معرفی زیباترین خانه های تاریخی یزد به همراه آدرس و اطلاعات بازدید

2

یزد معنای واقعی اصالت، هنر و معماری است. خانه های تاریخی یزد، نشان از بزرگی و فرهنگ اصیل ایرانی دارند. می‌خواهیم در این سفر مجازی در وجب‌به‌وجب این خانه‌ها نفسی عمیق بکشیم و به گذشته سفر کنیم. آجر به آجر خانه‌ های تاریخی یزد روایت‌گر روزهایی هستند که فقط ردی از آن‌ها در کتاب‌های تاریخی مانده است.

فهرست مطالب

خانه لاری ها | موزه اسناد تاریخی

خانه لاری ها از گنجینه‌های اصلی یزد است. سراغ قدمتش را که بگیرید، به دوره حکومت قاجار می‌رسد. «حاج محمد ابراهیم لاری» بعد از مهاجرت از شهر لار فارس به یزد، دستور ساخت این خانه را داد. خاندان لاری‌ها در آن زمان اسم و رسمی داشتند و از تجار شناخته‌شده بودند. معماری خانه لاری‌ها زبانزد عام و خاص است. این عمارت سه حیاط مجزا، شش باب خانه، چند ایوان و تالار و22 اتاق دارد. هرچقدر از ظرافت گچ‌بری‌ها و آیینه‌کاری‌های آن بگویم، کم گفته‌ام. بخش‌های این خانه را طوری ساخته‌اند که پناهگاهی مناسب برای روزهای گرم و سرد سال باشد. وجود حوض‌ و فواره‌های آب در حیاط خانه لاری‌ها حس‌وحال بی‌نظیری دارد. بادگیر بلندقامتی در سقف این خانه خودنمایی می‌کند که نشانه اصالت معماری یزد است. این عمارت را یکی از مهم‌ترین موزه های یزد می‌دانند؛ زیرا هر گوشه از آن ارزشمند است.

آدرساستان یزد، یزد، خیابان امام خمینی (ره)، محله فهادان، جنب عمارت کلاه فرنگی
ساعات بازدیداز ۸ صبح تا ساعت 20
هزینه بازدید۳هزار تومان

خانه ملک زاده | از جذاب‌ترین خانه های قدیمی یزد

خانه ملک زاده از آن دسته خانه های قدیمی یزد است که آن را در دوره قاجار ساخته‌اند. صاحب این خانه «حاج محمد صادق عرب» بود که فرزندهایش تا چهار نسل در این خانه زندگی کرده‌اند. از هشتی خانه که بگذرید، به حیاط دل‌باز و زیبای عمارت ملک زاده می‌رسید. گچ‌کاری‌ها و آیینه‌کاری‌های عمارت ملک ‌زاده بسیار چشمگیر است. عکس‌هایتان کنار پنج‌دری عمارت، زیبا و تماشایی می‌شود. تا خانه ملک زاده که رفتید، به پشت‌بام هم سری بزنید. پشت‌بام این خانه چشم‌اندازی فوق‌العاده به بافت قدیمی شهر دارد. بادگیر عمارت با ارتفاع کم، شکوه و عظمت خانه را چند برابر کرده است. امروزه در بخشی از عمارت ملک زاده، خانه هنر یزد را راه‌اندازی کرده‌اند. خانه هنر کافه‌ای جذاب و دیدنی است که می‌توانید لحظه‌های خوشی را در آن بگذرانید.

آدرس: استان یزد، محله فهادان، حوالی مدرسه ضیائیه، جنب مسجد چهل محراب.

خانه ملک‌ التجار | از شگفت‌انگیزترین خانه های تاریخی یزد

از کوچه‌پس‌کوچه‌های نزدیک به بازار پنجه علی که بگذرید، خانه‌ای قدیمی توجهتان را به خودش جلب می‌کند. خانه ملک التجار از زیباترین خانه های قدیمی یزد است که آن را در دوره حکومت ناصرالدین شاه ساخته‌اند. صاحب این خانه «حاج علی عسگر شیرازی» از تجار معتمد شاه بود. او به هنر علاقه زیادی داشت. به همین خاطر در ساخت این عمارت از معمارها و طراح‌های ماهری کمک گرفت تا شاهکاری خلق کند. در هر گوشه از این عمارت نشانی از معماری زیبای قجری است.

خانه ملک التجار 23 اتاق با اسم‌های مختلف دارد که هرکدام را به‌شکل ویژه‌ای تزئین کرده‌اند. در یکی از اتاق‌های این خانه به اسم آدم و حوا نقاشی شگفت‌انگیزی توجه همه را جلب می‌کند. آیینه‌کاری‌های بی‌نظیر و گچ‌کاری‌های اتاق آیینه جذابیت زیادی به این خانه داده است. اگر به اتاق یوسف و زلیخا بروید، تزئینات زیبایی را می‌بینید که از جنس آب‌طلا هستند. امروزه خانه ملک التجار از معروف‌ترین هتل های سنتی یزد است. حیاط عمارت فضایی دل‌گشا دارد. تخت‌های چوبی با کوسن‌های سنتی حس‌وحال بی‌نظیری به آن داده است. در این هتل یکی از بهترین رستوران های یزد فعالیت می‌کند. می‌توانید غذاهای سنتی یزد و اصیل ایرانی را در آنجا امتحان کنید.

آدرساستان یزد، یزد، خیابان قدیم، داخل بازار پنجه علی
شماره تماس03536303030

خانه کلاهدوزها (موزه آب یزد) | از زیباترین خانه های تاریخی یزد

اگر گذرتان به مرکز ایران و شهر یزد افتاد، بازدید از خانه کلاهدوزها را در برنامه‌هایتان بگذارید. این عمارت یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی یزد است. خانه کلاهدوزها را در سال 1269 و زمان حکومت قاجار ساخته‌اند. هر طبقه از این عمارت کاربرد متفاوتی دارد. طبقه اول این خانه، محل عبور دو قنات به اسم رحیم آباد و زارچ است. به همین خاطر امروزه این عمارت را به موزه آب یزد می‌شناسند.

هنوز هم بعد از گذشت سال‌های طولانی قنات زارچ جریان دارد. به‌خاطر دمای کم و مناسب، از طبقه دوم خانه برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‌کردند. طبقه سوم دارای دالان‌های مختلف برای روزهای گرم تابستان است. اگر به طبقه چهارم بروید، می‌توانید از اتاق ارسی، پنج‌دری، تالار و آشپزخانه دیدن کنید. تالار آیینه و آیینه‌کاری‌هایش در این بخش بسیار چشمگیر و جذاب است. طبقه پنجم عمارت را چاه‌خانه نامیده‌اند.

در این موزه از ظرف‌های سفالی، ظرف‌های شیشه‌ای، شیرهای برداشت آب، کلنگ‌های ویژه برای چاه‌کنی و کاریز نگهداری می‌کنند. همچنین می‌توانید از چاه و قنات قدیمی خانه هم دیدن کنید.

آدرساستان یزد، میدان امیرچخماق، ابتدای خیابان قیام
ساعات بازدیدصبح‌ها از ساعت ۸ صبح تا 14:30 و عصرها از ساعت 15:30 تا 19

خانه گلشن (هتل لاله یزد) | از تماشایی‌ترین خانه های قدیمی یزد

خانه گلشن از دیگر خانه های تاریخی یزد است که روزهای زیادی را پشت سر گذاشته است. خشت به خشت این خانه، قصه‌ای از روزگار گذشته را روایت می‌کند. قدمت ساخت این خانه به دوره حکومت قاجار برمی‌گردد. «حاج علی‌اکبر تلی» دستور ساخت این خانه را داد و بعدها آن را به دختر و دامادش، «حاج حسین گلشن» سپرد. به همین خاطر این عمارت را به اسم صاحب‌خانه جدیدش می‌شناسند.

امروزه عمارت گلشن از مشهورترین هتل های یزد به اسم هتل لاله است. این هتل سنتی 42 اتاق تماشایی و امکاناتی مثل پارکینگ، لاندری، اینترنت اریگان، صبحانه و سرویس 24ساعته دارد. هر اتاق را با گچ‌کاری‌های زیبا و کاشی‌های خوش‌آب‌‌ورنگ تزئین کرده‌اند. در این هتل سوئیتی ویژه برایتان مهیا کرده‌اند که حوضچه کوچکی دارد. حیاط این عمارت با تخت‌های چوبی و پشتی‌های سنتی‌اش حس‌وحال روزهای گذشته را زنده می‌کند. حوض فیروزه‌ای و گلدان‌های کوچک زیبایی این بنا را دوچندان کرده است.

آدرس: استان یزد، یزد، خیابان دهم فروردین، محله تل، دروازه قصاب‌ها، جنب آب‌انبار گلشن.

خانه آقازاده ابرکوه | عمارتی با بادگیر دوطبقه

شاید در گذشته تصویر بادگیرها روی اسکناس‌های 2000تومانی توجهتان را جلب کرده باشد. این بار می‌توانید این بادگیرها را از نزدیک در خانه تاریخی آقازاده ابرکوه تماشا کنید. این خانه باشکوه، تنها عمارتی است که بادگیرهایش دوطبقه هستند. «سید حسین ابرقویی»، از ثروتمندان ابرکوه صاحب این خانه بود. این عمارت از جاهای دیدنی اطراف یزد است و تا مرکز شهر حدود 150 کیومتر فاصله دارد.

امروزه خانه آقازاده ابر کوه هم یکی از هتل های یزد است. اگر به اقامت در بناهای چندین‌ساله و سنتی علاقه دارید، بی‌تردید خانه ابر کوه انتخاب خوبی برایتان می‌شود. پنجره‌های منبت‌کاری‌شده با شیشه‌های رنگی از زیباترین المان‌ها در این عمارت هستند. کنار بادگیر باشکوه خانه، کلاه‌فرنگی زیبایی ساخته‌اند. نور از پنجره‌های این کلاه‌فرنگی می‌گذرد و فضای تالار اصلی عمارت را روشن می‌کند.

در این هتل امکاناتی مثل اینترنت رایگان، کافی‌شاپ، سرویس بهداشتی، سرویس خواب و حمام را فراهم کرده‌اند. می‌توانید غذاهای سنتی و خوش‌مزه یزد را در رستوران هتل امتحان کنید؛ البته غذاهای فرنگی و فست‌فود هم دارند. نوش جانتان باشد.

آدرساستان یزد، شهرستان ابرکوه، میدان امام حسین (ع)، خیابان شهید باهنر، کوچه شهید باهنر 19
شماره تماس03532827677
ساعات کاریاز ۸ صبح تا ساعت 22
هزینه بازدید۳هزار تومان
هزینه بازدید از بادگیر عمارت: ۵هزار تومان

خانه مرتاض | از باشکوه‌ترین خانه های تاریخی یزد

این عمارت یادگاری از «علی شیرازی» است که او را جد بزرگ خاندان مرتاض‌ها می‌دانند. آجر به آجر این خانه راوی قصه‌ تلخ‌وشیرینی از حکومت قاجار تا به امروز هستند. یکی از ویژگی‌های مهم در معماری قجری جدابودن بخش‌‌های خصوصی و عمومی خانه بود. همین ویژگی باعث شده است که خانه مرتاض بخش‌هایی مثل سردر، هشتی، حیاط بزرگ، حیاط کوچک و پنج‌دری داشته باشد. گچ‌کاری‌های زیبا، پنجره‌های چوبی و اُرسی فقط بخشی از معماری بی‌نظیر عمارت را نشان می‌دهد. چندین نسل از خاندان مرتاض سرد و گرم روزگار را در این عمارت چشیده‌‌اند؛ اما سرانجام در سال 1374، خانه مرتاض را به دانشکده هنر و معماری یزد اهدا کردند. امروزه این عمارت محل تحصیل دانشجوهایی است که در راه هنر قدم برمی‌دارند.

آدرس: استان یزد، یزد، خیبان ایرانشهر، گلچینان، کوچه مرتاضیون.

 خانه شکوهی (اداره میراث فرهنگی) | از جذاب‌ترین خانه های قدیمی یزد

در دل شهر یزد خانه‌هایی با قدمت طولانی کم نیست. خانه شکوهی از دیگر خانه های تاریخی یزد است که حدود 110 سال از عمر آن می‌گذرد. «مرحوم وزیری»، مؤسس کتابخانه وزیری در اواخر دوره قاجار دستور ساخت این عمارت را داد؛ اما بعدها آن را به «سید محمد شکوهی» فروخت. عمارت شکوهی چهار حیاط مجزا دارد که به‌وسیله اتاق‌ها با هم در ارتباط هستند. در بعضی از حیاط‌ها، حوضی زیبا خودنمایی می‌کند. بازدید از تالارها، بادگیر، اتاق‌های پنج‌دری و سه‌دری هم خالی از لطف نیست. امروزه اداره میراث فرهنگی یزد در این عمارت فعالیت می‌کند. خانه شکوهی یزد را در سال 1384 به ثبت ملی رساندند.

آدرس: استان یزد، شهر یزد، خیابان امام خمینی (ره)، محله فهادان، نزدیک به مسجد جامع یزد.

خانه حاج کاظم رسولیان | از زیباترین خانه های تاریخی یزد

در اواخر حکومت قاجار، «میرزا کاظم رسولیان» دستور ساخت عمارتی را داد که از زیباترین خانه های تاریخی یزد است. این عمارت هم مثل دیگر خانه های قدیمی یزد دو بخش اندرونی و بیرونی دارد. اندورنی حکم بخش خصوصی خانه را داشت. اتاق‌های سه‌دری، پنج‌دری، تالار، کلاه‌فرنگی، حیاط و ارسی در اندرونی عمارت است. در حیاط اندرونی، حوضی تماشایی و طویل ساخته‌اند. اتاق‌های خانه دورتادور این حوض قرار گرفته‌اند و بازتاب تصویرشان در آب حوض مشخص است. بخش بیرونی بادگیر، اتاق ارسی، زیرزمین و تالار را شامل می‌شود. بعد از گشت‌وگذار و بازدید از مراکز خرید یزد می‌توانید از این خانه هم دیدن کنید.

آدرساستان یزد، یزد، خیابان امام خمینی (ره)، محله سهل بن علی، کوچه شهید صدوقی
شماره تماس0353123222

خانه اخوان سیگاری | از باشکوه‌ترین خانه های تاریخی یزد

ساخت خانه اخوان سیگاری به دوره قاجار برمی‌گردد؛ اما در دوره پهلوی، چند بخش دیگر را به آن اضافه کردند. «اخوان سیگاری»، یکی از تجار مشهور یزد، این عمارت را از صاحب‌های قبلی خانه خریده بود. او سال‌های زیادی در این عمارت زندگی کرد. به همین خاطر این خانه قدیمی را به اسم او می‌شناسند. این خانه در هر برهه از تاریخ کاربرد ویژه‌ای داشت. در دوره پهلوی، آن را به مدرسه تدین می‌شناختند. بعدها آن را به خوابگاه دانشجویی تبدیل کردند؛ اما امروزه خانه اخوان سیگاری از زیباترین هتل های یزد است. اگر گذرتان به یزد افتاد، می‌توانید در یکی از اتاق‌های عمارت اقامت کنید.

آدرس: استان یزد، یزد، میدان امیر چخماق، خیابان امام، روبه‌روی شاهزاده فاضل، کوچه 21.

خانه هنر | از دنج‌ترین کافه گالری‌های یزد

خانه هنر یزد، کافه‌ای تماشایی و دل‌گشا در پشت‌بام عمارت ملک‌زاده است. بعد از بازسازی و مرمت در سال 1393 این بخش از عمارت را به خانه‌ای هنری تبدیل کردند. برای تماشای تابلوهای زیبا و صنایع‌دستی یزد به طبقه اول عمارت بروید. طبقه دوم هم کافه‌ای مجهز است که با نوشیدنی‌های خوش‌مزه‌اش از بازدیدکننده‌ها میزبانی می‌کند. تضاد تخت‌های چوبی با کوسن‌های رنگی و دیوار خشتی بنا، جلوه‌ای جذاب به خانه هنر یزد بخشیده است. این پشت‌بام چشم‌اندازی زیبا به شهر دارد. بادگیرهای بلند در هر گوشه از شهر مشخص هستند و نشان از اصالت یزد دارند.

آدرساستان یزد، یزد، خیابان امام، محله فهادان، حوالی زندان اسکندر، جنب مسجد چهل محراب
شماره تماس03536301782

خانه حاج کاظم رسولیان (دانشکده معماری شهر یزد) | از اصیل‌ترین خانه های تاریخی یزد

این خانه قجری و زیبا به «حاج عبدالرسول رسولیان» تعلق داشت. چند نسل بعد «حاج احمد رسولیان» یکی از وارثان، سهم دیگران را خرید. او در سال 68 این خانه برای «دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد» وقف کرد که دانشکده‌ای تازه‌تأسیس بود. این وقف تشویقی بود تا دخترعموی حاج احمد، «سیما رسولیان» هم خانه خودش را وقف این دانشکده کند. آرامگاه «دکتر پیرنیا» پدر معماری ایران هم در همین خانه (دانشکده) است.

خانه حاج کاظم را مثل تمام خانه‌های اصیل دوره‌ای که به آن تعلق دارد با دو بخش اندرونی و بیرونی ساخته‌اند. حوض‌خانه، بادگیر، زیرزمین، تالار و اتاق بزرگ با پنجره‌های ارسی در حیاط بیرونی است. اتاق سه‌دری، پنج‌دری، بادگیر، کلاه‌فرنگی، ارسی، تالار، حوض بزرگ مرکزی در حیاط داخلی است؛ این حیاط بخش خصوصی خانه بود. این خانه را در سال 75 ثبت ملی کرده‌اند.

آدرس: استان یزد، یزد، خیابان امام خمینی (ره)، محله سهل بن علی، کوچه شهید صدوقی.

خانه نواب وکیل (خانه فرهنگ و مفاخر) | از دیدنی‌ترین خانه های تاریخی یزد

دستور ساخت این خانه قجری را «میرزا سید محمد رضوی» داد که او را به نام «نواب وکیل» می‌شناختند. خانه نواب را در دو بخش اندرونی و بیرونی ساخته‌اند. این خانه تالاری به دهانه 10.5 متر دارد که یکی از بزرگترین تالارها در این سبک معماری است. با اینکه بخش داخلی و خارجی خانه با هم ارتباط دارند؛ اما درهای آن‌ها به سمت دو معبر مختلف باز می‌شود. خانه نواب را در سال 1381 ثبت ملی کردند و حالا واحدی از میراث فرهنگی یزد در آن است.

آدرس: استان یزد، یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان.

خانه شفیع پور یزد | از جذاب‌ترین خانه های تاریخی یزد

خانه شفیع پور خانه‌ای 150ساله در یزد است که مالک اصلی آن «میرزا شفیع» بود. میرزا، برادر مالک اصلی خانه مرتاض هم هست. این خانه از خانه های تاریخی یزد است و دور از انتظار نیست که معماری سنتی و زیبای خاص این منطقه را داشته باشد. درِ این خانه در بخش کوچک‌تر آن است و کوبه‌ای با حلقه کنده‌کاری دارد.

در بخش اصلی این عمارت، حیاطی مستطیلی و بزرگ وجود دارد که دو طبقه است. در سمت شمال و جنوب و غرب عمارت اتاق‌های رو به حیاط ساخته‌اند. بخش شرقی بنا دوقسمتی است؛ در بخش جلویی، اتاق‌هایی رو به حیاط وجود دارد و پشت آن‌ها فضای خدماتی است. بخش دیگر این عمارت کوچک‌تر است و مهم‌ترین فضای داخلی خانه را در این قسمت ساخته‌اند. این فضای مهم اتاقی ارسی و سه اتاق پنج‌دری است که قاعده و بلندایی برابر دارند. این اتاق‌ها را با نقش‌های رنگارنگی از گیاهان تزیین کرده‌اند که تماشایی است. معماری سقف این اتاق‌ها به شکلی است که آن را سه‌بعدی نشان می‌دهد. متأسفانه در حال حاضر امکان بازدید از این مجموعه وجود ندارد و آن را بسته‌اند.

آدرس: استان یزد، یزد، خیابان قیام، محله تبریزیان، کوچه گلچینان.

خانه ریسمانیان | از اصیل‌ترین خانه های تاریخی یزد

این خانه در ابتدا به «آقا سید عبدالحی»، یکی از مجتهدهای معروف آن زمان تعلق داشت؛ اما سید عبدالحی آن را به «علی اکبر ریسمانیان» فروخت. تقارن و استفاده از طرح‌های هندسی، از مهم‌ترین ویژگی‌ها در معماری آن است. در جنوب غربی و جنوب شرقی دو در ورودی وجود دارد. از در اولی که بگذرید، به حیاط اصلی می‌رسید. حوض بزرگی در وسط این حیاط خودنمایی می‌کند. در دورتادور حیاط اتاق‌ها دوبه‌دو روبه‌روی هم هستند و تقارن جالبی دارند. ورودی دوم به حیاط کوچک عمارت متصل است. برخلاف بخش‌های اصلی، هیچ تقارنی در بخش‌های خدماتی بنا نیست. بد نیست بدانید داشتن سرداب از ویژگی خانه‌های اصیل در آن دوره بود و خانه ریسمانیان یکی از آن‌ها است.

آدرس: استان یزد، یزد، خیابان قیام، محله دارالشفاء، کوچه لب خندق، کوچه ریسمانی.

خانه صولت | از قدیمی‌ترین خانه های تاریخی یزد

عمارت صولت مجموعه‌ای تماشایی از معماری سنتی و اصیل ایرانی است. این بنا به «آقای صولت»، یکی از خان‌های ابرکوه تعلق داشت. عمارت صولت از قدیمی‌ترین خانه های تاریخی یزد است و سن‌وسالش به اواخر حکومت زند و اوایل حکومت قاجار می‌رسد. بعد از گذشتن از ورودی و دالانی طولانی به حیاط عمارت می‌رسید. ستون‌های گچ‌بری‌شده با طرح و نقش‌های اسلیمی از زیباترین المان‌های بنا هستند. در دل حیاط 150متری‌اش حوض کوچکی ساخته‌اند که فواره‌ای سنگی دارد. امروزه در بخشی از این عمارت موزه مردم‌شناسی ابرکوه را راه‌اندازی کرده‌اند. این موزه گنجینه‌ای از آثار قدیمی و فرهنگی است.

آدرساستان یزد، ابرکوه، خیابان باهنر، محله دروازه میدان
شماره تماس03532820480

خانه سالار میبد | از باصفاترین خانه های تاریخی یزد

این عمارت یادگاری از دوره قاجار است. در آن دوره شخصی به اسم «حاجی سالار نوادگان حکیم» این خانه را ساخت. حیاط این خانه با درخت‌های سرسبز و حوض بیضی‌شکلش یادآور خانه های قدیمی است. در ساخت این عمارت از المان‌هایی قرینه استفاده کرده‌اند که جذابیت بنا را دوچندان می‌کند. هشتی خانه به سه بخش باغ، داخل خانه و ورودی راه دارد. خانه سالار میبد را در سال 1379 به ثبت ملی رساندند.

آدرساستان یزد، میبد، محله پایین
شماره تماس03532352159

خانه تهرانی ها یا هتل موزه فهادان | از زیباترین خانه های تاریخی یزد

هتل موزه فهادان، خانه‌ای 200ساله است که «آقا شیخ مهدی عرب» آن را در دوره قاجار بنا کرد. بعد از چند سال خاندان عرب فامیلی خود را به تهرانی تغییر داد. امروزه این خانه را به یکی از هتل های سنتی یزد تبدیل کرده‌اند. سردر، دالان، حیاط، هشتی، بادگیر، اتاق شاه‌نشین، سه‌دری، تالار، ایوان، قنات و سرداب از بخش‌های اصلی خانه هستند. در هتل موزه فهادان، صفا و صمیمیت را یکجا احساس می‌کنید. پرسنل هتل بسیار خوش‌رو و مهربان هستند. حیاط دل‌گشا و تخت‌های چوبی‌اش مثل ماشین زمان شما را به روزهای گذشته می‌برد. فواره وسط حوض هم روشن است و صدای جریان آب در همه‌جا می‌پیچد.

آدرساستان یزد، یزد، محله فهادان، روبه‌روی زندان اسکندر
شماره تماس03536300600

خانه وحشی بافقی | موزه‌ای تماشایی در نزدیکی یزد

«کمال الدین یا شمس الدین محمد بافقی» از شاعران معروف ایرانی است. او روزگار کودکی و جوانی‌اش را در این خانه گذراند. این خانه قدمت بسیار زیادی دارد که به دوره حکومت شاه طهماسب صفوی برمی‌گردد. بااینکه خانه تزئینات کمی دارد؛ اما وجود بخش‌های مختلف جذابیت این بنا را دوچندان کرده است. هفت اتاق خانه را طوری ساخته‌اند که در هر فصل شرایط خوبی برای اقامت دارد. خیلی‌ها می‌گویند در ضلع شمال شرقی بنا، جوی آبی جریان داشت. این جوی در روزهای تابستان هوای خانه را خنک‌ می‌کرد. «مهندس کریم پیرنیا» از مهندس‌هایی بود که بازسازی و مرمت این بنا را انجام داد. خانه بافقی را در سال 1384 به ثبت ملی رسانده‌اند و امروزه اداره گردشگری و میراث فرهنگی بافق است. در این موزه از ابزارهای قدیمی، ظرف‌های سفالی و… نگهداری می‌کنند.

آدرساستان یزد، بافق، خیابان مسجد جامع، میدان خان.
ساعات بازدیداز ساعت 9 تا 17

خانه و هتل ادیب الممالک | از بهترین هتل های سنتی یزد

خانه ادیب الممالک از زیباترین خانه های تاریخی یزد است. خشت به خشت این خانه قصه‌ای 200ساله دارد. دیوارها و ستون‌های این خانه بعد از گذشت این سال‌ها هنوز هم پابرجا و استوار است. عمارت ادیب الممالک اتاق‌های مختلفی مثل شاه‌نشین، سه‌دری، دودری و تالار تماشایی وجود دارد. به طبقه دوم که بروید، اتاق‌های زیادی را می‌بینید. طاق‌های گچ‌بری‌شده و پنجره‌های چوبی و مشک، زیبایی این عمارت را به اوج می‌رسانند. حمام سنتی، سرداب و پاکنه از دیگر بخش‌های خانه ادیب الممالک هستند. حوضچه‌های هندسی نمای ویژه‌ای به حمام داده‌اند. در این حمام برای انتقال گرما از ظروف مسی استفاده می‌کنند.

خانه ادیب الممالک، یکی از خانه های قدیمی یزد است که با تغییر کاربری آن را به هتلی سنتی تبدیل کرده‌اند. اقامت در این هتل حس‌وحال متفاوتی دارد. می‌توانید در اتاق‌هایی که قدمتی چندین‌ساله دارند، اقامت کنید و در حیاط تماشایی خانه قدم بزنید. خوردن غذاهای سنتی و اصیل در حیاط دل‌گشای عمارت هم صفای خودش را دارد. فضای حیاط را با گل‌های رنگارنگ کاغذی و سیکاس تزیین کرده‌اند. در دیگر حیاط‌ها هم تخت‌های چوبی گذاشته‌اند. نزدیکی به مرکز شهر و جاهای دیدنی یزد از دیگر ویژگی‌های خوب در هتل ادیب الممالک است. می‌توانید در همان نزدیکی از خانه لاری‌ها، موزه سکه، زندان اسکندر و بازار سنتی هم دیدن کنید.

آدرس: استان یزد، خیابان قیام، کوچه لب خندق، پلاک 83

عمارت خانه پدری (رستوران سنتی) | بزرگ‌ترین رستوران سنتی مبله در ایران

خانه پدری از تماشایی‌ترین خانه های قدیمی یزد است که ساختش به اواخر دوره صفوی برمی‌گردد. بی‌تردید معماری زیبا و سنتی آن اولین چیزی که در این خانه توجه همه را به خودش جلب می‌کند. دیوارهای خانه را با نقش‌های زیبا گچ‌کاری ‌کرده‌اند. نقاشی‌های عمارت از شاهکارهای آن زمان هستند. خانه پدری مثل دیگر خانه های تاریخی یزد چندین بخش مختلف دارد. مثلاً قنات، دالان‌ها، راهرو، پنج‌دری و… . این روزها عمارت خانه پدری را به یکی از رستوران های یزد تبدیل کرده‌اند. ظرفیت این رستوران 400 نفر است و می‌توانید همراه با جمع‌های خانوادگی یا دوستانه به آنجا بروید. بخشی از میزها را در حیاط و دور حوض چیده‌اند. فواره‌های آب و باغچه زیبای حیاط همه‌چیز را لذت‌بخش‌تر می‌کند. موسیقی زنده هم دارند. چه از این بهتر!

آدرساستان یزد، یزد، خیابان سید گلسرخ، کوچه حسینیه، نبش آتش‌نشانی، محله لرد کیوان.
شماره تماس03536271290
ساعات بازدیداز ساعت 11 تا 24

خانه های تاریخی یزد نشانی از فرهنگ و تمدن اصیل این دیار است. تلاش کردیم در این سفر مجازی با ره بال آسمان برای بازدید از این عمارت‌ها مشتاق بشوید. اگر تجربه بازدید از آن‌ها را دارید، برایمان بنویسید.

خانه ملک زاده، خانه ملک التجار

خانه هنر یزد، خانه گلشن، خانه صولت.

خانه لاری ها، خانه اخوان سیگاری، خانه شفیع‌پور یزد.

خانه کلاهدوزها، خانه حاج کاظم رسولیان.

2 نظرات
  1. زهرا می گوید

    من از موزه آب و خانه ملک التجار دیدن کردم،جدای از بنا و ارزش تاریخی اش،فضایی آرام بخش داره که آدم دلش میخواد یه گوشه ای بشینه و خیالبافی کنه.سفر بعدی ام حتما جاهای دیدنی دیگه هم سر میزنم،ممنون از مطلب قشنگ تون.

    1. بانو تقیان می گوید

      زهرای عزیز، ممنونیم که تجربه‌تون رو به ما منتقل کردین. در سفرهای بعدی حتماً در کوچه‌های تاریخی شهر هم قدم بزنید. ما در این نوشته بقیه جاهای دیدنی یزد رو هم معرفی کردیم:
      https://blog.rahbal.com/yazd-attractions/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.