اکو کمپ کویر متین آباد | بهترین گزینه کویرنوردی برای تهرانی‌ها

5

کویر، بخشی از طبیعت هزارچهره ایران است که در زمان خودش به لذیذترین تفریح و گردش تبدیل می‌شود. آرامشی که کویر به مسافران خود هدیه می‌دهد گاهی هزاران برابر بیشتر از مسکن‌های رایج جهان اثربخشی دارد. لذت قدم‌زدن در ریگ‌های گرم بیابان، لذت فرورفتن پاها در رمل‌های روان، لذت تماشای شب‌های پرستاره و زیبا، لذت شنیدن سکوت بی‌نهایت، لذت نفس‌کشیدن در پاک‌ترین هوا و دیدن وسعتی از آرامش بی‌ادعا، همه ثمره‌های حضور در کویر است. امروز هم یکی از این زیباهای بی‌ادعا، یعنی کویر متین آباد مهمان مجله ماست. البته قرار است به اکو کمپ کویر متین آباد بپردازیم. همراه ما شوید. سفر بسیار آرامش‌بخش و لذیذی خواهد شد.

اکو کمپ چیست؟

اکو کمپ چیست؟

همه می‌دانید که کویرهای ایران، یکی‌دوتا نیستند. از کلوت شهداد گرفته تا کویر کاراکال یزد، کویر مصر، کویر متین آباد و کویر ابو زیدآباد همه در ایران عزیزمان قرار دارند و هر کدام به شکلی و شیوه‌ای دلبری می‌کند. کویرنوردی بهترین و آرامش‌بخش‌ترین تفریحات طبیعی است که در ایران سال‌هاست رونق گرفته است؛ اما آیا می‌دانستید که رفتن به کویر و تفریح در آن نیز قواعد و قوانین خاص خودش را دارد؟ در واقع مثل رفتن به جنگل و دریا که قواعد مناسب خودش را می‌طلبد، تفریح در کویر نیز بایدهای خودش را دارد تا آسیبی به بافت و موجوداتش وارد نشود. ما در مقاله راهنمای کمپ زدن در کویر، تمامی قواعد و اصولی که باید برای کویرگردی رعایت کنید را جمع‌آوری کرده‌ایم.

همین بایدها و نبایدها باعث شده که عده‌ای از دوست‌داران طبیعت دست به کار شوند و تفریحاتی متناسب با فضای آرام و زیبای کویر برای علاقه‌مندانش ایجاد کنند. ایجاد اکو کمپ کویری، یکی از این اقدامات مثبت برای ایجاد رفاه مسافران است که کمترین آسیب را به بافت گیاهی و جانوری کویر وارد نمی‌کند. در این مراکز شما با جهان بی‌نهایت کویر آشنا می‌شوید، از حضور در آن لذت می‌برید و در کنارش کوچک‌ترین آزاری به موجودات زنده ساکن آن منطقه وارد نمی‌شود. اکو کمپ کویر متین آباد نطنز یکی از این اقدامات مثبت در راستای لذت بشر و خدمت به طبیعت است. همراه ما باشید که بیشتر از این اکو کمپ بدانید.

اکو کمپ کویر میتن آباد کجاست؟

اکو کمپ کویر میتن آباد کجاست؟

حتماً شما هم مشتاق شدید که بدانید اکو کمپ کویری متین آباد کجاست. عجله نکنید. برایتان می‌گوییم. این اکو کمپ در ۲۵کیلومتری نطنز و در ۶۰کیلومتری کاشان قرار دارد. اگر ساکن تهران هستید، کافی است پس از رسیدن به کاشان، یک ساعت دیگر به سمت جنوب شرق این شهر حرکت کنید تا به اکو کمپ کویر متین آباد برسید.

ماجرای شکل‌گیری اکو کمپ کویر میتن آباد چه بود؟

اکو کمپ کویر میتن آباد

گفتیم که چند سالی است که مسافران جاذبه جدیدی به نام کویر را کشف کرده‌اند و برای سفر پاییزی خود به کویرهای مختلف رهسپار می‌شوند. ایران هم که بخش بزرگی از اقلیمش کویری است. توسعه کویرگردی می‌تواند تحول بزرگی در صنعت گردشگری نقاط مختلفی از ایران را به دنبال داشته باشد. از سویی گفتیم که گردش در این وسعت بی‌انتها نباید خطری برای اکو سیستم طبیعی کویر داشته باشد. به همین دلیل هم فردی به نام اشرف واقفی در سال ۱۳۸۵ تصمیم گرفت در زادگاه خود، یعنی نطنز دست به تأسیس اولین اکو کمپ کویری ایران بزند.

اکو کمپ کویر میتن آباد

در سال‌های ابتدایی احداث اکو کمپ کویر متین آباد فقط با چند چادر عشایری از مهمانان پذیرایی می‌شد تا اینکه در سال‌های بعد ساخت یک محل اسکان به شیوه کاروانسراهای قدیمی و چند تا کومه گلی هم به این مجموعه اضافه شد. کاروانسرا آنقدر زیبا و ظریف ساخته شده بود که دل از هر بیننده‌ای می‌برد. کومه‌های گلی هم لذت حضور در کویر را چندین برابر می‌کرد. اکو کمپ با پیشرفت خود در سال ۱۳۹۳ توانست توجه سازمان ملل (UN DESA) را به خود جلب کند. در همان سال اکو کمپ متین آباد در زمره یکی از ۱۸ سایت گردشگری مطرح جهان و فعال در زمینه‌های اکوتوریستی انتخاب شد. یک سال بعد نیز جایزه صلح و محیط زیست دکتر تقی ابتکار را از آن خود کرد.

اکو کمپ کویری متین آباد چه امکانات گردشگری دارد؟

مسلم است اکو کمپی که بتواند در فهرست بهترین سایت های گردشگری جهان قرار بگیرد، امکانات خوبی دارد. برای مثال سیستم سرمایشی و گرمایشی اینجا کاملاً طبیعی و مجهز است. به این معنی که برای تولید برق از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شود و برای تولید هوای خنک از توربین‌های بادی. وعده‌های غذایی گرم با مواد اولیه سالم و ارگانیک در اینجا سرو می‌شود. خبر خوب برای اهالی فضای مجازی نیز اینکه اینجا هم تلویزیون هست و هم اینترنت پرسرعت. پارکینگ و فضای کاملاً سنتی هم که بی‌شک وجود دارد. در ادامه بقیه را برایتان نام می‌بریم.

چادرهای اکوکمپ

تصویری از چادر های اکو کمپ کویر میتن آباد

گفتیم که در ابتدای راه تأسیس اکو کمپ کویر متین آباد ، اینجا فقط چند چادر برای اقامت داشت. البته این چادرها، چادرهای معمولی نبوده و طبق نظارت مستقیم هلال احمر طراحی شده بودند. هر چادر دو پنجره با توری مناسب برای تهویه دارد. اطرافش از الیاف مخصوصی به گونه‌ای ساخته و طراحی شده که در برابر گرما و بارش باران مقاوم است. کف نیز به‌گونه‌ای است که هیچ حشره و گزنده‌ای نمی‌تواند وارد چادر شود. کف‌پوش چادر از گلیم‌های سنتی است. برای خواب هم رخت‌خواب و پتو و بالش به مسافران می‌دهند. البته اگر هوا سردتر باشد یا خودتان حساس باشید، بهتر است کیسه‌خواب شخصی‌تان را همراه ببرید.

تصویری از چادر های اکو کمپ کویر میتن آباد

بعضی از چادرها ۲۰متری هستند و یک خانواده ۴نفره به‌راحتی در آن جا می‌گیرد. چند تا از چادرها هم ۲۴متری هستند و برای اقامت حداکثر ۸ نفر بزرگسال مناسبند. سیستم گرمایشی و سرمایشی چادرها و ایمنی آن‌ها نیز در حد عالی است. اگر در چادر اقامت کنید، برای استفاده از سرویس بهداشتی باید به مکان عمومی بروید. البته خیالتان راحت. سرویس بهداشتی اینجا بسیار تمیز و واقعاً بهداشتی است. خوبی اسکان در چادر این است که حس نزدیکی بیشتری به کویر دارد و شما می‌توانید در هر لحظه و ساعت از بودن در آن محیط لذت ببرید.

کومه های گلی (کلبه‌های گلی)

تصویری از کلبه های گلی اکو کمپ کویر میتن آباد

اگر خواستید یک درجه اشرافی‌تر رفتار کنید و حس زندگی در خانه‌های روستایی به شما دست بدهد، بهتر است سراغ کلبه‌های گلی بروید که به کومه گلی معروف هستند. در اکو  کمپ کویر متین آباد حدود ۱۳ کلبه گلی با سقف‌های گنبدی و زیبا ساخته‌اند. رنگ سقف‌های گنبدی سفید است و به‌گونه‌ای طراحی شده که حداقل گرما را از محیط بگیرد. سیستم گرمایشی و سرمایشی این کلبه‌ها هم کاملاً طبیعی و در سطح عالی است.

تصویری از کلبه های گلی اکو کمپ کویر میتن آباد

درها و پنجره‌های قهوه‌ای چوبی، هارمونی قشنگی با رنگ کاهگل ایجاد کرده‌اند. ایوان جلوی هر کلبه نیز جان می‌دهد برای گذران یک عصر دلنشین به صرف چای و هندوانه. البته اگر در آن فصل هندوانه هم باشد! برای خوابیدن در این کلبه‌ها دو انتخاب پیش رو دارید، یکی اینکه از سیستم رخت خواب پیچ استفاده کنید و شب را مثل اکثر روستاییان روی تشک سر به زمین بگذارید. راه دوم سفارش کلبه با تخت است. به این ترتیب در کلبه‌ای سنتی و با امکانات مدرن، شب را به صبح می‌رسانید.

کاروانسرای اکو کمپ کویر متین آباد

کاروانسرای اکو کمپ کویر متین آباد

یادتان هست که گفتیم با رونق گردشگری در این منطقه، مسئولانش به فکر ساختن کاروانسرا افتادند؟ این کاروانسرا امکان اقامتی لاکچری به سبک شاهانه را برایتان فراهم می‌کند. اگر تمکن مالی دارید و سر کمی قیمت کمتر و بیشتر، ضربان قلبتان به تلاطم نمی‌افتد، سراغ کاروانسرا بروید. کاروانسرا یک محیط کاملاً سنتی و شاهانه دارد و حس زندگی امیرانه را در وجود مسافر زنده می‌کند. اینجا هم اتاق‌های متفاوت با امکانات مختلف دارد.

  • سوئیت‌های کاروانسرا

سوئیت‌های کاروانسرا

دورتادور کاروانسرای اکو کمپ کویر متین آباد سوئیت‌هایی هستند که هر کدام تا ۴ نفر گنجایش دارند. برخی اتاق‌های دوتخته دارند و بعضی سه‌تخته. انتخاب هر اتاق با خود شماست. اتاق‌ها هر کدام به سیستم گرمایشی و آن هم از نوع کرسی مجهز است. سرویس بهداشتی فرنگی، تلویزیون، سیستم تهویه و یخچال در هر اتاق به‌صورت مجزا وجود دارد و نیاز نیست مثل چادر ها یا کومه‌ها برای رفتن به دستشویی از محل اسکانتان خارج شوید.

  • شاه نشین کاروانسرا

شاه نشین کاروانسرا

زیباترین اتاق کاروانسرای اکو کمپ کویر متین آباد که از قضا از بقیه هم بزرگ‌تر است، اتاق شاه‌نشین آن است. این اتاق VIP است و تا ۸ نفر ظرفیت دارد. انتخاب اینکه شب را روی تخت به صبح برسانید یا روی زمین با استفاده از رخت‌خواب، با خود شماست. اتاق شاه‌نشین بسیار مجهز است و علاوه بر سرویس بهداشتی، حمام نیز دارد. اگر تعداد مهمانان این اتاق بیشتر از ۸ نفر بشود، آن‌ها را به اتاق گوشواره هدایت می‌کنند.

  • اتاق گوشواره کاروانسرا

اتاق گوشواره کاروانسرا

اتاق گوشواره دقیقاً مثل دو عدد گوشواره دو طرف اتاق شاه‌نشین است. زمانی که تعداد مهمانان بیشتر از حد ظرفیت اتاق شاه نشین است، این اتاق‌ها با دو در از طرفین به آن متصل می‌شوند تا گنجایش اتاق افزایش پیدا کند. ماندن یک شب پاییزی در این اتاق‌های اکو کمپ کویر متین آباد بی‌شک خاطراتی برایتان می‌سازد که تا پایان عمر از خاطرتان نرود.

رستوران و کافه اکو کمپ

رستوران و کافه اکو کمپ

شما برای صرف صبحانه، ناهار و شام می‌توانید به رستوران مجموعه سر بزنید. اینجا با حدود ۱۰ نوع صبحانه سبک از مهمان‌ها پذیرایی می‌شود. منوی ناهار و شام هم متغیر است. رستوران در طبقه پایین و مشرف به حیاط است. کافه در بالاترین طبقه و به‌اصطلاح روی بام کاروانسراست. فضای کافه نیز بسیار شاعرانه است. در کافه می‌توانید وسعت بی‌نهایت کویر را به تماشا بنشینید.

در اکو کمپ کویر متین آباد چه تفریحاتی وجود دارد؟

تفریحات اکو کمپ کویر متین آباد

از همه چیز سخن گفتیم و اکنون وقت آن رسیده است که برای شما بگوییم در این مجموعه قرار است چگونه خوش بگذرانید. در اکو کمپ کویر متین آباد می‌توانید موتور سواری روی شن‌ها را تجربه کنید. شترسواری هم از دیگر تفریحات اینجاست. اگر با تور رفته‌اید، حتماً مزارع پرورش شتر و پرورش شترمرغ را به شما نشان خواهند داد. راستی اینجا مزرعه پرورش اسب هم وجود دارد. شترمرغ را قول نمی‌دهیم؛ اما اگر هوس شترسواری کردید هم امکانش برایتان فراهم است. اینجا عده‌ای مدیتیشن می‌کنند و مربیان در این زمینه نیز در خدمتشان هستند. در مواقعی که آسمان کویر پر از ستاره است، با چشم غیر مسلح و در زمان‌های دیگر، رصد ستارگان و سیارگان با تلسکوپ هم وجود دارد.

تفریحات اکو کمپ کویر متین آباد

وسایل آفرود در روز و آتشی برای دور هم نشستن و دورهمی شاد و خاطره‌ساز در شب، برای همه مهمانان فراهم است. اگر دستی در هنر عکاسی دارید، اینجا می‌تواند یک گزینه عالی برای ثبت غروب خورشید باشد. بازی با شن، تماشای پرندگان، خلوت با خودتان، دوچرخه سواری و قدم زدن روی شن‌ها همه تفریحات رایگان در اکو کمپ کویر متین آباد است. خلاصه که با هر سلیقه و بودجه‌ای می‌توانید در اینجا روز و شبی زیبا برای خودتان بسازید.

قواعد رزرو اتاق در اکو کمپ کویر متین آباد چیست؟

قواعد رزرو اتاق در اکو کمپ کویر متین آباد چیست؟

از آنجایی که در اکو کمپ کویر متین آباد نهایتاً می‌توان بین ۷۰ تا ۱۰۰ نفر را اسکان داد، بهتر است قبل از رفتن، با مسئولان آنجا برای رزرو اتاقتان هماهنگ کنید. مثل همه هتل‌های جهان، اتاق‌های این اکو کمپ هم رأس ساعت ۱۲ تخلیه می‌شود تا برای ورود مهمانان جدید نظافت شود. پذیرش مسافر هم هر روز از ساعت ۱۴ انجام می‌شود. پذیرش بچه‌های کمتر از سه سال هم رایگان است. افرادی که ساکن سوئیت‌ها هستند برای استفاده از حمام باید به ضلع شرقی بنا بروند.

جاهای دیدنی نزدیک به اکو کمپ کویر متین آباد کدامند؟

حمام فین کاشان

از اکو کمپ کویر متین آباد تا کوه‌های کرکس و کویر مرنجاب راه چندانی نیست. اگر ماشین شاسی‌بلند دارید، می‌توانید سافاری در کویرهای مجاور را هم تجربه کنید. اگر هم با ماشین معمولی سفر کرده‌اید، می‌توانید در مسیرتان سری به ابیانه بزنید و از تماشای خانه‌های گلی و قرمزش لذت ببرید. اگر هم دوست داشتید و زمانتان اجازه داد به کاشان بروید. مشهد اردهال و مزار سهراب سپهری را زیارت کنید. به حمام فین کاشان سری بزنید یا یکی از خانه‌های تاریخی کاشان را انتخاب کنید و چند ساعتی خودتان را مهمان استاد تاریخ کنید.

بهترین زمان بازدید از کویر متین آباد چه فصلی است؟

بهترین زمان بازدید از کویر متین آباد

نه‌ فقط اکو کمپ کویر متین آباد که هر کویر دیگری را باید فقط در شش ماه دوم سال سر زد. تابستان‌های کویر آنقدر گرم است که شما را گرمازده و خسته می‌کند. از سویی حشرات کویری و خزندگانی مانند مار و عقرب در هوای سرد رغبت نمی‌کنند از خانه‌شان خارج شوند؛ بنابراین امنیت جانی بیشتری هم دارید.

بایدها و نبایدهای سفر به کویر متین آباد چیست؟

بایدها و نبایدهای سفر به کویر متین آباد

اول بحث گفتیم اینجا اکو کمپ کویری است و هدفش هم ایجاد وسایل تفریحی در کنار مراقبت از طبیعت است. با این توضیح به خاطر داشته باشید که اینجا در مصرف آب و برق صرفه‌جویی کنید. هیچ کجا زباله نریزید. به فرهنگ و سبک زندگی مردمان بومی احترام بگذارید. در استفاده از امکانات عمومی نظافت و نوبت را رعایت کنید. رعایت همه این بایدها نوعی تشویق برای مسئولان است که دفعات بعدی امکانات بیشتری برای اکو کمپ کویر متین آباد تعبیه کنند.

بهترین مسیر دسترسی به اکو کمپ کویر متین آباد از کجاست؟

برای رفتن به اکو کمپ کویر متین آباد چه ساکن تهران باشید یا استان اصفهان یا هر شهر دیگر باید راه جاده کاشان را در پیش بگیرید. در ۶۰کیلومتری جنوب شرقی کاشان، با کمک تابلوها به سمت بادرود بروید. با بادرود که رسیدید، سراغ خیابان بسیج را بگیرید. از این خیابان گذر کنید و به سمت خالد آباد و ده آباد بروید. در ادامه مسیر حتماً تابلوی متین آباد را خواهید دید. در این مرحله به مقصد می‌رسید. اگر حس می‌کنید که مسیر را خوب برایتان شرح ندادیم، نگران نباشید. آدرس گوگل مپ را هم برایتان می‌گذاریم که خودتان از روی نقشه آنلاین بهترین مسیر را پیدا کنید.

آدرساستان اصفهان، ۲۵کیلومتری نطنز، ۶۰کیلومتری کاشان، بعد از بادرود، روستای متین آباد
شماره تماس۰۲۱۸۸۱۰۷۶۷۰
۰۲۱۸۸۷۱۵۲۳۲
وب‌سایتmatinabad.com

این نوشته هم به پابان رسید. امیدواریم از هم‌سفری با ره بال آسمان در اکو کمپ کویر متین آباد لذت برده باشید. شما تاکنون تجربه اقامت در این بهشت کوچک کویری را داشته‌اید؟ اگر پاسختان مثبت است، برای ما درباره حال و هوایش بگویید. اگر هم پس از مطالعه این نوشته، هوس کویرگردی در تعطلات آخر هفته به سرتان زد، حتماً در بازگشت، برای ما از خاطراتتان بگویید تا با نام خودتان همین جا منتشر کنیم.

۲۵کیلومتری نطنز و در ۶۰کیلومتری کاشان

تقریباً همه امکانات مثل انواع سوییت و چادر برای اقامت، رستوران، کافه، سیستم گرمایشی و سرمایشی، پارکینگ برای ۷۰ ماشین، اینترنت پرسرعت و …

شترسواری، افرود، رصد ستارگان، دورهمی شبانه، موتور سواری روی شن، دوچرخه سواری و غیره.

3.7/5 (3 نظر)
5 نظرات
  1. سجاد می گوید

    توصیفش که جالب بود
    آیا کسی تجربه شخصی دارد؟

  2. سمانه می گوید

    چه جالب بود. ممنونیم برای توضیحات کامل

    1. بانو تقیان می گوید

      سمانه عزیز، ممنونیم از تعریف و توجه شما.

  3. افرا می گوید

    امکاناتش کامله یا باید وسیله ببریم؟

    1. بانو تقیان می گوید

      افرا عزیز، وسایل شخصی خودتون رو بردارید و احیاناً اگر وسوساس خاصی دارید، ملحفه هم برای خودتون بردارید، هرچند شنیده‌ها حاکی از اونه که نظافت اونجا در حد خوبی انجام می‌شه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.