باغ گل ها مشهد | باغی خوش‌ نقش‌و‌نگار با گل‌های بی‌شمار

0

باغ گل ها مشهد با گل‌های خوش‌‌‌نقش‌و‌نگار پذیرای گردشگرانی است که علاقه بی‌پایانی به گل‌وگیاه دارند. این باغ به لحاظ گیاه‌شناسی و جاذبه‌های بصری یکی از بهترین باغ های گل ایران به حساب می‌آید. باغ گلی که از آن صحبت می‌کنیم در بلوار معلم مشهد واقع شده است. این باغ فاصله کمی با مترو دارد و به بسیاری از جاهای دیدنی مشهد نزدیک است؛ در نتیجه انصافاً باید گفت حیف است گردشگرانِ علاقه‌مند به گل‌و‌گیاه راهی مشهد شوند و سری به این باغ نزنند. برای اینکه گردشگری در باغ گل ها بیشتر به شما خوش بگذرد، اطلاعات جالبی درباره گشت‌و‌گذار در این باغ آماده کرده‌ایم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب، گشت‌و‌گذاری جانانه در باغ گل مشهد داشته باشید و با کوله‌باری از خاطره‌های خوش به دیار خود باز گردید.

باغ گل ها مشهد کجاست؟

عکس عکس باغ گل ها مشهد

باغ گل در بلوار خوش آب‌و‌هوای معلم قرار دارد. این بلوار یکی از طولانی‌ترین بلوارهای مشهد است و به بسیاری از مکان‌های پرگردشگر در شهر مشهد راه دارد. اتوبوس‌ شهری در کنار باغ گل ها ایستگاه دارد. این باغ از مترو نیز چندان دور نیست. در نتیجه برای رسیدن به باغ گل ها نیازی نیست کرایه چندانی پرداخت کنید. باغ گل ها بین معلم ۷۱ و ۷۳ خودنمایی می‌کند.

آشنایی با باغ گل ها مشهد

عکس آشنایی با باغ گل ها مشهد

گردشگران علاقه‌مند به گل‌و‌گیاه به‌خوبی می‌دانند که بیشتر شهرهای بزرگ ایران، باغ گلی تماشایی و معروف دارند. برای نمونه می‌توان به باغ گلها اصفهان اشاره کرد. انصافاً باید گفت باغ گل مشهد به لحاظ زیبایی چیزی از این باغ‌ها کم ندارد. این باغ گل به لحاظ مساحت نیز باغ وسیع و سرسبزی است. به هر کجای باغ گل که نگاهی بیندازید، چشمتان به بوته‌های زیبای گل روشن می‌شود. در این باغ در کنار گل‌های تزئینی، گیاهان دارویی نیز نگهداری می‌شود. به لطف این شرایط، گردشگرانِ علاقه‌مند به گیاهان دارویی، با دستی پر از اطلاعات سودمند از این باغ بیرون می‌روند.

عکس آشنایی با باغ زیبای گل ها مشهد

باغ گل ها مکانی برای پیک‌نیک یا نشستن نیست، برای همین هم در این باغ صندلی برای نشستن وجود ندارد. مسئولین باغ مدعی هستند تعبیه‌کردن صندلی در این باغ، باعث می‌شود تا گردشگران روی این صندلی‌ها بنشینند و فرایند تماشای گل‌ها‌ و گیاهان زیبای باغ مختل شود. این دیدگاه مخالفان و موافقان خاص خودش را دارد. با این حال پیشنهاد می‌‌کنیم قبل از گشت‌و‌گذار در این باغ حسابی استراحت کنید تا نبود صندلی در باغ گل‌ها، مشکلی برایتان در گشت‌و‌گذار در این باغ ایجاد نکند.

عکس گل‌های فصلی باغ گل ها مشهد

قسمت مهمی از این باغ به گل‌های فصلی اختصاص دارد. ناگفته پیداست در هر فصل، گل‌های خاصی در این قسمت‌ها شکوفا می‌شود. به لطف این شرایط، باغ گل‌ها تقریباً در تمامی فصل‌های سال تماشایی است. باغ گل ها به لحاظ طراحی تفاوت‌هایی با دیگر باغ‌های مهم گل در سطح کشور دارد. برای نمونه می‌توان به نمای باغ از بالا اشاره کرد. اگر از بالا به باغ گل‌ها نگاه کنید، قسمت‌های این باغ همچون گلبرگ‌های گل بنفشه در کنار یکدیگر به زیبایی قرار گرفته‌اند. این طراحی شرایطی برای ایجاد بخش‌های مختلف در هر قسمت از باغ گل مشهد ایجاد کرده است. در ادامه درباره این بخش‌های تماشایی بیشتر صحبت می‌کنیم.

بخش های مختلف باغ گل ها مشهد

گفتیم که در دیگر جاهای ایران و جهان نیز باغ‌های گل زیبایی وجود دارد. برای نمونه می‌توان به باغ گل ها کرمانشاه اشاره کرد. این باغ‌ها در ابتدا گل‌های بی‌شماری داشتند. با این حال بعضی از این گل‌ها با آب‌و‌هوای منطقه سازگار نبودند و خشک شدند. این اتفاق برای باغ گل مشهد نیز رخ داد. به همین دلیل تعداد بخش‌هایی که اکنون در باغ گل‌ها وجود دارد، نسبت به روزهای آغاز افتتاح این باغ بسیار کمتر شده است.

عکس بخش های مختلف باغ گل ها مشهد

در این باغ در کنار بخش‌های مختلفی که پر گل است و به سبزه آراسته، آبنماهای زیبا، آلاچیق‌های گل‌کاری‌شده و گلخانه‌ای آموزشی نیز وجود دارد. در قسمتی از این باغ، گل‌های زیبای رز خودنمایی می‌کند. از قسمت دیگر باغ، عطر گیاهان دارویی به مشام می‌رسد و در بخشی دیگر گل‌های فصلی پرورش داده شده‌اند. به لطف این بخش‌ها، باغ گل مشهد به اندازه‌ای گل دارد که قسمت‌های مختلف آن همیشه سرسبز و پرگل باشند. بخش‌هایی که درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم، از مهم‌ترین قسمت‌های باغ گل‌ها به حساب می‌آیند.

گل‌های رز

عکس گل های رز در باغ گلها

انصافاً باید گفت زیبایی گل رز به اندازه‌ای است که می‌توان یک باغ کامل را به این گل آراسته کرد. به همین دلیل مسئولان باغ گل مشهد، خوش‌سلیقگی به‌خرج داده‌اند و قسمتی بزرگ از این باغ را به گل‌های رز اختصاص داده‌اند. از این قسمت رایحه خوش گل‌های رز به مشام می‌رسد. به لحاظ جاذبه‌های بصری نیز بخش گل‌های رز یکی از دیدنی‌ترین قسمت‌های باغ گل‌ مشهد شناخته می‌شود. همان‌گونه که می‌دانید گل رز در چندین گونه مختلف رشد می‌کند که هر کدام از این گونه‌ها زیبایی خاص خودشان را دارند. در بخش گل‌های رز باغ گل مشهد، زیباترین گل‌های رز دنیا پیش روی علاقه‌مندان صف کشیده‌اند. جالب است بدانید آب‌و‌هوای استان خراسان رضوی شرایطی مناسب برای پرورش گل رز فراهم کرده است.

به لطف این شرایط، رزهای باغ گل مشهد به زیبایی پرورش یافته‌اند و همیشه شاداب و خوش‌رایحه هستند. از زیبایی گل‌های رز این باغ که بگذریم، به گل‌آرایی تماشایی آن می‌رسیم. در قسمتی از این باغ‌، دالان‌هایی گل‌آرایی‌شده وجود دارد. این دالان‌ها نیز عموماً با گل‌های رز تزئین شده‌اند. قدم‌زدن در این دالان‌ها باعث می‌شود احساس کنید از بین مسیری پر از گل‌های زیبا و معطر می‌گذرید. از میان باغ گل‌های رز، جویباری با آبی زلال روان است. این جویبار جاذبه‌های باغ‌ گل‌های رز را دوچندان کرده است.

عکس گل های رز در باغ گلها

جالب اینجاست در باغ گل مشهد، آلاچیق‌هایی زیبا وجود دارد که گل‌کاری شده‌اند. اطراف این آلاچیق‌ها را نیز گل‌های زیبای رز پوشانده است. آلاچیق‌هایی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم مکانی برای نشستن و گل‌گفتن‌و‌گل‌شنیدن ندارد. با این حال منظره‌‌ای تماشایی دارد که جان می‌دهد برای عکس‌های عاشقانه و پراحساس. پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی باغ گل مشهد شدید، حتماً‌ گوشی هوشمند با دوربینی باکیفیت یا دوربین عکاسی همراه ببرید.

باغ صخره‌ای

عکس باغ صخره‌ای باغ گل ها مشهد

از زیبایی‌های باغ گل‌های رز که گذشتید، به باغی می‌رسید که حالتی صخره‌ای‌مانند دارد. به لطف این طراحی، باید از صخره‌هایی پوشیده از گل‌و‌گیاه بالا بروید تا به دل باغ صخره‌ای برسید. بالارفتن از باغ صخره‌ای و حضور در بین گل‌ها‌و‌گیاهان حس‌و‌حال حضور در طبیعت را دوچندان می‌کند. در باغ صخره‌ای انواع گیاهان جنگلی کاشته‌ شده‌‌اند. با توجه به اینکه این باغ، حالتی صخره‌مانند دارد، در آن خبر چندانی از گل‌های زیبا نیست. گشت‌و‌گذار در این بخش چندان دشوار نیست. با این حال خردسالان و کهنسالان در بالارفتن از صخره‌های این قسمت با مشکل روبه‌رو خواهند شد. در باغ صخره‌ای رایحه گیاهان جنگلی به مشام می‌رسد. اگر اهل جنگل‌گردی هستید، باغ صخره‌ای تجربه‌ای جانانه از جنگل‌گردی را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است.

گیاهان دارویی و معطر

باغ گل ها مشهد فقط به گل‌های تزئینی و گیاهان سرسبز خلاصه نمی‌شود. در قسمتی از این باغ، طیف گسترده‌ای از گیاهان دارویی کاشته شده است. همان‌گونه که می‌دانید، آب‌ و هوای شمال شرق ایران برای کاشت گیاهان دارویی مناسب است؛ درنتیجه انواع گیاهان دارویی در باغ گل‌ها خودنمایی می‌کند. این گیاهان ممکن است زیبایی در حد گل‌های زیبای رز نداشته باشد؛ اما با خاصیت‌های درمانی آن‌ها می‌توان مرهمی برای دردهای مختلف درست کرد. جالب اینجاست که در این بخش از باغ گل‌ها،‌ قسمتی نیز به گیاهان معطر اختصاص داده شده. در این قسمت گیاهان خوشبویی کاشته شده که رایحه خوش آن‌ها مشام علاقه‌مندان گل‌و‌گیاه را عطرآگین می‌کنند.

بخش گیاهان دارویی اطلاعات زیادی درباره این گیاهان در اختیار گیاه‌دوستان قرار می‌دهد. در کنار تمامی گیاهان این بخش، نام و اطلاعات کامل آن‌ها نوشته شده است. از طرف دیگر برای به‌دست‌آوردن اطلاعات بیشتر درباره گیاهان دارویی، می‌توانید این اطلاعات را از کارمندان متخصص باغ گل‌ها جویا شوید. گیاهانِ دارویی این بخش خاصیت‌های متفاوتی دارند. بعضی از این گیاهان در اطراف خراسان کاشته می‌شود و برخی از آن‌ها را از دیگر قسمت‌های ایران به باغ گل‌ ها مشهد آورده‌اند.

گیاهان پیازی

عکس گیاهان پیازی باغ گل ها مشهد

در این قسمت از معرفی باغ گل‌ مشهد به سرسبز‌ترین قسمت این باغ رسیدیم. منظور از گیاهان پیازی، گل‌ها و گیاهانی است که به جای بذر و قلمه‌زدن، با پیاز گیاه تکثیر می‌شود. پیاز این گیاها‌ن دارای مواد لازم برای جوانه‌زدن گیاه از دل خاک است. تجربه ثابت‌کرده کاشت گیاهان پیازی نسبت به دیگر گیاهان راحت‌تر است. از طرف دیگر گیاهان پیازی، عموماً گل‌های بزرگ و زیبایی دارند. برای نمونه می‌توان به زعفران، سنبل، سوسن و لاله اشاره کرد. گیاهان پیازی عمر بیشتری دارند و مقاوم‌تر هستند. برای همین هم هست که پرورش گیاهان پیازی طرفدار بیشتری دارد.

جالب است بدانید زمان کاشت گیاهان پیازی، حدوداً یک‌ ماه دیرتر از فصل گل‌دهی این گیاهان است. جالب‌تر اینکه گیاهان پیازی در اقلیم خراسان بهتر رشد می‌کنند؛ بنابراین باغ گل‌ مشهد مکان مناسبی برای رشد این گیاهان به حساب می‌آید. برای آشنایی بیشتر با این گل‌ها و گیاهان کافی است سری به بخش گیاهان پیازی در باغ گل مشهد بزنید. در این بخش گل‌های خوش‌رنگ‌و‌بویی کاشته‌ شده‌اند. در کنار این گل‌ها، گیاهانی زیبا و معطر نیز خودنمایی می‌کنند.

آمفی تئاتر روباز

عکس آمفی تئاتر روباز باغ گل ها مشهد

باغ گل مشهد به اندازه‌ای سبز و باصفاست که گردشگران از حضور در آن سیر نمی‌شوند. به همین دلیل مدیران این باغ، آمفی تئاتری روباز در باغ گل مشهد تعبیه کرده‌اند. گاه‌‌وبیگاه در این آمفی‌ تئاتر نمایش‌های سرگرم‌کننده و هنری برگزار می‌شود. آمفی تئاتری که از آن صحبت می‌کنیم، در قسمت‌ انتهایی باغ گل‌ها قرار دارد. برای رسیدن به این آمفی‌ تئاتر از بین بخش گل‌های رز و جویباری زیبا گذر می‌کنید. در نهایت نیز با رسیدن به آمفی تئاتر، می‌توانید در کنار تماشای نمایشی هنری، از هوای خوش و منظره سرسبز باغ گل‌ها لذت ببرید.

برکه

عکس برکه باغ گل ها مشهد

باغی را سراغ نداریم که در آن خبری از آب نباشد. برای زیباترکردن باغ گل‌ها، برکه‌ای با آبی زلال خودنمایی می‌کند. زیبایی این برکه فقط به آب زلال آن خلاصه نمی‌شود. در این برکه گل‌های نیلوفر زیبایی وجود دارد. این نیلوفرها در مرداد و شهریور شکوفا می‌شوند و جلوه‌ای تماشایی به برکه باغ گل‌ها می‌دهند. بسیاری از علاقه‌مندان باغ گل‌ها، برکه و نیلوفرهای این باغ را تماشایی‌ترین قسمت این باغ می‌دانند.

محوطه بازی کودکان و هزارتو

عکس محوطه بازی کودکان و هزارتو باغ گل ها مشهد

باغ گل‌ ها مشهد مکان مناسبی برای گردشگرانی است که همراه خانواده می‌خواهند لحظه‌های خاطره‌انگیزی را در طبیعت تجربه کنند. این باغ به لحاظ فضای سبز، چیزی از بهترین پارک های مشهد کم‌ ندارد. برای اینکه حوصله کودکان در این باغ سر نرود و حسابی به آن‌ها خوش بگذرد، قسمتی برای بازی بچه‌ها در باغ گل‌ها وجود دارد. در این قسمت می‌توانید با خیال راحت فرزند دلبندتان را به بازی مشغول کنید و به همراه دیگر اعضای خانواده در بخش‌های دیگر باغ گل‌ها به گشت‌و‌گذار بپردازید.

امکانات باغ گل ها مشهد

عکس امکانات باغ گل ها مشهد

اگر به گردشگری در باغ های گل ایران علاقه داشته باشید، حتماً بهتر از ما می‌دانید که باغ گل امکانات چندانی ندارد. برای نمونه در باغ‌های گل خبری از صندلی نیست. نبود صندلی در این باغ‌ها بدون حکمت نیست. صندلی در باغ گل‌‌ مشهد به این دلیل وجود ندارد که این باغ به مکانی برای پیک‌نیک‌ و عصرنشینی تبدیل نشود. به لطف این شرایط، کاربرد اصلی این باغ که گشت‌و‌گذار در بین گل‌هاست حفظ می‌شود. با توجه به این دیدگاه نمی‌توان به نبود امکانات ویژه در باغ گل مشهد خرده گرفت. دیگر باغ های گل ایران مانند باغ گلها شیراز نیز امکانات خاصی ندارد، در عوض در این باغ‌ها تا چشم‌ کار می‌کند گل‌های زیبا مشاهده می‌شود.

جاهای دیدنی نزدیک به باغ گل ها مشهد

بوستان چهل بازه

عکس بوستان چهل بازه از جاهای دیدنی نزدیک به باغ گل ها مشهد

ناگفته پیداست گردشگرانی که راهی باغ گل‌ها می‌شوند، علاقه خاصی به طبیعت دارند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم پس از گشت‌و‌گذاری در باغ گل‌ها، سری به بوستان چهل بازه مشهد بزنید. این بوستان به باغ گل‌ها بسیار نزدیک است. از طرف دیگر چهل بازه فاصله کمی با نمایشگاه بین‌‌المللی مشهد، طرقبه و شاندیز، خوش‌ آب‌و‌هواترین جاهای دیدنی اطراف مشهد، دارد. بوستان چهل بازه یکی از پارک‌های تازه‌تأسیس مشهد است که فاز دوم آن در ۱۴۰۰ افتتاح شد. به همین دلیل چهل بازه امکانات به‌روز و جالبی دارد. پارک مینیاتوری مشهد از دیگر جاهای دیدنی و جذاب در اطراف باغ گلها مشهد است.

پارک ملت

پارک ملت مشهد به اندازه‌ای معروف است که امکان ندارد راهی این شهر شوید و نام آن به گوشتان نخورد. این پارک یکی از قدیمی‌ترین پارک های مشهد است که تاریخ ساخت آن به ۱۳۴۳ باز می‌گردد. طراحی این پارک را مهندس‌های انگلیسی انجام داده است و با پارکی روبه‌رو هستیم که به‌رغم گذشت زمان، هنوز هم یکی از بهترین پارک های ایران به حساب می‌آید. از جاذبه‌های طبیعی پارک ملت که بگذریم، به شهربازی بزرگی در این پارک می‌رسیم. شهربازی پارک ملت، یکی از مراکز اصلی سرگرمی در مشهد است. برای تعریف از این شهر بازی کافی است به این نکته اشاره کنیم که چرخ و فلکی بسیار بزرگ در آن وجود دارد. چرخ و فلک پارک ملت مشهد به لحاظ قطر، یکی از بزرگ‌ترین چرخ و فلک‌های خاورمیانه است.

پارک وکیل آباد

نمایی ازبوستان وکیل آباد مشهد

برای اینکه عیش شما در باغ گل مشهد تکمیل شود، پس از گشت‌و‌گذار در این پارک پیشنهاد می‌کنیم سری به پارک وکیل آباد بزنید. این پارک فاصله کمی با باغ گل‌ها دارد. به لحاظ زیباشناختی نیز پارک وکیل آباد یکی از زیباترین پارک‌های مشهد است. پارک وکیل آباد امکانات چشمگیری دارد. این پارک به باغ وحش وکیل آباد، چالیدره، طرقبه و شاندیز بسیار نزدیک است. در نتیجه اگر می‌خواهید حسابی مشهد‌گردی کنید، راه باغ گل‌‌ها را در پیش بگیرید و پس از سیاحت در این باغ، راهی پارک وکیل آباد شوید.

اطلاعات بازدید از باغ گل ها مشهد

عکس بازدید از باغ گل ها مشهد

درهای باغ گل مشهد همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۲۳ شب به روی علاقه‌مندان باز است. انصافاً باید گفت به لحاظ قیمت نیز بلیط باغ گل‌ها نسبت به دیگر تفریحات مشهد، ارزان‌تر است. اکنون که در حال نگارش این متن هستیم (مرداد ۱۴۰۱)، بلیط ورودی باغ گل مشهد ۲۰۰۰ تومان قیمت دارد.

نکات بازدید از باغ گل ها مشهد

عکس بازدید از باغ گل ها مشهد

گردشگری در این باغ بسته به علاقه‌ا‌ی که به گل‌‌و‌گیاه دارید، از یک تا چند ساعت طول می‌کشد. به همین دلیل حتماً‌ آب آشامیدنی و تنقلات همراه داشته باشید. همان‌گونه که اشاره کردیم، باغ گل‌ مشهد صندلی ندارد؛ در نتیجه کفش راحتی بپوشید و قبل از اینکه عازم باغ شوید، حسابی خستگی بگیرید تا با انرژی روانه باغ شوید.

بهترین زمان بازدید از باغ گل ها مشهد

عکس بازدید از باغ گل ها مشهد

وقتی صحبت از گردشگری در باغ گل‌ به میان می‌آید، ناگفته پیداست که بهار بهترین فصل برای سیاحت در این باغ است. با این حال از آنجایی که گل‌های فصلی در این باغ کاشته‌شده‌اند، تابستان و پاییز باغ گل‌ها نیز تماشایی است. با توجه به اینکه این باغ در فضای باز قرار دارد، زمستان‌ها حسابی سرد می‌شود و گل‌ها گیاهان نیز در این فصل به خواب می‌روند. همچنین بهتر است برای دیدن این باغ، ساعات خنک روز مثل صبح زود یا عصرگاه را انتخاب کنید. باغ سرپوشیده نیست و گرمای قبل و بعدازظهر کلافه‌تان می‌کند.

مسیر دسترسی باغ گل ها مشهد

برای رسیدن به باغ گل‌ها می‌توانید سوار خط یک مترو شوید. سپس با رسیدن به ایستگاه صیاد شیرازی، از مترو پیاده شوید و راه بلوار شهید قانع را در پیش بگیرید. پس از حدود ۱‍۰ دقیقه پیاده‌روی به بلوار معلم می‌رسید. در این بلوار مسیر خود را به سمت چپ دنبال کنید تا با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی دیگر چشمتان به باغ گل‌ها روشن شود. اگر از حرم راهی این باغ زیبا هستید، به سمت خروجی خیابان شیرازی بروید و سوار خط ۱۲ شوید. این خط در امتداد مسیرش از نزدیکی پارک ملت، باغ گل‌ها، بوستان چهل‌بازه و نمایشگاه می‌گذرد و در نهایت در چند قدمی بوستان وکیل آباد متوقف می‌شود. با استفاده از این خط می‌توانید از همه این جاذبه‌ها دیدن کنید.

باغ گل ها مشهد مکانی است که نه‌تنها برای علاقه‌مندان گل‌و‌گیاه جذابیت دارد، بلکه برای دوستداران عکاسی و طبیعت‌گردی نیز جذاب به نظر می‌رسد. از طرف دیگر نزدیک‌بودن باغ گل‌ها به دیگر جاهای دیدنی مشهد مانند پارک چهل بازه و طرقبه و شاندیز، می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و در کنار گشت‌و‌گذار در باغ گل‌، از دیگر جاهای دیدنی مشهد بازدید کنید. نظر شما چیست؟ قبلاً به این پارک رفته‌اید؟ نظراتتان را برای ره بال آسمان بنویسید.

باغ گل مشهد در بلوار معلم مشهد قرار دارد. این بلوار در بین معلم ۷۳ و ۷۱ خودنمایی می‌کند.

باغ گل مشهد در کنار گل‌های تماشایی، گیاهان دارویی و سبزه‌های معطر، سالن آمفی‌تئاتر و مکان بازی کودکان دارد.

قسمت گل‌های رز باغ گل مشهد نمایی بسیار تماشایی و خوش‌منظره دارد.

باغ گل‌ ها مشهد به بوستان چهل بازه، پارک ملت و پارک وکیل آباد نزدیک است.

بهار و تابستان بهترین فصل برای گردشگری در باغ گل ها مشهد است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.