راهنمای سفر شیراز | شهر شعر و شور و شیرینی

0

اگر بخواهیم در بین شهرهای ایران شهری پیدا کنیم که مثل یک دختر شوخ و شنگ و خوش‌زبان، حتی سخنان و حرکاتش ما را به وجد بیاورد، بی‌شک سراغ شیراز فریبا می‌رویم. از خوبی‌های شیراز همین بس که باغ و خیابان و درخت و بناهای تاریخی‌اش، در عین بی‌زبانی، هزاران قصه لطیف برایتان دارند. از بهار نارنجی که با وزش باد مثل نقل عروس روی سرتان می‌ریزد و روح و جانتان را با عطر مسیحایی‌اش جوان و تازه می‌کند گرفته تا پنجره‌های رنگی و جذابش که شما را به هزارتوی رؤیای کودکی و حوض خانه مادربزرگ می‌سپارد و هزاران ناز و کرشمه دیگری که از مردم و در و دیوار این شهر می‌بارد، ناخودآگاه شما را ترغیب می‌کند که بار سفر ببندید و به شیراز جان‌فزای زیبا سفر کنید. نمی‌دانیم قبلاً تجربه این سفر را داشته‌اید یا نه؛ اما امروز در مجله ره بال آسمان تصمیم گرفته‌ایم خودمان را مهمان شیراز افسانه‌ای کنیم. امروز می‌خواهیم در کوچه‌هایی قدم بزنیم که روزگاری سعدی و حافظ قدم زدند و روحمان را دخیل امامزاده‌ای کنیم که یاد و خاطره امام مهربانمان را برایمان تداعی می‌کند. این سفر بسیار جذاب و زیباست؛ پس با ما باشید.

فهرست مطالب

شیراز کجاست؟

اگر اهل شعر و ادب باشید، بی‌شک می‌دانید که شیراز کجاست. این شهر دلبر مثل یک کودک شاد در میان کوه‌های دراک، قلعه بندر، باباکوهی، قره باغ و… مشغول آوازخوانی و بازیگوشی است. شیراز یا همان مرکز استان فارس، از سمت شمال با شهرستان‌های سپیدان و مرودشت، از سوی شرق با شهرستان‌های فسا و استهبان، از غرب با کازرون و از سمت جنوب با شهرستان‌های جهرم و فیروزآباد همسایه است.

سعدیه آرامگاه سعدی در شهر شیراز

مردم شیراز، فارسی را با لهجه زیبای شیرازی صحبت می‌کنند. کافی است پای صحبت یکی از شهروندان شیرازی بنشینید، تا ساعت‌ها مجذوب لهجه زیبایش شوید. در هم‌کلامی با یک شیرازی، بی‌شک لحظه ای نمی‌خواهید سخنانش قطع شود.

خرید بلیط هواپیما شیراز

طبیعت شیراز | زیبا و دلربا

در بخش قبلی گفتیم که شهر شیراز در بین کوه‌های منطقه کوهستانی زاگرس محصور است. به همین دلیل هم هست که زمستان‌های شیراز هوایی نسبتاً کوهستانی دارد. هوای معتدل و بارندگی‌های نسبتاً زیاد از ویژگی‌های اصلی این آب و هواست.

بهترین زمان سفر به شیراز | اردیبهشت، بهشت شیراز

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

هرچند شیراز در منطقه کوهستانی است؛ اما تابستان‌های این شهر بسیار گرم و خشک است. در مجموع اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید، چمدانتان را برای اردیبهشت ببندید. بهترین فصل برای سفر به شیراز، فصل بهار است. در این فصل، شهر شیراز شاهزاده زیبایی می‌شود که دامنش پر از شکوفه‌های بهار نارنج است و عطر این گل‌های خوشبو هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برد.

پوشش گیاهی و جانوری شیراز | متنوع و کاربردی

رشته کوه زاگرس و پوشش گیاهی شهر شیراز

رشته کوه زاگرس مثل یک حامی مهربان، محبتش را از شیراز هم دریغ نکرده است. این کوه‌ها پوشیده از درختان بلوط، افرا، فندق و کاج است. پارک ملی «بمو» در شمال شهر شیراز حدود ۲۸۰ گونه گیاهی غنی و متنوع را در آغوش خود گرفته است. همچنین گیاهان علفی و بوته‌ای در طبیعت شیراز بسیار دیده می‌شوند. آویشن معطری که بوی خوشش آدم را سر حال می‌آورد، ریشه در این شهر دارد. خاکشیر هم در این منطقه پیدا می‌شود.

معروف‌‌ترین جانداران این منطقه را در همان پارک ملی «بمو» که پیش از این با آن آشنا شدیم، می‌توان دید. مهم‌ترین نکته درباره جانداران اطراف شهر شیراز، وجود انواعی از حیوانات در حال انقراض در طبیعت این منطقه است که گوزن زرد، کاراکال (نوعی گربه‌‎سان)، آهو، پلیکان خاکستری و هوبره از جمله آن‌هاست؛ اما مهم‌‌ترین موجود در حال انقراض در این منطقه را می‌توان پلنگ ایرانی دانست. در پارک ملی «بمو»، تعداد این حیوان را حدود ده قلاده، تخمین زده‌اند.

جاذبه های طبیعی | لطف طبیعت به انسان

همیشه زیباترین و کم‌هزینه‌ترین جاذبه‌ها را طبیعت مهربان در اختیارمان می‌گذارد. فقط کافی است تا ما هم مثل او مهربان باشیم و ردی از زباله و آتش به جا نگذاریم تا مادرانه برایمان بهترین‌ها را نثار کند. در این قسمت می‌خواهیم زیباترین جاذبه های طبیعی شیراز را برایتان بیاوریم.

  • روستاهای سنتی

شیراز شهری است که هیچ گردشگری را دست خالی یا پشیمان از خود برنمی‌گرداند. از جاذبه‌های طبیعی گرفته تا تاریخی و جاهای دیدنی بی‌شمار در شیراز است که هر سلیقه‌ای را راضی نگه می‌دارد. روستاهایی مثل روستای قلات در ۳۶کیلومتری شمال غرب شیراز، با حفظ بافت سنتی خود و داشتن آبشار معروف قلات، طبیعتی مثال‌زدنی را برای مسافران فراهم کرده است. روستای رکن آباد در ۱۲کیلومتری شمال شیراز و روستای مظفرآباد هم از دیگر روستا‌های اطراف این شهر هستند که دیدنشان ارزش تحمل رنج سفر را دارد.

  • دشت ارژن

اگر می‌خواهید مجموعه‌ای از پدیده‌های زمین‌شناختی مختلف را در یک جا ببینید به ۶۰کیلومتری غرب شیراز بروید. بازدید از دشت ارژن برای هر گردشگری می‌تواند جذاب باشد. آبشار دشت ارژن، دریاچه و تالاب ارژن با وسعت ۲هزار هکتار، محل زندگی بسیاری از پرندگان است. علاوه بر این‌ها دالان‌های طبیعی و غار‌ها از جاهای دیدنی دشت ارژن هستند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید این دشت در گذشته، محل زندگی شیر ایرانی بوده و کتیبه‌هایی تاریخی متعددی هم در آن دشت کشف شده است.

  • دریاچه مهارلو

اگر دوست دارید دریاچه سرخ رنگ را از نزدیک ببینید، به ۲۰کیلومتری جنوب شرق شیراز بروید. دریاچه مهارلو یکی از جاذبه های طبیعی معروف شیراز و مشابه با تالاب لیپار چابهار است. این دریاچه با ۲۵۷ کیلومترمربع مساحت، یکی از مناطق تفریحی استان فارس به حساب می‌آید. آب دریاچه از رودهای خشک، حمزه و سروستان و آب‌های جاری از کوه‌های زاگرس تأمین می‌شود. همچنین لایه‌ای از نمک، بستر آن را فرا گرفته است.

آنچه مهارلو را از سایر دریاچه‌ها متمایز کرده، رنگ قرمز آن ‌است. این رنگ ناشی از وجود نوعی جلبک قرمز در آب دریاچه است. البته این زیبایی گاهی خطرناک هم هست؛ چون افزایش این جلبک‌ها مانع تبادل هوا با آب و کاهش اکسیژن آب شده و در نتیجه باعث به‌خطر‌افتادن جان جانداران دریاچه می‌شود. نکته جالب دیگر اینکه بخشی از نمک استان فارس از دریاچه مهارلو تأمین می‌شود.

  • آبشار دم اسب

از آبشار‌های دیدنی اطراف شهر شیراز، آبشار دم اسب در ۳۰کیلومتری غرب شیراز، نزدیک روستای قلات و آبشار رمقان در ۳۵کیلومتری بعد از ورودی جاده کوهمره را می‌توان نام برد.

  • غارهای شیراز

غارهای شیراز

یکی دیگر از پدیده های طبیعی که در اطراف شهر شیراز بسیار دیده می‌شود، غار‌های مختلف است. غار پری یاغی در ۳۰کیلومتری شرق شیراز، غار ابوالنصر، غار بلعزار، غار چاه دختر، غار قلعه بندر (روبه‌روی باغ دلگشا) و غیره از جمله غارهای معروف این شهر هستند. اگر به غارنوردی علاقه دارید، مقاله غارهای ایران را بخوانید تا با تعدادی از تماشایی‌ترین غارها در ایران آشنا شوید.

  • چشمه جوشک

چشمه جوشک در روستای قصرقمش از چشمه‌های بزرگی است که باغ‌های روستاهای بسیاری را آبیاری می‌کند. رودخانه قره آغاج، تفرجگاه میان کتل که محل زندگی پرندگان مهاجر است، تالاب برم دلک و پارک بمو که به آن اشاره شد، از دیگر جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌آیند.

تاریخچه | گذر زمان بر شیراز

به گفته برخی از مورخان، پیشینه تاریخی شهر شیراز را باید در لوحی گلی که مربوط به ۴هزارسال پیش است جست‌وجو کرد. کاوش‌های باستان‌شناسی، قدمت این شهر تاریخی را تا ۶۵۰۰ سال پیش نیز تخمین زده است. این شهر در زمان ساسانیان، محل سکونت بوده و به گفته بسیاری از مورخان، قدمت مسکونی‌بودن آن به پیش از دوره اسلامی برمی‌گردد.

البته اکثر تاریخ‌نویسان معتقدند که قرن اول هجری، تاریخ بنیان‌گذاری شهر شیراز است. این مورخان، شیرازی که پیش از این تاریخ وجود داشته را قلعه‌ای در نزدیکی شیراز فعلی می‌دانند. این شهر در طول تاریخ بارها اهمیت سیاسی پیدا کرده و به‌عنوان پایتخت برگزیده شده است؛ اما بیشترین اهمیت و اعتبار را در دوره زندیه به دست آورده و بسیاری از بناهای باقی‌مانده در این شهر نیز از همان دوران است.

مشاهیر | اختر چرخ ادب

جاذبه دیدنی شهر شیراز آرامگاه حافظ حافظیه

هنگام گفت‌وگو درباره مشاهیر شیرازی شاید اولین نام‌هایی که به ذهن برسد حافظ و سعدی باشد. البته در صحت این حرف تردیدی نیست. حافظ، غزل‌سرای بزرگ شیرازی در قرن هشتم، نه‌تنها در ایران، بلکه در جهان آوازه‌اش پیچیده‌ است. سعدی شیرازی هم با دو اثر معروف خود با نام‌های «گلستان» و «بوستان» پای ادبیات فارسی را به باغ جدیدی از نثر و نظم باز کرد.

نام قطب‌الدین شیرازی که در قرن هفتم و هشتم هجری می‌زیسته و در فلسفه و حکمت سرآمد بوده نیز در فهرست مشاهیر شیرازی قرار دارد؛ اما پرورش بلندآوازه‌هایی همچون افراد نام‌برده، محدود به گذشته این شهر نیست. در روزگار معاصر هم مشاهیر فراوانی از این خاک برخاسته‌اند. افرادی مثل علی اصغر حکمت سیاست‌مدار و ادیب دوره پهلوی، ابراهیم گلستان کارگردان و نویسنده خوش‌نام ایرانی و سیمین دانشور نویسنده رمان معروف سووشون از این دسته‌اند.

جاهای دیدنی | جاذبه های بی‌نظیر

شیراز شهری دلرباست که جای‌جایش زیبا و دل‌فریب است. جاذبه های گردشگری این شهر، یکی دو تا نیستند. این شهر آنقدر مکان تاریخی و فرهنگی دارد که اگر روزها در آن‌ها به گردش بپردازید، باز هم برای بازدید از همه آن‌ها زمان کم می‌آورید. جاهای دیدنی شیراز مثل مردمان مهربان و شوخ و طنازش، چنان از گردشگران دلبری می‌کنند که خداحافظی با آن‌ها مثل ترک عزیزان دلبند می‌شود.

البته در مقاله‌های قبلی همین بلاگ به‌طور مفصل به معرفی باغ جهان نما، خانه زینت الملوک، عمارت شاپوری، باغ نارنجستان قوام و باغ ارم شیراز پرداخته‌ایم و در این بخش فقط به یادآوری چند محل معروف‌تر می‌پردازیم.

نکته: برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری می‌توانید از مترو استفاده کنید. با کلیک روی لینک زیر می‌توانید با ایستگاه‌های مترو، ساعت کاری و هزینه‌های بلیط آشنا شوید.
مترو شیراز
  • دروازه قرآن

نمای دروازه قرآن در شب

گردشگرانی که از مسیر شمال یعنی از سمت اصفهان، وارد شهر می‌شوند، در ورودی شهر از دروازه قرآن عبور می‌کنند. این دروازه باقی‌مانده از دوره دیلمیان، در طول تاریخ بارها تخریب و بازسازی شده است. دروازه قرآن مثل مادری مهربان گوشه‌ای ایستاده است تا با آب و آیینه از مهمانش استقبال کرده یا مسافرش را بدرقه کند. البته شیراز در گذشته ۶ دروازه داشته و این دروازه تنها بازمانده از آن شش‌تای دیگر است.

  • بازار وکیل، حمام وکیل، مسجد وکیل

بازار، حمام و مسجد وکیل؛ از آثار شکوهمند و یادگارهای سلسله زندیه در شیراز هستند. ساخت بازار وکیل حدود ۲۰ سال طول کشید و متأسفانه این روزها در قسمت انتهایی خود که به کاروانسرا ختم می‌شود، خرابی‌هایی دیده است؛ اما هنوز سرپاست. حمام وکیل هم مثل بسیاری از آثار تاریخی مشابه دیگر به موزه‌ای با حدود ۳۰مجسمه برای بازدید گردشگران تبدیل شده است. آنچه بر شگفتی مسجد وکیل افزوده است، سنگ تراشی هنرمندانه آن و به‌ویژه منبر آن است که از جنس سنگ مرمر ساخته شده است.

  • حافظیه

حافظیه، قلب شیراز و قرار دل عاشقانی است که از دور و نزدیک به آنجا می‌روند. در یک نگاه سطحی آرامگاه حافظ، یکی از گورستان‌های کهن و مشهور شهر شیراز است که علاوه بر بارگاه خود حافظ، مقبره‌هایی از خاندان‌های مهم و قدیمی شهر شیراز در آن وجود دارد. از جمله مشهورترین آن‌ها مقبره خاندان قوام‌السلطنه و شاعران و بزرگانی مثل مهدی حمیدی شیرازی و دیگران است. اما در نگاهی عمیق‌تر این مکان، آهن‌ربایی است که هر عاشق دلباخته‌ای را اسیر زیبایی خود می‌کند.

  • سعدیه

آرامگاه و بارگاه سعدی، در باغی قرار دارد که خانقاه خود او بوده است. در این باغ قناتی کهن وجود دارد که سرنوشتش به افسانه‌ها گره خورده است. هنوز هم دختران و پسران برای گشایش بخت، سکه درون حوض قنات می‌اندازند. در بهار که به شیراز بروید، بوی خوش بهارنارنج در سعدیه شما را ساعت‌ها مسحور و دلباخته خود می‌کند.

  • نارنجستان قوام

نارنجستان قوام، باغ و عمارتی بازمانده از دوره قاجاریه است که ساخت آن در سال ۱۲۵۷ آغاز شده و پس از وقفه‌ای چند ساله، سرانجام در سال ۱۳۰۰ به دست نوه قوام‌الملک تکمیل شده است. فقط باید در این نارنجستان باشید و غرق در آینه‌کاری‌ها و تصاویر زیبایش شوید که عمق زیبایی‌اش را درک کنید.

آثار مذهبی | میعادگاه زائران

  • حرم شاهچراغ(ع)

مشهور‌‌ترین بنای مذهبی شیراز، بارگاه برادر بزرگ‌تر امام رضا(ع)، احمد‌بن‌موسی‌الکاظم (شاهچراغ)، است. بعید است کسی به شیراز برود و در این حرم ساده و آرام و بی‌آلایش، استخوان سبک نکند. آرامش و سادگی این بنا، هر دل بی‌قراری را به قرار و سکون می‌رساند.

  • مسجد نصیر الملک

شما هم عاشق بازتاب نور از پنجره‌های رنگی در ساختمان‌های قدیمی هستید؟ پس دوربینتان را بردارید و به سمت مسجد نصیر الملک بروید. در این مسجد غرق تماشای بازی نور می‌شوید و زبان به تحسین معماران با‌سلیقه و خوش‌ذوق گذشته می‌گشایید. مسجد نصیرالملک نمادی از شیراز است، یعنی اگر همه یزد را به میدان میرچخماق می‌شناسند، این مسجد نیز شناسنامه شیراز حتی در جست‌وجوهای گوگل است.

غذاهای شیراز | خوشمزه های دلربا

مهم‌‌ترین ویژگی مشترک بیشتر غذاهای محلی شیراز، استفاده از گوشت چرخ‌شده به جای گوشت تکه‌ای در آن‌هاست. از نمونه غذاهای محلی که با این نوع گوشت تهیه می‌شود، کلم پلوی شیرازی است. به شما پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شیراز حتماً یک بار هم شده این غذای لذیذ را امتحان کنید. کلم، گوشت چرخ‌شده و سبزی مواد اصلی این غذا را تشکیل می‌دهند.

رب پلوی، پیشنهاد بعدی ما به شماست که ماده اصلی آن رب انار است. در کنار این‌ها لوبیا پلوی شیرازی که تفاوت آن با لوبیا پلوی معمولی، در استفاده از لوبیای چشم بلبلی است، پاچه پلو که ویژگی اصلی آن، استفاده از سرکه شیره و کشمش است و شکرپلوی شیرازی که از زعفران و خلال بادام در آن استفاده می‌شود نیز از غذاهای معروف و سنتی شیراز هستند. در خوبی فالوده شیرازی هم جایی برای صحبت نیست. این خوراکی خوشمزه انگار از بهشت آمده که تجربه عطر و طعمش سفر شما را به گلگشتی رؤیایی تبدیل می‌کند.

اقامت | بیتوته در طنازترین شهر ایران

شیراز با توجه به اهمیت زیادی که در صنعت گردشگری کشور دارد، طبیعتاً باید هتل‌های مناسبی هم داشته باشد. از جمله هتل‌های مجلل و البته نسبتاً گران‌قیمت شیراز، هتل هما، هتل چمران، هتل زندیه، هتل پارس، هتل بزرگ شیراز و هتل آپارتمان شمس را می‌توان نام برد. البته بهترین هتل های شیراز به این هتل‌های لوکس خلاصه نمی‌شود و هتل‌های میان‌رده دیگری هم یافت می‌شوند که مبلغ رزرو اتاق در آن‌ها کمتر است. از جمله این هتل‌ها می‌توان به هتل ساسان، هتل ارگ، هتل کوثر و آناهیتا اشاره کرد.

یکی دیگر از بهترین گزینه‌ها برای اقامت در هر سفری انتخاب خانه‌های بومگردی است که منعکس کننده بافت سنتی شهر هستند. از خانه‌های بومگردی شیراز می‌توان این نمونه‌ها را نام برد: اقامتگاه بومگردی خانه باغ ایرانی، اقامتگاه بومگردی سووشون و اقامتگاه بومگردی طاها.

رستوران های شیراز | تجربه طعم‌های جدید

  • ترکیبی از رستوران سنتی و فست فود

اگر صرف هزینه برایتان محدودیتی ندارد و می‌خواهید در یکی از بهترین رستوران های شیراز همه خدمات غذاهای سنتی و بین‌المللی،‌ فست فود، کافه و بوفه را تجربه کنید، به رستوران هفت خوان شیراز بروید. این رستوران در بلوار جدید قرآن، نبش کوچه هفدهم قرار دارد.

در خیابان عفیف آباد و کنار بانک ملت هم رستوران سنتی صوفی قرار دارد که انواع غذاهای ایتالیایی و ایرانی را در کنار هم سرو می‌کند. این رستوران در گذشته به سبک معماری قاجاریه طراحی شد بود که از سال ۸۳ با تغییر دکور به شکل معماری دوره زندیه، مخاطبان بیشتری به خود جذب کرد. نمای داخلی و بیرونی این رستوران شما را شگفت‌زده می‌کند. امکان سفارش نان داغ و چند نوع آش محلی هم در کنار سفارش غذاهای دیگر فراهم است.

  • رستوران کاملاً ایرانی

اگر هوس انواع کباب ایرانی همراه با نان داغ محلی کرده‌اید، سراغ رستوران شرزه در خیابان طالقانی بروید. کیفیت غذاهای این رستوران بنا به گزارش مردم شیراز، بسیار عالی است و شیوه متفاوت سرو کباب در این مکان، آن را خاص و متمایز کرده است.

اگر هم دوست دارید کلم پلوی شیرازی را امتحان کنید، به خانه سنتی پرهامی بروید. این رستوران قبلاً یک خانه قدیمی بوده و این روزها تغییر کاربری داده است. برای رفتن به این رستوران مسیر خیابان لطفعلی خان زند، بعد از سه راه احمدی، گود عربان را پیش بگیرید. توجه داشته باشید که در این مکان هر روز فقط ۴ مدل غذای سنتی سرو می‌شود؛ بنابراین اگر ذايقه‌تان با غذای دیگری سازگار است، زحمت رفتن به آنجا را به خود ندهید.

  • رستوران‌های بین المللی

علاوه بر دو رستوران خاصی که در ابتدای مطلب برایتان گفتیم و اشاره کردیم که غذای فرنگی هم سرو می‌کنند، سه رستوران زیر هم به طور اختصاصی به طبخ غذاهای ملت خاصی می‌پردازند. رستوران چینی اژدها، رستوران هندی تاج محل و رستوران آفریقایی آکاسیا هر کدام طراحی محیط و غذای متناسب با نام خود را دارند.

بازارهای شیراز | لذت خرید سوغاتی و یادگاری

  • بازار وکیل

اگر می‌خواهید همزمان هم گردش تاریخی کنید و هم سوغاتی‌های شیراز را ببینید و بخرید، به بازار وکیل سری بزنید. بافت تاریخی بازا به یک سو و جاذبه رنگ‌های محصولات و صنایع دستی شیراز در سوی دیگر ساعت‌ها شما را مجذوب و مشغول خود خواهد کرد. در این بازار می‌توانید انواع عرقیجات گیاهی و شیرینی‌های مختلف شیرازی را با قیمت نسبتاً مناسب تهیه کنید.

  • سرای مشیر

اگر می‌خواهید به دیدن صنایع دستی بروید و روزتان را با گشت‌وگذار در میان هنر دست مردم استان فارس بگذرانید، به انتهای بازار وکیل رفته و وارد سرای مشیر شوید. اینجا، مکان خوبی برای عکس‌گرفتن است. البته می‌دانیم که حواستان هست که در جاهای شلوغ مراقب دوربین گرانبهایتان هم باشید.

بازار حاجی و بازار مسگرهای شیراز هم ارزش دیدن دارند. البته نوع پارچه‌ها و صنایعی که در این دو بازار قدیمی و زیبا به فروش می‌رسند، متناسب با سلیقه‌های خاصی هستند.

  • مجتمع تجاری خلیج فارس

اگر می‌خواهید یک روز کامل را بدون هیچ خستگی در یک مجموعه تجاری بگذرانید، به مجتمع تجاری خلیج فارس بروید. در این مجموعه از فروشگاه‌های مختلف گرفته تا هایپرمارکت، خانه بازی کودکان، سالن بیلیارد، سالن سینما، رستوران، کافی شاپ، بوفه های مختلف و در مجموع همه امکانات تفریحی و رفاهی وجود دارد. به‌راحتی می‌توان گفت شهر کوچکی در این مجتمع قرار گرفته است.

  • مجتمع زیتون فارس

در این مجتمع ۱۲طبقه می‌توانید همه مایحتاج خود از جمله پوشاک زنانه و مردانه و بچگانه، لوازم لوکس و تزئینی، کیف، کفش، عینک، لوازم بهداشتی و آرایشی، لوازم منزل و غیره را خرید کنید. این مجتمع بزرگ سه طبقه پارکینگ دارد که خیال شما را بابت پارک ماشینتان راحت می‌کند. مجتمع زیتون فارس، بلندترین برج تجاری شیراز است.

سوغات شیراز | یادگار سفر به شهر دلبر

خوراکی‌های شیرازی گزینه خوبی برای خرید به‌عنوان سوغات هستند. شیرینی‌های شیرازی مثل رنگینک، مسقطی، حلوای شیرازی، کلوچه و…، عرق بهارنارنج و سایر عرقیات گیاهی و لیموی شیرازی نمونه‌هایی از سوغاتی‌های خوشمزه این دیار هستند.

البته قسمت دیگری از سوغات شیراز، صنایع دستی آن مانند خاتم کاری یا همان هنر ظریف روی چوب است. منبت کاری که آن نیز روی چوب انجام می‌شود، هنر دست روی ظروف نقره، قلم زنی، مینا کاری، فرش‌های نمدی و… از جمله صنایع دستی یادگار دوره صفویه هستند.

راه های دسترسی | پیش به سوی شیراز

شیراز از آن دست شهر‌هایی است که به خاطر اهمیت فراوانش، دسترسی به آن آسان شده است.

مسیر جاده ای

اگر گردشگران بخواهند به‌صورت زمینی و با اتومبیل‌های شخصی به شیراز بروند، آزادراه شماره ۶۵ یا آزادراه اصفهان شیراز که از سمت شمال به شیراز می‌رسد، معروف‌ترین مسیر شیراز است و برای شهرهای شمالی مثل اصفهان و تهران و آباده مناسب است. فاصله تهران تا شیراز حدود ۹۲۴ کیلومتر است و شهرهای مهمی مثل قم، کاشان، اصفهان، شهرضا و مرودشت بر سر راه آن قرار دارند.

جاده‌ شماره ۶۷ به یاسوج منتهی می‌شود و گذرگاه شهرهای غربی کشور است. جاده شیراز بوشهر یا جاده شماره ۸۶ به شهرهای دشت ارژن، کازرون و نهایتاً استان بوشهر منتهی می‌شود. امتداد جاده ۸۶ که از سمت جنوب شرقی شیراز از شهر خارج می‌شود، به شهرهایی مثل فسا و جهرم می‌رسد و در نهایت شیراز را به بندرعباس وصل می‌کند. همچنین می‌توانید با خرید بلیط اتوبوس شیراز خود را از هر کجای ایران با قیمتی مناسب به این شهر برسانید.

  • راه آهن

راه دیگر برای سفر به شیراز، خرید بلیط قطار شیراز و استفاده از قطار است. ایستگاه راه آهن شیراز به خطوط راه آهن سراسری متصل است. خط راه آهن شیراز در سال ۹۰ به بهره‌برداری کامل رسید و در حال حاضر از ایستگاه‌های مهم کشور است.

  • مسیر هوایی

شیراز به اکثر شهر‌های داخلی که دارای فرودگاه هستند، خط هوایی دارد. در کنار پروازهای داخلی، پروازهای خارجی هم از این فرودگاه انجام می‌شود.

بهترین مقاصد سفر از شیراز | سفر از مهد شعر به گستره ایران

به پایان تفرج در شهر شیراز رسیدیم. همه می دانیم که حرف و سخن درباره جاهای دیدنی شیراز و جاذبه های گردشگری و تاریخی آن بسیار زیاد است و در یک مقاله نمی‌گنجد. اگر تجربه سفر به شیراز را دارید، برایمان بگویید که از بین همه این آثار، کدام اثر نظر شما را بیشتر جلب کرده است تا در سفرهای بعدی ره بال آسمان به آن بپردازیم.

۱. بهترین زمان سفر به شیراز چه فصلی است؟

در فصل بهار و مخصوصاً اردیبهشت، هوای شیراز عالی است.

۲. جاذبه های طبیعی شیراز کدامند؟

جاذبه های طبیعی شیراز: دشت ارژن، روستاهای سنتی، دریاچه مهارلو، آبشارها، چشمه‌ها و غارهای شیراز.

۳. جاهای دیدنی تاریخی شیراز کدامند؟

حمام، بازار و مسجد وکیل، مسجد نصیرالملک، دروازه قرآن، حافظیه، سعدیه، نارنجستان قوام، باغ دلگشا، باغ ارم و ده‌ها اثر تاریخی زیبایدیگر در شیراز وجود دارد که هر کدام از دیگری زیباتر است.

۴. اماکن مذهبی شیراز کدامند؟

امامزاده شاهچراغ، برادر بزرگ‌تر امام رضا و چندین مسجد دیگر از جمله مکان های مذهبی پرطرف‌دار در شیراز هستند.

۵. بهترین رستوران های شیراز کدامند؟

رستوران هفت خوان شیراز، رستوران سنتی صوفی، رستوران شرزه، خانه سنتی پرهامی، رستوران چینی اژدها، رستوران هندی تاج محل و رستوران آفریقایی آکاسیا و چندین فست فود دیگر در شیراز وجود دارد که هر کدام غذاهای مختلفی سرو می‌کنند.

۶. سوغات شیراز کدامند؟

صنایع دستی مثل خاتم کاری، میناکاری، قلم‌زنی، فرش‌های نمدی در کنار شیرینی‌های شیرازی مثل رنگینک، مسقطی، حلوای شیرازی، کلوچه، همچنین عرق بهارنارنج و سایر عرقیات گیاهی و لیموی شیرازی نمونه‌هایی از سوغاتی‌ها خوشمزه این دیار هستند.

فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.