راهنمای سفر به آمل | منطقه‌ای سبز در پرونده گردشگری ایران

2

انرژی خاصی که طبیعت شمال به مردم می‌دهد وصف‌ناشدنی است و سفر به این مناطق در هر فصل سال جذاب و دوست‌داشتنی. به همین دلیل هم هست که با اندک بهانه‌ای و حتی در کمترین تعطیلاتی، مردم ایران و مخصوصاً تهرانی‌ها بساط سفر را آماده کرده و راهی شمال می‌شوند. در نوار سبز شمالی ایران و در بین همه جاذبه های طبیعی خدادادی، شهری است به نام آمل که حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد. امروز می‌خواهیم همراه با ره بال آسمان به بازدید از جاهای دیدنی آمل برویم. همسفرمان می‌شوید؟ راستی برای سفر، قصد خرید بلیط هواپیما آمل دارید یا ماشین شخصی‌تان را ترجیح می‌دهید؟ حتماً در آخر مقاله دلیلش را به ما بگویید.

فهرست مطالب

آمل کجاست؟

بگذارید اول پاسخ این پرسش را بدهیم و بگوییم که آمل کجاست و سپس سراغ معرفی جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی آن برویم. شهرستان آمل در استان مازندران قرار دارد. این شهر از شمال به شهرستان محمود آباد و از جنوب به استان تهران محدود می‌شود. فاصله تهران تا آمل از دو مسیر متفاوت حدود ۱۸۵ تا ۲۹۰ کیلومتر است. زبان مردم آمل، طبری (مازنی) است. این زبان در طول تاریخ، کمتر دستخوش تغییر شده است. البته مردم این شهر با مسافران و مهمانانشان به زبان فارسی صحبت می‌کنند.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

بهترین فصل سفر به آمل | بهار و تابستان

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

آب و هوای آمل، مانند بقیه شهرهای مازندران در زمستان بسیار ملایم و در تابستان گرم و مرطوب است. در آذرماه، باران میهمان هر روزه مردم آمل است؛ اما در تیرماه بارندگی به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. اختلاف دما در این شهر بسیار ناچیز است. به این ترتیب در همه فصل‌ها مخصوصاً بهار و تابستان می‌توانید خودتان را مهمان این شهر زیبا کنید.

طبیعت آمل | سبز و بی‌نظیر

نمایی از طبیعت شهر آمل

در روستا‌های آمل پوشش گیاهی غنی مازندران خانه کرده است که بعضی از آن‌ها گیاهان دارویی هستند و سرشار از خواص مختلف. گل‌گاو زبان، نعناع کوهی، آویشن و گلپر بخشی از این گیاهان معطر و مفیدند. همچنین تمشک، خرگوشک و توت‌فرنگی، به‌صورت بوته‌ای و اوجا، ازگیل و زرشک به صورت درختی در آمل وجود دارند.

علاوه بر پوشش گیاهی خاص، تنوع جانوری کم‌نظیری هم در مناطق جنگلی آمل دیده می‌شود. پلنگ‌، خرس قهوه‌ای، خوک وحشی، شوکا و تشی گنجینه‌ای از حیواناتی هستند که در این منطقه زندگی می‌کنند. برای جلوگیری از خطر نابودی و انقراض این جانداران، محیط‌بانان آمل، به‌صورت شبانه‌روزی از حیات وحش محافظت می‌کنند.

جاهای دیدنی آمل | چشم‌نواز و زیبا

  • آبشار آب مراد آمل

تصویری از آبشار آب مراد

آبشار آب مراد آمل در دشت لاسم قرار دارد. در بالای این آبشار یخ و برف فراوانی از فصل‌های سرد ذخیره می‌شود. در فصل بهار تابش خورشید باعث آب‌شدن آن‌ها و پیوستن به آبشار می‌شود. تخته سنگ‌های بزرگی در پایین این آبشار وجود دارند که آب آن‌ها را صیقلی کرده و در کنار پوشش گیاهی منطقه، جلوه خاصی به این آبشار می‌بخشند.

همه این زیبایی‌هایی، همراه با نوای سوزناک چوپانان در نزدیکی‌ِ قله دماوند و جریان آب خنک، این منطقه را مبدل به بهشتی دنیوی کرده است. گویا این آبشار در گذشته تفرجگاه شاهان قاجار بوده؛ زیرا بر سردر ورودی، ابیاتی از ناصرالدین شاه روی سنگ حکاکی شده است.

  • جنگل بلیران آمل

تصاویری از جنگل سر سبز بلیران

مسیر جنگل بلیران از جاده قدیم آمل به بابل آغاز می‌شود. در یک سوی این جاده مزارع و شالیزار‌ها به چشم می‌خورد و در سوی دیگر آن کوه‌ها و جنگل‌ها توجه گردشگران را جلب می‌کند. پایان جاده به جنگل بلیران می‌رسد. طبیعت این جنگل وصف‌نشدنی است و ذهن هر بازدیدکننده‌ای را از افکار روزمره آزاد می‌کند. وجود چشمه‌ها و رودخانه‌هایی مانند گرمارود بر پتانسیل‌ گردشگری منطقه افزوده است و همه‌ساله افراد مختلفی از این جنگل و روستای بلیران نزدیک آن دیدن می‌کنند.

تاریخچه | آمل در گذر زمان

تصویری قدیمی از پل معلق در آمل

نام آمل از ریشه پهلوی آن «آموی» گرفته شده است. حمدالله مستوفی بنای این شهر را به طهمورث، پادشاه پیشدادی، نسبت داده است و آثار بازمانده در این شهر را از دودمان ماد می‌داند. گویا توسعه این شهر به دست خسرو پرویز انجام شد و از آن به بعد این شهر به‌عنوان مقر حکومت حکام محلی مازندران شناخته شد.

به گفته مورخان این شهر ‌بعد از گرویدن مردم به دین اسلام، یعنی در زمان حکومت مهدی خلیفه عباسی، ساخته شده است. حسام الدین اردشیر پایتخت خود را از ساری به آمل تغییر داد و قصر خود را در آنجا برپا کرد. متأسفانه بعد از حمله امیر تیمور گورکانی، آمل و ساری غارت شدند و دستور قتل عام مردم این دیار صادر شد. از آن پس این شهر رو به ویرانی نهاد. بعد از آن آمل جدید را در کنار ضلع شمالی آمل قدیم بنا کردند.

اماکن تاریخی آمل | یادگار اجداد و نیاکان

  • پل معلق یا پل فلزی آمل

پل معلق در آمل

پل معلق یا پل فلزی بابل یکی از جاهای دیدنی آمل است که از دو پلِ معلق یکسان ساخته شده و مربوط به دوره پهلوی است. علت نام‌گذاری این پل این است که اگر پایه‌های زیرین آن تخریب شود کمان‌هایی که در قسمت بالایی پل تعبیه شده‌اند، مانع از فرو ریختن آن می‌شوند. علاوه بر این ویژگی دیدنی، امکانات گردشگری در اطراف پل فراهم شده و این مکان را به یک جاذبه تفریحی تبدیل کرده است. پل دوازده چشمه آمل از دیگر پل های دیدنی این شهر است.

  • قلعه فرنگیس آمل

مسیر قلعه فرنگیس بسیار سرسبز و پر از جنگل‌های انبوه است و هوایی بسیار معتدل دارد. به‌دلیل شیب بیش از حدِ ورودی این قلعه بهتر است در ماه‌های پر بارش سال، به‌خاطر لغزندگی تا حد امکان به این منطقه سفر نکرد.

در این قلعه گودال‌های بسیاری حفر شده و زیبایی خاصی به محیط آن بخشیده است. شایان ذکر است که تاریخچه این قلعه، با افسانه فرار فرنگیس‌ و پناه‌گرفتن او در این مکان و آشناشدنش با یک شاهزاده گره خورده است.

  • برج هشتل آمل

نمایی از برج هشتل در آمل

برج هشتل که از پنج برج آرامگاهی تشکیل شده است و به شکل مثلث در کنار هم بنا شده‌ است، از خاص‌ترین مکان‌های تاریخی و جاهای دیدنی بابل است. بنای اصلی این بقعه، چهار ضلعی است و از داخل چهار گوشه است.

مسجدی به این بنا متصل است که بر ایوان جلویی آن، چهار گوشواره‌مانندِ گود، شکلی دایره‌وار را ساخته‌اند و روی این دایره، گنبدی نوک تیز زده‌اند. بر هر یک از اضلاع بنای خارجی این برج، طاق‌نما‌هایی نیز نصب کرده‌اند. به نقل از تاریخ شناسان، بزرگ‌ترین برج آن مربوط به یکی از سرداران میرقوام الدین مرعشی است.

اماکن مذهبی آمل | آثار مذهب در شهر

  • مسجد آقا عباس آمل

تصویری از مسجد قدیمی آقا عباس

بنای فعلی مسجد آقا عباس مربوط به دوران صفویه است؛ اما مرمت‌هایی هم در دوران قاجار روی این بنا انجام شده است. این مسجد با معماری ایرانی اصیل ساخته شده است و سنگ‌فرش‌های خیره‌کننده‌ای دارد. ورودی مسجد در ضلع شمالی آن قرار دارد و مناره هشت‌ضلعی زیبایی که تزئینات آجرکاری جلوه ویژه‌ای به آن بخشیده‌اند، بر فراز سردَر است.

  • امامزاده ابراهیم آمل

امامزاده عبدالله در آمل

امامزاده ابراهیم از لحاظ شکل ساختاری یکی از زیباترین امامزاده‌های آمل است. این مکان بنایی هشت‌ضلعی با گنبدی کوتاه دارد که روی آن تزئیناتی با ملات روی آجر به چشم می‌خورد. بام بنا سفال‌پوش بوده و دارای یک ورودی در سمت شرقی و سه پنجره نورگیرِ چوبی در اضلاع شمالی و جنوبی و غربی است. این پنجره‌ها با روشنایی‌بخشیدن به داخل امامزاده، فضای زیبایی را برای زائران ساخته‌اند.

غذاهای آمل | طبیعی و خوشمزه و متفاوت

نمایی از غذا های شهر آمل

اردک جوجه، سبزی پلو، شکم پر آملی، کتلت، کته آملی، کی‌پلا و کشمش‌پلو با مرغ از جمله غذا‌های لذیذ و خوشمزه آمل هستند که طعم و مزه آن حتی با یک بار چشیدن تا مدت‌ها زیر دندان هر کسی می‌ماند.

رستوران های آمل | لذت شکم‌گردی

  • رستوران حاج محسن

تصویری از رستوران حاج محسن در آمل

رستوران حاج محسن یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین رستوران های آمل است. در این رستوران انواع غذای سنتی و گیلکی سرو می‌شود. اکثر اهالی این شهر و مسافران از نحوه برخورد پرسنل و طعم غذاها راضی بوده‌اند. قیمت غذاها هم نسبت به کیفیتشان بسیار مناسب است.

  • رستوران حاج حسین

رستوران حاج حسین در آمل

در رستوران حاج حسین می‌توانید همه وعده‌های غذایی را پیدا کنید. برای صبحانه از کله‌پاچه گرفته تا کره مرباهای تازه و ارگانیک می‌توانید پیدا کنید. حتی میان‌وعده‌های خوشمزه نیز در این رستوران سرو می‌شود. رستوران حاج حسین در جاده هراز است و خستگی سفر شما را از تن به در می‌کند.

  • خانه پیراشکی آمل

تصویری از پیراشکی

اگر از صرف غذاهای سنتی خسته شده‌اید و دلتان یک تنوع خوشمزه می‌خواهد، به خانه پیراشکی سری بزنید. خانه پیراشکی در خیابان هراز بین آفتاب ۲۸ و ۳۰ قرار دارد. در این فست فود می‌توانید انواع پیراشکی را با قیمت مناسب تجربه کنید.

  • شاورما کلاب

نمایی از رستوران شاورما کلاب در آمل

شاورما کلاب هم گزینه خوبی برای تهیه فست فودهای خوشمزه است. این مکان از نظر مسافران و اهالی آمل جای تمیزی است و غذای باکیفیتی دارد.

اقامت در آمل | جایی برای زدودن خستگی سفر

تصویری از هتل شهر

از جمله اقامتگاه‌های سرشناس این شهرستان، هتل شهر در جوار پل معلق است که در زمان پهلوی به دست معماران اتریشی با جلوه‌ای زیبا بنا شده است. این هتل دو طبقه دارد و مجهز به امکاناتی همچون سرویس بهداشتی، حمام، رستوران، پارکینگ و… است.

هتل المپیک و هتل نیلوفر نیز از بهترین اقامتگاه‌های آمل هستند. اگر به دنبال اقامتگاه بوم‌گردی در طول سفر هستید، پیشنهاد ما به شما اقامتگاه عاروس ویشه است. این مکان خانه‌ای چوبی با دیواره‌های کاهگلی است که در میان مراتع و باغ‌های وسیعی قرار گرفته است.

در این اقامتگاه بومگردی می‌توانید فعالیت‌هایی هیجان‌انگیز مانند اسب‌سواری در دل جنگل‌های هیرکانی و مراسم دوشیدن شیر را از نزدیک مشاهده کنید. خوراکی‌های خوشمزه‌ای مثل سرشیر، نان تنوری داغ، شیر و کره محلی در این اقامتگاه برای شما محیاست. این مکان هر ساله آماده پذیرایی از گردشگران است؛ اما به‌خاطر شلوغی زیاد، اگر قصد رفتن به این اقامتگاه را داشتید، حتماً قبل از سفر آن را رزرو کنید.

سوغاتی و خرید | یادگاری‌های هیجان‌انگیز

  • صنایع دستی

صنایع دستی آمل

بخشی از سوغات آمل شامل صنایع دستی آن است. نمدمالی، جوراب‌بافی، برخی از محصولات آهنی، معرق، لاک تراشی، جاجیم‌بافی و ابریشم‌بافی از جمله هنر‌های اصیل مردم آمل است. لاک تراشی ساخت ظروف چوبی سنتی با چوب‌های جنگل است و به مهارتی بیش از مهارت یک نجار و چوب‌تراش معمولی نیاز دارد.

  • شیرینی

تصویری از شیرینی های خوشمزه آمل

آمل شیرینی‌های بسیار خوشمزه‌ای دارد که از میان آن‌ها می‌توان ساق عروس، نان کوهی، رشته به رشته، آب دندان، حلوای محلی، کُماج، قطاب محلی و… را نام برد. تمامی شیرینی‌های نام‌برده شده از سوغاتی‌های مهم آمل به شمار می‌روند. علاوه بر آن‌ها ماهی، زیتون، کیوی، سیب، گیلاس و انواع مرکبات نیز از سوغاتی این شهر هستند.

مراکز خرید آمل | لذت تهیه سوغاتی

تصویری از بازا قدیمی آمل

بازار قدیم آمل یا بازار چهارسوق آمل، معروف به پایین بازار، همچنان ارتباط خود را با محلات مسکونی مجاور حفظ کرده و محل دادوستد مردم است. علاوه بر این بازار قدیمی‌، چندین بازار محلی و سنتی وجود دارد که به‌صورت هفتگی برپا می‌شوند. اگر به دنبال مراکز خرید مدرن هستید، حتماً سری به خیابان هراز و سبزه بزنید.

راه‌های دسترسی به آمل | پیش به سوی شمال زیبا

  • مسیر اتومبیل شخصی

جاده بین‌المللی هراز، که مسیر اصلی و ورودی آمل است، یکی از مهم‌ترین و زیباترین جاده‌های منتهی به شمال ایران است و از شهرهای رودهن، هلومسر و… می‌گذرد. از معایب این جاده، پر ترافیک‌بودن آن است؛ زیرا بسیار زیبا و معروف است و انتخاب اکثر مسافران برای رفتن به شهرهای شمالی کشور محسوب می‌شود.

جاده‌های شرق به غرب مانند جاده آمل به بابل، که همان جاده شماره ۲۲ است و از درزی‌ کلا و رشکلا عبور می‌کند؛ جاده ساحلی آمل به محمودآباد، جاده‌های‌ فرعی آمل به نور و آمل به فریدون کنار هم از جمله راه‌های دسترسی به آمل هستند.

این جاده‌های دسترسی، بسیار سرسبز و زیبا هستند به‌گونه‌ای که مسافران هنگام سفر، اصلاً احساس خستگی نمی‌کنند.

  • اتوبوس

پایانه مسافربری فیروزی در این شهر قرار دارد. این پایانه دارای امکاناتی همچون کافی‌شاپ و سالنِ انتظار است و به‌عنوان بزرگ‌ترین پایانه مسافربری شمال ایران شناخته می‌شود.

  • مسیر هوایی

فرودگاه امداد آمل، با دو فروند هلیکوپتر، به‌عنوان اولین پایگاه امداد و نجات ایران، فعالیتش را شروع کرده است. ولی هنوز خط هوایی بین شهری در آن برقرار نیست.

  • راه آهن

قطار سریع‌السیر تهران آمل نیز هم‌اکنون در حال ساخت است؛ ولی هنوز به راه‌آهن سراسری متصل نشده است.

جاذبه های گردشگری و طبیعی آمل یقیناً بیشتر از این حرف‌هاست و در این مجال نمی‌گنجد. اگر دوست دارید جزئیات دقیق‌تر آن‌ها را بدانید، به مجله گردشگری ره بال آسمان سری بزنید و نام جاهای دیدنی آمل را جست‌وجو کنید. اگر هم در سفر شخصی خودتان خاطره یا تجربه‌ای از این شهر زیبا دارید، در بخش نظرات بنویسید تا همه مخاطبان این نوشته از آن استفاده کنند. راستی دوست دارید مقصد گردشگری بعدی ما کجا باشد؟

۱. بهترین فصل سفر به آمل چه زمانی است؟

در همه فصل‌های سال می‌توان به‌آمل سفر کرد. بهترین زمان سفر بهار و تابستان است.

۲. جاهای دیدنی آمل کدامند؟

آبشار آب مراد، جنگل بلیران، پل معلق، قلعه فرنگیس و غیره از جاهای دیدنی آمل هستند.

۳. برای اقامت در آمل به کجا برویم؟

هتل شهر، هتل المپیک و هتل نیلوفر نیز از بهترین اقامتگاه‌های آمل هستند. اگر به دنبال اقامتگاه بوم‌گردی هستید، پیشنهاد ما به شما اقامتگاه عاروس ویشه است.

۴. بهترین رستوران‌های آمل کدامند؟

از دیدگاه مسافران و اهالی آمل رستوران حاج محسن، رستوران حاج حسین برای غذاهای سنتی و خانه پیراشکی آمل و شاورما کلاب برای فست فود بهترین‌ها هستند.

۵. سوغات آمل چیست؟

زیتون، مرکبات، شیرینی و صنایع دستی را می‌توانید به‌عنوان سوغات آمل تهیه کنید.

مازندران

2 نظرات
  1. علی می گوید

    عکسی که برای امام زاده عبدالله گذاشتید عکس امام زاده ابراهیم آمل هست

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونم از دقت و فراست شما. خوشحال می‌شم که مخاطبان دقیق و نکته‌سنجی مثل شما نوشته رو بخونن و نظر بدن و خوشحال‌تر می‌شم اگه تجربه یا اطلاعات دیگه‌ای هم از این شهر به ما بدین که به نوشته اضافه کنیم. متن به لطف شما تصحیح شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.