راهنمای سفر شهرکرد | شهری بر بام ایران

0

روزهایی که آفتاب تپنده تابستان و گرمای هوای کسل‌کننده، رمق و توان را از آدم می‌گیرد، چه چیزی بهتر از یک سفر به شهری پرآب و کوهستانی مثل شهرکرد، حالتان را سر جا می‌آورد؟ شهرکرد با داشتن چشمه‌هایی جوشان در میانه سایه‌سار کوهستان، رودخانه‌های زلال جاری در پهنه دشت‌ها و آبشارهایی مرتفع در کنج دره‌ها، مقصدی ایدئال برای شمایی است که دوست دارید به مقصدهای خنک سفر کنید. برای اینکه دست پر به این سفر راهی شوید و حسابی بهتان خوش بگذرد، راهنمای سفر شهرکرد را برایتان آماده کردیم؛ به امید اینکه در سفر به بام ایران حسابی خوش بگذرانید و جای ما را هم سبز نگه دارید.

فهرست مطالب

شهرکرد کجاست؟ | چقدر تا شهرکرد فاصله دارم؟

شهرکرد کجاست

شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری است و به‌خاطر قله‌های مرتفع و کوهستان‌های پهناوری که دارد به «بام ایران» معروف شده است. اگر بخواهید از موقعیت جغرافیایی دقیق شهرکرد روی نقشه بدانید، این شهر از راست به اصفهان، از چپ به خوزستان از جنوب به کهگیلویه و بویراحمد و از شمال به لرستان نزدیک است. قدیمی‌ها می‌گویند این شهر را تا قبل از سال ۱۳۱۴ به نام «دهکرد» صدا می‌زدند. قبل‌تر از آن هم چون به مردم چادرنشین «کرد» می‌گفتند. شهرکرد زادگاه مردمان چادرنشین بود و سرانجام به این نام معروف شد.

شهرکرد تا اردبیل۹۷۵ کیلومتر
شهرکرد تا اصفهان103 کیلومتر
شهرکرد تا اهواز۴۶۷ کیلومتر
شهرکرد تا بوشهر۵۵۲ کیلومتر
شهرکرد تا تبریز۹۸۵ کیلومتر
شهرکرد تا تهران۵۴۵ کیلومتر | هوایی: ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه
شهرکرد تا شیراز۴۴۶ کیلومتر
شهرکرد تا قشم1052 کیلومتر
شهرکرد تا قم372 کیلومتر
شهرکرد تا کرمان779 کیلومتر
شهرکرد تا کیش1027 کیلومتر
شهرکرد تا گرگان949 کیلومتر
شهرکرد تا مشهد1245 کیلومتر
شهرکرد تا همدان463 کیلومتر
شهرکرد تا یزد421 کیلومتر

مسیرهای دسترسی به شهرکرد

سفر هوایی به شهرکرد

مسیر هوایی سفر به شهرکرد

فرودگاه شهرکرد به‌عنوان مرتفع‌ترین فرودگاه ایران، در 4کیلومتری جاده شهرکرد به فارسان قرار دارد. مساحت آن 350 هکتار است. اولین پرواز فرودگاه شهرکرد در سال 1378 به مقصد تهران انجام شد. این فرودگاه هم‌اکنون به‌غیر از روزهای یکشنبه و پنجشنبه پروازهای رفت‌وبرگشت به تهران و دیگر شهرهای ایران دارد. فرودگاه شهرکرد پارکینگ، غرفه‌های فروشگاهی و شعبه‌های بانکی دارد تا مسافران نیازهایشان را برطرف کنند. 

سفر زمینی به شهرکرد

برای سفر زمینی به شهرکرد، در حال حاضر فقط دو گزینه سفر با ماشین شخصی و اتوبوس وجود دارد که در ادامه برایتان بیشتر توضیح می‌دهیم.

سفر به شهرکرد با اتوبوس

مسیر دسترسی شهرکرد با اتوبوس

روزانه نزدیک به ۱۰هزار نفر از طریق پایانه‌های مسافربری شهرکرد جابه‌جا می‌شوند. ترمینال‌های مسافربری شهرکرد با در اختیار داشتن بیش از صدها اتوبوس در غرب و جنوب این شهر، سهم بزرگی در حمل‌ونقل شهری این استان دارند؛ بنابراین تقریباً هر زمانی از روز یا شب که به این پایانه برسید، مشکلی برای ادامه سفرتان ندارید. سفر با اتوبوس از تهران تا شهرکرد تقریباً ۷ ساعت طول می‌کشدو خرید بلیط اتوبوس شهرکرد بار رانندگی را از روی دوشتان بر می‌دارد.

سفر به شهرکرد با ماشین شخصی

سفر با ماشین شخصی به شهرکرد

اگر میدأتان را تهران در نظر بگیریم و فرض کنیم که قرار است پا در رکاب ماشین خودتان راهی سفر شهرکرد شوید، بهتر است بدانید که کوتاه‌ترین مسیر ممکن از تهران تا این شهر حدود 544 کیلومتر است که از اراک عبور می‌کند و به‌عبارتی نزدیک ۷ ساعت رانندگی پیوسته می‌طلبد. مسیر کوتاه‌تر بعدی از سمت جاده ساوه به شهرکرد می‌گذرد. این مسیر ۵۳۵ کیلومتر رانندگی نیاز دارد و ۶ ساعت طول می‌کشد. انتخاب رانندگان حرفه‌ای و باتجربه معمولاً مسیر اول است که از کاشان و زرین‌شهر عبور می‌کند.

مسیر دسترسی شهرکرد با ماشین شخصی

برای رسیدن به شهرکرد از همه مناطق شمالی و شرقی کشور باید ابتدا به استان اصفهان سفر کرد و سپس از طریق شهر نجف آباد و بزرگراه شماره 51 به شهرکرد رسید. برای سفر به شهرکرد از نیمه جنوبی کشور باید وارد شهر دیگری از استان اصفهان، یعنی شهرضا شد و سپس از طریق بروجن به شهرکرد رسید. از استان‌های غربی و همچنین استان بوشهر و خوزستان هم ابتدا باید به شهر ایذه سفر کرد و سپس از طریق بزرگراه شماره 72 و سپس بزرگراه شماره 52 به شهرکرد رسید.

سفر به شهرکرد با قطار

مسیر راه آهن سفر به شهرکرد

شهرکرد در حال حاضر ایستگاه راه‌آهن مستقلی ندارد. تنها خط راه‌آهن نزدیک به استان چهارمحال و بختیاری خط ریلی اصفهان است که شما را تا این شهر می‌رساند. مسافت باقی‌مانده از اصفهان تا شهرکرد را به‌ناچار باید با سایر وسایل نقلیه زمینی طی کنید.

آب و هوای شهرکرد | توی چمدانم چه چیزهایی باشد؟

آب و هوای شهرکرد

شهرکرد از نظر موقعیت اقلیمی و جغرافیایی در منطقه سرد و نیمه‌خشک کوهستانی قرار دارد. همین موضوع باعث می‌شود تا آب و هوای شهرکرد در فصل تابستان از معتدل تا سرد و در زمستان از خشک تا سرد و برفی تغییر کند. جالب است بدانید بر اساس‌ داده‌های آب‌وهواشناسی دمای هوا در این شهر در گرم‌ترین حالت خودش فقط ۴۲ درجه سانتی‌گراد است؛ اما همین دما در زمستان به کمترین دمای کل کشور یعنی ۳۲ درجه سانتی‌گراد زیر صفر می‌رسد.

آب و هوای شهرکرد

به‌صورت کلی میانگین دمای هوای شهرکرد در طول سال بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد متغیر است. همان‌طور که حدس می‌زنید این متوسط دما شرایطی ایدئال برای بازدید گردشگرانی می‌سازد که به‌دنبال جایی با آب‌وهوای معتدل و بهاری برای سفر می‌گردند. با این همه باید خواستان باشد که هرچه هوای خنک شهرکرد در تابستان دل‌چسب است، ممکن است در زمستان برایتان دردسر شود. به همین‌خاطر برای سفر زمستانی به این شهر، از بردن لباس‌ گرم و تجهیزات زمستانی غافل نشوید.

از اواسط اسفند تا اواسط فروردینبین ۱۱- تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد
از اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشتبین ۱- تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد
از اواسط اردیبهشت تا اواسط تیربین 1 تا ۳۳ درجه سانتی‌گراد
ار اواسط تیر تا اواسط شهریوربین ۱۱ تا ۳۹ درجه سانتی‌گراد
از اواسط شهریور تا اواسط آبانبین ۱ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد
از اواسط آبان تا اواسط دیبین ۴- تا ۱۹ درجه سانتی‌گراد
از اواسط دی تا اواسط اسفندبین ۱۳- تا ۱۷ درجه سانتی‌گراد

بهترین زمان سفر به شهرکرد | چه وقت از سال سفر بیشتر خوش می‌گذرد؟

بهترین زمان سفر به شهرکرد

بهترین فصل از نظر آب و هوا برای سفر به شهرکرد روزهای پایانی بهار تا آغاز پاییز است. در این روزها آب شدن برف نشسته بر کوهستان‌ها و روییدن دوباره برگ‌وبار درختان و گل و درختچه‌های دشت‌ها دست‌به‌دست هم می‌دهند تا به طبیعت شهرکرد، جانی دوباره ببخشند. از طرف دیگر بارش‌های بهاری و سبز شدن درختان میوه‌ای مثل گردو به کشت‌وکار کشاورزان برکت می‌دهند و منظره‌هایی دل‌خواه و چشم‌نواز به جا می‌گذارند.

خروشان‌‌شدن آبشارها و چشمه‌ها از دیگر دیدنی‌هایی است که فصل بهار و تابستان این شهر را زیباتر از هر زمان دیگر می‌سازد. دشت‌های سرسبز پوشیده از لاله‌های واژگون و رودخانه‌های جاری که انعکاس درختان، آبی آسمان و پهنه کوهستان را می‌توانید در آن‌ تماشا کنید از دیگر شگفتی‌های طبیعی بهار و تابستان شهرکرد هستند. برای اینکه از بارش‌های ناگهانی فصل بهار و سرمای صعود به ارتفاعات در امان بمانید، حتماً لباس گرم بهاری و کفش مناسب همراه داشته باشید.

جاهای دیدنی طبیعی شهرکرد | میراث طبیعت بر بام ایران

جاهای دیدنی طبیعی شهرکرد

راستش را بخواهید حساب جاهای دیدنی شهرکرد از دست اهالی این شهر هم در رفته است. شهرکرد با داشتن آب‌وهوایی معتدل، بستری بی‌نظیر برای رشد و توسعه طبیعت زیبای این شهر فراهم کرده است. الحق و الانصاف گردشگران شهرکرد هم در شناختن و شناساندن این میراث طبیعی کم نگذاشته‌اند و توانسته‌اند سالانه میزبان هزاران مسافر مشتاق در این شهر باشند. در ادامه برخی از بهترین جاذبه‌های طبیعی شهرکرد را به شما هم معرفی می‌کنیم تا در خنکای بازدید از آن‌ها نفسی تازه کنید.

  • پارک ملی تنگه صیاد

پارک ملی تنگه صیاد در فاصله 15کیلومتری از شهرکرد و در محور شهرکرد اصفهان قرار دارد. دره‌های پاچفت و بستان شیر در مسیر حرکت، به همراه طبیعت زیبای این منطقه، مناظر زیبایی را خلق کرده‌اند که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. حیات‌وحش این پارک 27هزار هکتاری، 250 گونه گیاهی شامل گَوَن، گندمیان و گیاهان چند ساله علفی است.

حیات‌وحش پارک ملی تنگه صیاد در مسیر جاده شهرکرد به اصفهان است؛ پس اگر در این جاده قرار گرفتید تماشاگر منظره‌های بی‌نظیر این پارک خواهید بود. منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد از بیش از ۲۴ گونه پستاندار، ۷۰ گونه پرنده، ۲۶ گونه خزنده و ۴ گونه دوزیست نگهداری می‌کند. خدا را چه دیدید شاید وقتی در ماشینتان به سمت شهرکرد در حرکتید، شانس این را داشتید تا چند خانواده از این گونه‌ها را ببینید.

هزینه بازدیدرایگان
زمان بازدید24 ساعت
آدرساستان چهارمحال بختیاری، ۴۵ کیلومتری شهرکرد
  • آبشار زرد لیمه

آبشار زرد لیمه شهرکرد

یکی از زیباترین جاهای دیدنی شهرکرد، آبشار زرد لیمه (بوینه) است که برای دسترسی به آن باید مسافتی را در مسیر کوچ عشایر، پیاده طی کرد. منظره فوق‌العاده آبشار در دل انبوه درختان و وجود بنای تاریخی پل خداآفرین و سنگ حجاری‌شده ۶هزارساله‌، این منطقه را منحصربه‌فرد کرده است. آبشار زرد لیمه از بزرگ‌ترین آبشارهای ایران است که ۶۵ متر عرض و ۴۰ متر ارتفاع دارد. ازآنجایی‌که مسیر دسترسی به این آبشار پرپیچ‌وخم و همراه با صعود از صخره‌هاست، پیشنهاد می‌کنیم سالمندان یا بیمارانی که دچار دردهای مفاصل و عضلانی هستند با خودتان همراه نکنید.

هزینه بازدیدرایگان
زمان بازدید24 ساعت
آدرساستان چهارمحال و بختیاری، شهرستان اردل، بخش مرکزی، روستای زردلیمه
  • گردشگاه و آبشار پیرغار

در 35کیلومتری شهرکرد و 6کیلومتری فارسان به محلی زیبا به نام پیرغار با سنگ نبشته‌هایی روی صخره‌ها برمی‌خورید که رشادت بختیاری‌ها و نقش آن‌ها در سقوط محمدعلی شاه را نشان می‌دهد. چشمه‌هایی که از دل سنگ‌ها بیرون می‌ریزند، آبشار، غار و استراحتگاه‌ها از دیگر جاذبه‌های این منطقه هستند.

آبشار پیرغار شهرکرد

آبشار پیرغار از زیباترین آبشارهای فصلی استان چهارمحال و بختیاری است که چشمه‌ها و رودخانه‌های همسایه‌اش باعث طول عمر و پرآبی آن هستند. آب این آبشار در کشتزارهای روستای ده‌چشمه جاری می‌شود تا برکت و روزی را مهمان سفره‌های اهالی روستا کند. آب‌وهوای گردشگاه پیرغار آنقدر پاکیزه و تازه است که دوست دارید ریه‌هایتان را از اکسیژن آن پر کنید؛ پس مدتی که در این گردشگاه هستید نهایت استفاده را از تماشای زیبایی‌های آن ببرید.

هزینه بازدیدرایگان
زمان بازدید24 ساعت
آدرس استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان فارسان، روستای ده چشمه
  • تالاب چغاخور

تالاب چغاخور، یکی از تالاب‌های زیبای استان چهارمحال‌وبختیاری است که در 60کیلومتری قرار دارد. این تالاب در فهرست جاهای دیدنی اطراف شهرکرد همه‌ساله میزبان پرنده‌های مهاجری مثل انواع مرغابی، لک‌لک و زیستگاه آبزیانی مثل ماهی کپور و نوعی از ماهی گورخری است. تالاب چغاخور در گذشته پاتوق فصلی ایل بختیاری بوده و این روزها هم پذیرای عشایر بختیاری در طول تابستان است.

تالاب چغاخور فضای مناسبی برای پرنده‌نگری، پیک‌نیک‌، کمپینگ و ماهیگیری است. همان‌طور که سرتان به تفریحات این‌چنینی در تالاب گرم است، فرصت دارید تا در جاذبه‌های طبیعی اطراف تالاب ماجراجویی کنید. اگر فصل بهار برای بازدید از این تالاب بروید، در یک طرف کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده کلار را می‌بینید و در طرف دیگر درختان و دشتی پهناور که روحتان را غرق شادی می‌کند.

هزینه بازدیدرایگان
زمان بازدید24 ساعت
آدرساستان چهارمحال و بختیاری،‌ شهرستان بروجن، مسیر جاده شهرکرد-خوزستان، ۶۵ کیلومتری شهرکرد
  • دشت لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون شهرکرد

در فاصله 95کیلومتری شهرکرد، دشت زیبا و وسیعی از لاله های واژگون قرار دارد. لاله واژگون از کمیاب‌ترین گونه‌های گیاهی است؛ به همین خاطر تحت مراقبت ویژه سازمان محیط‌زیست قرار گرفته است. برای دیدن دشت لاله های واژگون کوهرنگ از اوایل فروردین تا آخر اردیبهشت خودتان را به این دشت مخملی قرمز برسانید. وقتی در جاده کوهرنگ به دشت لاله‌های واژگون می‌روید، دل به تپه‌های سرسبز، کوه‌های پوشیده از برف و چشمه‌های پرآب مسیر بدهید.

هزینه بازدید۵هزار تومان
زمان بازدیدهمه‌روزه به‌جز روزهای تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر
آدرس استان چهارمحال بختیاری، ۱۵ کیلومتری شهرکرد، روستای شمس آباد
  • تالاب گندمان

تالاب گندمان شهرکرد

اگر دلتان می‌خواهد برای بازدید از طبیعتی بروید که در آن صدای آب و نوای لک‌لک‌ها و اردک‌ها با هم ترکیب می‌شود و موسیقی خوشایند می‌سازد، به تالاب گندمان بروید. آرامش تالاب گندمان به‌حدی است که انگار تمام دغدغه‌ها و سروصداهای زندگی‌تان را خاموش می‌کند تا شما برای چند ساعت مجذوب زیبایی این پدیده خداوند شوید.

در فصل‌های پرباران سال، تالاب گندمان پناهگاه پرندگانی مثل عقاب، لک‌لک خاکستری، بالکان و ماهی‌هایی مثل ماهی سیاه و گورخری است. برای اینکه در بازدید از تالاب حسابی خوش بگذرانید، بساط تفریحاتی مثل کمپینگ، ماهیگیری و دوچرخه‌سواری را برای خودتان جور کنید.

هزینه بازدیدرایگان
زمان بازدید24 ساعت
آدرساستان چهارمحال و بختیاری، شهرستان بروجن، مجاورت گندمان

دره عشق اردل

دره عشق از یک طرف به آبشاری چشم‌نواز می‌رسد و از طرف دیگر یکی از طولانی‌ترین دره‌های ایران را به نام خودش سند زده است. دره عشق به این نام معروف شد چون روزگاری بین دو عاشق جدایی انداخته بود؛ اما آن دو عاشق و معشوق دست از تلاش بر نداشتند و از راه رودخانه به هم رسیدند. البته این داستانی است که مردم شهرکرد تعریف می‌کنند و سال‌های سال است سینه‌به‌سینه میان آدم‌های مختلف چرخیده است؟ آبشار دره عشق از زیباترین منظره‌هایی است که در دره عشق شانس دیدنش را دارید. این آبشار مسیری طولانی (بیشتر از ۱۰۰ متر) را طی می‌کند تا روی زمین جاری شود.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدبهار و تابستان
آدرساستان چهارمحال و بختیاری، شهرستان اردل، بخش ناغان، دهستان مشایخ، روستای دره عشق

روستای سر آقا سید شهرکرد

روستای سر آقا سید شهرکرد

روستای سر آقا سید شهرکرد به ماسوله زاگرس معروف است. حتماً از شنیدن چنین نامی برای روستایی در مرکز ایران تعجب کردید. حق دارید چراکه خیلی‌ از ایرانی‌ها مثل شما از وجود چنین روستایی بی‌خبرند. روستای سر آقا سید کوهرنگ درواقع سال‌ها پیش محل زندگی سید بزرگوار و باکرامتی به اسم سید عیسی بوده است. روستای سر آقا سید در دل کوه کنده‌کاری شده و به‌نوعی از روستاهای پلکانی ایران به حساب می‌آید. این روستا هنوز بازار سنتی و رستوران به‌خصوصی ندارد؛ اما با زیبایی‌هایش به دل و جانتان صفا می‌دهد.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدبهار و تابستان
آدرساستان چهارمحال و بختیاری، بخش مرکزی کوهرنگ، روستای سر آقا سید

روستای دورک اناری

روستای دورک اناری در میان دو تنگه کوهستانی واقع شده است و گویی دو دره رگ‌مانند این روستا را در آغوش گرفته‌اند. در گذر زمان نام این روستا از «دورگ» به «دورک» تغییر پیدا می‌کند. از طرف دیگر روستای دورک باغ‌هایی سرشار از انارهای یاقوتی‌رنگ و شیرین دارد؛ به همین خاطر این روستا را با نام دورک اناری می‌شناسند.

اهالی این روستا از قوم نجیب بختیاری هستند و مردان و زنانشان هنوز هم با لباس‌های محلی مثل چوغا، لچک و مینا در بین مردم ظاهر می‌شوند. مردم روستای دورک اناری همه‌ساله جشن اناری با عنوان آیین سنتی ناردُنگ برگزار می‌کنند. این جشن آنقدر در بین گردشگران معروف است که در فصل پاییز آن‌ها را به بازدید از روستا می‌کشاند.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدبهار و تابستان
آدرساستان چهارمحال و بختیاری، صدکیلومتری شهرکرد-ایذه، شهر ناغان، دهستان مشایخ، روستای دورک اناری

جاهای دیدنی چهار محال و بختیاری در اطراف شهرکرد

تاریخچه شهرکرد

تاریخچه شهرکرد

شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری است که در قدیم دهکرد خوانده می‌شد و در قرن هفتم هجری تحت سلطه اتابکان فارس و لرستان بود. هنگامی‌ که در شهریور ماه سال ۱۳۱۴ با افزایش جمعیت به شهر تبدیل شد، شهرکرد نامیده شد. لازم به ذکر است واژه کرد در این اسم، به معنای گله‌داری است و ریشه آن به شغل اصلی ساکنان این منطقه برمی‌گردد. بیشتر مردم شهرکرد به‌خاطر سرسبزی منطقه و مراتع غنی، اغلب رمه‌دار بوده‌اند.

تاریخچه شهرکرد

یافته‌های باستان‌شناسی این شهر مثل سکه‌هایی که از این منطقه پیدا شدند، نشان می‌دهند قدمت شهرکرد به دوران اشکانی و ساسانی بر می‌گردد. همچنین تپه‌های باستانی اطراف این شهر از این حکایت دارند که پیشینه آثار کشف‌شده از این تپه‌ها به هزاره‌های قبل از میلاد مسیح و حتی دوران آغاز تمدن و استقرار بشر در ناحیه دشت شهرکرد یا لار بر می‌گردد.

تاریخچه شهرکرد

سال‌ها پیش در اثر عملیات اکتشاف در شمال شرقی شهر کیان، برروی تپه باستانی گورگای آثاری یافت شد که قدمتی بیش از ۷هزار سال داشت. شاهد مثال دیگر اینکه روی تپه‌های باستانی هفشجان هم سفالینه‌ها و ابزارهای سنگی دست‌سازی پیدا شد که حداقل متعلق به ۹هزار سال پیش از این بود. کارشناسان تاریخی می‌گویند تپه اسکندری شهر هفشجان که به‌عنوان اولین اثر ملی استان چهارمحال و بختیاری ثیت شد، زمانی شبیه مجموعه زیگورات، معبدی بزرگ بوده است.

اماکن تاریخی شهرکرد | ردی از گذشتگان

بناهای تاریخی راویان صادق و راستگویی هستند که حکایات تلخ و شیرین بسیاری را با زبان بی‌زبانی نقل می‌کنند. این سازه‌ها شاید هزاران آمد و شد آدمیان، صدها شاه و رعیت و میلیون‌ها اشک و لبخند را دیده‌اند و برای بازدیدکنندگان روایت می‌کنند. همراه ما باشید تا چرخی در بناهای تاریخی شهرکرد بزنیم.

  • پل زمان خان سامان

تصویری از پل زمان خان سامان

در 22کیلومتری شمال شهرکرد، در نزدیکی شهر سامان، پل زمان خان شهرکرد قرار دارد. این پل به دستور زمان خان، رئیس طایفه عشایری و یکی از سرداران معروف شاهان صفوی روی رودخانه زاینده‌رود با سه پایه سنگی طبیعی احداث شد. طبیعت زیبا، رودخانه پرآب و هوای خنک، این منطقه را به یکی از جاهای دیدنی شهرکرد و مقاصد پرطرفدار گردشگری تبدیل کرده است. پل زمان خان در دوره صفوی فقط یک دهانه داشت؛ اما در در دوره قاجار یک دهانه دیگر هم به آن اضافه شد.

این پل علاوه بر ویژگی‌های تاریخی، استفاده تفریحی هم دارد. گردشگران روی پل می‌روند و موج‌های خروشان زاینده‌رود را تماشا می‌کنند، درون آب شیرجه می‌زنند و شنا می‌کنند، با قایق‌های رفتینگ برای موج‌سواری روی زاینده‌رود آماده می‌شوند و دورتادور پل چادر می‌زنند تا شب را همان جا بمانند. همه این‌ها خاطراتی بکر و به‌یادماندنی برایتان رقم می‌زنند تا بازدید از پل زمان خان به یکی از تجربه‌های خوب زندگی‌تان تبدیل شود.

هزینه بازدیدرایگان
زمان بازدید24 ساعت
آدرساستان چهار محال و بختیاری، شهرکرد، شهرستان سامان، پنج کیلومتری شمال شهر سامان
  • قلعه دزک

در 32کیلومتری شهرکرد، در روستای دزک قلعه‌ای وجود دارد که معماری داخلی زیبای آن، حاصل ذوق و هنر هنرمندان اصفهانی است. قلعه دزک به دستور امیر مفخم بختیاری به منظور اجرای اهداف نظامی در دو طبقه ساخته شد. در معماری این قلعه ترکیبی از معماری قصرهای اروپایی به اضافه تزئینات ایرانی به کار رفته است. افرادی چون علی‌اکبر دهخدا، دکتر محمد مصدق، ملک‌الشعرای بهار، فرخی یزدی و وحید دستگردی، روزگاری به‌صورت موقت ساکن این قلعه بودند.

هزینه بازدید۳۰۰۰ تومان
زمان بازدیدهمه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۷
آدرس استان چهارمحال و بختیاری، ۳۲ کیلومتری جنوب شرق شهرکرد، جنوب شرق روستای دزک
  • قلعه چالشتر

نمایی از قلعه چالشتر

قلعه چالشتر که یک اثر باشکوه از هنر حجاری در ایران است، در فاصله 5کیلومتری شهرکرد قرار گرفته است و در ساخت آن از تلفیق معماری اروپایی و قاجاری استفاده شده. قلعه چالشتر شهرکرد به قلعه خدا رحم خان معروف است و در محدوده شهر چالشتر که در دوران صفوی، مرکز ایالت چهارمحال بوده، قرار دارد.

قدمت قلعه چالشتر به دوره قاجاریه می‌رسد و به‌خاطر اینکه در آن زمان این قلعه، محل سکونت خان منطقه بوده، چهار دروازه برای آن در نظر گرفته‌اند تا در امنیت کامل باشد. ایوان قلعه چالشتر ۱۰ ستون سنگی دارد و کل قلعه به بخش اندرونی به خان‌نشین متصل می‌شود. از دیگر بخش‌های این قلعه، ۵ ایوان، ۵ اتاق اندرونی و ۴۰ ستون خوش‌نقش است. طرح‌های روی دیوار هم نشانه‌‌های افسانه‌ای مثل گل و مرغ، گل و گلدان، پیچش گیاه، نقش فرشته و زندگی روزمره دارند.

هزینه بازدید۴۰۰۰ تومان
زمان بازدیدهرروز، به‌جز روزهای تعطیل، از ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح تا ساعت ۱۶ عصر
آدرسپنج کیلومتری شهرکرد، چالشتر، بلوار رهبر، خیابان باستان
شماره تماس۰۳۳۲۹۵۳۱۳۱
  • خانه ستوده چالشتری

تصویری از خانه ستوده چالشتری

قسمتی از قلعه یا ارگ چالشتر که در اواخر دوره حکومت قاجار بنا شده بود، خانه ستوده چالشتری است. این خانه شامل نقاشی‌هایی با موضوعات اسطوره‌ای و افسانه‌ای و سازاره‌های سنگی تراش‌خورده است که همگی بسیار ارزشمند هستند. این نکته را هم باید بگوییم که در این مجموعه تاریخی، موزه‌های مردم‌شناسی، کار و زندگی و آثار سنگی در معرض بازدید عموم قرار داده شده‌اند.

هزینه بازدید۲۰۰۰ تومان
زمان بازدیدهرروز، به‌جز روزهای تعطیل، از ساعت 8 صبح تا ساعت ۱۶ عصر
آدرساستان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، قلعه چالشتر
  • قلعه شمس آباد

قلعه شمس آباد در 15کیلومتری شهرکرد، با قدمتی حدوداً 120ساله است. این بنای تاریخی شامل ۲ طبقه است که در اوایل حکومت پهلوی به دست یکی از خان‌های بختیار به نام یوسف‌خان امیرمجاهد ساخته شد. نقاشی‌هایی از گیاهان و مردانی که لباس محلی دارند روی ستون‌های مکعبی به‌شکلی بسیار ماهرانه و چشمگیر به تصویر کشیده شده‌اند.

هزینه بازدید۵هزار تومان
زمان بازدیدهمه‌روزه به‌جز روزهای تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر
آدرس استان چهارمحال بختیاری، ۱۵ کیلومتری شهرکرد، روستای شمس آباد
  • شیر سنگی هفشجان

تصویری از شیر سنگی

بختیاری‌ها برای بزرگداشت دلاوران خود، بر سر مزارشان، مجسمه‌های تراشیده شده شیر سنگی قرار می‌دادند که روی آن‌ها نقش‌های مختلفی از شمشیر نیز حک شده است، قدیمی‌ترین این مجسمه‌‌ها مربوط به زمان صفویه است.

هزینه بازدیدرایگان
زمان بازدید۲۴ساعته
آدرساستان چهارمحال و بختیاری، هفشجان، بلوار امام رضا، میدان گاز، بلوار گلستان شهدا
  • حمام خان

تصویری از حمام خان

حمام خان در ضلع جنوب‌غربی مسجد جامع شهرکرد قرار دارد و بسیار مستحکم و دارای معماری چشم‌نوازی است. حمام خان به دستور حاج محمدرضا خان ستوده ساخته شده و بخش‌هایی مثل سردر، سربینه، خان‌نشین و خزانه را شامل می‌شود. این حمام از دوران قاجار به یادگار مانده است و در گذشته بخش کوچکی از آن به حمام زنان اختصاص داشته.

هزینه بازدیدرایگان
زمان بازدید۲۴ساعته
آدرسشهرکرد، محله مجتمع فن آوران، خیابان ۵۱
  • موزه باستان شناسی شهرکرد

موزه باستان شناسی شهرکرد تنها موزه‌ استان است که در آن قدیمی‌ترین آثار باستانی با قدمت حدوداً 9۷هزارساله، نگهداری می‌شوند. این آثار عبارت‌اند از آثاری مثل کتیبه‌ای به خط میخی متعلق به دوران هخامنشیان. روی این کتیبه حک شده است که «اهورامزدا، این کشور را از دشمن، دروغ و خشکسالی حفظ کن». علاوه بر این ابزارهایی از جنس استخوان، مجسمه‌هایی ساخته شده از گِل و ظرف‌های سفالی نخودی که به رنگ سیاه و شکل‌های هندسی نقش شده‌اند در این موزه از مجموعه موزه های شهرکرد وجود دارند.

هزینه بازدیدبلیط ایرانی 4,000 تومان
بلیط خارجی 50,000 تومان
زمان بازدیدهرروز، به‌جز روزهای تعطیل، از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۷ شب
آدرساستان چهارمحال و بختیاری، خیابان ولیعصر شمالی، مابین خیابان سعدی و مولوی

سایر مکان های تاریخی شهرکرد

  • پل خراجی پل هوره؛
  • قلعه سورک؛
  • کتیبه‌های سنگی رخ؛
  • موزه صمصام‌السلطنه.

اماکن مذهبی شهرکرد | جایی برای اهل دین‌داری

ساکنان شهرکرد هم مثل همه شهرهای ایران، برای سبک‌کردن روح و جانشان به مکان‌های زیارتی پناه می‌برند. مسجدها، امامزاده‌ها و بقعه‌های متعددی در این شهر هست که هر کدامشان برای اهل معنویات مانند حاذق‌ترین پزشک و مشاور عمل می‌کند. خیلی‌ها به نیت بازشدن گره‌های کور زندگی‌شان، دست در گره‌های ضریح می‌اندازند. در ادامه برایتان از بناهای مذهبی شهرکرد می‌گوییم که اگر شما هم اهل دین‌داری هستید، دست خالی از این شهر نروید.

  • مسجد جامع شهرکرد

تصویری از مسجد جامع شهرکرد

طرح مسجد جامع شهرکرد شبیه مسجد حکیم اصفهان است. این مسجد، عمارتی مذهبی تاریخی است و مساحتی حدود ۲هزار و ۵۰۰ مترمربع دارد. مسجد جامع شهرکرد سه ورودی شمالی، شرقی و غربی دارد و به حکم حاج محمدرضا خان بنا شده است. کاشی‌کاری‌ها و تزئینات بسیار زیبا، ایوان، صحن و غرفه از بخش‌‌های جذاب این بناست.

هزینه بازدیدرایگان
زمان بازدید۲۴ساعته
آدرسشهرکرد، محله مجتمع فن آوران، خیابان ۵۱
  • مسجد اتابکان

مسجد اتابکان شهرکرد

مسجد اتابکان یادگار به‌جای‌مانده از دوره اتابکان است و دربی چوبی، متعلق به 800 سال پیش دارد. البته این مسجد بارها تعمیر و بازسازی شده و این روزها شکل و شمایل تازه‌تری به خود گرفته است.

هزینه بازدیدرایگان
زمان بازدید۲۴ساعته
آدرسشهرکرد، خیابان ولیعصر
  • امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون

امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون شهرکرد

شجره‌نامه‌ها می‌گویند که نسب امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون به امام هفتم می‌رسد. این بارگاه که مربوط به دوران قاجار است، جزو عمارت‌های مذهبی و تاریخی استان به شمار می‌رود. در ساخت بنای این امامزاده خشت، آجر و گچ به کار رفته ‌است. این عمارت با گذشت زمان و رخدادهای طبیعی دچار آسیب شده و به همین دلیل بارها آن را مرمت و بازسازی کرده‌اند.

هزینه بازدیدرایگان
زمان بازدید۲۴ساعته
آدرس استان چهارمحال بختیاری، شهرکرد، خیابان ولیعصر

سایر مکان‌‌های زیارتی و مذهبی شهرکرد

  • امامزاده عبدالله سورک؛
  • سقاخانه ارباب میرزا؛
  • امامزاده سبزپوش؛
  • مسجد جامع هرچگان.

رستوران های شهرکرد

رستوران‌ها و غذاخوری‌های فراوانی در شهر با انواع منوهای ایرانی، محلی و فرنگی هم وجود دارند. برای مثال سنت سرای اتابکان، در حمام اتابکان، کنار امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون قرار دارد و در آن بستنی و غذاهای سنتی سرو می‌کنند. رستوران سنتی چلچراغ، در چهارراه فردوسی قرار دارد و تجربه صرف غذایی خوشمزه در محیطی زیبا و دل‌نشین به شما می‌دهد که حال‌وهوای خانه‌‌های قدیمی و اعیانی را دارد. رستوران بزرگ تخت جمشید در بلوار امام رضا، میدان معلم، یکی از بهترین رستوران های شهرکرد است که انواع کباب‌‌ها و غذاهای ایرانی را سرو می‌کند.

نام رستورانشماره تماسآدرسمحدوده قیمت
رستوران بزرگ تخت جمشید0383338455شهرکرد، بلوار امام رضا، میدان معلم، دروازه اصفهان، نبش کوچه ۱۰۶لوکس
رستوران قصر03833337005شهرکرد، بلوار آیت‌الله کاشانی، نبش کوچه 21لوکس
رستوران سنتی فردوسی03832254355شهرکرد، میدان فردوسیلوکس
رستوران خانه سنتی آزاده09103950075شهركرد، خیابان باستانلوکس
رستوران سنتی چلچراغ03832221521شهرکرد، جنب سیتی سنتر، سفره‌خانه سنتی چلچراغمتوسط
فست فود عباس آقا03832250044شهرکرد، بلوار آیت‌الله کاشانی، کوچه 52متوسط
رستوران قاشق نقره‌ای09132824692شهرکرد، میدان جهادمتوسط
رستوران خلیج فارس03833353030شهرکرد، ورودی شهر، بلوار امام رضا، جنب پل هوایی، نرسیده به میدان معلم، نبش کوچه ۱۰۴متوسط

غذاهای محلی شهرکرد

یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌‌های هر سفری چشیدن طعم غذاهای مقصد است. هر شهری بنا بر شرایط آب‌وهوایی و محصولات و مواد اولیه در دسترس، خوردنی‌های خاص خود را دارد. از خوراکی‌های استان چهارمحال و بختیاری می‌توان به نان ورچاله، نان‌ تیری، آش‌دوغ، املت تره‌کوهی، آش‌انار، آش‌کشک، پلوگردو، کاکولی، کاله جوش و تاس کباب اشاره کرد.

اقامت در شهرکرد

به شهرکرد که سفر کنید،‌ دلتان بند طبیعت زیبایش می‌شود و بعید می‌دانم بتوانید یک‌روزه به همه جاهای بکر و دیدنی‌اش سر بزنید. برای همین هم پیشنهاد می‌کنیم که قبل از سفر جایی را برای شب‌مانی در نظر بگیرید که خیالتان راحت باشد. برای اقامت در این شهر، گزینه‌های متنوعی وجود دارد؛ از هتل‌های مختلف گرفته تا اقامتگاه‌های بومگردی زیبا و جذاب. شما به سلیقه و جیبتان که نگاه کنید، دستتان می‌آید که بهتر است سراغ کدام گزینه بروید.

هتل های شهرکرد

هتل پارسیان آزادی در انتهای بلوار فارابی شمالی یکی از بهترین هتل های شهرکرد است. هتل جهانگردی شهرکرد در بلوار شریعتی، خانه مسافر خلیج فارس در بلوار امام رضا، هتل آپارتمان 12 واحدی دامون در خیابان دوازدهم و هتل دیبا در میدان معلم از اقامتگاه‌های خوب این شهر هستند.

اقامتگاه های بومگردی شهرکرد

اقامتگاه‌های بومگردی شهرکرد به شما این فرصت را می‌دهند که آداب‌ورسوم مردم ایل بختیاری را از نزدیک لمس کنید و در کنار آن از بودن در طبیعت زیبای این منطقه لذت ببرید. اقامتگاه سنتی هزارچشمه در محله مرغزار هفشجان در فاصله 15کیلومتری شهرکرد قرار دارد. خوردن غذای محلی، ماهی‌گیری و درست کردن ماهی کبابی و چندین ساعت گشت رایگان از مزیت‌های این اقامتگاه است.

همچنین در 500 متری آبشار شیخ علی‌خان، محلِ برپایی کمپ کوهرنگ است. زندگی در چادر به سبک عشایر با برپایی برنامه‌های هیجان‌انگیز تیراندازی، اسب‌سواری و شرکت در جشن‌های محلیِ ایل بختیاری، خاطره این سفر را فراموش‌نشدنی خواهد کرد. مجموعه ویلاهای بوم‌گردی کوهرنگ در ملک‌آباد و اقامتگاه بو‌م‌گردی بهشت آباد، دو اقامتگاه دیگر در این منطقه هستند.

نام هتلتعداد ستاره‌هاقیمت هر شب اقامتآدرس
هتل پارسیان آزادی ۴ستارهاز ۲.۱۴۰.۰۰۰ تومان تا ۴.۹۰۰.۰۰۰ تومانشهرکرد، بلوار فارابی، جنب سازمان میراث فرهنگی
هتل جهانگردی ۲ستارهاز ۷۹۰.۰۰۰ تومان تا ۱.۲۵۲.۰۰۰ تومانهتل جهانگردی شهرکرد ( هتل دو ستاره )
شهرکرد، خیابان دکتر علی شریعتی، مقابل شهرداری
خانه مسافر خلیج فارس۲ستارهاز ۲.۶۰۰.۰۰۰ تومان تا ۲.۴۸۰.۰۰۰ تومانشهرکرد، ورودی شهر، بلوار امام رضا، جنب پل هوایی، نرسیده به میدان معلم
هتل آپارتمان دامون۲ستارهاز ۶۹۸.۰۰۰ تومان تا ۱.۴۸۰.۰۰۰ تومانشهرکرد، خيابان دوازهم محرم شمالی
هتل کوهرنگ ۳ستارهاز ۱.۳۶۰.۰۰۰ تومان تا ۲.۴۶۲.۰۰۰ تومانچهار محال و بختیاری، شهرستان کوهرنگ (در فاصله 91 کیلومتر شهرکرد)، روبه‌روی آبشار
اقامتگاه سنتی هزارچشمه-از ۴۴۰.۰۰۰ تومانچهارمحال و بختیاری، هفشجان، بلوار شهید مظلوم، خیابان نیایش، خیابان کشاورز

مراکز خرید شهرکرد

مرکز خرید ستاره شهر مشهد

بازارگردی در مراکز خرید شهرکرد و معاشرت با فروشندگان محلی از بهترین فرصت‌ها برای آشنایی با فرهنگ، گویش و سبک زندگی اقوام چهارمحال و بختیاری است. همین‌طور یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های هر سفر خرید سوغات برای دوستان و داشتن یادگاری است. مرکز خرید ستاره شهر از مدرن‌ترین بازارهای شهرکرد است که در سه‌طبقه، امکان خرید انواع پوشاک، کیف و کفش و اسباب‌یازی را فراهم کرده است.

بازار بزرگ میلاد شهرکرد

از آنجایی که مرکز خرید ستاره شهر امکاناتی مثل کافی‌شاپ، رستوران، سینما، پارکینگ و شهربازی سرپوشیده دارد، بهترین جا برای خرید خانوادگی است. در بازار بزرگ میلاد شهرکرد هم از شیرمرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود و بعید است نتوانید سوغاتی دلخواهتان را از آنجا بخرید. پوشاک، موبایل و وسایل الکترونیکی جانبی و دستگاه‌های صوتی و تصویری از کالاهای این مرکز خرید است.

بازارچه صنایع‌دستی شهرکرد، راست‌ کار کسانی است که می‌خواهند از هنر مردم هنرمند شهرکرد برای خانواده‌شان سوغاتی ببرند. بازار لحاف‌دوزان شهرکرد از قدیمی‌ترین بازارهای تاریخی شهرکرد است که بازدید از آن هم فال است و هم تماشا. قدمت این بازار به ۱۴۰ سال قبل می‌رسد و غرفه‌های مسگری، قنادی و فرش آن هنوز هم فعال هستند. برای اینکه به سفرتان کمی نمک هم‌زبانی و معاشرت با مردم محلی اضافه کنید، گردش و تماشا در بازارهای محلی یکشنبه‌بازار، پنجشنبه‌بازار، سه‌شنبه‌بازار و جمعه‌بازار شهرکرد، گزینه خوبی است.

سوغات شهرکرد

اگر به شهرکرد سفر کنید، قطعاً یکی از تفریحات دوست‌داشتنی، خرید سوغات این منطقه است. سوغات شهرکرد شامل گز بلداجی، عسل، کشک به شکل خشک و کاملاً تازه، انواع لبنیات، بادام شهرکرد (که از محصولات صادراتی است)، انواع گیاهان دارویی مثل کرفس‌کوهی، موسیر، کاسنی، قارا (نوعی قره‌قورت ترش که برای جلوگیری از خشک شدنش، آرد به آن اضافه می‌کنند) و قره‌قورت شیرین است که می‌توانید از بازار محلی شهر تهیه کنید.

قالی هم در میان بختیاری‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد و برخی از زنان نوعی قالی به نام «بی‌بی‌باف» می‌بافند که کیفیت خوبی دارد و طرح آن به لچک و ترنج معروف است. نمدمالی یکی دیگر از صنایع دستی‌ این منطقه است و لوازمی مانند کیف و کلاه و… از آن ساخته می‌شود. کلاه‌ مالی، گلیم، جاجیم، وریس و پلاس (نوعی زیرانداز بافته‌شده از تکه‌های پارچه یا نخ‌های پنبه‌ای و پشمی) از دیگر بافته‌های بختیاری است.

فرهنگ مردم شهرکرد

آداب و رسوم شهرکرد

نژاد اصلی مردمان شهرکرد، لر بختیاری است. زبانی که مردم شهرکرد به آن صحبت می‌کنند، فارسی توأم با لهجه است که در آن واژه‌های بختیاری و لری وجود دارد؛ اما مردم شهرهایی مانند کیان و طاقانک و بن و سامان زبان ترکی نزدیک به ترکی قشقایی دارند.

اقوام محلی شهرکرد

استان چهارمحال و بختیاری، فرهنگ‌های متنوع و آیین‌های رنگارنگش را مدیون سه قوم اصیل بختیاری، فارس و ترک قشقایی حاضر در آن است. هریک از این اقوام، لباس‌های محلی، آداب و رسوم و آیین‌های مذهبی و ملی، بازی‌ها، مراسم عروسی و عزاداری و آداب زندگی ویژه خودش را دارد و همین موضوع تنوعی از فرهنگ‌های مختلف را در شهرکرد هم به وجود می‌آورد.

زبان مردم شهرکرد

زبان محلی شهرکرد

مردم استان چهارمحال و بختیاری از دو دسته بختیاری‌ها و چهارمحالی‌ها تشکیل می‌شوند. چهارمحالی‌ها بیشتر به زبان فارسی و ترکی صحبت می‌کنند و بختیاری‌ها هم لهجه لری با گویش بختیاری را برای گفت‌وگو انتخاب کرده‌اند. از ۹ شهرستان استان چهارمحال و بختیاری، ۵ شهرستان اولویت لهجه‌شان را گویش بختیاری قرار داده‌اند.

زبان مردم شهرکرد

 

شهرهایی مثل شهرکرد، هفشجان، بروجن و فرخ‌شهر هم عموماً به زبان فارسی صحبت می‌کنند. زبان ترکی قشقایی هم زبان ویژه بیشتر از ۱۲درصد مردم استان است که در شهرهای کیان، بلداجی، سامان، جونقان و فرادنبه زندگی می‌کنند. لهجه‌های نه‌چندان رایج شهرکرد هم لهجه‌های دهکردی، هوشگانی، اورجنی و قهفرخی هستند.

موسیقی شهرکرد

موسیقی شهرکرد

موسیقی‌ شهرکرد در جشن و سرور و نیز مراسم سوگواری با کرنا، سُرنا و دهل اجرا می‌شود. اجرای آهنگ‌های چهارمحالی، ترکی و بختیاری با کمانچه نیز در دهه‌های اخیر رایج شده است. تار، تنبک و نی‌ هفت‌بند از سازهای رایج در این منطقه هستند.

لباس محلی شهرکرد

لباس محلی زنان بختیاری

لباس محلی زنان این منطقه ترکیبی از رنگ‌‌های شاد است که چین‌‌های روی دامن، زیبایی آن را دو چندان می‌کند. لچک، زیرلچکی یا بُنایی، بندسوزن، دستمال، تنبان قِری و کفش قسمت‌های دیگر لباس را تشکیل می‌دهند.

لباس محلی مردان بختیاری

لباس مردان بختیاری هم شامل کلاه، چوقا (چوخا)، شلوار دَبیت، شال، گیوه و کُردین است. چوقا نوعی بالاپوش بلند مردانه است که از نخ‌های نازکی بافته می‌شود که از پشم گوسفند می‌ریسند. ترکیب موزون خطوط سیاه و سفید در این بالاپوش، طرح منحصربه‌فرد ایل بختیاری را به وجود می‌آورد.

آداب و رسوم شهرکرد

شهرکرد هم مثل هر شهر دیگری آداب و رسومی دارد که شاید به چشم ساکنان دیگر شهرها عجیب بیاید؛ اما هر کدامشان هزار فلسفه شیرین و حکمت محکم پشت خود دارند.

آداب سوگواری و عزا در شهرکرد

مراسم سوگواری در شهرکرد

مردم بختیاری به عاطفه، دلسوزی و غمخواری معروفند؛ به همین مناسبت با تمام وجود در مراسم خاک‌سپاری و عزای خانواده‌های داغ‌دیده شرکت می‌کنند تا کمی غمشان را تسلی دهند و همدردشان باشند. احتمالاً نوای محزون زنان بختیاری در عزای عزیزانشان را شنیده‌اید. به این ترانه گاگریو می‌گویند که به همراه ساز چپ یا دهل در عزاداری‌ها خوانده می‌شود.

مراسم سوگواری در شهرکرد

اقوام و آشنایان خانواده داغ‌دیده خودشان را موظف می‌دانند تا از اعضای خانواده عزیز ازدست‌رفته مراقبت کنند و در هزینه‌های مراسم سوم، هفتم و چهلم کمک‌خرجشان باشند. شیرهای سنگی یا «بردسنگی»هایی که در قبرستان‌های قدیمی چهارمحال و بختیاری می‌بینید، بر سر خاک مردان بختیاری نصب می‌شده تا نشانه و یادبودی از رشادت و دلاوری آن‌ها باشد.

آداب ازدواج و عروسی در شهرکرد

جشن عروسی در شهرکرد

برای خواستگاری، مادر داماد به همراه بستگان به خانه عروس می‌رود و به نشانه نامزدی روسری زیبایی بر سر عروس می‌اندازد. خانواده عروس هم برای اینکه جواب مثبتشان را به خانواده داماد برسانند با نبات و شیرینی از مهمانان پذیرایی می‌کنند. تازه‌عروس‌ها در دوره نامزدی دست‌به‌کار می‌شوند و بافتن قالیچه‌‌ای را شروع می‌کنند که قرار است به‌عنوان جهیزیه به خانه جدیدشان ببرند.

جشن عروسی در شهرکرد

مراسم ازدواج بختیاری‌ها سرشار از صدای ساز، دهل، رقص محلی، ترکه‌بازی و خواندن ترانه‌های شاد محلی مثل «آی گل» است. فردای شب عروسی که پاتختی برگزار می‌شود، مادر عروس به همراه جمعی از آشنایان با ظرفی پر از برشتوک، غذاهای لذیذ و تزیین‌شده و خلعتی زیبا به دیدار عروس و داماد می‌رود.

جشن نوروز در شهرکرد

جشن نوروز در شهرکرد

  • شال‌اندازی: در این رسم کودکان و نوجوانان به پشت‌بام همسایه‌ها و آشنایانشان می‌روند و از روزنه یا دیوار پشت‌بام شالی به داخل خانه می‌اندازند. صاحب‌خانه‌ها هم هدیه، خوراکی یا مقداری پول عیدی برای شگون درون شال بچه‌ها می‌گذارند.
  • قاشق‌زنی: کودکان چادر سر می‌کنند و به در خانه همسایه‌ها می‌روند و توی راه قاشق به کاسه‌هایشان می‌زنند تا آن‌ها را از آمدنشان باخبر کنند. همسایه ها هم آجیل و هدیه‌هایشان را برای بچه‌ها آماده می‌کنند.

مراسم خیمه سوزان در محرم

مراسم خیمه سوزان شهرکرد

مراسم خیمه سوزان در واقع آیین مذهبی مردم شهر طاقانک چهارمحال و بختاری است که به زبان ترکی صحبت می‌کنند. عزاداری‌های دهه محرم در شهر طاقانک با برپاکردن خیمه‌های سفید و سبز در حاشیه کوه و کمر برگزار می‌شود. روز عاشورا هم آیین سنتی خیمه سوزان حسن ختام عزاداری‌هاست.

حمل و نقل در شهرکرد

برای جابه‌چا شدن در شهرکرد، چندین گزینه پیش روی شماست که در ادامه همه را با هم بررسی می‌کنیم.

تاکسی شهرکرد

تاکسی شهرکرد

پایتان که به شهرکرد برسد صفی از تاکسی‌های شهری منتظرتان هستند تا شما و همسفرانتان را به مقصد دل‌خواهتان برسانند. اگر در پایانه اتوبوسرانی شهرکرد پیاده شوید یا پروازتان در فرودگاه شهرکرد به زمین بنشیند، کافی است سراغ تاکسی‌های زرد یا تاکسی‌های فرودگاه را بگیرید تا بار و چمدانتان را با اطمینان به آن‌ها بسپارید. خصوصاً در سفر اول به شهرکرد که شناختی از مسیرها و فاصله‌ها ندارید، استفاده از تاکسی خیلی به کارتان می‌آید.

اتوبوس درون شهری شهرکرد

اتوبوس درون شهری شهرکرد

شهرکرد شهر شلوغ و پرترافیکی نیست؛ با وجود این ممکن است در روزهای تعطیل یا مناسبت‌ها، با افزایش مسافرت‌ها به این شهر در ترافیک‌ها گیر بیفتید و زمانتان هدر برود. بهترین راه‌حل برای رهایی از ترافیک‌ و کم‌کردن هزینه‌های حمل‌ونقل در این موقعیت‌ها، استفاده از سرویس اتوبوس‌رانی شهری است. برای این منظور مسیرهای متنوع و گسترده‌ای در سطح شهرکرد راه‌اندازی شده که از قضا به جاذبه‌ها و مکان‌های پرطرف‌دار شهر نزدیک هستند.

مترو شهرکرد

شهرکرد در حال حاضر خط مترو فعالی ندارد؛ بنابراین بازهم به علاقه‌مندان محیط‌زیست توصیه می‌کنیم تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی دیگر برای جابه‌جایی در سطح شهر استفاده کنند.

هزینه های سفر به شهرکرد

هزینه های سفر به شهرکرد

اگر اولین بار است به شهرکرد سفر می‌کنید خوب است قلم و کاغذ بردارید و فهرستی از هزینه‌های ضروری سفر بنویسید. برای اینکه دقیق‌تر هزینه‌ها را برآورد کنید، سری هم به سایت‌های اینترنتی بزنید و از قیمت حدودی هرکدام لیست بردارید. برای اینکه وضعیت کلی هزینه‌های سفر به شهرکرد دستتان بیاید، برخی از مهم‌ترین مخارج این سفر را در ادامه توضیح می‌دهیم.

هزینه سفر به شهرکرد با تور

هزینه سفر با تور به شهرکرد

برای سیاحت دو یا سه‌روزه به چهارمحال و بختیاری، ارزان‌ترین روش رزرو تور شهرکرد است. همان‌طور که می‌دانید تور شهرکرد را می‌توان از آژانس‌های گردشگری تهیه کرد. آژانس‌های گردشگری، روش سفر تا شهرکرد که معمولاً با قطار یا اتوبوس است و نوع اقامتگاه را در برنامه‌های گوناگون تنظیم می‌کنند. به این ترتیب هزینه سفر، اقامت، بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و خوردوخوراک را به‌صورت یکجا می‌پردازید و دیگر دغدغه‌ای برای هزینه‌های پیاپی ندارید.

هزینه سفر با تور به شهرکرد

با رزرو تور شهرکرد، شامل تخفیف‌ تورهای فصلی هم می‌شوید. در این تورها که معمولاً به مناسبت بارش شهابی، شرکت در بازی‌های آبی مثل رفتینگ در رودخانه خروشان زاینده‌رود یا بازدید از جاذبه‌های تاریخی برگزار می‌شود، هزینه بسیار کمتری در مقایسه با سفر تنهایی به شهرکرد می‌پردازید.

بررسی هزینه بلیط هواپیما شهرکرد

هزینه بلیط هواپیما شهرکرد

خرید بلیط هواپیما شهرکرد سریع‌ترین روشی است که می‌تواند شما را به شهرکرد برساند. برای اطلاع از هزینه بلیط هواپیما شهرکرد بهتر است بدانید عواملی مثل تاریخ پرواز، کلاس پروازی (اکونومی یا بیزینس)، نوع پرواز (چارتر، لحظه‌آخری یا سیستمی) و یک‌طرفه یا دوطرفه‌بودن بلیط مؤثر است. به‌طور کلی قیمت بلیط در روزهای تعطیل و مناسبت‌ها افزایش پیدا می‌کند. اگر قصد خرید بلیط هواپیما شهرکرد را دارید، روزهای وسط هفته یا غیرتعطیل زمان‌ مناسب‌تری برای خرید ارزان بلیط هستند.

تهراناز ۱.۹۰۰.۰۰۰ تومان
عسلویهاز ۲.۹۹۸.۰۰۰ تومان

بررسی هزینه سفر به شهرکرد با قطار

هزینه سفر به شهرکرد با قطار

همان طور که گفتیم در حال حاضر (مرداد ۱۴۰۳) خط راه‌آهن مستقیمی تا شهرکرد راه‌اندازی نشده است؛ بنابراین برای سفر با قطار به شهرکرد باید ابتدا از هر شهری که هستید خودتان را به یکی از شهرهای همسایه این شهر برسانید و باقی مسیر تا شهرکرد را با اتوبوس طی کنید؛ پس اینجا باید به فکر دو هزینه باشید، یکی هزینه بلیط قطار و دیگری خرید بلیط اتوبوس شهرکرد. بسته به اینکه کدام مسیر برای شما بهینه‌تر و ارزان‌تر است، مسیر خود تا شهرکرد را انتخاب کنید.

بررسی هزینه سفر به شهرکرد با اتوبوس

هزینه سفر با اتوبوس به شهرکرد

اگر مسافت بین مبدأ سفرتان تا شهرکرد طولانی نیست، سفر با اتوبوس به شهرکرد گزینه اقتصادی و به‌صرفه‌ای است. حتی اگر فاصله زیادی را باید تا شهرکرد طی کنید، باز هم اتوبوس‌های VIP با صندلی‌های تخت‌خواب‌شو، فضای بزرگتر و تهویه مطبوعشان، سفر را برایتان راحت‌تر می‌کنند. البته قیمت بلیط اتوبوس VIP کمی گران‌تر از بلیط اتوبوس عادی شهرکرد است؛ اما به راحتی‌اش می‌ارزد. اگر بلیط اتوبوس شهرکرد خودتان را به‌صورت اینترنتی بخرید، دردسر رفتن تا ترمینال یا آژانس برای تهیه بلیط را هم ندارید.

تهراناز ۳۱۰.000 تومان
اهوازاز 305.000 تومان
کرماناز 410.000 تومان
کرجاز ۳۴۰.۰۰۰ تومان

بررسی هزینه سفر به شهرکرد از نظر هتل

هزینه اقامت در سفر به شهرکرد

در شهرکرد هیچ هتل ۵ستاره‌‌ای وجود ندارد؛ برعکس این شهر پر از مسافرخانه‌ها، اقامتگاه‌های سنتی، سوئیت‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها است. از حق نگذریم امکانات و خدمات این دسته از اقامتگاه‌ها شهرکرد هم دست‌کمی از هتل‌های چندستاره ندارند؛ به‌خصوص اگر بخواهید سفری چندروزه مهمان این شهر باشید و بیشتر اوقاتتان را به تفریح و سیر و سیاحت در طبیعت و جاذبه‌های گردشگری بگذرانید. خلاصه کلام اینکه هزینه اقامت در شهرکرد، خرج زیادی روی دستتان نمی‌گذارد بلکه شاید ارزان‌تر از سفرهای دیگرتان تمام شود.

روش های کاهش هزینه سفر

روش های کاهش هزینه سفر شهرکرد

با همه خوشی‌ها و ماجراجویی‌های لذت‌بخشی که از سفر به شهرکرد تعریف کردیم، ممکن است هنوز به خاطر هزینه‌های سفر دلشوره داشته باشید. برای اینکه کمی دلتان قرار بگیرد و بتوانید با حواس جمع و از سر برنامه‌ریزی دقیق و حسابی، چمدان سفرتان به شهرکرد را ببندید، چند راه‌حل برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها را بدرقه راهتان می‌کنیم.

  • قبل از سفر لیستی از جاذبه‌هایی که باید از آن دیدن کنید، رستوران‌هایی که می‌خواهید در آن غذا بخورید و اقامتگاهی که قرار است بروید و سوغاتی که دوست دارید بخرید، آماده کنید. هزینه هریک از آن‌ها را مشخص کنید و سعی کنید تا پایان سفر به آن مقید بمانید.
  • اوقاتی را برای سفر به شهرکرد در نظر بگیرید که یک تخفیف ویژه روی اقامت یا تور به تورتان خورده است. تخفیف‌های فصلی، بلیط‌های لحظه‌آخری و پکیج‌های فوق‌العاده تور از این دسته‌اند.
  • در تابستان، ایام نوروز و به‌طور کلی تعطیلات، به‌خاطر افزایش سفرها و رونق بازار گردشگری شهرها معمولاً هزینه‌های سفر چندبرابر می‌شود؛ بنابراین بهتر است روزهای وسط هفته یا فصل پاییز و زمستان را برای سفر در نظر بگیرید.
  • وسایل حمل‌ونقل عمومی شهرکرد را بالاتر معرفی کردیم. تا حد امکان به‌جای گرفتن تاکسی‌های دربست از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید تا علاوه‌بر اینکه اسمتان جزو دوست‌داران طبیعت به حساب بیاید، در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی کرده باشید.
  • فست‌فود و پلوها و خورش‌ها که در هر شهری پیدا می‌شود؛ پس ذائقه‌تان را با غذاهای محلی شهرکرد آشنا کنید و جیبتان را هم از هزینه‌های گزاف رستوران‌گردی معاف نگه دارید.
  • سبک و راحت سفر کنید؛ ولی حواستان به وسایل ضروری باشد. به این ترتیب نه هزینه اضافه بار می‌پردازید و نه جابه‌جایی وسایل، شما را از کت و کول می‌اندازد.
  • اگر خانوادگی یا با گروهی از دوستان برای سیاحت به شهرکرد می‌روید، روش‌ ارزان‌تر این است که از خیر امکانات آن‌چنانی و لوکس هتل‌های چندستاره بگذرید و به جمع مسافران این شهر در سوئیت‌ها، مسافرخانه‌ها، هاستل‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی بپیوندید.

سخن پایانی

سفر به شهرکرد به‌خاطر فرهنگ متفاوت مردمش و طبیعت شگفت‌انگیز و بی‌نظیری که دارد، تجربه‌ای خاص از ایرانگردی برایتان می‌سازد. با راهنمای سفر شهرکرد قصد داریم تا این سفر متفاوت را به خاطره‌ای شیرین و به‌یادماندنی برای شما تبدیل کنیم. شما بگویید، تجربه یا پیشنهادی در سفر به شهرکرد داشتید که بخواهید آویزه گوشمان کنیم؟ برای همسفران خودتان در ره بال آسمان از تجربه‌هایتان بنویسید.

 

 

بهار و تابستان بهترین زمان سفر به شهرکرد است.

پارک ملی تنگه صیاد، آبشار زرد لیمه، پیرغار، تالاب چغاخور، دشت لاله های واژگون، پل زمان خان، قلعه چالشتر و غیره.

سنت سرای اتابکان، رستوران سنتی چلچراغ، سفره‌خانه سنتی چوبین، مستر دیزی، رستوران بزرگ تخت جمشید و کافه چتر از نظر مسافران و ساکنان این شهر، بهتر بوده‌اند.

برای اقامت در این شهر، گزینه‌های متنوعی وجود دارد. هتل پارسیان آزادی، هتل جهانگردی شهرکرد، خانه مسافر خلیج فارس، هتل آپارتمان 12 واحدی دامون و هتل دیبا در کنار اقامتگاه بومگردی هزار چشمه و کمپ کوهرنگ از نمونه آن‌ها هستند.

انواع لبنیات در کنار فرش و کالاهای نمدی از سوغات شهرکرد هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.