راهنمای سفر به آبیک و جاهای دیدنی آن

4

آبیک یکی شهرهای تازه تأسیس است که از احداث آن حدود 20سال بیشتر نمی‌گذرد. اگر قصد سفر و بازدید از این شهر را دارید، با ما همراه باشید تا در این مقاله شهر زیبای آبیک قزوین را به‌صورت کامل بشناسید.

فهرست مطالب

آبیک کجاست؟

آبیک یکی از شهرستان‌های استان قزوین است. این شهر جزو شهرهای مهاجرنشین قزوین به حساب می‌آید. آبیک در فاصله 62کیلومتری جنوب قزوین و 97کیلومتری غرب تهران قرار دارد. برای دسترسی به این شهر باید از بزرگراه تهران – کرج استفاده کنید.

طبیعت آبیک

آبیک یکی از شهرهای تازه تأسیس ایران به حساب می‌آید. این شهر در ارتفاع هزارمتری از سطح دریا قرار دارد. به همین خاطر دارای آب‌وهوایی نسبتاً معتدل است. متأسفانه در این منطقه بارش چندانی انجام نمی‌شود؛ به همین خاطر به ندرت شاهد حضور پوشش گیاهی انبوه و متنوع هستیم. هرچه از سمت مناطق صنعتی و شهرک‌های مسکونی به‌سمت روستاهای اطراف آبیک برویم، آب‌وهوا بهتر و کوهستانی خواهد شد. در مناطق روستایی و کوهستانی، آب‌وهوایی خنک انتظار شما را می‌کشد. در کوهپایه کوه‌های اطراف، می‌توانیم شاهد انواع گیاهان دارویی باشیم. همچنین در این مناطق انواع حیوانات مختلف مشغول زندگی هستند.

بهترین زمان سفر به آبیک

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

آبیک در ارتفاع هزارمتری از سطح دریا قرار دارد. این یعنی آب‌وهوای آن نه سرد و نه گرم است. در نتیجه می‌توان گفت که آبیک یکی از شهرهای چهارفصل استان قزوین به شمار می‌آید. با وجود این، اگر قصد سفر به این شهر را دارید، بهتر است فصل پاییز یا بهار را انتخاب کنید. در فصل بهار دمای هوا بسیار مطبوع است و می‌توانید از نسیم خوش بهار لذت ببرید.

جاهای دیدنی آبیک

  • روستای زرگر آبیک

روستای زرگر یکی جاذبه‌های گردشگری آبیک است. این روستا در بخش بشاریات آبیک قرار دارد. زرگر را باید در زمره عجیب‌ترین روستاهای ایران دانست. در این روستا مردم با زبان لاتین صحبت می‌کنند! شاید باور این موضوع برای شما دشوار باشد؛ اما مردم این روستا هم ایرانی هستند و هم اروپایی، هم به زبان فارسی صحبت می‌کنند و هم با زبان ترکی آشنایی دارند. حتی ظاهر آن‌ها نیز ترکیبی از چهره آریایی و اروپایی است! زبان مادری مردم این روستا، زبان رومانو است. زمانی که صحبت از رومانو و تاریخ آن‌ها به میان می‌آید، باید به افسانه‌های مختلف رجوع کنیم.

جالب است بدانید که مردم این روستا خودشان هم نمی‌دانند که چطور پایشان برای اولین بار به ایران باز شده است. اقوام این روستا را با نام زرگری می‌شناسند و به همین خاطر نام روستا نیز روستای زرگر است. شاید تصور کنید که تمامی اینها افسانه و شایعاتی بیش نیست؛ پس حتماً باید کمی از شهر آبیک دور شوید و خودتان را به این روستا برسانید. مردم این روستا مردمانی مهمان‌نواز هستند و به نگاه متعجب گردشگران عادت دارند. توجه داشته باشید برخی از مردم روستای زرگر، به زبان فارسی تسلط ندارند.

  • روستای زاغه

روستای زاغه از دیگر جاذبه‌های گردشگری آبیک محسوب می‌شود. این روستا نیز از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک است. روستای زاغه در نزدیکی نیروگاه شهید رجایی قرار دارد. مردم این شهر کرد زبان هستند. در مناطق اطراف روستا، اراضی کشاورزی بسیاری وجود دارد؛ به همین خاطر اقوام کرد زبان به این منطقه آمدند و مشغول کشاورزی شدند. در حال حاضر نیز اکثر ساکنین روستای زاغه مشغول کشاورزی هستند. در فصل زمستان هوای روستا بسیار سرد می‌شود. به همین خاطر جمعیت روستا در طول تابستان بیشتر از زمستان است. در این روستا چند بقعه متبرکه وجود دارد که برای مردم بسیار محترم و مهم هستند. بازدید از این روستا در فصل تابستان حالتان را جا می‌آورد. نسیمی خنک صورتتان را نوازش می‌کند و از هوای پاک لذت خواهید برد.

  • روستای بهجت آباد آبیک

روستای بهجت از دیگر جاذبه‌های گردشگری آبیک به حساب می‌آید. این روستا در فاصله 15کیلومتری آبیک و در مناطق کوهپایه‌ای قرار گرفته است. مردم این شهر مردمانی مهمان‌نواز و خون‌گرم هستند و به گویش تاتی صحبت می‌کنند. مردم روستا به شغل کشاورزی مشغول هستند و بسیاری از آن‌ها باغ‌های میوه متعدد دارند. برخی مردم نیز بخشی از خانه‌های خود را به گردشگران ماجراجو کرایه می‌دهند. به این ترتیب می‌توانید مدتی را مهمان سفره پرمهر مردم محلی روستای بهجت آباد باشید.

  • روستای طیخور

عکس روستای طیخور

روستای طیخور از دیگر روستاهای اطراف شهرستان آبیک است. این روستا در فاصله 30کیلومتری آبیک و در کنار مناطق کوهپایه شرقی قرار دارد. روستای طیخور جزو مناطق سرد و ییلاقی به حساب می‌آید. برای همین در طول زمستان جمعیت آن به‌مراتب کاهش می‌یابد. بسیاری از مردم روستایی هنگام زمستان خانه‌های خود را ترک می‌کنند و در تابستان به روستای خود باز می‌گردند. روستا طیخور یکی از بهترین تفرجگاه‌های تابستانی برای مردم آبیک به حساب می‌آید. در طول تابستان می‌توانید از خنکی هوای روستا لذت ببرید و در منطق کوهستانی به تماشای پرندگان زیبا بنشینید.

  • روستای دار السرور

روستای دار السرور نیز از دیگر روستاهای شهرستان آبیک است که در بخش کوهپایه شرقی قرار دارد. این روستا فقط 169 نفر معادل 45 خانوار جمعیت دارد. مردم این روستا باغات گردو، بادام، انگور و گیلاس دارند. بد نیست بدانید که روستای دار السرور، یکی از قدیمی‌ترین روستاهای آبیک به حساب می‌آید. مردم این روستا تاتی هستند و به گویش تاتی صحبت می‌کنند. دار السرور در طول زمستان بسیار سرد می‌شود. پس بهتر است فقط تابستان را برای بازدید از این روستای زیبا انتخاب کنید.

  • روستای پلکانی توداران

روستاهای پلکانی مختلفی در سراسر ایران وجود دارند. این سبک از ساخت خانه را بیشتر در مناطق کوهستانی همانند ماسوله شاهد هستیم. روستای پلکانی توداران از دیگر روستاهای پلکانی ایران است. این روستا در مسیر آبیک – قزوین و نزدیک ناصرآباد قرار دارد. برای دسترسی به این روستا باید به‌سمت ناصرآباد و سپس بهجت‌آباد حرکت کنید. مسیر را ادامه دهید تا به روستای پلکانی توداران برسید. طبیعت این روستا بی‌نظیر است و از تماشای آن سیر نخواهید شد. خانه‌های روستایی صفای بسیاری دارند و به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی در سفرتان تبدیل خواهد شد. برخی مردم روستایی خانه‌های خود را به مسافران کرایه می‌دهند. به این ترتیب می‌توانید زندگی در خانه‌های پلکانی را نیز تجربه کنید. توجه داشته باشید که این روستا جزو مناطق سرد و ییلاقی است. پس فقط تابستان را برای بازدید از آن انتخاب کنید.

تاریخچه آبیک

شهرک صنعتی آبیک در سال 1380 از تجمیع چند روستای کوچک به وجود آمد. در سال 1385 با اتمام پروژه شهرک صنعتی آبیک، جمعیت این شهر افزایش پیدا کرد. در حقیقت می‌توان گفت که جمعیت این شهر بیشتر مهاجر هستند و فقط برای کار به این شهر آمده‌اند. پس نباید انتظار تاریخی طول و دراز را از این شهر داشته باشید. البته لازم به ذکر است در نزدیکی این شهر جاهای دیدنی تاریخی مختلف نیز به چشم می‌خورد. برخی از این جاذبه‌ها، چندین و چند سال قدمت دارند. در ادامه شما را با برخی جاذبه‌های دیدنی تاریخی و مذهبی آشنا خواهیم کرد.

بناهای تاریخی و مذهبی آبیک

  • مقبره رئیس المجاهدین آبیک

مقبره رئیس المجاهدین آبیک یکی از جاهای تاریخی و مذهبی آبیک است. این مقبره در 25کیلومتری جاده قزوین – تهران و در شهرستان آبیک قرار دارد. نام اصلی فردی که در این مزار به خاک سپرده شده است، حسن شیح‌الاسلام است. وی فرند میرزا مسعود شیخ‌الاسلام، یکی از بزرگان قزوین بوده است. او را می‌توان رهبر نهضت آزادی‌خواهان مشروطه در قزوین دانست. به همین خاطر پس از فوت وی، مقبره‌ای درخور برای او ساخته‌اند. این مقبره برای مردم اهمیت بسیاری دارد و حتی برای نذر و نیاز به سراغ آن می‌آیند.

  • امامزاده علی آبیک

مقبره امامزاده علی یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی آبیک است. این مقبره در روستای شکرناب از توابع شهرستان آبیک قرار دارد. بنای مقبره یک ساختمان 8ضلعی است که طول تقریبی هر ضلع به 8 متر می‌رسد. مقبره دارای یک گنبد مخروطی‌شکل است که تفاوت بسیاری با سایر مقبره‌های دوران خود دارد. بر اساس کتیبه‌ای که در بخش بالایی مقبره به چشم می‌خورد، قدمت آن به سال 884 هجری قمری باز می‌گردد. همچنین نام سازنده مقبره، یعنی درویش نورالدین نیز در این کتیبه قید شده است.

فرهنگ و هنر

عکس روستای آبیک

همان طور که در بخش قبلی خاطرنشان کردیم، شهر آبیک در سال 1380 از تجمیع چند روستای مختلف تشکیل شد؛ به همین خاطر بافت این شهر بافتی مهاجرنشین و ترکیبی است. بیشتر مردم این شهر را ترک‌های آذری تشکیل می‌دهند. البته اقلیت رمانلویی، تات‌ها، کردها و زرگرها نیز در روستاهای اطراف آبیک مشغول زندگی هستند. هر قوم دارای فرهنگ مخصوص و منحصر‌به‌فردی است. با وجود این اکثراً مسلمان و شیعه هستند.

اقامت

آبیک یک شهر کوچک و صنعتی است. پس اصلاً نباید انتظار وجود هتل‌های بزرگ و مجلل را در این شهر داشته باشید. برای اقامت در این شهر، باید سری به مهانسراهای کوچک بزنید. همچنین چند مجتمع اقامتی نیز در این شهر حضور دارند. البته همه آن‌ها کیفیت چندانی ندارند و نباید انتظار دریافت خدمات عالی و باکیفیت را داشته باشید.

رستوران ها

  • پیتزا دوآتیشه به آدرس آبیک، رجایی، خیابان طالقانی؛
  • رستوران دامون به آدرس آبیک، شهرداری، خیابان طالقانی، بلوار امام خمینی، خیابان شهید حسام؛
  • رستوران اکبر جوجه به آدرس آبیک، شهرداری، خیابان طالقانی، بلوار امام خمینی.

سوغات

در این شهر انواع نان و شیرینی قزوینی به همان سبک‌وسیاق طبخ می‌شود که طعمی بسیار عالی دارند. این شیرینی‌ها را می‌توانید از قنادی‌های سطح شهر تهیه کنید.

مسیر دسترسی

برای دسترسی به این شهر می‌توانید تهران یا قزوین را مبدأ قرار دهید. از تهران باید خودتان را به‌سمت غرب شهر برسانید. از بخش غربی وارد بزرگراه تهران – کرج شده و مسیر را مستقیم ادامه دهید. بعد از حدود 1 ساعت به‌صورت مستقیم به شهر آبیک خواهید رسید. از قزوین نیز باید خودتان را به بخش شمال یا جنوب شرق شهر برسانید. از آنجا نیز عازم بزرگراه قزوین – کرج شده و حدود نیم ساعت مسیر را به‌صورت مستقیم ادامه دهید. این شهر فاقد ایستگاه قطار یا فرودگاه اختصاصی است. البته ترمینال اتوبوس در این شهر وجود دارد. پس بهترین روش، اقدام به خرید بلیط اتوبوس آبیک است.

خب دوستان عزیز و همراهان ره بال آسمان، نظر شما درباره سفر به شهر آبیک چیست؟ آیا می‌خواهید از جاهای دیدنی آبیک دیدن کنید؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

آبیک یکی از شهرهای استان قزوین است که در فاصله 97کیلومتری از شهر تهران قرار دارد.

بهار بهترین زمان سفر به آبیک محسوب می‌شود.

شیرینی سنتی قزوین بهترین سوغات این شهر محسوب می‌شود.

اکبر جوجه بهترین رستوران آبیک است.

مجموعه اقامتی خوب، بهترین مجموعه اقامتی آبیک است.

استان قزوین

4 نظرات
  1. محمد بداقی نویسنده و کهنه سرباز ایرانی می گوید

    عرض ادب
    آبیک دیار مهربانی و محبت

    محمد بداقی نویسنده و کهنه سرباز ایرانی

    1. بانو تقیان می گوید

      دوست عزیزمون، از شما ممنونیم که نظرتون رو با ما در میون گذاشتید. قلمتون همیشه مانا و پایدار.

  2. مافی می گوید

    دوست عزیز، جهت اطلاع این شهر کوچک از سال ۱۳۴۲ دارای شهرداری بوده، پس شهری با قدمت ۲۰ سال نوشتین کاملا اشتباه هست، ضمنا تصاویر روستاهایی که گذاشتین کامل با مغایر با عکس واقعی روستا هستند

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، ممنونم از دقت شما و اطلاع‌رسانی‌تون.
      منظور نویسنده، شهرک صنعتی آبیک بوده که در متن تاریخچه هم قید شده. باز هم عنوان مقاله رو تغییر دادیم که سوءتفاهم ایجاد نشه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.