۱۳ تا از بام های تهران که شاید تا حالا نمی‌شناختید

0

بام های تهران جزو زیباترین جاهای دیدنی تهران به حساب می‌آیند. بام‌های پایتخت در بخش‌های شمالی و کوهستانی قرار دارند. جایی که خانه‌ها به اندازه یک قوطی کبریت کوچک می‌شوند. جایی که می‌فهمیم شهر با همه بزرگی‌اش، انگار در مشت ما جا می‌شود. جایی که فقط باد زیر گوشمان زمزه می‌کند و می‌توانیم فکرمان را کیلومترها دورتر آزاد کنیم. بام‌های تهران آنقدر زیبا هستند که حتی اگر اقدام به خرید بلیط هواپیما تهران کرده باشید و عجله برای بازگشت دارید هم می‌خواهید چند ساعتی در این مکان آرام شوید و سپس به شهر خود بازگردید. جالب اینجاست که در این پایتخت شلوغ که سرعت زندگی اینقدر زیاد است، چندین و چند نقطه آرامش وجود دارد. با ما همراه باشید تا بام های تهران یعنی نقاط آرامش و نفس‌کشیدن پایتخت را بهتر بشناسید.

بام تهران یا همان توچال

با توچال که با نام بام تهران نیز شهرت دارد، جزو معروف‌ترین بام های تهران است. حتی باید بدانید که بام تهران را در اصل با بام توچال می‌شناسند. این بام در مجموعه تفریحی توچال و بالای ولنجک قرار دارد. بسیاری از ورزشکاران، مسیر صعود به توچال را از همین منطقه آغاز می‌کنند. وقتی که بر فراز بام توچال حضور داشته باشید، می‌توانید یک ویو ابدی از شمال تا جنوب تهران را داشته باشید. در این مکان بسیاری از جوانان برای خوشگذرانی و تماشای زیبایی نمای تهران دور هم جمع می‌شوند. بازدید از این بام هم در روز و هم در شب مزه می‌دهد و بهتر است در هر دو حالت سری به بام توچال بزنید.

امکانات گردشگری بام توچال

در بین تمام بام های تهران، بام توچال بیشترین امکانات گردشگری را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. در وهله اول که باید بدانید یک رستوران و چند کافه در این منطقه مستقر هستند. پس برای شکم‌گردی می‌توانید روی بام توچال حساب کنید! همان طور که حدس می‌زنید، کافه‌ها نیز صندلی‌های خود را در محیط باز قرار می‌دهند تا مشتریان بتوانند از ویو تهران نیز حین میل کردن قهوه خوش عطر خود لذت ببرند. در کنار کافه و رستوران، امکانات تفریحی و ورزشی بسیاری در این بام وجود دارد. در بام توچال می‌توانید از زمین پینت‌بال، بخش تیراندازی، سورتمه تهران، زیپ‌لاین، تله‌سیژ و سینما چندبعدی استفاده کنید و ساعت‌ها مشغول تفریح و سرگرمی باشید. بانجی جامپینگ این مجموعه تفریحی یکی از بهترین مراکز بانجی جامپینگ تهران است. به همین خاطر است که حضور در این بام حتی در طول روز نیز توصیه می‌شود.

همان طور که می‌توانید حدس بزنید، پیست اسکی توچال نیز در نزدیکی همین بام قرار دارد. پس اگر در زمستان عازم بام توچال بودید، می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید و کمی هم در پیست اسکی توچال برف بازی کنید. تله کابین توچال نیز جزو تفریحاتی است که می‌توانید تجربه کنید و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از پیست های اسکی تهران به‌یادگار داشته باشید.

آدرس بام توچال روی نقشه گوگل

بام محک

بام محک نیز در شمال تهران و منطقه دارآباد واقع شده است. این بام نیز در بین جوانان طرفداران بسیاری دارد. در هنگام غروب آفتاب، ده‌ها جوان را می‌توانید ببینید که به تماشای غروب آفتاب نشسته‌اند و با هم خوش‌وبش می‌کنند. بام محک نیاز به هیچ‌گونه پیاده‌روی ندارد. البته پیاده‌روی در خود بام محک نیز می‌تواند بسیار خوشایند و لذت‌بخش باشد؛ اما اگر حوصله پیاده‌روی ندارید، می‌توانید با ماشین تا خود بام بروید. حتی در فصول سرد سال، بسیاری از جوانان داخل ماشین کنار لبه بام می‌نشینند و از تماشای مناظر زیبای تهران لذت می‌برند. بام محک در هنگام غروب بسیار شلوغ می‌شود. تماشای غروب در این بام بسیار لذت‌بخش است. توجه داشته باشید که در فصل سرما، این منطقه بسیار سرد است و بهتر است لباس گرم همراه داشته باشید.

امکانات گردشگری بام محک

در بام محک خبری از امکانات گردشگری فراوان هماننند بام توچال نیست. این بام جزو دنج ترین بام های تهران به حساب می‌آید و فقط چند صندلی در آن تعبیه شده است. البته زمین بزرگ و آسفالته در این مکان وجود دارد که می‌توانید زیلو بیاندازید و از تماشای منظره تهران لذت ببرید.

آدرس بام محک روی نقشه گوگل

بام ولنجک

بام ولنجک نیز جزو دنج ترین بام های تهران است. حتی می‌توان گفت که این بام از بام محک نیز دنج‌تر است. همان طور که می‌توانید حدس بزنید، این بام در منطقه شمال تهران و محله ولنجک قرار دارد. بسیاری از گردشگران یا حتی ساکنان پایتخت، این بام را با بام توچال اشتباه می‌گیرند. خب بام توچال نیز در فاصله نسبتاً کمی از بام ولنجک قرار دارد؛ اما بام ولنجک در بوستان سوم این محله و در بین کوچه و پس‌کوچه‌های آن واقع شده است. به همین خاطر کمتر کسی این بام را می‌شناسد و دنج و خلوت باقی مانده است. این بام برای قرارهای عاشقانه و فرار از شلوغی پایتخت جان می‌دهد. انگار که ناگهان از سروصدای پایتخت، به آرامش پناه خواهید برد.

امکانات گردشگری بام ولنجک

خب همان طور که انتظار می‌رود، در چنین مکان دنج و خلوتی، خبری از امکانات رفاهی، تفریحی و گردشگری نیست. فقط تعداد محدودی صندلی دونفره در این بام قرار داده‌اند که رو به بام تهران قرار دارند. بهتر است از غروب آفتاب تا پاسی از شب سری به بام ولنجک بزنید و نظاره‌گر تهران در لباسی از نور باشید. در ضمن به یاد داشته باشید که درکه تهران نیز در همین نزدیکی قرار دارد.

آدرس بام ولنجک روی نقشه گوگل

بام ماشینی

بام ماشینی بهترین بام های تهران برای دانشجویان است. این بام در بلوار دانشجو ولنجک قرار دارد و در خیابان البرز واقع شده است. بام ماشینی را می‌توان پاتوق دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران داست. این بام زیبایی بی‌نظیری دارد. تا چندسال پیش که کمتر کسی این بار را می‌شناخت، بام ماشینی بسیار خلوت بود؛ اما این روزها بام ماشینی بسیار شلوغ شده است؛ اما باز هم ارزش دیدن دارد.

امکانات گردشگری بام ماشینی

خب به نظرتان چرا این بام را با نام بام ماشینی می‌شناسند!؟ خب دلیل آن بسیار ساده است. در این بام خبری از صندلی نیست و باید داخل ماشین خود بنشینید و از تماشای مناظر شهر لذت ببرید. پس به غیر از تعداد انگشت‌شماری چراغ، امکانات دیگری در این بام وجود ندارد! البته برخی جوانان ماشین خود را پارک می‌کنند و کمی پیاده می‌روند تا به لبه ارتفاعات برسند. سپس در آنجا اتراق می‌کنند تا از تماشای مناظر لذت ببرند.

آدرس بام ماشینی روی نقشه گوگل

بام تونل رسالت

به تصویر بالا نگاه کنید. آیا این تصویر برایتان آشنا نیست؟ قطعاً بارها و بارها تصاویر مشابهی از عکاس‌های متفاوت از همین منظره دیده‌اید. این تصاویر همگی از بام تونل رسالت گرفته شده‌اند. این بام اصلاً بام شناخته‌شده‌ای نیست. کمتر کسی حتی از وجود این بام آگاه است. خب این بام در منطقه شرق و مرکز تهران قرار دارد و اصلاً حتی نزدیک به مناطق کوهستانی شمال شهر نیست! به همین خاطر آب‌وهوای چندان تعریفی هم ندارد و اکثراً آلوده است؛ اما اگر به‌دنبال کشف ناشناخته‌ها هستید، بهتر است سری به این بام بزنید. افرادی هستند که برای عکاس از پایتخت، اقدام به خرید بلیط قطار تهران می‌کنند تا خودشان را به این شهر برسانند. اگر شما هم عکاس هستید، بهتر است خودتان را به پارک نظامی گنجوی برسانید و از آنجا تصاویری زیبا از این منظره خاص و تماشایی بگیرید.

امکانات گردشگری بام تونل رسالت

خب همان طور که اشاره کردیم، این بام در پارک نظامی گنجوی قرار دارد. به همین خاطر می‌توانید از امکانات پارک همانند سرویس بهداشتی، آبخوری، نمازخانه و بوفه بهره‌مند شوید. همچنین یک زمین‌بازی مخصوص کودکان نیز در این پارک وجود دارد؛ اما در کنار منظره بام تونل رسالت، خبری از امکانات خاصی نیست. فقط به یاد داشته باشید که باغ کتاب تهران و یکی از موزه های تهران به نام موزه انقلاب تهران در نزدیکی همین پارک قرار دارند.

آدرس بام تونل رسالت روی نقشه گوگل

بام آرژانتین

اگر ساکن شهر تهران هستید و تصور می‌کنید که تمام بام های تهران را می‌شناسید هم شاید با شنیدن نام بام آرژانتین تعجب کنید و با خودتان بگویید که مگر بام آرژانتین هم وجود دارد!؟ خب حق دارید. معمولاً تمام بام های تهران در مناطق شمالی شهر واقع شده‌اند؛ اما میدان آرژانتین تقریباً در منطقه مرکزی شهر قرار دارد. خب جای تعجب هم دارد. این بام در خیابان الوند میدان آرژانتین واقع شده است و جزو دنج‌ترین بام‌های تهران به حساب می‌آید. در اصل کمتر کسی حتی نام این بام به گوشش خورده است. به همین خاطر فضایی دنج و آرام دارد و برای قرارهای عاشقانه یا خلوت‌کردن با خود و به فکر فرو‌رفتن جان می‌دهد.

امکانات گردشگری بام آرژانتین

تصویری از امکانات گردشگری بام آرژانتین

در خیابان الوند امکانات گردشگری و تفریحی بسیاری از قبیل انواع کافه و رستوران وجود دارد؛ اما در کنار خود بام آرژانتین خبری از امکانات خاصی نیست. در اصل فقط تعداد محدودی صندلی قرار دارد تا بتوانید بنشینید و از تماشای منظره تهران لذت ببرید. فراموش نکنید که پارک ساعی تهران نیز در نزدیکی میدان آرژانتین قرار دارد. پس می‌توانید سری به این پارک زیبا بزنید که در طول شب فضایی بسیار عاشقانه دارد.

آدرس بام آرژانتین روی نقشه گوگل

بام بوکان

بوکان نام یکی از محله‌های گران‌قیمت تهران است که در نزدیکی نیاوران و حدفاصل بین میدان تجریش و میدان نیاوران واقع شده است. بام بوکان نیز نام محلی بسیار آرام‌بخش و زیباست که در همین محله قرار دارد. بام بوکان تا چند سال پیش زیبایی بی‌حدومرزی داشت؛ اما این روزها به‌خاطر ساخت‌وساز تغییراتی بسیاری کرده است. با وجود این باز هم بازدید از بام موکان می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. در این بام نورپردازی کمی انجام‌شده است. به همین خاطر در طول شب فضایی تاریک و آرام دارد. گاهی جوانان با یک ساز همانند گیتار آتشی روشن می‌کنند و زیر آواز می‌زنند. این بام امنیت کامل دارد و بیشتر جوانان ساکن همان محل در آن حضور دارند.

امکانات گردشگری بام بوکان

متأسفانه به‌دلیل ساخت‌وسازهای اخیر، حتی تعدادی صندلی که در این بام بود را برداشتند. به همین خاطر حتی خبری از صندلی برای نشستن در این پارک نیز نیست. در اصل این بام یک فضای آسفالته تخت بسیار بزرگ است که حتی با ماشین نیز می‌توانید خودتان را به آن برسانید. به‌دلیل نبود صندلی، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که داخل ماشین خود بنشینند و از تماشای زیبایی شهر لذت ببرند. حتی در این بام نورپردازی کافی وجود ندارد و دارای فضایی تاریک است. البته همین فضای تاریک و دنج باعث جلب توجه بسیاری از جوانان شده و آن را با عنوان دنج ترین بام های تهران می‌شناسند.

آدرس بام بوکان روی نقشه گوگل

بام شهرک قائم

شهرک قائم نام یکی از شهرک‌های مسکونی است که در بخش شمال‌شرقی تهران و بزرگراه ارتش قرار دارد. انتهای این شهرک به بخش‌های کوهستانی شمالی تهران ختم می‌شود. در بخش انتهای شمالی این شهرک، بام شهرک قائم قرار دارد. این بام جزو خلوت ترین بام های تهران است. کمتر کسی از وجود این بام اطلاع دارد. حتی ساکنان شهرک قائم نیز ممکن است نام این بام را هم نشنیده باشند. این بام فضایی بسیار آرام دارد و برای رفع دلتنگی‌ها جان می‌دهد. در طول روز یا شب این بام زیبایی مخصوص به خود را دارد.

امکانات گردشگری بام شهرک قائم

از چنین بام دنجی اصلاً نباید انتظار وجود امکانات گردشگری داشته باشید. در این بخش فقط تعداد انگشت‌شماری صندلی وجود دارد که آسیب بسیاری دیده‌اند؛ اما کسی که عاشق تماشای منظره تهران از شهرک قائم باشد، به‌دنبال امکانات گردشگری نیست. در ضمن به یاد داشته باشید که پارک جنگلی سوهانک تهران نیز در نزدیکی بام شهرک قائم قرارد دارد.

آدرس بام شهرک قائم روی نقشه گوگل

بام نیاوران

بام نیاوران در منطقه‌ نیاوران و حدفاصل بین محله بوکان و جماران شمالی واقع شده است. در اصل می‌توان گفت که این بام در منطقه جماران شمالی، نبش خیابان خلیلی در خیابان یاسر قرار دارد. این بام جزو دنج ترین بام های تهران به حساب می‌آید و کمتر کسی به آن سر می‌زند. به همین خاطر فضایی بسیار خلوت و آرام دارد. حتی ساکنان شمال تهران نیز بام بوکان را به بام نیاوران می‌شناسند؛ اما بام نیاوران در خیابان خلیلی قرار دارد.

امکانات گردشگری بام نیاوران

همان طور که انتظار دارید، در یک بام بسیار دنج و کمتر‌ شناخته‌شده، خبری از امکانات رفاهی، خدماتی و تفریحی نیست. در این بام می‌توانید فقط از چند صندلی برای نشستن و تماشای زیبایی مناظر تهران استفاده کنید.

آدرس بام نیاوران روی نقشه گوگل

بام بوعلی

بام بوعلی جزو خاص ترین بام های تهران است. این بام از نظر منظره‌ای که مشاهده می‌کنید، شباهت بسیاری به بام تونل رسالت دارد. این بام در بزرگراه یادگار امام و بلوار شهید ذبیحی قرار دارد. در این بام می‌توانید شاهد چشم‌اندازی بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد از تهران باشید. این بام ارتفاع چندانی ندارد؛ اما می‌توانید شاهد عبور خودروها باشید و در دوردست، برج میلاد تهران را ببینید. بام بوعلی بسیار آرام و خلوت است. کمتر کسی در این بام حضور دارد. پس می‌توانید حتی صدای باد را زیر گوش خود احساس کنید. آرامش این بام و منظره زیبای آن مثال‌زدنی است. پس حتماً سری به آن بزنید.

امکانات گردشگری بام بوعلی

امکانات گردشگری بام بوعلی

در بام بوعلی خبری از امکانات رفاهی، تفریحی و گردشگری نیست. فقط چند صندلی به چشم می‌خورد که می‌توانید روی آن‌ها بنشینید و به عبور خودروها نگاه کنید. هر کدام از این خودروها داستانی برای خود دارند. روایتی از یک زندگی کامل و شما از دور نظاره‌گر آن‌ها هستید. البته کسانی که اهل تهرانگردی باشند می‌دانند که هرجا امکانات رفاهی و گردشگری کمتر باشد، دنج‌تر خواهد بود!

آدرس بام بوعلی روی نقشه گوگل

بام محلاتی

بام محلاتی تهران جزو زیباترین بام های تهران است. این بام روی ارتفاعات شمال‌شرق تهران و تپه‌های سوهانک و دارآباد قرار دارد. به همین خاطر دارای آب‌وهوایی بسیار خاص و بکر است. در فصل بهار، می‌توانید از تماشای مناظر سرسبز نزدیک بام محلاتی لذت ببرید. حتی هنگام 13به‌در، این بام بسیار شلوغ می‌شود و مردم برای پیک‌نیک آن را انتخاب می‌کنند. توجه داشته باشید که بام محلاتی در بخش شمالی شهرک محلاتی قرار دارد. شهرک محلاتی جزو شهرک‌های مسکونی نظامی است. به همین خاطر افراد مجرد اجازه ورود به این بام را ندارند و خانواده‌ها نیز باید شئونات اسلامی را به‌صورت کامل رعایت کنند.

امکانات گردشگری بام محلاتی

در این بام خبری از امکانات گردشگری نیست. البته در نزدیکی آن که مردم برای پیک‌نیک می‌روند، امکان استفاده از سرویس بهداشتی، آبخوری و صندلی وجود دارد. در ضمن توجه داشته باشید که فقط بخشی از این بام را نورپردازی کرده‌اند و بخشی دیگر هنوز تاریک است.

آدرس بام محلاتی روی نقشه گوگل

بام فراز سعادت آباد

بام فراز نیز جزو معروف ترین بام های تهران است. این بام در منطقه سعادت‌آباد قرار دارد. برای تماشای این بام زیبا، باید خودتان را به یکی از معروف‌ترین پارک های تهران، یعنی پارک پرواز برسانید. مسیر دسترسی به این پارک بسیار سرراست است. باید از بلوار پیام به‌سمت شمال بروید و از میدان بهرود به‌سمت شرق و شهرک پاسارگاد حرکت کنید. این بام معمولاً پاتوق ساکنان محلی است. ساکنان سعادت‌آباد و شهرک غرب همگی این بام را به‌خوبی می‌شناسند. به همین خاطر هنگام شب پاتوق جوانان شمال‌غرب تهران می‌شود. لازم به ذکر است برای دسترسی به بام فراز، باید کمی در پارک پرواز پیاده‌روی کنید که خودش لذت خاص به خود را دارد.

امکانات گردشگری بام فراز سعادت‌آباد

همان طور که اشاره کردیم، این بام در پارک پرواز سعادت‌آباد واقع شده است. به همین خاطر می‌توانید از امکانات این پارک که تعداد آن‌ها هم کم نیست بهره‌مند شوید. در این پارک می‌توانید از امکاناتی همانند شهربازی، آلاچیق، فلای‌لند، سرویس بهداشتی، آبخوری و زمین‌بازی کودکان استفاده کنید. در کنار بام نیز چند صندلی قرار داده‌اند تا بتوانید از تماشای منظره تهران لذت ببرید. در ضمن به یاد داشته باشید که پارک ژوراسیک تهران نیز در نزدیکی همین پارک قرار دارد. پس کودکان خود را به این پارک ببرید تا با دنیای دایناسورها بیشتر آشنا شوند.

آدرس بام فراز سعادت‌آباد روی نقشه گوگل

بام شیان

بام شیان جزو خاص ترین بام های تهران است که ساکنان شمال‌شرق تهران بیشتر آن را می‌شناسند. این بام در بخش غربی پارک جنگلی شیان که به پارک جنگلی لویزان نیز شهرت دارد واقع شده است. برای دسترسی به این پارک باید از بزرگراه زین‌الدین یا بزرگراه بابایی وارد بلوار هنگام شوید و خودتان را به پارک غربی لویزان برسانید. سپس مسیر کوهستانی را بالا بروید تا جایی که به برجک نگهبانی برسید. درست در کنار برجک و دو طرف خیابان، خودروهای متعدد را می‌بینید که در حال تماشای منظره زیبای تهران هستند. در این پارک خبری از آلودگی هوا نیست. باد موهای شما را تکان می‌دهد و می‌توانید از زیبایی شهر لذت ببرید. بازدید از این بام در روز و شب کیف می‌دهد. در دو طرف خیابان اصلی پارک، چندین و چند صندلی در لبه پرتگاه قرار دارند تا بتوانید بنشینید و تماشای تهران لذت ببرید.

امکانات گردشگری بام شیان

در پارک شیان می‌توانید از امکاناتی همانند سرویس بهداشتی، بوفه، صندلی، مسجد و باربکیو بهره‌مند شوید. در اصل می‌توانید از تمام امکانات رفاهی و خدماتی پارک استفاده کنید. در ضمن یک رستوران و کافه بسیار زیبا در این پارک وجود دارد. این رستوران چند طبقه حتی از بام شیان هم ارتفاع بیشتری دارد و می‌توانید در آن شبی خاطره‌انگیز را تجربه کنید.

آدرس بام شیان روی نقشه گوگل

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظرتان درباره بام های تهران چیست؟ این جاذبه آنقدر زیباست که برخی ساکنان شهرهای اطراف که برای سفر کاری اقدام به خرید اتوبوس تهران کرده‌اند نیز سعی می‌کنند تا از برخی آن‌ها در طول سفرشان دیدن کنند. شما از کدام بام دیدن کرده‌اید؟ نام کدام بام تا کنون به گوشتان نخورده بود؟ آیا بامی را می‌شناسید که در این لیست وجود ندارد؟ اگر اینطور است، آن را به ما و سایر دوستان خود معرفی کنید!

خلوت‌ترین بام تهران بام آرژانتین است.

بام توچال معروف‌ترین بام تهران است.

بام ولنجک دنج‌ترین بام تهران است.

بام فراز بهترین بام تهران در بخش شمال‌غربی تهران است.

بام محک بهترین بام در شمال‌شرق تهران است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.