دره راگه رفسنجان | ماجراجویی در بهشت کویر

0

در این سفر، می‌خواهیم به یکی از جاذبه‌های مرموز و خاص ایران برویم. به جایی از منطقه کویری می‌رویم که زیبایی طبیعت را به‌شکل دیگری به نمایش می‌گذارد. مقصد ما دره راگه رفسنجان است. این دره زیبا حاصل دست هنرمند طبیعت است که با ظرافت آن را تراش داده است. این دره بهترین مثال از هنر طبیعت در طراحی است. تماشای دیوار‌‎های تراش‌‌خورده و ستون‌های این دره عظیم، برای هر گردشگری مهیج خواهد بود. می‌توانید سبکی جدید از کویرگردی را در این نقطه از ایران تجربه کنید. دره راگه یکی از جذاب‌ترین مناطق کویری ایران است. می‌توان آن را بهشت کویر نامید. هم‌سفر ره‌بال آسمان شوید تا باهم سفری ماجراجویانه به یکی از زیباترین جاهای دیدنی رفسنجان داشته باشیم.

دره راگه رفسنجان کجاست؟

استان کرمان از استان‌های کویری با مساحتی قابل‌توجه است که بسیاری از جاذبه‌های خاص ایران در این استان واقع شده است. تنگه راگه از جاهای دیدنی کرمان است و روستای میمند و کلوت شهداد در غرب و شرق این منطقه واقع شده‌اند.

تصویری از دره راگه

دره راگه یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف کرمان است که در جنوب شرقی رفسنجان و در جنوب غربی کرمان واقع شده است. فاصله این دو شهر با همدیگر در حدود ۱۱۴ کیلومتر است. منطقه حفاظت‌شده «بیدوییه» نیز در جنوب شرقی دره راگه قرار دارد. این منطقه از طبیعت‌های بکری است که پناهگاه آهوهای زیبا شده است.

آشنایی با تنگه راگه کرمان

تصویری از صخره های دره راگه

این دره در رفسنجان از جاهای دیدنی کرمان در مرکز ایران است که در اثر فرسایش آب و سیل‌ پدید آمده است. شکل‌گیری این تنگه از دوره چهارم زمین‌شناسی آغاز شده است. دست طبیعت تا امروز مسیر ۲۰کیلومتری‌اش را تراش داده است. این دره دره‌ای با دیوارهای عظیم است که هرچه در آن پیش می‌روید، به انتها نمی‌رسید. این دیوارها با مخروط‌های خوش‌تراش، ستون‌های عظیم و تیغه‌های موازی شکل گرفته است. تنوع جذابی نیز در طراحی آن‌ها دیده می‌شود.

این تنگه از معروف‌ترین دره های ایران و از بی‌نظیرتزین جاذبه‌های گردشگری در استان کرمان است که بعد از «قشم» و «ارس»، سومین ژئوپارک ایران نیز به شمار می‌رود.

تصویری از تنگه راگه

علاوه بر مسیر طولانی، دامنه‌های پرشیب، دیوارهای عظیم و عرض‌های متفاوت، جریان رود «گیودری» به جذابیت این دره افزوده است. جریان مداوم این رود، صیقل دائمی دره راگه را به عهده گرفته است تا انسان با گذر زمان شکل تازه‌ای از تراش‌های هنرمندانه طبیعت را در این تنگه شاهد باشد.

تصویری از دره رگه رفسنجان

عقاب، دراج و کبک از گونه‌های حیات وحش دره طویل راگه هستند. این حیوانات زیبایی این جاذبه را بیشتر جلوه می‌دهند. زیبایی دره راگه در شب نیز ستودنی است. آسمان این منطقه، عاری از آلودگی نوری، در شب ستاره‌باران می‌شود. به همین علت، این منطقه انتخاب عاشقان دنیای آسمان برای تورهای مخصوص نجوم است.

جاذبه‌های گردشگری دره راگه رفسنجان

تصویری از دیواره های عظیم ‌الجثه دره راگه

چه جذابیتی زیباتر از پیاده‌روی در این مسیر عجیب‌وغریب وجود دارد؟ مسیری که فکر می‌کنید ابدی است و منتظر تماشای یکی ستون سنگی با تراش جدید بعد از عبور از عرض هر گذرگاه هستید. در تنگه راگه پیش بروید و از همراهی جریان رودخانه در این مسیر لذت ببرید. ریه‌هایتان را از هوای پاک و پر اکسیژن این منطقه پر کنید و از سکوت طبیعت تنگه لذت ببرید. محو زیبایی تراش‌های دیوار‌های عظیم‌الجثه این منطقه شوید و به‌دنبال لانه عقاب‌ها درون دیوارها باشید.

تصویری از تنگه راگه رفسنجان

این منطقه بهترین سوژه‌ها را برای عکاسی از طبیعت دارد. این فرصت را از دست ندهید. اگر از عاشق آسمان و ستاره‌شناسی هستید، با گروهی از ستاره‌شناسان گردشگر و راه‌بلد، راهی این منطقه شوید و منتظر رسیدن شب بمانید. شب‌های دره راگه جهانی نورانی است و بهشت عاشقان نجوم محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی نزدیک به دره راگه رفسنجان

در نزدیکی تنگه راگه، جاذبه‌های بسیاری از ایران واقع شده است. سفر به این دره با جاذبه‌های اطراف آن کامل‌تر و جذاب‌تر خواهد شد. در ادامه، تعدادی از این جاذبه‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • خانه حاج آقا علی

تصویری از بنای تاریخی خانه حاج آقا علی رفسنجان

خانه حاج آقا علی رفسنجان یکی از جاذبه‌های نزدیک به تنگه راگه است که با معماری سنتی ایرانی بنا شده است. این خانه متعلق به «زعیم الله رفسنجانی»، تاجر به‌نام ایرانی بوده است. زیربنای آن در حدود ۷هزار متر مربع است. تعداد اتاق‌های پنج‌دری، سه‌دری، هفت‌دری و پستو در این خانه به ۸۶ عدد می‌رسد و حوض‌خانه، شاه‌نشین، تالارهای پاییزی و زمستانی از دیگر بخش‌های این خانه سنتی و خشتی ایرانی است.

خانه حاج آقا علی در ۱۲کیلومتری شمال شرقی رفسنجان و در شمال غربی دره راگه واقع شده است.
  • کلوت‌های شهداد

تصویری از بیابان کلوت‌های شهداد

کلوت‌های شهداد از جاهای دیدنی کرمان هستند. این کلوت‌ها در کویر لوت جا خوش کرده‌اند. در کویر معروف کرمان، این جاذبه هرساله کویرگردهای بسیاری راهی شهداد می‌شوند. کلوت‌های شهداد منظره‌ای منحصربه‌فرد از قدرت خارق‌العاده طبیعت را پیش رویتان قرار می‌دهد. صخره‌های سنگی و خوش‌طرح این منطقه به دست بادهای سخت شنی و ماسه‌ای به زیبایی تراش خورده‌اند. بسیاری از این برج‌های سنگی ارتفاعی چشمگیر دارند و تنوع در اندازه آن‌ها از زیبایی کلوت شهداد است.

فاصله رفسنجان تا کلوت شهداد حدود ۲۵۶ کیلومتر است. این فاصله شامل جاده رفسنجان به شهر شهداد و ادامه مسیر این شهر تا کلوت‌هاست. کلوت شهداد در شمال شرقی دره راگه واقع شده است.
  • آبشار کشیت کرمان

تصویری از طبیعت سرسبز آبشار کشیت کرمان

آبشار کشیت کرمان از دیگر جاهای دیدنی این استان است. در سفرتان به تنگه راگه، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً به سراغ آن بروید. این آبشار در روستای کشیت در بخش گلباف استان کرمان جا خوش کرده است. این آبشار طراوت و تازگی‌اش را به طبیعت کرمان منتقل می‌کند.

این آبشار در شمال غربی شهداد با مسافتی حدود ۱۷۵ کیلومتر و در جنوب شرقی رفسنجان با فاصله ۲۷۰ کیلومتر واقع شده است. دره راگه رفسنجان در شمال غربی این آبشار به‌روی نقشه دیده می‌شود.
  • غار ایوب

تصویری از غار ایوب کرمان

غار ایوب از جاذبه‌های کرمان است. این غار در شهرستان بابک و در جنوب شرقی شهر دهج است. این غار به‌عنوان زیارتگاه کوه ایوب نیز شناخته می‌شود و عمقی در حدود ۲۰۰ متر دارد. این غار آذرین در فهرست آثار ملی ثبت شده است و در شمال غربی تنگه راگه واقع شده است.

فاصله این غار تا رفسنجان حدود ۱۸۰ کیلومتر است و در شمال غربی این شهر واقع شده است.

نکته‌های مهم پیش از سفر

تصویری از نکته‌های مهم پیش از سفر

  • تور دره راگه رفسنجان بهترین راه سفر به این منطقه است. می‌توانید با گروهی راه‌بلد و آگاه به چگونگی این سفر راهی راگه شوید؛
  • هرگز در روزهای بارانی یا طوفانی به این منطقه سفر نکنید، زیرا خطر سیلاب و ریزش سنگ وجود دارد؛
  • بهار و پاییز بهترین زمان سفر به این دره است. خنکای هوا فرصتی خوب برای پیاده‌روی در تنگه است؛
  • اگر به‌دنبال اقامتگاه در این سفر هستید، باید در اقامتگاه‌های روستاها و شهرهای اطراف راگه بمانید؛
  • پیش از حرکت، در کوله‌پشتی خود حتماً بطری آب و خوراکی فاسدنشدنی قرار دهید.

مسیر دسترسی به دره راگه رفسنجان

برای ماجراجویی در تنگه راگه، باید خودتان را به استان کرمان و شهر رفسنجان برسانید. اگر نقطه شروع سفر را مرکز شهر تهران در نظر بگیریم، حدود ۱۰ ساعت طول خواهد کشید که با خودرویتان به شهر رفسنجان برسید. مسیر پیش رویتان حدود ۹۰۰ کیلومتر است. شهرهای قم، کاشان، میبد و یزد را باید پشت سر بگذارید تا به رفسنجان برسید.

بعد از رسیدن به رفسنجان، باید وارد جاده منتهی به کرمان شوید. سپس وارد کمربندی شوید و بعد از آنکه فرودگاه رفسنجان و روستای ناصریه را پشت سر گذاشتید، در سمت راست مسیرتان، جاده‌ای فرعی خواهید دید. وارد این جاده شوید. خوب است بدانید اوایل این جاده آسفالته است؛ اما کمی که پیش بروید، مسیر خاکی آغاز می‌شود. البته این مسیر خاکی چندان اذیت‌کننده نیست و با یک سواری می‌توان آن را پیمود.

تنگه راگه تقریباً در ۱۰کیلومتری مسیر فرعی و در سمت راست این جاده واقع شده است. این تنگه نسبت به نمونه‌های مشابه خود دسترسی بهتری دارد و پیمودن آن نسبت به سایر تنگه‌‎های واقع در طبیعت ایران راحت‌تر است.

هزینه ورودی:رایگان
زمان بازدید:۲۴ساعته
آدرس:استان کرمان، شهر رفسنجان، بعد از فرودگاه و روستای ناصریه

امیدواریم که از سفرتان به منطقه پررمزوراز راگه لذت ببرید و این ماجراجویی برایتان به یکی از شیرین‌ترین تجربه‌ها تبدیل شود. برای آشنایی با دیگر جاهای دیدنی کرمان و رفسنجان، با مجله گردشگری ره بال آسمان همراه شوید.

رفسنجان نقطه آغاز مسیر منتهی به راگه است.

خانه حاج آقا علی، کلوت‌های شهداد، غار ایوب و… .

مسافت این دو نقطه در حدود ۹۰۰ کیلومتر است و پیمودن این مسیر در حدود ۱۰ ساعت طول می‌کشد.

فاصله این دو شهر با همدیگر در حدود ۱۱۴ کیلومتر است.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.