۴۰ تا از بهترین جاهای دیدنی استانبول | فانوس‌های درخشان ترکیه

1

استانبول پایتخت گردشگری ترکیه و پرجمعیت‌ترین شهر آن است. قرن‌ها تاریخ، فرهنگ و تمدن باعث شده تعداد بهترین جاهای دیدنی استانبول فراتر از تصور قدم بگذارند. این شهر مملوء از تاریخ، هنر و تفریحات گوناگون است که هرکدام به‌نحوی گردشگران از سراسر دنیا را مبهوت خود می‌کنند. البته سلیقه حکم می‌کند دیدنی‌های استانبول برای برخی جذاب‌تر و برای برخی خسته‌کننده باشند. این شهر عظیم جاذبه‌های متنوعی را برای ارائه به مسافران خود دارد. قلعه‌ها، مسجد‌ها، محله‌ها، بازارها و… متعددی در این شهر وجود دارند که هرکدام به‌نحوی اغواکننده و وسوسه‌برانگیزند. شما باید سراغ کدام‌یک از این دیدنی‌ها بروید؟ چه دیدنی‌هایی حس تاریخی ما را برمی‌انگیزند و کدامشان حس آرامش و سرزندگی به ما می‌دهند؟ در این مطلب نگاهی به مهم‌ترین، محبوب‌ترین و شگفت‌انگیزترین دیدنی های استانبول می‌اندازیم. پس اگر شما هم قصد تهیه بلیط هواپیما استانبول و سفر به این شهر رؤیایی و تماشایی را دارید، تا انتها همراه ما بمانید.

فهرست مطالب

مسجد و موزه ایاصوفیه | از زیباترین جاهای دیدنی استانبول

نمایی از مسجد و موزه ابا صوفیه

همه گردشگران ترکیه حداقل یک بار به مسجد ایاصوفیه سر می‌زنند. این مسجد به‌عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی استانبول، سال‌هاست به نماد این شهر و حتی کشور ترکیه تبدیل شده است. این مسجد هزار سال یکی از کلیساهای امپراتوری روم شرقی بود، تا اینکه «سینان»، معمار زبردست عثمانی، آن را به‌شکل مسجد بازسازی کرد. این مسجد امروزه به‌عنوان موزه فعالیت می‌کند. بی‌شک مسجد ایاصوفیه یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ترکیه است که بخش عظیمی از تاریخ ترکیه را در دل خود نگه داشته است. بازدید از ایاصوفیه به‌معنی لمس هنر معماری و شکوه عثمانی و روم است؛ پس پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید.

مسجد ایاصوفیه کوچک | مسجدی متفاوت در استانبول

اگر به تاریخ علاقه دارید، مسجد ایاصوفیه کوچک یکی از بهترین جاهای دیدنی استانبول برای شماست. این مسجد در ابتدا به‌عنوان کلیسایی در قرن ششم برای امپراتور بیزانس و ملکه‌اش بنا شد. این کلیسا که سرجیوس و باکوس نام داشت، یکی از شاهکارهای معماری زمان خود بود. ایاصوفیه کوچک نهایتاً‌  در سال ۱۵۰۰ تبدیل به مسجد شد و تغییرات سبک اسلامی روی آن صورت گرفت. مساجد استانبول یکی از یکی زیباترند و شما را مجذوب خود می‌کنند. ایاصوفیه کوچک نیز گوشه‌ای از این زیبایی را دزدیده و در بنای خود حک کرده است. پیشنهاد می‌کنیم شما هم به این مسجد زیبا در محله فاتح سر بزنید و رازهای نهان آن را کشف کنید.

مسجد رستم پاشا | شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی استانبول

مسجد رستم پاشا، مشهور به گوهر پنهان استانبول، یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی استانبول است. این مسجد پیچ‌وخم‌های تاریخ امپراتوری عثمانی را در جزئیات ریز خود به شما نشان می‌دهد. این مسجد در سال ۱۵۶۱ میلادی به‌دستور رستم پاشا و توسط معمار نامدار، سینان، ساخته شد. رستم پاشا در یکی از شلوغ‌ترین نقاط شهر قرار گرفته و ازاین‌رو عظمت چندانی ندارد. مغازه‌هایی نیز زیر این مسجد قرار دارند که مخارج آن را تأمین می‌کنند. شکوه و عظمت اصلی این مسجد در طراحی داخلی آن است. دیوارهای کاشی‌کاری‌شده با نقش‌های ریز و ستون‌های مزین به طرح‌های گل‌های مینا، لاله، رز و میخک، تنها بخشی از هنرهای چشم‌نواز طراحی این بنا هستند.

مسجد سلطان احمد | مسجد آبی استانبول

تصویری از مسجد سلطان احمد

مساجد استانبول در بین جاذبه های گردشگری ترکیه بخش مهمی را از آن خود کرده‌اند و دلیل این امر معماری خیره‌کننده و جزئیات شگفت‌آور آن‌هاست. یکی از این مساجد، مسجد سلطان احمد بوده که جزء بهترین جاهای دیدنی استانبول به‌شمار می‌رود. کاشی‌کاری‌های آبی‌رنگ این مسجد جلوه خاصی به آن داده و نام مستعار مسجد آبی را به آن بخشیده است. مسجد آبی در قرن هفدهم به فرمان سلطان احمد ساخته شد. معمار این بنا «محمد صدفکار» نام داشت. سلطان احمد این مسجد را برای رقابت با مسجد ایاصوفیه ساخت و البته نمی‌توان گفت در این امر شکست خورده است. محیط آبی‌رنگ و خیره‌کننده این مسجد سالانه گردشگران متعددی را به بازدید از آن وامی‌دارد.

مسجد سلیمانیه | زیباترین مکان های دیدنی استانبول

تصویری از مسجد سلیمانیه

حتماً شما نیز نام سلطان سلیمان مشهور و همسرش، خرم سلطان را شنیده‌اید. مسجد سلیمانیه در سال ۱۵۵۶ میلادی به فرمان سلطان سلیمان ساخته شد. نهایتاً مزار سلطان سلیمان و همسرش در این مسجد قرار گرفت. حیاط اندرونی این مسجد چهار مناره دارد که نماد چهارمین بودن سلیمان میان سلطان‌های عثمانی است. درون مسجد با طول و عرضی ۵۸ در ۵۹ متری، وسعت بسیاری دارد. این مسجد را سینان ساخته است. سینان قصد داشت این مسجد را بزرگ‌تر از ایاصوفیه بسازد؛ اما موفق به این کار نشد. مسجد سلیمانیه یکی از زیباترین جاهای دیدنی استانبول است که گوشه‌ای از عظمت عثمانی‌ها را بر دوش خود حمل می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این مسجد را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

مسجد اورتاکوی | خاص و شگفت‌انگیز

تصویری از مسجد اورتاکوی استانبول

هر گردشگری باید حداقل یک‌بار به مسجد اورتاکوی سر بزند. این مسجد جزء آن دسته از جاهای دیدنی استانبول است که از همه نظر خاص و شگفت‌انگیز است. ساخت اورتاکوی به سال‌های ۱۸۵۴ تا ۱۸۵۶ برمی‌گردد. این مسجد قبلاً به افتخار سلطان عبدالمجید یکم، مسجد بزرگ سلطان عبدالمجید نامیده می‌شد. جلوه تاریخی این مسجد به‌خاطر وجود پل مدرن بسفر کنار آن، بیشتر به چشم می‌آید و زیبایی هر دوی آن‌ها را دوچندان کرده است. در هر دو طراحی داخلی و بیرونی این مسجد ذوق هنرمندانه خاصی به‌کاررفته است. نمای بیرونی از سنگ‌های مرمر با طرح‌های برجسته و نمای درونی با آثار هنری و لوسترهای عظیم و درخشان مزین شده است. پیشنهاد می‌کنیم اگر به این مسجد رفتید، سری به تنگه بسفر نیز بزنید.

مسجد فاتح استانبول | مسجدی جای کلیسا

مسجد فاتح یا فاتیح، یکی از جذاب‌ترین مساجد استانبول است که قرن‌هاست گردشگران را به‌سوی خود فرا می‌خواند. پس از نابودی کلیسای حواریون در سال ۱۴۶۱، این مسجد توسط محمد فاتح در محل کلیسا بنا شد. باری دیگر نام معمار مشهور عثمانی، سینان‌الدین یوسف را به‌عنوان معمار این بنا می‌بینیم. سینان این مسجد را به سبک معماری ترکی-اسلامی در سال‌های ۱۴۶۲ تا ۱۴۷۰ ساخت و فاتح سال‌ها محل برگزاری نمازهای مردم شهر بود. این مسجد در سال ۱۷۶۶ بر اثر زلزله آسیب شدیدی دید، تا اینکه در سال ۱۷۷۱ بازسازی و مجدداً طراحی شد. مسجد فاتح یکی از نمونه‌های برتر معماری زمان خودش است؛ پس پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن را فراموش نکنید.

کلیسای چورا | یادگار دوره بیزانس

تصویری از کلیسای چورا

کلیساها و مساجد استانبول تنه قطور درخت تاریخ ترکیه را تشکیل می‌دهند. یکی از این اماکن مهم کلیسای چورا نام دارد. هرچند این کلیسا توجه کافی‌ از طرف گردشگران نمی‌بیند؛ اما حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد. سرگذشت کلیسای چورا همانند بیشتر بناهای مذهبی استانبول است. این کلیسا در دوران بیزانسی ساخته شد و در طی زمان به مسجد و امروزه به موزه تبدیل شده است. چورا از لحاظ هنر معماری، نقاشی و کاشی‌کاری در رقابت با بسیاری از کلیساهای باشکوه دنیا کم نمی‌آورد. بی‌شک گشت‌وگذار در این کلیسا تاریخ‌دانان را ذوق‌زده و گردشگران را شگفت‌زده خواهد کرد؛ پس پیشنهاد می‌کنیم زمانی را به سر زدن به آن اختصاص دهید.

موزه مولوی خانه گالاتا (سماع خانه) | جایی پرشور و حال

مولانا یکی از محبوب‌ترین شعرا میان ایرانی‌ها و ترک‌هاست که فرهنگ عرفانی خیره‌کننده‌ای از اشعارش سرچشمه می‌گیرد. بخشی از این فرهنگ جالب و دیدنی را می‌توانید در موزه مولوی خانه گالاتا لمس کنید. این موزه که به سماع خانه نیز مشهور است، میزبان رقص خاص سماع دراویش است. برای تماشای این مراسم باید یک‌شنبه‌ها ساعت ۵ عصر به این موزه بروید. جذابیت‌های مولوی خانه فقط به مراسم رقص سماع محدود نمی‌شود. اگر به بخش دوم این موزه بروید، با اشیای تماشایی و خاص متعددی روبه‌رو خواهید شد. این اشیا شامل لوازم دراویش و انواع وسایل موسیقی می‌شوند. مولوی خانه یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی استانبول است که یک‌بار بازدید از آن برای تمام ایرانیان واجب است.

موزه باستان شناسی استانبول | جایی برای حل شدن در تاریخ

اگر به تاریخ و هنر اسلامی در امپراتوری عثمانی علاقه دارید، موزه باستان شناسی استانبول مناسب شماست. این موزه گزیده‌ای از جاهای دیدنی استانبول را در خود جمع کرده است و تجربه جالبی را برای شما رقم می‌زند. معماری موزه باستان‌شناسی توسط الکساندر والری، که آثار برجسته‌ای نظیر قصر پرا را نیز در کارنامه خود دارد، انجام گرفت. این موزه به سبک نئوکلاسیک طراحی شده و بیش از یک میلیون اشیای ارزشمند و تاریخی در آن نگه داشته می‌شود. بخشی از آثار باارزش این موزه شامل تابوت اسکندر، ستون پادشاه نارامسین و ۷۵ هزار اثر نوشته میخی می‌شوند. موزه باستان‌شناسی از سه قسمت تشکیل شده که هرکدام موزه‌ای جداگانه محسوب می‌شوند. این سه قسمت شامل ساختمان اصلی موزه باستان شناسی، موزه هنرهای اسلامی و ترکی و موزه شرق باستان می‌شوند.

موزه پرا | موزه‌ای برای اهل هنر

 

هرچند راهنمای سفر استانبول تمرکز خود را بر بافت تاریخی این شهر می‌گذارد؛ اما ما نباید از آثار هنری این شهر غافل شویم. موزه پرا یکی از بهترین جاهای دیدنی استانبول و جزء موزه‌های هنری این شهر است. این موزه مجموعه کاملی از هنرهای گوناگون را به جذاب‌ترین شکل در خود جای داده است. برخی از هنرهای قابل‌مشاهده در این موزه شامل ابزارآلات اندازه­‌گیری، نقاشی، عکس‌های استانبول قدیم، موزاییک و سرامیک می‌شوند. این موزه برخی اوقات میزبان نمایشگاه‌های هنری هم هست و آثار هنرمندان مشهور جهان در آن به‌نمایش گذاشته می‌شود. اگر شما هم به هنر علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم هم‌اکنون استانبول کارت خود را تهیه کنید و به این موزه سر بزنید.

موزه اسباب بازی | جاذبه‌ای برای کودکان و بزرگسالان

حدود ۴هزار اسباب بازی مختلف از یک بازه زمانی ۲۰۰ساله در موزه اسباب بازی استانبول دور هم جمع شده‌اند که بهترین خاطره‌سازی را برای بزرگسالان و بهترین سرگرمی و ذوق را برای کودکان ایجاد کند. اینجا را می‌توان بانک اسباب ‌بازی استانبول هم نام‌گذاری کرد؛ چون تنوع وسیله‌ها در آن بسیار زیاد است. این همه تنوع هم حاصل ۲۰ سال تلاش سونای آکون است. او در تمامی این سال‌ها تک‌به‌تک مغازه‌ها و سمساری‌های ۴۰ کشور مختتلف را زیر پا گذاشت تا بتواند این ۴۰هزار وسیله جذاب و زیبا را دور هم جمع کند. اگر اهل استانبول هستید و دوست دارید یک گردشگری متفاوت برای خودتان رقم بزنید، بازدید از این موزه را هم در برنامه‌هایتان بگنجانید. در ادامه عکس های بیشتری از این موزه برایتان می‌گذاریم.

موزه هنر مدرن استانبول | محبوب‌ترین جاهای دیدنی استانبول

تا بحث هنر داغ است، بهتر است با یکی از موزه‌های هنری دیگر استانبول نیز آشنا شوید. موزه هنرهای مدرن یکی از محبوب‌ترین و بهترین جاهای دیدنی استانبول است. این موزه مختص جمع‌آوری، دسته‌بندی و نمایش هنرهای مدرن به وجود آمده است. این موزه نمایشگاه‌های گوناگونی دارد که گردشگران مجذوب خود می‌کند. محیطی اختصاصی نیز در موزه برای سینما، رستوران، کتابخانه، برپا کردن گالری عکاسی و برنامه‌های آموزشی و اجتماعی ساخته شده است. این موزه همواره در حال تغییر و تحول بوده و یکی از موتورهای فعال هنر ترکیه محسوب می‌شود. اگر شما هم اهل هنر هستید، بهتر است موزه هنرهای مدرن استانبول را از دست ندهید.

موزه هنرهای ترکی و اسلامی | جایی برای آشنایی با فرهنگ و هنر ترکیه

این موزه، همان طور که از نامش پیداست، مناسب‌ترین گزینه بین جاهای دیدنی استانبول برای آشنایی با فرهنگ و هنر ترکیه است. در این موزه آثار هنری کم‌یابی از دوره‌های اسلامی گوناگون نگه‌داری می‌شوند. این آثار از دوره‌هایی نظیر عثمانیان، عباسیان، امویان و سلجوقیان جمع‌آوری شده‌اند. لباس‌های سلاطین عثمانی، قرآن‌های کم‌نظیر، تاج‌های سلطنتی و کلید کعبه تنها بخشی از آثار این موزه هستند که هرکدام دنیایی برای کشف دارند. از آثار این موزه که بگذریم، ساختمان موزه چشم شما را خواهد گرفت. این ساختمان در سال ۱۵۲۴ به‌عنوان کاخ یکی از وزرای قدرتمند عثمانی بنا شده است. اگر به استانبول سفر کردید، بهتر است این کاخ و اشیای گران‌بهای داخلش را از دست ندهید.

موزه معصومیت | عجیب‌ترین و جالب‌ترین جاهای دیدنی استانبول

موزه معصومیت شاید یکی از عجیب‌ترین و جالب‌ترین جاهای دیدنی استانبول باشد. این موزه اولین موزه در دنیاست که بر اساس یک رمان طراحی شده است! این موزه به شرح رفتار وسواسی جمع‌آوری اشیا می‌پردازد. نام و ساخت موزه معصومیت یا بی‌گناهی بر اساس رمان موزه معصومیت اورهان پاموک است. اگر طرفدار اورهان پاموک و به‌ویژه رمان موزه معصومیت باشید، از تک‌تک لحظات خود در این موزه لذت خواهید برد. در این موزه اشیای روزمره در نیمه دوم قرن بیستم را خواهید یافت که به‌شکل هنرمندانه‌ای چیده شده‌اند. اگر عاشق ادبیات و تجربه‌های جدید هستید، بد نیست سری به این موزه نیز بزنید.

قصر توپکاپی | قصری برای یک روز گشت‌وگذار

کاخ توپکاپی یکی از عظیم‌ترین و بهترین جاهای دیدنی استانبول است. اگر به تاریخ علاقه دارید، این کاخ یکی از بهترین جاهای است که می‌توانید سراغ آن بروید. قصر توپکاپی در سال ۱۴۷۸ میلادی توسط سلطان محمد دوم ساخته شد. این قصر بین قرن ۱۵ تا ۱۹ میلادی مرکز سیاسی امپراتوری عثمانی بود و اهمیت والایی داشت. این قصر در نهایت در سال ۱۹۲۴ به موزه تغییر کاربری داد. این اتفاق به دستور آتاتورک رخ داد، تا عموم مردم بتوانند از این کاخ دیدن کنند. دقت کنید که قصر توپکاپی وسعت بسیاری دارد؛ پس توصیه می‌کنیم حداقل نصف روز را به گشت‌وگذار در این قصر اختصاص دهید.

قلعه یدیکوله | همان قلعه هفت برج

تصویری از قلعه یدیکوله

قلعه هفت برج یا قلعه یدیکوله یکی از بهترین گزینه‌ها برای شروع بازدید از بهترین جاهای دیدنی استانبول است. هفت برج دیوارهای این قلعه نام یدیکوله را به آن داده‌اند. سه برج این قلعه در زمان محمد فاتح و چهار برج دیگر در دوره بیزانس‌ها ساخته شده‌اند. این برج‌ها نشان‌دهنده قدمت این قلعه هستند و هرکدام از آن‌ها تاریخی غنی و داستان‌هایی در دل خود نهفته‌اند. دیوارهای این قلعه نیز ۲۲ کیلومتر طول دارند. البته جاذبه‌های قلعه یدیکوله فقط به تاریخ آن ختم نمی‌شوند. در ماه‌های گرم سال در حیاط داخلی قلعه تئاترها، کنسرت‌ها و فستیوال‌های فرهنگی گوناگونی برگزار می‌شوند. توصیه می‌کنیم اگر آماده ماجراجویی در استانبول هستید، سری به قلعه یدیکوله نیز بزنید.

کاخ دلمه باغچه | محل زندگی خرم سلطان

تصویری از کاخ دلمه باغچه

به جرئت می‌توان گفت کاخ دلما باغچه یکی از باشکوه‌ترین و شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی استانبول است. این کاخ از دوران امپراتوری عثمانی به‌جای‌مانده و حدود ۶۰۰ سال عمر دارد. ۶ پادشاه آخر عثمانی در این کاخ زندگی می‌کردند و این امر را می‌توان از باشکوه بودن آن تشخیص داد. سقف کاخ از ورقه‌های طلا ساخته شده و ۱۳۱ فرش دست‌بافت ابریشمی روی زمین پهن شده‌اند. وارد کاخ که شوید، لوستر عظیم آن چشم شما را خواهد گرفت. این لوستر بزرگ‌ترین لوستر دنیاست که هدیه‌ای از طرف ملکه ویکتوریا بوده است. در وصف عظمت این کاخ نیز باید بگوییم ۲۸۵ اتاق، ۴۴ تالار و ۶۸ سرویس بهداشتی در آن وجود دارند. بسیاری از وقایع مهم تاریخی نظیر درگذشت آتاتورک نیز در این کاخ رخ داده است.

کاخ بیلربی | جایی اشرافی و باشکوه

تصویری از کاخ بیلربی

کاخ بیلربی یکی دیگر از مکان‌های اشرافی و جاهای دیدنی استانبول است. این کاخ در سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ میلادی به فرمان سلطان عبدالعزیز ساخته شده است. معماری بیلربی به سبک رومی طراحی شده است. این کاخ دو طبقه با نمایی تراشیده و شیک دارد که هرکسی را به‌شگفتی وامی‌دارد. این کاخ در ابتدا برای میزبانی از مهمانان خارجی و اجرای مراسم مخصوص استفاده می‌شده است. با گذر زمان بیلربی تبدیل به خانه تابستانی اشراف‌زادگان عثمانی شد. دکوراسیون داخلی کاخ ترکیبی از هنر اروپایی و ترکی بوده و سبک جدیدی را به وجود آورده است. پیشنهاد می‌کنیم روزی را به قدم زدن در این کاخ و خوش‌وبش کردن در کافی‌شاپ آن بگذرانید.

برج دختر | نمادی از ترکیه

تصویری از برج دختر

برج دختر یکی از جاهای دیدنی استانبول است که به‌عنوان نماد ترکیه نیز دیده می‌شود. برج باستانی دختر در تنگه بسفر واقع شده است. این برج در زمان امپراتوری روم باستان به‌عنوان فانوس دریایی و مکان کنترل بازرگانی استفاده می‌شده است. بدنه سنگی و گنبد بتنی برج اولین چیزی است که چشم شما را خواهد گرفت. این برج حدود هزار سال پیش در دوره بیزانس‌ها ساخته شده است. برج دختر ۲۳ متر ارتفاع دارد و چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای را از استانبول به شما نشان می‌دهد. این برج چندین رستوران دارد که پیشنهاد می‌کنیم وعده‌ای را در یکی از این رستوران‌ها سپری کنید؛ البته برای رفتن به این رستوران‌ها باید از قبل میز خود را رزرو کنید.

برج گالاتا | یکی از عجایب معماری جهان

تصویری از برج گالاتا

برج گالاتا که امروزه یکی از جاهای دیدنی استانبول به‌شمار می‌رود، زمانی بلندترین بنای شهر بوده است. برج گالاتا با ۶۷ متر ارتفاع یکی از عجایب معماری زمان خودش محسوب می‌شود. این برج در زمان امپراتوری روم شرقی ساخته شده و حدود ۷۰۰ سال عمر دارد. بی‌شک تماشای غروب آفتاب از بالای این برج در قابی از استانبول و جزیره پریم آدا تصویری است که هرگز از ذهن شما پاک نخواهد شد. این برج رستوران‌ها و کافه‌های جذاب و تماشایی با فرهنگ ترکی نیز دارند. دکوراسیون محلی و بی‌شیله‌پیله این رستوران‌ها نیز همراه با کباب‌های مرغوب و قیمت‌های مناسبشان برای هر گردشگری وسوسه‌برانگیز خواهد بود.

بازار ادویه | جایی پر از رنگ و بو

بازار ادویه یکی از سحرآمیزترین جاهای دیدنی استانبول است. این بازار به نام بازار مصری‌ها نیز شناخته می‌شود و محبوبیت جهانی دارد. گشت‌وگذار بین مغازه‌های رنگارنگ و بوییدن عطر بی‌نظیر ادویه‌های متنوع، حس فرح و سرزندگی وصف‌ناشدنی‌ای به شما خواهد داد. بی‌شک خاطره بازدید و خرید در بازار ادویه را هیچ‌گاه از یاد نخواهید برد. بازار مصری‌ها برترین و مرغوب‌ترین ادویه‌های دنیا را دارد. سالانه بسیاری از مشهورترین آشپزان دنیا به ترکیه سفر می‌کنند، تا بهترین ادویه‌های جهان را از این بازار بخرند؛ البته شگفتی‌های این بازار فقط به ادویه‌جات ختم نمی‌شوند. در این بازار محصولات متنوعی از جمله گیاهان دارویی، آجیل و خشکبار، عسل، زیتون، عودهای گوناگون و محصولات غذایی متنوع دیگری نیز به فروش می‌روند.

بازار بزرگ استانبول | متنوع‌ترین جای دیدنی استانبول

تصویری از بازار بزرگ استانبول

گشت‌وگذار در بازاری سنتی و چانه زدن با فروشندگان مختلف یکی از سنت‌های محبوب و مشترک بین ایرانیان و ترک‌هاست. اگر شما هم به این تفریح دیرینه علاقه دارید، حتماً به بازار بزرگ استانبول سر بزنید. گرند بازار یا بازار بزرگ جزء بهترین جاهای دیدنی استانبول است که با خرید درمانی خاطرات خوشی را برای شما ثبت می‌کند. ترک‌ها به این بازار کاپالی چارشی به‌معنای بازار سرپوشیده می‌گویند. این بازار در قرن پانزدهم میلادی توسط سلطان محمد ساخته شد.

پیشنهاد می‌کنیم پیش از رفتن به این بازار فهرست خرید خود را آماده کنید؛ چراکه ممکن است در این بازار وسیع سردرگم و کلافه شوید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که فروشندگان بازار بزرگ اهل چانه زدن هستند. سعی کنید تا جای ممکن با فروشندگان چانه بزنید و با قیمت مناسب‌تری محصولات خود را بخرید.

استانبول مال | هم فال و تماشا

اگر اهل خرید کردن هستید، حتماً باید سری به استانبول مال بزنید. استانبول مال یکی از جاهای دیدنی استانبول است که هر روز در حال گسترش یافتن و محبوب‌تر شدن است. این فروشگاه در محله محمود بی استانبول قرار گرفته و محل خرید بسیاری از گردشگران و مردم شهر است. در استانبول مال مغازه برندهای مشهور جهانی به‌وفور دیده می‌شود. این فروشگاه دارای ۴ طبقه است. در این طبقات انواع محصولات پوشاک، اکسسوری، زیورآلات و لوازم خانگی به‌فروش می‌رسند. از دیگر جاذبه‌های این فروشگاه می‌توان به فودکورت، سینما و بزرگ‌ترین شهربازی سرپوشیده استانبول در آن اشاره کرد. اگر قصد خرید در استانبول مال را دارید، پیشنهاد می‌کنیم اواخر بهار و اوایل تابستان به اینجا سر بزنید، تا از جشنواره‌های مختلف و تخفیف‌های آن‌ها بهره‌مند شوید.

جزایر نُه‌گانه پرنس | زیباترین جاهای دیدنی استانبول

جزایر نه‌گانه پرنس جزء آن دسته از جزیره های استانبول است که خاطرات آن هرگز از ذهن شما پاک نخواهند شد. پرنس از ۹ جزیره ریز و درشت ساخته شده که حدود یک ساعت تا استانبول فاصله دارند؛ البته تمام این جزیره‌ها قابل‌ورود نیستند. شما می‌توانید فقط به ۴ جزیره بورگاز آدا، کینالی آدا، هیبلی آدا و بویوک آدا بروید. پیشنهاد ما به شما شروع با جزیره بویوک آداست که بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین جزیره پرنس است. شاید فکر کنید چرا جزایر پرنس تا این حد محبوب هستند؟ پاسخ این سؤال را هنگام ورود به این جزایر آرامش‌بخش درک خواهید کرد. در این جزایر رفت‌وآمد تمام وسایل نقلیه موتوری ممنوع است. علاوه بر این طبیعت سرسبز پرنس همراه با ویلاهای سبک اروپایی‌اش شما را به شگفتی وامی‌دارد.

جنگل بلگراد | زیبا و دوست‌داشتنی

اگر فکر می‌کنید استانبول برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی چیزی برای ارائه ندارد، سخت دراشتباهید. به ۱۵کیلومتری شمال‌غرب استانبول که بروید، به جنگل کهن و جادویی بلگراد می‌رسید. این جنگل مملوء از درختان شاه بلوط، ممرز، بلوط و توس شرقی است که همگی قدمت باستانی دارند. علاوه بر گیاهان و درختان، جانورانی ریز و درشتی نیز در این جنگل یافت می‌شوند. برخی از این جانوران شامل مار، گراز وحشی، راسو و پرندگان خاص و کمیاب می‌شوند. این جنگل در هر فصل سال جامه جدیدی از فام‌های خیره‌کننده به تن می‌کند و گردشگران را به‌سمت خود اغوا می‌کند. تدابیری برای تفریحات گوناگون از جمله پیاده‌روی، محل برپایی پیک‌نیک و رانندگی در این جنگل در نظر گرفته شده که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

تپه پیر لوتی | آرامش‌بخش‌ترین جاهای دیدنی استانبول

تصویری از تپه ی پیر لوتی

تپه‌های اطراف استانبول جزء آرامش‌بخش‌ترین جاهای دیدنی استانبول هستند و تپه پیر لوتی یکی از بهترین آن‌هاست. پیر لوتی در بخش اروپایی استانبول واقع شده و جزء بلندترین نقاط شهر است. برای بالا رفتن از این تپه می‌توانید هم از پله و هم از تله‌کابین استفاده کنید. آب‌وهوای مطبوع و طبیعت خیره‌کننده این تپه گردشگران متعددی را به‌سمت خود فرامی‌خواند. کافه‌ها و رستوران‌های پیر لوتی جزء بهترین بخش‌های آن هستند. تصور کنید که غروب آفتاب را در آن ارتفاع، در حالی که استانبول را می‌بیند و قهوه مرغوب ترکی می‌خورید، سپری کنید. بی‌شک این تصور برای ترغیب کردن شما به بازدید از تپه پیر لوتی کافی خواهد بود.

روستای کانلیکا | جایی پر از رنگ شاد

تجربه قدم زدن در استانبول قدیم و دوری از هیاهوی مدرن شهری برای هرکسی جالب و لذت‌بخش است. خوشبختانه شما می‌توانید این حس را با سر زدن به روستای کانلیکا تجربه کنید. این روستا جزء معدود محله‌ها و جاهای دیدنی استانبول است که بافت قدیمی خودش را حفظ کرده است. پیچ‌وخم‌های قصه‌گوی کانلیکا با خانه‌های چوبی‌اش آرامش خاصی را به شما می‌دهد. در کانلیکا حتی مغازه‌ها کوچک و قدیمی هستند. یکی دیگر از جاذبه‌های لذیذ این روستا لبنیات آن است. ماست‌های کم‌نظیر کانلیکا چنان مزه سرمست‌کننده‌ای دارند که بسیاری آن‌ها را به‌عنوان سوغاتی تهیه می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود چند ساعتی را به شمال پل بسفر بروید و زیبایی‌های استانبول قدیم را دریابید.

دهکده ببک | قدیمی ترین محله های ترکیه

محله ببک یکی از قدیمی‌ترین و البته زیباترین محله های استانبول است. این محله قرن‌ها قدمت دارد و سال‌هاست محل استراحت و تفریح مردم استانبول و گردشگران است. ببک محله‌ای رؤیایی است که همه احساسات مثبت قابل‌تصور را با هر قدم در آن می‌توانید حس کنید. قدم زدن کنار دریا، کافه‌های رو به آب و پارک‌های پر از گل‌های زیبا فقط بخشی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی ببک هستند. ساختمان‌های این محله نیز جزء دیدنی‌های جذاب آن هستند. یکی از این ساختمان‌های تماشایی کنسولگری مصر است که از ابتدای قرن بیستم در آن محل قرار گرفته است. اگر به‌دنبال محلی آرام و روح‌نواز هستید، پیشنهاد می‌کنیم چند ساعتی را در دهکده ببک بگذرانید.

محله‌های بالات و فنر | محله یهودی‌نشین ترکیه

محله بالات یکی از جاهای دیدنی استانبول که با تمام ترکیه فرق دارد. این محله جزء محله‌های قدیمی شهر است و به‌خاطر ساختمان‌های رنگارنگ و بی‌نظیرش شهرت خاصی دارد. بالات و فنر در ساحل غربی شاخ طلایی استانبول و در منطقه شهر قدیم قرار گرفته است. در گذشته این منطقه محل زندگی یهودی‌ها و یونانی‌های مقیم ترکیه بوده است. فضای این محله یکی از شادترین مناظری خواهد بود که تابه‌حال دیده‌اید. رنگ‌های شاد و روشن در هر نقطه، خیابان‌های تروتمیز و گیاهان سرسبز در گوشه‌وکنار ساختمان‌ها روحیه هرکسی را شاد خواهد کرد. تجربه قدم‌زدن در این محله غیرقابل‌وصف است و حتی حسادت گردشگران را به ساکنان فنر برمی‌انگیزد!

خیابان استقلال | قلب شهر استانبول

تصویری از خیابان استقلال استانبول

خیابان استقلال استانبول طولانی‌ترین، شلوغ‌ترین و محبوب‌ترین این شهر است. این خیابان که به‌خودی‌خود یکی از جاهای دیدنی استانبول محسوب می‌شود، مملوء از جاذبه‌های گردشگری متعدد است. از جذاب‌ترین بخش‌های خیابان استقلال می‌توان به موزه‌های گوناگون و رستوران‌های متنوع آن اشاره کرد. این خیابان ۱.۴ کیلومتر طول دارد. در ابتدا و انتهای این خیابان میدان تکسیم و برج گالاتا واقع شده‌اند که هر دو جزء دیگر جاذبه‌های گردشگری استانبول هستند. یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این خیابان، خصوصاً میان گردشگران ایرانی، فروشگاه‌های آن است. در این خیابان فروشگاه برندهای مشهوری نظیر Zara، H&M، Koton و Sephora قرار دارند. اگر شما هم به خرید کردن علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم حسابی در این خیابان چرخ بزنید و از محصولات متنوع این فروشگاه‌ها خرید کنید.

میدان هیپودرم | همان میدان سلطان احمد یا آت میدانی

تصویری از میدان هیپودرم

اگر به تاریخ علاقه دارید، از بین جاهای دیدنی استانبول سراغ میدان هیپودروم بروید. این میدان در نزدیکی مسجد ایاصوفیه واقع شده است. این میدان که با نام‌های میدان سلطان احمد و آت میدانی نیز شناخته می‌شود، چندین قرن قدمت دارد. در دوره امپراتوری بیزانس این میدان برای مسابقات ارابه‌رانی و اسب‌سواری استفاده می‌شده است. این میدان محل برگزاری مراسم سیاسی و مذهبی و نبرد گلادیاتورها نیز بوده است. در میدان هیپودرم سه ستون وجود دارد که هرکدام قصه‌های جالبی را از تاریخ بازگو می‌کنند. اولین ستون به شکل سه مار درهم‌پیچیده در قرن پنجم ساخته شده و اکنون نابود شده است. ستون دوم حدود ۳۵۰۰ سال پیش بنا شده و نوشته‌هایی با خط هیروگلیف روی خود دارد. ستون سوم نیز در قرن دهم میلادی بنا شده است. اگر به مسجد ایاصوفیه سر زدید، هیپودرم را نیز از دست ندهید.

پارک مینیاتورک | همه شهر در مشت تو

تا به اینجا با جاهای دیدنی متعددی آشنا شدید و در ادامه مطلب با جاهای دیدنی بیشتری نیز آشنا خواهید شد؛ اما احتمالاً زمان کافی برای بازدید از تمام آن‌ها را ندارید؛ پس چه باید کرد؟ در پارک مینیاتورک شما می‌توانید ۵۸ تا از برترین جاهای دیدنی استانبول را به‌صورت یک‌جا ببینید. ماکت‌های دیدنی‌های استانبول در این پارک ۲۵ برابر کوچک شده‌اند. این ماکت‌ها تمام جزئیات ریز و درشت بناهای اصلی را در خود جای داده‌اند. علاوه بر این‌ها، تعدادی از جاذبه‌های امپراتوری عثمانی و آناتولی که امروزه نابود شده‌اند را می‌توانید در این پارک مشاهده کنید. این پارک امکانات تفریحی دیگری نظیر رستوران، فضای سبز و شهربازی نیز دارد.

پارک امیرگان | مشهورترین پارک استانبول

پارک امیرگان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی استانبول و مشهورترین پارک‌های این شهر است. این پارک در بخش اروپایی استانبول قرار گرفته است. امیرگان به مناظر خیره‌کننده و طبیعت بهشتی آن معروف است. اگر می‌خواهید دلیل شهرت این پارک را بدانید، کافی است تصویری از این پارک را ببینید. گل‌کاری‌های متراکم این پارک مناظری رنگارنگ و خیره‌کننده‌ای را به وجود آورده‌اند که هرگز از تماشای آن‌ها خسته نخواهید شد. این پارک حدود ۳۰۰ سال قدمت دارد و از دیرباز محل گشت‌وگذار ساکنان استانبول بوده است. فستیوال‌ها و جشن‌های متنوعی نیز در زمان‌های مختلف در این پارک برگزار می‌شوند که سر زدن به آن‌ها خالی از لطف نیست.

بنای یادبود جمهوری | نمادی برای استقلال ترکیه

نماد یادبود جمهوری شاید بهتر از هر جایی تاریخ معاصر ترکیه را به تصویر می‌کشد. این نماد در میدان تکسیم قرار دارد که خود یکی از جاهای دیدنی استانبول به‌شمار می‌رود. این مجسمه در بزرگداشت استقلال ترکیه در سال ۱۹۸۲ ساخته شد. بنای یادبود از دو طرف، دو تصویر متفاوت را نشان می‌دهد. از روبه‌رو تصویر مصطفی کمال آتاتورک در لباسی نظامی کناری نیروهای ارتش ترکیه را نشان می‌دهد. طرف دیگر این یادبود تصویری دیگر از آتاتورک به‌همراه فوضی پاشا، و عصمت ایونو است. این یادبود ساخته دستان هنرمند مجسمه‌ساز ایتالیایی، پیترو کانونیکا است. نماد یادبود جمهوری ارزش والایی برای ترک‌ها دارد؛ به‌طوری که آن‌ها روز ملی جمهوریت را با گل‌باران کردن این نماد جشن می‌گیرند.

آکواریوم استانبول | شگفتی‌های دنیای زیر آب

آکواریوم استانبول یکی از جاهای دیدنی استانبول است که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است. این آکواریوم که در منطقه فلوریا در جنوب‌غربی استانبول واقع شده، در سال ۲۰۱۱ تأسیس شد. این آکواریوم دارای ۲ طبقه و ۲۲ هزار مترمربع مساحت است و بیش از ۱۵۰۰ نوع جانور دریایی را در خودش جای داده است. جالب است بدانید این آکواریوم بزرگ‌ترین آکواریوم موضوعی در دنیا محسوب می‌شود. آکواریوم استانبول گوشه‌‌هایی از دنیای زیر آب نقاط گوناگون دنیا را به شما نشان می‌دهد. برخی مناطق نشان‌داده‌شده در آکواریوم شامل دریای سرخ، دریای سیاه، قطب جنوب و اقیانوس آرام می‌شوند. بی‌شک تجربه بازدید از این آکواریوم شما را متحول خواهد کرد و خاطرات آن هرگز از ذهن شما پاک نخواهد شد.

شهربازی استانبول (ویالند) | جایی برای تخلیه هیجان

شهربازی اسفانبول که درگذشته ویالند خطاب می‌شد، یکی از هیجان‌انگیزترین، سرگرم‌کننده‌ترین و بهترین شهربازی های استانبول است. این شهربازی در سال ۲۰۱۵ مقام پنجم را بین ۸۰۰ پارک موضوعی اروپا کسب کرد. این شهربازی مملوء از وسایل بازی هیجان‌انگیز است که می‌توانند ساعت‌ها شما را سرگرم کنند. برخی از این وسایل شامل سرسره وایکینگ، سافاری تونل، قطار سریع‌السیر و ترن نفس‌گیر می‌شوند. از جمله امکانات رفاهی این شهربازی نیز می‌توان به سرویس‌های گردشگران، اینترنت رایگان و فروشگاه‌های گوناگون اشاره کرد. دقت کنید که بلیط ورودی اسفانبول برای کودکان کمتر از ۳ سال رایگان و برای کودکان ۳ تا ۱۴ سال ارزان‌تر از بزرگ‌سالان است.

حمام خرم سلطان | حمامی فراتر از یک حمام

حتماً شما تابه‌حال نام خرم سلطان، همسر سلطان سلیمان مشهور را شنیده‌اید. امروزه حمام تاریخی او در استانبول به شهرت نام او رسیده و جزء بهترین جاهای دیدنی استانبول قرار گرفته است. این حمام به دستور خرم سلطان در نزدیکی مسجد مشهور استانبول ساخته شد و قدمت آن به قرن شانزدهم میلادی بازمی‌گردد. امروزه حمام خرم سلطان همچنان فعالیت می‌کند و محبوبیت فراوانی دارد. شما می‌توانید چند ساعتی را در این حمام به استحمام و ماساژ به سبک ترک‌ها بپردازید و از خدمات گوناگون حمام بهره‌مند شوید. این حمام بین دو مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی قرار گرفته است؛ ازاین‌رو شما می‌توانید با یک تیر و دو نشان سراغ تمام این دیدنی‌ها بروید و روز فراموش‌نشدنی‌ را در استانبول تجربه کنید.

آب انبار سلطنتی باسیلیکا | جایی فرا اسطوره‌ای

تصویری از آب انبار سلطنتی باسیلیکاآب انبار سلطنتی باسیلیکا

بی‌شک معماری و فناوری آب انبار باسیلیکا شما را به شگفتی وا می‌دارد و آن را جزء بهترین جاهای دیدنی استانبول قرار می‌دهد. این آب انبار به فرمان امپراتور روم در قرن ششم میلادی بنا شد، تا آب مردم استانبول را تأمین کند. باسیلیکا توانایی ذخیره ۸.۲ میلیون فوت‌مکعب آب را در خود دارد. این آب‌انبار حدود ۱۴۰ متر طول و ۷۰ متر عرض دارد و از ۳۳۶ ستون عظیم ۹ متری ساخته شده است. جالب است بدانید برخی از صحنه‌های فیلم جیمز باند در باسیلیکا فیلم‌برداری شده است. نام باسیلیکا از روی کلیسای کهن باسیلیکا انتخاب شده است که قبلاً در محل آن قرار داشت. مردم ترکیه به‌خاطر معماری خاص و  ستون‌های مرمری فراوان به این آب‌انبار «یره باتان سیسترن» می‌گویند.

آبراهه والنس | آبرسان مردم شهر

آبراهه والنس یکی از بهترین جاهای دیدنی استانبول است که تاریخی در هر دو امپراتوری روم و عثمانی دارد. این آبراهه در سال ۳۶۸ میلادی بنا و نام آن به افتخار امپراتور وقت روم، والنس انتخاب شده است. والنس در قلب استانبول نزدیک مسجد سلطان احمد قرار دارد. این آبراهه قرن‌ها مسئولیت آب‌رسانی به مردم استانبول را برعهده داشته است. این آبراهه در زمان امپراتوری روم با آجر و سنگ تراش‌خورده ساخته شده و معماری شگفت‌آوری را به‌نمایش می‌گذارد. آبراهه والنس ۹۷۱ متر طول، ۸ متر عرض و ۳۰ متر ارتفاع دارد و یکی از عجایب تاریخی استانبول و جزء زیباترین نقاط شهر است؛ پس بهتر است آن را از دست ندهید.

تنگه بسفر | تنگه‌ای مهم و حیاتی

تنگه بسفر نه‌تنها یکی از مهم‌ترین بخش‌های شهر است؛ بلکه یکی از زیباترین جاهای دیدنی استانبول نیز هست. این تنگه استانبول را به دو نیمه اروپایی و آسیایی تقسیم کرده و دریای مرمره و سیاه را به یکدیگر متصل می‌کند. جالب است بدانید بسفر باریک‌ترین تنگه در دنیاست که امکان کشتی‌رانی در آن وجود دارد. تماشای این تنگه و قدم زدن کنار آن جزء تفریحاتی هستند که هیچ‌گاه شما را خسته نخواهند کرد. از دیگر تفریحات این تنگه می‌توان به قایق‌سواری در آن و تماشای ساختمان‌های بزرگ و کوچک استانبول از روی آب اشاره کرد.

دیگر جاهای دیدنی استانبول

هرچند دیدنی‌هایی که در این مطلب معرفی شدند، هرکدام دنیایی در پس خود دارند؛ اما جاذبه‌های گردشگری استانبول محدود به این فهرست نمی‌شوند. دیدنی‌های متعدد دیگری نیز در این شهر باشکوه وجود دارند که بازدید از آن‌ها نیز خالی از لطف نیست. در ادامه برخی از مهم‌ترین این دیدنی‌ها را برمی‌شماریم:

در این مطلب با ره بال آسمان به ماجراجویی میان جاهای دیدنی استانبول پرداختید و گنج‌های نهان این شهر را یکی پس از دیگری کشف کردید. اکنون نوبت شماست که به این شگفتی‌های استانبول سفر کنید و آن‌ها را از زبان خودتان توصیف کنید. به نظر شما کدام جاذبه گردشگری استانبول جذاب‌تر است؟ یادتان نرود خاطرات سفر و نظرات خود را برای ما و دیگر عاشقان استانبول بنویسید.

جنگل بلگراد که در ۱۵کیلومتری شمال‌غرب استانبول قرار دارد و مقصد مناسبی برای طرفداران طبیعت‌گردی به‌شمار می‌رود.

استانبول در محله محمود بی استانبول قرار گرفته است.

1 نظر
  1. یاسمن جدیدی می گوید

    خیلی عالی بود مقاله تون واقعا لذت بردم.
    ممنون از مقاله خوبتون ❤️

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.