بهترین شهرهای ایران برای سفر پاییزی | سفری برای یک عمر خاطره‌سازی

2

چه زمانی را برای سفر کردن ترجیح می‌دهید؟ بهار؟ تابستان یا پاییز؟ خب اکثر گردشگران بهار و بعد از آن تابستان را انتخاب می‌کنند؛ اما آن‌هایی که تجربه سفر در پاییز را دارند فقط زیبایی آن را درک می‌کنند. انگار که سری پنهانی بین گردشگران و طبیعت است که می‌خواهند این زیبایی و آرامش را فقط مثل راز در سینه خودشان نگه دارند. خب حق هم دارند. وقتی که طبیعت بی‌دریغ زیباترین تابلوی نقاشی را در اختیارشان قرار می‌دهد و کسی نیست که سکوت را بشکند، چرا باید این راز را با کسی در میان بگذارند؟ در این مقاله قصد داریم بهترین شهرهای ایران برای سفر پاییزی را به شما معرفی کنیم. جایی که حتی با دیدن تصاویرش دلتان پر می‌کشد. پس با ما همراه باشید تا سخاوتمندی طبیعت در پاییز را بهتر بشناسید.

فهرست مطالب

استان هرمزگان | اولین نسیم پاییزی بعد از گرمای تابستان

جنوب کشور جزو زیباترین جاهای توریستی ایران به حساب می‌آید. اصلاً جاهای دیدنی جنوب بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد هستند و اصلاً نمی‌توان زیبایی آن را با شمال یا جاهای دیگر کشور مقایسه کرد؛ اما بازدید از جنوب یک مشکل بزرگ دارد و آن هم گرمای هوا است! گرما در ترکیب با رطوبت، ایجاد شرجی می‌کند. با تمام این وجود، گرما تا اواخر تابستان زور آخر خود را می‌زند و از اوایل پاییز دیگر مغلوب می‌شود. در اینجاست که می‌توانید بهترین تجربه سفر از جنوب کشور را داشته باشید. به همین خاطر است که شهرهای جنوب جزو بهترین شهرهای ایران برای سفر پاییزی به حساب می‌آیند.

  • کیش | جزیره پر از سرگرمی

جزیره کیش جزو مهم‌ترین شهرهای توریستی و تفریحی ایران به حساب می‌آید. این جزیره پتانسیل جذب گردشگران خارجی را هم دارد و توانسته گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را جذب خود کند. در این سفر می‌توانید علاوه‌بر لذت بردن از جاهای دیدنی کیش و جاذبه‌های طبیعی، از انواع تفریحات آبی و غیرآبی بهره‌مند شوید. به همین خاطر جزیره کیش را می‌توان بهترین مکان تفریحی برای استراحت و رفع خستگی روزهای سخت کاری دانست. در ایام بهار و وقت نوروز جزیره کیش بسیار شلوغ می‌شود و جای سوزن‌انداختن نیست. تابستان‌ها هم گرمای هوا همه را فراری می‌دهد؛ اما در پاییز با شروع مدارس، فقط صدای پرندگان در کیش به گوش می‌رسد. اگر دوست دارید از زیبایی‌های سفر به کیش در پاییز بیشتر بدانید، روی همین عنوان کلیک کنید تا مقاله‌اش برایتان باز شود.

  • قشم | جزیره پر جاذبه

تمام جزیره قشم را می‌توان یک ژئوپارک بزرگ در نظر گرفت. هر وجب از این جزیره زیبا، یک جاذبه طبیعی تماشایی و عجیب دارد. پس هر لحظه از سفرتان به قشم، یک ماجراجویی بسیار عالی برایتان خواهد بود. در طول تابستان هوای قشم به‌شدت گرم می‌شود. تقریباً از اواخر اردیبهشت امکان بازدید از قشم به‌خاطر گرمای هوا وجود ندارد. وقتی که گرما در اواخر شهریور نفس آخر خود را می‌کشد، قشم به یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر پاییزی تبدیل می‌شود. در فصل پاییز بارش‌های استوایی بسیاری در قشم رخ می‌دهد. هوا مطبوع می‌شود و فصل صید ماهی و میگو فرامی‌رسد؛ پس اگر اهل غذاهای دریایی هستید، می‌توانید در کنار بازدید از جاهای دیدنی قشم، حسابی دلی از عزا در بیاورید. 

  • هرمز | دفتر نقاشی خدا روی زمین

جزیره هرمز جزیره نیست. در حقیقت این جزیره بر اساس اسناد واقعی تاریخی که خودمان کشف کردیم، دفتر نقاشی خداوند بوده که پس از خلقت زمین، در نزدیکی جزیره قشم جا گذاشته است! در این جزیره، خاک‌های رنگی وجود دارد که مثال آن را در کمتر جای دنیا می‌توانید ببینید. البته متأسفانه برخی افراد خائن تیشه به ریشه این جزیره می‌زنند و خاک آن را به یغما می‌برند! این جزیره زیبا در دل آب‌های نیلگون خلیج‌فارس قرار دارد. پس باید انتظار هوایی گرم و شرجی را در هرمز داشته باشید؛ اما از اوایل پاییز که هوا مطبوع می‌شود، جشنواره‌های مختلف را در هرمز برگزار می‌کنند و خلاصه که بازار بازدید از هرمز حسابی داغ می‌شود. پس حتماً جاهای دیدنی هرمز را هم به لیست بهترین شهرهای ایران برای سفر پاییزی اضافه کنید.

  • بندرعباس | بندر قهرمان ایران

بندرعباس جزو بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بنادر جنوبی کشور است. این بندر را سالیان سال است که به تجارت و بازرگانی می‌شناسند. تاجران بسیاری در این بندر حضور دارند و قدمت تاریخی آن به هزاران سال پیش بازمی‌گردد. سفر به بندرعباس صفای بسیاری دارد. مردم این شهر بسیار خون‌گرم و دوست‌داشتنی هستند. جاهای دیدنی بندرعباس بسیار متنوع است؛ اما در طول تابستان واقعاً باید دور این بندر زیبا را یک خط قرمز بکشید. از پاییز امکان بازدید از بندرعباس وجود دارد. پس فرصت را باید مغتنم دانست و سری به بندرعباس زد.

یزد | تجربه خنکای پاییز در دل کویر

یزد شهری کویری و بی‌نهایت زیبا همراه با مردمانی خون‌گرم و دوست‌داشتنی است. شهری در دل کویر که هنگام تابستان، گرمای آن به بیش از 45 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در هنگام تابستان گرمای زمین حتی از روی کفش نیز به پایتان منتقل می‌شود. در هنگام زمستان نیز شب‌هایی بسیار سرد همراه با سوزهای شدید انتظارتان را می‌کشد. پاییز نه گرمای هوای تابستان و نه سردی زمستان را دارد. انگار خداوند این فصل را فقط برای بازدید از جاهای دیدنی یزد در نظر گرفته است. پس تردید برای چه؟ نام یزد را نیز در لیست بهترین شهرهای ایران برای سفر پاییزی خود قرار دهید.

  • کویرگردی | تماشای عظمت پروردگار در شب‌های کویر

دورتادور یزد را کویرهای متعدد فراگرفته است. کویر شباهنگ، کویر کارکال و… جزو مهم‌ترین کویرهای یزد هستند. در هنگام تابستان، عبور از کویر در طول روز واقعاً ممکن نیست. در طول زمستان نیز اگر قصد اقامت شبانه داشته باشید، باید لباس‌های گرم بسیاری همراه ببرید! اما در طول پاییز هوا بسیار مطبوع و ایدئال کویرگردی است. اگر عاشق حضور در محیط‌های کویری هستید، می‌توانید در طول پاییز به یزد سفر کنید و سری به تمام کویرهای اطراف یزد بزنید. یزد بهترین شهرهای ایران برای سفر پاییزی در زمینه کویرگردی به حساب می‌آید. در طول پاییز حتی برخی پرندگان مهاجر به محیط‌های حاشیه کویر مهاجرت می‌کنند. پس می‌توانید حتی از پرنده‌نگری در کویر نیز لذت ببرید.

مدتی است که در محیط‌های کویری همانند اطراف یزد، شاهد حضور کمپ‌های کویری برای اقامت و تفریح گردشگران و علاقه‌مندان هستیم. این کمپ‌های کویری حداقل امکانات را در اختیار مسافران قرار می‌دهند تا شرایط کویری را به‌خوبی درک کنند. در حقیقت کمپ‌های کویری امنیتی بیش از کمپ شخصی در کویر دارند. شب‌نشینی در این کمپ‌ها بسیار مزه می‌دهد. مسافران با هم دور آتش جمع می‌شوند و چای زغالی میل می‌کنند. در طول روز نیز مشغول تفریحاتی از جمله پیاده‌روی در کویر یا آفرود سواری می‌شوند. با توجه به شرایط آب‌وهوایی ایدئال پاییز، یزد جزو بهترین شهرهای ایران برای سفر پاییزی به حساب می‌آید تا با اقامت در کمپ‌های کویری یزد، یا بازدید از جاهای دیدنی اطراف یزد سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید.

  • گشت‌و‌گذار در بافت تاریخی | لذتی وصف‌ناشدنی در شهر خشتی ایران

برای تماشای زیبایی این شهر تاریخی باید راهنمای سفر یزد را در دستتان بگیرید و  یک جفت کفش راحت بپوشید و پیاده از بخش‌های مختلف بافت تاریخی شهر دیدن کنید. در طول تابستان آفتاب شما را برشته می‌کند. در طول زمستان نیز بادهای شدیدی در بین کوچه و پس‌کوچه‌های یزد به وزش در می‌آید؛ اما پاییز هوایی زیبا و آرامشی از جنس سکوت را به شما هدیه می‌دهد. در فصل پاییز جان می‌دهد که ساعت‌ها در کوچه و پس‌کوچه‌های کاهگلی یزد قدم بزنید و از تماشای زیبایی بافت قدیمی یزد نهایت لذت را ببرید. در این بین بازدید از موزه های یزد را هم تجربه کنید. راستی سوغات یزد فراموشتان نشود!

اصفهان | یکی از زیباترین شهرهای ایران برای سفر پاییزی

منظورمان از اصفهان، شهر اصفهان نیست. استان اصفهان یک مجموعه کامل و دیدنی به حساب می‌آید که شهرهای مختلف را شامل می‌شود. شهرهای این استان زیبا اکثراً کویری هستند. به همین خاطر است که آب‌وهوایی گرم در استان اصفهان حکم‌فرمایی می‌کند. به جز گرما، در طول تابستان گردشگران بسیاری عازم اصفهان می‌شوند. شلوغی هم که آرامش و کیفیت سفر را کاهش می‌دهد؛ پس چه بهتر وقتی که مدارس باز می‌شود و تعداد مسافران کاهش می‌یابد عازم اصفهان شوید! اکثر شهرستان‌های اصفهان را می‌توان در فهرست بهترین شهرهای ایران برای سفر پاییزی قرار داد.

  • اصفهان‌گردی | چیزی شبیه جهانگردی

وقتی از اصفهان دیدن کنید، متوجه می‌شوید که ساکنین این شهر بی‌خود تبلیغ شهرشان را نمی‌کنند! واقعاً با وجود این حجم از جاهای دیدنی مختلف، اصفهان نصف جهان است! با وجود زیبایی این شهر، هوای اصفهان گرم و کویری است. به همین خاطر در طول تابستان هوا به‌شدت گرم می‌شود. از طرفی شهرداری اصفهان نیز اکثر خیابان‌های مهم را به گذرگاه عابر پیاده تبدیل کرده است. کنار خیابان‌ها هم که فقط تابلوی پارک ممنوع به چشم می‌خورد. پس به‌ناچار باید با پای پیاده از جاهای دیدنی اصفهان بازدید کنید. همین موضوع باعث می‌شود تا کوچک‌ترین حجم گرما را در پوست و استخوان خود اساس کنید! البته مردم اصفهان هیچ مشکلی با این گرما ندارند و ساعت‌ها پیاده به این طرف و آنطرف می‌روند!

در هر صورت باید بدانید که اصفهان‌گردی در تابستان بسیار دشوار است. به همین خاطر بهتر است پاییز را برای سفر به اصفهان انتخاب کنید تا با خیال راحت و بدون احساس خفگی و گرمای شدید، از بخش‌های مختلف این شهر دیدن کنید. پیشنهاد می‌کنیم این گشت و گذار را از کنار پل خواجو و سی و سه پل شروع کنید. در امتدادش به خیابان چهار باغ عباسی بروید و مسیرتان را به کاخ چهل ستون ، کاخ هشت بهشت، میدان نقش جهان، عمارت عالی قاپو و مسجد جامع امام منتهی کنید. اگر فرصت دست داد، حتماً سری به مسجد ظلمات و حمام شیخ بهایی هم بزنید تا درباره‌شان بیشتر بدانید.

  • کاشان | یکی از زیباترین شهرهای ایران برای سفر پاییزی

آیا تا کنون مناظر زیبای نیاسر کاشان را در طول پاییز دیده‌اید؟ ابیانه یا حمام فین کاشان چطور؟ آیا تا به حال در فصل پاییز به کاشان سر زده‌اید؟ نه؟! خب نیمی از عمرتان به هدر رفته است! کاشان جزو زیباترین و بهترین شهرهای ایران برای سفر پاییزی به حساب می‌آید. بسیاری از گردشگران فقط زمان گلاب‌گیری کاشان و فصل بهار را برای بازدید از کاشان انتخاب می‌کنند. این در حالی است که مناظر کاشان در طول پاییز به تابلویی نقاشی با امضای خداوند تبدیل می‌شود. ده‌ها روستای زیبا در اطراف کاشان قرار دارند که هر کدام زیبایی خاص و منحصر‌به‌فردی دارند. روستاهای اطراف کاشان ده‌ها اقامتگاه بوم‌گردی به حساب می‌آیند که برای اقامت در سفر پاییزی جان می‌دهند.

  • کویرگردی در اصفهان | مصری در قلب ایران

بسیاری از مسافران، کویرگردی را فقط مخصوص استان یزد می‌دانند. استان یزد و اصفهان در کنار هم قرار دارند. برخی کویرهای ایران در مرز مشترک این دو استان قرار دارند. برخی دیگر مخصوص استان اصفهان هستند. مثلاً کویر مصر یا کویر ورزنه جزو کویرهای زیبا و خاصی است که در استان اصفهان قرار دارد. خب همانند هر کویر دیگری که تصور می‌کنید، هوای این کویر نیز بسیار گرم و سوزان است. در فصل تابستان می‌توانید روی شن‌ها نیمرو درست کنید و در فصل زمستان بستنی در دستتان آب نمی‌شود! اگر می‌خواهید نه از سرما ترک بزنید و نه از گرما بسوزید، پاییز را برای کویرگردی در اصفهان انتخاب کنید.

استان فارس | باغ‌هایی به هزار رنگ

خداوند در هنگام آفرینش زمین گویا کمی وقت بیشتری برای خلق استان فارس صرف کرده است. در هر بخش از این استان زیبا، شهر و دیاری تماشایی با طبیعت بکر و مثال‌زدنی وجود دارد. البته نمی‌توان نادیده گرفت که شهر شیراز مهم‌ترین شهر استان فارس به حساب می‌آید. در هر صورت چه فقط برای بازدید از شیراز و چه برای سفر به شهرهای دیگر استان، فارس بهترین شهرهای ایران برای سفر پاییزی را در دل خود جای داده است!

  • بازدید از باغ‌های شیراز | شکوه تاریخ در دل شهر

اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، حتماً شیراز را بیش از آنکه به تخت جمشید و پاسارگاد بشناسید، به باغ ایرانی زیبا و تماشایی می‌شناسید. باغ ارم، باغ جهان نما، باغ دلگشا، باغ عفیف آباد یا همان باغ گلشن، باغ نارنجستان قوام و باغ موزه هفت تنان جزو مهم‌ترین و زیباترین باغ‌های شیراز هستند. بسیاری از مسافران، فصل بهار را برای سفر به شهر بهارنارنج انتخاب می‌کنند. خب البته که در فصل بهار باغ‌های شیراز به بهشتی زمینی تبدیل می‌شوند؛ اما منظره پاییزی آن‌ها روی دیگر سکه این باغ‌های زیبا و تماشایی است. در صورتی که به تماشای مناظر رنگارنگ پاییزی علاقه دارید، حتماً سری به باغ‌های شیراز در فصل پاییز بزنید و به این ترتیب شیراز را در فهرست بهترین شهرهای ایران برای سفر پاییزی قرار می‌دهید.

شیراز جاهای دیدنی بسیاری دارد. برخی از جاهای دیدنی شیراز در محیط داخل شهری و برخی دیگر در اطراف شهر شیراز قرار دارند. برای مثال در صورتی که قصد بازدید از تخت‌جمشید، پاسارگاد و جاهای دیدنی تاریخی مختلف را داشته باشید، باید کمی از شیراز دور شوید. این جاهای دیدنی در دشتی بزرگ قرار دارد. در فصل تابستان آفتاب همانند نیزه‌ای داغ بر پوست شما می‌تابد. در فصل زمستان نیز شدت بادها به‌حدی می‌شوند که باید در جای خود لنگر بیندازید. فصل پاییز و بهار فصل‌هایی آرام و ایدئال برای سفر و بازدید از جاهای دیدنی شیراز به حساب می‌آیند.

  • جاهای دیدنی اطراف شیراز | گنجینه‌هایی از زیبایی

بسیاری از گردشگران، استان فارس را به شیراز می‌شناسند. این در حالی است که شیراز فقط بخشی از جاهای دیدنی استان را تشکیل می‌دهد. بسیاری از جاهای دیدنی اطراف شیراز هم هستند که در این فصل دلبری می‌‌کنند. برای مثال استهبان جزو زیباترین شهرهای شیراز است که در فصل پاییز به شهر عشاق تبدیل می‌شود. در هر وجب از استهبان، یک جاذبه گردشگری بسیار زیبا و تماشایی وجود دارد. در فصل پاییز، جاذبه‌های طبیعی این شهر به تابلویی نقاشی تبدیل می‌شود؛ تابلویی که می‌خواهید ساعت‌ها محو هر نقطه آن باشید. اگر می‌خواهید سفری خاص و منحصر‌به‌فرد را تجربه کنید، حتماً در طول پاییز سری به استهبان بزنید.

استان کرمان | از دریاچه تا کلوت

استان کرمان نیز جزو زیباترین جاهای دیدنی ایران در پاییز به حساب می‌آید. این استان از نظر خاک بسیار حاصلخیز است و منابع آب کافی دارد. به همین خاطر در هر وجب از آن می‌توانید شاهد تصویر زیبایی از نقاشی خداوند باشید. جذابیت جاهای دیدنی کرمان در تنوع آن است. بخشی از آن شامل کویر و کلوت شهداد و بخشی دیگر شامل باغات میوه جیرفت می‌شود. پس در پاییز حتماً باید سری به استان زیبای کرمان بزنید.

  • کلوت شهداد

کلوت شهداد جزو زیباترین جاهای دیدنی اطراف کرمان به حساب می‌آید. در این کویر می‌توانید شاهد «کلوت‌‌های بزرگ» باشید. کلوت نوعی تپه شنی است که بخشی از آن به‌خاطر وزش باد ساییده شده است. کلوت شهداد جزو زیباترین کویرهای ایران به حساب می‌آید. کویرگردی هم که فقط در پاییز و بهار کیف می‌دهد. هوا در پاییز نه مثل زمستان سرد و نه مثل تابستان گرم است. پس می‌توانید با آرامش کامل از هوای دلپذیر کویری نهایت لذت را ببرید. در فصل پاییز شلوغی کلوت شهداد در مقایسه با اوایل بهار کمتر است و می‌توانید آرامش کویر را به‌معنای واقعی کلمه درک کنید. به کلوت که رفتید، دره زبان مار را هم فراموش نکنید.

  • باغات جیرفت

جیرفت شهری در نزدیکی کرمان است. این شهر را به باغات میوه و البته گردو می‌شناسند. اهالی جیرفت اکثراً به مشاغل مرتبط با کشاورزی مشغول هستند. در فصل بهار تمامی درختان باغ‌ها شکوفه می‌زنند و فضایی زیبا و دلپذیر را ایجاد می‌کنند. در فصل پاییز نیز برگ درختان آرام و رقصان از شاخه درختان جدا می‌شود و زمین تبدیل به فرشی هزار رنگ از برگ درختان خواهد شد. در فصل پاییز حتی قدم‌زدن در بین باغات جیرفت نیز می‌تواند لذت‌بخش باشد. همین که صدای خش خش برگ درختان را زیر گوشتان می‌شنوید و نسیم خنکی را روی صورت خود احساس می‌کنید، متوجه حضور خزان خواهید شد.

  • گشت‌و‌گذار در کرمان | یکی از بهترین شهرها برای سفر پاییزی

کرمان شهری زیبا با جاهای دیدنی تاریخی بسیار است. معمولاً گردشگران، فصل بهار و تابستان را برای بازدید از کرمان انتخاب می‌کنند. به همین خاطر در فصل پاییز فضای کرمان بسیار خلوت و آرام می‌شود. در صورتی که می‌خواهید آرام‌ترین اوقات کرمان را تجربه کنید، بهتر است پاییز را برای سفر به این شهر زیبا و تاریخی انتخاب نمایید. در این فصل باغ بیگلربیگی زیباترین شمایل را به خود می‌گیرد و همانند عروسی زیبا می‌شود که به دست آرایشگر به هزار رنگ در آمده است. بازدید از گنبد جبلیه و مجموعه گنجعلی خان نیز در فصل پاییز توصیه می‌شود. پس حتماً کرمان را نیز به لیست بهترین شهرهای ایران برای سفر پاییزی اضافه کنید.

تهران | پایتخت در لباس هزار رنگ

شاید کمتر کسی پایتخت را در لیست بهترین شهرهای ایران برای سفر پاییزی قرار دهد؛ اما آیا تصاویر پاییزی تهران را دیده‌اید؟ یا اینکه آیا تا کنون در فصل پاییزی به سراغ تهران‌گردی رفته‌اید؟ تهران‌گردی در پاییز آن‌قدر زیباست که اگر ساکن پایتخت باشید، در فصل پاییز به‌هیچ‌وجه تهران را ترک نمی‌کنید.

  • پارک‌های تهران | جاذبه‌های رنگارنگ طبیعی

اگر ساکن تهران هستید، پیش از آنکه به‌دنبال بهترین شهرهای ایران برای سفر پاییزی هستید، بهتر است سری به پارک های تهران بزنید. اگر هم ساکن شهرهای دیگر ایران هستید، قطعاً با تماشای منظره پارک‌های تهران در فصل پاییز، می‌خواهید پایتخت شلوغ را برای سفر پاییزی خود انتخاب کنید. برای شروع و دست‌گرمی بهتر است تصاویر پارک جمشیدیه را در پاییز ببینید. بعد به سراغ پارک جنگلی لویزان بروید. یا اینکه تصاویر پارک نهج‌البلاغه را در اینترنت جست‌وجو کنید. اینجا شاید شهری شلوغ و پردود باشد؛ اما پارک های جنگلی تهران بسیار زیبا و تماشایی هستند. پارک‌هایی که در فصل پاییز به معبر عاشقان تبدیل می‌شود. آرامش در آن‌ها موج می‌زند و می‌توانید ساعت‌ها محو تماشای زیبایی خزان باشید.

  • دربند و درکه | جاذبه‌ای که فصل نمی‌شناسد

دربند و درکه دو تفرجگاه مهم شمال تهران به حساب می‌آیند که در مناطق کوهستانی قرار دارند. این دو را از نظر محبوبیت می‌توان در یک سطح قرار داد. برخی افراد دربند و برخی دیگر درکه را ترجیح می‌دهند. البته وقتی که صحبت از فصل پاییز به میان می‌آید، بسیاری درکه را ترجیح می‌دهند. در این فصل، درختان کوهستانی رنگ می‌بازند و در ترکیب با درختان همیشه سبز، منظره‌ای خیره‌کننده را به وجود می‌آورند. هوای درکه در پاییز کمی سرد می‌شود. رستوران‌ها نیز باقلا، لبو و شلغم داغ را کنار آش و چای نبات به مشتریان ارائه می‌دهند تا حسابی گرم شوند. اصلاً پیاده‌روی در درکه و میل کردن یک آش در رستوران‌های آن جزو تفریحاتی است که در هیچ جای ایران نمی‌توانید تجربه کنید.

  • مسیرهای دوچرخه‌سواری

در پایتخت می‌توانید شاهد مسیرهای دوچرخه سواری بسیار زیبا و دوست‌داشتنی باشید که در فصل پاییز به مسیری بهشتی تبدیل می‌شوند. مسیرهای دوچرخه سواری تهران بسیار متنوع و خاص هستند. شما می‌توانید از دور دریاچه چیتگر گرفته تا پارک جنگلی سرخه حصار، پارک جنگی چیتگر و… را در فصل پاییز برای دوچرخه‌سواری انتخاب کنید. باد در بین موی شما می‌وزد. گاهی یک برگ رقصان روی شانه شما می‌افتد. صدای رکاب زدن روی برگ‌های پاییزی هم که همانند موسیقی زیبا در گوشتان می‌پیچد. خلاصه که حتی دوچرخه‌سواری پاییزی در پایتخت نیز مزه می‌دهد.

  • روستاهای اطراف تهران | بهشت‌هایی برای سفر پاییزی

در اطراف تهران می‌توانید شاهد روستاهایی باشید که در فصل پاییز به بهشتی بی‌عیب‌ونقص تبدیل می‌شوند. برای مثال روستای آهار واقع در منطقه شمیرانات تهران جزو زیباترین روستاهای اطراف تهران در فصل پاییز محسوب می‌شوند. شاید هوای پاییزی این روستا کمی سرد باشد؛ اما می‌توانید آتشی کوچک به پا کنید، کنار آن بنشینید و از مناظر زیبای پاییزی و صدای رودخانه لذت ببرید.

چابهار | فصل سوم از چهار فصل جنوب

عکس سفر به چابهار در فصل پاییز

چابهار شهری زیباست که آن را با نام «چهار بهار» می‌شناسند. این یعنی هر فصل این شهر زیبای جنوبی، آب‌وهوایی بهاری و مطبوع دارد؛ اما از حق که نگذریم، حال‌وهوای پاییز چابهار بسیار شاعرانه و عاشقانه است. پس چه بهتر که نام چابهار را هم به لیست بهترین شهرهای ایران برای سفر پاییزی اضافه کنیم.

  • سواحل چابهار | جایی برای عاشق شدن

چابهار سواحلی خاص و منحصر‌به‌فرد دارد؛ سواحلی که هر یک با دیگری متفاوت است و همین موضوع توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند. یکی از سواحل چابهار در هنگام شب همانند ستاره‌های آسمان می‌درخشد. دیگری شما را به یاد سواحل کوهستانی ایتالیا و فرانسه می‌اندازد و برخی دیگر شبیه به سواحل شنی دریاچه خزر خودمان هستند. خلاصه که در فصل چابهار می‌توانید از این ساحل به آن ساحل بروید و در هر کدام از مناظر خاص طبیعی لذت ببرید. در فصل پاییز بعد از یک دوره شلوغی سفرهای تابستانی، آرامش به چابهار و سواحل آن بازمی‌گردد. در این فصل انگار طبیعت از دست مسافران نفسی راحت می‌کشد و آرامش را دوباره احساس می‌کند. پس چه بهتر که پاییز را برای قدم‌زدن در کنار سواحل چابهار انتخاب کنید.

  • روستای تیس | جایی خاص و عجیب

جزو جاذبه‌های گردشگری کمتر شناخته‌شده چابهار به حساب می‌آید. این روستا جزو روستاهای ساحلی جنوب ایران محسوب می‌شود. بر اساس نظر گردشگران، فصل پاییز بهترین زمان بازدید از روستای تیس است. در این فصل آب‌وهوا در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد. پس مسافران می‌توانند از مناظر طبیعت نهایت لذت را ببرند و آرامش را با تمام وجود احساس کنند. در روستای تیس، اقامتگاه‌های بوم‌گردی متعددی وجود دارند که با حضور در آن‌ها می‌توانید هرچه بیشتر باز زندگی مردم محلی آشنا شوید. در سفر به این روستا، مسجد جامع تیس را هم از یاد نبرید.

  • روستای درک | یک هم‌آغوشی بسیار زیبا از طبیعت

روستای درک را می‌توان جزو عجیب‌ترین جاهای دیدنی ایران دانست. جایی که ناگهان از کویر به دریا راه پیدا می‌کنید. در اصل مسافرانی که به روستای درک سفر می‌کنند، در ابتدا تصور دارند که در حال تماشای سراب هستند؛ اما این عین واقعیت است. روستای درک روستایی زیباست که مثال آن را در دنیا به ندرت می‌توان مشاهده کرد. در فصل تابستان گردشگران بسیاری برای بازدید به روستای درک می‌آیند و آرامش آن را بر هم می‌زنند؛ اما در فصل پاییز با خلوتی چابهار، از فرسنگ‌ها دورتر در میان شن‌های کویری، صدای موج دریا به گوش می‌رسد. همین حس ساده به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای شما تبدیل خواهد شد.

استان بوشهر | فصل آرامش و خنکی در کنار هم

عکس سفر به استان بوشهر در فصل پاییز

بوشهر جزو استان‌های بزرگ جنوبی کشور است. این استان شهرهای بسیاری دارد و هر کدام از این شهرها را می‌توان جزو بهترین شهرهای ایران برای سفر پاییزی دانست. از عسلویه تا خود شهر بوشهر، هر کدام جاذبه مخصوص به خود را دارند. با توجه به گرمای شدید هوا، بهترین موقعیت بازدید از استان بوشهر، از اوایل پاییز آغاز می‌شود.

  • مجموعه گردشگری و توریستی پارازلند عسلویه | اقامتی  خا صو منحصربه‌فرد

مجموعه گردشگری و توریستی پارازلند عسلویه جزو جذاب‌ترین دهکده های توریستی ایران به حساب می‌آید. در این مجموعه می‌توانید انواع تفریحات آبی را تجربه کنید. دهکده توریستی پارازلند عسلویه یک مجموعه کامل تفریحی اقامتی به حساب می‌آید. در این مجموعه می‌توانید در سوئیت‌های ساحلی اقامت داشته باشید که روی آب شناور هستند. امکانات کاملی در هر کدام از این اقامتگاه‌ها برای گردشگران در نظر گرفته شده است. با توجه به رطوبت شدید هوای عسلویه و گرمای هوا، بهترین زمان بازدید از مجموعه گردشگری و توریستی پارازلند عسلویه، فصل پاییز خواهد بود. در این فصل هوا نسبتاً خنک است و می‌توانید از مناظر ساحلی لذت ببرید.

  • بندر کنگ | بندری سفید چون لباس عروس

بندر کنگ در فاصله 5کیلومتری شهرستان بندرلنگه قرار دارد و جزو قدیمی‌ترین بنادر ایران به حساب می‌آید. این بندر زیبایی منحصر‌به‌فردی دارد؛ اما به‌خاطر گرمای هوا، کمتر مسافری آن را برای سفر انتخاب می‌کند. این در حالی است که می‌توانید فصل پاییز را برای سفر به بندر کنگ انتخاب کنید تا بی‌آنکه گرمای هوا شما را آزار دهد، از زیبایی جاهای تاریخی آن لذت ببرید. این بندر ساحلی بسیار زیبا و آرام دارد که در فصل پاییز آرامش آن دو چندان می‌شود. پس حتماً باید بندر کنگ را هم جزو بهترین شهرهای ایران برای سفر پاییزی دانست.

  • جاهای دیدنی بوشهر | جاذبه‌هایی باستانی

بوشهر جاذبه‌های طبیعی بسیار عجیب و منحصر‌به‌فرد دارد. جاذبه‌هایی همانند گنبد نمکی جاشک که از دیدن آن‌ها متعجب می‌شوید. البته می‌توانید به بافت قدیمی شهر بروید و از جاذبه‌هایی همانند عمارت ملک بوشهر دیدن کنید. با وجود تنوع جاذبه‌های گردشگری بوشهر، مسافران کمی به‌خاطر گرمای هوا عازم این شهر می‌شوند؛ اما اگر با دیدن تصاویر جاذبه‌های دیدنی بوشهر دلتان می‌خواهد سری به این شهر بزنید، می‌توانید پاییز را برای سفرتان انتخاب کنید. در فصل پاییز هوا به‌مراتب خنک‌تر از 6 ماه اول سال می‌شود و رطوبت هوا نیز آزاردهنده نخواهد بود. پس می‌توانید به‌راحتی و بدون حس کلافگی در کوچه و پس‌کوچه‌های بوشهر قدم بزنید یا خودتان را به جاذبه‌های طبیعی اطراف شهر برسانید.

استان خوزستان | زیباترین روزهای خنک پاییزی اهواز

از استان خوزستان هرچه بگوییم کم است. به سراغ جاهای دیدنی اهواز برویم یا شوشتر؟ از کارون بگوییم یا آبشار مصنوعی روی آن؟ خلاصه که استان خوزستان را می‌توان جزو زیباترین جاهای دیدنی تمام ایران دانست. جاذبه‌های این استان بسیار خاص هستند و توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده‌اند. البته گرمای هوای استان خوزستان بزرگ‌ترین مانع برای سفر گردشگران به این منطقه زیبای جنوبی می‌شود. این در حالی است که می‌توانید با سفر در فصل پاییز، بدون نگرانی از بابت گرما، سری به شهرهای مختلف این استان بزنید.

  • جاهای دیدنی اهواز | تنوعی شاد و شیرین

جاهای دیدنی اهواز بی‌شمار هستند. برای سفر به اهواز حداقل باید یک هفته همراه با برنامه از جاهای دیدنی مختلف آن بازدید کنید. از رود کارون تا آبشار مصنوعی، از شهر بازی با بازار کاوه، اصلاً باید کنار رود کارون قدم بزنید و از دانه به دانه پل‌های کارون دیدن کنید. بعد سری به دانشگاه سه‌گوش بزنید و خودتان را به کلیسای سورپ مسروپ برسانید. هنگام غروب برای شام به لشگرآباد بروید و فلافل نوش جان کنید و هنگام روز به دل کارون بزنید. خلاصه که سفر به اهواز جزو زیباترین سفرهایی خواهد بود که در طول عمرتان تجربه کرده‌اید. در فصل پاییز آب کارون به حداکثر میزان خود می‌رسد و می‌توانید نهایت لذت را از قایق‌سواری در کارون ببرید.

  • جاهای دیدنی شوشتر | سازه‌هایی به قدمت هزاران سال

شوشتر را جزو قدیمی‌ترین سازه‌های آبی تمام دنیا می‌دانند. البته برای بازدید از سازه آبی شوشتر، باید گرمای هوای استان خوزستان را به جان بخرید؛ اما اگر فصل پاییز را برای سفرتان انتخاب کنید، دیگر نیازی نیست که نگران گرمای هوا باشید. علاوه‌بر سازه‌های آبی شوشتر، می‌توانید سری به منطقه حفاظت‌شده کرایی بزنید. در فصل پاییز می‌توانید شاهد حضور پرندگان مهاجر متعدد در منطقه حفاظت‌شده کرایی باشید. بعد از آن هم می‌توانید سری به نهر داریون شوشتر بزنید که نهری عجیب است که از دل کوه عبور می‌کند. میزان آب این نهر در فصل پاییز به حداکثر مقدار خود می‌رسد.

  • شوش | شهری کهن و زیبا

اگر پاییز را برای سفر به استان خوزستان انتخاب کردید، حتماً باید سری به شهر باستانی شوش و زیگورات چغازنبیل بزنید. زیگورات نوعی سازه باستانی است که نمونه آن را می‌توانید در شهرهای مختلف دنیا مشاهده کنید. یکی از معروف‌ترین نمونه‌های زیگورات، در شهر شوش استان خوزستان قرار دارد که چغازنبیل نام گرفته است. زیگورات را می‌توان در دسته انواع معبد قرار داد. این معبد صدها سال قدمت دارد و جزو مهم‌ترین آثار تاریخی ایران و استان خوزستان به حساب می‌آید. بهترین زمان برای بازدید از شهر شوش و مخصوصاً معبد زیگورات چغازنبیل، فصل پاییز است. در این فصل خبری از گرمای هوا نیست.

خب دوستان ره بال آسمان و همسفران پاییزی، نظرتان درباره بهترین شهرهای ایران برای سفر پاییزی چیست؟ اصلاً شهرها به کنار، نظرتان درباره سفر پاییزی چیست؟ چه فصلی را بیشتر برای سفر ترجیح می‌دهید؟ اگر یک غول چراغ جادو جلوی چشمتان ظاهر می‌شد و در لحظه شما را به یکی از این نقاط می‌برد، کدام نقطه را برای سفر انتخاب می‌کردید؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

کیش، قشم و اهواز جزو بهترین شهرهای ایران برای سفر پاییزی هستند.

درکه و پارک جمشیدیه زیباترین مناظر پاییزی را دارند.

بهترین کویرهای ایران برای سفرهای پاییزی در استان یزد و اصفهان قرار دارند.

پاییز و بهار بهترین زمان بازدید از استان بوشهر است.

روستای آهار بهترین روستای پاییزی اطراف تهران است.

2 نظرات
  1. مریم می گوید

    مقاله پروپیمان و خوبی بود. ممنونیم.

    1. بانو تقیان می گوید

      مریم عزیز، ممنونیم برای توصیف خوبتون. خوشحالیم که مقاله بهتون حس خوب داده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.