جاهای دیدنی اطراف بوشهر | جاذبه هایی پر از زیبایی و شکوه

6

تا حالا شده بخواهید به بوشهر سفر کنید و ندانید دقیقاً به کجا باید سر بزنید؟ یا اینکه هیچ طرح و برنامه‌ای برای سفرتان نچیده باشید؟ ما اینجاییم که برایتان بگوییم اگر روزی دلتان خواست به این استان زیبا سفر کنید، چه جاذبه هایی انتظارتان را می کشد. همه می‌دانند که سفر به جنوب ایران از آن دسته سفرهای هیجان‌انگیز و فراموش‌نشدنی است. حالا اگر مقصد سفرتان استان بوشهر است، به کمک این نوشته، برنامه‌ای دقیق برای بازدید از جاهای دیدنی اطراف بوشهر بچینید. در این استان بناهایی چندین‌ساله به یادگار مانده است و طبیعتی تماشایی انتظارتان را می‌کشد. بی‌شک خواندن این مقاله، راهنمای خوبی برایتان می‌شود.

فهرست مطالب

جاذبه های طبیعی اطراف بوشهر

معرفی جاهای دیدنی اطراف بوشهر را با جاذبه‌های طبیعی‌اش شروع می‌کنیم. دلیلمان هم این است که اکثر مردم ایران چند روز مرخصی‌شان را دوست دارند در دل طبیعت باشند و از هوای آزاد لذت ببرند. گشت‌وگذار در جاهای طبیعی به شما کمک می‌کند انرژی مضاعفی برای روزهای کاری سخت، ذخیره کنید.

گنبد نمکی جاشک | از زیباترین جاذبه های دیدنی اطراف بوشهر

گنبد نمکی جاشک، از زیباترین  جاذبه های دیدنی اطراف بوشهر

طبیعت همیشه با جاذبه‌های دیدنی‌اش ما را شگفت‌زده می‌کند. گنبد نمکی جاشک از جذاب‌ترین جاذبه های طبیعی اطراف بوشهر است. بلندی‌های این کوه در انتهای جنوبی رشته کوه زاگرس استوار هستند. این کوه‌های نمکی هیچ پوشش گیاهی‌ ندارند. غارهای نمکی، چشمه‌های نمکی، آبشارهای نمکی و دودکش‌های جن از دیگر بخش‌های جذاب این گنبد است. کوه نمکی جاشک را از فعال‌ترین و تماشایی‌ترین گنبدهای نمکی خاورمیانه می‌دانند. رودخانه آب شیرین مند با گذشتن از این منطقه، میزان زیادی نمک را با خود به زمین‌های پایین‌دست می‌برد. معمولاً در فصل‌های پربارش، سطح آب رودخانه بالا می‌آید و به دشت‌های چغاپور و دشتی می‌رسد. بعد از تبخیرشدن آب رودخانه، نمک‌های باقی‌مانده این زمین‌ها را به شوره‌زار تبدیل می‌کنند. اگر گذرتان به بوشهر افتاد، بازدید از این کوه را در برنامه‌هایتان بگذارید. فاصله این منطقه تا بوشهر 144 کیلومتر است.

آدرس: استان بوشهر، بخش کاکی، بخش بردخون، حدفاصل دو شهرستان دشتی و دیر.

ساحل بنود عسلویه | از زیباترین جاذبه های طبیعی اطراف بوشهر

جنوب است و ساحل تماشایی خلیج همیشه فارس. در سفرتان به بوشهر می‌توانید به بازدید یکی از زیباترین ساحل‌‌ها بروید. ساحل بنود بوشهر از شگفت‌انگیزترین جاذبه های طبیعی اطراف بوشهر است. تماشای غروب خورشید در این ساحل، بسیار دیدنی و باشکوه است. کمی که در آنجا گشت‌وگذار کنید، غاری تماشایی را می‌بینید. دهانه این غار یکی از بهترین لوکیشن‌های عکاسی است؛ پس دوربینتان را فراموش نکنید. زیبایی‌های ساحل بنود عسلویه فقط به روز محدود نمی‌شود. فیتوپلانکتون‌ها در شب انتظارتان را می‌کشند تا با منظره نورانی ساحل، شما را شگفت‌زده کنند. می‌توانید کنار ساحل بنود کمپ کنید و صبح با صدای دل‌نواز برخورد موج‌ها با صخره‌ها بیدار بشوید. این ساحل یکی از جاهای دیدنی اطراف بوشهر در تابستان است. خیلی از محلی‌ها هم برای تفریح به آنجا می‌روند.

آدرس: استان بوشهر، 35کیلومتری عسلویه.

دهکده‌ گردشگری نخل تقی عسلویه | از بهترین مکان‌ها برای تفریح و استراحت

دهکده‌ گردشگری نخل تقی عسلویه یکی از جاهای دیدنی اطراف بوشهر

پارک‌های ساحلی جذاب‌ترین بخش تفریحی در جنوب هستند. دهکده گردشگری نخل تقی یکی از بهترین پارک‌هایی است که می‌توانید در آن گشت‌وگذار کنید. این دهکده بخش‌های جذابی مثل فانوس دریایی، کافی‌شاپ لنجی و اسکله ماهیگیری دارد. در این دهکده سوار جت اسکی بشوید و دل به دریا بزنید. شاتل‌سواری و قایق‌سواری هم برایتان مهیاست.

آدرس: استان بوشهر، عسلویه، نخل تقی.

دهکده گردشگری دریایی پازارگاد عسلویه | از هیجان‌انگیزترین جاذبه های طبیعی اطراف بوشهر

دهکده گردشگری دریایی پازارگاد عسلویه، ازهیجان‌انگیزترین جاذبه های طبیعی اطراف بوشهر

دهکده گردشگری پازارگاد یکی از دهکده های توریستی ایران و از زیبا‌ترین جاهای دیدنی اطراف بوشهر است. در این دهکده امکانات بسیار خوبی را برای گردشگرها مهیا کرده‌اند. این امکانات آن‌قدر مهیج و جذاب است که همه افراد با هر سن‌وسال می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند؛ مثلاً رستوران‌های ساحلی، شهربازی‌، جامپینگ، پیست اسکیت، هانیبال، سینمای شش‌بعدی، پاراسل و غواصی. در تعطیلات نوروز هم کنسرت‌های مختلفی در این دهکده برگزار می‌کنند. می‌توانید همراه با خانواده یا جمعی از دوست‌هایتان روزی به‌یادماندنی را در آنجا بگذرانید.

آدرس: استان بوشهر، شهرستان عسلویه، 20کیلومتری منطقه ویژه عسلویه.
شماره تماس: 07737321146

خلیج نایبند عسلویه | طبیعی جذاب در دل بوشهر

خلیج نایبند از زیباترین مناطقی است که چشم‌اندازهای جذابش همه را شگفت‌زده می‌کند. این پارک به‌خاطر موقعیتش از ارزشمندترین زیستگاه‌ها در بوشهر است. پوشش گیاهی متنوعی در این پارک وجود دارد. جنگل‌های حرا، گیاهان آبزی، درخت‌های انجیر معابد، صبر زرد فقط بخشی از این گیاهان هستند. پارک ملی نایبند زیستگاه لاک‌پشت عقابی و لاک‌پشت‌های سبز است. پرنده‌های مختلف در ساحل این پارک پرواز می‌کنند و زیبایی این منطقه را دوچندان کرده‌اند. اگر برای عکاسی از این حیوان‌ها مشتاق هستید، به آنجا سری بزنید.

آدرس: استان بوشهر، 25کیلومتری عسلویه، سواحل خلیج فارس.

چشمه آب گرم اهرم | چشمه‌ای ارزشمند با خواص درمانی

چشمه آبگر اهرم از برترین چشمه های آبگرم ایران و دهکده نمونه آب‌درمانی در کشور است. مجموعه آب گرم این چشمه 10 حمام و دو استخر دارد که آب آن‌ها را هر 24 ساعت عوض می‌کنند. آب این چشمه برای بیماری‌های تنفسی، مفاصل، پوستی و اعصاب مفید است.

آدرس: استان بوشهر، شهرستان اهرم، خیابان آبگرم.

آبشار شول برازجان | از شگفت‌انگیزترین جاذبه های طبیعی اطراف بوشهر

آبشار شول برازجان، از شگفت‌انگیزترین جاذبه های طبیعی اطراف بوشهر

به آبشار شول برازجان، «تل سرکو» هم می‌گویند. مسیر دسترسی به این آبشار آسفالت است؛ بنابراین برای دیدنش اذیت نمی‌شوید. محیط اطرافش هم بسیار سرسبز است؛ پس بساط پیک‌نیک را فراموش نکنید. در محدوده تپه کناری هم پیست موتورسواری ساخته‌اند تا همه چیز برای تفریحی هیجان‌انگیز مهیا باشد.

آدرس: استان بوشهر، شهرستان دشتستان، روستای شول.

پارک جنگلی چاهکوتاه | پارکی با چشم‌اندازهای فوق‌العاده

پارک جنگلی چاهکوتاه از شگفت‌انگیزترین جاذبه های طبیعی اطراف بوشهر

پارک جنگلی چاهکوتاه پارکی 40ساله از جاذبه های طبیعی اطراف بوشهر است و درخت‌های نخلش زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند. محلی‌ها تعطیلات آخر هفته‌شان را در این پارک جنگلی می‌گذرانند. این پارک هم از جاهایی است که برای رفتن به آن لازم است که دوربینتان آماده باشد. مناظر و پرنده‌های این جنگل ارزش آن را دارند که در آلبوم خاطراتتان ثبت شوند. این پارک آلاچیق و پارکینگ و امکانات رفاهی دیگری هم دارد.

آدرس: استان بوشهر، ۵۰کیلومتری شمال شرق شهرستان بوشهر، روستای چاهکوتاه.

منطقه حفاظت شده حله | از زیباترین جاهای دیدنی اطراف بوشهر

منطقه حفاظت‌شده حله حدوداً 426هزار هکتار مساحت دارد و مهم‌ترین بخش آن تالاب 20هزار هکتاری حله است. این تالاب در سال 1343 و با طغیان رودخانه حله به وجود آمده است. با شروع زمستان‌ این تالاب  پرآب می‌شود. تالاب حله گونه‌های گیاهی متنوعی دارد؛ مثلاً گیاهان علوفه‌ای، نی، گز و بوته‌های شورپسند. پرنده‌های مهاجر هم در مسیر سفرشان سری به این منطقه می‌زنند که بعضی از آن‌ها از گونه‌های نادر هستند. جانوران مختلفی هم در منطقه حله زندگی می‌کنند؛ مثلاً روباه و خرگوش و کفتار و… .

آدرس: استان بوشهر، 10کیلومتری شمال شرقی بندر بوشهر.

غار چهل خانه برازجان | از عجیب‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به بوشهر

در بلندای رشته‌کوهی در نزدیکی رودخانه شاپور در براجان حفره‌های دست‌کندی وجود دارد که به آن‌ها چهل خانه می‌گویند. این حفره‌ها چهل حفره شبیه به غار هستند که از جاهای دیدنی اطراف بوشهر است؛ البته بعضی‌ها معتقدند که چهل خانه همان چله‌خانه است که زاهدها و مرتاض‌ها در آن‌ها ریاضت می‌کشیدند. بر اساس بعضی تحقیق‌ها این حفره‌ها دخمه تدفین بودند و به زمان مادها و ساسانی‌ها برمی‌گردند. حفره‌های سمت راست رودخانه از سمت چپ آن بیشتر است. این غارها اندازه‌های مختلفی دارند و امروزه فقط 23 تا از آن‌ها باقی مانده است. جلوی این حفره‌ها ایوانی ساخته‌ بودند که به بیرون و به داخل خانه‌ها راه دارند. احتمال دارد این ایوان‌ها محل عبور، دفاع یا نشستن بوده باشد. از این حفره‌ها پلکان‌هایی از گل و سنگ هم برای دسترسی به رودخانه‌ها وجود دارند.

آدرس: استان بوشهر، شهرستان دشتستان، 27کیلومتر مانده تا برازجان، 7کیلومتری شهر سعدآباد، روستای زیراه.

منطقه حفاظت شده مند | از زیباترین جاذبه های طبیعی اطراف بوشهر

منطقه حفاظت شده مند، از زیباترین جاذبه های طبیعی اطراف بوشهر

همان طور که از نام منطقه حفاظت شده مند پیداست، سازمان محیط زیست از آن حفاظت می‌کند؛ اما بخش مهم‌تر این منطقه پارک ملی نخیلو است. این منطقه در فصل‌های گرم میزبان پرندگان گوناگون زیادی است که ممکن است حتی نامشان را هم ندانید. اگر به عکاسی از جانوران علاقه دارید، سفت به دوربینتان بچسبید؛ اینجا گونه‌هایی را می‌بینید که زیباییشان متحیرتان می‌کند. در فصل‌های سرد سال هم حراهای کوچک و ساحل‌های گِلی میزبان آبزیان است. این منطقه از بهترین جاذبه های طبیعی اطراف بوشهر در زمستان است.

منطقه حفاظت شده مند، از زیباترین جاذبه های طبیعی اطراف بوشهر

از اکوسیستم آبی منطقه مند که بگذریم بخش خشک آن هم جانوران زیبایی دارد؛ مثلاً خرگوس، آهو، روباه، جوجه‌تیغی و… . درختان گز، حرا، کهور پاکستانی و… هم در این منطقه تماشایی است. نخلستان‌ها در این منطقه پراکنده‌اند؛ اما می‌توانید به آن‌ها هم سری بزنید.

آدرس: استان بوشهر، شهرستان دیر، بخش بردخون.

چشمه آب گرم میر احمد | از بهترین جاهای دیدنی نزدیک به بوشهر

این چشمه از جاهای دیدنی اطراف بوشهر در زمستان است. چشمه آبگرم میر احمد سه چشمه جدا از هم است که یکی نیم‌کیلومتر از دوتای دیگر فاصله دارد. محلی‌ها به این چشمه جداافتاده «اوگری» می‌گویند. مردم اوگری را برای شنا ترجیح می‌دهند؛ اما گزارش‌های زیادی از غرق‌شدن شناگران در این چشمه وجود دارد؛ پس کاملاً احتیاط کنید. اوگری در بخش‌های مختلف عمق‌های متفاوتی دارد که معمولاً شناگران این مسئله را در نظر نمی‌گیرند. چشمه آب گرم میر احمد مانند تمام چشمه های آبگرم ایران خاصیت درمانی دارد. شنا در این چشمه برای درمان بیماری‌های تنفسی، پوستی، اعصاب‌ و روان و مفاصل مناسب است.

آدرس: استان بوشهر، بخش مرکزی شهرستان تنگستان، روستای علی حسینی، منطقه میر احمد

کوه پدری | کوهی با چشم‌انداز جادویی

کوه پدری ازجاهای دیدنی نزدیک به بوشهر

نام این کوه «padri» است؛ یعنی در آوای درستش باید «د» را ساکن بخوانیم و معنای آن «محافظ شهر سلطنتی» است. اگر در بالای کوه پدری بایستید می‌توانید کل منطقه را به‌خوبی ببینید. خیابان‌های این منطقه شما را دچار خطای دید می‌کند و با اینکه سرازیری است، ممکن است آن را سربالایی ببینید؛ البته چنین مناطقی در سراسر جهان هم هستند.

کوه پدری ازجاهای دیدنی نزدیک به بوشهر

درباره این کوه خرافات و شایعات زیادی هم ساخته‌اند؛ اما خیلی از آن‌ها را با مستندات رد کرده‌اند؛ مثلاً این کوه خاصیت مغناطیسی یا درمانی ندارد. قبلاً شایعاتی وجود داشت که این کوه می‌تواند سرطان‌ها یا ایدز را درمان کند. بعضی‌ها می‌گفتند قله این کوه نزدیک‌ترین نقطه زمین به خورشید است که حقیقت ندارد. بعضی‌ها هم می‌گویند این کوه طبیعی نیست و آن را فرازمینی‌ها ساخته‌اند. شایعاتی هم وجود دارد که خاک این کوه را در مسکن‌ها استفاده می‌کنند!

آدرس: استان بوشهر، شهرستان جم، جاده جم-سیراف.

چشمه آب گرم قوچارک | دارویی طبیعی برای امراض

چشمه آب گرم قوچارک ازجاهای دیدنی اطراف بوشهر

این چشمه را به اسم‌های «چشمه آبگرم قوچرک» یا «چشمه گرمایی قوچارک» هم می‌شناسند. چشمه قوچارک از شکاف سنگ‌هایی بیرون می‌آید که جنسشان از نوعی خاک کلسیم‌کربنات است. به این سنگ‌ها، سنگ آهک مارنی هم می‌گویند. مواد معدنی مفیدی هم که در آب این چشمه وجود دارد، از دل زمین و به‌خاطر همین سنگ‌ها است. آب‌تنی در چشمه آبگرم قوچارک برای درمان بیماری‌های تنفسی، پوستی، درد مفاصل و تسکین اعصاب مفید است؛ اما یادتان باشد که نباید آب این چشمه را بنوشید.

آدرس: استان بوشهر، شهرستان تنگستان،۵کیلومتری جنوب شرقی شهر اهرم.

بندر گناوه | از دیدنی‌ترین بندرهای بوشهر

بندر گناوه، از دیدنی‌ترین بندرهای بوشهر

بندر گناوه بندر 1500ساله از جاهای دیدنی اطراف بوشهر است و آن را به نام «دبی ایران» هم می‌شناسند.

بندر گناوه بازارهای بزرگی دارد که خیلی از آن‌ها به‌خاطر واردات مستقیم محصولات و قیمت پایین آن‌ها معروف هستند. اگر گذرتان به گناوه افتاد، می‌توانید به بازار اصلی گناوه و بازارهای بندر دیلم، ماهی فروشان و سیف سری بزنید. اگر هم پاساژگرد هستید، از پاساژهای ملت، نادر، آزادگان و زیتون دیدن کنید.

شاید شهرهای بندری از بهترین جاها برای خرید باشند؛ اما جاذبه‌های تاریخی بندر گناوه هم کم نیست که با توجه به قدمت این شهر جای تعجب ندارد. یکی از این جاذبه‌ها، تپه های باستانی گناوه هستند که افسانه‌هایی هم درباره‌اشان وجود دارد؛ مثلاً محلی‌ها معتقدند که در تپه محمد حیدر گنجینه‌ای هست که اژدهایی هفت‌سر از آن محافظت می‌کند. این شهر دو امامزاده معروف به نام‌های سلیمان بن علی و شاه صدرالدین هم دارد. بی بی مریم یا همان «بی مره» هم قبرستانی با مقبره‌های کوچک است که قدمتی تاریخی دارد.

دهکده توریستی مال قائد

نام اصلی این دهکده 4000نفری محال قائد بود که بعدها به مل قائد تبدیل شده است. کوه‌ها، مزارع زیبای جو و گندم و دشت گل‌های نرگس این دهکده تماشایی است.

سوغات بندر گناوه

بندر گناوه سوغاتی‌های متنوع و غذاهای خوشمزه‌ای دارد؛ پس اگر به این بندر سفر کردید، از آن‌ها غافل نشوید.

آدرس: استان بوشهر، بندر گناوه.

بندر سیراف | از زیباترین جاهای دیدنی اطراف بوشهر

بندر سیراف، از زیباترین جاهای دیدنی اطراف بوشهر

بندر سیراف را از مهم‌ترین بندرهای تجاری ایران می‌دانند. این بندر در دوره ساسانی و اسلامی بسیار پررونق بود. کشتی‌های این بندر با دیگر بنادر تجاری همسایه مثل عمان، هند، آفریقای شرقی و چین در رفت‌وآمد بود. بد نیست بدانید «اردشیر بابکان» در ساخت این بندر تجاری نقش مهمی داشت. به همین خاطر در آن زمان این بندر را به «ارتخشیر آب» می‌شناختند. این اسم در دوره‌های بعد به «اردشیراب» و سپس به «سیراب» تغییر یافت. باستان‌شناس‌ها سفال‌هایی چندین‌ساله، پارچه‌ها و زیورآلات گوناگونی را در این منطقه کشف کرده‌اند.

جاذبه‌های طبیعی سیراف بسیار شگفت‌انگیز هستند. موقعیت این بندر بین دریا و کوه است. به همین خاطر خیلی از خانه‌های سیراف را با معماری پلکانی ساخته‌اند. بندر سیراف یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف بوشهر در پاییز است. این بندر در این زمان از سال آب‌وهوایی بهاری دارد.

آدرس: استان بوشهر، کنگان، سیراف.

جزیره‌های اطراف بوشهر

جزیره مطاف | جزیره‌ای زیرآبی در جنوب ایران

نام این جزیره برگرفته از کلمه «طوف» به معنی چرخیدن و دورزدن است، کلمه طواف هم از همین ریشه می‌آید. جزیره مطاف درازایی 15کیلومتری و پهنایی بین یک یا ۲ کیلومتر دارد. در بخش شمالی مطاف زمین شنی و در بخش جنوبی باتلاقی است. این جزیره زیرآبی است؛ یعنی در زمان جزر زیر آب پنهان می‌شود و در زمان مد از آب بیرون می‌آید. دریانوردان زیادی در اطراف این جزیره غرق شده‌اند، برای همین به آن «دام مرگ» یا «مثلث برمودا» هم می‌گویند؛ البته در سال‌های اخیر با تجهیزکردن ناوگان دریایی از وقوع این حوادث جلوگیری کرده‌اند.

آدرس: استان بوشهر، سواحل بردخون

جزیره عباسک | پهنه‌ای گلی در خلیج فارس

جزیره عباسک یکی از جاذبه های دیدنی اطراف بوشهر

نام قدیمی این جزیره «شیخ زنگی» است. جزیره عباسک مسکونی نیست. عباسک پهنه‌ای گلی در خلیج فارس و در نزدیکی بوشهر است. خبرگذاری مهر از جانب استاندار وقت بوشهر نوشت: جزیره عباسک می‌تواند یکی از گزینه‌های شهرک‌های زیست‌فناورانه باشد. بنا بود در این شهرک‌ها جلبک دریایی پرورش بدهند و داروهای گیاهی تولید کنند. موزه‌ای در این جزیره در دست ساخت است که نام آن را «موزه بزرگ خلیج فارس» گذاشته‌اند. برای ساخت دهکده‌ای گردشگری در عباسک هم طرح‌هایی ارائه کرده‌اند که در حال پیگیری است.

آدرس: استان بوشهر، جزیره عباسک.

جزیره چراغی | محل زندگی لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی

عکس هتل بیلتمور در تفلیس

این جزیره کوچک درازایی یک‌کیلومتری و پهنایی 500متری دارد. اگر فصل زمستان را برای رفتن به جزیره چراغی انتخاب کنید، پرندگان مهاجر زیادی به استقبالتان می‌آیند. لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی هم برای تخم‌گذاری به این منطقه می‌روند. این جزیره غیرمسکونی است.

آدرس: استان بوشهر، شهرستان دیر، دوکیلومتری جزیره تهمادون.

جزیره ام الکرم | جزیره‌ای تماشایی در جنوب ایران

این جزیره 79هکتاری سکنه‌ای جز پرندگان مهاجر و لاک‌پشت‌ها ندارد؛ البته گاهی قایق‌های صیادی هم در کنار جزیره ام الکرم پهلو می‌گیرند. به همین خاطر است که اگر در این جزیره درِ بطری و زباله‌های دیگر ببیند جای تعجب ندارد. اگر با مجوز محیط زیست پایتان به این جزیره رسید، حواستان به مارهای جعفری باشد. این مارها از خطرناک‌ترین و سمی‌ترین مارهای ایران هستند.

آدرس: استان بوشهر، 140کیلومتری جنوب شرق بندر بوشهر.

جزیره تهمادون | از دیدنی‌ترین جاذبه های دیدنی اطراف بوشهر

جزیره تهمادون، از دیدنی‌ترین جاذبه های دیدنی اطراف بوشهر

این جزیره را با نام «تهمادو» یا «جبرین» هم می‌شناسند که 150 متر با ساحل بردخون در بوشهر فاصله دارد. در این جزیره رسوبی هم مانند همه جزایر غیرمسکونی منطقه بردخون مأمن پرندگان مهاجر است. لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی هم برای تخم‌گذاری به این جزیره‌ها می‌آیند. پوشش گیاهی این جزیره، درخت‌های تهما و نوعی بوته گیاهی شور و خوراکی است که به آن «منگک» می‌گویند.

آدرس: استان بوشهر، منطقه بردخون.

جزیره خرو | زیستگاه لاک‌پشت‌ها و پرنده‌های مهاجر

این جزیره تماشایی از جزایر غیرمسکونی در خلیج فارس است؛ اما بازدید از آن خالی از لطف نیست. اگر فصل مناسبی را برای سفر به خرو انتخاب کنید، شانس شکار چند عکس جذاب از حیوانات نصیبتان می‌شود. پرنده‌های مهاجر و لاک‌پشت‌ها برای توقف و تخم‌گذاری به این جزیره سر می‌زنند.

آدرس: استان بوشهر، جزیره خرو.

جزیره مرغی | جزیره‌ای تماشایی در خلیج فارس

جزیره مرغی از جاذبه‌های طبیعی اطراف بوشهر است و در مقابل منطقه بردخون و شهرستان دیر قرار دارد. لاک‌پشت‌های پوزه عقابی در این جزیره تخم‌گذاری می‌کنند؛ پس اگر در فصل مناسبی به این جزیره غیرمسکونی در خلیج فارس سفر کنید، دیدن بچه‌لاک‌پشت‌ها تجربه متفاوتی برایتان می‌شود. شاید هم دیدن پرستوهای مهاجر در آسمان شما را به وجد می‌آورد؛ پس در سفر به این جزیره نگاهتان به آسمان باشد، حتماً تصویری تماشایی از کوچ پرستوها نصیبتان می‌شود.

آدرس: استان بوشهر، شهرستان دیر، ناحیه بردخون.

جزیره ام سیله | از بهترین جاهای دیدنی اطراف بوشهر

جزیره ام سیله از بهترین جاهای دیدنی اطراف بوشهر

به جزیره غیرمسکونی ام سیله، «جزیره خان» هم می‌گویند. فاصله این جزیره از ساحل ۴ کیلومتر است؛ پس از سواحل بوشهر تا رسیدن به آن راهی نیست. جزیره خان از ترکیبی از سنگ‌های رسوبی و صدف‌ها ساخته شده است؛ پس احتمالاً می‌توانید تصور کنید که چقدر زیباست. جزیره ام سیله هم مثل تمام جزایر غیرمسکونی بوشهر مأمنی برای پرندگان مهاجر است؛ پس حتماً می‌توانید پرستوهای دریایی، فلامینگو، سلیم، کاکلی و گیلانشاه معمولی را با دوربینتان شکار کنید.

آدرس: استان بوشهر، هشت‌کیلومتری روستای بردخون کهنه.

بناهای تاریخی اطراف بوشهر

گور دختر | از معروف‌ترین جاهای دیدنی بوشهر

گور دختر بوشهر یکی از بناهای تاریخی اطراف این شهر است. شباهت این بنا به مقبره کوروش نشان از ساخت آن در دوره هخامنشیان دارد؛ اما سازنده این مقبره هنوز هم نامشخص است. خیلی از باستان‌شناس‌ها احتمال می‌دهند که «ماندانا»، مادر کوروش یا «آتوسا»، خواهر کوروش را در آنجا دفن کرده‌اند. این مقبره ساده‌‌ترین المان‌ها را دارد. بنای کلی روی سکویی سنگی قرار گرفته است. آن را با استفاده از 22 قطعه سنگ ساخته‌اند و برای متصل‌کردن آن‌ها از بست «دم چلچله‌ای» استفاده کرده‌اند. در بخش بالایی گور دختر، فضایی مستطیلی خودنمایی می‌کند. باستان‌شناس‌‌ها معتقدند این بخش برای قراردادن کتیبه است؛ اما هیچ‌وقت هیچ‌ کتیبه‌ای را در آنجا نبود. در هر زمان که بخواهید می‌توانید به بازدید از این گور دختر بروید. هزینه بازدید از این مکان تاریخی هم رایگان است.

آدرس: استان بوشهر، شهرستان دشتستان، دشت میانکوهی پشت پر.

امامزاده میر محمد حنفیه | از بناهای تاریخی اطراف بوشهر

امامزاده میر محمد حنفیه، از بنا های تاریخی اطراف بوشهر

آرامگاه میر محمد حنفیه یکی از اماکن مقدس در جزیره خارک است. طبق نوشته‌های تاریخی این شخص یکی از فرزندهای امام علی (ع) است. او به‌خاطر فشارهای خاندان بنی امیه و بنی مروان از مدینه هجرت کرد. خیلی‌ها می‌گویند مقبره اصلی محمد حنفیه در قبرستان بقیع است؛ اما عده‌ای هم باور دارند که این بزرگوار را در جزیره خارک دفن کرده‌اند.

مقبره امامزاده نمای بسیار جذابی دارد. این مقبره نمونه‌ای از شاهکارهای «علی بن حسین بخارایی» است. بالای بنای آرامگاه دو گنبد هرمی و یک گنبد دایره‌ای خودنمایی می‌کند. برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های روی گنبد توجه همه را به خودش جلب می‌کند. به این نوع معماری «مقرنس» می‌گویند. ‌نمونه‌های دیگری از این معماری در مناطق نزدیک به خلیج فارس وجود دارد. فضای داخلی بنا به‌ویژه محراب را با کاشی‌های آبی روشن و سفید تزئین کرده‌اند. بعضی از این کاشی‌ها از آثار مربوط به دوره ایلخانی هستند.

آدرس: استان بوشهر، جزیره خارک.

قلعه نصوری (عمارت شیخ جبار نصوری) | از زیباترین جاذبه های دیدنی اطراف بوشهر

قلعه نصوری یا همان عمارت شیخ جبار نصوری از زیباترین بناهای تاریخی اطراف بوشهر است. قدمت این قلعه به دوره قاجار می‌رسد و حدود 216 سال از ساخت آن می‌گذرد. «شیخ جبار دوم»، پدربزرگ شیخ ناصر نصوری در آن زمان حاکم بوشهر بود. او دستور ساخت این قلعه را داد. این بنا را روی تپه‌ای ساخته‌اند که مشرف به دریا است. «علی اصغر شیرازی»، از مشهورترین معمارهای آن دوره بود که ساخت سازه نصوری را بر عهده داشت. او این بنا را با سنگ، گل و گچ ساخت. در فضای داخلی قلعه، تابلوهای گچ‌بری‌‌شده‌ای هست که مضمون شاهنامه را نمایش می‌دهد.

آدرس: استان بوشهر، شهرستا کنگان، بندر سیراف، کوچه نصوری، قلعه شیخ نصوری.

گورستان شغاب | از جالب‌ترین جاذبه های دیدنی اطراف بوشهر

گورستان شغاب، از جالب‌ترین جاذبه های دیدنی اطراف بوشهر

گورستان شغاب جایی است که آثارش قدمتی 4200ساله دارد و به دوره عیلامی‌ها برمی‌گردد. بعضی از قبرهای این گورستان مربوط به دوره‌های اشکانی و ساسانی است. نوع تدفین اموات در گورستان شغاب متفاوت است و هرکدام برای آیین خاصی است؛ مثلاً خمره‌های کف اژدری یا استودان، قبرهای دستکند خمره‌ای، قبور خشگه‌چین. در خمره‌های مدفون‌شده اسکلت اموات وجود داشت. این رسم بین زرتشتی‌ها مرسوم بود. آن‌ها جسدها را برای جلوگیری از خاک‌آلودشدن در خمره‌های سفالی می‌گذاشتند و سپس دفن می‌کردند. بعضی از این خمره‌ها ساده هستند و روی تعدادی از آن‌ها نقش‌هایی به‌جا‌مانده است. مهره‌های عتیقه تزئینی از دیگر آثار کشف‌شده در گورستان هستند. گورستان شغاب را در سال 1377 به ثبت ملی رسانده‌اند.

آدرس: استان بوشهر، جنوب بوشهر، کنار پارک شغاب.

دژ برازجان (کاروانسرای مشیرالملک) | از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی اطراف بوشهر

دژ برازجان یا کاروانسرای مشیرالملک از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی اطراف بوشهر

دژ برازجان از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف بوشهر است. این بنای قدیمی نشان از اصالت شهرستان دشتستان دارد. قدمت این قلعه به دوره قاجار برمی‌گردد. «حاج میرزا ابوالحسن خان مشیر الملک شیرازی»، یکی از نیکوکارهای پرآوازه شیراز دستور ساخت این عمارت را داد. او برای ساخت کاروان‌سرا حدود 40هزار تومان هزینه کرد. حاج میرزا طراحی و ساخت این مجموعه را به «حاج محمد رحیم شیرازی» سپرد که از معمارهای معروف در آن دوره بود. «پل مشیر» و «کاروان‌سرای دالکی» هم از دیگر شاهکارهای این استاد است. المان‌های به‌کار‌رفته در این دژ نشان از معماری زندیه دارد. دژ برازجان را در زمان پهلوی دوم به زندانی مخوف تبدیل کرده‌اند. بعد از گذشت چندین سال اداره میراث فرهنگی این کاروان‌سرا را از شهربانی پس گرفت.

پلان بنای کاروان‌سرا مستطیلی است و چهار برج نگهبانی دارد. بلندی هرکدام از برج‌ها به 12 متر می‌رسد. ورودی بنا سه‌طبقه است؛ اما در دیگر بخش‌ها فقط دو طبقه می‌بینید. حدود 68 اتاق در این کاروان‌سرا هست؛ البته در هر دوره تعداد این حجره‌ها تغییر می‌کرد. در هر طبقه از این کاروان‌سرا می‌توانید از دو شاه‌نشین دیدن کنید. این سازه باشکوه نمای سفیدی دارد و بسیار دیدنی است.

آدرس: استان بوشهر، برازجان، میدان اصلی.

مسجد جامع بردستان | از جاذبه های دیدنی اطراف بوشهر

مسجد جامع بردستان، از جاذبه های دیدنی اطراف بوشهر

در سفر به بوشهر و شهرهای اطراف آن می‌توانید از قدیمی‌ترین سازه مربوط به دوره اسلامی دیدن کنید. مسجد جامع بردستان یکی از جاهای دیدنی اطراف بوشهر است. «عمر بن عبدالعزیر» دستور ساخت این بنا را داد. بنای مسجد را با طرحی ساده ساخته‌اند. نمای بیرونی‌اش سفید است و نقش و تزئینی ندارد. در بخش ورودی، کتیبه‌ای قدیمی به یادگار مانده است. روی این کتیبه آیه‌های آیت الکرسی را حک کرده‌اند. در فضای داخلی پله‌هایی مارپیچ ساخته‌اند که به پشت‌بام راه دارد. بادگیری زیبا و تماشایی در آن بالا جا خوش کرده است. وجود این بادگیر در خنک‌شدن هوای شبستان تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد. گنبدهای مسجد، بلندای کمی دارند و آن‌ها را با معماری مقرنس تزئین کرده‌اند. در حیاط مسجد قبرهایی هست که هرکدام برای دوره‌ای از تاریخ هستند. روی بعضی از آن‌ها کتیبه‌هایی به خط کوفی وجود دارد.

آدرس: استان بوشهر، بردستان.

کاخ بردک سیاه | از زیباترین جاهای دیدنی اطراف بوشهر

این کاخ یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اطراف بوشهر است. «داریوش اول هخامنشی» دستور داد تا این کاخ زمستانی را برایش بسازند. قدمت کاخ بردک سیاه از کاخ کوروش کمتر است. بقایایی از 10 ستون در تالار این کاخ است که به بعضی از المان‌های کاخ آپادانا شوش شباهت دارد. آثار کشف‌شده در این کاخ بسیار ارزشمند و باشکوه هستند؛ مثلاً خنجری زنانه از جنس عاج، قطعات سنگین طلا، مجسمه شاهزادگان هخامنشی، سنگ‌نوشته‌ای به خط میخی و بابلی نو. امروزه در نزدیکی نخلستان‌های درودگاه، بقایایی از کاخ بردک سیاه به‌ جا مانده است.

آدرس: استان بوشهر، 12کیلومتری برازجان، روستای درودگاه.

کاخ سنگ سیاه | از جاهای دیدنی اطراف بوشهر

کاخ سنگ سیاه از جاهای دیدنی اطراف بوشهر

کاخ سنگ سیاه اثری به‌جامانده در شهر برازجان است که قدمتش به دوره هخامنشیان برمی‌گردد. این کاخ تماشایی یک تالار بزرگ و مرکزی دارد و چهار ایوان در چهارسمت آن قرار گرفته‌اند. در تالار کاخ سنگ سیاه 10ستون وجود دارد که آن‌ها را در دو ردیف پنج‌تایی ساخته‌‌اند. پلان این تالار را با الهام از دیگر کاخ‌های هخامنشی طراحی کرده‌اند. معماری و ترکیب نوع سنگ‌ها در این سازه با کاخ برازجان تفاوت‌هایی دارد. به همین خاطر باستان‌شناس‌ها معتقدند که سازه سنگ سیاه را بعد از کاخ برازجان ساخته‌اند. نقش برجسته داریوش، دسته خنجر زنان هخامنشی، کتیبه‌ای با خط میخی، ظرف‌های طلا از آثار کشف‌شده در این کاخ است. این سازه را در سال 1380 به ثبت ملی رسانده‌اند.

آدرس: استان بوشهر، شمال شرقی بندر بوشهر، 110کیلومتری جنوب غربی کازرون، جاده شیراز_بوشهر، شهرستان دشتستان، برازجان.

قلعه بردستان | از جذاب‌ترین بناهای تاریخی اطراف بوشهر

قلعه بردستان از دیگر جاذبه های دیدنی اطراف بوشهر است. تاریخ دقیق ساخت این قلعه مشخص نیست؛ اما بر اساس جزئیات و معماری سازه، احتمال می‌دهند که ساختش به دوران بعد از اسلام برگردد. این سازه را در دوره‌های مختلف مرمت کرده‌اند. «محمد خان دشتی» یکی از افرادی بود که در دوره قاجار مرمت این بنا را بر عهده داشت. قلعه شامل سه دیوار بلند، سه حیاط، چهار برج بیرونی، یک شاه‌نشین، ده اتاق و غرفه بود؛ البته امروزه خیلی از این بخش‌ها از بین رفته است. در گوشه قلعه بردستان برجی سه‌طبقه خودنمایی می‌کند که تنها برج سالم در این سازه است. اتاق‌های تودرتوی قلعه بردستان، جذابیت زیادی دارند. طراحی گچ‌بری‌ها، غرفه‌ها، دیوارهای قطور و طراحی انحناها سبک معماری قبل از قاجار را نشان می‌دهد. امروزه این قلعه یکی از آثار ملی ایران است که آن را در سال 1380 به ثبت ملی رسانده‌اند.

آدرس: استان بوشهر، شهرستان دیر، بردستان.

بازار سیراف | از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف بوشهر

بازارگردی یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های سفر به جنوب است. سال‌های دورودرازی است که سیراف را یکی از مهم‌ترین بندرهای تجاری بوشهر می‌دانند. به همین خاطر بازارهای این منطقه از همان دوران رونق بسیاری داشت. این بازار حال‌وهوای خاصی دارد و یکی از جاهای دیدنی اطراف بوشهر است؛ زیرا گردشگرها در تعطیلات نوروزی مهمان این منطقه هستند. پارچه‌های رنگارنگ و لباس‌های محلی جذابیت بازار سیراف را دوچندان کرده‌اند. مغازه‌های بزرگ و کوچک بازار تنوع زیادی دارند. کمی در آن قدم بزنید و از تماشای این بازار قدیمی لذت ببرید.

آدرس: استان بوشهر، بندر سیراف، بازار سیراف.

گورستان صخره ای سیراف | از شگفت‌‌ترین جاهای دیدنی اطراف بوشهر

گورستان صخره ای سیراف از شگفت‌‌ترین جاهای دیدنی اطراف بوشهر

گورستان صخره ای سیراف یکی از عجیب‌ترین جاذبه های دیدنی اطراف بوشهر است و نشان از قدمت زیاد این منطقه دارد. ساخت این قبرها به دوره حکومت ساسانیان و دوره‌های اسلامی برمی‌گردد. این گورستان محل دفن افرادی است که به ادیان مختلفی اعتقاد داشتند. عده‌ای می‌گویند این قبرها به زردشتی‌ها تعلق دارد. این قبرها را به‌شکل پله‌ای در سراشیبی دره ساخته‌اند. حاشیه‌بندی‌های هر قبر از جنس ملات ساروج است. اگر گذرتان به سیراف افتاد، بد نیست بازدید از این گورستان عجیب را در برنامه‌هایتان بگذارید. فاصله گورستان سیراف تا اسکله حدود ۳ کیلومتر است.

آدرس: استان بوشهر، بندر سیراف، شمال غربی بندر سیراف.

آبگیر دره‌ لیر سیراف | از بناهای تاریخی اطراف بوشهر

سیراف شهری قدیمی با آثار و جاذبه‌های گوناگون است. داستان ساخت آبگیر دره لیر به اولین دوره‌های تاریخی بعد از اسلام برمی‌گردد. در آن دوره ذخیره آب برای مردم این منطقه اهمیت زیادی داشت. آن‌ها برای ذخیره مایه حیات سازه‌های مختلفی مثل آب‌انبار، آبگیر صخره‌ای، نهر آب و سد و بند می‌ساختند. بعد از گذشت سال‌های طولانی هنوز هم آثاری از این آبگیرها در دره لیر سیراف به جا مانده است. این آبگیرها ارتفاع کمی داشتند. به همین خاطر باستان‌شناس‌ها احتمال می‌دهند که حیوان‌ها و جانوران از این آبگیرها استفاده می‌کردند؛ البته امروزه صدها قبر قدیمی جای این آبگیرها را گرفته‌اند. طبق نوشته‌های تاریخی می‌گویند که در زمانی تعداد زیادی از مردم به‌خاطر حوادثی مثل زلزله و بیماری طاعون از دنیا رفتند. مردم بندر سیراف مجبور شدند اجساد مردگان را در این دره دفن کنند.

آدرس: استان بوشهر، بندر سیراف، شمال غربی بندر سیراف.

مسجد جامع سیراف | از جالب‌ترین جاهای دیدنی اطراف بوشهر

مسجد جامع سیراف از جالب‌ترین جاهای دیدنی اطراف بوشهر

مسجد جامع سیراف را از قدیمی‌ترین بناهای شهر کنگان می‌دانند. محل دقیق این مسجد در نزدیکی بلوار خلیج فارس است. مسجد جامع سیراف نمونه تماشایی از معماری زمان ساسانیان را نشان می‌دهد. بد نیست بدانید معماری این دوره از تاریخ آن‌قدر ارزشمند است که به آن لقب «مادر معماری ایران» را داده‌اند. در معماری ساسانی برای تزئین از نمادها و نماآرایی‌ها استفاده می‌کردند. متأسفانه نزدیکی به ساحل دریا باعث شده است که بخش‌هایی از بنای مسجد در طی این سال‌ها آسیب‌ ببیند. در آن زمان برای جلوگیری از این آسیب‌ها، دیواری حفاظتی در ساحل ساخته بودند.

آدرس: استان بوشهر، بندر سیراف، بلوار خلیج فارس.

آرامگاه قطب الدین شیرازی بندر سیراف | از جاهای دیدنی اطراف بوشهر

آرامگاه قطب الدین شیرازی بندر سیراف از جاهای دیدنی اطراف بوشهر

«قطب الدین شیرازی»، یکی از دانشمندهای بزرگ ایرانی است که در قرن هفتم و هشتم قمری زندگی می‌کرد. او در زمینه‌های مختلفی مثل علوم طبیعی، فلسفه و حکم، علوم پزشکی و هنر مهارت داشت. او را در یکی از قبرستان‌های قدیمی سیراف دفن کرده‌ بودند که سنگ قبرش بعد از سال‌ها از بین رفت؛ اما سازمان میراث فرهنگی سنگ قبر این دانشمند را دوباره بازسازی کرد. در کنار قبر این عالم آثاری قدیمی مثل ظرف‌های سفالی کشف کرده‌اند. قدمت این آثار به دوره قبل از اسلام می‌رسد.

آدرس: استان بوشهر، گلزار شهدای بندر سیراف (طاهری).

موزه باستان شناسی بندر سیراف | از زیباترین جاذبه های دیدنی اطراف بوشهر

اگر به موزه‌گردی علاقه دارید، بازدید از موزه باستان‌شناسی سیراف را در برنامه‌هایتان بگذارید. این موزه یکی از جذاب‌ترین جاذبه های دیدنی اطراف بوشهر است. بنای موزه در گذشته خانه «وایت هاوس» بود. او در دهه 40 مسئولیت گروه باستان‌شناسی این بندر را بر عهده داشت. هرکدام از اتاق‌های این خانه اسمی ویژه دارد؛ مثلاً  اتاق سکه، اتاق سفال و اتاق کتیبه.  در بخش‌های مختلف این موزه می‌توانید از سنگ‌نوشته‌های قدیمی، قبور سنگی، صنایع سفالی و یافته‌‌های دکتر وایت هاوس دیدن کنید. بخشی از این موزه را به صنایع‌دستی بندر سیراف اختصاص داده‌اند. بخش صنایع دریایی موزه هم بسیار هیجان‌انگیز است.

آدرس: استان بوشهر، بندر سیراف.
شماره تماس: 09173735236

مسجد امام حسن بصری | از امکان مقدس

مسجد امام حسن بصری از امکان مقدس و جاذبه های دیدنی اطراف بوشهر

در فاصله نزدیکی از گلزار شهدای سیراف، بقایایی از مسجدی قدیمی به جا مانده است. قدمت مسجد امام حسن بصری به دوره ایلخانی برمی‌گردد. به همین خاطر آن را از نظر تاریخی ارزش بسیار زیادی دارد. باستان‌شناس‌ها می‌گویند بنای مسجد را روی بقایایی از یک دژ ساخته‌اند که مربوط به دوران ساسانی است.

آدرس: استان بوشهر، بندر سیراف، بخش مرکزی.

قلعه هلندی ها خارک | از زیباترین جاذبه های دیدنی اطراف بوشهر

قلعه هلندی‌ها از جالب‌ترین جاذبه های اطراف بوشهر است. این قلعه را به اسم «قلعه کنیپ هاوزن» هم می‌شناسند. هلندی‌ها در اواخر قرن شانزدهم به خلیج فارس آمده‌ بودند و در آنجا پایگاهی تجاری ساخته بودند. زمانی که حکومت صفوی در ایران حکومت می‌کرد، این گروه بندرعباس را ترک کردند و به جزیره خارک رفتند. «بارون کنیپ هاوزن»، رئیس این گروه دستور داد قلعه‌ای نظامی در جزیره خارک بسازند. متأسفانه امروزه بخشی از بنای قلعه از بین رفته است. بعد از بازدید از این قلعه می‌توانید به دیگر جاهای دیدنی اطراف بوشهر هم سری بزنید. دخمه‌های جزیره خارک، آرامگاه میرمحمد حنیفه و آرامگاه اصفهانی فاصله کمی تا قلعه هلندی‌ها دارند.

آدرس: استان بوشهر، شمال شرقی جزیره خارک.

کاخ چرخاب برازجان | اولین کاخ سیمانی جهان

کاخ چرخاب برازجان از تماشایی‌ترین جاذبه های دیدنی اطراف بوشهر

کاخ چرخاب، عمارت زمستانی کوروش بود که هرگز به مرحله سکونت نرسید با مرگ کوروش ناتمام ماند. به این عمارت «کاخ کوروش» هم می‌گویند. در همین کاخ لوحی تاریخی به زبان پارسی باستان کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد هخامنشیان بر خلیج فارس حکمرانی می‌کردند. برای حفاظت از این کاخ اقدام‌هایی انجام داده‌اند که کافی نیست. این بنا در زمستان‌ها زیر آب می‌رود که همین غرق‌شدگی باعث آسیب آن می‌شود.

کاخ چرخاب برازجان از تماشایی‌ترین جاذبه های دیدنی اطراف بوشهر

ستون‌های کوچک این کاخ به ستون‌های بلند پاسارگاد شباهت دارند؛ اما قدمت این بنا از پاسارگاد بیشتر است. از شگفتی‌های معماری در این کاخ آجرهای دولایه هستند که در برابر رطوبت منطقه بسیار مقاوم‌ هستند. در این بنا برای اولین‌بار در جهان از بتن سبک استفاده کرده‌اند. این کاخ ثابت می‌کند که اولین تمدنی هم که از سیمان استفاده کرد، ایران بود. تراش سنگ‌ها در این کاخ هم به شیوه خاصی است که باعث می‌شود ستون‌ها دورنگ باشند. از ویژگی‌های مهم دیگر این بنا سنگ‌هایی است که بدون ملات یا هر ماده چسبنده دیگر روی هم قرار گرفته‌اند. کاخ چرخاب از نظر تاریخی، معماری و باستان‌شناسی اهمیت ویژه‌ای دارد.

آدرس: استان بوشهر، یک‌کیلومتری جنوب غرب برازجان.

قلعه حصار دیلم | از تماشایی‌ترین جاذبه های دیدنی اطراف بوشهر

این قلعه را به نام «قلعه آقا خان لیراوی» هم می‌شناسند، چون به خانی به همین اسم تعلق داشت. قلعه حصار مساحتی ۴هزار متری دارد و مانند تمام عمارت‌های قجری آن را از دو بخش اندرونی و بیرونی ساخته‌اند. این قلعه با بلندای ۷ متر 15 اتاق و یک حمام داشت. در حمام این خانه هم خزینه ساخته‌اند. بدنه قلعه آقا خان را با چوب ساج و ملات «چاری» ساخته‌اند که این ملات، ملاتی محلی است. در ساخت سقف هم از «بوریا» و چوب «صندل» به کار برده‌اند.

قلعه حصار دیلم از تماشایی‌ترین جاذبه های دیدنی اطراف بوشهر

قدیم‌ترها که قلعه سرپا بود زیرزمین‌هایی داشت که در آن از مرغ و خروس و… نگهداری می‌کردند. بخشی از زیرزمین‌ها انباری برای غلات بود. حیاط این قلعه هم بخش‌های مختلفی داشت؛ مثلاً آشپزخانه، اتاقی برای تهیه لبنیات، اتاق پخت نان و اتاقی هم برای نگهبانان قلعه.

متأسفانه این بنا متولی و وارثی ندارد. ایرنا درباره آن نوشت که مرمت آن وقتی انجام می‌شود که به میراث فرهنگی واگذار شود؛ البته هنوز برای آن اقدامی انجام نداده‌اند. امیدواریم جاذبه های تاریخی اطراف بوشهر هرچه زودتر بازسازی و مرمت شوند.

آدرس: استان بوشهر، شهرستان دیلم، روستای حصار.

گور معبدهای پالمیران خارک | عجیب‌ترین جاهای دیدنی اطراف بوشهر

گور معبدهای پالمیران خارک عجیب‌ترین جاهای دیدنی اطراف بوشهر

گورمعبد جایی است که در آن هم مردگان را دفن می‌کردند و هم در آنجا برای نیایش گرد هم می‌آمدند. گور معبدهای پالمیران در دامنه کوه‌های خضر و در استان بوشهر قرار دارند. پالمیرها هم قومی از سوریه امروزی بودند که برای تجارت به ایران می‌آمدند. این مدل از گورها را در سوریه هم پیدا کرده‌اند برای همین احتمال می‌دهند سازندگان آن‌ها یک قوم باشند.

قدمت گورهای پالمیران احتمالاً به اواخر دوره اشکانی یا اوایل دوره ساسانی برمی‌گردند. نقشه این گورها به نمونه‌های پارتی شباهت دارد؛ اما چون در دوره‌های مختلف آن‌ها را دوباره با کمی دخل‌وتصرف در نقشه می‌ساختند، نمی‌شود دراین‌باره نظر قطعی داد. در این گورها استخوانی هم پیدا نکرده‌اند و احتمال می‌دهند که این کَندها گورهای دائمی نباشند. اگر شخصی از پالمیرانی‌ها در سفر از دنیا می‌رفت، جسدش را مومیایی می‌کردند و به‌طور موقت در این گورها نگه می‌داشتند. وقتی که قرار بود تاجران پالمیری به دیار خود برگردند، جسد را هم با خود به سرزمین خودشان برمی‌گرداند. بازدید از این گورمعبدها که از جاهای دیدنی اطراف بوشهر هستند، رایگان است و نگهبان ندارند؛ پس هر ساعتی که دلتان خواست می‌تواند به آنجا سری بزنید.

آدرس: استان بوشهر، جزیره خارک.

گور دلمن خارک | از بناهای تاریخی اطراف بوشهر

گور دلمن خارک، از بناهای تاریخی اطراف بوشهر

وقتی اسم این جاذبه گردشگری اطراف بوشهر را در گوگل جستجو کنید، آن را به «دل من» تغییر می‌دهد؛ اما فرقی نمی‌کند، هر دو جاذبه همین جاست؛ البته محلی‌ها آن را با نام «خواهران» هم می‌شناسند. این گور ۳هزار ساله از قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری جزیره خارک است. شاید شکل این گور و سنگ‌های ضربدری آن، شما را یاد استون هنج انگلستان بیندازد. افسانه‌ای هم درباره سنگ‌های گور دلمن وجود دارد؛ محلی‌ها معتقدند این دو سنگ دو خواهر بودند. آن‌ها بعد از حمله دشمن برای فرار از تعرض بیگانه‌ها از خدا خواستند که به سنگ تبدیل شوند.

آدرس: استان بوشهر، جزیره خارک.

برج خان گناوه | از تماشایی‌ترین جاذبه های دیدنی اطراف بوشهر

برج خان گناوه، از تماشایی‌ترین جاذبه های دیدنی اطراف بوشهر

چون این برج به خانعلی خان حیات داوودی تعلق داشت، آن را با نام «برج خانعلی حیات داوودی» هم می‌شناسند؛ اما در بندر گناوه، حتی اگر با گفتن «برج خان» سراغ این بنا را بگیرید، محلی‌ها راه را نشانتان می‌دهند. این بنای 230ساله را که از بناهای تاریخی اطراف بوشهر است، در سال 1155 هجری شمسی ساخته‌اند. معماری عمارت برج خان به سبک حلانی است که به این سبک، هیلانی یا هینی هم می‌گویند. حلانی به معنای «خانه ستون‌ها» است و سبکی است که قدمتش به 2هزار سال قبل از میلاد می‌رسد. از این سبک معماری برای ساختن کاخ‌های باستانی در پادشاهی هینی در سوریه و همین طور آناتولی استفاده می‌کردند.

در جلوی برج خان ستون‌های بلندی وجود دارد که آن‌ها را جلوی در اتاق‌ها و با فاصله ساخته‌اند. حیاط مرکزی که بین بخش‌های اندرونی و بیرون است، روبه‌روی همین ستون‌هاست و حوضی در وسط آن قرار دارد. در این سبک معماری بام خانه مسطح است و اطراف آن را دیوارهای مشبک می‌سازند. بالکن روی 14 ستون جلوی اتاق‌ها سوار است. ستون‌ها را هم با طرح زیبای گل‌میخ تزیین کرده‌اند.

ملات این برج از ساروج و سنگ‌های آن اسفنجی است. پوشش ساروج و سقف از نوعی چوب است که به آن «صندل» می‌گویند. این چوب با حکاکی مخصوص را از هندوستان و مومباسا وارد می‌کردند. پشت پنجره‌های این بنا از بیرون کره‌کره‌های چوبی نصب کرده‌اند. گره‌چینی درها و پنجره‌ها، هلال‌های رنگی، گچ‌بری‌ها و گنجه‌های دیواری از بخش‌های تماشایی این بناست. تزیینات چوبی این خانه را به شکل سر بز کوهی و دم حیوانات ساخته‌اند که از زیبایی‌های داخلی برج است.

آدرس: استان بوشهر، شهرستان گناوه، بندر ریگ.

جاهای دیدنی اطراف بوشهر، مقصدی تماشایی برای استراحت و گشت‌وگذار است. تلاش کردم در این سفر مجازی با ره بال آسمان کمی با آن‌ها آشنا بشوید. اگر در گذشته به بازدید از این مکان‌ها رفته‌اید، تجربه‌هایتان ارزشمند است. برایمان در کامنت‌ها بنویسید.

آبگیر دره لیر سیراف، بندرگناوه، بندر سیراف.

ساحل بنود عسلویه، دهکده‌ گردشگری نخل تقی عسلویه، دهکده گردشگری دریایی پازارگاد عسلویه

چشمه آب گرم میر احمد، پارک جنگلی چاهکوتاه، منطقه حفاظت‌شده حله.

کاخ بردک سیاه، کاخ کوروش برازجان، کاخ سنگ سیاه.

6 نظرات
  1. محمد می گوید

    به جرات میتونم بگم این مقاله یکی از بهترین متن هایی بود که درباره دیدنی های بوشهر خوندم،هم جامع بود و هم شیوا.

    1. بانو تقیان می گوید

      محمد عزیز، ممنونم از حس خوبی که به ما منتقل کردین.

  2. سمیه می گوید

    بوشهر همیشه برای من یادگاری از هخامنشانه. احساس میکنم که همه ساکنان این شهر نوادگان ایرانیان باستان هستند. بوشهر یه شهر مقدسه و بسیار زیبا که نمیدونم به چه دلیل بهش رسیدگی نمیشه.

    1. بانو تقیان می گوید

      سمیه عزیز، بوشهر حقیقتاً شهر اصیل و ماندگاریه.

  3. مهدی می گوید

    سلام ممنون از این همه اطلاعات بسیار خوب و ارزشمند
    من اصلا برای هیچ سایتی پیام درج نمیکنم ولی این سایت اونقدر کامل و جامع بود که اگر پیام تشکر نمی‌گذاشتم حتما جفا در حق شما بود
    تشکر ویژه بابت این همه اطلاعات خوب و زیبا در مورد بوشهر فوق العاده بود امیدوارم که در مورد جاهای دیگه هم اینجوری بلشه

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام مهدی عزیز
      ما هم از شما ممنونیم که با این پیامتون بهمون انرژی مثبت دادید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.