امامزاده یاسر و ناصر | زیارت با طعم طرقبه گردی

4

امامزاده یاسر و ناصر بعد از بارگاه امام هشتم، پرگردشگرترین مکان مذهبی مشهد است. در این مکان پیکر دو نفر از فرزندان امام موسی کاظم (ع) دفن شده‌اند. بارگاه این امامزاده‌ها در کنار جاذبه های مذهبی، منظره باصفایی به طبیعت دارد. آب‌و‌هوای خوش این بارگاه نیز بهانه‌ای است تا گردشگران از مشهد بیرون بزنند و راه مناطق باصفای اطراف مشهد را در پیش بگیرند. از طرف دیگر بارگاه این امامزاده‌ها فاصله چندانی تا طرقبه و شاندیز ندارد. به لطف این فاصله کم، گردشگران پس از زیارت در این بارگاه راهی ییلاق‌های اطراف مشهد می‌شوند و حسابی طبیعت‌گردی می‌کنند. در ادامه اطلاعات جالبی از بارگاه این امامزاده‌ها مطرح می‌کنیم. به شما قول می‌دهیم به لطف این اطلاعات در سفری که به مشهد دارید، حتماً زیارت در یاسر و ناصر را به برنامه‌ مشهد‌گردی خود اضافه خواهید کرد.

امامزاده یاسر و ناصر مشهد کجاست؟

جاهای دیدنی اطراف مشهد به اندازه‌ای تماشایی هستند که ارزش دارد یک سفر کامل را به گردشگری در این قسمت‌ها اختصاص دهید. در بین تمامی این جاهای دیدنی، طرقبه گل سرسبد جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید. مرقد یاسر و ناصر در طرقبه واقع شده است. به همین دلیل امکان ندارد راهی طرقبه شوید و چشمتان به این بارگاه نیفتد. بلواری که گردشگران را از مشهد به طرقبه می‌رساند با نام امام رضا (ع)، نام‌گذاری شده است. به همین دلیل برای رسیدن به یاسر و ناصر باید در هر کجای مشهد که هستید راه بلوار وکیل‌‌ آباد را در پیش بگیرید. سپس به بلوار امام رضا (ع) بروید تا در سمت چپ این بلوار به امام رضا (ع) ۳۴ برسید. مرقد یاسر و ناصر در نبش این خیابان خودنمایی می کند. این آرامگاه در ۵ کیلومتری غرب مشهد ساخته شده است.

معرفی امامزاده یاسر و ناصر مشهد

مطمئن هستیم شما هم داستان هجرت امام رضا (ع) از مدینه به توس را شنیده‌اید. در آن زمان ۲۱ نفر از برادران امام رضا (ع) به همراه این بزرگوار به ایران می‌آیند. یاسر و ناصر نیز از فرزندان امام کاظم(ع) بودند که به فرمان پادشاه عباسی به روستای گلستان مشهد تبعید می‌شوند. مدت زیادی از اقامت این دو بزرگوار در منطقه گلستان مشهد نمی‌گذرد که به فرمان خلیفه عباسی به شهادت می‌رسند. پیکر این عزیزان در منطقه‌ گلستان امروزی به خاک سپرده می‌شود. با این‌ حال ازآنجایی‌که خلفای آن زمان میانه خوبی با شیعیان نداشتند، مزار یاسر و ناصر سال‌ها مخفی باقی می‌ماند.

قدمت امامزاده یاسر و ناصر مشهد

مزار یاسر و ناصر برای سالیان بسیار طولانی از نظرها مخفی بود. علاقه‌مندان اهل‌بیت نشانه‌ای از سنگ بر این مزار گذاشته بودند. با این حال این مزار به‌راحتی قابل تشخیص نبود. ماجرای ناشناس‌ماندن مزار یاسر و ناصر تا حدود یک سده پیش ادامه پیدا کرد. در سال ۱۳۲۰ خورشیدی، اهالی روستای گلستان بارگاهی از گِل برای یاسر و ناصر بنا کردند. این بارگاه در ساده‌ترین‌ شکل خود ساخته شده بود و فقط ۷۰ متر مربع مساحت داشت. از آن زمان مدت‌ها گذاشت تا اینکه در 1379 زمین‌های اطراف این مزار با مساحت ۱۱۲۰ مترمربع برای گسترش بارگاه خریداری شد. به دنبال خریداری این زمین، شهرداری طرقبه به همراه اداره‌های مذهبی و مردم این منطقه برای ساخت بارگاهی باشکوه آستین بالا زدند. ماحصل این تلاش در ۱۳۸۸ به بار نشست.

معرفی امامزاده یاسر و ناصر مشهد

بارگاهی که برای یاسر و ناصر ساخته شده، سقفی بلند با گچ‌کاری‌های تماشایی دارد. همانند دیگر اماکن مذهبی، آینه‌کاری‌های زیبایی در این بارگاه خودنمایی می‌کند. بارگاه یاسر و ناصر دو شبستان بزرگ دارد. مزار یاسر و ناصر نیز با ضریح زیبایی پر از نقش‌و‌نگارهای مذهبی آراسته شده است. این ضریح را هنرمندان اصفهانی در ۱۳۸۳ برای یاسر و ناصر ساختند. به‌لحاظ زیبایی‌‌شناختی باید گفت برای طراحی فضای داخلی و بیرونی بارگاه یاسر و ناصر، چیزی کم نگذاشته‌اند. این شرایط، بارگاه یاسر و ناصر را به یکی از جاهای دیدنی استان خراسان رضوی تبدیل کرده است.

بخش های مختلف امامزاده یاسر و ناصر مشهد

پس از ورود به حیاط بارگاه یاسر و ناصر، چشم شما به نمای زیبای آستان این امامزاده‌ها روشن می‌شود. در یک طرف این بارگاه وضوخانه قرار دارد و در طرف دیگر کفشداری‌های جداگانه‌ای برای آقایان و خانم‌ها ساخته شده است. این حیاط صحنی مفروش دارد و نمایی زیبا پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. برای حضور در این بارگاه باید کفش‌ها را تحویل کفشداری دهید و وارد صحن داخلی امامزاده شوید.

امامزاده یاسر و ناصر مشهد در دو طبقه ساخته شده است. طبقه اول به مزار و ضریح یاسر و ناصر اختصاص یافته است. طبقه دوم نیز تالاری بزرگ دارد که در آن مراسم مذهبی و جلسه‌های کاری برگزار می‌شود. آشپزخانه، دفتر نذورات، دفتر امامزاده و فروشگاه کتاب از دیگر جاهای بارگاه یاسر و ناصر است. ازآنجایی‌که این بارگاه نسبت به دیگر جاهای دیدنی مشهد ساختمانی تازه‌ساز دارد، امکانات رفاهی بسیار خوبی در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

جاهای دیدنی نزدیک به امامزاده یاسر و ناصر

بارگاه یاسر و ناصر به اندازه‌‌ای زیباست که سیاحت در آن چند ساعتی زمان نیاز داشته باشد. با این حال اکنون که برای زیارت در بارگاه یاسر و ناصر به طرقبه آمد‌‌ه‌اید، حیف است سری به دیگر جاهای دیدنی طرقبه نزنید. خوشخبتانه طرقبه یکی از بهترین مکان‌های تفریحی در شمال شرق ایران است. از رستوران‌های درجه‌یک گرفته تا روستاهای زیبا و رودخانه‌های خروشان در طرقبه خودنمایی می‌کند.

طرقبه بهشت شکم‌گردهاست. به همین دلیل قبل از هرچیز سری به رستوران‌های درجه‌یک این منطقه بزنید. رستوران سران، رستوران آرتیمان، رستوران گنجعلی‌خان و رستوران تشریفات از بهترین رستوران های طرقبه به حساب می‌آیند. به گردشگرانی که دنبال هیجان می‌گردند نیز پیست اسکی، پیست اتومبیل‌رانی و باشگاه سوارکاری را پیشنهاد می‌‌کنیم.

گردشگران طبیعت‌دوست نیز بهتر است سری به روستای کنگ، روستای نغندر، روستای جاغرق، روستای دهبار، روستای مایان، روستای ازغد و روستای حصار گلستان بزنند. پارک وکیل‌ آباد، بوستان سنگی کمر مقبولا، پارک جنگلی بهمن و پارک پونه نیز از مکان‌های مناسب برای طبیعت‌گردی در طرقبه است. اگر هم فرصت زیادی ندارید و می‌خواهید یکی از بهترین جاهای دیدنی طرقبه را ببینید، حتماً سری به چالیدره مشهد بزنید. در این مکان هر سرگرمی‌ که فکرش را بکنید مهیاست. برای اطلاعات بیشتر درباره سفر به این شهر پیشنهاد می‌کنیم راهنمای سفر مشهد را مطالعه کنید.

اطلاعات بازدید از امامزاده یاسر و ناصر مشهد

درهای بارگاه یاسر و ناصر مشهد همه‌روزه از نماز صبح به روی گردشگران گشوده می‌شود و تا پاسی از شب همچنان باز است. همان‌گونه که می‌دانید برای بازدید از اماکن مذهبی باید حتماً بانوان حجاب ایرانی را رعایت کنند. آقایان نیز باید لباس‌های پوشیده به تن داشته باشند. حضور کودکان در این بارگاه اشکالی ندارد؛ اما بهتر است مواظب اطفال باشید تا در شلوغی گم نشوند.

مسیر دسترسی به امامزاده یاسر و ناصر

برای رسیدن به بارگاه یاسر و ناصر کافی است سوار خط یک مترو مشهد شوید. این مترو شما را به انتهای بلوار وکیل‌آباد می‌رساند. سپس از مترو پیاده شوید و ادامه راه را با تاکسی‌ طی کنید. بارگاه این امامزاده‌ها در روزهای تعطیل نسبتاً شلوغ است. پیشنهاد می‌کنیم روزهای وسط هفته را برای زیارت و سیاحت در این منطقه انتخاب کنید.

امامزاده یاسر و ناصر مشهد از آن دسته جاهای دیدنی شمال شرق ایران است که در کنار جاذبه های مذهبی، تجربه‌های گردشگری لذت‌بخشی پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌دهد. امیدواریم به لطف اطلاعاتی که از این بارگاه با شما درمیان گذاشتیم، در کنار گردشگری در یاسر و ناصر، سری به دیگر مکان های دیدنی مشهد بزنید و حسابی تفریح کنید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم همراهان ما در ره بال آسمان اطلاعات سودمند و خاطره‌های خوشی از مشهدگردی دارند، پیشنهاد می‌‌کنیم این اطلاعات سودمند و خاطره‌های شیرین را در قسمت نظرات با ما و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

بارگاه امامزاده یاسر و ناصر در ۵ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد. برای رسیدن به بارگاه یاسر و ناصر کافی است سوار خط یک مترو مشهد شوید. این مترو شما را به انتهای بلوار وکیل‌آباد می‌رساند. سپس از مترو پیاده شوید و ادامه راه را با تاکسی‌ طی کنید.

این امامزاده در مکانی خوش آب‌و‌هوا قرار دارد و امکانات رفاهی شایسته‌ای را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

چالیدره، پیست اسکی، پیست اتومبیل‌رانی، باشگاه سوارکاری و رستوران‌های طرقبه از جاهای دینی است که فاصله کمی با امامزاده یاسر و ناصر دارد.

بارگاه امامزاده یاسر و ناصر سال‌‌ها مخفی نگه‌ داشته شده بود. با این حال این روزها در کنار گردشگران ایرانی،‌ گردشگران عرب از دبی، کویت و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به این بارگاه می‌آیند و حاجت می‌گیرند.

امامزاده سایر و ناصر فاصله کمی با شاندیز، یکی از مهم‌ترین ییلاق‌های مشهد دارد.

5/5 (3 نظر)
4 نظرات
  1. محمد می گوید

    اطلاعات خوبی بود. با سپاس از شما

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم محمد عزیز، سپاس از شما بابت نظری که گذاشتید و حس مثبتی که منتقل کردید.

  2. علیرضا می گوید

    باسلام تشکر ازاطلاعات مفیدوکافی بسیارمنطقه ای زیبا وباصفا هست خدابه شماخیره بده

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام علیرضا عزیز، ممنونیم برای انرژی مثبتی که می‌فرستید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.