راهنمای سفر سپیددشت لرستان | جواهری در سرزمین آبشارها

0

لرستان یکی از زیباترین استان‌های ایران به حساب می‌آید. در قسمت‌های مختلف این استان می‌توانید شاهد مناظر طبیعی بی‌نظیری باشید. جاهای دیدنی لرستان آن‌قدر زیبا و تماشایی هستند که نمی‌توان بهترین آن‌ها را انتخاب کرد؛ اما سپیددشت مجموعه‌ای کامل از بهترین جاذبه‌های طبیعی لرستان است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با سپیددشت لرستان آشنا کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

سپیددشت لرستان کجاست؟

سپیددشت در استان لرستان قرار دارد. این شهر جزء توابع شهرستان خرم آباد محسوب می‌شود. سپیددشت دارای طبیعی بکر، زیبا و کوهستانی است. این شهر تا خرم آباد فقط 80‌کیلومتر فاصله دارد. به همین خاطر می‌توانید در سفرتان به خرم آباد، برنامه بازدید از سپیددشت را نیز قرار دهید. سپیددشت در دامنه کوه‌های زیبای زاگرس در غرب ایران واقع شده است.

بهترین زمان سفر به سپیددشت

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

سپیددشت در منطقه‌‌ای کاملاً کوهستانی قرار دارد. به همین خاطر آب‌وهوای این روستا در اکثر روزهای سال، سرد و بارانی است. اگر سرمای هوا برای شما آزاردهنده است، بهتر است 6 ماه اول سال را برای سفر خود انتخاب کنید. در فصل بهار رودها پرآب می‌شوند، مناظر آبشارها دیدنی‌تر خواهند شد و درختان شکوفه می‌زنند. در فصل تابستان نیز می‌توانید برای فرار از گرمای هوا، سری به سپیددشت لرستان بزنید. البته در فصل پاییز و زمستان نیز این روستا زیبایی‌های منحصربه‌فرد دارد. پس اگر با سرمای هوا مشکلی ندارید، می‌توانید در 6 ماه دوم سال نیز این روستا را تجربه کنید.

طبیعت سپیددشت

نمایی از طبیعت سپیددشت

سپیددشت یکی از زیباترین شهرهای لرستان است. لرستان را به‌صورت کلی با نام «سرزمین آبشارها» می‌شناسند. در این میان، سپیددشت را «شهر آبشارها» می‌نامند. پس باید انتظار تماشای زیباترین آبشارهای لرستان را در این شهر نسبتاً کوچک داشته باشید. همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، این شهر در دامنه کوه‌های زاگرس قرار دارد. به همین خاطر می‌توانید شاهد انواع مناظر کوهستانی در این بهشت زیبا باشید.

نمایی از آبشار سپیددشت

طبیعت سپیددشت بسیار بکر و دست‌نخورده است. شما در این شهر می‌توانید از انواع مناظر طبیعی دیدن کنید و لذت ببرید. در حقیقت، ترکیبی از مناظر کوهستانی، رودخانه، دشت و البته آبشار در سپیددشت لرستان وجود دارد. همین مسئله باعث می‌شود تا سپیددشت لرستان به بهشت طبیعت‌گردان ایرانی و خارجی تبدیل شود.

جاهای دیدنی سپیددشت لرستان

  • آبشار نوژیان

تصویری از آبشار نوژیان

آبشار نوژیان در فاصله 51‌کیلومتری جنوب‌شرق خرم آباد قرار دارد. این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای ایران به حساب می‌آید. آبشار نوژیان حدود 95 متر ارتفاع دارد. به همین خاطر آن را در زمره مرتفع‌ترین آبشارهای ایران نیز قرار می‌دهند. عرض تاج این آبشار به حدود 5 متر می‌رسد. زمانی که به این آبشار نگاه می‌کنید، مات ابهت آن خواهید شد. این آبشار در محیطی کاملاً کوهستانی قرار دارد. از‌این‌رو دسترسی به قسمت بالای آن کمی دشوار خواهد بود.

  • آبشار بیشه

نمایی از آبشار بیشه

آبشار بیشه فقط 48 متر ارتفاع دارد؛ اما عرض تاج آن به 20 متر می‌رسد. ظاهر این آبشار خاص و منحصر‌به‌فرد است. از تصاویر این آبشار بر روی کارت‌های پستال استفاده می‌کنند. با تماشای این آبشار تصور می‌کنید در دنیایی دیگر هستید و خواب می‌بینید. آبشار بیشه بی‌تردید جزء زیباترین آبشارهای ایران به حساب می‌آید و شهرت جهانی دارد. در نزدیکی این آبشار، روستایی کوچک نیز به چشم می‌خورد. شما می‌توانید با مراجعه به این روستا، شب را در خانه‌های روستایی سپری کنید.

  • آبشار هفت چشمه

نمایی از آبشار هفت چشمه

آبشار هفت چشمه یا همان آبشار گریت، یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی سپیددشت لرستان محسوب می‌شود. این آبشار در 30‌کیلومتری ایستگاه راه‌آهن سپیددشت قرار دارد. دسترسی به این آبشار کمی دشوار است. از‌این‌رو ظاهر آن هنوز هم بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. این آبشار 15 متر طول دارد و عرض تاج آن به 17 متر می‌رسد. آب این آبشار شدت بسیاری دارد و داخل یک حوضچه سنگی می‌ریزد.

  • رودخانه های  زز و سزار

نمایی از رودخانه های  زز و سزار

در شهر سپیددشت لرستان دو رودخانه خروشان با نام‌های زز و سزار جریان دارند. در انتهای شهر سپیددشت، این دو رود با هم تلاقی می‌کنند. این رودها در نهایت به‌سمت خوزستان می‌رود و در مسیر خود آبادانی فراوانی را به جای می‌گذارد. این دو رودخانه آبی زلال و خروشان دارند.

  • پارک ساحلی سپیددشت لرستان

نمایی از پارک ساحلی سپیددشت لرستان

در محل پیوند رودخانه زز و سزار، یک جزیره کوچک تشکیل می‌شود. این جزیره را با نام پارک ساحلی سپیددشت لرستان می‌شناسند. اگر به‌دنبال مکانی عالی برای پیک‌نیک، استراحت یا عکاسی هستید، پارک ساحلی سپیددشت لرستان بهترین گزینه خواهد بود. در کنار رودخانه نیز آلاچیق‌هایی برای استراحت خانوادگی تعبیه شده‌ است.

  • دره اناران

نمایی از دره اناران

دره اناران نام یکی از زیباترین روستاهای ایران است. این روستا در محدوده خرم آباد و در نزدیکی سپیددشت واقع شده است. دره اناران فقط حدود 10‌ کیلومتر از سپید‌دشت فاصله دارد. اگر قصد بازدید از آبشارهای بیشه و هفت چشمه را دارید، می‌توانید با کمی پیاده‌روی خودتان را به دره اناران برسانید و از آنجا نیز دیدن کنید. این دره تصویر واقعی بهشت است. در این دره می‌توانید از تماشای مناظر طبیعی بکر و بی‌نظیر لذت ببرید.

فرهنگ مردم سپیددشت

اکثر مردم سپیددشت لر هستند. آن‌ها به زبان بالاگریوه‌ای و لری بختیاری صحبت می‌کنند. بسیاری از آن‌ها از ایل پاپی و بختیاری چهارلنگ هستند. در این روستا طایفه‌های مختلفی همانند گرپی، حاجیوند، کرنوکر، لت کله، گراوند، فولادوند، سالاروند، پاپی، خانجمالی و خورشیدوند زندگی می‌کنند. مردم این روستا تنوع شغلی فراوانی دارند. برخی از آن‌ها در شهرهای نزدیک همانند خرم آباد، کارمند هستند. برخی دیگر به مغازه‌داری مشغول شده‌اند. در عین حال بسیاری نیز در بخش کشاورزی، دامداری، پرورش ماهی قزل‌آلا و زنبورداری مشغول به کار هستند. بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال 1395، این روستا حدود 3هزار نفر جمعیت دارد.

اقامت در سپیددشت لرستان

نمایی از سپیددشت در فصل بهار

در سپیددشت خبری از هتل‌های لوکس و امروزی نیست. اگر قصد اقامت در این روستای کوچک را دارید، باید در خانه‌های روستایی، ویلاهای شخصی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا مسافرخانه‌ها بمانید. هزینه اقامت در سپیددشت بسیار ارزان است. گفتنی است اگر قصد تجربه طبیعت‌گردی بکر را دارید، بهتر است یک شب را در خانه‌های روستایی اقامت کنید. به این طریق می‌توانید تجربه‌ای خالص و ناب را از سپیددشت به یادگار ببرید.

امکانات سپیددشت لرستان

  • مسافرخانه؛
  • اقامتگاه‌ بوم‌گردی؛
  • آنتن‌دهی موبایل؛
  • سوپرمارکت؛
  • دستگاه کارت‌خوان؛
  • عابر بانک؛
  • مسجد؛
  • سرویس بهداشتی؛
  • آلاچیق؛
  • پلیس؛
  • نیروهای امدادی.

مسیر دسترسی به سپیددشت

برای دسترسی به سپیددشت ابتدا باید به خرم آباد بروید. سپس از خروجی شماره 37 خرم آباد خودتان را به کهریز برسانید. مسیر کهریز را به‌سمت شرق ادامه دهید و دوراهی را به‌سمت راست بروید. مسیر را تا سراب ادامه دهید. از سراب تا سپید‌دشت لرستان مسیر پر‌پیچ‌وخم و روستایی خواهد بود. به‌صورت کلی از خرم آباد تا سپید‌دشت حدود 80 کیلومتر فاصله است. اگر با سرعت متوسط حرکت کنید، پس از حدود یک ساعت و نیم به سپیددشت خواهید رسید.

خب دوستان و همراهان عزیز ره بال آسمان، شما به‌صورت کامل با سپیددشت لرستان آشنا شدید. نظر شما درباره این روستا و جاذبه‌های دیدنی آن چیست؟ آیا تاکنون به لرستان سفر کرده‌اید؟ به نظر شما زیباترین شهرستان لرستان کدام است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سپید‌دشت در 80‌کیلومتری خرم‌آباد قرار دارد.

دره انار در 10‌کیلومتری سپید‌دشت قرار دارد.

آبشار بیشه در نزدیکی سپید‌دشت واقع شده است.

لرستان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.