین رفتند. در دوران پهلوی، نام این باغ از تخت قاجار به باغ تخت تغییر پیدا کرد. در حال حاضر هم دیگر خبری از آن باغ بزرگ و سرسبز نیست. این باغ در اختیار نیروهای نظامی قرار دارد.

از این باغ به‌عنوان مرکز علوم و فنون مکانیزه نزاجا استفاده می‌کنند؛ پس بازدید از آن امکان‌پذیر نیست.
آدرس:شیراز، خیابان آزادی، باغ تخت
  • باغ خلیلی شیراز

در بین سال‌های 1310 تا 1320، سه باغ زیبا در شیراز بنا شدند. این باغ‌ها، باغ‌های ملی، خلیلی و مینو بودند. از این میان، فقط باغ ملی است که به آن اهمیت دادند. متأسفانه باغ خلیلی از آن باغ‌هایی بود که به دست فراموشی سپرده شد. متأسفانه این باغ عملاً به‌خاطر طرح توسعه مسکن از بین رفت و بخش‌های بسیاری از آن را جدا کردند. در حال حاضر بخش‌هایی از این باغ قدیمی در محله رحمت‌آباد شیراز قرار دارد.

آدرس:غرب شیراز، محله رحمت‌آباد
  • باغ نو شیراز

باغ نو از جمله باغ‌های کمتر شناخته‌شده شیراز است. قدمت باغ نو به دوران قاجار باز می‌گردد. البته در سال‌های اخیر، بخش‌های بسیاری از باغ نو به مخروبه تبدیل شد. نهایتاً بعد پیگیری‌های سازمان میراث فرهنگی، این باغ را در فهرست آثار ملی ایران قرار دادند و بخش‌های مختلف آن را بازسازی کردند.

آدرس:شیراز، خیابان قرآن (حافظ)، روبه‌روی باغ جهان نما
  • باغ سالاریان شیراز

در دوران قاجار، فردی با نام حبیب الله خان که فرزند رضاخان قوام الملک بود، در بخش جنوب‌شرقی شیراز، باغی را بنا کرد. حبیب الله خان را با نام سالارالسلطان می‌شناختند. به همین خاطر باغ او به باغ سالاریان شهرت پیدا کرد. در دل این باغ، عمارتی چهار فصل و دوطبقه به سبک معماری قجری به چشم می‌خورد. البته متأسفانه بخش‌های مختلف این باغ آسیب دیده و تخریب شده است. به‌تازگی سازمان‌های مربوطه اقدام به بازسازی و مرمت آن کرده‌اند.

آدرس:جنوب شرقی شیراز، در ضلع شمالی بولوار سیبویه
  • باغ پادشاه کچل شیراز

باغ پادشاه کچل از دیگر باغ های شیراز است. این باغ را به‌ندرت کسی می‌شناسند. باغ پادشاه کچل به دوران صفویه تعلق دارد. این باغ در دامنه باباکوهی شیراز بین باغ نو و باغ تخت واقع شده است. در میان این باغ عمارتی وجود دارد که به سلطانی با نام کچل پادشاه تعلق داشته است. به همین خاطر آن را با چنین نامی می‌شناسند.

آدرس:شیراز، دامنه باباکوهی
  • باغ کفشگر شیراز

باغ کفشگر از جمله باغ های تاریخی شیراز است. این باغ در محل استقرار بیمارستان نمازی قرار داشته است. در حال حاضر هنوز هم می‌توانید شاهد چند درخت و عمارت قدیمی باغ قجری کفشگر شیراز در محوطه بیمارستان نمازی باشید.

 آدرس:شیراز، غرب شهر، کنار رودخانه خشک، بیمارستان نمازی

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره فهرست زیباترین باغ های شیراز چه بود؟ آیا تاکنون تجربه سفر به شیراز را داشته‌اید؟ خلاصه اگر تجربه بازدید از هر کدام باغ های شیراز را داشته باشید‌، تجربه خود را تعریف کنید. ما و سایر همراهان که مشتاق خواندن سفرنامه جذاب شما هستیم!

عمارت شاپوری زیباترین عمارت در بین باغ‌های شیراز محسوب می‌شود.

باغ عفیف آباد از جمله بزرگترین باغ های شیراز به حساب می‌آید.

معروف‌ترین باغ‌های شیراز، باغ دلگشا، باغ ارم و باغ عفیف آباد هستند.

باغ موزه پارس بهترین باغ موزه شیراز محسوب می‌شود.

باغ تخت و باغ جهان نما از جمله قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز هستند.

2 نظرات
  1. محمد مهدی می گوید

    به عنوان یک شهروند شیرازی حتما توصیه می کنم سری بزنید تا قیمت ها چند برابر نشده!

    1. بانو تقیان می گوید

      محمدمهدی عزیز، توصیه بجایی بود. ممنونیم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.