به کجا سفر کنیم؟ قشم یا کیش؟

0

همه ما می‌دانیم که جزیره قشم و کیش فوق‌العاده زیبا و رؤیایی‌اند. هرکدام با داشتن جاذبه‌ها و دیدنی‌های بی‌نظیر، گردشگران و مسافران را از جای‌جای کشور به خود جذب می‌کنند. ممکن است در فکر این باشید که اگر فرصتی برایتان پیش بیاید، راهی جنوب کشور و بازدید از دیدنی‌های قشم و کیش شوید؛ اما تصمیم قطعی نگرفته‌اید که به کدام‌یک سفر کنید. ازاین‌رو، در این مقاله، قصد داریم با مقایسه این ۲ جزیره کمکتان کنیم با آگاهی بهتری یکی از آن‌ها را برای سفر و اقامت انتخاب کنید.

معرفی کلی جزایر کیش و قشم

در میان جزایر استان هرمزگان در جنوب ایران، قشم و کیش زیبا از محبوبیت خاصی برخوردارند. همچنین امکانات رفاهی و اقامتی این ۲ جزیره به نسبت سایر جزایر بیشتر و مطلوب‌تر است. برای سفر به هر کدام از این جزیره‌ها از دو مسیر هوایی یا دریایی باید کمک بگیرید. واضح است که خرید بلیط هواپیما کیش و خرید بلیط هواپیما قشم ساده‌ترین و سریع‌ترین روش برای شروع یک سفر هیجان‌انگیز است.

  • جزیره زیبای کیش

سفر به جزیره ی زیبای کیش

جزیره زیبای کیش وسعتی حدود ۹۰ کیلومتر مربع دارد و ارتفاعش از سطح آب‌های آزاد حدود ۳۵ متر است. هیچ رودخانه‌ای در این جزیره جریان ندارد و برای تأمین آب شرب و سایر مصارف ساکنان آن، از منابع آب زیرزمینی استفاده می‌شود. آب‌وهوای این جزیره گرم و شرجی است و میانگین دما در طول سال، حدود ۲۷ درجه سانتی‌گراد است. در این جزیره، به‌ندرت باران می‌بارد و آن‌‌هم در فصل زمستان به‌صورت رگبار رخ می‌دهد. در جزیره کیش، درختان گرمسیری همانند نخل، اکالیپتوس، کهور و لور رشد می‌کند. تاکستان‌های این جزیره نیز در طول سالیان اخیر معروف شده‌اند و محصول انگور این تاکستان‌ها نیز برای مصرف به دست بسیاری از افراد می‌رسد.

  • جزیره تاریخی قشم

سفر به جزیره تاریخی قشم

جزیره قشم مساحتی حدود ۱۵۰۰ کیلومتر مربع دارد و از این نظر، چندین برابر بزرگ‌تر از کیش است. آب‌وهوا و دمای این جزیره همانند کیش گرم و مرطوب و میانگین دما هم حدود ۲۷ درجه سانتی‌گراد است. در این جزیره نیز بارندگی همانند جزیره کیش به‌ندرت رخ می‌دهد، آن‌هم به‌صورت رگبار که در زمستان اتفاق می‌افتد. درختانی که در جزیره  قشم رشد می‌کنند شامل درختان جنگل‌های حرا است که در سطح وسیعی رشد کرده‌اند. برخلاف جزیره کیش، در جزیره قشم درخت نخل به‌ندرت یافت می‌شود.

فاصله قشم تا کیش

فاصله بین ۲ جزیره قشم و کیش حدود ۲۲۵ کیلومتر است. در حال حاضر، برای جابه‌جایی مسافران از کیش به قشم، از لنج استفاده می‌شود. مدت‌زمان این مسافت، بسته به سرعت لنج، متغیر است و بین ۷ تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد.

امکانات تفریحی کیش و قشم

جزیره کیش نسبت به قشم سابقه بیشتری در ورود به صنعت گردشگری دارد. به همین دلیل، زیرساخت‌ها و امکانات و تأسیسات گردشگری آن زودتر ساخته شده‌اند. همچنین تجهیزات و وسایل تفریحیِ جدیدتر و مدرن‌تری در آن وجود دارد که با سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی ایجاد شده است؛ به‌گونه‌ای که پارک‌ها و مراکز تفریحی و گردشگری متعددی در کیش ساخته شده و این جزیره را به یک مجموعه رفاهی، تفریحی و گردشگری تبدیل کرده است.

در مقابل، قشم بسیار بزرگ‌تر است و محیط کمتردیده‌شده و بکرتری دارد. نوع جاذبه‌ها و امکانات تفریحی این ۲ جزیره با یکدیگر تفاوت دارد. جاهای دیدنی قشم عمدتاً طبیعی و تاریخی بوده و جاذبه‌های جدید و شهری در آن کمتر از جزیره کیش است. حال آنکه پدیده‌های طبیعی و زمین‌شناختی زیبایی در آن دیده می‌شود. هم‌چنین، جزیره هنگام و جزیره هرمز نیز در نزدیکی قشم واقع شده‌اند و دیدنی‌های طبیعی آن‌ها بسیار بیشتر است. به‌عبارتی، می‌توان گفت امکانات تفریحی جزیره کیش مدرن‌تر و متنوع‌تر از قشم است.

مقایسه جاهای دیدنی قشم و کیش

  • جاهای دیدنی جزیره چشم‌نواز قشم

همان طور که گفتیم، جاهای دیدنی قشم اغلب طبیعی و تاریخی‌اند که با زیبایی‌های خارق‌العاده‌شان مسافران و گردشگران بی‌شماری را به‌سوی خود می‌کشاند. از جمله این جاهای دیدنی می‌توان مکان‌های زیبای زیر را برشمرد:

دره ستارگان

تصویر دره ستارگان در قشم

دره ستارگان حاصل فرسایش صخره‌ها و شن‌ها است. این دره در طی سالیان طولانی به وجود آمده و در بخش جنوب شرقی قشم واقع شده است.

دره تندیس ها

بازدید از دره عجیب و غریب و زیبا تندیس ها در جزیره قشم

در این دره، تندیس‌های بسیار بزرگی دیده می‌شود؛ به همین دلیل هم آن را دره تندیس ها می‌نامند. در این دره، فسیل‌ها و بقایای صدف‌ها و ماهیان فراوانی یافت می‌شود. البته اینجا به دره مجسمه ها هم معروف است؛ پس اگر جایی نامش را شنیدید، تعجب نکنید.

جزایر ناز

بازدید از جزایر ناز قشم

جزایر ناز که شامل ۲ جزیره زیبا در نزدیکی قشم‌اند از جمله جاهای دیدنی آن محسوب می‌شوند. به هنگام جزرومَد، این جزایر در آب پیدا و پنهان می‌شوند و این اتفاق بسیار دیدنی و مهیج است.

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه نیز از جاهای دیدنی قشم است که با دیدن شیارها و شکاف‌های عجیب‌وغریبش شگفت‌زده خواهید شد. در گذشته‌ها، مردمان این منطقه چاه‌هایی را حفر می‌کنند تا در صورت بارندگی با حجم زیاد، این چاه‌ها پر بشوند و آب کافی برای ماه‌های بعد وجود داشته باشد.

جنگل حرا

تصویر جنگل حرا در قشم

جنگل های حرا بی‌تردید یکی از جاذبه های گردشگری قشم است که با سرسبزی و چشم‌نوازی خود چشمان گردشگران را به خود خیره می‌کند.

روستای لافت

روستای لافت در جزیره ی قشم

روستای لافت از آثار بسیار قدیمیِ به‌جامانده جنوب ایران است. این روستا با داشتن بافت قدیمی و بادگیرهای کاهگلی، چشمان هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

درگهان

درگهان محلی است که در آن می‌توانید مراکز خرید و بازارهای بسیاری را مشاهده کنید. برای دوستداران خریدکردن، درگهان مکانی فوق‌العاده محسوب می‌شود.

جزیره هرمز

جزیره هرمز جزو مقاصد گردشگری جنوب کشور است که در نزدیکی قشم واقع شده است. کانی‌های رنگارنگ این جزیره که نظیر آن در هیچ نقطه از جهان یافت نمی‌شود سبب استقبال گردشگران از این جزیره سراسر زیبا شده است.

ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم از جمله جاهای دیدنی این جزیره است که یکی از ژئوپارک‌های منحصربه‌فرد در سطح جهان است. ژئوپارک در یک معنای کلی به منطقه‌ای خاص گفته می‌شود که در آن ویژگی‌های بارز زمین‌شناختی وجود دارد.

بام قشم

بام قشم در مرتفع‌ترین نقطه از ژئوپارک قشم واقع شده است. در بام قشم، منظره‌ای می‌بینید که گویی ماسه‌های مارگون و صخره‌ها به رقص درآمده‌اند! از بام قشم می‌توان تنگه تندیس ها و جنگل های حرا را به تماشا نشست.

غار خربس

بی‌تردید یکی از بهترین جاهای دیدنی قشم غار خربس است که با تماشای آن ذهن شما به اعماق گذشته‌ها فرو می‌رود. ساخت غار خربس به دوران مادها برمی‌گردد. نقش‌های به‌کاررفته در آن گواهی است بر قدمت طولانی این غار دیدنی.

جزیره لارک

جزیره زیبای لارک جزو بهترین جاهای دیدنی قشم است. ساحل آن در هنگام شب به‌رنگِ آبی فیروزه‌ای درمی‌آید و درخشش بسیار زیبا و خیره‌کننده‌ای را ایجاد می‌کند.

غار نمکدان

غار نمکدان قشم از جمله جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری این جزیره است. این غار با داشتن رگه‌های نمکی سفیدرنگ خود چشمان هر گردشگر و بیننده‌ای را خیره می‌کند. برای بازدید از این غار باید استقامت و آمادگی بدنی کاملی داشته باشید؛ زیرا رفتن در دل این غار و تماشای اعماق آن کار هرکسی نیست.

کاسه تلخ

کاسه تلخ منطقه‌ای با وسعت ۷ کیلومتر در جنوب قشم است. این منطقه خالی از پوشش گیاهی است. می‌توانید بیابان برهوت را به چشمان خود در این منطقه تماشا کنید. هرچند در این منطقه پوشش گیاهی به چشم نمی‌خورد؛ اما یکی از جاهای دیدنی بی‌نظیر قشم است.

جزیره هنگام

جزیره هنگام متشکل از ۳ روستای زیبا با نام‌های هنگام قدیم و هنگام جدید و غیل است. این جزیره از جاذبه های گردشگری قشم محسوب می‌شود. ساحل نقره‌ای‌رنگ جزیره هنگام چهره‌ای رؤیایی و مرموزی را به آن بخشیده است.

سنگ مادر و دختر

عکس سنگ مادر و دختر جزیره هنگام

سنگ مادر و دختر از جمله جاذبه های دیدنی قشم است که می‌توانید آن را در روستای غیل به تماشا بنشینید. این سنگ مرموز افسانه‌های قدیمی جالبی را در درون خود دارد.

پارک کروکدیل قشم

شاید با شنیدن نام پارک کروکدیل کمی احساس ترس به شما دست بدهد؛ اما ترستان بی‌دلیل است. این جاذبه یکی از جاهای دیدنی و مهیج قشم است که در سال ۱۳۸۹ برای تکثیر کروکدیل‌ها ساخته شده است.

روستا و سد گوران

در شمال قشم، روستایی به‌ نام گوران واقع شده است. در نزدیکی این روستا، سدی وجود دارد که هر بخش از آن در دوره خاصی ساخته شده است؛ به‌طوری که ساخت پیِ این سد از دوران هخامنشیان آغاز شده بود و نهایتاً خود سد در دوره پهلوی تکمیل شد.

قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی ها از آن جمله مکان های تاریخی قشم است که به‌نوعی نشانه دوران استعمار پرتغال بر این آب‌وخاک است. این قلعه با دیوارهای بلند و قطورش مدت‌ها دژ استعماری پرتغالی‌ها در مناطق جنوب کشور محسوب می‌شده است.

  • جاهای دیدنی جزیره مدرن کیش

در مقابل زیبایی‌های طبیعی و خدادادی قشم، جاهای دیدنی کیش عمدتاً ساخته دست انسان‌اند. به این معنا که یا آثاری تاریخی‌اند که در گذشته‌ها انسان ایجادشان کرده است یا جاذبه‌هایی هستند که امروزه در این جزیره احداث شده‌اند. این جاذبه‌ها از محبوبیت بسیاری در میان گردشگران برخوردارند. از جمله جاذبه‌ها و جاهای دیدنی کیش می‌توان به این گزینه‌ها اشاره کرد:

کشتی یونانی کیش

بازدید از کشتی یونانی کیش

کشتی یونانی که متعلق به کشور یونان بوده است، در سال ۱۳۴۵ در نزدیکی‌های کیش به گل نشست. بعد از این اتفاق، یونانی‌ها بسیار تلاش کردند این کشتی را نجات دهند؛ اما به‌دلیل ایراد فنی، تلاش‌هایشان نافرجام باقی ماند؛ بنابراین نفت آن تخلیه شد و خود کشتی در نزدیکی‌های کیش در دریا باقی ماند. این کشتی جزو جاذبه های دیدنی کیش محسوب می‌شود.

شهر زیرزمینی کاریز

شهر زیرزمینی کاریز که یکی از جاذبه‌های تماشایی و مهیج کیش است، در واقع قنات بسیار بزرگی است که در حدود ۱۰هزار متر مربع وسعت دارد. به‌دلیل بزرگی این قنات به آن شهر گفته می‌شود. این شهر زیرزمینی با عمق ۱۶ متر گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. تمام سقف‌ها و دیوارهای این کاریز پوشیده از صدف‌های رنگارنگ است.

شهر باستانی حریره

شهر باستانی حریره در واقع نشان‌دهنده تمدن و تاریخ کیش است. با اینکه این شهر در سالیان اخیر با تغییر و تحولات، کمی مدرن‌تر شده، اصالت خودش را حفظ کرده است. حریره از ۳ بخش اصلی با نام‌های بخش کارگاهی، حمام و خانه اعیانی تشکیل شده است.

خانه اعیانی

تصویر خانه اعیانی کیش

خانه اعیانی کیش که از جمله جاهای دیدنی این جزیره است، از خشت و آجر بنا شده است. این عمارت کمترشناخته‌شده مشابه خانه‌های قدیمی و سنتی شهر یزد است. بر طبق اطلاعات تاریخی، قدمت این خانه به دوران ایلخانان بازمی‌گردد.

خانه مردم شناسی بومیان کیش

خانه مردم شناسی بومیان کیش از جمله بناهایی است که شما را با سبک زندگی و فرهنگ ساکنان و بومیان اصیل کیش آشنا می‌کند. لوازم و ابزار موجود در این خانه شیوه و سبک زندگی مردمان بومی کیش را نمایش می‌دهد.

آب انبار دوقلوی کیش

از دیدنی‌های زیبای کیش آب انبار کیش است. در گذشته‌ها، از آن به‌منظور نگهداری و خنک‌کردن آب استفاده می‌شده است. در این آب‌انبار، بادگیرهایی وجود دارد که سبب بهتر خنک‌شدن آب می‌شود.

باغ پرندگان

باغ پرندگان یکی از دیدنی‌های مهیج و جالب جزیره است که در آن بیش از ۵۰ گونه پرنده نگهداری می‌شود. در این باغ، گونه‌های مختلف پرندگان از جمله طوطی، طاووس، پلیکان و هم‌چنین برخی از گونه‌های بومی برای بازدید عموم نگهداری می‌شود.

پارک دلفین ها

پارک دلفین های کیش بدون شک یکی از تفریحات کیش است که علاقه‌مندان به دلفین‌ها را برای تماشا به‌سوی خود جذب می‌کند. این پارک در محوطه باغ پرندگان قرار دارد.

اسکله تفریحی

اسکله تفریحی کیش

اگر عاشق دریا باشید و از تماشای امواج و حرکات آب‌های آن لذت ببرید، اسکله تفریحی کیش برایتان بسیار دیدنی است. به هنگام ایستان در اسکله و تماشای دریای آرام، آرامش وصف‌ناپذیری وجود شما را فرا می‌گیرد و دوست دارید تا ساعت‌ها در آنجا بایستید.

بوستان آهوان

پارک آهوان جزیره ی کیش

بوستان آهوان یکی از جاذبه های دیدنی و جالب کیش است. در واقع٬ این بوستان یک باغ‌وحش است که در آن علاوه بر آهو، حیواناتی نظیر روباه، شیر، میمون و شغال نیز نگهداری می‌شوند.

جزیره هندورابی

تصویر ساحل زیبای جزیره هندورابی

بازدید از اطراف کیش و دیدن جاذبه های آن نیز خالی از لطف نیست. یکی از این جاذبه‌ها جزیره هندورابی است که مساحتی در حدود ۲۳ کیلومتر مربع و ارتفاعی در حدود ۲۹ متر از سطح دریا دارد. این جزیره طبیعتی دیدنی و زیبا دارد. امرارمعاش ساکنان بومی آن از راه ماهیگیری است.

ساحل مرجانی

بازدید از سواحل مرجانی زیبا جزیره کیش

ساحل مرجان کیش به‌دلیل مرجان‌هایش معروف است. با قدم‌زدن در ساحل مرجان و تماشای دریای آرام کیش، لذت و آرامش دل‌پذیری را تجربه خواهید کرد. اگر هم مایل باشید، می‌توانید برای فرار از آفتاب سوزان کیش، به داخل آلاچیق‌هایی که در ساحل ساخته شده است بروید.

درخت سبز کیش

شاید برایتان جالب و در عین حال عجیب باشد که یک درخت جاذبه گردشگری باشد؛ اما باید بگوییم که چنین چیزی در کیش وجود دارد. درخت سبز کیش که در شمال جزیره قرار دارد، از جمله جاذبه‌هایی است که گردشگران را به‌سوی خود می‌کشاند. برخی عمر این درخت قدیمی را ۶۰۰ سال می‌دانند.

روستای باغو

روستای باغوی کیش یکی از جاهای دیدنی این جزیره است که گردش در کوچه‌های آن برایتان بدون شک لذت‌بخش و خاطره‌انگیز خواهد بود. با قدم‌زدن در این روستا و تماشای خانه‌ها و مردمان آن، با سبک زندگی و فرهنگ بومیان آن آشنا می‌شوید.

نمایشگاه خزندگان

نمایشگاه خزندگان کیش

نمایشگاه خزندگان کیش از جمله جاذبه های گردشگری کیش است که بازدید از آن برایتان به‌یادماندنی و در عین حال شگفت‌انگیز خواهد بود. در این نمایشگاه، برای بازدید عموم، از چیزی حدود ۱۰۰ گونه خزنده مثل سوسمار، بوآ و مارهای پیتون نگهداری می‌شود.

مقایسه مراکز خرید کیش و قشم

مراکز خرید کیش لوکس و مدرن هستند که کالاها و اجناسشان منحصربه‌فرد بوده و از ظاهر مدرنی برخوردارند. در قشم نیز مراکز خرید بسیاری وجود دارد؛ اما اجناس آن‌ها نسبت به کیش ارزان‌تر بوده و ظاهرشان نیز مدرن‌ نیستند. در منطقه درگهان قشم، بازارهای ارزان‌قیمت بسیاری وجود دارد که قیمت اجناس ارزان آن‌ها شما را شگفت‌زده می‌کند. اگر قصد خرید لباس را دارید، باید بگوییم قیمت انواع لباس در مراکز خرید قشم نسبت به کیش ارزان‌تر است. می‌توانید از بازارهای ارزان‌قیمت درگهان لباس‌هایی با قیمت مناسب خریداری کنید.

مقایسه هتل‌ های کیش و قشم

کیش سالیان زیادی است که یکی از مقاصد عمده گردشگری در کشور محسوب می‌شود و مسافران و گردشگران بسیاری هرساله راهی این جزیره می‌شوند و در آنجا اقامت می‌کنند. به همین دلیل، در این جزیره هتل‌ها و مراکز اقامتی بسیاری احداث شده است که افراد مختلف با سلایق و میزان بودجه‌ای که دارند، می‌توانند در آن‌ها اقامت داشته باشند. بهترین هتل‌ های کیش در این جزیره با خدمات و امکانات رفاهی مطلوب به مسافران خدمات‌دهی می‌کنند.

در مقابل، تعداد هتل‌ها و اقامتگاه‌های قشم نسبت به کیش کمتر است و از لحاظ خدمات و امکانات نیز قابل‌مقایسه با هتل‌های کیش نیستند؛ اما به این معنی نیست که در قشم برای اقامت با مشکل مواجه می‌شوید. در این جزیره نیز هتل‌‌های مجلل و مدرنی وجود دارد که خدمات مطلوبی را ارائه می‌دهند؛ منتها کیفیت خدمات و تنوع آن‌ها در مقایسه با کیش‌ کمتر است و توان رقابت با کیش را ندارد.

مقایسه رستوران‌ های کیش و قشم

در کیش، رستوران‌های مجلل و متنوعی وجود دارد که انواع غذاهای ایرانی و خارجی در آن طبخ و برای میهمانان ارائه می‌شود. در بسیاری از رستوران‌های کیش، موسیقی زنده نیز اجرا می‌شود که دلیل برای جذب میهمانان بیشتر است. قیمت غذاها و خدمات این رستوران‌ها معمولاً گران است و در اوقات اوج سفرها به‌مراتب گران‌تر هم می‌شود.

رستوران های قشم، تنوع غذاها و خدمات رستوران‌های کیش را ندارند؛ اما به جای آن، انواع مختلفی از غذاهای خوشمزه دریایی و سنتی جنوب کشور طبخ می‌شود که کیفیت طبخ آن‌ها بسیار ستودنی است. غذاخوردن در این رستوران‌ها برایتان مهیج و به‌یادماندنی خواهد بود.

مقایسه جُنگ شبانه کیش و قشم

جُنگ یا برنامه‌های زنده شبانه از جمله تفریحات و سرگرمی‌هایی است که در هر ۲ جزیره قشم و کیش اجرا می‌شود. جنگ شبانه کیش هر شب از ساعت ۲۱ آغاز می‌شود و تا پاسی از شب ادامه دارد. در این برنامه‌ها، نمایش‌های شاد و مفرحی با موسیقی زنده پخش می‌شود و خانواده‌ها می‌توانند بدون محدودیت سنی وارد مکان‌های اجرای برنامه‌ها شوند.

در مقابل، جنگ‌های شبانه قشم فقط در ایام و مناسبت‌های خاصی در هر سال برگزار می‌شود. از این نظر، جنگ‌های شبانه کیش متنوع‌تر و جذاب‌تر است و هر شب امکان شرکت در آن وجود دارد.

کلام آخر

اینکه به قشم سفر کنید یا به کیش بستگی دارد به میزان بودجه و علاقه به جاذبه‌های متنوع این جزیره‌ها. همان ‌طور که گفته شد، هر ۲ جزیره از تنوع جاذبه‌ها و امکانات رفاهی برخوردارند. قشم با طبیعت رؤیایی و سحرآمیز خود و کیش با مراکز اقامتی و تفریحات متنوع و مطلوبش شناخته می‌شود.

شاید تا قبل از خواندن این مقاله تصمیم قطعی برای سفر به کیش یا قشم نگرفته بودید؛ اما مطالب گفته‌شده می‌تواند برایتان سودمند باشد تا بهترین تصمیم را بگیرید. اگر هم تا به حال به این جزیزه های زیبا در خلیج نیلگون فارس سفر کرده‌اید، خوش‌حال می‌شویم نظرات خودتان را درباره مقایسه آن‌ها با وبلاگ ره بال آسمان در میان بگذارید.

آسان‌ترین روش دسترسی به این دو جزیره از طریق هوایی و سفر با هواپیماست؛ البته کمی گران است.

به‌طور کلی، هزینه سفر و اقامت و نیز خرید اجناس در قشم نسبت به کیش ارزان‌تر است.

بله، در هتل‌های قشم و کیش، امکان کرایه خودرو برای تردد وجود دارد.

بله، تور گردشگری برای هر قشم و کیش وجود دارد و علاقه‌مندان می‌توانند با تور به این جزایر زیبا سفر کنند.

به‌دلیل اینکه هر دو جزیره آب‌وهوای نسبتاً مشابهی دارند، بهترین زمان برای سفر به آن‌ها از اوایل دی ‌ماه تا اواخر اردیبهشت ‌ماه است که هوایی مطلوب و دل‌پذیری دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.