یزدگردی در نوروز | سفر به شهر بادگیرها

4

یزد اولین شهر ایران است که در یونسکو به ثبت جهانی رسیده. این شهر جاهای دیدنی شگفت‌انگیزی دارد و بسیاری را مجذوب خود می‌کند. به همین دلیل ما شاهد خرید فراوان بلیط وسایل نقلیه مختلف مانند خرید بلیط هواپیما یزد در طول سال هستیم. یزد مجموعاً شهر آرامی است. البته در ایام نوروز این آرامش کمی برهم می‌خورد. در ایام تعطیلات نوروز، بسیاری از گردشگران راهی یزد می‌شوند. مدت سفر نوروزی محدود است. از‌این‌رو قصد داریم تا شما را با راهنمای سفر نوروز به یزد آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا هرآنچه لازم است را درباره یزدگردی در نوروز بدانید.

یزدگردی در نوروز

یزد با 110 کیلومترمربع وسعت، هفتمین شهر بزرگ ایران به حساب می‌آید. در این شهر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متعددی وجود دارد. به همین خاطر برای گشت‌وگذار در آن، باید یک برنامه ازپیش‌تعیین‌شده داشته باشید. در این راهنمای سفر نوروزی به یزد قصد داریم تا شما را گام‌به‌گام همراهی کنیم. پس با ما همراه باشید.

روز اول یزدگردی در نوروز

  • میدان امیرچخماق

نمایی از امیرچخماق

میدان امیرچخماق، مهم‌ترین نماد شهر یزد در مرکز ایران به حساب می‌آیند. از‌این‌رو ترجیح دادیم تا اولین قسمت راهنمای سفر نوروزی به یزد را با این میدان آغاز کنیم. مسجد امیرچخماق یادگاری از دوران سامانی است. این میدان شهرت جهانی دارد. به همین خاطر تمام گردشگران خارجی از آن بازدید می‌کنند. میدان امیرچخماق را می‌توان از نظر ظاهری تا حدی شبیه به میدان نقش جهان اصفهان دانست.

نمایی از حسینیه امیرچخماق

البته ناگفته نماند که این میدان بسیار کوچک‌تر از میدان نقش جهان است. مجموعه امیرچخماق شامل بازار، مسجد، تکیه و آب‌انبار می‌شود. هنوز هم هنگام اذان، مردم بسیاری برای برگزاری نماز جماعت راهی این مسجد می‌شوند. در نزدیکی این میدان، مغازه‌های بسیاری وجود دارد. شما می‌توانید ساعت‌ها در این میدان مشغول گشت‌وگذار باشید. بازار امیرچخماق، بخشی از بازار سنتی یزد محسوب می‌شود. پس می‌توانید برای خرید انواع شیرینی و صنایع دستی به این بازار مراجعه کنید.

آدرس: یزد، خیابان قیام، میدان امیرچخماق
  • بازار یزد در خیابان قیام

خیابان قیام، خیابانی است که به میدان امیرچخماق ختم می‌شود. از ابتدا تا انتهای این خیابان، بازار یزد به حساب می‌آید. یکی از زیباترین قسمت‌های یزدگردی در نوروز، قدم‌زدن در همین خیابان است. همین طور که قدم می‌زنید، می‌توانید از مغازه‌های مختلف نیز دیدن کنید. برخی از مغازه‌ها انواع شیرینی داغ و تازه یزدی را تولید می‌کنند که عطر آن‌ها هوش از سر همه می‌برد. زمانی که وارد یک کوچه باریک می‌شوید، در واقع به یک بازارچه بزرگ رفته‌اید.

هر بازارچه به‌اصطلاح خودمان بورس یک کالای خاص است. به‌عنوان مثال برخی از بازارچه‌ها مخصوص صنایع دستی، برخی مخصوص فرش، برخی مختص طلا و برخی مخصوص تولید و فروش مس هستند. قیمت‌های این بازار بسیار مقرون‌به‌صرفه است. شما می‌توانید از این خیابان خرید بسیار اقتصادی و مناسبی انجام دهید. البته به یاد داشته باشید که تمام کسبه این بازار، رأس ساعت 18، مغازه‌های خود را تعطیل می‌کنند. در حقیقت بخش عمده بازار یزد، تا ساعت 17 تعطیل خواهد شد!

آدرس: یزد، خیابان قیام
  • حمام خان

حمام خان در بازاری با همین نام واقع شده است. این حمام یکی از زیباترین جاهای دیدنی یزد به حساب می‌آید. مدتی می‌شود که حمام خان دیگر کاربری یک حمام را ندارد. در حال حاضر این حمام، به یک رستوران زیبا و سنتی تبدیل شده است. قدمت حمام خان به دوران ناصرالدین شاه باز می‌گردد. این حمام مخصوص اعیان و اشراف یزد بود؛ به همین خاطر است که نام آن را نیز حمام خان گذاشته‌اند. حمام خان دارای معماری اصیل ایرانی است. مقرنس‌کاری‌های هنرمندانه و طاق‌های آجری که همگی با ظرافت تمام طراحی شده‌اند، در این حمام خودنمایی می‌کنند. فضای داخلی این حمام را می‌توان معنای واقعی نوستالژی دانست. کیفیت غذاهای این رستوران نیز نسبتاً مطلوب است. به همین خاطر بهتر است پس از گشت‌و‌گذار در بازار، سری به حمام خان بزنید.

آدرس: یزد، خیابان قیام
  • باغ دولت آباد

نمایی از باغ دولت آباد

باغ دولت آباد را می‌توان یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی این شهر دانست. یزد شهری کویری و گرم است. دورتادور یزد را بیابان فراگرفته است. حال تصور کنید در همین شهر، ناگهان وارد باغی انبوه، چشم‌نواز و تماشایی می‌شوید. به‌محض ورود به باغ، متوجه چند درجه تغییر دما خواهید شد. تمام گیاهان و درختان این باغ، از آب قنات تأمین می‌شوند. در هر گوشه از این باغ، جوی آبی خنک و زلال جریان دارد. این باغ در بخش مرکزی شهر واقع شده است و دسترسی مناسبی دارد.

در این باغ بخش‌های مختلفی همانند عمارت هشتی، بادگیر، عمارت سردر، عمارت بهشت، تالار آیینه، آب‌انبار، عمارت تهرانی و باغ ناصر وجود دارد. قدمت این باغ به دوران افشاریه باز می‌گردد. البته تغییر ظاهر این باغ به‌شکلی که امروزه شاهد آن هستیم، در دوران زندیه اتفاق افتاد. پرندگان بسیاری در این باغ زندگی می‌کنند. با شنیدن آواز این پرندگان، روح شما تازه می‌شود. نسیم خنکی از روی آب حوض برمی‌خیزد و صورتتان را نوازش می‌کند. متأسفانه امکان بازدید از بسیاری از بخش‌های این باغ وجود ندارد و به‌ناچار باید به همین حد اکتفا کنیم.

آدرس: یزد، محله فهادان، کوچه رختشویخانه، کوچه حمام نو
  • خانه لاری‌ها

نمایی از خانه لاری ها

خانه لاری‌های یزد یکی دیگر از جاهای دیدنی این شهر است. این خانه در سال 1286 و در دوران قاجار ساخته شد. خانه لاری‌ها شاید همانند بسیاری از عمارت‌های دیگر، بزرگ و باابهت نباشد؛ اما در یکی از محله‌های قدیمی یزد قرار دارد و خیلی اهل خودنمایی نیست. در بخش میانی خانه، یک حوض سرتاسری به چشم می‌خورد. وجود بادگیرها در گوشه‌های ساختمان، باعث خنک‌تر‌شدن هوای محیط می‌شود.

نمایی از پنجره های رنگی خانه لاری ها

هر بخش این خانه، زیبایی منحصربه‌فرد خود را دارد. البته فقط بازدید از چند بخش خانه امکان‌پذیر است. پنجره‌های ارسی با شیشه‌های رنگی در هر گوشه حیاط دیده می‌شوند. وجود دیوارهای کاهگلی و باغچه‌های سرسبز، این خانه را به خانه‌ای آرام و رؤیایی تبدیل می‌کند. حتی روی دیوارهای این خانه نیز می‌توانید شاهد آثار تاریخی متعددی باشید. در میان این آثار، نامه‌های تاریخی نظر شما را به خود جلب خواهند کرد که نسخه خطی و اصلی هستند و صدها سال قدمت دارند. بازدید از این خانه حین یزدگردی در نوروز توصیه می‌شود.

آدرس: یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، مجاور عمارت کلاه فرنگی

روز دوم یزدگردی در نوروز

روز دوم یزدگردی در نوروز را با مرکز ایران آغاز می‌کنیم. در این روز کمی شما را با مارکار، یکی از مهم خیرین هندی در ایران آشنا خواهیم کرد. این روز از یزدگردی در نوروز بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود.

  • میدان مارکار

نمایی از میدان مارکار

برج ساعت در میدانی با نام میدان مارکار قرار دارد. مارکار نام فردی خیر بود که از خود آثار بسیاری را در یزد به یادگار گذاشت. او اصالتاً هندی و پیرو دین زرتشت بود. وی ثروت بسیاری داشت و تمام آن را صرف امور خیریه کرد. وقتی می‌گوییم تمام، یعنی هنگام مرگ حتی هزینه گور را نیز نداشت. او 93 سال عمر کرد و در طول این سال‌ها، خدمات شایسته‌ای را انجام داد. به یمن این خدمات، میدانی را در یزد به نام مارکار نام‌گذاری کرده‌اند. البته این میدان را نباید دست‌کم بگیرید. این میدان، میدان تمام ایران است!

جالب است بدانید که میدان مارکار، مرکز ایران است. در حقیقت نقطه مرکزی ایران، روی همین میدان قرار دارد. به همین خاطر میدان مارکار  بسیار حائز اهمیت است و شهرت جهانی دارد. در میان این میدان، برجی با نام برج ساعت به چشم می‌خورد. برج ساعت یک ساختمان خشتی و مربعی‌شکل است. در بالای این برج ساعتی بزرگ قرار دارد. این ساعت به دست ساعت‌ساز ماهر یزدی، استاد ابوبکر ساخته شده است. بازدید از این برج زیبا و نقطه مرکزی ایران، حین یزدگردی در نوروز می‌تواند بسیار جذاب باشد.

  • آتشکده بهرام

نمایی از حوض بزرگ آتشکده زرتشتیان

خب حالا نوبت به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری یزد می‌رسد. آتشکده بهرام یزد، یکی از مهم‌ترین اماکن مذهبی بین زرتشتیان تمام ایران به حساب می‌آید. این آتشکده با نام آتشکده ورهرام معروف است. در این آتشکده، آتشی هزار و 500ساله وجود دارد که همچنان زبانه می‌کشد. زرتشتیان تلاش بسیاری برای روشن‌نگه‌داشتن این آتش کرده‌اند. آن‌ها نسل به نسل از این آتش حفاظت کرده‌اند. شاید این مکان برای شما یک جاذبه گردشگری ساده و البته کمی هیجان‌انگیز باشد؛ اما آتشکده زرتشتیان برای پیروان این دین، یک مکان مقدس محسوب می‌شود.

نمایی از نماد فروهر آتشکده زرتشتیان

از نظر ظاهری، آتشکده ورهرام، ظاهری بسیار زیبا دارد. ساختمان اصلی آتشکده در باغی دل‌نواز قرار دارد. رو‌به‌روی درب ورودی، حوضی گرد واقع شده است. رو‌به‌روی حوض، عمارتی چشم‌نواز دیده می‌شود. با عبور از حدود 10 پله سنگی وارد ساختمان اصلی خواهید شد. درب ورودی در یک فرورفتگی ایوان‌مانند قرار دارد. این ایوان دارای چهار ستون سنگی بلند و زیبا است. در بالای سردر ساختمان، نماد فروهر به چشم می‌خورد.

نمایی از فضای داخلی آتشکده زرتشتیان

لازم به ذکر است که در بازدید از آتشکده ورهرام فقط از آتش آن دیدن نخواهید کرد. بلکه بخش‌های مختلف این عمارت به زرتشت‌شناسی اختصاص داده شده است. در هر بخش می‌توانید اطلاعاتی مفید درباره آیین زرتشت به دست بیاورید. این دین، آیین باستانی همه ایرانیان بوده است. در متون دینی آن، می‌توانید نام اساطیر ایرانی را بیابید که بسیار جذاب خواهد بود.

آدرس: یزد، بلوار آیت الله کاشانی

موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان | موزه مارکار

نمایی از موزه مارکار

در بخش‌های قبلی، شما را به‌صورت مختصر با مارکار آشنا کردیم. این مرد، در طول زندگی خود فقط سه بار به ایران سفر کرد. وی در هر سفر، ساختمان‌های بسیاری ساخت و به مردم ایران خدمت بسیاری کرد. یکی از بزرگ‌ترین ساختمان‌هایی که مارکار بنا کرد، مدرسه مارکار بود. این مدرسه در نزدیکی آتشکده یزد و میدان ساعت قرار دارد.  این مدرسه در اوایل دوره پهلوی اول به دست مارکار بنا شد. او تصمیم داشت مدرسه‌ای کامل و جامع بنا کند تا کودکان در آن زندگی کنند و به تحصیل بپردازند. خوشبختانه او به هدف خود دست پیدا کرد.

نمایی از مدرسه مارکار

مدرسه مارکار یک مدرسه کامل و جامع است. این مجموعه شامل دبستان، دبیرستان، خوابگاه، حمام، آب‌انبار و غیره بود. کودکان نیازی به خروج از مدرسه نداشتند. مارکار تلاش کرد تا بسیاری از کودکان بی‌سرپرست را فارغ از دین و آیین آن‌ها، در این مدرسه کنار هم جمع کند. کودکان بسیاری در این مدرسه تحصیل کردند و توانستند در زندگی خود به جایگاه مناسبی دست پیدا کنند. حال بخش‌های بسیاری از این مجموعه، به موزه‌ای برای آشنایی با فرهنگ زرتشت و البته مارکار تبدیل شده است. بازدید از موزه مارکار یزد و شناخت فعالیت‌های خیرخواهانه مارکار می‌تواند بسیار جذاب باشد.

  • آب انبار رستم گیو

نمایی از آب انبار رستم گیو

تأمین آب خنک در شهر یزد یک مسئله بسیار مهم بود. به همین خاطر در آن دوران سیستم‌های خاصی را برای نگهداری و ذخیره آب طراحی می‌کردند. یکی از مهم‌ترین سیستم‌های نگهداری آب، ترکیب آب‌انبار زیرزمینی با بادگیر بود. به این طریق در زیر زمین، یک آب‌انبار درست می‌کردند. در زیر زمین، خبری از تابش مستقیم آفتاب نیست و دما به‌مراتب کمتر است. به همین خاطر دیگر لازم نبود نگران تبخیر آب باشند. از طرف دیگر با استفاده از سه الی چهار بادگیر، همیشه آب را خنک نگه می‌داشتند. قدمت این آب‌انبار به اوایل دوران پهلوی باز می‌گردد. فردی با نام رستم گیو، یا همان ارباب رستم گیو، این آب‌انبار را بنا کرد. او یکی از خیران زرتشتی در ایران بود. متأسفانه در حال حاضر امکان بازدید از داخل آب‌انبار وجود ندارد؛ اما تماشای هنر و علم معماری ایرانیان در آن دوران، ستودنی است.

آدرس: یزد، محله‌ی زرتشتیان، حاشیه بلوار بسیج

روز سوم یزدگردی در نوروز

روز سوم با دو روز دیگر یزدگردی در نوروز بسیار تفاوت دارد. امروز قصد داریم تا دست شما را بگیریم و حدود 150‌کیلومتر از یزد دور کنیم. در فاصله نسبتاً نزدیک به یزد، یکی از مهم‌ترین کویرهای ایران قرار دارد. در این روز می‌خواهیم چهره‌ای دیگر از یزد را به نمایش بگذاریم.

  • کویر کاراکال

نمایی از کویر کاراکال یزد

اگر اهل کویرگردی باشید، بی‌تردید می‌دانید کویر کاراکال یکی از زیباترین کویرهای ایران است. در این کویر نوعی گربه‌سان گوش سیاه با نام کاراکال زندگی می‌کند. این حیوان زیبا را با نام «گوش سیاه» نیز می‌شناسند. البته نگران نباشید، کاراکال جثه کوچکی دارد و به انسان حمله نمی‌کند. اگر خوش‌شانس باشید، شاید یک بار این گربه زیبا را از نزدیک مشاهده کنید. کویر معنای حدومرز را برای شما تغییر می‌دهد. در کویر تنها مرزی که دیده می‌شود، مرز بین زمین و آسمان است. شما می‌توانید کفش‌های خود را در بیاورید و شن‌های داغ و روان را زیر پای خود احساس کنید.

نمایی از تورکویر کاراکال

تور کویر یزد یکی از زیباترین بخش‌های یزدگردی در نوروز محسوب می‌شود. اگر همراه تورهای مسافرتی سفر کرده باشید، احتمالاً بتوانید سری به یکی از کویرهای یزد بزنید. حتی اگر سفرتان بدون تور باشد نیز می‌توانید با کمک هتل خود، به تورهای کویرگردی بروید. اگر اهل ماجراجویی بیشتر باشید و فرصتتان کافی باشد، می‌توانید یک شب را در کویر سپری کنید. اقامت در کویر به شکل کمپ یا استفاده از کمپ های کویری یزد خواهد بود.

شرایط آب‌وهوایی یزد

یزد شهری در حاشیه کویر است. همه ما کم‌و‌بیش با آب‌وهوای کویر آشنا هستیم. کویر و البته شهرهای کویری، دارای آب‌وهوایی بسیار گرم و خشک هستند. در این شهر به‌ندرت باران می‌بارد و تابش آفتاب مستقیم است. از‌این‌رو تابستان اصلاً  زمان مناسبی برای سفر به یزد نیست. جالب اینجاست که در پاییز و زمستان نیز سرمای هوا آزاردهنده خواهد بود. در هر صورت آب‌وهوای یزد یا خیلی سرد یا خیلی گرم است.

خوشبختانه در تمام روزهای سال این شرایط حاکم نیست. در روزهای اول سال، یعنی بهار و مخصوصاً در تعطیلات نوروز، هوا بسیار مساعد است. میانگین دمای هوای یزد به 42 درجه می‌رسد؛ اما در بهار، میانگین دما حدود 24 الی 26 درجه است. این یعنی به دور از گرمای شدید هوا یا سرمای طاقت‌فرسا، می‌توانید از یزدگردی خود لذت ببرید. به همین خاطر بهترین زمان بازدید از یزد، فصل بهار و ایام نوروز خواهد بود.

اقامت در یزد

یزد شهر بسیار زیبایی است. در این شهر جاهای دیدنی متعددی وجود دارد؛ اما به دلیل شرایط آب‌وهوایی، معمولاً در همه فصل های سال گردشگران بسیاری ندارد. از‌این‌رو، در شهر یزد نمی‌توانید شاهد چندین و چند هتل پنج ستاره باشید. البته هتل های سنتی یزد بسیار زیبا هستند و است علاوه بر هتل یا هتل آپارتمان، در این شهر اقامتگاه‌های بوم‌گردی فراوانی نیز وجود دارد. شما با اقامت در این اقامتگاه‌ها، می‌توانید با فرهنگ و زندگی مردم یزد بیش از پیش آشنا شوید. البته نباید تصور کنید هزینه اقامت در این اقامتگاه‌ها خیلی ارزان است؛ حتی برعکس، برای اقامت در برخی از آن‌ها باید هزینه گزافی را بپردازید.

به‌صورت کلی با توجه به محدودیت هتل در یزد و تعداد فراوان مسافران نوروزی در این شهر، باید حتماً پیش از سفر به فکر محل اقامت خود باشید. برای آنکه دچار مشکل نشوید، باید رزرو خود را قطعی کنید. بهتر است حدود دو هفته پیش از ایام نوروز، هتل خود را انتخاب کرده و آن را رزرو کنید. رزرو نوروزی باید همراه پرداخت وجه و صدور واچر باشد. فقط به این شکل می‌توانید از بابت قطعی‌بودن رزرو آسوده‌خاطر باشید. البته در سفر همراه با تورهای مسافرتی، همه این ملاحظات توسط آژانس مسافرتی انجام می‌شود.

سوغات یزد

سوغات یزد در کل ایران معروف است. بخش زیادی از آن شامل شیرینی‌های متنوع و برخی هم شامل صنایع دستی بی‌نظیر آن می‌شود. توصیه ما این است که اگر دوست داشتید سفال‌ها یا ظروف سرامیکی یزد را به‌عنوان سوغات با خود ببرید، حتماً لای پارچه یا روزنامه بپیچید که تا مقصد، اسیب نبینند. د رادامه لیستی از سایر یادگار‌های یزد برایتان آماده کرده‌ایم.

  • حلوا ارده اردکان؛
  • قطاب یزدی؛
  • کیک یزدی؛
  • باقلوا یزد؛
  • پشمک؛
  • نقل؛
  • حاج بادام؛
  • نان برنجی؛
  • نان پنجره‌ای؛
  • سوهان آردی؛
  • حلوا سوهان؛
  • انواع لوز؛
  • ترمه؛
  • شعربافی؛
  • زیلو.

بهترین مراکز خرید یزد

مراکز خرید یزد هم تنوع بسیاری دارند که نمی‌توان همه را در اینجا معرفی کرد. برای این بهتر است نوشته مراکز خرید یزد را مطالعه کنید تا با بازارهای معروفش بیشتر آشنا شوید. در ادامه چند تا از معروف‌ترین‌هایشان را برایتان می‌گذاریم.

  • بازار حاجی قنبر؛
  • بازار زرگری؛
  • بازار خان؛
  • مرکز خرید آریا؛
  • مرکز خرید شقایق؛
  • مرکز خرید الماس؛
  • پاساژ کویتی‌ها؛
  • مجتمع تجاری علاالدین؛
  • مجتمع تجاری شهاب؛
  • بازار امیرچخماق؛
  • مغازه‌های خیابان قیام.

بهترین هتل های یزد

  • هتل پارسیان صفایه | 5 ستاره | شروع قیمت از شبی 373هزار تومان؛
  • هتل داد یزد | 4 ستاره | شروع قیمت از شبی 360هزار تومان؛
  • هتل باغ مشیر الممالک یزد | 4 ستاره شروع قیمت از شبی 319هزار تومان؛
  • هتل سنتی فیروزه یزد | 3 ستاره شروع قیمت از شبی 190هزار تومان؛
  • هتل ارگ جدید یزد | 4 ستاره | شروع قیمت از شبی 330هزار تومان؛
  • هتل سنتی خوان دوحد یزد | 3 ستاره | شروع قیمت از شبی 160هزار تومان؛
  • هتل فاضلی یزد | 3 ستاره | شروع قیمت از شبی 200هزار تومان.

بهترین رستوران های یزد

  • رستوران هتل ملک تجار

نمایی از رستوران هتل ملک تجار در یزد

آدرس: یزد، خیابان قیام، بازارچه‌ پنجه علی
  • تالار یزد

نمایی از رستوران تالار یزد

آدرس: یزد، بلوار جمهوری، نرسیده به دروازه قرآن
  • رستوران خوان دو حد یزد

آدرس: یزد، بلوار عاصی زاده، کوچه‌ سنگزیره
  • رستوران سزار یزد

آدرس: یزد، میدان شهدای محراب، خیابان کاشانی، نرسیده به میدان ابوذر، ابتدای کوچه‌ی سنبل
  • رستوران ترمه و ترنج یزد

نمایی از رستوران ترمه و ترنج یزد

آدرس: یزد، خیابان امام خمینی، خیابان فهادان
  • کافه عدسی پناهنده

آدرس: یزد، خیابان قیام، میدان خان، بازار خان
  • کافه رستوران فوکا

نمایی از کافه رستوران فوکا

آدرس: یزد، خیابان مسجد جامع، نرسیده به مسجد جامع

بهترین شیرینی فروشی های یزد

  • حاج خلیفه اصل

آدرس حاج خلیفه شعبه میدان میر چخماق: یزد، خیابان قیام، میدان امیرچخماق
آدرس حاج خلیفه شعبه بلوار جمهوری: یزد، بلوار جمهوری
آدرس حاج خلیفه شعبه صفاییه : یزد، صفاییه
  • شیرینی بهشت یزد

آدرس: یزد، میدان فرهنگ، ابتدای بلوار خاتمی، نرسیده به میدان طوبی
  • شیرینی آ بی بی یزد

آدرس: یزد، خیابان طالقانی، بعد از کوچه 13، جنب کالای پزشکی یزد درمان
  • شیرینی سرای سنتی یزد

نمایی از شیرینی سرای سنتی یزد

آدرس: بلوار جمهوری اسلامی، روبروی سرپرستی بانک ملت
  • شیرینی عروس کویریزد

آدرس: یزد، بلوار دهه فجر، ابتدای بلوار علامه جعفری، جنب فروشگاه زنجیره‌ای عقیق
  • شیرینی شیرین کام یزد

آدرس: یزد، آزادشهر، حد‌فاصل فلکه اول و دوم، روبه‌روی پوشاک دنیس

برای سفر به یزد، بهتر است کدام شهر را به‌عنوان مبدأ قرار دهیم؟

نمایی از فرودگاه بین‌المللی یزد

استان یزد در مرکز ایران قرار دارد. به همین خاطر شاید سفر جاده‌ای به یزد برای ساکنان شهرهای دور همانند تبریز یا مشهد مناسب نباشد. در عین حال ساکنان تهران، اصفهان، کاشان، شیراز و کرمان می‌توانند سفر به یزد را به‌عنوان سفر نوروزی انتخاب کنند. البته ناگفته نماند یزد دارای فرودگاه بین‌المللی است. این یعنی حتی شهرهایی که در فاصله دور از یزد قرار دارند نیز می‌توانند با سفر هوایی یزد را تجربه کنند.

بهتر است بعد از یزد به کدام شهر سفر کنیم؟

اگر از سمت تهران و به‌صورت کلی از شمال کشور به یزد سفر می‌کنید، می‌توانید تور ترکیبی کاشان، اصفهان و یزد را انتخاب کنید. حتی در مسیر سفر جاده‌ای نیز می‌توانید از تمام این شهر‌ها بازدید کنید. البته این تور ترکیبی، کمی مسیر شما را دورتر خواهد کرد. با وجود این می‌توانید یک تیر و چند نشان بزنید. بسیاری از افراد با اصفهان گردی در نوروز و پس از آن یزدگردی در نوروز همه روزهای تعطیلات خود را تکمیل می‌کنند.

حال اگر از سمت جنوب عازم یزد هستید، بهتر است تور ترکیبی شیراز و یزد را امتحان کنید. به این طریق با یک سفر 10 روزه می‌توانید از دو شهر زیبای ایران دیدن کنید.

چطور در شهر یزد گشت‌و‌گذار کنیم؟

همان طور که اشاره کردیم، یزد 110 کیلومترمربع وسعت دارد. با این وسعت، یزد هفتمین شهر بزرگ ایران محسوب می‌شود. به همین خاطر شاید برای گشت‌و‌گذار در آن، کمی دچار مشکل شوید. البته پیش از آنکه شما را با روش‌های حمل‌ونقل در یزد آشنا کنیم، بهتر است بر مسیربندی تأکید نماییم. اگر راهنمای سفر نوروزی به یزد ما را اجرا کنید، اکثر جاذبه‌ها در یک مسیر هستند. به این ترتیب برای حمل‌ونقل دچار مشکل نخواهید شد. به هر صورت در این بخش از مقاله قصد داریم تا شما را با روش‌های حمل‌ونقل در این شهر آشنا کنیم.

  • گشت‌و‌گذار همراه با وسیله نقلیه شخصی

بسیاری از مسافران، سفر جاده‌ای همراه با وسیله نقلیه شخصی خود را ترجیح می‌دهند. این دسته عزیزان می‌توانند زمانی که به یزد رسیدند نیز با وسیله نقلیه خود تردد داشته باشند. تا چند سال پیش، خبری از طرح ترافیک در شهر یزد نبود؛ اما گویا خلوت‌شدن محدوده طرح ترافیک در شهرهای دیگر، به مذاق پلیس یزد نیز خوش آمده. از‌این‌رو مدتی است که شاهد اجرایی‌شدن طرح ترافیک زوج و فرد در یزد هستیم. برخی منابع ادعا می‌کنند در ایام نوروز طرح اجرا نمی‌شود؛ اما برخی منابع تأکید دارند که برای کاهش آلودگی و شلوغی، باید در ایام نوروز نیز این طرح اجرا شود. پس اگر قصد گشت‌وگذار در یزد با وسیله نقلیه شخصی خود را دارید، حتماً از پلیس درباره وضعیت طرح سؤال کنید.

  • استفاده از وسایل نقلیه عمومی

نمایی از گشت‌و‌گذار در یزد

متأسفانه در شهر یزد خبری از مترو نیست. ساعت کار اتوبوس‌ها نیز در ایام نوروز و تعطیلات کاهش پیدا می‌کند. این یعنی در یافتن وسایل نقلیه عمومی بی‌تردید دچار مشکل خواهید شد. این روش بسیار زمان‌بر، طولانی، خسته‌کننده؛ اما بسیار مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی است.

  • استفاده از تاکسی

استفاده از تاکسی بهترین و منطقی‌ترین روش گشت‌وگذار در یزد است. در یزد نیز همانند بسیاری از شهرهای ایران سه نوع تاکسی وجود دارد. نوع اول تاکسی خطی است. این نوع تاکسی‌ها در ایستگاه تاکسی حضور دارند. هر تاکسی در خط خاصی فعالیت می‌کند و شما را به مقصد خاصی می‌رساند. برای آنکه به‌سادگی به مقصد مدنظر خود برسید، بهتر است از رانندگان درباره انتخاب خط مناسب سؤال کنید.

نوع دوم تاکسی بی‌سیم است. شما می‌توانید در هر کجای یزد با شماره تاکسی بی‌سیم تماس بگیرید تا آن‌ها یک تاکسی دربست با مجوز طرح ترافیک برایتان ارسال کنند. در حال حاضر تاکسی بی‌سیم میهن و تاکسی بی‌سیم آزادی بیشترین فعالیت را در یزد دارند. برای دریافت تاکسی می‌توانید با شماره‌های «1833 یا 1828» تماس بگیرید.

نوع سوم نیز تاکسی اینترنتی است. خوشبختانه اسنپ در شهر یزد نیز فعال است. پس شما می‌توانید با همان اپلیکیشن همیشگی، در یزد نیز تاکسی بگیرید. این نوع تاکسی بسیار ارزان و به‌صرفه است.

بهترین روش سفر به یزد در نوروز

انتخاب روش سفر به یزد در نوروز کاملاً به شرایط شما بستگی دارد. در ادامه شما را با انواع روش‌های مختلف آشنا خواهیم کرد.

  • سفر جاده‌ای با وسیله نقلیه شخصی

نمایی از سفر جاده‌ای با وسیله نقلیه شخصی یزد

انتخاب سفر جاده‌ای برای یزدگردی در نوروز بسیار جذاب است. جاده‌های منتهی به یزد، جاده‌های بیابانی هستند. این جاده‌ها اصلاً پیچ‌و‌خم ندارند و سرراست هستند. این یعنی حتی رانندگان آماتور نیز می‌توانند در آن حضور داشته باشند. البته حضور کامیون و وسایل نقلیه سنگین، شاید کمی شرایط رانندگی را دشوار کند. از طرف دیگر افرادی که به تماشای مناظر جاده اعتیاد دارند، در این جاده مأیوس خواهند شد. این جاده کاملاً تکراری و کسل‌کننده است. اگر در شهرهای نزدیک به یزد هستید، سفر جاده‌ای توجیه منطقی دارد؛ زیرا در این صورت می‌توانید با وسیله نقلیه شخصی خود در شهر گشت‌و‌گذار کنید.

  • اتوبوس و قطار

از هر کجای ایران، انواع اتوبوس و قطار به‌سمت یزد حرکت می‌کنند. خرید بلیط قطار یزد و بلیط اتوبوس یزد گزینه‌های ارزان‌قیمت و مطلوبی برای سفر نوروزی به یزد محسوب می‌شوند. البته فراموش نکنید که در نزدیکی تعطیلات نوروز، یافتن بلیت شاید کار ساده‌ای نباشد. البته سفر با اتوبوس برای یزدگردی در نوروز شاید کمی دشوار باشد.

  • هواپیما

هواپیما سریع‌ترین و البته گران‌ترین گزینه سفر نوروزی به یزد محسوب می‌شود. اگر از شهرهای دور عازم یزد هستید، بهتر است هواپیما را برای سفر خود انتخاب کنید. معمولاً کمتر کسی سفر هوایی به یزد را انتخاب می‌کند. به همین خاطر شاید اگر کمی خوش‌شانس باشید، بلیت‌های لحظه آخری ارزان قیمتی را نیز پیدا کنید. البته این وسیله برای یزدگردی در نوروز شاید کمی گران باشد.

  • سفر همراه تور نوروز یزد

چه یزد چه شهرهای دیگر، بهترین روش سفرهای نوروزی، سفر همراه با تورهای مسافرتی است. آژانس‌های مسافرتی می‌توانند برای سفر شما برنامه‌ریزی کنند. آن‌ها با شرکت‌های مسافربری و هتل‌ها قرارداد دارند. به همین خاطر همواره می‌توانند برای شما بلیت و یک اتاق خالی تهیه کنند. لازم به ذکر است با توجه به حجم کاری آژانس‌ها و رابطه آن‌ها با مراکز توریستی مختلف، در سفر همراه تور، هزینه شما به‌مراتب کاهش پیدا خواهد کرد.

خب دوستان و همراهان عزیز ره بال آسمان ، شما با راهنمای سفر نوروز به یزد آشنا شدید. نظر شما درباره این لیست یزدگردی در نوروز چه بود؟ شما چه شهری را برای سفر نوروزی انتخاب می‌کنید؟ آیا تاکنون از یزد دیدن کرده‌اید؟ نظرات خود را به ما بگویید.

قیمت تور نوروز یزد به عوامل مختلفی بستگی دارد و ثابت نیست.

رستوران‌های تالار، ملک تجار و سزار جزء بهترین‌ها هستند.

بازار سنتی یزد در خیابان قیام قرار دارد.

ایام نوروز و ابتدای فروردین ماه بهترین زمان سفر به یزد محسوب می‌شود.

4 نظرات
  1. سعید می گوید

    یزد خیلی شهر دوستداشتنیه برای سفر نوروزی. در کنار همه جاهای دیدنیش، رستوران های خیلی خوبی داره. تو لیست رستوران هایی که معرفی کردین، رستوران تالار مثال‌‌زدنیه. موسیقی زنده داره، در نوروز هفت سین های قشنگی می‌چینن که جون میده برای عکاسی و کیفیت غذاها و برخورد پرسنل عالیه.
    راستی اگه برای جاهای دیدنی یزد مقاله‌های مجزا نوشتید، لینکشون رو به مقاله اضافه کنید تا ما راحت‌تر بهشون دسترسی داشته باشیم.

    1. بانو تقیان می گوید

      سعید عزیز، ممنونیم که تجربه‌تون رو با ما به اشتراک گذاشتید.
      لینک جاهای دیدنی یزد در مقاله هست، باز هم برای دسترسی راحت‌تر اینجا براتون می‌ذارمش.

      https://blog.rahbal.com/yazd-attractions/

  2. محسن می گوید

    مجموعه زیرزمینی تاریخی دروازه مهریز شاهکار معماری ایران و زیبا ترین سازه آبی یزد در خیابان امام خمینی انتهای بازار شاهزاده فاضل واقع شده است. که چشم همگان از دیدن آن مبهوت می ماند.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام محسن عزیز
      ممنونیم برای توضیحی که دادید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.