روستای جواهرده رامسر | تونل بهشت بر فراز ابرها

0

یک تابلوی بی‌نظیر را تصور کنید که تعدادی از سرشناس‌ترین نقاش‌های جهان ماه‌ها روی آن کار کرده‌اند. این تصویر شامل دشت‌های بسیار سبز و زیبا، کوه‌هایی پر از درخت‌های درهم‌تنیده، جوی آب روان و ابرهای سفیدی است که در گوشه کنار آسمانش دیده می‌شود. نام این تابلوی زیبا جواهر ده است. این تابلو آنقدر بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است که هر بیننده‌ای را جذب و عاشق خود می‌کند. اگر شما هم مشتاق حضور در جاهای دیدنی جواهرده و جاذبه های گردشگری آن هستید، این نوشته از ره بال آسمان را از دست ندهید.

فهرست مطالب

جواهرده کجاست؟

حتماً شما هم با دیدن تصویر این مقاله و شنیدن تعریف‌هایش دوست دارید بدانید جواهر ده کجاست. جواهرده روستایی از توابع شهرستان رامسر در استان مازندران است. این روستا در ارتفاعات سلسله‌کوه‌های البرز و روستای سخت سر قرار گرفته است.

نکته جالب درباره جمعیت جواهرده این است که مردم این روستا در تمامی طول سال ساکن روستایشان نیستند و فقط بخشی از سال را در آن به سر می‌برند. در باقی اوقات سال فقط تعدادی سرایدار و نگهبان در این روستا حضور دارند. این روستا ۱۲ محله دارد که نام آن‌ها عبارت است از اوشیان سر، سید محله، برشی محله، صیقل محله، شل محله، کهنه تنگ‌دره، فتوک محله، تنگ دره، آموسی خیل، جوالا خیل، رمک محله و کربلا بنه.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی رامسر، روی لینک زیر کلیک کنید:

آب و هوا | سرد خواستنی

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

روستای جواهرده آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد و متوسط دمای هوا در بهار و تابستان بین ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد است. این روستا در هر چهار فصل سال زیباست. در تابستان و بهار هوایی خنک دارد. در پاییز هم جلوه‌ای از رنگ‌ها را در طبیعت آن می‌توان مشاهده کرد. روستای جواهر ده در زمستان لباسی سراسر سفید از برف به تن می‌کند. البته این لباس نیمی از سال بر تن این روستاست! آب و هوایی نیمه‌مرطوب و مدیترانه‌ای ویژگی این منطقه از استان مازندران است.

پوشش گیاهی جواهرده | سبز بی‌انتها

نمایی از پوشش گیاهی جواهر ده

این روستای سرسبز به برکت گیاهان و درختان بسیاری مثل زبان‌گنجشک، گردو، فندق، سیب‌ترش، زرشک، آلوچه، ازگیل، آویشن، بابونه، میش‌گوش، شش‌شاخ، گزنه، گل‌گاوزبان و خاکشیر همیشه سبز و خرم است. به این نکته مهم هم باید اشاره کنیم که جواهرده بخشی از پهنه‌ای است که پوشش گیاهی هیرکانی دارند. درختان جنگل‌های هیرکانی پهن برگ‌ هستند و قدمتشان به سال‌هایی برمی‌گردد که دایناسورها روی زمین زندگی می‌کردند.

در روستای زیبای جواهر ده جانوران و پرندگان بسیاری زندگی می‌کنند. می‌توان از بین آن‌ها به گربه وحشی، گنجشک کوهی، باز، سنجاب، روباه، گرگ، گراز، خرس، بزکوهی، بلبل، مرغ حق، قرقاول، کبک، زاغ، کلاغ و توکا اشاره کرد.

جاذبه‌های طبیعی | نمونه زیبایی از باغ‌های بهشت

ابتدای مطلب برایتان از یک تابلوی نقاشی بی‌نظیر گفتیم که دیدنش شما را تا ساعت‌ها جذب خود می‌کند. بعید می‌دانیم کسی به جواهرده سفر کرده و سال‌های بعد دلش برای این همه زیبایی تنگ نشده باشد.

  • جاده جواهر ده

تصویری از جاده جواهر ده در رامسر

آنچه جواهرده را زیباتر و خواستنی‌تر می‌کند، جاده ورودی به آن است که بی‌شباهت به تونل بهشت نیست. این جاده را سال‌ها پیش مهندسان آلمانی طراحی کرده‌اند. در دو سمت جاده جنگل سبز و زیبایی است که با مه نسبتاً غلیظ پوشیده شده است. بوی طراوت و تازگی این درختان به‌تنهایی کافی است که شما را از همه دغدغه‌ها و نگرانی‌های زندگی دور کند.

  • آبشارهای روستای جواهرده

تصویری از آبشار های جواهر ده

جواهرده جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد که آبشارهای زیبا بخشی از آن‌ها هستند. یکی از معروف‌ترین این آبشارها صفارود نام دارد. آبشار صفارود جای خوب و مناسبی برای استراحت و خرید سوغاتی است. اگر دنبال عکس‌های ناب برای دیوار اتاق یا پروفایلتان هستید، این آبشار و مسیر دسترسی به آن را از دست ندهید. همچنین چشمه‌های جوشان فراوانی در روستای جواهرده وجود دارد که آب آشامیدنی ساکنان را تأمین می‌کند. از این چشمه‌ها می‌توان به برشی، کوه کین و سلیمان اشاره کرد.

  • جنگل صفارود جواهرده

تصویری از جنگل صفارود

یکی از جاهای دیدنی جواهرده که روزهای تعطیل مثل یک آهنربا اهالی روستا و گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند، جنگل صفارود است. البته پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن جنگل یکی از روزهای وسط هفته را انتخاب کنید؛ چون در روز تعطیل در میان ازدحام جمعیت گم می‌شوید! در این جنگل همه امکانات رفاهی از جمله آلاچیق، باربیکیو، دکه و سرویس بهداشتی هم هست.

  • جنگل های هیرکانی

تصویری از جنگل های هیرکانی

جنگل های هیرکانی با درختان شاه‌بلوط و راش از جمله جاهای دیدنی جواهرده هستند. همان طور که گفتیم این جنگل‌ها سابقه چند میلیون‌ساله دارند و از زمان حضور دایناسورها روی زمین همچنان پابرجا ایستاده‌اند. عظمت این جنگل در فصل پاییز چند برابر می‌شود؛ زیرا نقاش روزگار به برگ درختان، رنگ‌های زرد و قرمز و نارنجی می‌پاشد.

  •  دریاچه قو

نمایی از دریاچه قو در جواهرده

دریاچه قو هم از جاهای دیدنی جواهرده است که با آلاچیق‌ها و قایق‌هایش آماده پذیرایی از مهمانان است. این دریاچه با کمک بخش خصوصی ساخته شده و از جمله دریاچه‌های مصنوعی شمال ایران به شمار می‌رود. برای رسیدن به دریاچه لازم است حدود دو کیلومتر و نیم از جاده خاکی روستا را طی کنید.

تاریخچه | جواهرده در گذر زمان

تصویری از جواهرده

درباره نام‌‌گذاری جواهرده و ریشه آن گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود دارد که شنیدنشان خالی از لطف نیست:

  • سید ظهیرالدین مرعشی در قرن نهم هجری در کتاب «تاریخ گیلان و دیلمستان»، با گویش محلی، این روستا را «جورده» خوانده و به آن اشاره کرده است.
  • برخی محققان ریشه نام‌ این روستا را از جواهر می‌دانند و می‌گویند در گذشته‌های دور یعنی از دوران ساسانیان تا عهد آل‌بویه، میان زرتشتیان رسم بوده که هنگام دفن مردگان، جواهرات شخص‌اش را نیز با او به خاک بسپارند و این منطقه پر از جواهرات است.
  • بعضی دیگر هم ریشه این نام‌گذاری را به کشت گندم در این منطقه بر می‌گردانند و این طور عنوان می‌کنند که «جوادهار» به معنای کشتزار گندم، میان دو شکاف کوه است.
  • افرادی هم هستند که نام‌گذاری این روستا را به‌خاطر حضور زنی ثروتمند به نام جواهر در گذشته‌های دور در این منطقه می‌دانند.

آثار تاریخی جواهرده | گواهی بر مذهب مردم

  • گورهای تاریخی گبری

تصویری از گورهای تاریخی گبری

گبر، اصطلاحی است که مسلمانان برای نامیدن زرتشتیان به کار می‌برند. وجود گورهای زرتشتیان که قدمت برخی از آن‌ها به ۲ تا ۳هزار سال قبل برمی‌گردد، نشان از اصالت و ریشه جواهرده دارد. این گورها بیشتر به‌صورت دخمه و سرداب هستند.

  • مسجد آدینه جواهرده

نمایی از مسجد آدینه

هیچ شهر و روستایی در ایران نیست که در آن مسجدی بزرگ پیدا نشود. البته برخی معتقدند مسجد آدینه جواهرده قبلاً معبد آناهیتا یا آتشکده زرتشتیان بوده است. بعضی هم قدمت مسجد را بیشتر از ۷۰۰ سال نمی‌دانند. البته بنای اصلی مسجد ۲ بار دچار آتش‌سوزی بزرگ شده و آنچه باقی مانده حاصل مرمت‌های بعد از این اتفاق است.

رستوران های جواهرده | شکم‌گردی در روستا

نمایی از غذاهای روستای جواهرده

به جواهر ده که برسید رستوران‌های زیادی در انتظارتان هستند که ضمن داشتن غذای خوشمزه، قیمت‌های زیادی هم دارند. از بین این کافه‌ها و رستوران‌ها می‌توان به کافه جمشید، رستوران عمورجب و رستوران سلیمی اشاره کرد. کباب ترش، میرزا قاسمی و باقاله قاتق از خوراکی‌هایی هستند که در این رستوران‌ها برای مسافران سرو می‌شوند.

اگر هم سفرتان یک‌روزه است و نمی‌خواهید به رستوران بروید، در جاده نزدیک جواهرده پیاده به راه بیفتید. در این مسیر می‌توانید از خودتان با کباب یا آش و چای پذیرایی کنید. این غذاها در دکان‌های کنار جاده عرضه می‌شوند. علاوه بر این، آلوهای جنگلی، ترشی و مربای محلی هم برای صبحانه یا میان وعده‌های جذاب وجود دارد.

سوغات جواهر ده | یادگاری‌های سفر

تصویری از سوغاتی های جواهرده

سوغات جواهرده، یعنی صنایع دستی، مرباجات و ترشی‌جات را می‌توان در بازارچه‌های روباز محلی تهیه کرد. چادربافی و سفال هم از هنرهای دستی این روستا به حساب می‌آید.

اقامت در جواهردره | گذران یک شب رؤیایی

تصویری از اقامت در جواهر ده

اگر سفر شما به جواهر ده بیشتر از یک روز طول کشید، نگران محل اسکان نباشید. در این روستا ویلاها و اقامتگاه‌های فراوانی وجود دارد که بر اساس سلیقه و بودجه‌تان می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. این نکته را به شما گوشزد می‌کنیم که هوای روستای جواهرده معمولاً سرد است و زدن چادر یا برپاکردن‌کمپ ممکن است شما را اذیت کند.

مسیر دسترسی به جواهرده | راهی شبیه به دروازه‌های بهشت

گفتیم که جاده جواهرده به‌تنهایی یکی از جاهای دیدنی این روستا و جاذبه‌های گردشگری آن است. از دید کسانی که به این شهر سفر کرده‌اند، منظره مه‌آلود و چشم‌انداز دریای سبز از پس لایه مه‌، بسیار زیباست. دسترسی به روستای جواهرده فقط از طریق شهر رامسر ممکن است. برای این منظور باید بعد از رسیدن به رامسر راهی جنوب غربی این شهر شوید تا به جاده جواهرده در دل جنگل برسید که بعد از آن نیز ۲۹ کیلومتر مسیر پیش رو قرار دارد تا رسیدن به جواهر ده.

از زیبایی‌های روستای جواهرده و جاهای دیدنی آن هر چه بگوییم کم است. کافی است به تصاویر همین نوشته نگاه کنید تا یک دل نه صد دل عاشق آن شوید. شاید شما قبلاً به این روستا سفر کرده باشید، ممنون می‌شویم که حس و حالتان را برای مخاطبان ره بال آسمان بنویسید و ما را در خاطرات خوبتان شریک کنید.

۱. بهترین فصل سفر به جواهرده چه زمانی است؟

بهار و تابستان بهترین فصل سفر به همه شهرهای شمال ایران است.

۲. جاهای دیدنی جواهرده کدامند؟

جاده جواهرده، آبشار صفارود، جنگل صفارود، گورستان گبریان و غیره را می‌توانید در سفر به جواهرده ببینید.

۳. برای اقامت در جواهرده به کجا برویم؟

در جواهرده سوئیت‌ها و ویلا‌های فراوان برای اسکان وجود دارد.

مازندران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.