جاهای دیدنی گلستان | هزار راز نهفته از سرزمین آبشارهای هزاره

0

جاهای دیدنی گلستان بی‌نهایت‌اند، بی‌حد زیبا و چشم‌نوازند و نیز در دنیا کم‌نظیر یا حتی بی‌نظیرند. گلستان را باید از نامش شناخت که غلو نکرده‌ایم اگر بگوییم طبیعتش همچون بهشت است. البته این را هم می‌دانیم گلستان مقصد مسافران کمتری نسبت‌به مازندران و گیلان در شمال ایران است؛ چراکه جاذبه های گردشگری گلستان به مرکزیت گرگان کمتر شناخته شده است.

در این نوشته، از هر شهر تعداد اندکی از جاذبه های دیدنی گلستان را معرفی کرده‌ام؛ پس آن را دنبال کنید تا حال و هوایتان عوض شود و مقصد سفر بعدی خود را با آگاهی بیشتری انتخاب کنید. راستی اگر بعد از خواندن این مقاله هوای بازدید از جاهای دیدنی گلستان به جانتان رخنه کرد، کافی است پی خرید بلیط هواپیما گرگان بیفتید تا چند ساعت بعد خود را در گلستان تماشایی بیابید.

فهرست مطالب

جذاب ترین جاهای دیدنی گلستان در گرگان

ناهارخوران | پارک جنگلی و توریستی

مگر می‌شود به گرگان سفر کرد و سری به جنگل ناهارخوران دیدنی و باصفا نزد؟ اصلاً گرگان است و ناهارخورانش. امروزه خیابان ناهارخوران از اصلی‌ترین، طولانی‌ترین و شلوغ‌ترین خیابان‌های گرگان محسوب می‌شود. یادتان باشد برای دیدن ناهار خوران در یک روز بهاری یا پاییزی، ماشین را در ابتدای خیابان پارک کنید و پیاده‌روی را در یکی از زیباترین خیابان های ایران تجربه کنید. اگر هم می‌خواهید خستگی پیاده‌روی را با نوش‌جان کردن یک استکان چای به در کنید، خوب است که بدانید چند قهوه‌خانه و رستوران در محوطه ناهارخوران به چشم می‌خورد.

راستی اگر هنوز برای سفرتان به گرگان، هتل رزرو نکرده‌اید، چند مهمانسرا از مجموعه هتل های گرگان (هتل شهرداری، هتل جهان‌گردی، هتل راه و ماه، هتل رستوران باباطاهر) هم در این خیابان پر از شگفتی وجود دارد.

النگدره | تماشایی‌ترین جنگل گرگان

شما در هر فصلی که به گرگان سفر دارید، حتماً سری به جنگل النگدره بزنید. النگدره که در نزدیکی ناهارخوران واقع شده است و جنگلی است بس دیدنی. النگدره یک جنگل چهارفصل است و با آن درختان سربه‌فلک‌کشیده و رودخانه قلاشی جاری‌اش، هوای معرکه‌ای را نصیبتان می‌کند. وجود جاده سلامت برای دوچرخه‌سواران و مسیر چوبی مجزا برای پیاده‌روها نشان از آن می‌دهد که اینجا جایی برای نفس کشیدن است. به تجربه شخصی می‌گویم، حتماً لذت نوش‌جان کردن یک صبحانه معرکه را در النگدره به خود ببخشید.

روستای زیارت | دلیل سفر به گرگان

حتماً شما هم عکس‌هایی از روستای زیارت گرگان دیده‌اید که چشم‌نوازی بی‌حدشان، نفس‌گیر است. زیبایی‌های این روستای ییلاقی را نمی‌شود با کلمات توصیف کرد. شگفتی‌های این روستا از زمانی که به ابتدای جاده‌اش می‌رسید شروع می‌شود و تا رسیدن به چشمه آبگرم و آبشارهای دوقولو، دره تل انبار و خال دره و نیز امامزاده زیارت ادامه می‌یابد. جاده روستا شیب‌دار و پر از پیچ‌وخم‌های متحیرکننده است. باز هم می‌گویم در مقاله‌ای جدا باید به تفصیل از زیارت دیدنی بگویم تا حق مطلب درباره این روستا ادا شود. فقط یک نکته که بهتر است بدانید، سعی کنید حداقل یک شب را در هتل روستای زیارت یا در خانه های محلی بمانید تا لذت طبیعت‌گردی‌تان کامل شود؛ اگر هم طبیعت‌گرد حرفه‌ای هستید، کمپ‌زدن در میان دارودرختان تماشایی روستای ییلاقی زیارت پیشنهاد دیگر ما به شماست.

آب بندان توشن | تجربه یک پیک‌نیک دلچسب

آب بندان در روستای زیبای توشن از جاهای دیدنی گلستان

توشن یک روستای نزدیک گرگان است که لمس جاذبه‌های دینی‌اش تا مدت‌ها حال دلتان را خوب می‌کند. آب بندان توشن زیباترین جاذبه توریستی این روستا و یکی از تماشایی‌ترین چشمه های ایران است. آب این دریاچه از رودخانه دوبرار النگدره تأمین می‌شود و آرامش بی‌حدش شما را از هیاهوی شهرنشینی رها می‌کند. شما در هر فصلی از سال که به توشن بروید، ماهی، اردک و قورباغه‌هایی را در سطح آب می‌بینید که در یک پیوند دوستانه با شما ارتباط برقرار می‌کنند، کافی است کمی غذا برایشان آماده کنید. ماهیگیری از دریاچه و پیک‌نیک در جنگل توشن از دیگر تفریحاتی است که روز شما را می‌سازد.

رنگو | آبشار و جنگل بکر گرگان

از توشن به‌سمت جاده رنگو بروید و آن جاده را به سمت جنگل و آبشار رنگو ادامه دهید. در پایان این جاده قرار است به یک سرزمین رؤیایی برسید که نفستان در سینه حبس می‌شود. درختان جنگل رنگو تا آسمان رفته‌اند؛ گویی یکدیگر را در آغوش گرفته‌اند. وقتی در جوار رودخانه قدم می‌زنید، از خنکای هوا لذت می‌برید. اینجا هوا مطبوع است و روحتان را نوازش می‌دهد. مسیر رودخانه را ادامه دهید تا به آبشار رنگو برسید. آبشار رنگو خیلی بلند نیست؛ اما چشم‌اندازش بی‌نظیر است. در نظر داشته باشید که برای پیمودن مسیر جنگلی رنگو و آبشارش بهتر است از راهنمایی بومیان منطقه کمک بگیرید؛ جنگل رنگو امکانات رفاهی ندارد و باید قبل از رفتن تمام لوازم و ابزار مدنظرتان را مهیا کنید.

آبشار نومل | خانواده آبشارها در دل جنگل چهل گیسو

روستای نومل یکی دیگر از روستاهای نزدیک گرگان است. این روستا که در دل جنگل های شمال ایران جا خوش کرده است، پر است از جاهای دیدنی و تفریحی. اگر طبیعت‌گرد باشید، نومل همان جایی است که از دیدنش کِیفتان کوک می‌شود. در روستای نومل و در دل جنگل چلگیسو مجموعه‌ای از 6 آبشار خروشان جا خوش کرده‌اند. مسیر رسیدن به این آبشارها نسبتاً صعب‌العبور است؛ به همین دلیل طبیعتی بکر و سرزنده میزبانتان خواهد بود. آبشار نومل، آبشار دوقولو و آبشار ایستگاه 1 و 2 نام این آبشارها است. در مسیر رسیدن به آبشار نومل 30متری می‌توانید از دیدن قلعه تاریخی تپه، غار چل گیسو، قبرستان‌های قدیمی و سنگ‌نوشته‌های قدیمی زیارتگاه پیرمومن در داخل جنگل لذت ببرید. یادتان باشد، اگر حتی طبیعت‌گرد حرفه‌ای هستید؛ اما روی این منطقه شناخت کافی ندارید، از راهنماهای محلی کمک بگیرید.

سرسبزترین جاهای دیدنی گلستان در کردکوی

جهان نما | چشم‌نواز تا جایی که چشم کار می‌کند

اگر دهکده جهان نما را به بهشت نسبت دهیم، غُلُو نکرده‌ایم. وقتی به روستای جهان نما برسید، باید لحظه‌ای درنگ کنید تا ببینید منظره چشم‌نواز چشمانتان چطور با طبیعتی مخملی کار شده است. آبی آسمانش شما را یاد آبی جعبه مدادرنگی‌هایتان می‌اندازد. زمانی که مسیر جهان نما را در پیش بگیرید، می‌رسید به ارتفاعات دیدنی‌اش، جایی که گلستان را زیر پایتان می‌بینید؛ اینجا بام گلستان است. اندکی بیشتر که پیش بروید، می‌رسید به اقیانوس ابرهای پنبه‌ای. اینجا بی‌نظیر است و بس!

قبلاً به تفصیل درباره این منطقه صحبت کرده‌ایم؛ کافی است مقاله ویژه دهکده جهان نما را بخوانید تا بلافاصله به دنبال جمع‌کردن باروبندیل سفر به گرگان بروید.

درازنو | دهکده ییلاقی بر فراز ابرها

روستای درازنو را می‌توان خواهر دوقولوی جهان نما معرفی کرد. اگر بخواهم این دو را با هم مقایسه کنم، در آخر به این نتیجه می‌رسیم که لمس طبیعت هردو روستا را باید تجربه کرد. جنگل‌های انبوه، طبیعت بکر، چمن‌زارهای زیبا و ابرهای بی‌حد زیبایش شما را شگفت‌زده می‌کند. تازه اگر عاشق پرواز باشید، اینجا همان جایی است که به رؤیایتان می‌رسید؛ چراکه پرواز با پاراگلایدر بر فراز ابرها شاید هیچ‌کجای دیگر نصیبتان نشود.

راستی! اگر عاشق دیدن آثار باستانی هستید، در مسیر جهان نما و درازنو، می‌توانید از میل رادکان کردکوی دیدن کنید که عمرش به قرن چهارم می‌رسد.

آبشار هفت طبقه | شکست زیبای آب بر دیواره کوه

آبشار هفت طبقه یا همان آبشار شادان کردکوی یک آبشار تازه کشف‌شده در نزدیکی درازنو است. حدوداً باید 2 ساعت در مسیر کوهستانی‌جنگلی پررمزوراز و شیب‌دار معروف به جاده جنگلی «مشتی مسیر» پیش بروید تا آبشار زیبای هفت طبقه را ببینید. شما در طول 2 ساعت پیاده‌روی‌تان غول سنگ، تیل سر و توسکا چشمه را می‌بینید؛ تیل‌سر منطقه‌ای است پوشیده از گل. حتی تصور چنین منطقه‌ای حال آدم را خوب می‌کند، چه برسد که از نزدیک این همه شگفتی خلقت را یک جا ببینید.

آدرس: ۷کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی در دل جنگل‌های بکر دامنه کوه البرز (متأسفانه موقعیت مکانی این منطقه در گوگل ثبت نشده است؛ بنابراین در سفرتان به کردکوی، از بومیان منطقه راهنمایی بگیرید. شما همان کسی باشید که پس از رسیدن به آبشار موقعیت مکانی‌اش را در گوگل ثبت می‌کند.)

از دیگر جاهای دیدنی کردکوی می‌توان به تپه شاهده (مربوط به هزاره اول)، روستای النگ و امامزاده طاهر، محله بالابلوک، سرکلاته، مهترکلاته و… اشاره کرد.

بی نظیرترین جاهای دیدنی گلستان در علی آباد

کبودوال | آبشار تمام خزه‌ای

کبودوال از آن دست آبشارهای ایران است که هرکس، برای یک بار هم که شده، باید آن را ببیند. آبشاری تمام خزه‌ای در دل جنگل های علی‌آباد کتول. درست است که استان گلستان، به معنای واقعی کلمه، «گلستان» است؛ اما برخی از جاهای دیدنی‌اش بی‌مثال در جهان‌اند و آبشار کبودوال یکی از همان یک‌درجهان‌ها است. خوبی این منطقه آن است که امروزه دسترسی به آبشار خیلی دشوار نیست؛ اما این موضوع چیزی از تمیزی و بکربودن این جنگل کم نکرده است. جنگل کبودوال فضایی به شدت دل‌انگیز برای پیک‌نیک‌های خانوادگی در دل خود جای داده است؛ برخی از امکانات این جنگل عبارت‌اند از پارکینگ، سرویس بهداشتی، سوپرمارکت، نمازخانه و آلاچیق‌ها.

زرین گل | محصور بین کوه‌های سرسبز

در لیست جاهای دیدنی گلستان حتماً نام تنگه زرین گل به گوشتان خورده است. روستای زرین گل از روستاهای دیدنی علی‌آباد است که از هرطرف به آن نگاه کنید، کوه‌های پوشیده از دارودرخت را می‌بینید، کوه قلعه میران هم یکی از مهم‌ترین کوه‌های این منطقه است که معمولاً کوهنوردان از آن استقبال می‌کنند. چشمه زرین گل و رودخانه‌های این روستا به زیبایی هرچه بیشتر آن افزوده‌اند. چشمه فیروزه‌ای زرین گل در میانه جنگل قرار دارد. نکته عجیبی که نظرتان را به این چشمه جلب می‌کند سردبودن آب چشمه در تابستان و گرم‌بودنش در زمستان است. با این حساب دیدن دهنه و چشمه زرین گل و دیگر جاذبه‌های این روستا در هر چهار فصل سال جذاب است.

چلی سفلی | روستای تاریخی در قلب گلستان

در اینکه طبیعت وجب به وجب شمال ایران دیدنی و جذاب است، شکی نیست؛ اما این موضوع چیزی از ارزش جاذبه های تاریخی گلستان کم نمی‌کند. چلی سفلی که در یک دره و در نزدیکی روستای محمدآباد واقع شده است، علاوه بر طبیعت بکر و کمتردیده‌شده‌اش، جاذبه‌های دیدنی و باستانی دیگری هم دارد. درخت چنار 400ساله، حمام تاریخی 260ساله و بافت قدیمی روستا با آن خانه‌های باصفایشان همگی گویای دیدنی‌بودن این روستای ثبت‌شده در یونسکو به‌عنوان میراث جهانی است. اگر از طبیعت‌گردی لذت می‌برید، خلاف مسیر رودخانه چلی را در پیش بگیرید تا به آبشار چلی برسید.

تلفیق تاریخ و طبیعت در رامیان

قلعه موران | تاریخ بر فراز قله

قلعه موران یا قلعه میران روی قله‌‌ای مرتفع در شهر رامیان واقع شده است. این قلعه وسیع با بیش از 3هزار مترمربع در زمان سلجوقیان و برای میرانشاه ساخته شد. واقعیت آن است که از آن قلعه عظیم، اجزای کمی باقی مانده است؛ اما طبیعت زیبای اطراف این قله هرکسی را وسوسه می‌کند تا یک روز بهاری خود را در آنجا سپری کنند. فتح قله موران، موهبت دیدن چشمه‌ساران روی قله و پوشش گیاهی متنوع و جذابش را نصیبتان می‌کند.

گل رامیان | ژرف‌ترین چشمه آب سرد جهان

وقتی سخن از عمیق‌ترین چشمه جهان به میان می‌آید، قطعاً رنگ سبز کبود و فیروزه‌ای در حریری از آرامش در ذهن تداعی می‌شود. چشمه یا تالاب گل رامیان در حقیقت گل سرسبد جاهای دیدنی گلستان محسوب می‌شود. مسیر دسترسی به این چشمه بسیار راحت است و در نزدیکی آن رستوران‌های متنوعی است. با این تفاسیر باخیالی آسوده بروید و از طبیعت زیبای چشمه گل رامیان بهره ببرید و بعد از یک گشت‌وگذار دلپذیر، یک غذای محلی لذیذ در رستوران‌های این منطقه نوش جان کنید.

آبشار شیرآباد | پارک جنگلی پلکانی

آبشار شیر آباد در روستای خان ببین (خان به ببین) واقع شده است. کافی است برای دیدن این آبشار پلکانی در فصل طلایی پاییز به آنجا بروید. جالب است بدانید این منطقه 7 آبشار دارد و هرچه به سمت آبشار هفتم بیشتر پیش بروید، شگفتی‌تان بیشتر و بیشتر می‌شود. غار شیرآباد، آبشارهای طویل آن (نزدیک به 30 متر) و حوضچه‌های عمیق 40 تا 80متری، همه‌وهمه نوید از یک جنگل دیدنی را به شما می‌دهد.

آبشار هفت بهشت گلستان

آبشار هفت بهشت گلستان در شهر خان ببین، از توابع شهرستان رامیان واقع شده است. این آبشار در میان جنگل و در کنار رودخانه‌‌ها و آبشارهای متعدد قرار دارد. ارتفاع آبشار هفت بهشت تا 20 متر برآورد شده است. فکرش را بکنید ریزش آب از چنین ارتفاعی تا چه اندازه می‌تواند سنگ‌ها و صخره‌های اطرافش را به‌تدریج شکل دهد. همین طور هم شده. صخره‌های اطراف آبشار به مرور زمان و در اثر فرسایش توسط ضربات متوالی آب، ظاهری پلکانی به خود گرفته‌اند. از آنجایی که این آبشار جزو آن دسته از دیدنی های استان گلستان است که به تازگی کشف شده، هنوز امکانات چندانی ندارد؛ اما علاقه‌مندان به طبیعت و هیجان حتماً از این فرصت اسرارآمیز استفاده می‌کنند و لحظات خوشی می‌سازند.

عکس آبشار هفت بهشت گلستان

روستاهای توریست پذیر آزادشهر

روستای نوده خاندوز | شهر توریستی درآمدزا

شاید در گذار از آزادشهر، تصور جاهای دیدنی بکر و بی‌نظیر حتی به ذهنتان هم خطور نکند؛ اما باید بگوییم سخت در اشتباهید. باید به آزادشهر برسید و با حوصله در هر قدم خود به‌دنبال کشف زیبایی‌های طبیعتی بی‌مثال در آن باشید. روستای نوده خاندوز از آن روستاهایی است که چندسالی بیشتر از توجه به آن نمی‌گذرد. به همین دلیل هنوز هم از آن می‌توان به‌عنوان یکی از بکرترین جاهای دیدنی گلستان یاد کرد. آغوش تفرجگاه سوجاق، با چشمه‌ساران بی‌نظیر خود و درختان قدبرافراشته تا آسمان به روی شما باز است؛ همچنین زیارتگاه پیرباد بهترین انتخاب برای کسانی است که در سفرهای خود به‌دنبال چگونگی برگزاری مراسم و آیین مذهبی آن منطقه هستند. از تپه شبنم و طبیعت خوش‌آب‌وهوایش هم که نگویم؛ باید حداقل یک روز از سفرتان به گلستان را به دیدن این روستا اختصاص دهید تا گفته‌های من را بیشتر درک کنید.

روستای فارسیان | قدم بر طبیعت هزارساله

فارسیان آزادشهر از همان روستاهای کهن است که حتی دیدنش از ارتفاعات اطرافش لذت‌بخش است. وقتی به نظاره فارسیان می‌نشینید، در قاب نگاه خود خانه‌های پلکانی با پنجره‌های آب‌رنگی و گلدان‌های شمعدانی را می‌بینید که برایتان یادآور کتاب داستان‌های دوران کودکی است. طبیعت و جاذبه های دیدنی گلستان در این روستای افسانه‌ای که بالغ بر هزار سال عمر دارد هم دیدنی است. کافی است یکی‌دوروز از زمان خود را در فصل بهار یا تابستان به این روستا بروید، بعد از مستقرشدن در یکی از اقامتگاه های بومگردی فارسیان بروید به دیدن دشت اسب‌های وحشی، جنگل بلوط، آبشار کفترخانه، چنار کهنسال، قبرستان تاریخی و… .

جنگل های مخملی در مینودشت

جنگل چهل چای | لمس طراوت بهشتی

مینودشت شهری است که تعدادی از کم‌نظیرترین جاهای دیدنی گلستان را در خود جای داده است و جنگل چهل چای یکی از همان جنگل های ایران است که وقتی قدم در آن می‌گذارید، گویی در بهشت قدم گذاشته‌اید. جنگلی سبزپوش در دامن البرز شمالی که علاوه بر وجود درختان انبوه و کهن‌سالش، رودخانه و چشمه‌سارانش شما را محکوم به لمس طبیعتی وصف‌نشدنی می‌کنند. جنگل چل چای جایی مناسب برای کمپ‌زدن است و وجود آلاچیق، سرویس بهداشتی، نمازخانه و فروشگاه‌های مواد غذایی اقامت در دل جنگل را برایتان دلچسب‌تر می‌کند.

روستای ساسنگ | شگفتی گلستان در ارتفاعات

روستای ساسنگ یکی دیگر از روستاهای دیدنی مینودشت است. کافی است در جاده آزادشهر به مینودشت برانید تا در 30کیلومتری مینودشت به تابلوی روستای ساسنگ برسید که با جاده پرپیچ‌وخم خود برایتان دلبری می‌کند. هرچه بیشتر پیش بروید بیشتر از شنیدن صدای سکوت جنگل و هوای مطبوعش حیرت‌زده می‌شوید. این جاده را بپمایید تا به آخر خط برسید؛ اینجا ساسنگ است؛ بلندترین نقطه این منطقه. ساسنگ اقامتگاه بومگردی دارد؛ بنابراین خیالتان از باب اقامت راحت باشد. باروبندیل خود را در اقامتگاه جابه‌جا کنید و نیم‌ساعتی را در دل جنگل‌های هیرکانی و برگ انجیری ساسنگ قدم بزنید تا نجوای دلنشین آبشارهای ساسنگ به گوشتان برسد. لذت دیگری که در این منطقه طناز نصیبتان می‌شود، صرف صبحانه تازه محلی در اقامتگاه بوم‌گردی آن و درجوار ابرهاست.

گالیکش | بهشت سرسبز ایران

روستای پنو | طبیعت کمتردیده‌شده گالیکش

طبیعت فوق العاده روستای پنو از جاهای دیدنی گلستان

کمتر کسی اسم پنو را شنیده است یا حداقل خیلی کم درباره آن صحبت شده است. پنو نام روستایی در پیچ‌وخم‌های توابع گالیکش و در ۱۷کیلومتری روستای فارسیان گالیکش است که در دل خود تصویری معرکه از آبشاری افسانه‌ای، غاری قلبی‌شکل و سدی باشکوه و آرام جای داده است. مسیر دسترسی به روستای پنو آسان است و کافی است یک روز را به پنوگردی اختصاص دهید. پنو گردی را می‌توانید با صرف صبحانه در ابتدای جاده جنگلی پنو را شروع کنید و تا عصر و صرف عصرانه در جوار سد پنو و دیدن غروب بی‌نظیرش ادامه دهید.

تنگراه | نامی آشنا برای طبیعت گردهای شمال شرق

روستای تنگراه یکی از آن روستاهای دیدنی در نزدیکی مرز استان خراسان شمالی و گلستان است که از توابع گالیکش محسوب می‌شود. جنگل‌های تنگراه بسیار دیدنی و مناسب کمپ‌های یکی‌دوروزه است. جنگل‌های این منطقه نسبتاً پرتردد بوده و امکانات رفاهی مناسب مانند آب شرب و نمازخانه و آلاچیق دارد. وجود اقامتگاه بوم گردی تنگراه چاره‌ای دیگر برای کسانی است که می‌خواهند یکی‌دوروزی را در این طبیعت خوش‌منظره ماندگار باشند.

تالاب سولوکلی | تک تالاب گالیکش

تالاب سولوکلی را می‌توانید بعد از دیدن روستای تنگراه ببینید. شما پس از گذر از تنگراه، مسیر روستای قوشه چشمه را در پیش بگیرید تا به تالاب برسید. تالاب سولوکلی در نزدیکی پارک ملی گلستان واقع شده است و آب آن از چشمه تامین می‌شود. حداکثر عمق این تالاب یک متر است و 4 هکتار مساحت دارد. بهترین زمان دیدن تالاب سولوکلی گالیکش در فصول باران‌زاست؛ در روزهای گرم تابستان معمولاً تالاب بی‌آب و خشک می‌شود.

دشت شقایق | رقص یاقوت های سرخ پادلدل

بهار را باید با دیدن شقایق‌های گلگون آغاز کرد؛ شاید به همین دلیل است که دشت شقایق گالیکش به پاتوقی برای طبیعت‌دوستان بهاری تبدیل شده است. دشت شقایق گالیکش در روستای نیلکوه و در نزدیکی دهکده زیبا و پاکیزه پادُلدُل واقع شده است و هرساله میزبان هزاران گردشگر از سراسر ایران است. کافی است شما یک روز اردیبهشتی را برای ورود به بهشتی پوشیده از یاقوت‌های سرخ در استان گلستان خالی کنید. قطعاً این پیک‌نیک به‌یادماندنی‌ترین و البته زیباترین گردشتان در روزهای بهاری می‌شود.

چشمه لال | لذت تماشای شگفتی گلستان

حدس می‌زنم شما هم از شنیدن نام چشمه لال تعجب کرده باشید؛ البته اگر بار اولی است که این نام به گوشتان می‌خورد. چشمه لال در میان منطقه جنگلی بکر روستای بش‌اویلی (۲۷کیلومتری گالیکش) واقع شده است. وقتی به روستای قدیم بش اویلی رسیدید، راه را ادامه دهید تا دیگر هیچ صدایی نشنوید. بکربودن را باید اینجا لمس کنید. سکوت سنگین در میان درختان انبوه، منظره شگفت‌انگیزی را برایتان خلق می‌کند. قدم در دل جنگل بگذارید و پیش بروید تا زمزمه آب رودخانه در گوش‌تان نجوا کند.

خلاف مسیر آب پیش بروید تا به حوضچه مملو از آب زلال درست زیر کوه برسید. می‌بینید! چشمه‌ای فیروزه‌ای در میان جنگلی انبوه که از دل زمین می‌جوشد و از آنجایی که سکوت بر این چشمه خفته سبزرنگ حاکم است، نام چشمه لال را از آن خود کرده است. بروید کنار چشمه و دستی بر آب خنک و گوارایش بزنید تا روحتان به آرامش برسد.

آبشار آق سو | تماشایی‌ترین مرز بین دو استان

در مسیر گرگان به خراسان شمالی، بین گالیکش و تونل گلستان و در دل طبیعت مخمل‌پوش سبزرنگ این منطقه آبشاری بلندبالا، پرآب و سپیدرنگ نهفته است که در بین محلی‌ها به آبشار آق سو معروف است. مسیر آق‌ سو خیلی شناخته‌شده نیست و حتی در جاده فقط یک تابلوی کوچک مسیر آق سو را به شما نمایش می‌دهد. به همین دلیل کمتر گردشگری به آنجا می‌رود. با این حساب با طبیعتی بکر طرف هستیم که جان می‌دهد برای یک پیک‌نیک خانوادگی یا دوستانه. برای رسیدن به آبشار هم باید قدم در دل جنگلی زیبا بگذارید. نمایان‌شدن صخره‌های خزه‌پوش، نوید نزدیک‌شدن به آبشار را می‌دهند.آبشار آق سو پلکانی است و ارتفاعش به ۷۰ متر هم می‌رسد. آب زلالی که در حوضچه زیر آبشار جمع می‌شود، می‌تواند لذت یک آب‌تنی تابستانی را به شما بچشاند.

توجه داشته باشید که موقعیت دقیق آبشار روی نقشه گوگل به ثبت نرسیده است و در نقشه زیر فقط محدوده مسیر به شما نمایش داده شده است؛ بنابراین به این محدوده که رسیدید، از سرعت خود بکاهید و به‌دنبال یک تابلوی کوچک باشید که راه را به شما نشان دهد.

طبیعت تاریخی در کلاله

خالد نبی کلاله | ریشه در تاریخ بر فراز قله

زیارتگاه و قبرستان خالدنبی نامی آشنا برای تاریخ‌دوست‌های طبیعت گرد است. خالد بن سنان (ع) یکی از پیامبران دوره فترت و آخرین مبلغ دین مسیح است. کمی آن طرف‌تر از زیارتگاه خالد نبی، روی تپه ماهورهای سبز صحرایی، یک قبرستان تاریخی با ظاهری متفاوت؛ اما دیدنی قرار دارد که ساعت‌ها شما را در تاریخ و قدمت این منطقه به فکر فرو می‌برد. سنگ قبرهای این گورستان اسرارآمیزند و قدمتشان نامشخص.

اگر در فصل زیبای بهار، مخصوصاً در اواخر فرودین به این منطقه سفر کنید، در مسیر کلاله به خالدنبی، دشتی بی‌نظیر از شقایق را پیش روی خود می‌بینید که از زیبایی بی‌حدش حیرت می‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم ساعتی را به گشتن در این دشت وصف‌ناپذیر اختصاص دهید؛ البته حواستان به شقایق‌های گل‌گون و مزارع گندم باشد که خدای نکرده به‌شان آسیب نزنید. بعد از اینکه حسابی کِیف این طبیعت را بردید، راه را به سوی خالدنبی پیش بگیرید. خالدنبی بر فراز کوهی واقع شده است و از یک جایی به بعد ناچارید ماشینتان را پارک کنید و پیاده یا با نیسان‌های محلی‌ها مسیر را ادامه دهید. در نهایت شما زیارتگاهی جمع‌وجور با یک گنبد سبزرنگ در کوه‌های شمالی قریه گوگجه در محدوده دهستان تمران (تمر قره قوزی) بر فراز ارتفاعات گوگجه داغ می‌بینید.

چشمه زاو | چشمه پرآب ناشناخته

اگر می‌خواهید دل به یک طبیعت دست‌نخورده بزنید و از یک چشمه خروشان در قلب جنگل‌های شمال ایران دیدن کنید، به روستای زاو در نزدیکی کلاله سری بزنید و از آنجا مسیر را به سمت چشمه زاو در پیش بگیرید. جاده این مقصد رویایی خاکی است که همین خاکی‌بودن راه، هم ایراد است و هم مزیت. از آن جهت که مسیر سختی را پیش پای گردشگران می‌گذارد و کمتر کسی می‌تواند از آن دیدن کند، ایراد است؛ اما از آن جهت مزیت است که تعداد کمی از طبیعت‌دوستان سختی مسیر را برای رسیدن به چشمه به جان می‌خرند، بنابراین با یک منطقه بکر سروکار داریم که حتی پارکینگ یا سرویس بهداشتی هم در این منطقه وجود ندارد. پس اگر به‌دنبال جایی هستید که کمتر پای بشریت به آنجا باز شده باشد، یک روز بهاری میهمان زاو شوید.

جنگل پلکانی | جذاب برای کوهنوردها

جنگل پلکانی کلاله جذاب‌ترین مقصد طبیعت‌گردی برای صخره‌نوردها و کوهنوردها است. مابین دو کوه بلند در روستای گونیلی و نزدیکی کلاله، جنگلی حیرت‌انگیز با چشمه‌های متعدد واقع شده است. در این جنگل پلکانی که یکی از منحصربه‌فردترین جاهای دیدنی گلستان محسوب می‌شود، می‌توانید یک روز رویایی را برای خود و همسفرانتان رقم بزنید؛ به آواز گوش‌نواز پرندگان گوش دهید و خوش‌ترین لحظات و دیدنی‌ترین مناظر را از لنز دوربینتان ثبت کنید.

شهر تپه ماهورهای سبز تماشایی، مراوه تپه

قازانقایه | شکار ممنوع

از همین عنوان کوتاه می‌توان به طبیعت زیبایی پی برد که دست بشریت را برای برهم‌زدن زیستگاه حیات وحش کوتاه کرده‌اند. قازان قایه روستایی در غرب مراوه بخش مرکزی دهستان پالیزان است که مرز مشترکی با خراسان شمالی و ترکمنستان دارد. روستای قازان قایه به باغ پسته اصیل ایرانی‌اش شهرت دارد که ۷۰۰۰ مترمربع را پوشش می‌دهد و تنها بانک ژنتیکی پسته در ایران به شمار می‌رود. عبور رودخانه طویل و مرزی اترک از کنار این روستا، زیبایی خاصی به طبیعتش بخشیده است. از دیگر جاذبه های دیدنی گلستان در قازان قایه می‌توان به آرامگاه بالقی بابا، مسجد جامع قازانقایه، آبشار قارری کوه و پل تاریخی قازان قایه اشاره کرد. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم در فصل برداشت پسته یک سفر کوتاه به این روستا داشته باشید تا علاوه بر بازدید بخشی از جاهای دیدنی گلستان در مراوه تپه، خود را مهمان پسته تازه و باکیفیت قازانقایه کنید.

مختوم قلی | آرامگاه شاعر و عارف ترکمن

آرامگاه پدر شعر کلاسیک ترکمن مختوم قلی فراغی از جاهای دیدنی گلستان است

مخدوم قلی از شاعران محبوب گلستان و پدر شعر کلاسیک ترکمن بوده است. مقبره مخدومقلی در جوار مقبره پدرش، دولت محمد آزادی (از دیگر شاران ترکن)، در روستای آق تپه از توابع مراوه تپه واقع شده است. محبوبیت این شاعر دوره قاجار و پهلوی باعث شده است، یک روز از سال به‌عنوان بزرگداشت وی در نظر گرفته شود؛ ازاین‌رو هرساله مشتاقان شعر و ادب در ۲۸اردیبهشت در آرامگاه مخدومقلی گرد هم می‌آیند و یاد او را زنده نگه می‌دارند.

جاهای دیدنی گلستان در گنبد کاووس

مجتمع سوارکاری | نمایش اسب های اصیل ترکمن

اگر به اسب‌ها، این حیوانات نجیب، علاقه‌مندید و سوارکاری یک ورزش و تفریح اساسی برایتان محسوب می‌شود، در سفرتان به گلستان، حتماً سری به مجتمع سوارکاری گنبد بزنید. این مجتمع 12هکتاری شامل زمین کشاورزی، پارکینگ، فضای سبز، پیست اسب‌دوانی به مساحت تقریبی ۳۰ هکتار، سوئیت، ویلا، اسطبل زمستانه و تابستانه، جایگاه مسابقات و استخر شنا می‌شود. بهترین زمان برای دیدن اسب‌های این منطقه بهار و پاییز است؛ چراکه در این فصول مسابقه‌های اسب‌دوانی برگزار می‌شود و شیفتگان این ورزش مهیج از سراسر ایران به این نقطه سفر می‌کنند. همچنین مجموعه اسبدوانی گنبد کاووس جای مطمئنی برای خرید و فروش اسب‌های اصیل با نژاد ترکمن است.

جرجان | نمایش شهرنشینی باستانی

شهر قدیم جرجان یکی از شهرهای بزرگ تاریخی جهان اسلام است که در 3کیلومتری غرب گنبد کاووس واقع شده است. جذابیت این شهر باستانی در سبک پیشرفته معماری‌اش نهفته است. جالب است بدانید جرجان با عمری بالغ بر 1000 سال، از فاضلاب شهری و سیسم آبرسانی به خانه‌ها بهره‌مند بوده است. از دیگر جذابیت‌های این شهر، می‌توان به خیابان‌های سنگ‌فرش شده‌اش اشاره کرد که همگی از وجود طرح شهرسازی و نقشه برای ساخت آن پرده برمی‌دارد. بنابراین اگر شما هم مشتاق کنجکاوی در تاریخ هستید و دیدن آثار باستانی، برایتان یادآور تمدن و فرهنگ است، حتماً به این شهر سر بزنید. همچنین یکی دیگر از جاهای دیدنی گلستان که در نزدیکی جرجان قدیم قرار دارد، امامزاده یحیی(ع) است.

میل گنبد قابوس | بلندترین برج آجری جهان

نمای کلی گنبد کاووس بنای هزارساله شاهکار معماری ایران و از جاهای دیدنی گلستان

برج گنبد کاووس بنایی تاریخی و یادگار سده سوم است که بیش از 70 متر ارتفاع دارد. آرتور پوپ، مورخ شهیر آمریکایی، از این گنبد تحت عنوان «یکی از بزرگترین شاهکارهای معماری ایران» یاد کرده است. منار گنبد به دستور کاووس بن وشمگیر ساخته شد؛ اما هنوز علت اصلی ساخت آن مشخص نیست. برخی از تاریخ‌شناسان این بنا را آرامگاه کاووس می‌دانند و برخی دیگر ادعا می‌کنند برج گنبد با کاربری رصدخانه ساخته شده است. کاربری آن هرچه بوده، امروزه با یک بنای باستانی با عمری بالغ بر 1000 سال طرف هستیم که نمونه‌اش در دنیا وجود ندارد.

جاهای دیدنی گلستان در گمیشان

تالاب گمیشان | آبی آبی وسط کویر

دیدن تالاب‌ها همیشه هیجان‌انگیز است و کمتر تالابی، بازدیدکنندگانش را ناامید کرده است. تالاب گمیشان هم یکی از همان تالاب‌ها و جاهای دیدنی گلستان است که با آن رنگ آبی بی‌نظیرش در میانی کویری خاکی‌رنگ شما را دعوت به سکوت و آرامش می‌کند. نکته جالب توجه آن است که اگر در فصل‌های پاییز یا زمستان هم به این منطقه سفر کنید شاهد درناهای مهاجر نازنین خواهید بود. برخی دیگر از پرندگان مهاجری که مهمان این تالاب می‌شوند غاز خاکستری، فلامینگو، عقاب دریایی و خوتکا هستند. به همین دلیل از اینجا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سایت‌های پرنده‌نگری ایران یاد می‌شود.

موزه مردم شناسی | گردهمایی هنر ترکمن ها

بافت شهر گمیشان، سنتی و تماشایی است. کافی است چند دقیقه‌ای را وسط شهر بگردید تا از دیدن خانه‌های سنتی آن که پشت هرکدامشان داستانی شنیدنی نشسته، لذت ببرید. در میان این خانه‌ها، خانه تاریخی گوکلانی (گوکلنی) دیدنی‌تر است. قدمت این خانه که امروزه به موزه مردم شناسی گمیشان تبدیل شده است، به دوران حکومت پهلوی بازمی‌گردد.

موزه مردم شناسی گمیشان با به‌نمایش‌گذاشتن یک خانواده ترکمن، بخش قالی بافی و نمد مالی، بخش سوزن‌دوزی، ساخت زیورآلات سنتی و حصیر بافی و بخش معرفی مشاغل بومی و آیین های سنتی سعی در معرفی ترکمن‌ها دارد. بخش موزه و کارگاه‌های آموزشی با هدف حفظ و احیای صنایع دستی مردم ترکمن فعال است.

دیدنی ترین جاذبه های گردشگری بندر ترکمن

جزیره آشوراده | بزرگترین جزیره ایرانی

قایق سواری در جزیره زیبای آشوراده بزرگترین جزیره ایران در دریای خزر | جاذبه های دیدنی گلستان

آشوراده یکی از مقاصد پرطرفدار نوروزی مسافران گلستان است. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چرا؟. موقعیت جغرافیایی آشوراده به‌عنوان بزرگترین جزیره ایران خاص است؛ چراکه از شمال به دریای خزر، از شرق به تنگه چیق اوغلی، از جنوب به گرگان و از غرب به کانال طبیعی خزبنی منتهی می‌شود. همچنین قدمت گردشگری در جزیره آشوراده به دوره صفویه برمی‌گردد که به‌عنوان شکارگاه صفویان از آن استفاده می‌شد.

اسکله تفریحی | میزبان چهار فصل گردشگرها

اگر می‌خواهید علاوه بر جاهای دیدنی گلستان تجربه تفریحات آبی خاطره‌ساز را به سفرتان بیفزایید، اسکله تفریحی بندر ترکمن جای مناسبی است. اینجا می‌توانید قایق‌سواری کنید و کمی بیشتر از حال‌وهوای خزر بهره ببرید. همچنین اسکله بندرترکمن یک مقصد رنگی‌رنگی جذاب برای عاشقان خرید است. به خاطر بسپارید که قیمت اجناس در بندر ترکمن معمولاً ارزان‌تر است؛ با این حساب می‌طلبد یک صبح تا غروب آفتاب را در اسکله بگذرانید و بعد از تفریح و خرید با تماشای غروب دل‌انگیز آفتاب یک روز خوش را به پایان برسانید.

جاهای دیدنی گلستان در بندر گز

پارک جنگلی باغو | طبیعت دنج بندر گز

طبیعت دنج و تماشایی پارک جنگلی باغو از جاذبه های دیدنی گلستان

پارک جنگلی باغو یک طبیعت دنج و دیدنی برای کمپینگ خانواده‌ها است. این پارک جنگلی که در نزدیکی روستای باغو قرار دارد، در کنار زیبایی بی‌حدش از امکانات خوبی برخوردار است. از جمله امکانات این جنگل می‌توان به پارکینگ، استراحتگاه، آب آشامیدنی، برق، سرویس بهداشتی و جاده آسفالته‌اش اشاره کرد.

بازارچه ساحلی | از شیر مرغ تا جان آدمیزاد

بازارچه ساحلی بندر گز یکی از جاهای دیدنی گلستان برای خرید سوغات

شما در سفرتان به گلستان می‌توانید علاوه بر بازار ترکمن سری هم به بازارچه ساحلی بندر گز بزنید. در نگاه اول، تعداد زیاد غرفه‌های بازارچه خیالتان را از باب تنوع کالا راحت می‌کند. در این بازار در کنار خرید صنایع دستی منحصربه‌فرد ترکمن‌ها و آن لباس‌های مسحورکننده‌شان، می‌توانید سراغ اجناس و خوراکی‌های خارجی بروید. فرقی نمی‌کند با هدف خرید لوازم خانه به آنجا رفته‌اید یا به‌دنبال سوغات گلستان بوده‌اید، به هر حال دست‌خالی از این بازارچه بیرون نمی‌آیید. پیشنهاد می‌کنیم هنگام خرید، فرزندانتان را با یک بزرگتر به پارک کودک بفرستید ?.

نوکنده | جنگل و ساحل و دریا در یک وجب

روستای نوکنده یکی از خاص‌ترین روستاهای بندرگز است که با جاذبه‌های طبیعی کم‌نظیرش بین گردشگران شناخته شده است. اگر هوس دریا به سر دارید، به سمت دریا نوکنده بروید و در ساحل زیبای آن تا آنجا که جا دارد استراحت و تفریح کنید، به تماشای موج‌های خروشان دریا بنشینید، ماهیگیری کنید و در آلاچیق‌هایش آرامش دل‌چسبی را به خود هدیه دهید. اگر هوای جنگل به سرتان زده است، به سمت جنگل نرگسی یا جنگل‌های جهان مورا بروید. جنگل نرگسی یکی از بکرترین جنگل های ایران است که هنوز دست‌خورده باقی‌مانده است. در جنگل‌های نوکنده، جنگل‌نوردی کنید، بر لب رودهایش بنشینید و سراغ زیباترین آبشار های ایران را در این منطقه بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردم تعدادی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی گلستان را معرفی کنم که یا مقصد گردشگران بسیاری در طول سال هستند یا کمتر شناخته شده‌اند و دست‌نخورده بودنشان آن‌ها را به یکی از جاذبه های دیدنی گلستان تبدیل کرده است. از شما می‌خواهیم برای تکمیل این مقاله، دیگر جاهای دیدنی این استان رازآلود را در بخش دیدگاه‌ها با همسفران ره بال آسمان در میان بگذارید. اگر هم اهل گلستان نیستید و می‌خواهید یک سفر ارزان به این منطقه داشته باشید، می‌توانید برای خرید بلیط قطار گرگان اقدام کنید یا به مقصد بسیاری از شهرهای این استان بلیط اتوبوس بگیرید. البته بلیط اتوبوس گرگان در دسترس‌تر است.

۱. جذاب‌ترین جاهای دیدنی گلستان کدامند؟

جنگل ناهارخوران، النگدره، آبشار رنگو، آبشار نومل، روستای زیارت و آب‌بندان توشن از جمله جاهای دیدنی گلستان هستند.

۲. جنگل پلکانی کجاست؟

جنگل پلکانی جذاب‌ترین مقصد طبیعت‌گردی برای صخره‌نوردها و کوهنوردها است. مابین دو کوه بلند در روستای گونیلی و نزدیکی کلاله، جنگلی حیرت‌انگیز با چشمه‌های متعدد واقع شده است.

۳. آبشارهای استان گلستان کدامند؟

انواع آبشارهای گلستان عبارتند از آبشار رنگو، آبشار نومل، آبشار هفت طبقه، آبشار کبودوال، آبشار شیرآباد،آبشار کفترخانه، آبشارهای ساسنگ و آبشار آق‌سو.

۴. بهترین زمان سفر به گلستان چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به استان گلستان زمانی است که طبیعت به اوج زیبایی رسیده باشد. برهمین مبنا بهار و پاییز را می‌توان بهترین فصل‌های سفر به گلستان نامید.

۵. بلند‌ترین برج آجری جهان کجاست؟

برج گنبدکاووس بنایی تاریخی و یادگار سده سوم است که بیش از 70متر ارتفاع دارد. این بنای تاریخی در شهر گنبد کاووس، شمال ایران در استان گلستان قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.