راهنمای سفر به بندر کنگ | سانتورینی ایران

0

اگر با یک توریست اهل ایران‌گردی صحبت کنید، متوجه می‌شوید در کشور خودمان به‌حدی جاهای دیدی مختلف وجود دارد که ما از آن‌ها بی‌خبر هستیم. امروز قصد داریم به یکی از زیباترین جاهای دیدنی جنوب کشور، یعنی بندر کنگ سفر کنیم؛ بندری که در سطح جهانی آن را با نام سانتورینی ایران می‌شناسند. پس می‌توانید پیش از شروع مقاله، زیبایی این بندر تماشایی را در ذهن خود تجسم کنید. بیشتر از این شما را منتظر نگه نداریم و مستقیماً به سراغ معرفی بندر زیبای کنگ برویم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا بندر کنگ، سانتورینی ایران را به‌صورت کامل بشناسید.

فهرست مطالب

بندر کنگ کجاست؟

بندر گنگ جزو شهرهای استان هرمزگان است که در بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه قرار دارد. بندر کنگ جزو قدیمی‌ترین بندرهای ایران به حساب می‌آید. این بندر در فاصله 5کیلومتری مرکز شهرستان بندر لنگه واقع شده است. بندر کنگ را می‌توان جزو مهم‌ترین بنادر تاریخی و تجاری در تمام استان هرمزگان دانست. این بندر به آب‌های آزاد خلیج فارس راه دارد. به همین خاطر از سالیان دور تا به امروز از این بندر برای ارتباط با کشورهای حاشیه خلیج استفاده می‌کردند.

طبیعت بندر کنگ

بندر کنگ ارتفاع کمی از سطح دریا دارد. به همین خاطر دارای آب‌وهوای گرم و مرطوب است. هم‌جواری با خلیج فارس باعث شده تا بندر کنگ شرایط محیطی بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد داشته باشد. در این منطقه فقط گیاهان گرمادوست و رطوبت‌پسندی همانند نخل خرما قادر به زندگی هستند. در بخش‌هایی از این بندر، می‌توانیم شاهد حضور پرندگان مهاجر زیبا و رنگارنگ در فصل زمستان باشیم. طبیعت بندر کنگ فقط به طبیعت و پوشش جانوری روی خاک محدود نمی‌شود. طبیعت واقعی این بندر در اصل دنیای زیر آب است. اگر به تماشای حیوانات دریایی علاقه‌مند هستید، باید با ست غواصی به دل دریا بزنید و از تماشای موجودات زیردریایی لذت ببرید.

بهترین زمان سفر به بندر کنگ

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

بندر کنگ جزو شهرهای جنوب ایران است که در نزدیکی خلیج همیشه فارس قرار دارد. پس آب‌وهوای آن نیز از سایر شهرهای جنوبی کشور مستثنی نیست. آب‌وهوای این بندر در شش ماه اول سال بسیار گرم و مرطوب است. گرما و رطوبت در تابستان به اوج خود می‌رسد. تحمل این گرما و شرجی هوا برای گردشگران تقریباً غیرممکن است. از اوایل پاییز هوا به‌تدریج بهتر می‌شود. اواخر آبان‌ماه زمان سفر به بندر کنگ آغاز می‌شود. هوا تا اواخر اسفندماه نیز مساعد است. پس بهتر است زمستان و اواخر پاییز را برای سفر به این بندر انتخاب کنید.

بندر کنگ یا سانتورینی

سانتورینی نام یکی جزایر توریستی و بسیار زیباست که در کشور یونان قرار دارد. این جزیره زیبا و تاریخی را به خانه‌هایی عجیب می‌شناسند که همگی به رنگ سفید هستند. در این جزیره فقط رنگ سفید به چشم می‌خورد و همین موضوع در کنار طبیعت زیبا و بکر، آن را به یکی از مهم‌ترین جزایر تفریحی اروپایی تبدیل کرده است. سبک معماری و فضای بندر کنگ شباهت بسیاری به سانتورینی دارد. حتی این موضوع در سطح جهانی نیز شهرت پیدا کرده است و گردشگران خارجی نیز بندر کنگ را با نام سانتورینی آسیایی یا سانتورینی ایران می‌شناسند.

جاهای دیدنی بندر کنگ

  • پارک شهدا خلیج فارس

پارک شهدای خلیج فارس جزو پارک‌های خانوادگی و بسیار زیبای بندر کنگ به حساب می‌آید. در این پارک می‌توانید مدتی استراحت کنید و از امکانات رفاهی، خدماتی و تفریحی آن بهره‌مند شوید. این پارک در ایام آخر هفته بسیار شلوغ می‌شود و مردم محلی برای تفریحات خانوادگی و وقت‌گذرانی به اینجا می‌آیند.

  • پارک جنگلی کوهین

پارک جنگلی کوهین جزو خاص‌ترین جاهای دیدنی بندر کنگ به حساب می‌آید. این پارک جنگلی در مسیر بندر کنگ به بندر خمیر واقع شده است. پارک کوهین در جمله مهم‌ترین مراکز تفریحی و توریستی این بندر به حساب می‌آید. در منطقه جنگلی پارک کوهین می‌توانید شاهد ده‌ها پرنده رنگارنگ بومی منطقه باشید. ساحلی که در کنار این پارک قرار دارد، جزو زیباترین سواحل مرجانی بندر کنگ به حساب می‌آید. همچنین در بخش تفریحی پارک جنگلی کوهین نیز کودکان و نوجوانان می‌توانند از تفریحات آبی مختلف و زمین‌بازی استفاده کنند و حسابی لذت ببرند.

  • میدان ناخدا

میدان ناخدا جزو ساده‌ترین جاهای دیدنی این بندر به حساب می‌آید. این میدان در اصل نمادی کوچک از بندر کنگ به حساب می‌آید. در این میدان از المان‌های دریا و دریانوردی به‌خوبی استفاده کرده‌اند. به این ترتیب به گردشگران نشان می‌دهند که شغل و پیشه اصلی آن‌ها دریا و دریانوردی است و به نوعی با نگاه اول، گردشگران را با فرهنگشان آشنا می‌کنند.

تاریخچه بندر کنگ

در بخش ابتدایی مقاله به‌صورت مختصر اشاره کردیم که بندر کنگ جزو قدیمی‌ترین بنادر ایران است. در گذشته این بندر جزو مهم‌ترین بنادر کشور بوده است. بر اساس اسناد تاریخی، در دوران گذشته، بندر کنگ را به نام بندر 30 کشتی می‌شناختند؛ زیرا 30 کشتی بزرگ در این بندر وجود داشته و دریانوردان بسیار بزرگ و برجسته از آن‌ها برای تجارت استفاده می‌کردند. از حدود 2هزار سال پیش، تجارت در این بندر رواج داشته است. بر اساس اسناد گذشتگان، در این بندر کالاهایی همانند جوز، المستکی، الورد، خرما و سجاده را به کشورهایی همانند مومباسا، بصره، آفریقا و هند صادر می‌کردند و به جای آن اقلامی همانند پارچه، چای و چوب به بندر کنگ وارد می‌شد.

تصویری از بندر کنگ

گاهی نیز کشتی‌های این بندر در نزدیکی جزیره قشم لنگ می‌انداختند. معمولاً در آنجا به تعمیر و نگهداری کشتی خود می‌پرداختند. اگر کتاب تاریخ ایران را ورق بزنید، متوجه می‌شود که برای مدتی، ایران تحت سلطه کشور پرتغال بوده است. متأسفانه کشور پرتغال، کارخانه هند شرقی و کشور هلند در آن دوران بر سر منافع ایران با هم درگیر بودند. بندر کنگ نیز از این قاعده مستثنی نبود. این بندر را نیز پرتغالی‌ها هدایت می‌کردند و به همین خاطر است که می‌توانیم شاهد حضور قلعه پرتغالی‌ها در بندر کنگ نیز باشیم. طی سال‌های اخیر با کاهش واردات و صادرات، کمی این بندر از سکه افتاده است؛ اما هنوز هم بندر کنگ زیبایی‌های خود را دارد.

جالب اینجاست که هنوز هم در بخشی از بندر، بافت قدیمی بندر باقی مانده است. حتی قدم‌زدن در این بخش بندر نیز می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. فقط با قدم‌زدن و تماشای ساختمان‌ها می‌توانید روز خود را سپری کنید و از تماشای مناظر لذت ببرید. بافت تاریخی بندر کنگ حدود 400 سال قدمت دارد.

بناهای تاریخی و مذهبی بندر کنگ

  • بافت تاریخی بندر کنگ

تصویری از بافت تاریخی بندر کنگ

همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، بخشی از بندر کنگ به بافت سنتی و تاریخی آن اختصاص یافته است. در این بخش اجازه تخریب بناهای تاریخی داده نمی‌شود. به همین خاطر هنوز هم می‌توانیم شاهد وجود ابنیه تاریخی مختلف باشیم. قدمت تاریخی این بخش بندر به حدود 400 سال پیش بازمی‌گردد. اگر قصد دارید تا در کمترین زمان ممکن از جاهای دیدنی بندر کنگ دیدن کنید، بهترین روش بازدید از بخش‌های مختلف بافت تاریخی بندر خواهد بود.

  • لنج بوم مسی

لنج بوم مسی یک بنای بزرگ بتنی است که به یادبود قربانیان لنجی ساخته شده است که 100 سال قبل آن را ساخته بودند. این بنای یادبود به نوعی نماد بندر کنگ به حساب می‌آید. معمولاً مسافرانی که از این بندر خاص دیدن می‌کنند، حتماً سری به این بنای یادبود می‌زنند و کنار آن عکس یادگاری می‌گیرند.

  • قلعه پرتغالی‌ها

همان طور که اشاره کردیم، در گذشته بخش عمده مناطق جنوبی ایران تحت تسلط کشور پرتغال، کمپانی هند شرقی و همچنین کشور هلند بود. پرتغالی‌ها برای حفظ منافع خود در بنادر مختلف و جزایر جنوبی کشورمان، قلعه‌های نظامی متعدد بنا کردند. قلعه پرتغالی‌ها واژه‌ای است که در سفر به جنوب کشور، به ‌کرات می‌‌شنوید. به‌صورت کلی به تمام قلعه‌هایی که در آن دوران ساخته شد، قلعه پرتغالی‌ها گفته می‌شود. قلعه پرتغالی‌های بندر کنگ در بخش غربی بندر و کنار ساحل قرار دارد. از آن قلعه بزرگ، در حال حاضر فقط یک برج باقی مانده است. این برج قدمت بسیاری دارد و از جنس سنگ و ساروج ساخته شده است. این برج به دنیا یادآوری می‌کند که کسی نمی‌تواند حتی یک وجب از خاک کشورمان را به تاراج ببرد.

  • برکه دریا دولت

بسیاری از گردشگران با شنیدن نام برکه دریا دولت تصور می‌کنند که باید انتظار برکه‌ای زیبا را داشته باشند؛ اما اصلاً این‌طور نیست! جالب است بدانید که در زبان جنوبی، به آب‌انبار، برکه گفته می‌شود. این آب‌انبار به‌حدی بزرگ است که به آن دریا دولت می‌گفتند. به‌دلیل وسعت این آب‌انبار، فقط یک نیم سقف روی آن قرار دارد و سقف کاملی ندارد. این بنا از جنس سنگ و ساروج ساخته شده است و در بخش بالایی آن بادگیری بزرگ به سبک بادگیرهای شهر یزد به چشم می‌خورد.

با وجود آنکه بندر کنگ در کنار دریا قرار دارد؛ اما همیشه در طول تاریخ مردم آن با مشکل کم‌آبی مواجه بودند. به همین خاطر در هر گوشه از بندر کنگ می‌توانیم شاهد حضور یک یا چند آب‌انبار و برکه باشیم. اکثر برکه‌ها در بافت شهری قرار دارند؛ اما برکه دریا دولت در بخش شمالی بندر و بیرون از آن بنا شده است. همین موضوع برکه دریا دولت را از سایر برکه‌های بندر متمایز می‌کند. آب‌انبار دریا دولت بنایی مدور است که 28متر قطر و 14 متر عمق دارد. دیواره‌های اطراف آن حدود یک متر ضخامت دارند و از گرم‌شدن آب جلوگیری می‌کنند. در سفر به این بندر زیبا حتماً باید سری به این آب‌انبار بزنید.

  • خانه گلبتان

خانه گلبتان جز زیباترین جاهای دیدنی بندر کنگ است. قدمت این خانه تاریخی به دوران قاجار بازمی‌گردد و در بافت تاریخی بندر قرار دارد. معماری خانه تاریخی گلبتان شباهت بسیاری به سایر خانه‌های تاریخی با معماری سنتی دارد. در این خانه نیز حیاطی بزرگ در بخش میانی ساختمان به چشم می‌خورد و دورتادور حیاط، اتاق‌ها یا همان حجره‌های کوچک و بزرگ وجود دارند. چند بادگیر نیز به منظور تهویه هوا در خانه تعبیه شده است. طاق‌ها و گچبری‌های این خانه بسیار زیبا هستند و بر اساس اسناد تاریخی به دست هنرمندان چیره‌دست و خبره انجام‌ شده‌اند. متأسفانه خبری از مرمت و بازسازی در بافت قدیمی این خانه نیست. پس اگر وضعیت به همین شکل پیش برود، در آینده نزدیک دیگر شاهد وجود این خانه تاریخی زیبا نخواهیم بود.

  • موزه مردم شناسی بندر کنگ

اگر می‌خواهید با فرهنگ و تاریخ هر شهر و دیاری آشنا شوید، موزه مردم شناسی بهترین راه برای شناخت بهتر خواهد بود. موزه مردم شناسی بندر کنگ نیز جزو زیباترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی این بندر به حساب می‌آید. لازم به ذکر است که این موزه مردم شناسی با همت و تلاش بسیار افرادی خیر همانند ناخداها و دریانوردان ساکن همین بندر احداث شده است. در اصل مردم محلی خودشان می‌خواستند تا فرهنگشان را به عموم مردم نشان دهند. پس بهتر است در سفر به این بندر زیبا، حتماً سری به موزه مردم شناسی آن بزنید. در این موزه با کمک مجسمه‌های مومی و آثار تاریخی مختلف، تاریخ و فرهنگ مردم بندر به نمایش گذاشته شده است.

  • قلعه لشتان

بسیاری از گردشگران، قلعه لشتان را با قلعه پرتغالی‌ها اشتباه می‌گیرند. البته برخی افراد قدمت آن را به سال 904 هجری قمری و دوران تسلط حکومت پرتغالی‌ها بر ایران نسبت می‌دهند. اگر چنین باشد که می‌توان قلعه لشتان را نیز جزو قلعه‌های پرتغالی دانست؛ اما به هر صورت قلعه لشتان در فاصله 6کیلومتری شمال‌شرق بندر لنگه قرار دارد و ارتباطی با قلعه پرتغالی‌ها که در چند پاراگراف قبل‌تر به آن اشاره کردیم ندارد. جالب اینجاست که بر سر تشخیص قدمت این قلعه، جنجال بسیاری برپا شده است. برخی مورخان و کارشناسان قدمت این قلعه را به بیش از 2هزار سال تخمین می‌زنند و تصور می‌کنند که قلعه لشتان یادگار دوران هخامنشیان است.

بخش‌های بسیاری از قلعه لشتان آسیب دیده است؛ اما هنوز هم آثار مخروبه بسیاری از جمله چندین قبر، ده‌ها برکه آب، آب‌انبار، انبار آذوقه و… در این قلعه باقی مانده است. همچنین در نزدیکی این قلعه غارهای دست‌کند بسیاری وجود دارند. بسیاری تصور می‌کنند که این غارها محل زندگی انسان‌های اولیه در این منطقه بوده است.

  • بخش لنج‌سازی

لنج نوعی شناور نسبتاً پرسرعت و سبک است که به بخش جنوبی ایران و حتی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس تعلق دارد. در اصل می‌توان گفت که اصالت لنج‌سازی به ایران و شهرهای جنوبی کشور بازمی‌گردد. لنج‌سازی یک صنعت دست‌ساز است که هنوز تحت‌تأثیر ماشین‌آلات مکانیکی و بدون روح قرار نگرفته است. مردم محلی شهرهای مختلف جنوبی، با جان و دل لنج‌ها را درست کرده و برای آن وقت بسیاری صرف می‌کنند. بازدید از صنعت لنج‌سازی می‌تواند به بخش‌ فراموش‌نشدنی سفرتان به بندر کنگ تبدیل شود.

فرهنگ و هنر

سالیان سال است که مردم قدیمی بندر کنگ در این بندر زندگی می‌کنند. اکثر اهالی کنگ، پیروان امام شافعی هستند و از زبان فارسی برای تکلم استفاده می‌کنند. البته جالب است بدانید که با وجود آنکه زبان رسمی مردم این بندر فارسی است؛ اما نامه‌ها و اسناد آن‌ها به زبان عربی نگارش و تدوین می‌شود. بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن، حدود 16هزار نفر در این شهر مشغول زندگی هستند که این عدد در مقایسه با آمار قبلی حدود 2هزار نفر رشد داشته است.

اقامت در بندر کنگ

بندر کنگ شهر نسبتاً کوچکی است. به همین خاطر خبری از هتل‌های بزرگ، لوکس و امروزی در این بندر نیست؛ اما گزینه بهتری از این هتل‌های شیک برای اقامت در این بندر وجود دارد. در صورتی که به حضور در اقامتگاه‌های بوم‌گردی علاقه‌مند باشید، می‌توانید به بهترین شکل زندگی مردم بومی منطقه را بشناسید. در برخی اقامتگاه‌ها حتی لباس‌های محلی نیز برای گردشگران فراهم می‌شود تا بتوانید زندگی مردم را با تمام وجود احساس کنید. در روش سفر بوم‌گردی، سفر به سفری فراموش‌نشدنی و خاطره‌انگیز تبدیل خواهد شد.

رستوران در بندر کنگ

  • کافه رستوران مهره: میدان برکه سنگی؛
  • کافه رستوران ژوانا: کنارگذر 96؛
  • رستوران سنتی مهره سرا: میدان برکه سنگی.

سوغات بندر کنگ

  • خرما؛
  • ماهی جنوب؛
  • صنایع‌دستی.

مسیر دسترسی

بندر کنگ در فاصله کمی تا بندر لنگه قرار دارد. به همین خاطر می‌توانید با خرید بلیط هواپیما بندر لنگه، خودتان را به بندر لنگه برسانید و از آنجا با ون، تاکسی، اتوبوس یا حتی مینی‌بوس به‌سمت بندر کنگ حرکت کنید. لازم به ذکر است پرواز تهران به بندر لنگه معمولاً هفته‌ای یک بار آن هم فقط در روز شنبه انجام می‌شود. پس برای برنامه‌ریزی سفرتان باید این موضوع را هم در نظر داشته باشید.

مسیر دسترسی دیگر به بندر کنگ از مسیر بندرعباس انجام می‌شود. در صورتی که بخواهید از سفر ریلی لذت ببرید، می‌توانید با کمک خط ریلی جنوب کشور، عازم بندرعباس شوید. از آنجا نیز با ماشین تا بندر کنگ فقط حدود 2 ساعت راه است. همچنین از شهرهای اطراف نیز می‌توانید دلتان را به دریا بزنید و راهی سفر جاده‌ای شوید.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظرتان درباره سفر به بندر کنگ چیست؟ آیا تا کنون از این بندر زیبا دیدن کرده‌اید؟ به نظرتان زیباترین شهر جنوبی کشور و استان خوزستان کدام است؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

بندر گنگ جزو شهرهای استان هرمزگان است که در بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه قرار دارد.

زمستان بهترین زمان سفر به بندر کنگ محسوب می‌شود.

خرما بهترین سوغات این شهر محسوب می‌شود.

رستوران سنتی مهره سرا بهترین رستوران بندر کنگ است.

اقامتگاه بوم‌گردی جهانگردی بهترین محل اقامت در بندر کنگ است.

استان هرمزگان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.