بوستان آهوان کیش | جای خالی غزال ایرانی

0

سفرکردن همیشه شوق و ذوق زیادی به همراه دارد، به‌ویژه اگر حرف از کیش‌گردی باشد. اگر برنامه‌تان سفر به کیش باشد، نمی‌شود برای رسیدن به مقصد صبر کرد. در بین جاهای دیدنی کیش، این‌ بار قصد داریم درباره بوستان آهوان کیش بگوییم. هر چند که این روزها در کیش‌گردی‌هایمان جای آن خالی است.

بوستان آهوان کیش کجاست؟

این بوستان زیبا در جزیره کیش و در انتهای خیابان فردوسی بود. خیابان فردوسی در 10کیلومتری مرکز شهر است و فاصله چندانی با آن نداشت.

آشنایی با بوستان آهوان کیش

تصویری از بوستان آهوان کیش

از زیباترین جاهای دیدنی کیش بوستان آهوان بود که مساحتی به اندازه 2 هکتار داشت. این پارک در اکثر زمان‌ها میزبان گردشگرهای زیادی بود که برای تماشای آهوها به این بوستان می‌رفتند. دیدن حیوانات آن هم در سطح شهر برای هرکسی جذاب است. جوان باشد یا پیر فرقی ندارد؛ البته کودکان به‌صورت خاصی به این پارک علاقه داشتند. خوب است مهربانی با حیوانات را از همین سن به کودکانمان یاد بدهیم.

تاریخچه بوستان آهوان کیش

آمدن آهوها به جزیره کیش داستان دورودرازی دارد و به سال 1363 بر می‌گردد. در آن زمان هنوز جزیره کیش جزء منطقه آزاد به حساب نمی‌آمد. مسئول‌ها تصمیم گرفتند تعدادی آهوی ایرانی را به این جزیره ببرند. وجود آهوها هم جذابیت جزیره کیش را بیشتر می‌کرد و هم راهی برای حفظ نسل آن‌ها بود. به همین خاطر سازمان محیط زیست 30 رأس آهو از جزیره خارک به جزیره کیش فرستاد. جذابیت آهوها به‌حدی بود که همه محو تماشای آن‌ها می‌شدند. از طرفی شرایط زندگی برای این حیوانات دوست‌داشتنی هم مناسب بود. آهوها در اطراف شهر آزادانه زندگی می‌کردند؛ اما به خاطر تصادف‌های ناگهانی و بی‌دقتی راننده‌ها تعدادی از آن‌ها از بین رفتند. با توجه به این شرایط مسئول‌ها هم تصمیم گرفتند تا محیط محافظت‌شده‌ای برای این حیوانات در نظر بگیرند.

تصویری از آهو در پارک آهوان کیش

بوستان آهوان کیش در سال 1380 افتتاح شد. این پارک طبیعی محیط امنی برای رشد و زندگی آهوها بود؛ اما این پروژه فقط 10 سال به کارش ادامه داد. با کم‌شدن توجه‌ها به نظافت پارک، مشکلاتی برای اهالی نزدیک به بوستان پیش آمد. متأسفانه در سال 1390 این باغ‌وحش را تخریب کردند و در زمین‌هایش مرکز خرید میکامال را ساختند؛ البته شاید نزدیکی به شهر و محل سکونت مردم یکی از دلیل‌های این تخریب باشد.

جاذبه‌های گردشگری بوستان آهوان کیش

تصویری از آهو در پارک آهوان

در بین حیوانات، زیبایی آهوها خیره‌کننده است و هر کسی با دیدن آن‌ها سر ذوق می‌آید. حرف از زیبایی چشم‌ها که می‌شود، چشم‌های آهو اولین چیزی است که به ذهنمان می‌آید. اگر دقت کرده باشد، گاهی خال‌های سفیدرنگی هم روی بدن این موجودات است که آن‌ها را تماشایی می‌کند؛ البته در این بوستان حیوانات دیگری مثل شیر، میمون، سنجاب، شغال، روباه، اسب و… زندگی می‌کردند. در کنار این حیوانات از چند گونه پرنده استرالیایی هم در این مجموعه نگهداری می‌کردند که جلوه خاصی داشتند. شاید یکی از بهترین امکانات پارک وجود فضایی بزرگ و راحت برای حیوانات بود. این مجموعه پوشش گیاهی خوبی داشت که آهوها آزادانه در آن می‌گشتند.

امکانات گردشگری

تصویری از آهو

در این پاک گردشگرها می‌توانستند آهوها را از نزدیک لمس کنند و به آن‌ها غذا بدهند. بازدیدکننده‌ها در کنار این حیوان‌ها عکس یادگاری هم می‌گرفتند. هزینه بلیت این بوستان آنقدر مناسب بود که امکان بازدید برای همه را فراهم می‌کرد. در جلوی در ورودی بوستان، ماشین‌های برقی گردشگرها را در داخل پارک جابه‌جا می‌کرد. کودکان هم می‌توانستند بعد از دیدن حیوانات، به شهربازی بوستان سری بزنند. بوستان آهوان فضایی سرسبز داشت که می‌شد چند ساعت در آن قدم زد و از تماشای حیوانات لذت برد.

جاهای دیدنی اطراف بوستان آهوان کیش

اگر قصد سفر به کیش را دارید، برای هر روزتان برنامه بچینید. جاهای دیدنی کیش کم نیست. طوری که لحظه‌ای در این جزیره حوصلتان سر نمی‌رود.

  • تله‌کابین میکامال کیش

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های تفریحی کیش، تله‌کابین میکامال است. جالب است بدانید این تله‌کابین از کنار خط ساحلی می‌گذرد. از یک طرف چشم‌انداز زیبایی به دریا دارد و از طرف دیگر نمای جزیره مشخص است. شاید شنیدن امکانات این تله‌کابین بیشتر مشتاقتان کند. پخش موسیقی در مسیر، دسترسی به اینترنت و سیستم خنک‌کننده بخشی از این امکانات است. در صفحه دیگری از ره بال آسمان کامل برایتان گفته‌ایم. اگر مشتاقید به آن سری بزنید.

  • مرکز خرید میکامال

تصویری از مرکز خرید میکامال

راستش را بخواهید میکامال فقط مرکز خرید نیست و می‌توانید در آن تفریح هم کنید. این مجموعه آکواریم، شهربازی، بولینگ، تونل باد، سالن پاتیناژ و … دارد. تله‌کابین میکامال هم از هیجان‌انگیزترین بخش‌های این مرکز است. این مرکز را به جای بوستان آهوان کیش ساخته‌اند.

  • پارک دلفین‌ها

تماشای بازی دلفین‌ها در آب می‌تواند شما را سر ذوق بیاورد. حرکت‌های نمایشی این حیوانات تماشایی است. در کنار پارک دلفین‌ها می‌توانید به باغ پرندگان هم سری بزنید.

  • اسکله تفریحی کیش

نمی‌شود تا کیش رفت و از تفریح‌های آبی گذشت. عکس‌هایتان هم دیدنی می‌شود. می‌توانید در کنار ساحل شنی کمی قدم بزنید و از اسکله تفریحی کیش لذت ببرید. فقط کلاه آفتابی و ضد آفتاب را فراموش نکنید.

  • تفریح‌های آبی

تفریحات آبی کیش مهیج‌ترین بخش این جزیره است. قایق‌سواری، بیگ بال، اسکی روی آب، کایت بردینگ، غواصی زیر آب و اسکوتر زیردریایی هرکدام را بخواهید برایتان مهیاست. در ادامه هم اسم چند جای گردشگری دیگر را برایتان می‌گذارم. انتخاب با خودتان.

بهترین زمان بازدید از بوستان آهوان کیش

تصویری از آهو در پارک آهوان کیش

دیگر خودتان بهتر می‌دانید که جنوب ایران هوای گرمی دارد؛ البته کیش جزیره‌ای در بین آب‌های خلیج فارس است و رطوبت هم در آن زیاد است. اگر دوست دارید به این شهر سفر کنید، شش ماه دوم سال را انتخاب کنید. در پاییز و زمستان هوا معتدل است و خبری از سرما نیست.

اقامتگاه

برای اقامت چندروزه در کیش می‌توانید هتل، سوییت یا اقامتگاه‌بوم‌گردی اجاره کنید. هزینه همه هتل‌ها هم گران نیست. اسم چند هتل را برایتان می‌گذارم. دیگر انتخابش با خودتان.

  • هتل ترنج کیش؛
  • هتل بین‌الملل؛
  • هتل پانوراما؛
  • هتل ایران کیش؛
  • هتل پارمیس کیش؛
  • هتل شایلی کیش.

مسیر دسترسی به بوستان آهوان کیش

همان طور که گفتیم بوستان آهوان در استان هرمزگان و در جزیره کیش بود. گردشگرها برای بازدید از این پارک زیبا، به انتهای خیابان فردوسی می‌رفتند. برای رفتن به خیابان فردوسی، به‌راحتی می‌توانید سوار تاکسی بشوید و به مقصد برسید. این خیابان در 10کیلومتری مرکز شهر است و فقط حدود 15 قیقه با آن فاصله دارد.

بوستان آهوان کیش از بخش‌های دیدنی جزیره کیش بود که آرزو می‌کنیم دوباره آن را راه‌اندازی کنند. امیدواریم این سفر مجازی با ره بال آسمان حس خوبی را به شما داده باشد.

استان هرمزگان. جزیره کیش. انتهای خیابان فردوسی. در حال حاضر این بوستان را تخریب کرده‌اند و مرکز خرید میکامال جایش را گرفته است.

پاییز و زمستان بهترین زمان سفر به جنوب است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.