موزه جنگ تهران یا خانه تیمورتاش یا دانشگاه جنگ؟

0

موزه‌گردی از بهترین تفریح‌ها در دل پایتخت است. تعداد موزه‌های تهران کم نیست و در هرکدام بخشی از تاریخ کشورمان را به نمایش گذاشته‌اند. موزه جنگ تهران یا خانه تیمورتاش یکی از همین مکان‌هاست که فضایی جذاب و دیدنی دارد. زیبایی این خانه و آثار باقی‌مانده در آن علاقه‌مندان به تاریخ، هنر و معماری را شگفت‌زده می‌کند.

موزه جنگ تهران کجاست؟

موزه جنگ، از موزه های تهران است و در دل پایتخت جا خوش کرده است؛ پس برای بازدید از آن باید به شمال ایران سفر کنید. موقعیت دقیق موزه در خیابان کارگر جنوبی است. می‌توانید در فاصله کمی از میدان پاستور و روبه‌روی مترو میدان حر آن را پیدا کنید. در حال حاضر بنای موزه در محوطه دانشگاه جنگ است.

معرفی موزه جنگ تهران

در این سال‌ها بسیاری از خانه‌های قدیمی دیگر کاربرد قبلی خود را ندارند و موزه‌ای تماشایی از گذشته هستند. خانه تیمورتاش از خانه های تاریخی تهران است که معماری چشمگیری دارد. در سال‌های اخیر این خانه را به موزه جنگ تبدیل کرده‌اند و در آن تجهیزات جنگی قدیمی را نگهداری می‌کنند. ممکن است تصور کنید که این موزه حس‌وحالی غم‌زده دارد؛ اما کافی است در آن قدم بگذارید تا زیبایی بنا و آثار موجود در این خانه شما را متحیر کند.

تاریخچه موزه جنگ تهران

اگر رد این خانه را در تاریخ دنبال کنید، به دوره قاجار می‌رسید. بنای موزه جنگ تهران قدمتی بیشتر از 160 سال دارد. این عمارت در دوره قاجار از باغ‌هایی بود که شاه‌های قاجاری به‌ویژه «ناصرالدین شاه» در آن تفریح و گشت‌وگذار می‌کردند. در زمان حکومت «محمدعلی‌شاه قاجار» این مکان را برای لشکرکشی نیروها انتخاب کرده ‌بودند تا شورش‌های مشروطه را سرکوب کنند. «سردار محتشم بختیاری»، از فرمانده‌های نظامی دوره قاجار، از صاحب‌های این خانه بود؛ اما بعد از حکومت قاجار و شروع حکومت پهلوی، «عبدالحسین تیمورتاش» این بنا را از سردار بختیاری خرید.

عبدالحسین تیمورتاش وزیر درباره رضاشاه بود و به او خدمت می‌کرد. او به همراه خانواده‌اش در این ملک زندگی می‌کردند؛ اما طولی نکشید که رضاشاه او را از دولت برکنار و اموال و ملک‌هایش را مصادره کرد. همچنین دستور داد تا تیمورتاش را در 9 مهر 1312 هجری شمسی به قتل برسانند. بعد از مرگ تیمورتاش، خانه او را برای راه‌اندازی دانشگاه جنگ به ارتش واگذار کردند. در همان سال مرمت و بازسازی این بنا را به «کریم طاهرزاده»، از معمارهای زمان پهلوی، سپردند. بعد از بازسازی، دانشگاه جنگ را در این ساختمان راه‌اندازی کردند. عمارت دیگری کنار این خانه بود که به آن عمارت کلاه‌فرنگی می‌گفتند. این ساختمان را هم به محل فرماندهی دانشگاه جنگ تبدیل کردند.

خانه تیمورتاش تهران تا سال‌ها بعد از انقلاب اسلامی هم همان کاربری را داشت؛ اما در سال 1395 هجری شمسی تصمیم گرفتند بنای جدیدی برای دانشگاه بسازند. بعد از ساخت و راه‌اندازی دانشگاه، سازمان میراث فرهنگی، موزه جنگ تهران را در عمارت قدیمی تیمورتاش افتتاح کرد. گردشگرهای زیادی در سفر به تهران از این موزه جذاب دیدن می‌کنند. خانه تیمورتاش تهران را در سال 1373 هجری شمسی در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسانده‌اند.

معماری موزه جنگ تهران

معماری موزه جنگ تهران

خانه تیمورتاش معماری کم‌نظیری دارد که مثل آن را در هرجایی نمی‌بینید. بنای اولیه خانه را در دوره ناصرالدین شاه قاجار ساخته‌اند. در دوره پهلوی این بنا را بازسازی کردند و بخش‌هایی هم به آن افزودند. در ساخت این بنا از معماری کشورهای ایران، روسیه و هندوستان الهام گرفته‌اند. به همین خاطر بسیار چشمگیر و تماشایی است. نمای بیرون بنا آجرکاری زیبایی دارد. موزه جنگ تهران ساختمانی دوطبقه‌ای است و در طبقه دوم آن ایوانی خودنمایی می‌کند. ستون‌های بلندی در ایوان و ورودی ساختمان هست که زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند؛ البته هنوز به جذاب‌ترین بخش‌های بنا نرسیده‌ایم. کافی است به فضای داخلی بروید تا هنر و اصالت خانه را از نزدیک لمس کنید.

گچ‌بری‌های روی دیوار و سرستون‌ها و آیینه‌کاری‌های سقف تالار در نوع خودشان بی‌نظیر هستند. این طرح و نقش‌ها، معماری هند و روسیه را یادآوری می‌کنند. دیوارهای خانه را با رنگ زیبایی پوشانده‌اند که تضاد خوبی با گچ‌بری‌ها دارند. ‌پنجره‌های چوبی با شیشه‌های رنگارنگ چشم‌نوازی می‌کنند و یادآور معماری اصیل ایرانی است.  راهرویی پلکانی، طبقه اول بنا را به طبقه دوم وصل کرده است که با نرده‌های چوبی آن را جذاب‌تر کرده‌اند. اگر دستی بر حرفه عکاسی دارید، این بخش از خانه تیمورتاش تهران سوژه جالبی برای عکس‌هایتان می‌شود؛ البته هر گوشه از این بنای قدیمی و دل‌انگیز، ارزش ثبت‌کردن دارد.

بخش‌های موزه جنگ تهران

موزه جنگ تهران دارای بخش‌های مختلفی مثل حیاط، طبقه اول، طبقه دوم و زیرزمین است. در هر بخش این بنا تعدادی از آثار قدیمی را نگهداری می‌کنند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

فضای بیرونی موزه

در حال حاضر این موزه در محوطه دانشگاه جنگ است و باغ زیبا و سرسبزی دارد. برای رسیدن به ورودی موزه باید از مسیری سرسبز بگذرید که دوطرف آن را جدول‌کشی کرده‌اند.

فضای بیرونی موزه جنگ

در باغچه سرسبز محوطه درخت‌های متنوع و زیبایی ریشه در خاک دارند. بعضی از این درخت‌ها را به نشانه دوستی با دیگر کشورها کاشته‌اند؛ مثلاً درخت دوستی با ایتالیا، جمهوری آذربایجان، عراق، پاکستان و عمان. قدم‌زدن در این فضای دل‌نشین حس‌وحال خوبی دارد. در گوشه‌ای از حیاط ماشین‌ها و هوابردهای جنگی را گذاشته‌اند تا نمادی از این موزه باشد.

طبقه اول

طبقه اول موزه جنگ تهران

با واردشدن به طبقه اول، آیینه‌کاری‌های زیبا توجهتان را جلب می‌کند. کف این سالن را با سنگ‌های مرمر پوشانده‌اند. در این طبقه ادوات جنگی و اسلحه‌هایی از دوره صفویه، قاجار و پهلوی به یادگار مانده‌اند. بیشتر این ادوات جنگی را آلمان، انگلیس، شوروی و ایتالیا ساخته‌اند. کمی که جلوتر بروید، در مرکز این طبقه توپ‌انداز بزرگی را می‌بینید. امپراتور روسیه این توپ‌انداز را بعد از قرارداد ترکمن چای به «عباس میرزا» هدیه داد. روی بدنه آن هم اسم عباس میرزا و امپراتور روسیه را حک کرده‌اند.

در دیگر قسمت‌ها هم می‌توانید از آثار مختلفی دیدن کنید؛ مثلاً مسلسل، هفت‌تیر، باروت‌دان، ذره‌بین نقشه‌خوانی، موشک‌های آرپی‌جی، کُلت، دوربین جنگی. طبقه اول دارای پنج اتاق مجزاست که در هرکدام از آثار مختلفی نگهداری می‌کنند. به‌سمت راست سالن بروید و به آن‌ها سری بزنید.

اتاق اول

در اولین اتاق از خانه تیمورتاش تهران می‌توانید از انواع اسلحه‌‌های جنگی دیدن کنید. این آثار را در ویترین‌های بزرگ شیشه‌ای نگهداری می‌کنند. روی بعضی از این اسلحه‌ها دعا و آیاتی از سوره فتح را حک کرده‌اند. تعدادی از اسلحه‌های سرد به دوره‌های صفوی و قاجار تعلق دارند. همچنن کلاه‌خود و سپری هم از دوره صفوی در این اتاق هست.

اتاق اول طبقه اول موزه جنگ

در گوشه‌ای انواع سرنیزه‌ها با تیغه‌های فولادی و دسته‌هایی از جنس چوب و استخوان را به نمایش گذاشته‌اند. شمسیر، خنجر و قمه از دیگر آثار موجود در این بخش است.

اتاق دوم

در این اتاق آثار دیگری انتظارتان را می‌کشد تا از آن‌ها دیدن کنید. اسلحه‌ای ساچمه‌زن و تک‌تیر در این بخش وجود دارد که کشور آلمان سازنده آن است. می‌توانید از اسلحه ام ای اس گلنگدنی‌ای دیدن کنید که ساخت فرانسه است. قدیم‌ها سواره‌نظام از این اسلحه استفاده می‌کردند. باروت‌دان قدیمی موجود در این اتاق هم دیدنی است.

اتاق سوم در موزه جنگ تهران

آثار قدیمی در این اتاق شامل چند سلاح مختلف است؛ مثلاً سلاح کوتاه آسترا، کلت (شاه کش)، اسلحه والتر که جزء سلاح سازمانی شهربانی بود، رولوف، اسلحه ماکاروف ساخت روسیه، تپانچه‌هایی از جنس مرمر و غیره.

اتاق چهارم

با رفتن به اتاق چهارم موزه جنگ می‌توانید از ادوات جنگی جدیدی دیدن کنید. در این قسمت از فانوس‌های برنجی ایتالیایی، مسلسل یوزی اسرائیلی، موشک آرپی‌جی هفت شوروی نگهداری می‌کنند. مسلسل‌های متنوع دیگری مثل کالیبر 9 میلی‌متر انگلیسی هم در این مکان است.

اتاق پنجم

در آخرین اتاق از طبقه اول اسلحه‌ای وجود ندارد؛ اما به‌جای آن می‌توانید از ابزارآلاتی دیدن کنید که از آن‌ها در زمان جنگ استفاده می‌کردند. همچنین اسناد مهم دوره جنگ و مدارکی از تاریخچه ارتش را در این اتاق به نمایش گذاشته‌اند. اسنادی از سفر بزرگان ارتش به پاکستان و پایان‌نامه «شاهپور غلام‌رضا پهلوی» هم بین آن‌ها است. دوربین جنگی، ذره‌بین نقشه‌خوانی و ساعت خورشیدی ساخت انگلیس از اشیای تماشایی در این بخش هستند.

طبقه دوم موزه جنگ تهران

طبقه دوم موزه جنگ تهران

از مسیر پلکانی بگذرید و خودتان را به طبقه دوم خانه تیمورتاش برسانید. این بخش زیبایی چشمگیرتری دارد. دیوارهای این طبقه آبی هستند و حس آرامش را به بازدیدکننده‌ها منتقل می‌‌کنند. آیینه‌کاری‌ها و گچ‌بری‌هایش شاهکاری از گذشته هستند. قدیم‌ها طبقه دوم عمارت را با پنج شومینه گرم می‌کردند که فقط یکی از آن‌ها دودکش دارد. باقی شومینه‌ها را هم با زغال‌سنگ روشن می‌کردند. این طبقه هم دارای چند اتاق است؛ اما امکان رفتن به آن‌ها وجود ندارد. به همین خاطر درهایی شیشه‌ای گذاشته‌اند تا بازدیدکننده‌ها فضای داخلی اتاق‌ها را ببینند. سردیس‌های شهدای بزرگ و سرشناس ایرانی مثل محمدابراهیم همت، عباس بابایی، سرلشکر فلاحی و منصور همتی در این طبقه است.

بد نیست بدانید در سال 1375 هجری شمسی افرادی به خانه تیمورتاش تهران حمله کردند. این افراد به بخشی از خانه آسیب رساندند و سنگ‌های مرمر طبقه دوم را سرقت کردند. بعد از این اتفاق، ارتش هزینه بازسازی خانه را بر عهده گرفت.

زیرزمین موزه جنگ تهران

زیرزمین خانه تیمورتاش آب‌انبار جالبی دارد که آن را بازسازی کرده‌اند و با نورپردازی جلوه‌ای تماشایی به آن داده‌اند. کافه کوچک و دنجی هم در این بخش است. می‌توانید بعد از گشت‌وگذار در موزه جنگ تهران به آنجا بروید. کمی در این بنای چندین‌ساله بنشینید و در خیالتان به قدیم‌ها سفر کنید.

امکانات موزه جنگ تهران

امکانات موزه جنگ تهران

موزه جنگ تهران در منطقه پرترددی است و پارکینگ خصوصی ندارد؛ اما می‌توانید برای پارک خودرویتان از پارکینگ‌های اطراف استفاده کنید. در این موزه کافه‌ای راه‌اندازی کرده‌اند تا بتوانید کمی در آن بنشینید و خستگی در کنید. فراموش نکنید که برای دسترسی به طبقه دوم موزه باید از پله‌ها بالا بروید. به همین خاطر ممکن است رفتن به این بخش از موزه برای سالمندها مشکل باشد. با این شرایط افراد ویلچردار هم نمی‌توانند به طبقه دوم موزه بروند.

جاهای دیدنی اطراف موزه جنگ تهران

در پایتخت جاذبه‌ها و بناهای تاریخی بسیاری هست که هرکدام قصه خودش را دارد. بعضی از این آثار تاریخی و جاذبه‌ها تا موزه جنگ تهران فاصله‌ای ندارد. به همین خاطر می‌توانید در یک روز به چند مکان بروید و با یک تیرو دو نشان بزنید.

موزه آبگینه

پایتخت را به شهر موزه‌ها می‌شناسند. موزه آبگینه تهران هم یکی از جذاب‌ترین موزه‌هاست که آن را در خانه «قوام‌السلطنه» راه‌اندازی کرده‌اند. این عمارت باشکوه از بناهای به‌جامانده از دوره قاجار است. در این مکان گنجینه‌های سفالی و شیشه‌ای را به نمایش گذاشته‌اند. هرچقدر از زیبایی فضای بیرونی و عمارت موزه آبگینه بگوییم، کم است. این موزه، تالارهای مختلفی مثل تالار بلور، تالار صدف، تالار مینا و… دارد. بازدید و کشف دیگر زیبایی‌های این موزه با خودتان باشد.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، پلاک 55.

عمارت ارباب رستم گیو

خانه ارباب رستم گیو از بناهای تاریخی تهران است که از دوره پهلوی اول به یادگار مانده است. این بنا را با ترکیبی از معماری ایرانی و نوکلاسیک ساخته‌اند. گچ‌بری‌های خاص و پنجره‌های اُرسی خانه کنار ویژگی‌های معماری اروپایی تضادی تماشایی را به وجود آورده است. این عمارت از جاهای دیدنی تهران است که می‌توانید برای رفتن به آن برنامه‌ریزی کنید.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، خیابان انقلاب، میانه خیابان فلسطین و صبا.

تئاتر شهر

اگر اهل هنر هستید و به ادبیات و تئائر علاقه دارید، بازدید از تئاتر شهر تهران را از دست ندهید. تئاتر شهر بنایی باشکوه و تماشایی است که گروه‌های نمایش در آن برنامه‌های متنوعی اجرا می‌کنند. کمتر کسی است که از کنار این بنا بگذرد و به آن توجهی نکند؛ زیرا معماری زیبای آن بسیار جذاب و چشمگیر است. این بنا امکاناتی مثل کتابخانه تخصصی، کافی‌شاپ، بخش‌های اداری و سالن‌های همایش دارد. قدیم‌ها هنرمندها و شاعرهای بزرگی مثل فروغ فرخزاد و جلال آل احمد در این مکان رفت‌وآمد می‌کردند. تئاتر شهر با نورپردازی زیبایش در شب هم دیدنی است.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، خیابان ولیعصر، تقاطع خیابان انقلاب، جنب پارک دانشجو.

پارک لاله از جاهای دیدنی اطراف موزه جنگ تهران

پارک‌های بزرگ و تماشایی تهران از بهترین مکان‌ها برای تفریح و گشت‌وگذار است. می‌تواند با جمعی از دوست‌هایتان یا همراه با خانواده به این پارک‌ها بروید و اوقات خوشی را بگذرانید. پارک لاله تهران از پارک‌های معروف پایتخت است که شاید اسم آن را شنیده باشید. این پارک فضایی سرسبز و تماشایی دارد. بخش‌های مختلف آن را با آب‌نماها تزئین کرده‌اند. می‌توانید در شب‌های بلند تابستان کمی در این مکان قدم بزنید و از تماشای نورپردازی‌هایش لذت ببرد.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، خیابان کارگر شمالی، تقاطع بلوار کشاورز.

پارک هفت چنار

پارک هفت چنار از دیگر جاهای دیدنی نزدیک به موزه جنگ تهران است. این پارک تماشایی را به هفت درخت چنارش می‌شناختند که سن‌وسالی طولانی داشتند؛ اما متأسفانه این درخت‌ها خشک شدند و از بین رفتند؛ اما فضای سرسبز باغ هنوز هم زیبایی‌های خودش را دارد. آب‌نماها و فواره‌ها حس‌وحال خوبی به فضای پارک می‌دهد. آلاچیق‌هایی هم برای نشستن و پیک‌نیک مهیاست. دیگر چه از این بهتر!

آدرس: استان تهران، ناحیه یک منطقه تهران.

کاخ مرمر

این کاخ باشکوه را به باغ موزه هنر ایرانی هم می‌شناسند؛ پس باید خودتان را برای بازدید از زیباترین آثار هنر و معماری ایران آماده کنید. بنای موزه، معماری چشم‌نوازی دارد که در هر بخش آن را با ظرافت خاصی تزئین کرده‌اند. در این موزه تالارهای مختلفی هست که در آن آثاری از انوع هنر ایرانی را به نمایش گذاشته‌اند. از پله‌های سنگی آن که بگذرید به طبقه‌ بعدی عمارت می‌رسید. در این بنا هیچ‌چیز نقشی ساده ندارد. می‌توانید ساعت‌های به نقاشی‌های دیوار، گچ‌بری‌های برجسته، نرده‌های مرمری و نقش‌ونگارهای سقف خیره بشوید. تالار آیینه این کاخ از شگفت‌انگیزترین تالارهای آیینه ایران است. عظمت و شکوه کاخ مرمر و آثار باقی‌مانده در آن نشان از هنر ایرانی‌ها در گذشته و حال دارد.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، خیابان امام خمینی، خیابان ولیعصر.

موزه مقدم

خانه موزه مقدم از همان بناهایی است که می‌شود چندساعتی را در آن گشت‌وگذار کرد و از لحظه‌به‌لحظه‌اش لذت برد. این بنای باشکوه معماری چشمگیری دارد. هرگوشه از آن، شما را به یاد یکی از جاذبه‌های تماشایی ایران می‌اندازد. علاوه‌بر آن نمی‌شود از حیاط جذاب موزه چشم‌پوشی کرد. دوربینتان را دربیاورید و زیبایی‌های این بنا را در آن ثبت کنید.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک 251.

بهترین زمان بازدید

اگر اهل پایتخت هستید، در اولین اوقات فراغتتان می‌توانید به موزه جنگ تهران سری بزنید؛ اما اگر در دیگر شهرهای ایران زندگی می‌کنید، پیشنهاد می‌کنم در تعطیلات عید به تهران بروید. استان تهران در این ایام خلوت‌تر است و از ترافیک‌های خسته‌کننده خبری نیست؛ البته رفتن به پایتخت و تهران‌گردی زمان و محدودیت خاصی ندارد. این شهر فرنگ همیشه میزبان خوبی برای مهمان‌هایش است. استان تهران در بهار هوای مطبوعی دارد؛ اما با شروع تابستان هوا گرم می‌شود و  ممکن است کمی اذیت‌کننده باشد. پاییز تهران هم دیدنی است. می‌توانید ساعت‌ها در دل شهر قدم بزنید و موزه‌های زیبایش را ببینید. این شهر زمستان‌های استخوان‌سوزی ندارد؛ پس اگر با هوای سرد مشکلی ندارید، زمستان زمان خوبی برای رفتن به تهران و بازدید از موزه جنگ است.

اطلاعات بازدید از موزه جنگ

بازدید از موزه جنگ

آدرس: استان تهران، تهران، خیابان کارگر جنوبی، میدان پاستور، روبه‌روی متروی میدان حر، دانشگاه جنگ.

ساعت بازدید: دوشنبه‌ها از ساعت 14 تا 18 و جمعه‌ها از ساعت 9 تا 18 می‌توانید از این موزه دیدن کنید.

هزینه بلیط ورودی: بازدید از این موزه رایگان است و نیاز به پرداخت هزینه ندارد.

راه‌های ارتباطی: 02166494149

مسیر دسترسی به خانه تیمورتاش تهران

برای رفتن به این موزه باید به شمال ایران و شهر تهران بروید. در همان ابتدای مسیر اسم موزه را در برنامه‌های مسیریاب یا گوگل‌مپ جست‌وجو کنید تا بی‌دردسر به مقصد برسید. در این مسیر باید از خیابان کارگر جنوبی بگذرید. بعد از پشت‌سرگذاشتن میدان پاستور، به میدان حر می‌رسید؛ البته دسترسی از سمت میدان باستان به این موزه بی‌دردسرتر است؛ اما گاهی طرح ترافیک و نبود فضای کافی برای پارک مشکل ایجاد می‌کند. پیشنهاد ما این است که برای رفتن به موزه جنگ تهران وسایل نقلیه عمومی را انتخاب کنید. متروی میدان حر فقط چند قدم با موزه جنگ فاصله دارد و بهترین گزینه برای رفتن به آنجا می‌شود. کافی است سوار خط متروی فرهنگسرا_صادقیه بشوید و با آن به ایستگاه میدان حر بروید.

موزه جنگ تهران از جاذبه‌های دیدنی پایتخت است که آن را در یکی از بناهای تاریخی راه‌اندازی کرده‌اند. در این سفر مجازی با ره بال آسمان تلاش کردیم برای رفتن به این موزه مشتاق بشوید. اگر در سفرهای قبل به آنجا رفته‌اید، از تجربه‌هایتان بنویسید. از خواندن آن‌ها لذت می‌بریم.

استان تهران، تهران، خیابان کارگر جنوبی، میدان پاستور، روبه‌روی متروی میدان حر، دانشگاه جنگ.

در همه فصل‌های می‌توانید به تهران و بازدید از این موزه بروید؛ اما باغ سرسبز موزه در بهار زیبایی خاصی دارد.

دوشنبه‌ها از ساعت 14 تا 18 و جمعه‌ها از ساعت 9 تا 18 می‌توانید از این موزه دیدن کنید.

بازدید از این موزه رایگان است.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.