سواحل چابهار | از ساحل شب‌تاب تا ساحل صورتی

0

هوای گرم، دشت‌های کویری، مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز، نخل‌های استوار و مرزنشین‌های مهربان نشان از استان سیستان و بلوچستان دارند. با شنیدن اسم این استان خیلی‌ها به یاد کم‌آبی و کمبود امکانات می‌افتند؛ اما نمی‌شود از زیبایی‌های آن چشم پوشید. کافی است سری به شهرهای ساحلی این استان بزنید. اگر قصد سفر به سیستان را دارید، پیشنهاد ما بازدید از سواحل چابهار است. هرکدام از این ساحل‌ها ویژگی برجسته‌ای دارد که همه را مجذوب می‌کند.

ساحل بریس از سواحل چابهار

  • جاذبه‌های ساحل بریس

ساحل و اسکله بریس یکی از زیباترین سواحل چابهار و نزدیک‌ترین بندر ایران به اقیانوس هند است. این ساحل صخره‌ای چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای به اسکله و قایق‌ها دارد و آن را به ساحل تراسی می‌شناسند. بلندای این صخره‌ها نسبت به سطح دریا 10 متر است. کافی است به بالای صخره‌های تماشایی مریخ بروید. تصویر طلوع و غروب آفتاب از بالای صخره بی‌نظیر است. بدون شک این چشم‌انداز سوژه چشمگیری برای عکس‌هایتان می‌شود. خیلی از عکاس‌ها برای عکاسی از این نمای زیبا به چابهار می‌روند؛ اما بیشتر این صخره‌ها توخالی‌اند و با افزایش مسافرها خطر ریزش آن‌ها را تهدید می‌کند. بهتر است خطرش را به جان نخرید و تا لبه صخره‌ها نروید. ساحل بریس از اسکله‌های فعال و از جاهای دیدنی چابهار است. به همین خاطر هرروزه تعداد زیادی قایق و کشتی در آن رفت‌وآمد می‌کنند. این قایق‌ها برای صید ماهی و شاه میگو به طرف اقیانوس هند می‌روند. بد نیست ساعتی را در ساحل بنشینید و از دیدن این مناظر زیبا لذت ببرید.

  • امکانات ساحل بریس از سواحل چابهار

ساحل و روستای بریس امکانات رفاهی کمی برای گردشگرها دارد. همچنین تعداد فروشگاه‌های مواد غذایی هم در نزدیکی ساحل زیاد نیست. تردد وسایل نقلیه عمومی در مسیر ساحل بریس، محدود است. به همین خاطر بهتر است برای رفتن به این ساحل خودروی شخصی داشته باشید.

  • مسیر دسترسی ساحل بریس

برای تماشای ساحل بریس، بعد از رسیدن به سیستان و بلوچستان راهی چابهار بشوید. به چابهار که رسیدید، مسیر را تا شرق بندر ادامه بدهید. بعد از پشت‌سرگذاشتن 60 کیلومتر از جاده‌ای زیبا که در اطرافش صخره‌ها خودنمایی می‌کند، به ساحل بریس می‌رسید.

ساحل شب تاب از سواحل چابهار

  • جاذبه های ساحل شب تاب

هرکدام از سواحل چابهار به‌تنهایی زیبایی ویژه‌ای دارد که تماشایی است. ساحل شب تاب چابهار، زیباترین ساحل نورانی ایران است که فقط در چند جای دنیا می‌شود مثل آن را دید. چشم‌انداز این ساحل در شب آن‌قدر رؤیایی است که انگار ستاره‌هایی با نوری آبی از آسمان به روی ساحل افتاده‌ا‌ند. با هر موج، نورهای آبی روی شن‌های ساحل کشیده می‌شوند و ردی از خود به جا می‌گذارند. کافی است شب‌ها کنار ساحل قدم بزنید تا این الماس‌های موج‌سوار را ببینید. می‌توانید کمی بازیگوشی چاشنی تفریحتان کنید و رد پاهایی درخشان بسازید؛ البته زمانی که ماه در آسمان نباشد، این نقاط نورانی واضح‌ترند. ساحل شب تاب، زیبایی‌اش را مدیون فیتوپلانکتون‌هاست. وجود این نوع جانورهای میکروسکوپی در آب دریا در پاییز و زمستان، این صحنه شگفت‌انگیز را خلق می‌کند. این موجودات درخشان عمر کوتاهی دارند و در مدت چند دقیقه محو می‌شوند. این جاذبه طبیعی در ساحل شب تاب خیلی از گردشگرها مشتاق می‌کند تا سری به چابهار بزنند. بدون شک این خط ساحلی نورانی از بهترین چشم‌اندازهای طبیعت برای عکاسی است. عکاس‌ها از جاهای مختلف ایران به چابهار می‌روند تا این صحنه چشم‌نواز را در قاب دوربینشان ثبت کنند.

  • امکانات ساحل شب تاب

برای اقامت شرایط کمپ‌کردن کنار ساحل مهیاست؛ اما فروشگاه مواد غذایی و امکانات رفاهی ندارد. وسایل ضروری کمپینگ را با خوتان ببرید و شب را بمانید.

  • مسیر دسترسی ساحل شب تاب

برای بازدید از سواحل چابهار باید به طرف جنوب شرق ایران بروید. بعد از رسیدن به بندر چابهار، مسیر را تا غرب بندر ادامه بدهید. در 120کیلومتری غرب بندر و در نزدیکی روستای تنگ، ساحل شب تاب خودنمایی می‌کند.

ساحل صخره ای از سواحل چابهار

  • جاذبه های ساحل صخره‌‌ای

از دیگر جاذبه‌های دیدنی در سواحل چابهار، ساحل صخره ای چابهار آن است. این ساحل زیبا قابی از پیوند دریا و صخره‌ها را نشان می‌دهد. موقعیت این ساحل در نزدیکی دهانه اقیانوس هند است. آب‌های اقیانوس هند و آب‌های بزرگ در این نقطه از دریای عمان یکی می‌شوند. به همین خاطر ساحل صخره ای را به اسم ساحل دریای بزرگ هم می‌شناسند. در این ساحل ‌موج‌های پرقدرتی از طرف اقیانوس به طرف صخره ها می‌روند و با آن‌ها برخورد می‌کنند. به خاطر شرایط آب‌وهوایی و بادهای موسمی در ماه مرداد می‌توانید بلندترین موج‌ها را در این ساحل ببینید. بلندای این موج‌ها به 15 متر می‌رسد. دیوارهای صخره‌ها در اثر برخورد همیشگی با موج‌ها، سطحی صاف و صیقلی دارند. همچنین ردی از خزه‌ها روی صخره‌ها پیداست که بخشی از اکوسیستم منطقه را تشکیل می‌دهد. چشم‌انداز شگفت‌انگیز این ساحل دست کمی از دیگر سواحل چابهار ندارد. می‌توانید روی صخره‌ها بنشید و به موج‌های خروشان نگاه کنید. ماهی‌های رنگارنگ و بازیگوش، صدف‌های زیبا، خرچنگ‌ها و لاک‌پشت‌ها و ستاره‌های دریایی بخشی از جانورهای این ساحل است. با هر جزرومد ماهی‌های کوچکی به داخل حفره‌های روی صخره می‌افتند که تماشا دارند. به بالای بلندترین صخره که بروید، خط ساحلی بندر تا گواتر مشخص است.

  • امکانات ساحل صخره ای از سواحل چابهار

پارک ساحلی این منطقه همیشه باز است و برای ورود به آن لازم نیست هزینه‌ای بپردازید. فاصله ساحل تا فروشگاه طولانی است. به همین خاطر بهتر است لوازم ضروری را از چابهار بخرید.

  • مسیر دسترسی ساحل صخره ای

برای رسیدن به ساحل صخره ای، هرجای ایران که هستید به طرف استان سیستان و بلوچستان بروید. مقصد بعدی بندر چابهار است. مسیر را به طرف بلوار امام خمینی چابهار ادامه بدهید تا به میدان هیئت سه نفره برسید. جاده‌ دیگری که در آن پایانه اتوبوس‌ها هم هست، شما را به این میدان می‌رساند. بعد از این میدان وارد بلوار اقیانوس بشوید و مسیر را تا فلکه مادر ادامه بدهید. بعد از فلکه مادر کافی است کمی دیگر به طرف جنوب برانید تا فلکه بعدی را ببینید. ماشین را در همین جا پارک کنید. با کمی پیاده‌روی به ساحل می‌رسید.

ساحل مکران از سواحل چابهار

  • جاذبه های ساحل مکران

ساحل مکران از تماشایی‌ترین سواحل چابهار محسوب می‌شود. ابتدای این خط ساحلی از شرق بندر عباس شروع می‌شود تا مرز ایران و پاکستان ادامه پیدا می‌کند. بین سواحل چابهار، ساحل مکران قدمتی تاریخی دارد. اسم این ساحل در بعضی از کتاب‌های تاریخی آمده است. بومی‌ها آن را به مَکران می‌شناسند؛ اما در کتاب شاهنامه این ساحل را به اسم مُکران معرفی کرده‌اند. ساحل مکران نقطه اتصال دریای عمان و اقیانوس هند است و به آب‌های آزاد راه دارد. به همین خاطر در بین سواحل چابهار موقعیتی استراتژیکی دارد. بسیاری از کشتی‌های تجاری و قایق‌ها در این ساحل رفت‌وآمد می‌کنند. در یکی از شهرهای شمالی ایران به اسم تالش، امتداد جنگل به دریا می‌رسد؛ اما در ساحل مکران شما پیوند صحراهای کویری و دریا را در یک قاب می‌بینید. ساحل مکران بخش‌های ماسه‌ای، صخره‌ای و مرجانی دارد. کمی در ساحل شنی مکران قدم بزنید. تماشای غروب آفتاب هم حس‌وحالی وصف‌نشدنی دارد. می‌توانید گونه‌های مختلفی از پرندگان را در ساحل مکران ببینید. لاک‌پشت‌های منقار عقابی و گاندوها هم از دیگر جانورهای این ساحل است. بازی‌های دلفین‌ها و نهنگ‌ها هم توجه گردشگرها را به خودش جذب می‌کند.

  • امکانات ساحل مکران از سواحل چابهار

یادتان باشد فاصله ساحل تا مناطق مسکونی زیاد است. اگر قصد کمپ‌کردن در ساحل را دارید، وسایل‌های ضروری را ببرید. در این ساحل بخشی را برای برپایی چادرها در نظر گرفته‌اند. مواد خوراکی و آشامیدنی هم از واجبات است. حواستان باشد، باک بنزین ماشین را پر کنید. در نزدیکی این ساحل و روستاهای اطراف اقامتگاه‌های بوم‌گردی مهیاست. اقامت در این اقامتگاه‌ها تجربه جالبی برایتان می‌شود.

  • مسیر دسترسی ساحل مکران

برای بازدید از ساحل مکران راهی جنوب ایران بشوید و به استان سیستان و بلوچستان بروید. می‌توانید از این خط ساحلی در حاشیه بندر چابهار دیدن کنید.

ساحل دریاچه لیپار از سواحل چابهار

  • جاذبه های ساحل دریاچه لیپار

تالاب لیپار از قشنگ‌ترین بخش‌های سواحل چابهار است. لیپار، دریاچه‌ای صورتی است که در جهان فقط چهار نمونه مثل آن وجود دارد. این ویژگی برجسته و طبیعت زیبای دریاچه همه را شیفته لیپار می‌کند. با جمع‌شدن آب باران و آب‌های جاری از طوفان‌های دریایی در دره‌ای بین دو کوه لیپار تشکیل شده است. از یک طرف چشم‌اندازی از کوه دارد و از طرفی دیگر به دشتی سرسبز منتهی می‌شود. جالب است بدانید وجود فیتوپلانکتون‌های گیاهی دلیل ایجاد رنگ صورتی مایل به قرمز در این دریاچه است. فیتوپلانکتون‌ها قدرت شنای آزاد ندارند. به همین خاطر با هر جزرومد از آب‌های دریا وارد آب دریاچه لیپار می‌شوند. واردشدن مواد آلی به این دریاچه هم دلیل دیگری برای تغییر رنگ آب است. در کنار این دریاچه می‌توانید پرندگانی مثل فلامینگو، حواصیل، باقرقره، طاووسکن و… را ببینید. گونه‌هایی از درخت‌های بلوط و بوته‌های گزنه در کنار این تالاب روییده است که دریاچه لیپار را دیدنی‌تر می‌‌کند. در دشت کنار تالاب پنبه‌های وحشی رشد کرده‌اند که بومی‌ها از آن برای درست‌کردن بالشت و تشک استفاده می‌کنند. چشم‌انداز دریاچه آن‌قدر چشم‌نواز است که می‌شود ساعت‌ها به تماشایش نشست. آب صورتی دریاچه و فلامینگوها، سوژه نابی برای عکس‌های نشنال جئوگرافیک می‌شود.

  • امکانات ساحل دریاچه لیپار از سواحل چابهار

در اطراف ساحل دریاچه لیپار غرفه‌های محلی برپاست. محلی‌ها در این غرفه‌ها دست‌سازه‌هایی از صدف دریایی و زیورآلات می‌فروشند. همچنین نمک دریایی استخراج‌شده از تالاب هم دارند. اگر دوست دارید شترسواری را تجربه کنید، در کنار تالاب لیپار تعدادی را اجاره می‌دهند. در فاصله کمی از دریاچه مجتمعی اقامتی ساخته‌اند که چند سوئیت و سرویس بهداشتی دارد. این اقامتگاه به‌خوبی از شما میزبانی می‌کند؛ البته اقامتگاه‌های محلی هم هست. اگر به کمپینگ علاقه‌مند هستید، می‌توانید در اطراف دریاچه چادر بر پا کنید.

  • مسیر دسترسی ساحل دریاچه لیپار

بعد از رسیدن به سیستان و بلوچستان، مسیر را تا 15کیلومتری شرق چابهار ادامه بدهید. این مسیر شما را به طرف جاده ساحلی چابهار_گواتر می‌برد. در نزدیکی روستای رمین می‌توانید این دریاچه را پیدا کنید.

ساحل لاک پشت ها از سواحل چابهار

  • جاذبه های ساحل لاک پشت ها

یکی از جاذبه‌های طبیعی چابهار، ساحل لاک پشت ها است. این موجودات نقش مهمی در چرخه اکوسیستم دریا دارند. انواع مختلفی از آن‌ها مثل لاک‌پشت‌های سبز و منقار عقابی در سواحل چابهار تخم‌گذاری می‌کنند. این تخم‌گذاری چند بار در سال اتفاق می‌افتد. بعد از چند ماه بچه لاک‌پشت‌ها از تخم بیرون می‌آیند. آن‌ها سفر خود را برای ماجراجویی بزرگی در دریا آغاز می‌‌کنند. اگر برای بازدید به این ساحل زیبا رفتید، بهتر است از دور لاک‌پشت‌ها را تماشا کنید. بعضی از لاک‌پشت‌های مادر هم با حس وجود انسان‌‌ها به ساحل نزدیک نمی‌شوند. در این ساحل می‌توانید عکس‌های جالبی از مرحله تولد لاک‌پشت‌ها بگیرید.

  • امکانات ساحل لاک پشت ها از سواحل چابهار

ساحل لاک‌پشت‌ها به خاطر حفاظت از این موجودات امکانات خاصی برای اقامت ندارد. بیشتر گردشگرها به مدت چند ساعت در این ساحل توقف می‌کنند و به چابهار بر می‌گردند.

  • مسیر دسترسی ساحل لاک پشت ها

برای تماشای این ساحل باید راهی جنوب شرقی ایران بشوید و به سیستان و بلوچستان بروید. بعد از رسیدن به چابهار، وارد جاده ساحلی رمین بشوید. مسیر را ادامه بدهید تا به ساحل گواتر برسید. در بخشی از این ساحل، لاک‌پشت‌ها را می‌بینید.

ساحل روستای درک

  • جاذبه های ساحل روستای درک

درک از دیدنی‌ترین سواحل چابهار و یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی ایراناست که پیوند رمل‌های کویری و دریای آبی را یکجا نشان می‌دهد. تصورش را کنید. بعد از پشت‌سرگذاشتن تپه‌های شنی، به ساحلی آرام می‌رسید که صدای امواج دریا به‌خوبی در فضا طنین ‌انداز است. درک روستایی مرزی است که بندر چابهار و بندر عباس را از هم جدا می‌کند. روستای درک از توابع زرآباد در شهرستان کنارک است. از بخش‌های تماشایی در ساحل درک می‌شود ساحل ماسه‌ای، شنی و مرجانیش را نام برد. یادتان باشد ماسه‌های سفید خاصیت درمانی دارند. اگر دچار به دردهای عضلانی هستید، کمی روی ماسه‌های گرم این ساحل دراز بکشید. از بخش‌های زیبای ساحل، کوه‌های مریخی است. این کوه‌ها به خاطر فرسایش باد و خاک تشکیل شده‌اند. در ساحل مرجان‌ها قدم بزنید و از روی رمل‌ها به انتظار غروب خورشید بنشینید. بدون شک عکس‌هایی از غروب خورشید در ساحل روستای درک دیدن دارد.

  • امکانات ساحل روستای درک از سواحل چابهار

مسیر ساحل درک تا فروشگاه‌ها و پمپ بنزین طولانی است. به همین خاطر باک بنزیتان را پر کنید. وسایل ضروری و مواد خوراکی هم همراهتان باشد. برای اقامت می‌توانید به اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستای درک بروید. هم معاشرتی با مردم خونگرم جنوب می‌کنید و هم از غذاهای لذیذ محلی لذت می‌برید. بهتر است این اقامتگاه‌ها را از قبل رزرو کنید. اگر هم دلتان کمپ‌کردن در طبیعت را می‌خواهد، در اطراف ساحل فضای مناسبی وجود دارد. دیدن ستاره‌های درخشان شب در کویر و شنیدن صدای دریا سفرتان را به‌یادماندنی می‌کند.

  • مسیر دسترسی ساحل روستای درک

ساحل درک در 170کیلومتری چابهار است. بعد از پشت‌سرگذاشتن این فاصله، روستای کهیر را در مسیر راهتان می‌بینید. بعد از این روستا، بخش زرآباد و روستای درک را پیدا می‌کنید.

سواحل چابها، از دیدنی‌ترین سواحل ایران است. هر گوشه از این بندر شگفتی‌های خودش را دارد. امیدواریم از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت ببرید و برای دیدن این سواحل مشتاق بشوید. اگر در سفرهای قبل از بندر چابهار دیدن کرده‌اید، از خواندن تجربه‌هایتان لذت می‌بریم. در کامنت‌ها بنویسید.

ساحل شب تاب. ساحل دریاچه لیپار

در نزدیکی ساحل روستای درک و دریاچه لیپار اقامتگاه بوم‌گردی مهیاست.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.