کویرهای یزد | تماشای شکوه ستارگان درخشان آسمان شب

0

کویر‌نوردی و کمپینگ در ریگ‌زار‌های طلایی‌رنگ، از جمله تفریحاتی است که این روز‌ها میان گردشگران محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. کشور ایران نیز به دلیل قرار‌گیری در موقعیت جغرافیایی خاص، سرزمینی چهار‌فصل بوده و از دریا‌های نیلگون و جنگل‌های خرم گرفته تا کوهستان‌های برفی و کویر‌های خشک و وسیع، همگی در جای‌جای کشورمان یافت می‌شوند. تا‌کنون راجع‌به طراوت و سر‌سبزی جنگل‌ها و آبی دریا‌های ایران، سخن‌های بسیاری گفته و شنیده‌ایم؛ اما این‌بار می‌خواهیم به در‌خصوص زیبایی‌های وصف‌ناپذیر کویرهای یزد سخن بگوییم و تفریحات لذت‌بخشی که می‌توان در آن‌ها تجربه کرد. طبیعت و آسمان شب این کویر‌ها به‌قدری خیره‌کننده و حیرت‌انگیز بوده و تفریحات آن آنقدر دل‌پذیر است که بدون شک پس از مطالعه این مطلب برای خرید بلیط هواپیما یزد اقدام کرده و به‌سوی این دیار پرواز خواهید کرد. 

برای مطالعه بیشتر، می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

فهرست مطالب

کویر کاراکال (صادق آباد) | گل سر‌سبد کویرهای یزد

کویر کاراکال از جمله زیبا‌ترین و حیرت‌انگیز‌ترین کویرهای یزد در قلب ایران است. این کویر از گذشته، زیستگاه گونه‌ای از گربه‌سانان ایرانی به نام «کاراکال» بوده و به همین دلیل نیز به این نام شهرت پیدا کرده است. از آنجایی که این شوره‌زار در نزدیکی روستای صادق‌آباد یزد واقع شده است، بسیاری از آن با نام «کویر صادق‌آباد» نیز یاد می‌کنند. کویر کاراکال با اعجاز و زیبایی بی‌نظیری که دارد، از محبوب‌ترین مقاصد برای عاشقان کویر و کویر‌گردی به‌شمار می‌آید. 

امکانات رفاهی و تفریحی کویر کاراکال

همان طور که گفتیم، کویر کاراکال از محبوب‌ترین کویرهای ایران در استان یزد است. وجود کمپینگ تفریحی توریستی شهید برزگری در روستای صادق آباد در کنار زیبایی وصف‌ناپذیر این خشک‌زار، محبوبیت آن را میان گردشگران و کویر‌گردان دو‌چندان کرده است. در این مجموعه رفاهی و تفریحی، امکانات رفاهی متعددی از قبیل اقامتگاه‌های بوم‌گردی، آلاچیق، مکان‌های مناسب برای چادر‌زدن و کمپینگ، کافه رستوران، سرویس بهداشتی و… فراهم شده است. همچنین در کویر کاراکال امکان تجربه تفریحات خاطره‌انگیز و جذاب متعددی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • گشت‌و‌گذار در نخلستان‌ها؛
  • پیاده‌روی در کویر و بالا رفتن از تپه‌های شنی؛
  • تماشای آسمان شب؛
  • تماشای غروب آفتاب؛
  • آفرود‌سواری؛
  • شترسواری؛
  • موتور‌سواری چهارچرخ؛
  • رصد ستارگان در شب.
نکته:‌ برنامه تفریحی رصد ستارگان در شب، در‌صورت رسیدن تعداد متقاضیان به حد نصاب ۱۰ نفر و هماهنگی قبلی، برگزار می‌شود.  

مسیر دسترسی به کویر کاراکال

فاصله یزد تا کویر کاراکال ۴۶ کیلو‌متر بوده و برای رسیدن به این کویر از مبدأ یزد باید چیزی حدود نیم ساعت در جاده رانندگی کنید. به این منظور ابتدا باید در بزرگراه یزد-بافق قرار گرفته و از آنجا وارد جاده سنگ آهن مرکزی شوید. در ادامه در این جاده حرکت کرده تا به «میدان تقوی» برسید. در میدان تقوی از خروجی که به سمت روستای باقر‌آباد می‌رود خارج شده و در مسیر حرکت کنید. سپس پس از رسیدن به روستای باقر‌آباد، از آن گذشته و به‌سوی روستای صادق‌آباد حرکت کنید تا به یکی از زیبا‌ترین کویرهای یزد، یعنی کویر کاراکال، برسید. 

آدرس:‌ استان یزد، شهر بافق، روستای صادق آباد

کویر دروازه قرآن | از جمله خاص‌ترین و تماشایی‌ترین کویرهای یزد

کویر دروازه قرآن به لطف وجود تالابی حیرت‌انگیز و تماشایی و چشم‌انداز‌هایی خیره‌کننده از شکوه شوره‌زار، جزء خاص‌ترین و زیبا‌ترین کویرهای یزد به‌شمار می‌آید. این کویر در نزدیکی دروازه قرآن، که ورودی اصلی شهر یزد است، واقع شده و به همین دلیل به این نام شهرت یافته است. تماشایی‌ترین و اعجاب‌انگیز‌ترین بخش این شوره‌زار تالاب پساب یزد است که در قلب این کویر همچون نگینی آبی‌رنگ می‌درخشد. گفتنی است که این تالاب زیبا از رهاسازی آب تصفیه‌خانه فاضلاب یزد به‌وجود آمده است. رقص نی‌ها در نیزار‌های اطراف تالاب و حضور حیوانات کویر برای نوشیدن جرعه‌ای آب از آن، جلوه و زیبایی این نگین درخشانِ کویر دروازه قرآن یزد را دو‌چندان کرده است. 

امکانات رفاهی و تفریحی کویر دروازه قرآن 

وجود کمپ‌های کویری متعدد و امکانات رفاهی و تفریحی خوب و مناسب در آن‌ها باعث شده است تا شنزار دروازه قرآن نیز از محبوب‌ترین کویرهای یزد به‌شمار آید. در این کویر، دو کمپ فعال وجود دارند که در آن‌ها امکانات رفاهی همچون اقامتگاه‌های بوم‌گردی، رستوران، سفره‌خانه، محل مناسب برای کمپینگ، سرویس بهداشتی و… فراهم شده است. همچنین شما در کویر دروازه قرآن یزد می‌توانید تفریحات مهیج و دل‌پذیری را تجربه کرده و خاطراتی شیرین و به‌یاد‌ماندنی برای خود بسازید.

معروف‌ترین و محبوب‌ترین کمپ کویری در کویر دروازه قرآن، کمپ کویر هفت سنگ است. در این مجموعه علاوه‌بر امکان اقامت در اقامتگاه‌هایی با‌صفا و زیبا و استفاده از خدمات و امکانات رفاهی، می‌توانید تفریحات جذابی همچون شتر‌سواری، زیپ‌لاین، پاراگلایدر، موتور‌سواری با موتور چهار چرخ، رصد ستارگان آسمان شب، سافاری، والیبال ساحلی و… را تجربه کنید. گفتنی است که زیپ‌لاین کویر هفت سنگ، بزرگ‌ترین زیپ‌لاین کویری کشور است.

در ادامه به تفریحاتی اشاره کرده‌ایم که می‌توان در این خشک‌زار بی‌نظیر تجربه کرد:

  • پیاده‌روی و ماجراجویی در شنزار کویری کویر دروازه قرآن؛
  • بالا رفتن از تپه‌های شنی و تماشای چشم‌اندازهای خیره‌کننده؛
  • تماشای آسمان شب در شب‌های کویر یزد؛
  • سافاری در کویر؛
  • موتور سواری با موتور‌های چهارچرخ؛
  • شترسواری؛
  • پاراگلایدر؛
  •  کایت باگی.

مسیر دسترسی به کویر دروازه قرآن 

کویر دروازه قرآن در فاصله بسیار کمی از دروازه قرآن در ورودی شهر یزد قرار دارد؛ از‌این‌رو لازم نیست نگران فاصله یزد تا کویر دروازه قرآن باشید. برای رسیدن به این شنزار زیبا و تماشایی، تنها کافی است وارد «خیابان نصر» شده و مسیر را تا رسیدن به جاده خاکی ادامه دهید. پس از پایان جاده آسفالت، به مرز‌های کویر دروازه قرآن خواهید رسید؛ اما اگر مقصد شما تالاب‌ها و کمپ‌های این کویر است، باید حدود ۴ تا ۷ کیلو‌متر دیگر نیز در مسیر جاده خاکی به پیش بروید. 

نکته: در مسیر جاده خاکی کویر دروازه قرآن، امکانات روشنایی و تابلو راهنما وجود ندارد؛‌ از‌این‌رو توجه داشته باشید که حتماً پیش از تاریک شدن هوا خود را به کمپ برسانید. همچنین اگر قصد شب‌مانی در کویر را ندارید، باید پیش از آنکه هوا تاریک شود، کویر دروازه قرآن را ترک کنید. 
آدرس: شهر یزد، بلوار جمهوری اسلامی، بعد از دروازه قرآن، خیابان نصر، جاده خاکی

کویر ریگ زرین یزد (مغستان) | دشتی وسیع به رنگ طلایی

کویر ریگ زرین یزد که به دلیل قرار‌گیری در نزدیکی روستای «مغستان»، به این نام نیز شهر دارد، از دیگر مقاصد محبوب برای کویر‌نوردان در یزد است. چیزی که این کویر را از دیگر کویرهای یزد منحصر کرده است، وجود ریگ‌زار‌های مرتفعی است که از دور به‌سان کوه به نظر می‌آیند. بر فراز این ریگ‌زار‌ها، چشم‌انداز‌های خیره‌کننده و تحسین‌بر‌انگیزی از طبیعت منحصر‌به‌فرد کویر وسیع ریگ زرین یزد، به چشم می‌خورد. توصیه می‌کنیم در‌صورت رفتن به کویر ریگ زرین، لذت تماشای این مناظر را از دست ندهید. 

امکانات رفاهی و تفریحی کویر ریگ زرین یزد (مغستان)

به لطف وجود کمپ کویری اردکان یزد در کویر مغان، همچون دیگر کویرهای یزد، امکانات رفاهی و تفریحی متعدد و هیجان‌انگیزی در این منطقه برای عاشقان کویر و کمپینگ در آن فراهم شده است. در این مجموعه امکانات رفاهی همچون اقامتگاه‌هایی به‌صورت سوئیت و کپر، آشپزخانه برای تهیه پیتزا، رستوران، سرویس بهداشتی و… فراهم شده است. همچنین شما با حضور در کویر مغان و کمپ و کویری جذاب آن می‌توانید تفریحات لذت‌بخش و مفرحی که در ادامه عنوان کرده‌ایم را نیز تجربه کنید:

  • تماشا و گوش‌سپردن به اجرای موسیقی زنده؛
  • تماشای فیلم در سینما؛
  • رصد ستارگان آسمان شب؛
  • سافاری کویر؛
  • موتور‌سواری با موتور چهار‌چرخ؛
  • سوارکاری در پیست مخصوص سوارکاری؛
  • پیاده‌روی و ماجراجویی در شنزار کویر ریگ زرین؛
  • بالا رفتن از ریگ‌زار‌های بلند و تماشای چشم‌اندازهای خیره‌کننده؛
  • شب‌مانی و تماشای شکوه آسمان شب در کویر.

مسیر دسترسی به کویر ریگ زرین یزد (مغستان)

کویر ریگ زرین یزد در روستای ساغند، واقع در نزدیکی شهرستان اردکان، قرار دارد؛‌ از‌این‌رو برای رسیدن به آن ابتدا باید به شهرستان اردکان در استان یزد بروید. در ادامه پس از رسیدن به شهرستان اردکان، وارد جاده احمد‌آباد-اردکان شده و مسیر خود را به‌سوی روستای ساغند ادامه دهید. لازم به‌‌ ذکر است که فاصله یزد تا کویر ریگ زرین یا همان مغستان، ۱۴۰ کیلومتر است. پس از طی کردن این مسافت، در ۲‌کیلومتری روستای ساغند، ریگ‌زار‌های بلند کویر مغستان را خواهید دید. 

آدرس: استان یزد، شهرستان اردکان، ۲‌کیلومتری روستای ساغند، روستای مغستان
نکته:‌ به‌طور کلی، کویرهای یزد موقعیت جغرافیایی یا آدرس دقیقی ندارند؛ از‌این‌رو بهتر است برای دسترسی به آن‌ها از GPS تلفن همراه یا نقشه‌ گوگل که در اختیارتان قرار داده‌ایم، استفاده کنید. 

کویر بافق (درانجیر) | از بهترین و بزرگ‌ترین کویرهای یزد

کویر بافق که به کویر درانجیر (دره انجیر) نیز معروف است، از بزرگ‌ترین کویرهای یزد و ایران بوده و در نزدیکی شهرستان بافق قرار دارد. اگر دلتان هوس کویرگردی حسابی و تجربه تفریحاتی کم‌نظیر همچون تماشای خودنمایی ستارگان درخشان آسمان شب کویر، یا تجربه هیجانی وصف‌ناپذیر با موتور‌سواری در شوره‌زار را کرده‌اید، کویر بافق یزد، مقصدی عالی برای شما است. علاوه‌بر این‌ها وجود حیات وحشی کمیاب، گیاهان شورزی، بیابان‌های طلایی‌رنگ و شنزار‌های نرم، بر اعجاز و جذاب این کویر منحصر‌به‌فرد افزوده است. گفتنی است که مساحت این کویر وسیع حدود ۷۵۰ متر بوده و بیابان‌های معروف استان یزد، از جمله بیابان‌های صادق‌آباد، پتکستان، بغستان، درانجیر و همچنین کویر خرانق یزد را در خود جای داده است. 

امکانات تفریحی کویر بافق (درانجیر)

در کویر زیبای بافق، به لطف شور و استقبال بی‌نظیر گردشگران و کویر‌گردان، طی سال‌های اخیر، امکانات رفاهی و تفریحی کامل و بی‌نظیری، به‌منظور ایجاد رفاه حال مهمانان این کویر، فراهم شده است. به‌طور مثال به‌منظور اقامت و شب‌مانی در کویر بافق، گزینه‌های مختلفی برای مسافران وجود دارد. در‌ واقع شما می‌توانید شب را در اقامتگاه‌های بوم‌گردی مانده یا در محل‌های مناسب کمپینگ، در دل این شوه‌زار کمپ کنید؛ یا حتی شب را در هتل‌ها و مسافر‌خانه‌های شهر بافق بمانید. از‌سوی دیگر، در کمپ‌های کویری کویر بافق، همچون دیگر کویرهای یزد، امکانات رفاهی همچون رستوران، کافه، سرویس بهداشتی و… نیز فراهم شده است. علاوه‌بر امکانات رفاهی، امکان تجربه اوج هیجان و لذت انواع تفریحات کویری نیز در شوره‌زار بافق وجود دارد. در ادامه تفریحاتی که در این کویر در انتظار مسافران است را عنوان کرده‌ایم:

  • شب‌مانی و تماشای آسمان شب؛
  • شتر‌سواری در کویر یزد؛
  • تپه‌نوردی و پیاده‌روی بر روی شن‌های روان؛
  • تماشای چشم‌انداز‌های زیبا بر فراز تپه‌های شنی؛
  • اسب‌سواری؛
  • موتور‌سواری با موتور‌های چهارچرخ؛
  • آفرود سواری؛
  • پاراسل؛
  • چتر‌بازی.

مسیر دسترسی به کویر بافق (درانجیر)

همانطور که گفتیم، کویر بافق از بزرگ‌ترین کویرهای یزد و حتی ایران است. در این بخش لازم است اضافه کنیم که این کویر از شهر یزد شروع می‌شود و تا شهرستان بافق ادامه دارد؛ از‌این‌رو دسترسی به آن، هم از شهر یزد و هم از شهرستان بافق، به‌راحتی امکان‌پذیر است. گفتنی است که اگر بخواهید از مبدأ یزد حرکت کرده و به سمت بافق بروید و سپس از آنجا به کویر بافق برسید، باید چیزی حدود ۲ ساعت تا ۲ ساعت و نیم در جاده رانندگی کنید؛‌ چرا‌که در این حالت فاصله یزد تا کویر بافق حدود ۱۳۰ کیلومتر خواهد بود. 

آدرس:‌ ایران، استان یزد، در نزدیکی شهرستان بافق

کویر عقدا (سیاه کوه) | بیابانی زینت‌داده‌شده با سنگ‌های آذرین و آهک

کویر عقدا که به کویر سیاه کوه اردکانی نیز شهرت دارد، از جمله منحصر‌به‌فرد‌ترین کویرهای یزد است. اطراف این کویر خاص را سنگ‌های آذرین و آهکی زینت داده‌اند. گذر دو رودخانه از دل این بیابان، که از جنوب‌غربی و انتهای شمالی و جنوبی وارد کویر عقدا می‌شوند نیز منظره‌ای شگفت‌انگیز و خیره‌کننده در آن به‌وجود آورده‌اند. گفتنی است که پدیده‌های طبیعی حیرت‌انگیز این شوره‌زار به همین‌ها محدود نمی‌شود. از دیگر پدیده‌های طبیعی جالب‌توجهی که در کویر عقدا وجود دارد، می‌توان به صفحات رسی باد‌کرده و نا‌هموار، حفره‌های بزرگ و عمیق طبیعی که بر اثر افت سطح زمین ایجاد شده‌اند، باتلاق‌، و نمکزار‌های آن اشاره کرد. بدون شک ماجراجویی و گشت‌و‌گذار در دل این کویر، به یکی از جذاب‌ترین و خاطره‌انگیز‌ترین تجربیات شما تبدیل خواهد شد. 

امکانات تفریحی کویر عقدا (سیاه کوه)

در کویر عقدا یا همان سیاه کوه نیز بر‌خلاف دیگر کویرهای یزد کمپ‌های کویری و امکانات رفاهی و تفریحی مناسب برای گردشگران و کویر‌نوردان وجود نداشته و محیط آن کاملاً بکر است. با‌این‌حال شما می‌توانید با همراه داشتن امکانات و وسایل لازم برای کمپینگ، به این کویر زیبا و منحصر‌به‌فرد رفته و از تجربه تفریحات معمول در کویر لذت ببرید. در ادامه تفریحاتی که در این شوره‌زار بی‌نظیر می‌توان تجربه کرده را ذکر کرده‌ایم:

  • کمپینگ و شب‌مانی؛
  • تماشای آسمان درخشان و خیره‌کننده آسمان شب؛
  • گشت‌و‌گذار در کویر و تماشای پدیده‌های طبیعی کم‌نظیر آن؛
  • کویر‌نوردی و تماشای مناظر زیبا بر‌فراز تپه‌ها.

مسیر دسترسی به کویر عقدا ( سیاه کوه)

برای دسترسی به کویر عقدا یا سیاه کوه، ۳ مسیر مختلف وجود دارد که شما می‌توانید بر‌اساس موقعیت قرار‌گیری خود، مسیر مناسب را انتخاب کنید. 

  • مسیر اول: در این مسیر ابتدا باید از شهر اردکان به‌سوی احمد‌آباد حرکت کنید.  در ادامه وارد جاده خاکی احمد‌آباد، که در مجاور خط آهن قرار دارد، شده و مسیر خود را ادامه دهید تا به کویر عقدا برسید. 
  • مسیر دوم: این مسیر از شهرستان انارک شروع می‌شود. در این مسیر باید از انارک به‌سوی ایستگاه راه‌آهن نایین بروید. سپس در مسیر جاده خاکی، که از کنار خط‌آهن می‌گذرد، حرکت کنید تا به ایستگاه نو گنبد و سپس کویر عقدا برسید. 
  • مسیر سوم: در این مسیر باید از جاده خاکی انارک به‌سمت اسماعیلیان حرکت کرده و از آنجا به‌سوی کویر سیاه کوه بروید. 
آدرس:‌ ایران، یزد، ۴۰ کیلومتری شمال شهر اردکان و ۲۰ کیلومتری جنوب شهر انارک

کویر بهادران | تماشای زیست حیوانات در دل بیابان

در میان کویرهای یزد، کویر بهادران، بهترین مقصد برای عاشقان حیات وحش است. شاید این کویر در نگاه اول آرام و بی‌جان به‌نظر آید؛‌ اما در دل آن حیات وحشی کمیاب و حیرت‌انگیز وجود دارد که هر بیننده‌ای را به‌وجد می‌آورد. در‌واقع وجود حیات وحشی متشکل از حیواناتی همچون قوچ، میش، کل، هوبره، کبک، جبیر، عقاب سر‌سفید، آهو، بز و گربه شنی، جذابیت این شوره‌زار منحصر‌به‌فرد را دو‌چندان کرده و به آن جان بخشیده است. 

امکانات تفریحی کویر بهادران

گفتنی است که بر‌خلاف سایر کویرهای یزد، در کویر بهادران، هیچ کمپ کویری وجود نداشته و به همین سبب این کویر فاقد امکانات رفاهی و تفریحی است. با‌این‌حال اگر شما اهل کمپ‌کردن در کویر باشید، می‌توانید با به‌همراه داشتن امکانات و وسایل لازم برای کمپینگ، به دل شوره‌زار‌های کویر بهادران زده و در قلب طبیعت وحشی، کمپ کنید. گفتنی است که اگر برای گشت‌و‌گذار یا کمپینگ و شب‌مانی به این کویر بروید، تجربه تفریحاتی که در ادامه ذکر کرده‌ایم، اوقات بی‌نظیری را برای شما به ارمغان می‌آورد:

  • شب‌مانی و تماشای آسمان خارق‌العاده شب در کویر؛
  • تماشای زیست حیوانات وحشی و عکاسی از آن‌ها؛
  • گشت‌و‌گذار در شن‌زار‌ها و تماشای مناظر خیره‌کننده.
خوب است بدانید که در نزدیکی این کویر زیبا، اقامتگاه بوم‌گردی چاپار کویر، واقع در روستای بهادران قرار دارد؛ از‌این‌رو امکان اقامت گردشگران و کویر‌گردان در نزدیکی کویر بهادران در این اقامتگاه فراهم است. 

مسیر دسترسی به کویر بهادران 

برای رسیدن به کویر زیبای بهادران، ابتدا باید به سمت شهرستان مهریز حرکت کنید. به این منظور ابتدا باید وارد بزرگراه «آیت‌الله بافقی» شده و پس از رسیدن به پل تقاطع بزرگراه مهریز-یزد و بزرگراه بافق-یزد، وارد بزرگراه مهریز-یزد شوید. پس از رسیدن به شهرستان مهریز، به سمت دهستان بهارستان حرکت کنید تا در‌نهایت به یکی از زیباترین کویرهای یزد برسید. لازم به ذکر است که فاصله یزد تا کویر بهادران حدود ۷۰ کیلومتر است و برای رسیدن به آن باید چیزی حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم در جاده رانندگی کنید. 

آدرس: استان یزد، شهرستان مهریز، بخش مرکزی، دهستان بهادران، روستای مهدی آباد

باید‌ها و نباید‌های کویر‌نوردی در کویرهای یزد

باید‌ها و نباید‌های کویر‌نوردی در کویرهای یزد

  • پیش از شروع گشت‌و‌گذار در کویر و شن‌زار‌ها، از داشتن جی‌پی‌اس و فعال بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر به جی‌پی‌اس دسترسی ندارید، از راهنمای محلی کمک بگیرید؛ چرا‌که احتمال گم‌شدن و سرگردانی در کویر به دلیل ناآشنایی بسیار زیاد است. 
  • در‌صورتی که تا‌کنون تجربه کمپینگ در کویر و کویرنوردی را نداشته‌اید، بهتر است مطالعه مقاله راهنمای کمپ زدن در کویر را از دست ندهید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم همراه با یک تور کویر یزد یک روزه یا چند روزه، تجربه اول خود را رقم بزنید. 
  • پیش از خرید هر گونه بلیط و اقدام برای سفر به این شهر، ابتدا از قبل به‌صورت آنلاین یا تلفنی اقامتگاه خود را انتخاب کرده و رزرو کنید؛‌ تا با مشکلاتی همچون پر‌بودن اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کویرهای یزد رو‌به‌رو نشوید.

وسایل لازم برای کویرنوردی در کویرهای یزد

وسایل لازم برای کویرنوردی در کویرهای یزد

  • برای رفتن به کویرهای یزد، به‌خصوص اگر قصد کویر‌نوردی و شب‌مانی دارید، تمامی وسایل ضروری از قبیل پتوی مسافرتی، ضد‌آفتاب، کلاه آفتابی لبه‌دار، عینک آفتابی و… را به‌همراه داشته باشید.
  • فراموش نکنید که مقداری خوراکی یا غذایی مغذی که فاسد نشود نیز برای خود آماده کرده و به‌همراه داشته باشید. 
  • مهم‌ترین چیزی که برای سفر به کویر باید به‌همراه داشته باشید، آب شرب فراوان است. 
  • لباس مناسب برای کویر‌نوردی در کویرهای یزد، لباسی است که پارچه آن نازک، خنک و رنگ روشن باشد و تمام بدن شما را به‌خوبی بپوشاند؛ تا از گزند جانوران، حشرات و تابش شدید آفتاب در امان باشید. 
  • علاوه‌بر لباس مناسب، داشتن کفشی مناسب نیز بسیار پر‌اهمیت است. برای کویر‌نوردی بهتر است که کفش‌هایی به‌پا داشته باشید که پاهای شما را تا بالای مچ، به‌صورت کامل بپوشاند؛ تا در اثر وجود احتمالی جانورانی همچون عقرب، مار و… آسیب نبینید. 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، سوار بر بال نوشته، به‌سوی مرکز ایران سفر کرده و به تماشای اعجاز و زیبایی کویرهای یزد پرداخته و از تجربیات مفرحی که می‌توان در آن‌ها تجربه کرد سخن گفتیم. هم‌اکنون وقت آن رسیده تا با خرید بلیط اتوبوس یزد و بستن چمدان، آماده سفر به این شهر دوست‌داشتنی شده و تجربه‌ای خاطره‌انگیز در گشت‌و‌گذار در زیبا‌ترین کویر‌های آن را برای خود رقم بزنید. در‌ نهایت فراموش نکنید که اگر تا‌کنون تجربه کویر‌نوردی در کویرهای یزد و حضور در کمپ‌های کویری اطراف این شهر را داشته‌اید، نظرات و تجربیات ارزشمند خود را در بخش نظرات، با ما و مخاطبان خوش‌ذوق ما به‌ اشتراک بگذارید.

کویر کاراکال، زیبا‌ترین و محبوب‌ترین کویر یزد است.

کویر بافق با وسعتی بالغ‌بر ۷۵۰ کیلومتر‌مربع، وسیع‌ترین کویر استان یزد است.

کویر دروازه قرآن یزد، در نزدیکی دروازه قرآن قرار داشته و کمپ‌های آن تنها ۷ کیلومتر با ورودی شهر فاصله دارند.

در کمپ‌های کویری کاراکال می‌توانید تفریحات متنوع و مهیجی از قبیل گشت‌و‌گذار در نخلستان‌ها، پیاده‌روی در کویر و بالا رفتن از تپه‌های شنی، تماشای آسمان شب، تماشای غروب آفتاب، آفرود‌سواری، شتر‌سواری، موتور‌سواری چهار‌چرخ و رصد ستارگان در شب را تجربه کنید.

معروف‌ترین و محبوب‌ترین کمپ کویری در کویر دروازه قرآن، کمپ رفاهی و تفریحی «هفت سنگ» است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.