دریاچه های ایران | سرزمین‌های آبی و جاری

0

در کشور ما جاذبه‌های متعدد طبیعی وجود دارد. شما می‌توانید شاهد جنگل‌های متنوع ایران، غارهای مختلف و آبشارهای بی‌نظیر باشید. امروز قصد داریم تا تمام دریا ها و دریاچه های ایران را به شما عزیزان معرفی کنیم. همچنین در طول مقاله تمام دریاچه های ایران روی نقشه نیز به شما عزیزان نشان داده خواهد شد تا راحت‌تر موقعیتشان را پیدا کنید؛ پس با ما همراه باشید.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

بزرگ ترین دریاچه های ایران

  • دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه نمادی از ایران است. این دریاچه شهرتی جهانی دارد. بسیاری از مردم دنیا درباره این دریاچه زیبای نمکی می‌دانند. دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه آب شور در تمام خاورمیانه و ایران است. این دریاچه در 21‌کیلومتری شرق ارومیه قرار دارد. متأسفانه برای مدت طولانی، شاهد خشک‌سالی در این دریاچه بودیم؛ اما در چند سال اخیر، وضعیت دریاچه ارومیه کمی بهبود پیدا کرده است. این دریاچه از نظر اکوسیستم، یک عنصر بسیار حیاتی است. در صورت خشکی کامل دریاچه ارومیه، تمام شهرهای اطراف آن از بین خواهند رفت. این دریاچه ظاهری بسیار زیبا دارد. وجود نمک فراوان در آب این دریاچه باعث می‌شود تا بدن شما از هرگونه بیماری عفونی پاک‌سازی شود. این دریاچه به‌حدی وسیع است که شامل جزایر کوچک و بزرگ متعدد می‌شود. قایق‌سواری و بازدید از این جزایر می‌تواند بسیار جذاب باشد.

  • دریاچه هامون

دریاچه هامون نام یکی از بزرگ ترین دریاچه های ایران است؛ البته می‌توان آن را در دسته تالاب های ایران هم قرار داد. این دریاچه پس از خزر و ارومیه، در رتبه سوم بزرگ‌ترین‌ها قرار دارد. این دریاچه یکی از مهم‌ترین ذخایر زیست‌کره در دنیا به شمار می‌آید. دریاچه هامون در مرز میان ایران و افغانستان و در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. دریاچه هامون از سه دریاچه کوچک با نام‌های هامون پوزک، هامون هیرمند و هامون سابوری تشکیل شده است. زمانی که هر سه دریاچه پرآب باشند، تشکیل یک دریاچه بزرگ را می‌دهند. این دریاچه برای بسیاری از موجودات، زیستگاهی امن به وجود آورده است. در نزدیکی دریاچه هامون می‌توانیم شاهد حضور صدها گونه حیوان مختلف باشیم. متأسفانه در حال حاضر با توجه به خشک‌سالی، از میزان آب این دریاچه کاسته شده است. امید به آنکه در آینده نزدیک دریاچه هامون به روزهای اوج خود بازگردد.

  • دریاچه بختگان نی ریز

دریاچه بختگان نی ریز یکی از بزرگ ترین دریاچه های ایران و استان فارس محسوب می‌شود. این دریاچه از نظر زیست‌بوم، ارزش بسیاری دارد. بسیاری از پرندگان مهاجر روسیه، برای مدتی مهمان این دریاچه می‌شوند. به همین خاطر در فصل سرد، می‌توانید شاهد گونه‌های خاصی از پرندگان در دریاچه نی ریز باشید. این دریاچه در 160‌کیلومتری شیراز و 10‌کیلومتری نی ریز واقع شده است. در گذشته، این دریاچه از آب رودخانه کر تأمین می‌شد؛ اما از سال 1351 با احداث سد دزون، بختگان از آب کر بی‌نصیب ماند. در حال حاضر با احداث سدهای مختلف، این دریاچه در معرض نابودی قرار گرفته است. اگر مسئولان به این موضوع رسیدگی نکنند، در آینده نزدیک دیگر خبری از دریاچه بختگان نی ریز نخواهد بود.

  • دریاچه فامور

دریاچه فامور، یکی از بزرگ ترین دریاچه های آب شیرین در تمام خاورمیانه به حساب می‌آید. دریاچه فامور در کازرون و استان فارس قرار دارد. دریاچه فامور در مناطق کوهستانی واقع شده است. به همین خاطر برای دسترسی به این منطقه، باید کمی کوه‌پیمایی را به جان بخرید. وجود دریاچه فامور، کمک بسیاری به اکوسیستم محیط کرده است. در این منطقه می‌توانیم شاهد حضور انواع پستانداران، خزندگان، پرندگان و آبزیان باشیم. در این دریاچه ماهی‌های خاصی همانند سرخه، زردک، پرک، مار ماهی، کپور، فیتوفالک و آمور زندگی می‌کنند. پس اگر به ماهی‌گیری علاقه‌مند هستید، وسایل خود را فراموش نکنید.

زیباترین دریاچه های ایران

  • دریاچه کوه گل

دریاچه کوه گل یکی از زیباترین دریاچه های ایران است. این دریاچه در جنوب کشور و در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. برای دسترسی به این دریاچه، باید خودتان را به شهر سی سخت برسانید. دریاچه کوه گل در میان یک دره بسیار زیبا قرار دارد. وسعت این دریاچه به حدود نیم هکتار می‌رسد. وقتی برای اولین‌بار چشمتان به این دریاچه بیفتد، بین خواب و بیداری گم می‌شوید. احساس می‌کنید با یک پلک، ناگهان در بهشت موعود به هوش آمده‌اید. آب این دریاچه زلال و آبی‌رنگ است. در دوردست‌ها، مناظر کوهستانی خودنمایی می‌کنند. در مراتع اطراف، لاله‌های واژگون سر از خاک بیرون می‌آورند. پرندگان زیر گوش شما آواز می‌خوانند. در حقیقت این منطقه ترکیبی بکر از هنرنمایی طبیعت است. لازم به ذکر است در نزدیکی این دریاچه، مناظر طبیعی دیگری نیز وجود دارند.

  • دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو را به‌جرئت می‌توان یکی از زیباترین دریاچه های ایران دانست. این دریاچه در استان فارس قرار دارد. آب دریاچه مهارلو برخلاف تمام دریاچه های ایران، به رنگ صورتی است. آب این دریاچه فقط به‌خاطر وجود نوعی خاص از یک جلبک بی‌خطر تک‌سلولی به رنگ صورتی در می‌آید. جالب است بدانید تنها نمونه مشابه این دریاچه، در کشور استرالیا قرار دارد. پس دریاچه‌ای با آب صورتی را می‌توان منحصر‌به‌فردترین دریاچه در تمام دنیا دانست. این منطقه جزء مناطق حفاظت‌شده است. جالب است بدانید دریاچه مهارلو زیستگاهی امن و مناسب برای پرندگان مهاجر نیز به حساب می‌آید. از‌این‌رو در فصل مهاجرت می‌توانید شاهد حضور پرندگانی خاص همانند فلامینگو یا کاکایی در این منطقه باشید. دسترسی به این دریاچه بسیار ساده است. شما می‌توانید با وسیله نقلیه تا چند قدمی دریاچه پیش بروید. پس بازدید از این دریاچه را حتماً در برنامه سفرتان قرار دهید.

  • دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر یکی از جدید‌ترین جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود. این دریاچه که یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های مصنوعی در ایران است، در محدوده غرب تهران قرار دارد. این دریاچه یک مجموعه تفریحی کامل است. در نزدیکی آن می‌توانید از تفریحات متعدد همانند شکم‌گردی، قایق‌سواری، زیپ‌لاین یا فوتبال حبابی لذت ببرید. مجموعه دریاچه چیتگر یک مکان عالی برای تفریحات خانوادگی در تهران به حساب می‌آید. دریاچه چیتگر را می‌توان یک سرزمین عجایب دانست. در طول این مدت، امکانات تفریحی بسیاری به این دریاچه اضافه شده است. امروزه می‌توانید یک روز کامل را در این دریاچه با تفریحات مختلف سرگرم شوید.

  • دریاچه شورمست سوادکوه

دریاچه شورمست در شهرستان سوادکوه قرار دارد. برای دسترسی به این دریاچه زیبا، باید از مقابل پل ورسک عبور کنید. این دریاچه یکی از دریاچه‌های کمتر‌شناخته‌شده ایران است. به همین خاطر ظاهر آن هنوز هم بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. زمانی که برای اولین‌بار چشمتان به دریاچه شورمست می‌افتد، ناگهان تمام استرس، نگرانی و ناراحتی خود را فراموش خواهید کرد. این دریاچه با درختان متعدد و سرسبز احاطه شده است. در مناطق دوردست، مراتعی پنهان در مه غلیظ به چشم می‌خورند. دورتادور دریاچه بوته‌های کم‌قامتی حضور دارند که مکانی امن برای زندگی پرندگان هستند. اگر به‌دنبال ماجراجویی بیشتر هستید، می‌توانید شب را در اقامتگاه‌های بوم‌گردی نزدیک به دریاچه شورمست سپری کنید. به این ترتیب ماجراجویی شما تکمیل خواهد شد. این دریاچه را بی‌تردید می‌توان جزء زیباترین دریاچه های ایران دانست.

  • دریاچه نئور 

بی‌شک دریاچه نئور را باید یکی دیگر از زیباترین دریاچه های ایران دانست. این دریاچه در تماشایی‌ترین بخش طبیعی ایران، یعنی اردبیل قرار دارد. زمانی که خودتان را به سوباتان، دریاچه نئور و اطراف آن برسانید، با معنای واقعی زندگی رو‌به‌رو خواهید شد. آیا اینکه در یک آپارتمان کوچک، داخل یک شهر بزرگ و پر‌سروصدا زندگی کنیم، معنای واقعی زندگی است؟ خیر، در حقیقت انسان برای حضور در طبیعت بکر و زیبا خلق شده است. این دریاچه همان جایی است که با دیدن آن احساس می‌کنید در خانه خودتان هستید. طبیعت، همه زیبایی خودش را به شما عرضه می‌دارد. آب دریاچه همانند اشک چشم زلال است. تا دورترین نقاط، سرسبزی و زیبایی به چشم می‌خورد. دشت‌های گل، مراتع سرسبز، حضور حیوانات وحشی و آسمانی آبی که به شما لبخند می‌زند. این دریاچه را می‌توان عروس دریاچه های ایران دانست.

  • دریاچه سوها

دریاچه سوها یکی دیگر از دریاچه‌های زیبای اردبیل است. این دریاچه شاید وسعت فراوانی نداشته باشد؛ اما زیبایی آن بی‌حدومرز است. دریاچه سوها جزء دریاچه‌های کمتر‌شناخته‌شده ایران محسوب می‌شود. این دریاچه را بیشتر مردم محلی می‌شناسند. در نزدیکی دریاچه سوها، آبشاری زیبا با نام آبشار لاتون نیز وجود دارد. برای دسترسی به این آبشار یا باید وسیله نقلیه آفرود داشته باشید یا خستگی کمی پیاده‌روی را به جان بخرید. در نزدیکی دریاچه سوها، مراتعی سرسبز و تماشایی به چشم می‌خورد. دورتادور سوها فقط رنگ سبز، چشم شما را پر خواهد کرد. دریاچه سوها آبی فیروزه‌ای و براق است. انعکاس مناظر سرسبز اطراف در این دریاچه، تصویری بکر و فراموش‌نشدنی را ایجاد می‌کند. در محدوده این دریاچه خبری از آلودگی نیست. شما می‌توانید ریه‌های خود را در این منطقه از اکسیژن خالص پر و خالی کنید.

  • دریاچه ارواح

شاید با شنیدن نام این دریاچه حس کنجکاوی شما تحریک شود. البته که واقعاً هم حق دارید. معمولاً نام‌گذاری‌های محلی، بدون دلیل نیستند. همواره یک داستان قدیمی پشت این اسامی محلی وجود دارد. دریاچه ارواح نوشهر، ظاهری بسیار مرموز و اسرارآمیز دارد. معمولاً مه غلیظی روی این دریاچه به چشم می‌خورد. درختان داخل این دریاچه نیز ظاهری عجیب به خود گرفته‌اند. انگار که ارواح روی سطح این دریاچه حرکت می‌کنند و به درختان آسیب می‌زنند. با وجود این نگران نباشید، خبری از ارواح واقعی در این دریاچه نیست! و انصافاً همین نام عجیب، گردشگران بسیاری را جذب دریاچه ارواح می‌کند. این دریاچه ظاهری بسیار زیبا و تماشایی دارد. اگر به تماشای مناظر بکر و خارق‌العاده علاقه‌مند هستید، دریاچه ارواح در نوشهر برای شما بهترین انتخاب خواهد بود. این دریاچه در 5‌کیلومتری شمال چلندر نوشهر واقع شده است.

  • دریاچه ویستان بره سر

دریاچه ویستان بره سر در 40‌کیلومتری رودبار قرار دارد. وسعت این دریاچه به حدود 4‌هکتار می‌رسد. جالب است بدانید دریاچه ویستان بره سر، قدمت بسیاری ندارد. همه ما زلزله مهیب رودبار را به‌خاطر داریم، همان زلزله‌ای که خاطرات تلخی را برای تمام مردم ایران به یادگار گذاشت. در میان تمام خاطرات تلخ، در اثر جابه‌جایی پوسته زمین، این دریاچه تماشایی نیز به وجود آمد. شاید طبیعت می‌خواست به این شکل جبران مافات کند و خاطره‌ای خوش را از خود به جای بگذارد. این دریاچه از شهر رودبار فقط یک ساعت و نیم فاصله دارد. بعد بازدید از دریاچه، می‌توانید سری به جنگل راش نیز بزنید.

  • دریاچه اوان

دریاچه اوان هشتاد و نهمین اثر طبیعی ملی در لیست میراث طبیعی ایران است. این دریاچه با 70هزار مترمربع وسعت، در ارتفاع هزار و ۸۰۰متری از سطح دریا و در قزوین واقع شده است؛ به همین خاطر در فصل زمستان، به‌صورت کامل یخ می‌زند. در 6 ماه اول سال، محیط اطراف این دریاچه هیچ بویی از گرما نمی‌برد. در این فصل همه‌جا سرسبز و زیباست. ترکیب مناظر دریاچه با مناطق کوهستانی، تصویر بکر و مثال‌زدنی را به وجود می‌آورد. در فصل زمستان، بسیاری از گردشگران برای تجربه اسکی روی یخ، دریاچه اوان را انتخاب می‌کنند؛ به همین خاطر این دریاچه شهرت بسیاری پیدا کرده است. البته لازم است بدانید به‌سبب حفظ گونه‌های آبزی منطقه، ماهی‌گیری در این دریاچه ممنوع است. برای دسترسی به این دریاچه باید خودتان را به قزوین و جاده الموت برسانید.

  • دریاچه گهر دورود

برای درک زیبایی این بهشت زمینی، فقط باید به آنجا سفر کنید. هیچ روشی غیر از این برای درک کامل زیبایی طبیعت دریاچه گهر و مناطق اطراف آن وجود ندارد. در حقیقت هر چه تلاش کنیم تا با کلمات این منطقه را توصیف نماییم، باز هم در حق گهر کم‌لطفی می‌شود. دریاچه گهر دورود را می‌توان عروس دریاچه های ایران دانست. این دریاچه در منطقه کوهستانی زاگرس واقع شده است. کوهپایه زاگرس، این دریاچه را به‌گرمی در آغوش گرفته است. در این دریاچه زیبا، می‌توانید انواع تفریحات هیجان‌انگیز را تجربه کنید. قایق‌سواری، ماهی‌گیری و کوه‌پیمایی در مناطق اطراف گهر، جزء محبوب‌ترین تفریحاتی هستند که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید. گهر آبی بسیار سرد دارد؛ به همین خاطر اگر به‌دنبال بهترین زمان سفر به گهر دورود هستید، باید تابستان را انتخاب کنید.

دریاچه های آب شیرین

  • دریاچه پریشان کازرون

دریاچه پریشان یکی از زیبایی‌های شهرستان کازرون است. این دریاچه در استان فارس جا خوش کرده است. برای بازدید از این دریاچه تماشایی، باید خودتان را به شهرستان کازرون برسانید. این دریاچه ۴هزار و 300 هکتار وسعت دارد و یکی از قدیمی‌ترین دریاچه های ایران به حساب می‌آید. حضور این دریاچه باعث به‌وجود‌آمدن اکوسیستمی منحصربه‌فرد شده است. در این منطقه می‌توانید شاهد حضور گونه‌های گیاهی و جانوری متعدد باشید. در نزدیکی این دریاچه، حیوانات مخلتفی همانند آهو آزادانه زندگی می‌کنند. دشت شقایق‌های سرخ در اطراف دریاچه چشم شما را با بهترین رنگ قرمز طبیعت آشنا خواهد کرد. ماهی‌ها و سایر حیوانات آبزی نیز در این منطقه مشغول زندگی هستند. این دریاچه حدود 3 تا 5 متر عمق دارد. به همین خاطر امکان قایق‌سواری نیز در آن وجود دارد. شما در این دریاچه آب شیرین می‌توانید ساعت‌ها مشغول تفریح شوید.

  • دریاچه دوقلو سیاه گاو

در مناطق مختلف ایران، دریاچه‌های متعددی وجود دارند. هر دریاچه ظاهری منحصر‌به‌فرد دارد. با وجود این برخی از دریاچه‌ها از نظر ظاهری حتی در سطح جهانی واقعاً انگشت‌شمار هستند. دریاچه دوقلو سیاه گاو، زلال‌ترین و تنها دریاچه دوقلوی ایران است. این دریاچه حدود 30 متر عمق دارد. جالب است بدانید آب دریاچه به‌حدی زلال است که تا عمق 30متری دریاچه را می‌توانید مشاهده کنید. این دریاچه در 9‌کیلومتری شهرستان آبدانان واقع شده است. برای دسترسی به این منطقه، باید مسیری کوهستانی را پشت‌سر بگذارید؛ اما لذت تماشای زیباترین مناظر طبیعی، نوش جان کسانی که سختی این راه را پشت سر می‌گذارند. آب این دریاچه از چشمه‌های آب شیرین تأمین می‌شود. در نزدیکی این دریاچه، چندین و چند جاذبه طبیعی دیگر نیز به چشم می‌خورد. پس می‌توانید یک روز کامل را مشغول گشت‌وگذار در منطقه باشید.

  • دریاچه عباس آباد بهشهر

دریاچه عباس آباد بهشهر را می‌توان یکی از آرام‌ترین دریاچه های ایران دانست. این دریاچه در بخش جنوب‌شرقی بهشهر و در نزدیکی عباس‌آباد واقع شده است. دریاچه بهشهر یکی از قدیمی‌ترین مناطق تفریحی به حساب می‌آید. در دوران حکومت صفویه، این دریاچه به یک منطقه تفریحی تبدیل شد. به همین خاطر در نزدیکی دریاچه عباس آباد بهشهر می‌توانیم شاهد آثار باستانی و تاریخی متعددی باشیم. آب این دریاچه از منابع زیرزمینی و باران تأمین می‌شود. از‌این‌رو سطح آب دریاچه عباس آباد در فصول مختلف سال متفاوت است. قایق‌سواری یکی از تفریحات هیجان‌انگیزی است که می‌توانید در این دریاچه تجربه کنید. زمانی که به بخش میانی دریاچه برسید، انگار که طبیعت شما را در آغوش کشیده. مطمئن باشید این تجربه را هیچ‌گاه فراموش نخواهید کرد.

  • دریاچه الندان

گاهی زبان واقعاً از وصف زیبایی قاصر می‌شود و دست از نوشتن وا می‌ماند. دریاچه الندان یکی از زیبایی‌های طبیعت چهاردانگه ساری محسوب می‌شود. برای درک بهتر زیبایی این دریاچه، فقط باید از آن دیدن کنید. زمانی که برای اولین‌بار این دریاچه را مشاهده کردید، درک می‌کنید که وصف زیبایی این دریاچه از قالب کلام خارج است. شاید در وصف طبیعت ایران به کرات از عبارت «بهشت گمشده» استفاده شده باشد. در حقیقت شاید این عبارت کوتاه را باید ساده‌ترین واژه‌ها برای وصف زیبایی برخی مناطق ایران بدانیم. الندان دریاچه‌ای آب شیرین و بکر است. این دریاچه در 70‌کیلومتری ساری قرار دارد. برای تماشای تمام جاذبه‌های منطقه، باید حداقل یک روز را صرف کنید. چادر‌زدن در جوار دریاچه الندان نیز می‌تواند این ماجراجویی بی‌نظیر را ختم‌بخیر کند!

  • دریاچه چورت

دریاچه چورت را باید لبخند طبیعت دانست. زمانی که از آسمان به این دریاچه زیبا خیره شوید، شاهد انعکاسی از لبخند طبیعت خواهید بود. این دریاچه با درختان انبوه محاصره شده است. تصور کنید در میان جنگلی تماشایی در حال قدم‌زدن هستید که ناگهان با یکی از زیباترین مناظری که در طول عمر خود دیده‌اید، رو‌به‌رو می‌شوید. تماشای دریاچه چورت برای اولین بار، تا همین حد شگفت‌انگیز خواهد بود. این دریاچه مسیر دسترسی بسیار مناسبی دارد. در حقیقت تا چند قدمی دریاچه را می‌توانید با ماشین خود طی کنید. مسیر دسترسی به دریاچه چورت از میان جاده‌ای جنگلی عبور می‌کند. تا یک قدمی دریاچه، درختان کهن‌سالی رشد کرده‌اند که سال‌هاست از آب دریاچه تغذیه می‌کنند. این دریاچه جزء دریاچه‌های آب شیرین است. بد نیست بدانید دریاچه چورت نیز همانند دریاچه رودبار، در اثر زلزله به وجود آمده است.

  • دریاچه ولشت چالوس

دریاچه ولشت یکی از منحصر‌به‌فردترین دریاچه‌های آب شیرین ایران در چالوس محسوب می‌شود. این دریاچه در مناطق کوهستانی مرزن آباد واقع شده است. برای دسترسی به این دریاچه و تماشای زیبایی‌های آن، باید مسیری پرپیچ‌وخم و کوهستانی را پشت‌سر بگذارید. بخش عمده این جاده، خاکی است. به همین خاطر دسترسی به آن بسیار دشوار است. با وجود این زمانی که خودتان را به ولشت برسانید، خستگی از تنتان بیرون خواهد رفت. دریاچه ولشت جزء دریاچه‌های آرام ایران به حساب می‌آید. این دریاچه آبی زلال دارد. دورتادور ولشت، پوشش گیاهی سرسبزی به وجود آمده است. انعکاس این پوشش گیاهی در آب، تصاویری خیره‌کننده را خلق می‌کند. لازم به ذکر است ماهی‌های بسیاری در این دریاچه زندگی می‌کنند. نظرتان چیست که وسایل ماهی‌گیری خود را همراه بیاورید؟

  • دریاچه کافتر

دریاچه کافتر یکی از زیباترین دریاچه‌های استان فارس است. این دریاچه در 180‌کیلومتری شمال شیراز قرار دارد. دریاچه کافتر جزء دریاچه‌های کمتر‌شناخته‌شده ایران است؛ به همین خاطر ظاهر آن بسیار بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. این دریاچه جزء بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین استان فارس به شمار می‌آید؛ اما متأسفانه در معرض نابودی و خشک‌سالی است. طی چند سال اخیر، مصرف بی‌رویه آب در کشاورزی، آسیب فراوانی به این دریاچه وارد کرده است. همه‌ساله حدود 700 تا 800 تن ماهی از این دریاچه صید می‌شد. طی چند سال اخیر، این میزان تا حدود 90درصد کاهش پیدا کرده است. با وجود این هنوز هم بسیاری از مردم محلی امیدوار هستند که یک سال پربارش، مشکل دریاچه کافتر را حل کند. این دریاچه ظاهری بسیار زیبا و آرام دارد. کافتر مأمنی امن برای انواع گونه‌های حیوانی محسوب می‌شود.

  • دریاچه آلاگل

دریاچه یا همان تالاب آلاگل، یکی از بکرترین دریاچه های ایران است. این دریاچه وسعت بسیاری ندارد و عمق آن به 2.5 متر می‌رسد. با وجود این مکانی عالی برای پرورش ماهی سفید و کپور محسوب می‌شود. صید در این دریاچه در فصول خاص آزاد است. پس اگر به ماهی‌گیری علاقه‌مند هستید، بهتر است حتماً سری به دریاچه آلاگل بزنید. این دریاچه در شهرستان گنبد کاووس و بخش داشلی قرار دارد. دسترسی به دریاچه آلاگل بسیار ساده است. پس لازم نیست نگران پیاده‌روی طولانی در طبیعت باشید. گفتنی است مجموعه تالاب‌های آجی‌گل، آلماگل و آلاگل جزء تالاب‌های بین‌المللی ایران هستند. همچنین مجموعاً هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی این منطقه، جزء مناطق حافظت‌شده به شمار می‌آیند.

  • دریاچه آجی گل

دریاچه آجی گل یا همان تالاب آجی گل را باید یکی دیگر از جاهای دیدنی استان گلستان دانست. این دریاچه در جنوب روستای تنگلی و شمال شهرستان گنبد کاووس قرار دارد. همان طور که اشاره کردیم، دریاچه آجی گل نیز جزء تالاب‌های بین‌المللی به حساب می‌آید. در این منطقه، پوشش گیاهی و جانوری خاصی به چشم می‌خورد. به همین خاطر آجی گل از نظر ذخایر زیست‌محیطی، از ارزش بسیاری برخوردار است. این دریاچه جزء دریاچه‌های آب شیرین به شمار می‌آید. از آب دریاچه آجی گل برای مصارف کشاورزی و شرب استفاده می‌شود. همچنین وجود این دریاچه باعث شده تا پرورش ماهی سفید در این منطقه انجام شود.

  • دریاچه کیو

دریاچه کیو با 7هکتار وسعت، یکی از دریاچه‌های شهری ایران به حساب می‌آید. این دریاچه در بخش شهری خرم‌آباد و شمال‌غرب این شهر واقع شده است. دریاچه کیو یکی از جاهای دیدنی مهم خرم‌آباد به شمار می‌آید. لازم به ذکر است دریاچه کیو یک عامل بسیار مؤثر در حفظ تعادل دمای این شهر محسوب می‌شود. دریاچه کیو ظاهری آرام دارد. در کنار این دریاچه، انواع کافه و رستوران به چشم می‌خورد. بسیاری از مسافران، در این دریاچه تفریحات متعددی را تجربه می‌کنند. قایق‌سواری در دریاچه کیو، یکی از محبوب‌ترین تفریحات توریستی در این شهر است.

  • دریاچه تمی

دریاچه تمی در مرز بین لرستان و خوزستان واقع شده است. در گویش بختیاری، تمی به مکانی صاف و هموار می‌گویند که در ارتفاع قرار دارد. پس همان طور که انتظار می‌رود، دریاچه تمی نیز در مناطق کوهستانی واقع شده است. زمانی که از بالا به این دریاچه نگاه کنید، متوجه می‌شوید که در یک فرورفتگی قرار دارد. این فرورفتگی باعث شده تا آب باران و برف‌های ذوب شده، در این منطقه جمع‌آوری شوند. پس دریاچه تمی یکی از دریاچه‌های آب شیرین به حساب می‌آید. دسترسی به این دریاچه بسیار دشوار است. برای تماشای آب فیروزه‌ای دریاچه تمی، باید چند ساعتی پیاده‌روی در مسیری با شیب تند را به جان بخرید. البته خنکی هوا و زیبایی مناظر باعث می‌شوند تا حتی ذره‌ای خستگی را احساس نکنید.

  • دریاچه طشک

دریاچه طشک یکی از دریاچه‌های کمتر‌شناخته‌شده استان فارس است. این دریاچه در روستایی با همین نام قرار دارد. روستای طشک از توابع شهرستان بختگان است. این دریاچه از طریق رودهای سیوند و کر تأمین می‌شود. همچنین باید بدانید دریاچه طشک در میان دو کوه واقع شده است. به همین خاطر در تابستان و بهار، از آب برف‌های ذوب شده نیز سیراب می‌شود. دریاچه طشک با وجود 800 کیلومتر‌مربع وسعت، جزایر متعددی را نیز در خود جای داده است. برای بازدید از این دریاچه، باید خستگی راه را به جان بخرید؛ به همین خاطر معمولاً گردشگران انگشت‌شماری از این دریاچه دیدن می‌کنند. بازدید از این دریاچه می‌تواند یک ماجراجویی کامل باشد.

  • دریاچه تار

دریاچه تار یکی دیگر از دریاچه‌های زیبای ایران است. این دریاچه در نزدیکی پایتخت و در 15‌کیلومتری دماوند قرار دارد. آب این دریاچه از باران و ذوب‌شدن برف کوه‌ها تأمین می‌شود. به همین خاطر جزء دریاچه‌های آب شیرین ایران است. بد نیست بدانید، دریاچه تار در اثر زلزله زرین‌کوه و لغزش صفحات زمین ایجاد شده است. عمق این دریاچه در بیشترین قسمت خود به حدود 50 متر می‌رسد. دریاچه تار ظاهری مستطیل‌شکل دارد. در نزدیکی دریاچه خبری از پوشش گیاهی یا امکانات رفاهی و خدماتی نیست. چند سال پیش، مردم محلی وجود موجودی افسانه‌ای و عجیب را در این منطقه گزارش کردند. این مسئله برای مدتی بسیار خبرساز شد. البته در نهایت هیچ مستندی از وجود این موجود افسانه‌ای به دست نیامد.

  • دریاچه بزنگان

دریاچه بزنگان سرخس یا همان کل بی بی یکی از معروف‌ترین دریاچه‌های استان خراسان رضوی است. این دریاچه در 80‌کیلومتری سرخس و 130‌کیلومتری مشهد قرار دارد. وسعت این دریاچه به حدود 80‌هکتار می‌رسد. پس می‌توان آن را یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های استان خراسان دانست. عمیق‌ترین بخش دریاچه، 12 متر عمق دارد. پس می‌تواند گزینه مناسبی برای قایق‌سواری باشد. این دریاچه، کمتر‌شناخته‌شده است. به همین خاطر گردشگران کمی از آن دیدن می‌کنند. همین مسئله باعث شده تا حیوانات و پرندگان در آرامش بیشتری در این منطقه زندگی کنند. شما می‌توانید شاهد حضور پرندگان مهاجر متنوعی در این منطقه باشید. همچنین این دریاچه محل پرورش ماهی قزل‌آلا رنگین کمان نیز هست. خوشبختانه در این منطقه خبری از امکانات رفاهی و خدماتی نیست. پس تمامی تجهیزات لازم را همراه بیاورید.

  • دریاچه زریبار

در میان دریاچه های ایران، کمتر صحبت از دریاچه‌های کردستان شده است. حال قصد داریم تا شما را به شهر زیبای کردستان ببریم. در 125‌کیلومتری شمال‌غرب سنندج و در نزدیکی مریوان، یکی از زیباترین دریاچه های ایران جا خوش کرده است. دریاچه زریبار یکی از زیباترین دریاچه‌های آب شیرین غرب ایران به حساب می‌آید. آب این دریاچه از چشمه‌های جوشان کف آن تأمین می‌شود. یک طرف این دریاچه مراتع سرسبز و طرف دیگر مناطق کوهستانی زیبا خودنمایی می‌کنند. وجود امکانات رفاهی و خدمات متعدد، دریاچه زریبار را به یک جاذبه گردشگری بسیار عالی تبدیل کرده است. زریبار حدود 3 متر عمق دارد. به همین خاطر قایق‌سواری در آن امکان‌پذیر است. زیبایی این دریاچه در فصل بهار و تابستان به اوج خود می‌رسد. همچنین باید بدانید سطح دریاچه در فصل زمستان کاملاً یخ می‌بندد. پس اگر به‌دنبال اسکی روی یخ هستید، سری به زریبار بزنید.

دریاچه های آب شور

  • دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل یکی از معروف‌ترین دریاچه‌های آب شور اردبیل محسوب می‌شود. وجود این دریاچه کمک بسیاری به تعدیل هوای اردبیل می‌کند. جالب است بدانید این دریاچه از نظر زمین‌شناسی، یکی از قدیمی‌ترین دریاچه‌های آب شور در تمام دنیا به شمار می‌آید. آب این دریاچه به‌حدی شور است که آن را دریاچه شورابیل می‌نامند. البته میزان شوری آب این دریاچه در فصول مختلف سال متفاوت است. شورابیل امروزه به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اردبیل تبدیل شده است. به همین خاطر امکان تجربه تفریحات مختلف در این دریاچه وجود دارد. در این منطقه شما می‌توانید قایق‌سواری روی دریاچه یا حتی زیپ لاین را تجربه کنید. پس علاوه‌بر تماشای زیبایی‌های طبیعت، خودتان را برای تجربه هیجان فراوان نیز آماده کنید.

  • دریاچه کفه نمک سیرجان

همان طور که از نام این دریاچه مشخص است، دریاچه کفه نمک در نزدیکی سیرجان قرار دارد. این دریاچه یک دشت مملو از نمک است که 35هزار هکتار وسعت دارد. برای دسترسی به این دریاچه خاص، باید خودتان را به جاده کرمان – شیراز برسانید. دریاچه کفه نمک در 27‌کیلومتری جاده سیرجان و در نزدیکی روستای خیرآباد واقع شده است. این دریاچه نمک در هر فصل سال ظاهری متفاوت دارد. به همین خاطر باید آن را یک دریاچه فصلی دانست. در تابستان آب این دریاچه تقریباً خشک می‌شود. به همین خاطر ظاهری مشابه با کویرهای ایران پیدا می‌کند. به‌سبب وجود نمک فراوان، روی سطح دریاچه، اشکالی چند ضلعی و منظم ایجاد می‌شود. با توجه به شرایط دریاچه، بهتر است فقط شش ماه دوم سال را برای بازدید خود انتخاب کنید.

دریاچه های سد ایران

  • دریاچه سد اکباتان

دریاچه سد اکباتان با 60‌هکتار وسعت یکی از زیباترین دریاچه‌های سد ایران محسوب می‌شود. این سد را در گذشته با نام سد شهناز نیز می‌شناختند. سد اکباتان از گذشته تا امروز، مکانی مناسب برای قایق‌سواری بوده است. به همین خاطر در اکثر مواقع بسیاری از ورزش‌کاران در این دریاچه مشغول قایق‌سواری هستند. دشت مشان، یکی از زیباترین دشت‌های کوهستانی منطقه نیز در نزدیکی دریاچه سد اکباتان قرار دارد. برای دسترسی به این دریاچه، باید به همدان سفر کنید. این دریاچه در جاده همدان – ملایر واقع شده است.

  • دریاچه سد لفور

سد لفور یکی از زیباترین سدهای ایران به حساب می‌آید. این سد در دهستان لفور، شهرستان سوادکوه و استان مازندران قرار دارد. سد لفور در نزدیکی یکی از زیباترین جنگل‌های ایران یعنی جنگل لفور واقع شده است. به همین خاطر می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید و از هر دو جاذبه هم‌زمان دیدن کنید. منطقه جنگلی لفور، دارای بافت هیرکانی است. به همین خاطر از نظر ذخایر طبیعی، ارزش بسیاری دارد. در دریاچه سد لفور، انواع گونه‌های ماهی زندگی می‌کنند. پس اگر به تفریح ماهی‌گیری علاقه‌مند هستید، می‌توانید تجهیزات ماهیگیری را همراه خود بیاورید. دسترسی به این سد نسبتاً ساده است. از‌این‌رو بازدید از این دریاچه را می‌توان در قالب یک سفر خانوادگی یک‌روزه نیز گنجاند. دریاچه سد لفور در همه فصل‌های سال زیبایی بی‌نظیری دارد. با وجود این فصل بهار را می‌توان بهترین زمان برای بازدید از سد لفور دانست.

  • دریاچه سد شیهون

دریاچه سد شیهون، در شهری با همین نام قرار دارد. این شهر تا دزفول فقط 37‌کیلومتر فاصله دارد. پس اگر عازم دزفول هستید، بهتر است سری به این دریاچه نیز بزنید. این دریاچه در میان مناطق کوهستانی واقع شده است. زمانی که تصاویر این دریاچه را مشاهده می‌کنید، به‌سختی باور خواهید کرد که این مناظر متعلق به ایران خودمان هستند. وقتی از دور منظره دریاچه سد شیهون را مشاهده کنید، انگار که کوهستان از دو طرف آن را در آغوش گرفته است. در این دریاچه، چند جزیره کوچک با اسامی مختلف نیز به چشم می‌خورند. لازم به ذکر است در آب دریاچه، گونه‌های مختلف ماهی، مخصوصاً قزل‌آلا زندگی می‌کنند. پس تجهیزات ماهی‌گیری را همراهتان بیاورید. در این منطقه زیبا که از هر طرف آن چشم‌اندازی تماشایی سرک می‌کشد، امکان انجام تفریحات متعدد نیز وجود دارد. پس حداقل یک روز کامل را به بازدید از دریاچه سد شیهون یا همان دریاچه سد دز اختصاص دهید.

  • دریاچه الیمالات

بسیاری به تماشای جاهای دیدنی دست‌یافتنی شمال بسنده می‌کنند؛ اما احساس ماجراجویی برخی دیگر فرای اماکن معروف است. برخی به دل طبیعت می‌زنند و با جنگل‌ها یکی می‌شوند. آن‌ها روح خود را به دست طبیعت می‌سپارند. دریاچه الیمالات در 11‌کیلومتری شرق چمستان واقع شده است. برای دسترسی به این دریاچه زیبا، باید از میان جنگلی با نام پارک جنگلی کشپل عبور کنید. در این جاده، درختان سرسبز همانند سربازهای سلطنتی مادر طبیعت، شما را تا قلعه اصلی اسکورت می‌کنند. حسابی که چشمتان به سرسبزی عادت کرد و آلودگی شهر را فراموش کردید، باید خودتان را برای تماشای زیباترین دریاچه منطقه آماده کنید. این دریاچه پشت سد خاکی الیمالات واقع شده است. پس می‌توان آن را یک دریاچه مصنوعی دانست. با وجود این مناظری به شما هدیه می‌دهد که تا عمر دارید فراموش نخواهید کرد.

  • دریاچه سد امیرکبیر

دریاچه سد امیر کبیر یا همان دریاچه سد کرج، یکی از معروف‌ترین دریاچه‌های مصنوعی اطراف پایتخت محسوب می‌شود. این سد در 25‌کیلومتری جاده کرج – چالوس واقع شده است. وسعت این دریاچه به 4هزار هکتار می‌رسد. این سد را در مسیر رود کرج بنا کرده‌اند. آب این دریاچه، مصرف شرب ساکنان پایتخت و استان البرز را تأمین می‌کند. همچنین این سد یکی از نیروگاه‌های مهم تولید برق به شمار می‌آید. شنا‌کردن در دریاچه سد کرج، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به همین خاطر بهتر است در کنار آن کمپ بزنید و از مناظر اطراف لذت ببرید. همچنین در برخی مواقع سال، تورهای قایق‌سواری در دریاچه سد کرج برگزار می‌شود.

  • دریاچه سد لتیان

سد لتیان یکی دیگر از معروف‌ترین سدهای پایتخت محسوب می‌شود. این سد در 10‌کیلومتری شرق تهران و نزدیک جاجرود واقع شده است. در حقیقت سد لتیان، در مرز بین لواسان و جاجرود قرار دارد. سد لتیان یک سد چندمنظوره است. این سد علاوه‌بر تأمین آب شرب منطقه، 46 مگاوات برق نیز تولید می‌کند. این دریاچه 330‌هکتار وسعت دارد و یکی از زیباترین دریاچه‌های نزدیک تهران به حساب می‌آید. لازم به ذکر است در روزهای آخر هفته، جمعیت بسیاری در این منطقه اتراق می‌کنند. آب‌وهوای سد لتیان بسیار دل‌پذیر است. البته به‌سبب کوهستانی‌بودن منطقه، بهترین زمان بازدید از این دریاچه، 6 ماه اول سال است. فراموش نکنید شنا‌کردن در دریاچه سد لتیان می‌تواند خطرات جانی در پی داشته باشد؛ اما قایق‌سواری در آن بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

خب دوستان عزیز و همراهان ره بال آسمان، نظر شما درباره زیباترین دریاچه های ایران چیست؟ به نظر شما زیباترین دریاچه های ایران کدام است؟ به نظر شما می‌توان یک دریاچه را به‌عنوان عروس دریاچه‌های ایران انتخاب کرد؟ یا اینکه انتخاب بین این حجم از زیبایی واقعاً کار دشواری است؟ آیا شما دریاچه‌ای می‌شناسید که کمتر‌شناخته‌شده باشد و بخواهید آن را به ما و سایر همراهان معرفی کنید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دریاچه سد لتیان در 10‌کیلومتری شرق تهران قرار دارد.

دریاچه گهر در منطقه دورود و نزدیکی دزفول قرار دارد.

بعد از دریاچه خزر، دریاچه ارومیه بزرگ ترین دریاچه ایران است.

دریاچه چورت یکی از زیباترین دریاچه های ایران است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.