تبریزگردی در نوروز | سفر 5 روزه به تبریز

4

تبریز یکی از زیباترین شهرهای ایران به حساب می‌آید و در طول سال مسافران زیادی با خرید بلیط وسایل نقلیه مختلف مانند خرید بلیط هواپیما تبریز به این شهر سفر می‌کنند. این شهر در تمام طول تاریخ، برای حاکمان ارزش بسیاری داشت. تبریز را شهر اولین‌ها در تاریخ معاصر ایران می‌شناسند. اولین پارک ملی، اولین آتش‌نشانی و غیره در این شهر وجود دارد. جاهای دیدنی تبریز بسیار خاص و تماشایی هستند. آب‌وهوای تبریز نیز در ابتدای سال بسیار مطلوب و متعادل است. به همین خاطر، بسیاری تبریز را برای سفر نوروز خود انتخاب می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با تبریزگردی در نوروز آشنا کنیم. برنامه سفر ما به 5 روز خلاصه می‌شود. پس با ما برای هر لحظه سفر خود برنامه‌زیری کنید.

برنامه‌ریزی برای تبریزگردی در نوروز

خب همان طور که اشاره کردیم، قصد داریم تا یک برنامه عالی برای تبریزگردی در نوروز به شما ارائه دهیم. این یک برنامه سفر 5‌روزه است. پس شما می‌توانید در طول 5 روز، از تمام جاهای دیدنی تبریز بازدید کنید.

روز اول تبریزگردی در نوروز

بهتر است روز اول را با بازار بزرگ تبریز آغاز کنید. بازار بزرگ در منطقه مرکز شهر قرار دارد. پس خودتان را آماده کنید تا راهی تاریخ تبریز شوید.

  • بازار بزرگ تبریز

نمایی از بازار بزرگ تبریز

بازار تبریز یا همان بازار بزرگ، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی این شهر به حساب می‌آید. این بازار سرپوشیده و آجری، در سطح جهانی شهرت دارد. لازم به ذکر است این بازار در فهرست میراث فرهنگی یونسکو نیز ثبت شده است. به همین خاطر بسیاری از گردشگران خارجی نیز سفر خود به تبریز را با بازار بزرگ آغاز می‌کنند. این بازار معماری بسیار زیبایی دارد. دالان‌های بازار بزرگ، عریض و پهن هستند. ظاهر این بازار در مقایسه با گذشته تغییرات بسیاری نکرده است. هنوز هم در و پنجره حجره‌های بازار، چوبی هستند. زمانی که سر خود را بالا بگیرید و به سقف بازار نگاه کنید، متوجه اوج هنر معماری آن خواهید شد.

نمایی از فرش فروشی بازار بزرگ تبریز

بازار بزرگ مجموعاً ۴ طبقه است. یک طبقه آن زیرزمین و ۳ طبقه آن روی زمین قرار دارد. طبقه زیرزمین، مخصوص انبار کالاست. طبقه دوم نیز تجارتخانه و طبقه سوم مخصوص استراحت کسبه است. طبقه همکف نیز همان جایی است که می‌بینید و در آن قدم می‌زنید. در این بازار کسبه قدیمی تبریزی حضور دارند. همه آن‌ها با اصالت هستند و اجناس اصیلی نیز ارائه می‌دهند. اگر به‌دنبال مکانی مناسب و معتبر برای خرید صنایع دستی تبریز هستید، این بازار برای شما بهترین گزینه خواهد بود.

آدرس: تبریز، خیابان بازار
  • عالی قاپو

تصویرقدیمی از عالی قاپو

بی‌تردید با دیدن نام عالی قاپو، ابتدا به یاد اصفهان می‌افتید؛ اما عالی قاپو نام یک عمارت بسیار زیبا در تبریز هم هست. عالی قاپو یا همان شمس العماره، یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های تبریز به شمار می‌آید. البته جالب است بدانید که بین عالی قاپو اصفهان و تبریز نیز ارتباط وجود دارد. در حقیقت ساخت این عمارت به دوران صفویه باز می‌گردد. آن‌ها در آن دوران رقابت نزدیکی با دولت عثمانی داشتند. دولت عثمانی معمولاً عمارت‌های عظیم و باابهتی می‌ساخت. از‌این‌رو دولت صفوی نیز ابتدا دستور دادند تا عمارتی حکومتی در تبریز و سپس در اصفهان بنا کنند. هر دوی این عمارت‌ها، عالی قاپو نام دارند.

نمایی از محل استقرار استانداری تبریز در عالی قاپو

در حال حاضر عمارت عالی قاپو، محل استقرار استانداری تبریز است. این عمارت چهار‌طبقه، یکی از زیباترین نمونه‌های کلاه فرنگی در ایران محسوب می‌شود. این بنا به‌دست نجفقلی خان، فرزند مرتضی قلی خان دنبلی ساخته شده است. عالی قاپو فاصله بسیار کمی تا بازار دارد. پس حتماً آن را در برنامه بازدید روز اول خود قرار دهید.

آدرس: تبریز، خیابان بازار، ساختمان استانداری
  • مسجد جامع تبریز

نمایی از مسجد جامع تبریز

همواره مساجد جامع هر شهر، بهترین و زیباترین مسجد آن شهر هستند. مسجد جامع تبریز، یکی از مشهورترین مساجد ایران در سطح جهانی محسوب می‌شود. این مسجد فاصله بسیار کمی تا بازار بزرگ تبریز دارد. از این رو بازدید از آن را پس از بازار قرار دادیم. قدمت این مسجد به دوران سلجوقیان باز می‌گردد. از نظر معماری، مسجد جامع تبریز با تمامی مساجد ایرانی دیگر تفاوت دارد. اگر به گنبد و مناره‌های این مسجد نگاهی بیندازید، متوجه تفاوت آن خواهید شد.

نمایی از شبستان مسجد جامع تبریز

پلان کلی مسجد مستطیل شکل است. شبستان مسجد جامع تبریز را می‌توان مهم‌ترین بخش آن دانست. در این شبستان چندین و چند ستون سنگی به چشم می‌خورد. همه این ستون‌ها یکپارچه هستند و نقوش زیبایی دارند. هر ستون دارای سرستون حکاکی شده زیبایی است. بین هر دو ستون، طاقی آجری با تزئینات ایرانی – اسلامی به چشم می‌خورد. بازدید از این مسجد یکی از بخش‌های مهم تبریزگردی در نوروز خواهد بود.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، شهر تبریز، خیابان شهید مطهری، انتهای بازار تبریز

روز دوم تبریزگردی در نوروز

  • مسجد کبود

نمایی از مسجد کبود

روز دوم تبریزگردی در نوروز را از خیابان امام خمینی آغاز می‌کنیم. اولین مکانی که قصد بازدید از آن را داریم، مسجد کبود است. مسجد کبود را می‌توان یکی دیگر از شاهکارهای معماری تبریز دانست. در تزئینات این مسجد، از کاشی‌های لاجوردی‌رنگ و معرق استفاده شده است. به همین خاطر نام آن را مسجد کبود گذاشته‌اند. حتی برخی از مردم محلی آن را با نام «مسجد فیروزه اسلام» نیز می‌شناسند. بر اساس اسناد تاریخی، قدمت ساخت بنای اصلی مسجد به سال 870 ه.ق باز می‌گردد. از نظر معماری، مسجد کبود پلانی مربعی شکل دارد و یک سازه آجری محسوب می‌شود. یکی از دلایل شهرت این مسجد، گنبدهای آن است. جالب است بدانید در ساخت گنبدهای این مسجد، از هیچ سازه‌ای استفاده نکرده‌اند. همین مسئله ساده، بازسازی مسجد را برای مدت طولانی متوقف کرد.

آدرس: تبریز، خیابان امام، مابین میدان ساعت و تقاطع منصور
  • موزه آذربایجان

در خیابان امام خمینی، کنار مسجد کبود، موزه اصلی شهر تبریز قرار دارد. موزه آذربایجان تبریز را حتماً باید در برنامه تبریزگردی در نوروز خود قرار دهید. در شهر تبریز، موزه‌های متعددی وجود دارند. موزه آذربایجان در فاصله بسیار کمی از مسجد کبود قرار دارد. به همین خاطر بهتر است حتماً یک تیر و دو نشان بزنید و از هر دو بازدید کنید. لازم به ذکر است که موزه آذربایجان، دومین موزه باستان‌شناسی مهم ایران محسوب می‌شود. در بخش ورودی موزه، دو مجسمه سنگی قدیمی را خواهید دید. در همین بدو ورود قطعاً جذب موزه خواهید شد. ساختمان اصلی موزه، یک ساختمان سه‌طبقه است. یک طبقه زیر زمین و دو طبقه روی زمین هستند. در هر طبقه، آثار مربوط به یک دوره تاریخی خاص به نمایش گذاشته شده‌ است. در این موزه می‌توانید از آثار قبل و بعد دوران اسلام دیدن کنید. اکثر آثار در محدوده آذربایجان کشف شده‌اند.

آدرس: تبریز، خیابان امام خمینی، جنب مسجد کبود
باید بدانید که موزه آذربایجان، دومین موزه باستان‌شناسی مهم ایران است.
  • بوستان گلستان

نمایی از بوستان گلستان

در خیابان امام و نزدیکی مترو قونقا، یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی تبریز وجود دارد. بوستان گلستان یا همان «گولوستون باغی» به باغ ملی تبریز نیز شهرت دارد. این باغ به‌حدی زیبا و چشم‌نواز است که آن را با نام «باغ شهر ایران» نیز می‌شناسند. جالب است بدانید بوستان گلستان، اولین پارک عمومی در این شهر بود. از گذشته تا به امروز، این بوستان همواره پررونق بوده است. حضور درختان تنومند، این پارک را به پارکی سرسبز و زیبا تبدیل کرده است. در این پارک انواع امکانات رفاهی و خدماتی تعبیه شده است. به همین خاطر می‌توان آن را گزینه مناسبی برای تفریحات خانوادگی دانست. شما می‌توانید بعد از دو بازدید اول، در این پارک کمی استراحت کنید و برای ایستگاه بعدی تبریزگردی در نوروز آماده شوید.

آدرس: تبریز، خیابان امام، ایستگاه مترو قونقا
  • ارگ تبریز

نمایی از ارگ تبریز

ارگ تبریز یا همان ارگ علی‌شاه، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود. این بنا در دوره وزارت تاج‌الدین علیشاه، بین سال‌های 718 تا 739 هجری قمری بنا شد. بر اساس روایات تاریخی، قرار بر این بود که ارگ را به آرامگاه علیشاه تبدیل کنند؛ اما متأسفانه ساخت این بنا با فرو‌ریختن سقف سازه و مرگ علی‌شاه، نیمه‌کاره رها شد. این بنا از دوران ایلخانی تا آغاز جنگ بین ایران و شوروی بدون استفاده باقی ماند. نهایتاً در بین سال‌های 1804 تا 1824 میلادی، این بنا کاربرد نظامی پیدا کرد.

نمایی از مدرسه ارگ تبریز

این ارگ سرگذشت بسیار عجیبی دارد و در دوران مختلف، کاربرد‌های متفاوتی داشته است. به‌عنوان مثال در دوران قاجار، آن را به کارخانه ریخته‌گری توپ تبدیل کردند. در دوران مشروطه، ارگ تبریز به مدرسه نجات، یکی از نخستین مدارس مدرن تبدیل شد. زمانی که از ارگ تبریز بازدید کنید، بی‌تردید متعجب خواهید شد. در حال حاضر از ارگ تبریز فقط یک دیوار قطور و بلند باقی مانده است؛ اما همین دیوار، یادگاری از صدها سال تاریخ ایران است. خوشبختانه شهرداری تبریز، این دیوار را به‌خوبی نورپردازی کرده است. به همین خاطر در هر ساعت شبانه‌روز می‌توانید از آن بازدید کنید.

آدرس: تبریز، خیابان امام، چهارراه شریعتی به‌سمت میدان ساعت، جنب مصلی امام
  • عمارت شهرداری تبریز

نمایی از عمارت شهرداری تبریز

عمارت شهرداری تبریز، جزء اولین عمارت‌های شهرداری ایران به حساب می‌آید. بازدید از این عمارت تماشایی را در انتهای روز دوم تبریزگردی در نوروز قرار دادیم. دلیل آن هم نورپردازی زیبای این عمارت است. از نظر معماری، این ساختمان بر اساس سبک معماری آلمانی ساخته شده است. عمارت شهرداری سه طبقه دارد. پروژه ساخت آن در بین سال‌های 1314 تا 1320 انجام شده است. این عمارت یکی از مهم‌ترین عمارت‌های تاریخی دوران پهلوی محسوب می‌شود. به‌دلیل تأثیر معماری آلمانی بر این عمارت، ظاهر ساختمان شهرداری تبریز با کلیه ابنیه این شهر تفاوت دارد. با وجود این، تلفیق شیشه‌های رنگی با نمای آلمانی این عمارت، ترکیبی وصف‌نشدنی را رقم می‌زند که زبان از توضیح آن قاصر است.

جالب است بدانید اگر از بالا به این بنا نگاه کنید، عمارت شهرداری تبریز شبیه به یک عقاب است که بال‌های خود را باز کرده.
آدرس: تبریز، خیابان امام خمینی، میدان ساعت، ساختمان شهرداری.

روز سوم تبریزگردی در نوروز

  • ائل گلی

ائل گلی یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی تبریز به حساب می‌آید. بسیاری این مکان را با نام‌های شاهگولی، شاهگولو، ائلگولو و نهایتاً ائل گلی می‌شناسند. ائل گلی در بخش جنوب‌شرقی شهر تبریز قرار دارد. بسیاری از مسافران نوروزی، بازدید از ائل گلی را در اولین روز تبریزگردی در نوروز قرار می‌دهند. خب البته با توجه به شهرت فراوان ائل گلی، جای تعجب ندارد که چنین تصمیمی داشته باشید. در حقیقت شما می‌توانید روز سوم بازدید را با روز اول جابه‌جا کنید. فقط به یاد داشته باشید که در هر روز، جاذبه‌های نزدیک به هم را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

از نظر لغوی، ائل گلی به معنای «استخر شاه» است. ائل گلی در دوران آق‌قویونلوها ساخته شده است. در دوران صفویه نیز توجه خاصی به این باغ شد. حتی در دوران قاجار نیز آن را به تفرجگاه عمومی تبدیل کردند. این پارک همواره جزء مهم‌ترین جاهای دیدنی تبریز محسوب می‌شود. ائل گلی باغی بسیار زیباست که عمارت و استخری بزرگ را در دل خود جای می‌دهد. استخر دورتادور عمارت را فراگرفته است. فقط یک مسیر برای ورود و خروج به عمارت وجود دارد؛ به همین خاطر عمارت ائل گلی، یک اقامتگاه تابستانی بسیار مطلوب خواهد بود. عمارت ائل گلی، عمارتی چند ضلعی با معماری کاملاً ایرانی است و بازدید از این باغ می‌تواند روحیه شما را عوض کند.

آدرس: تبریز، خیابان شهید باکری، بلوار ائل گلی، پارک ائل گلی
  • برج خلعت پوشان

حال که به محدوده جنوب‌شرق تبریز آمدید، بهتر است در مسیر خود سری به برج خلعت پوشان تبریز نیز بزنید. برج خلعت پوشان یکی از آثار تاریخی تبریز به حساب می‌آید. این برج در منطقه کرکج تبریز واقع شده است. خلعت نوعی لباس گران‌بها و ارزشمند است. در آن دوران پادشاهان به‌عنوان تشکر از حاکمان شهرهای دیگر، برای آن‌ها خلعت ارسال می‌کردند. خلعت ارزش مادی و معنوی بسیاری داشت.

قدمت برج خلعت پوشان، به دوران صفویه باز می‌گردد. هنوز کاربرد این برج در دوران صفویه نامعلوم است؛ اما در دوران قاجار، بیشترین کاربرد را داشته است. در دوران قاجار، از این مکان برای مراسم خلعت پوشی استفاده می‌کردند. در آن دوران زمانی که پادشاهان، برای حاکمان آذربایجان خلعتی ارسال می‌کردند، در این برج خلعتی را بر روی دوش حاکمان قرار می‌دادند. این برج آجری، ظاهری چندضلعی دارد و قطر آن به حدود 10 متر می‌رسد. برج خلعت پوشان مجموعاً سه طبقه دارد. طبقه سوم بدون سقف است و در لبه آن دالبرهای مربعی شکل قرار داده‌اند. بر اساس اسناد تاریخی، این بنا در باغی دل‌باز قرار داشت. متأسفانه به‌خاطر نبود نظارت و رسیدگی کافی، فضای داخلی این برج آسیب بسیاری دیده است. با تمام این مسائل، باز هم بازدید از این برج می‌تواند خاطره‌ای جذاب را برای شما رقم بزند.

آدرس: تبریز، حدود 5‌کیلومتری تبریز، در جوار رودخانه میدان چایی

روز چهارم تبریزگردی در نوروز

  • تله کابین عینالی

نمایی از تله کابین عون بن علی

در شمال شرقی شهر تبریز، کوهی با نام عینالی وجود دارد. این منطقه کوهستانی، سالهاست که یکی از مهم‌ترین اماکن تفریحی تبریز به شمار می‌آید. در این مکان تله‌کابین، آبشار مصنوعی و چندین کافه‌رستوران قرار دارد که در کنار هم می‌توانند خاطره خوشی را برای شما رقم بزنند. زمانی که بر فراز کوهستان عینالی می‌ایستید، تبریز را زیر پای خود خواهید دید. با کمک تله کابین عینالی تبریز می‌توانید از زیباترین چشم‌اندازهای این شهر دیدن کنید. این تفریح یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین خاطرات تبریزگردی در نوروز خواهد بود.

آدرس: تبریز، کوهستان عینالی
  • جنگل ارسباران

نمایی از جنگل ارسباران

اگر اهل ماجراجویی باشید، ما در روز چهارم تبریزگردی در نوروز شما را از بافت شهری خارج می‌کنیم. جنگل ارسباران یکی از زیباترین جنگل‌های ایران است. این جنگل در فاصله 46کیلومتری شمال‌شرق تبریز قرار دارد. این جنگل جزء جنگل‌های کوهستانی ایران به حساب می‌آید. جالب است بدانید که این منطقه به‌حدی زیبا و مهم است که از آن به‌عنوان یکی از 9 ذخیره ارزشمند زیستی ایران یاد می‌کنند. سازمان یونسکو این عنوان را به جنگل ارسباران اعطا کرده است و همین مسئله اهمیت آن را نشان می‌دهد. این جنگل زیستگاه امنی برای انواع گونه‌های جاندار و گیاهان محسوب می‌شود. زمانی که خودتان را به این جنگل برسانید، خواهید دید که چه مناظر خیره‌کننده‌ای انتظار شما را می‌کشند. این جنگل یکی از جنگل‌های متراکم به حساب می‌آید و آب‌وهوایی سرد و کوهستانی دارد.

آدرس: تبریز، جاده اهر به سبلان، 46‌کیلومتری کلیبر
  • قلعه بابک

نمایی از قلعه بابک

خب قرار نیست شما را 46‌کیلومتر از تبریز خارج کنیم و فقط بازدید از یک جنگل را در نظر داشته باشیم. مسیر را کمی بیشتر به‌سمت شمال‌شرق ادامه می‌دهیم. درست در چند کیلومتری جنوب غرب کلیبر، قلعه بابک به چشم می‌خورد. بابک خرمدین یکی از شخصیت‌های اساطیری و واقعی ایران است. متأسفانه در طول تاریخ کمتر به شخصیت والای این مرد جنگجو پرداخته می‌شود.

نمایی از داخل قلعه بابک

او یکی از اساطیر جنگنده ایرانی بود که از این کشور در برابر حمله اعراب دفاع کرد. او همراه با یاران باوفای خود، قلعه‌ای اسرارآمیز در ارتفاعات منطقه ساخت. این قلعه در ارتفاع ۲هزار و ۳۰۰متری از سطح دریا قرار دارد. به همین خاطر قلعه‌ای نفوذناپذیر محسوب می‌شد. بابک خرمدین نهایتاً به دست خلفای زمان خود دستگیر شد و او را اعدام کردند؛ اما هنوز هم قلعه‌ای که بابک با کمک آن از خاک ایران دفاع کرد، وجود دارد. بازدید از این قلعه نه‌تنها حس حماسی را در قلب شما ایجاد می‌کند، بلکه چشم‌اندازی خیره‌کننده را نیز به شما هدیه می‌دهد.

آدرس: آذربایجان شرقی، ۵۵‌کیلومتری شمال اهر، چند کیلومتری جنوب غربی کلیبر

روز پنجم تبریزگردی در نوروز

  • خانه پروین اعتصامی

همه ما پروین اعتصامی را می‌شناسیم و بسیاری از اشعار وی را در کتاب ادبیات خود خوانده‌ایم. او تا ۷سالگی، در خانه‌ای واقع در محله ششگلان تبریز زندگی می‌کرد. جالب اینجاست که هنوز این خانه سر جای خود پابرجا است و علاقه‌مندان از آن بازدید می‌کنند. پروین اعتصامی اشعاری بسیار لطیف دارد. با تماشای ظاهر دل‌باز این خانه، می‌توانید دلیل روحیه لطیف این شاعر را متوجه شوید. خانه پروین اعتصامی خانه‌ای آجری با درب و پنجره‌های چوبی است. در میان حیاط این خانه، باغچه‌ای بزرگ وجود دارد. این خانه سه‌خوابه است و یک بهارخواب بزرگ دارد. بازدید از این خانه برای علاقه‌مندان به ادبیات و اشعار پروین اعتصامی بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

آدرس: تبریز، محله ششگلان، کوچه ششگلان.
  • موزه قاجار

نمایی از موزه قاجار

موزه قاجار یکی از موزه های تبریز است که عمارت آن را می‌توان زیباتر از تمام آثار داخلش دانست. ساختمان اصلی این موزه به فردی با نام امیر نظام گروسی تعلق داشت. امیر نظام یکی از رجل سیاسی دوران ناصرالدین شاه بود و خود او دستور ساخت این عمارت را صادر کرد. پس از سقوط حکومت قاجار، این عمارت به یکی از ساختمان‌های اداری پهلوی اختصاص یافت. در سال 1370، سازمان میراث فرهنگی این خانه را خریداری و مرمت کرد. از آن موقع، عمارت گروسی، به «موزه قاجار تبریز» و یکی از تماشایی‌ترین خانه های تاریخی تبریز تبدیل شد.

معماری عمارت اصلی موزه قاجار، تلفیقی از سبک ایرانی و اروپایی است. زمانی که از روبه‌رو به ساختمان نگاه کنید، محو تقارن زیبای آن خواهید شد. این ساختمان ایوانی یک پارچه و بزرگ دارد. ایوان اصلی با دو ستون بزرگ و دو جفت ستون سفید در کناره‌ها، استوار نگه داشته شده است. سردر این عمارت، یک مثلث بزرگ با حجاری‌های زیبا است. این عمارت ظاهری بسیار با ابهت و شگفت‌انگیز دارد. رو‌به‌روی ایوان اصلی، حوضی سنگی و یکپارچه به چشم می‌خورد. همچنین این موزه در باغی دل‌نواز قرار گرفته است. در داخل موزه نیز می‌توانید از آثار تاریخی متعدد دیدن کنید.

آدرس: تبریز، خیابان ششگلان، جنب بیمارستان کودکان، پشت مدرسه شیخ عطار.
  • مقبره‌ الشعرا

در محله سرخاب، مکانی با نام مقبره‌ الشعرا وجود دارد. این مکان یک گورستان تاریخی و باستانی است. بد نیست بدانید که قدمت این گورستان به حدود قرن هشتم هجری می‌رسد. برخی از مردم تبریز این گورستان را با نام گورستان تاریخی می‌شناسند. پیکر شعرا و عرفای بسیاری در این گورستان به خاک سپرده شده است.

نمایی از فضای داخلی مقبره‌ الشعرا

«شهریار»، یکی از شعرای به نام آذری‌زبان نیز در همین گورستان به خاک سپرده شده است. این قبرستان در قرن 12 هجری قمری با وقوع زلزله‌های مهیب، متروک شد؛ اما در دهه 50، حکومت پهلوی به فکر بازسازی این گورستان افتاد. به همین خاطر مسابقه‌ای برپا کردند تا برترین طرح را برای این گورستان انتخاب کنند. در نهایت طرح آرامگاه کنونی مقبره‌ الشعرا برنده شد. اگر به ادبیات و عرفان علاقه‌مند هستید، باید بدانید که پیکر بیش از 400 تن از شعرا و عرفا در این گورستان به خاک سپرده شده است.

آدرس: تبریز، محله ششگلان، خیابان ثقه الاسلام
  • برج آتش‌نشانی

برج آتش‌نشانی تبریز، جزء اولین تأسیسات آتش‌نشانی در ایران است. قدمت این برج به دوران قاجار می‌رسد. این برج 23 متر ارتفاع دارد و در گذشته به‌عنوان محل دیده‌بانی از آن استفاده می‌شد. همواره یک دیده‌بان بر فراز این برج حضور داشت و بر شهر نظارت می‌کرد. در صورت بروز آتش‌سوزی، دیده‌بان مطلع می‌شد و به آتش‌نشان‌ها نیز اطلاع می‌داد. این برج آجری است و هنوز هم بدون هیچ‌گونه آسیب پابرجا و استوار باقی مانده است.

آدرس: تبریز، نبش خیابان خاقانی و بهادری، ایستگاه آتش نشانی

اقامت نوروزی در تبریز

تبریز یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی ایران و استان آذربایجان شرقی است. از‌این‌رو هتل‌های متعددی در این شهر حضور دارند. از طرف دیگر باید بدانید مسافران بسیاری تبریز را برای سفر نوروزی انتخاب می‌کنند؛ بنابراین شاید یافتن هتل مناسب در ایام نوروز کار ساده‌ای نباشد. اگر قصد دارید تا در بهترین هتل های تبریز اقامت داشته باشید، بهتر است دو هفته مانده به عید برای رزرو اقدام کنید. رزرو خود را حتماً با پرداخت وجه و دریافت واچر انجام دهید. به این طریق رزرو شما قطعی خواهد بود و نیازی به نگرانی نیست. در ادامه شما را با بهترین هتل های تبریز آشنا خواهیم کرد:

  • هتل پارس ائل گلی تبریز | 5 ستاره | شروع قیمت از شبی 332هزار تومان؛
  • هتل شهریار تبریز | 5 ستاره | شروع قیمت از شبی 430هزار تومان؛
  • هتل فرید تبریز | 3 ستاره | شروع قیمت از شبی 220هزار تومان؛
  • هتل لاله تبریز | 5 ستاره | شروع قیمت از شبی 560هزار تومان؛
  • هتل گسترش تبریز | 4 ستاره | شروع قیمت از شبی 230هزار تومان؛
  • هتل بین‌المللی تبریز | 4 ستاره | شروع قیمت از شبی 274هزار تومان؛
  • هتل پتروشیمی تبریز | 4 ستاره | شروع قیمت از شبی 361هزار تومان.

بهترین روش برای گشت‌وگذار در تبریز

شهر تبریز حدود 300 کیلومترمربع وسعت دارد. این یعنی مساحت این شهر نصف تهران است. پس تبریز را می‌توان در زمره بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین شهرهای شمال غرب ایران دانست. حال این سؤال به وجود می‌آید که حین تبریزگردی در نوروز، از چه روشی برای گشت‌وگذار در شهر استفاده کنیم؟

  • با وسیله نقلیه شخصی

بسیاری از مسافران، سفر جاده‌ای همراه با وسیله نقلیه شخصی را انتخاب می‌کنند. این دسته عزیزان می‌توانند با وسیله نقلیه شخصی خود به هر کجای تبریز بروند. این شهر نیز همانند بسیاری از شهرهای شلوغ ایران، دارای محدودیت طرح ترافیک است؛ اما در ایام نوروز این طرح اجرا نمی‌شود. پس با خاطر آسوده می‌توانید به هر کجای شهر سرک بکشید. به‌علاوه اینکه برای بازدید از جاذبه‌های دورتر همانند روستای کندوان یا جنگل ارسباران، بهتر است وسیله نقلیه شخصی داشته باشید.

  • تبریز گردی با تاکسی

در تبریز سه نوع تاکسی وجود دارد. دسته اول تاکسی‌های خطی هستند. این نوع تاکسی‌ها در ایستگاه تاکسی حضور دارند. هر تاکسی به مقصد خاصی می‌رود. شما باید از رانندگان سؤال کنید کدام خط به مقصد شما نزدیک‌تر است. این روش هزینه کمی دارد؛ اما برای مسافران کمی گیج‌کننده خواهد بود. نوع دوم تاکسی، تاکسی بی‌سیم است. چند شرکت تاکسی‌ بی‌سیم در تبریز مشغول به فعالیت هستند. نرخ این نوع تاکسی کمی گران است؛ اما استفاده از آن‌ها برای مسافران بسیار ساده خواهد بود. نوع سوم تاکسی، تاکسی‌های اینترنتی است. خوشبختانه برخی از تاکسی‌های اینترنتی همانند اسنپ، در تبریز نیز فعالیت دارند. استفاده از این تاکسی‌ها بسیار ساده و قیمت آن‌ها معقول است.

  • تبریز گردی با وسایل نقلیه عمومی

نمایی از گشت‌وگذار در تبریز

خوشبختانه در تبریز علاوه بر اتوبوس، مترو نیز فعالیت دارد. به همین خاطر می‌توانید به دور از شلوغی و ترافیک و با هزینه بسیار کم، در تبریز گشت‌وگذار کنید.

بهترین روش سفر به تبریز

روش‌های مختلفی برای سفر به تبریز وجود دارد. بسیاری سفر جاده‌ای را انتخاب می‌کنند. برخی دیگر سفر هوایی یا قطار را ترجیح می‌دهند؛ اما بهترین روش سفر نوروزی به تبریز، تور تبریز نوروز است. تور تبریز نوروز می‌تواند هزینه‌های سفر شما را کاهش دهد. در سفر نوروزی به تبریز، قطعاً در یافتن هتل مناسب یا بلیت دچار مشکل خواهید شد. در صورتی که اگر در تور تبریز نوروز شرکت کنید، هر آنچه تصور کنید برای شما تعبیه خواهد شد. به همین خاطر در این راهنمای سفر نوروز به تبریز قصد داریم به شما تأکید کنیم که بهترین روش سفر، همراه با تور است.

سوغات تبریز

تبریز دارای انواع خوراکی خوشمزه، صنایع دستی بی‌نظیر و سوغات‌های مختلف است. در این قسمت قصد داریم بخشی از سوغات تبریز را به شما معرفی کنیم.

  • شیرینی نوقا؛
  • شیرینی اریس؛
  • قرابیه تبریز؛
  • باقلوا؛
  • شیرینی کنجدی؛
  • چورتمه؛
  • زره حلواسی؛
  • شیرینی لطیفه تبریزی؛
  • رشته ختایی؛
  • پنیر و لبنیات؛
  • چرم تبریز؛
  • قالی تبریز؛
  • ورنی بافی؛
  • قلم زنی؛
  • سفال و سرامیک.

بهترین مراکز خرید تبریز

مراکز خرید تبریز هم یکی دو تا نیستند و هر کدام جذابیت خاص خودشان را دارند. در مقاله‌ای مجزا به معرفی همه آن‌ها پرداخته‌ایم. برخی از این مراکز، میزبان بهترین کافه های تبریز هم هستند. با این اوصاف می‌توانید برای رفع خستگی در یکی از کافه‌ها گلویی تازه کنید. ضمن اینکه بهترین رستوران های تبریز نیز در نزدیکی جاهای دیدنی و پاساژها هستند که برای صرف ناهار یا شام می‌توانید سری به آن‌ها بزنید. در ادامه چندتا از بهترینشان را به شما معرفی می کنیم.

  • مرکز خرید لوکس لاله پارک تبریز؛
  • مرکز خرید ستاره باران؛
  • مرکز خرید اطلس؛
  • مرکز خرید برج بلور؛
  • مرکز خرید جواهر تبریز؛
  • مرکز خرید رویال؛
  • برج شهر؛
  • رشدیه؛
  • والمان؛
  • مجتمع تجاری پردیس.

تبریز شهر بسیار بزرگ و زیبایی است و جاهای دیدنی تبریز محدود به این جاذبه‌ها نیستند. با خرید بلیط قطار تبریز یا بلیط اتوبوس تبریز و سفر به این شهر، هر روز گردش‌تان به یک خاطره جذاب برای شما تبدیل خواهد شد. در این راهنمای سفر نوروزی به تبریز فقط جاهای دیدنی مهم‌تر را به شما نشان دادیم. فراموش نکنید حین تبریزگردی در نوروز، همواره برنامه داشته باشید تا زمان خود را از دست ندهید! خب دوستان ره بال آسمان ، به نظر شما چه نکته‌ای از این راهنمای سفر نوروزی به تبریز جا مانده است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

انواع شیرینی و صنایع دستی سوغات این شهر محسوب می‌شوند.

بازار سنتی تبریز بهترین مرکز خرید است.

شش ماه اول سال بهترین زمان سفر به تبریز است.

4 نظرات
  1. رایان می گوید

    سلام
    من تجربه سفر به تبریز رو داشتم، شهر تماشایی و بااصالتیه. هر جاذبه دیدنیش پر از ناگفته‌هاس. خیلی بهتره که قبل از بازدید درباره هر جاذبه‌ش بیشتر بدونید. کاش شما هم برای برای جاذبه‌هایی مثل مسجد جامع تبریز، شمس‌ العماره و… مقاله می‌نوشتید.

    1. بانو تقیان می گوید

      رایان عزیز، ممنونیم بابت پیشنهادتون. برای مسجد جامع تبریز مقاله مجزا نوشته شده که لینکش رو تقدیمتون می‌کنیم. برای شمس‌العماره هم با تیم تولید محتوا هماهنگ می‌کنیم.

      لینک مسجد جامع تبریز:
      https://blog.rahbal.com/jameh-mosque-of-tabriz/

  2. محسن می گوید

    من شهریور رفتم بسیار زیبا و قشنگ بود با حوصله و علاقه کامل همه جا برید تمام خانه های تاریخی موزه ها و عمارت ها و مراکز تجاری خرید رو بببینید

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم محسن عزیز برای انتقال تجربه‌تون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.